Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Så er Tesla 3 i Danmark

Motorbloggen har fået mail fra Tesla og her fortæller de, at de første Tesla 3’ere leveres til danske kunder i dag.

Det sker ved en lille ceremoni i Bredgade i København.

Samtidig er vi blevet lovet en testtur inden for den nærmeste fremtid.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det interessant at der fysisk befinder sig et par Tesla 3'ere i Danmark et sted ?

Personligt holder jeg armene nede, indtil jeg kan gå ned til en forhandler og købe en 3'er, en Kona, en Niro, en Leaf e+,....

  • 5
  • 12

Det er interessant fordi det nu ikke længere bare er snak og løfter.

Nu har de første danske kunder rent faktisk fået leveret deres Tesla 3.

På trods af en pris på lidt under eller lidt over alt efter version, så er Tesla 3 afgørende for udrulningen af elbiler. Det vil nemlig være den som konkurrenterne måler sig op imod i de kommende år.

Det skyldes måske ikke så meget prisen i sig selv, men i langt højere grad det dækningsbidrag som Tesla med deres høje automation er i stand til at indhente.

Motorbloggen har også spurgt Audi om det er muligt at låne deres e-tron og det må vi godt. Problemet er bare, at den rent fysisk ikke er kommet til Danmark endnu.

Men det er Tesla 3.

  • 17
  • 2

Nu er det vel netop Teslas religiøse forhold til netop automation der er en af årsagerne til de ikke kan levere synderligt hurtigt eller de varianter som de har reklameret med, så at andre skal måle sig op mod Tesla håber jeg ikke da elbiler så stadig om 10 år vil være få i antal og endnu færre varianter.
Tesla kan være måle stok den dag de kan levere en bil med samme tidsramme som er normalen for en familiebil i dag og ikke mindst modeler som er "folkevognen" og ikke i en prisklasse de fleste ikke kunne drømme om at købe bil i.

  • 2
  • 16

Tesla Model 3 er som Bjørn skriver interessant, da den nu kan købes i DK. I modsætning til de såkaldte "Teslakillers", som i årevis har været tom snak fra den gammeldags bilbranches side.
Hvornår vi ser nogle reelle konkurrenter vides ikke, men foreløbigt ser det ud til at bl.a. Porche og Audi må udsætte og revidere deres planer:
https://electrek.co/2019/02/09/tesla-model...
Hvis viljen var der, mon så ikke selv Jesper Jepsen kunne finde en "el-folkevogn" på det danske marked (en Tesla fortjener han nok ikke efter al det brok) ;).

  • 12
  • 1

@Hilbert Larsen Nu håber jeg aldrig at jeg "fortjener" en bil som en Tesla da den er ca lige så ubrugelig som en punkteret ethjulet cykel for mig .
Dernæst vil jeg da gerne vide hvilken el-folkevogn jeg i dag kan købe som kan det samme som min nu 16år gamle Toyota Avensis, dvs. 500km pr. optankning også om vinteren, plads til min. 2 store hunde(40kg klassen) træk(min 1200kg), optankningstid max 10 min.(fra 0 til 100% ), frihøjde nok til at klare grus/skovveje. For en sådan en har jeg til dato ikke set eller hørt om og slet ikke når den skal være til at betale for en alm. arbejder løn( direktørløn findes ikke her i huset) Så lad mig endelig vide hvike biler der kan klare de +20år gamle krav...

Desuden hvor kan jeg købe en Tesla 3 i dag? altså gå ind til en forhandler smide pengene på bordet og køre der fra i den? Den kan bestilles og har lang ventetid så ja du kan slippe af med dine penge for en Tesla 3 men du kan ikke få den med dig.

En tesla er da en fin bil men er ikke den type bil der giver elbilerne et gennembrud der til skal der billigere og mere praktiske biler til .

  • 2
  • 18

Nu er det vel netop Teslas religiøse forhold til netop automation der er en af årsagerne til de ikke kan levere synderligt hurtigt eller de varianter som de har reklameret med, så at andre skal måle sig op mod Tesla håber jeg ikke da elbiler så stadig om 10 år vil være få i antal og endnu færre varianter.

Elon Musk har helt sikkert en evne til at sætte nogle ganske urealistiske deadlines og mål, men det er stadig ret imponerende hvad Tesla har formået. I 2016 havde de sammenlagt produceret under 150.000 biler i alt. Nu producerer de mere end 5000 elbiler om ugen. Samtidigt producerer de i samarbejde med Panasonic langt over halvdelen af verdens batterier til biler på deres Gigafactory 1 og den er ikke i nærheden af at være færdigudbygget.

