Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
racelab bloghoved blog

Så ruller vi!

Siden vores sidste indlæg i Juni måned er der sket lidt af hvert i DIS RaceLab.

Vi har taget en beslutning om at fokusere lidt mere på ”Rapid Prototyping” dvs. at vi bygger bilen i mindre sektioner, tester og går videre til en anden sektion, før vi er 100% færdige med den givne sektion. Vi har valgt denne tilgang, da den gør det muligt for et begrænset antal projektdeltagere at arbejde med mange områder på en gang.

Da hele projektet handler om at bygge en kørende racerbil, så har vi valgt at fokusere på at få den til at bevæge sig. Derfor har vi valgt at sætte 8 bilbatterier i serie. Batterierne er koblet til vores mini-motorcontroller og en enkelt af de bagerste motorer. Motorcontrolleren er indkøbt til test af motorerne og kan kun trække op til 30kW. Vi ønsker selv at lave vores egne controllere, som skal matche motorernes effekt på hhv. 100 og 230 kW, men da det er en større omgang så regner vi med at starte op på det til Januar.

Men med 8 serieforbundne bilbatterier, en 30kWh motorcontroller, en computer og et potentiometer blev det muligt at få DIS1 til at køre en tur på parkeringspladsen. Næste skridt er at få skabt forbindelse mellem speedersensor og motorcontroller, så vi kan slippe for at give gas med fingrene. Samt få færdigmonteret bremsesystemet, så vi kan se hvor meget sjov man kan få ud af en 30kWh motorcontroller og en 230 kW EMRAX motor.

I klippet herunder kan I se DIS1 i bevægelse.

Benjamin JuulAbildgaard
er uddannet civilingeniør fra AU, og i det daglige arbejder han som projektleder. I fritiden er han også projektleder for RaceLab-projektet. Bloggens fokus vil være på det tekniske og de udfordringer, der ligger bag det at bygge noget helt fra bunden på frivillig basis.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ser jo flot ud når den kommer rullende. I er kommet langt siden i sommers.

Jeg har lidt spørgsmål. Hvordan financierer i det? Har i et forretningskoncept? Betaler i bare af egen lomme?

Jeg mindes ikke at have fået så meget introduktion af holdet. Hvad erfaring har I med metalarbejde? Med at fremstillekøretøjer? Er det ren og skær interesse, "Vi lærer det hen ad vejen"?

  • 0
  • 0

Hej Mogens,

Projektet er et af vores kulturprojekter ved Dansk Ingeniørservice (DIS). Det betyder helt kort at vi er en flok ingeniører(Projektledelse, Mekanik, Elektronik, Automation, Hardware, Software og Process) som har fået en ide om at bygge en meget hurtig racerbil - fordi hvor svært kan det være. Vi arbejder alle hver dag med komplekse systemer indenfor vind, produktion og process, indenfor vores fagområde, hvilket gør at vi rent faktisk er i stand til at løfte sådan et projekt som dette.
DIS støtter projektet med materialer og vi (Ingeniørerne) leverer arbejdskraften i vores fritid. Projektet er et "one-off" og når bilen er færdig skal den bruges til at indsamle penge til Børnecancerfonden gennem Sportscar Event. I vores første indlæg, kan du læse lidt mere om os, hvorfor og hvordan.

  • 2
  • 0