close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Så skal vi køre pluginhybrid

Vi har gjort det før, altså lånt en pluginhybrid og oplevet hvordan den fungerer i hverdagen.

Men nu er der kommet en hel ny generation af biler og de er blevet så populære, at der er laaaang ventetid for at få fat i en.

Derfor har Motorbloggen lånt den mest solgte model på det danske marked i år, Kia Niro.

Men vi starter i den kommende uge med den helt nye Toyota Prius Pluginhybrid. Den er ikke så forskellige fra den Prius, som har været markedet i et par år, altså bortset fra, at den nu har fået et 8,8 kWh batteri ombord. Det skulle give op til 63 km på ren el.

Da jeg hver dag pendler fra nordsjælland til københavn plus alt det løse, der også skal klares i en travl familie, så bliver det spændende at se, hvordan pluginhybriderne klarer den opgave.

Og så slutter vi af med den ægte vare: Den nye Nissan Leaf - for kunne jeg i virkeligheden have klaret mig med en ren elbil?

Illustration: Toyota
Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Rigtig god fornøjelse.
Vi har netop været gennem de samme overvejelser og prøvet de samme biler.
Det bliver sjovt.
Nissan Leaf gør det godt.
De andre også på deres måde.
For alle: prisen og levering og tvivl om træk er lidt øv.

  • 10
  • 0

Lige det test test scenarie har vi haft som dagligdag i 3 år med Leaf /Zoe - og det tænker vi faktisk ikke så meget over mere - og vi kører forholdsvis meget. Men vi er også bilister der ikke synes at trækkrog er nødvendigt eller kønt på et privat køretøj .

Pendling som nævnt er trivielt, det der skiller for bilbrugere er "alt det løse" - og vanens magt - mere end det aktuelle udvalg af biler - sålænge man ikke bor i lejlighed.

Husk "charging is not fueling" - og den indlæringskurve kan man så vælge at undgå med pluginhybrider - eller den bliver meget stejl hvis man prøver at køre dem som EV's.

  • 1
  • 0

For de af os, der kan lade i egen garage: Kan man i hverdagen klare sig med 230 V og 10 A eller skal man have en saakaldt Wallbox? Her i Tyskland koster de knap 2k€ inklusiv installation

  • 3
  • 0