Hvis du bestiller en Model 3 nu er det til levering i marts. Det tror jeg ikke de andre kan gøre meget bedre.

Tesla kan være måle stok den dag de kan levere en bil med samme tidsramme som er normalen for en familiebil i dag og ikke mindst modeler som er "folkevognen" og ikke i en prisklasse de fleste ikke kunne drømme om at købe bil i.

Du rammer lige ind i Teslas masterplan som Elon offentliggjorde for mere end 10 år siden. De er der ikke endnu, men det går den vej. Du revolutionerer ikke en kæmpeindustri som bilindustrien på få år, men der er næppe nogen der har skubbet så meget til denne forandring som Tesla har.

Ja, der mangler mange bilmodeller endnu for at kunne tilfredstille de mange forskellige behov på markedet, men det er ret dårlig stil at skyde på en helt ny bilfabrikant som Tesla. Ret dit skyts mod de mange etablerede som VW, Toyota og alle de andre. De ser ud til langsomt at vågne op, men de burde være startet for 10 år siden.

  • 24
  • 2

optankningstid max 10 min.(fra 0 til 100%)

Ud af alle kravene bør man også lige følge fysikkens love. Man kan ikke flytte 100-150 kWh (efter dine rækkeviddekrav) over i et batteri der kan være i en bil på under 10 minutter. Man kan gøre den slags med en el-færge og en tonstung robotlader, hvor der er plads til tykke kabler og rigtig meget køling, men ikke med en bil.

Batteriladning er iøvrigt en mere relativ størrelse, så det handler mere om hvor mange kWh, man kan hælde over i det på 10 minutter, end om det kan "fyldes op" fra 0 til 100%.

Der er ting, vi er nødt til at ofre ved det kommende skift til elbilen, og et af dem er den hurtige optankning på tankstationen på lange køreture. Det kommer ikke igen foreløbigt.

Det er bedre at satse på meget store batterier til folk med de krav og en 20 kW lader i garagen, så man bruger så lidt tid som muligt på hurtigladning.

Rivian lover et 180 kWh batteri med 650 km rækkevidde. Tesla siger de kan klemme et 200 kWh batteri ned i en lille Roadster, så jeg formoder at 200 kWh bliver en teknisk mulighed i en bil på størrelse med Avensis indenfor de næste 5 år og til betalelige priser om 10-15 år.

  • 10
  • 1

For personer, der er interesseret i udviklingen inden for elbiler, synes jeg at denne artikel fra en tysk ingeniør er meget interessant og sigende:
https://cleantechnica.com/2019/02/10/to-al...
@Jesper Jepsen
Med de krav som du har til din bil, må du nok væbne dig med tålmodighed. Forhåbentlig skal du ikke ud at bruge penge på en ny gammeldags fossilbrænder, som må formodes hurtigt at falde i værdi.

  • 9
  • 1

Det er en fantastisk bil men det skuffer mig meget at de holder sådan igen med prisen i tankeløs kortsigtet intention om at tjene lidt flere penge kortvarigt fordi det underminerer entusiasmen kritisk. Alle de mange tvære danskere der er negative hører måske kun en enkelt gang en pris og når den så er 465k eller 580 så bæres det indtryk længe.
Hvis istedet den blev lanceret til de 275k som den var tiltænkt (dollarkursen til side) så har situationen jo et dramatisk andet image. Det er jo næsten halv pris. Og de gør de alt for meget, det er så dumt. Selv hvis de ville sælge de dyreste først så er det kritisk at man er fremme med en lovning og bestillingsmulighed på den lave pris fra dag et.

Til 275 er det en revolution. til 500k er det noget pangel. Det kan vi ikke bruge til noget.
Elon ved godt intellektuelt at markedet ekploderer i størrelse når prisen falder men han kan ikke lade være med at putte unødvendige ting i bilerne og øge prisen.

Tesla Model S er nu 50% dyrere end da den blev lanceret i 2012, trods mere end halvering af batteripriser. Det er for dumt.

  • 3
  • 10

@Dan Frederiksen: Enig i at det ville have været fedt hvis de havde gjort $35.000 modellen tilgængelig fra starten af, men som jeg forstår det, har det ikke været mulig. Det er nødvendigt at få produktionen effektiviseret og skaleret op før den billige model er økonomisk mulig at producere uden de taber penge på den.

  • 9
  • 0

Hvorfor skal den altid hives frem - Det er en fuldstændig ligegyldig ting. Bor du i hus kommer du stort set aldrig til en ladestation. Samlet set over et år, så bruger du mindre tid på lade/tankstationer i en elbil.

Indtil at elbilerne er blevet almindelige, så vil der være en opgave om at oplyse hvordan elbiler adskiller sig. Folk forventer naturligvis at alt vil være det samme, bare med elektroner i stedet for benzin. Du må desværre forvente at blive mødt med mistro, når du skal forklare hvorfor det ikke er nødvendigt med 1000 km rækkevidde og ladetid på max 2 minutter.

  • 7
  • 0

Jørgen, selvom de måske ikke var klar til præcis den pris så kunne de fint have lanceret den på hvad pris de nu kunne klare istedet for en hav af ekstra ting der garanterer prisen er dramatisk meget højere. Argumentet holder ganske enkelt ikke.

Desuden viser salget at gennemsnitspriserne er meget højere end bundprisen så hysteriet er helt ubegrundet. Fra S og X var snittet ca 50% over basisprisen hvilket er ret så meget. Dvs en snitpris på over 50k$ for Model 3.

  • 1
  • 7

Jørgen, selvom de måske ikke var klar til præcis den pris så kunne de fint have lanceret den på hvad pris de nu kunne klare istedet for en hav af ekstra ting der garanterer prisen er dramatisk meget højere. Argumentet holder ganske enkelt ikke.


Hvis en producent...:
- har begrænset produktionskapacitet
- kan sælge alt, hvad de kan følge med til at producere
- har forskellige produkter med forskellig fortjeneste i forhold til belastningen af produktionsapparatet

... så er det da klart, at de bruger deres begrænsede produktionskapacitet på de produkter, der vil generere den højeste fortjeneste.

Det er hverken uretfærdigt, dumt eller konspiration. Det er bare sådan ting virker.

  • 14
  • 1

Indtil idag har en toliters benzinbil kostet langt mere end en med en enliteres motor.......
selv om den ikke adskiller sig væsentligt i materialer, vægt, udstyr og produktionsomkostninger der kunne berettige den meget højere pris.
Principielt er de lige lette at producere, men som Allan påpeger har man ikke kapacitet til begge modeller, så er det den dyreste der bliver produceret.

Problemet for elbilerne er, at de ikke udelukkende sorteres efter, hvor store motorer de har, men hvor langt de kan køre på en opladning og hvor meget batteriet fylder (og koster).
Det er så helt klart, at skal der være plads til det hele, vil bilen skulle have en vis størrelse og tilmed et acceptabelt udseende.
Det er her at Tesla befinder sig. For selv om Teslaen koster en million så ligner den noger der koster mere end to.
Det har en ret stor betydning for mange, at vise "Her kommer jeg" og hvor anvendeligheden kommer i anden række :)

  • 2
  • 4

På Dan - det fører ikke til noget - han alene vide - hvilket også har ført til hans udelukkelse fra dette site mindst 10 gange - både under eget navn og under utallige aliaser.

Mvh Flemming

  • 1
  • 0

Jørgen, sælge den billigste simpleste model til hvad nu end pris de har brug for for at være rentabel. Det er lige til at forstå hvis du ønsker at forstå.
At putte ekstraudstyr i en bil gør den ikke billigere. Det er også til at forstå.

  • 0
  • 3

Hej.

Jesper Jepsen skriver " optankningstid max 10 min.(fra 0 til 100% " . Jesper har selvfølgelig ret forstået på den måde, at det er et problem, at det stadig tager lang tid at oplade en elbil, når man ikke er på sin bopæl. Dette bør man erkende.

Jesper skriver også ordret : " En tesla er da en fin bil men er ikke den type bil der giver elbilerne et gennembrud der til skal der billigere og mere praktiske biler til ". Det tror jeg også, at han har ret i. De felste eller alle elbiler fra Tesla er nok for dyre til at give elbiler et gennembrud. Men måske kan den billigste Tesla 3 alligevel være med til at sætte fut i dette gennembrud.

Tesla S og Tesla 3 er efter min mening to utrolig flotte biler. De har vist, at man kan lave flotte elbiler. Og da de begge har relativ lang rækkevidde har de vist, at der er sket utrolig meget siden Ellertens tid. Så Tesla er en vigtig grøn spiller m.h.t folks opfattelse af elbiler. Og efter min mening er Tesla den mest grønne bilproducent i verden.

Sidst i dette indlæg linker jeg til en spændende artikel om Tesla 3. Som bekendt blev den nye elbil fra Hyundai ikke Årets Bil 2019. Men jeg kan forestille mig, at Tesla 3 eller den nye elbil med stort batteri fra Kia har realistiske muligheder for at blive Årets bil 2020. Ihvertfald er det snart på tide med en elbil som Årets bil.

Tesla 3 og elbilerne med store batterier fra Hyundai og KIa er de 3 mest spændende elbiler, som jeg nogensinde har kendt. De viser hvor kort eller langt man er nået med elbiler.

https://bilmagasinet.dk/tesla/se-den-dansk...

Kærlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 1

Alle de mange tvære danskere der er negative hører måske kun en enkelt gang en pris og når den så er 465k eller 580 så bæres det indtryk længe.
Hvis istedet den blev lanceret til de 275k som den var tiltænkt (dollarkursen til side) så har situationen jo et dramatisk andet image.


@Dan - Model 3 har aldrig været tiltænkt en pris på kr 275k. Hvordan kommer du frem til det tal?

Målet er at kunne tilbyde "Standard" modellen til $35k (non-premium RWD med ~420 km EPA-rækkevidde). Med fragt, importtold, moms og leveringsomk. vil den koste mindst kr 310k i DK.

Den Model 3, som i December blev lanceret i DK til kr 467k, og siden er blevet nedsat til kr 454k, er den samme som den, der i USA koster $49,9k.

Den pt billigste model er Mid Range RWD-modellen, som i USA koster $42,9k. Når (hvis) den lanceres i DK, må den formodes at koste omkring kr 380k (og dermed være afgiftsfri).

Man kunne godt forestille sig at de, i hvert fald til at begynde med, udbyder "basis"-modellen til $37k (svarende til ~35k + 3 års inflation), hvilket så er ~14% billigere end Mid Range RWD modellen - men den kræver jo en del omstilling/forberedelse, herunder en produktionslinje til mindre/billigere batteri, andet interiør, andet tag osv, som jeg forstår ikke er på plads endnu.

På Shanghai-fabrikken starter de from scratch med nye produktionslinjer, med primær fokus på non-premium modellerne (premium-modeller skal fortsat importeres fra USA), så jeg kan bedst forestille mig at det er der, de har tænkt sig at producere de første "Standard" modeller, som så evt. kan eksporteres til Danmark, til en pris, der svarer til ~$35k + fragt, told og moms.

Planen er pt at første del af Shanghai fabrikken skal være opført til sommer, og de første biler skal leveres inden årets udgang, så det passer nok med (hagv) at kineserne kan bestille den først $35k model fra engang i efteråret - og så må efterspørgslen jo afgøre hvornår den kan importeres til DK.

  • 1
  • 0

Jørgen, selvom de måske ikke var klar til præcis den pris så kunne de fint have lanceret den på hvad pris de nu kunne klare istedet for en hav af ekstra ting der garanterer prisen er dramatisk meget højere.


1) For at kunne lancere den, skal de jo først og fremmest skal de jo være klar til at producere den.
2) Så længe der formentlig stadig er over en million mennesker i verden (med eller uden reservation), der gerne vil betale 50% mere for de premium modeller, som giver $10-15k brutto-fortjeneste til fabrikken, og de stadig kun har kapacitet til at producere 250-300k pr år, hvorfor haster det så med at bruge kapacitet på at producere non-premium biler, der kun giver $5k pr stk?

Ja, de kunne selvfølgelig sætte prisen op til $40k, og dermed tjene det samme pr bil som premium-modellerne, men da den billigste premium kun koster $2,9k mere, og samtidig har 80 km længere EPA-rækkevidde, så vurderer de jo nok at den ikke er værd at lancere, før:

a) Efterspørgslen på premium-modeller er ved at være udtømt.
b) De har et produktionsanlæg klar, der kan producere non-premium SR modellen til lavere pris - eksempelvis GF3 i Shanghai.

  • 3
  • 0

På Dan - det fører ikke til noget - han alene vide - hvilket også har ført til hans udelukkelse fra dette site mindst 10 gange - både under eget navn og under utallige aliaser.

Mvh Flemming


Flemming - du har 100% support fra min side, til at jagte trolde på ing.dk, men jeg synes ikke kritikken er fair i dette tilfælde.

Jeg har selv haft en del gode diskussioner med Dan Frederiksen, gennem de seneste år, som har ført til at både han og jeg er blevet klogere, omend sjældent enige.

Dan og jeg har et "væddemål" gående om hvorvidt vi skal på den anden side af 2030, før halvdelen af alle nyregistrede biler er elbiler, eller om det bliver tættere på 2025, så vi skulle gerne begge være aktive ing.debattører til den tid. ;o)

Jeg husker selv en del aliasser, alle med fornavnet "Dan", som ikke gav mening at bruge tid på, og som blev udelukket én efter én. Jeg kan naturligvis ikke udelukke at disse var identiske med Dan Frederiksen, men han har i så fald forbedret sig siden. ;o)

  • 1
  • 0

Måske husker jeg forkert, men var det ikke dig som køre til Spanien i dinTesla?


Jo, det var Raymond - men hvorledes ændrer ved pointen:

"Samlet set over et år, så bruger du mindre tid på lade/tankstationer i en elbil."

Hvis jeg selv havde en elbil med + 300 km rækkevidde, så var den sidste gang jeg havde brug for at lade udenfor hjemmet, da vi kørte til Paris i egen bil i 2015.

Siden da har jeg kunne dække AL kørsel via hjemmeladeren, og dermed sparet i omegnen af 100 besøg på tankstationer á 6-8 minutter i snit, svarende til ca 10-13 timer samt 34.000 kr.

Jvem kan ikke acceptere skulle tilbringe 2x en halv time hver vej ved en 125 kW lader, ud af en samlet rejsetid på op imod 20 timer?

Det er jo tid man alligevel behøver til mad og toiletbesøg, på sådanne stræk.

I den Tesla, der i dag kan købes for 454.000 kr, kan du mageligt køre fra København til Ålborg på én opladning - og tilbage igen via et enkelt besøg ved lynladeren - uden hjælp fra Sjællands Odde færgen.

Jeg håber så inderligt at min nuværende oliekoger holder til jeg kan købe én af disse brugt for et par 100k. Derefter: ALDRIG MERE TANKSTATIONER!

  • 8
  • 0

Søren:

Jeg kan naturligvis ikke udelukke at disse var identiske med Dan Frederiksen


Jo: Foruden utallige aliasser med fornavnet Dan, var der også utallige andre, men hans ekstremt karasteristiske "Jeg alene vide", "Nasa er nogle inkompetente idioter" og "Der er ektraterrestriale iblandt os" retorik afslørede ham hver eneste gang.

men han har i så fald forbedret sig siden. ;o)

Der vil så tillade mig at være uenig ;o)

Jeg tillod mig f.eks. at være skeptisk over for hvorvidt stigningen i kursen på de Telsa aktier, Dan havde købt til kurs 300+ ville kunne betale for en ny Tesla model 3 til ham (til DKr 275k inkl moms og afgifter), når den kom til Danmark - og fik at vide "Jeg har som altid - i modsætning til dig indsigt Flemming - se, sådan en giver håneret ;o)

https://ing.dk/andre-skriver/volkswagen-id...

(For slet ikke at tale om hans evindelige prædiken om "de fremmede" der går rundt blandt os)

Nå pyt - han bliver snart pevet ud igen ;o)

  • 0
  • 0

Og have sat ladekabel ind/ud mindst 2000 gange af 15 sekunder = 500 minutter ;o)

Mvh Flemming
(der højest bruger 5 minutter på at tanke i snit 2 gange / måned)

PS: Er klart tilhænger af BEV - men også af saglig faktuel argumentation.


Flemming - er det ikke et sagligt argument at langt hovedparten af alle bilister, kan klare sig uden tankstationer/ladestandere til mindst 98% af deres kørsel ?!?

Hvis du forlanger mere saglighed end det, skal du nok da overveje det saglige i dit kreative sekund-regnskab herover. ;o)

.... af følgende årsager:

1) Med +300 km rækkevidde, hvorledes kom du så frem til et behov mindst 1000 opladninger på 3,5 år, med et kørselsbehov der modsvarer dine 2 optankninger pr måned?

Hvis du ikke kører over 100 km på almindelige dagligdage, kan starte med at dividere tidsbehovet for hjemmeladning med 3.

Dog kan du kan opnå en del fordele ved sætte kablet i hver dag - eksempelvis at din bil/batteri er opvarmet og ruderne frostfri hver morgen om vinteren, samt mulighed for at styre din opladning optimalt ift elpris- (og elmix-) variationer.

Omtrent det samme kan du naturligvis med en fossilbrænder, men det kræver jo så at du både skal oftere ind på tankstationerne og plugge elkabel i, når du kommer hjem.

2) Jeg er ganske enig i at det kun tager ~3 minutter at se tank-tælleren accelerere fra 0-600 kr, men fra du afviger fra ruten, til du er tilbage på ruten igen, går der med al sandsynlighed snarere 10 end 5 minutter - så jeg har egentlig tænkt mig at holde fast i de 6-8 minutter per tankbesøg, som en ganske saglig og konservativ antagelse.

3) Selvom du så på kreativ vis formår at få tidsforbruget på tankbesøg til at matche forbruget ved hjemmeopladning, så er det under alle omstændigheder langt mere tiltalende at være fri for disse (dyre!) svinkeærinder, og i stedet bruge tiden derhjemme, hvor man jo skal ud af bilen alligevel.

Det er m.a.o. ikke alene tidsforbruget, det er også (i højere grad) ulejligheden i at du skal afvige fra din rute, ud af bilen, bruge 3-4 minutter udendørs, uanset vejrforhold, på at holde tankpistolen, plus den tid du bruger på betaling, enten via automat eller i butik.

I dag oplever du sikkert ikke ulejligheden i det, for det er jo blot hvad du er vant til - men forhold dig så til at have kørt elbil i et år, og være helt sluppet for det.

Det er derfor ikke uden grund at stort set alle elbilejere idag udtaler, at de aldrig vil tilbage til fossilbrænderen igen.

  • 5
  • 0

Jeg tillod mig f.eks. at være skeptisk over for hvorvidt stigningen i kursen på de Telsa aktier, Dan havde købt til kurs 300+ ville kunne betale for en ny Tesla model 3 til ham (til DKr 275k inkl moms og afgifter), når den kom til Danmark - og fik at vide "Jeg har som altid - i modsætning til dig indsigt Flemming - se, sådan en giver håneret ;o)


Flemming - jeg skal helst undlade at blande aktiespekulation ind i debatten, men med mindre Dan satte en tidshorisont, så tager du jo forskud på håneretten dersom du ikke kender aktiekursen på den dag den billige version kommer til DK?

Til den tid kan det jo være at gevinsten rækker til de kr 310.000, den må forventes at koste.

Iøvrigt; hvis noget er usagligt at iagttage, så er det da netop hele finans-medie-spillet (som "Motorbloggen" desværre gjorde sig delagtig i) omkring Tesla, som med al tydelighed er præget af storspekulanter og eventyrere, som har shortet for i omegnen af 10 mia $ aktier på at Tesla ville gå konkurs eller, være nødsaget til en skæbnesvanger kapitaludvidelse, inden udgangen af 2018.

Hvad kursen vil være, når de sidste spekulanter har dækket deres shorts ind, vil jeg selv undlade at spekulere i, men hvis Tesla selv kan finansiere ekspansionen fremover, så kan markedsværdien vel hurtigt blive en helt anden.

  • 4
  • 0

Det er her at Tesla befinder sig. For selv om Teslaen koster en million så ligner den noger der koster mere end to.
Det har en ret stor betydning for mange, at vise "Her kommer jeg" og hvor anvendeligheden kommer i anden række :)


Bjarke - egentlig meget enig i din anskuelse - bortset fra at Tesla jo nu har flyttet sig til et sted, hvor de, udover ovenstående, også har én, der koster det samme som en almindelig 2-liters mellemklasse-bil, men ligner og yder som noget der normalt koster en million. ;o)

  • 2
  • 0

Søren:

1) Med +300 km rækkevidde, hvorledes kom du så frem til et behov mindst 1000 opladninger på 3,5 år, med et kørselsbehov der modsvarer dine 2 optankninger pr måned?


I praksis tilslutter alle deres BEV, hver dag, når de kommer hjem - deraf mine 2000 håndteringer på tre år.

2) Jeg er ganske enig i at det kun tager ~3 minutter at se tank-tælleren accelerere fra 0-600 kr, men fra du afviger fra ruten, til du er tilbage på ruten igen, går der med al sandsynlighed snarere 10 end 5 minutter - så jeg har egentlig tænkt mig at holde fast i de 6-8 minutter per tankbesøg, som en ganske saglig og konservativ antagelse.


Langt de fleste mennesker behøver ingen omvej fir at finde en tankstation Der er (endnu) så mange, at man dårligt kan undgå at møde en på sin vej flere gange dagligt - så jeg fastholder også min tidsmåling

, hvor man jo skal ud af bilen alligevel.


Mit 15 sekunders tids estimat var baseret på ekstra tid, der vil gå med selve håndteringen af stikket.

Det er derfor ikke uden grund at stort set alle elbilejere idag udtaler, at de aldrig vil tilbage til fossilbrænderen igen.

Det anfægter jeg ikke - blot den påståede tidsbesparelse ;-)

  • 0
  • 0

I praksis tilslutter alle deres BEV, hver dag, når de kommer hjem - deraf mine 2000 håndteringer på tre år.


Det ville jeg ikke selv gøre, og jeg betvivler på det kraftigste at det er det "alle" gør i praksis, hvis de har mere end 300 km rækkevidde, men kun kører 60 km i dagligdagen, som vist er gennemsnittet.

Jeg ville gøre det på vinterdage, for at undgå at skulle skrabe is af ruderne om morgenen.

(Den tid jeg sparer på PITA isskrabning om morgenen, kan du så tillægge fossilbrænderens tidsforbrug i stedet, om du vil)

Langt de fleste mennesker behøver ingen omvej fir at finde en tankstation


Med "svinkeærinde" mener jeg enhver afvigelse fra den vejbane og den hastighed, du ville have kørt, hvis ikke du skulle ind og tanke.

Det du glemte i din tidsmåling, er at dit tidsforbrug starter fra du træder på bremsen, og drejer ind på tanken, til du igen er oppe på oprindelig hastighed, modregnet de par sekunder det tager at køre med oprindelig hastighed, fra der hvor du træder på bremsen, til der hvor du igen opnår oprindelig hastighed.

Selve påfyldningen tager nok 3-4 minutter, men hele sekvensen, inklusiv indkørsel, udkørsel og betaling, tager nærmere det dobbelte.

Så jeg fastholder fortsat min påstand. ;o)

Det anfægter jeg ikke - blot den påståede tidsbesparelse ;-)


Så vi er i det mindste enige i det væsentligste:

1) at den tid du bruger på tankbesøg er langt mere belejligende end den du bruger på hjemmeladning.

2) At myten, som nægter at dø, om at man skal 'bruge' meget mere tid på at lade, når man kører elbil, reelt ingen gang har på jord.

.... eller hur?

  • 3
  • 0

Søren:

Så vi er i det mindste enige i det væsentligste:

1) at den tid du bruger på tankbesøg er langt mere belejligende end den du bruger på hjemmeladning.

2) At myten, som nægter at dø, om at man skal 'bruge' meget mere tid på at lade, når man kører elbil, reelt ingen gang har på jord.

.... eller hur?

Nu er det jo sjældendt, vi er rigtigt uenige Søren ;o)

2) Lige som myten om at hjemmeladning ikke bruger tid - overhovedet - ikke har det ;o)

Jeg vil tro - at inklusive langture, hvor man jo (i modsætning til ICE) er nødt at koordinere ladning med andre pauser, er der nok ikke den store forskel på det samlede tidsforbrug. Det der styrer myten, er nok nærmere "range anciety", som jo er skabt af det faktum, at der (slet) ikke er samme udbredelse af hurtigladere som af fossile tankstationer (endnu). Med en ICE er du (endnu) altid sikret lynhurtig og problemløs tankning undervejs uanset destination - og uden at skulle planlægge noget overhovedet.

Men du har da helt sikkert ret i, at meget af modstanden hænger i noget forstokket gammelt "det nymodens bras virker ikke" mentalitet ;o)

mvh Flemming

  • 1
  • 2

Jeg bruger under 3 sek.


Come on - det er den tid, du skal bruge blot for at gå omvejen fra fordøren af bilen og hen til ladestikket. Det kan godt være 15 sekunder er i overkanten, men 3 sekunder holder i hvert fald ikke. Og husk, at de 15 sekunder var en respons på "6-8 minutter" om at tanke

du regner med 2 gange om dagen?


Jeg regner med en gang ind og en gang ud, det er, hvad mine kolleger med Tesla gør (har fire)

Igen: Min holdning er ikke, at det tager længere tid at lade end at tanke - men at en eventuel forskel er så marginal, at det næppe kan være den, der skal være det drivende for at vælge den ene eller anden teknologi, og at folk der bruger dette som argument - både for og imod BEV - er på kant med det saglige.

Jeg så meget hellere debatten køre på ting som økonomi og klimabelastning - det er jo imho der, de virkelige argumenter bør være - - -

mvh Flemming

  • 1
  • 3

Vedrørende opladning, så har det en mental påvirkning, at ladestationerne oftest ligger lidt længere væk fra motorvejen end tankstationerne gør. Så selvom det måske i målt tid ikke tager ret meget længere at køre dertil, virker det bare mere besværligt end at tage en motorvejs tankstation og lave et "splash'n'dash".
Desuden ligger f.eks. Clever's ladestationer sjældent ved servicestationerne langs motorvejen, selvom man rent faktisk har brug for det, grundet det længere stop.

Det er muligt det fungerer i praksis, men mentalt kan det virke uoverskueligt, besværligt, usikkert og derved påvirke folks lyst til en elbil.

  • 0
  • 0

Principielt er de lige lette at producere, men som Allan påpeger har man ikke kapacitet til begge modeller, så er det den dyreste der bliver produceret.

Og det er bestemt ikke unikt for Tesla. Da vores behov endnu ikke kan dækkes af en elbil har vi kigget på endnu en fossilbrænder.

Hos Skoda hedder udstyrsvarianterne Active, Ambition og Style. Siden langseringen af den store Kodiaq for snart 2 års iden har de i DK kunne sælge alle dem de fik allokeret. De har derfor valgt kun at hjemtage med Style udstyr der må med den højeste pris sikkert også giver den bedste indtjening.

Det er først her i 2019 at der er kommet flere varianter til - Og det er ikke entry level men RS (med 240hk) og Sportline med yderligere udsyr over Style men samme motorvarianter.

  • 0
  • 0

Da vores behov endnu ikke kan dækkes af en elbil har vi kigget på endnu en fossilbrænder.


Ved at købe en ny fossilbrænder afsender du en klar og tydelig besked til bilfabrikanterne, om at de ikke skal lave en elbil der kan dække dit behov.

Det bedste vi, der ikke har råd til nuværende elbiler kan gøre er at levetidsforlænge vore fossilbrændere til de ikke kan mere.
Er der ikke en relevant elbil på det tidspunkt? Så køb en brugt fossilbrænder.
Og undervejs informere bilproducentere om hvorfor vi ikke køber ny bil af dem.

Hvis du også begynder på den strategi er vi 2, og hvis vi 2 hver især kan overtale yderligere 2 andre....... Så vil bilfabrikanterne nok ende med at lytte til os.

Jeg ved godt at det er reelt kun vores penge de lytter til, men stopper vi forbrugere pengestrømmen skal de nok vågne.

  • 5
  • 0

Det er sagen i en nøddeskal!
Har man ikke kørt i en elbil, så han man mange forestillinger i hovedet som ikke findes i virkeligheden.


Måske. Men når det er folks bekymringer, nytter det ikke at henkaste det eller tale det ned. Folk der er pro elbiler kan have en tendens til at virke missionerende. Det provokerer folk og er ikke gavnligt for debatten.

Og så er det et problem at man nogle gange ikke kan "tisse og tanke" samtidigt, som f.eks. i Clevers tilfælde mellem Nyborg og Middelfart, så et "pitstop" kræver 2 stop.

  • 1
  • 3

Folk der er pro elbiler kan have en tendens til at virke missionerende. Det provokerer folk og er ikke gavnligt for debatten.


Sjovt nok synes jeg at det er ulideligt med alle de forbehold en fossilbrænder ejer har.

Alle elbilfolk har formodentlig haft mange fossilbiler, før han får købt en elbil. Jeg selv har haft flere end 10 fossilbiler før jeg fik min første elbil - Men alligevel tages mine udsagn som om jeg ikke kan lave en sober sammenligning.

  • 5
  • 1

Alle elbilfolk har formodentlig haft mange fossilbiler, før han får købt en elbil. Jeg selv har haft flere end 10 fossilbiler før jeg fik min første elbil - Men alligevel tages mine udsagn som om jeg ikke kan lave en sober sammenligning.


Men du forholder dig alligevel ikke til mine pointer, men stryger direkte i offer-rollen.

Og jo, jeg kører jævnligt elbil, så er klar over hvor fantastiske de kan være. Men af samme årsag mærker jeg også, at infrastrukturen ikke helt er der endnu og at det afholder mange fra at skifte deres eneste bil ud med en elbil.

  • 1
  • 2

Og så er det et problem at man nogle gange ikke kan "tisse og tanke" samtidigt, som f.eks. i Clevers tilfælde mellem Nyborg og Middelfart, så et "pitstop" kræver 2 stop.

Det bliver vist Clevers problem i længden. Efterhånden som der kommer mere konkurrence på ladning, med flere plug-and-charge ladere, så vil de fleste nok vælge de ladere hvor der også er toilet og en kiosk (og hvor man kan lade uden at have et dyrt abonnement).
Så enten så får Clever opført toiletter og en kiosk eller også bliver det efterhånden ødt til at lukke stedet ned. Egentlig er Clever et af de selskaber som jeg ville nyde at se fejl, grundet den måde de har benyttet sig af politernes fripas til at flå elbilsejerne med ublu priser.

  • 3
  • 1