Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Så kom priserne på Tesla 3

I får lige hele pressemeddelelsen fra Tesla her.

Men hovedpointen er, at Model 3 Long Range dobbelt motor med firehjulstræk starter fra 464.724 DKK og Model 3 Performance fra 576.044 DKK.

Det er derfor temmelig godt ramt af Martin Hansen, som regnede sig frem til:

Model 3 AWD LR: 467.000 DKK

Model 3 AWD LR Performance: 580.000 DKK

God jul fra Motorbloggen

Presseinformation

Model 3 kan nu bestilles

Over de kommende dage vil vi invitere Model 3 reservationsholdere i Danmark til at konvertere deres reservation til en ordre på en af vores to topmodeller - Model 3 Long Range dobbelt motor med firehjulstræk og Model 3 Performance. Leveringer i Europa vil starte i februar og blive prioriteret ud fra reservationsdato, leveringssted og konfiguration.

Specifikation

Folkemodellen, Model 3, er en vigtig milepæl for Tesla, vores mål om at gøre elbiler tilgængelige for alle og dermed accelerationen til bæredygtig energi.

Model 3 kombinerer branchens førende drivlinjeeffektivitet, aerodynamik og karosseriteknologi for at levere den bedste rækkevidde sammenlignet med andre elbiler. Model 3 Long Range dobbelt motor med firehjulstræk har en WLTP-rækkevidde på op til 544 km. Teknologien bag drivlinjen i Model 3 er designet med henblik på den største udholdenhed, en teknologi som allerede er bevist ved de mere end 15 milliarder elektriske kilometer, som vores nuværende flåde har kørt.

Sikkerhed

Model 3 opnåede for nylig - blandt alle biler nogensinde testet af U.S National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) - den mindste sandsynlighed for personskade og er designet til at være den sikreste bil i sin klasse. Hver bil kommer med aktive sikkerhedsfunktioner som standard, inklusive automatisk nødbremsning og for- og sidekollisionsadvarsel.

Opdateringer

Model 3 vil ligesom vores andre modeller fortsat modtage gratis over-the-air softwareopdateringer, som tilføjer og forbedrer funktioner over tid. Premium Connectivity er inkluderet som standard i et år og omfatter kort med satellitvisning og trafikvisualisering i realtid, Spotify og opdateringer via Wi-Fi og mobilnetværk.

Eksteriør

Model 3 kan fås i fem farvemuligheder med sort lakering som standard. Metallakeringer som Midnight Silver og Deep Blue samt Perlemorshvid og Rød multicoat kan tilvælges.

Model 3 kommer som standard med 18” Aero hjul og 19” Sport hjul som tilvalg. 20” Performance hjul kommer som standard på Model 3 Performance.

Interiør

Model 3 kommer som standard med sort eller hvid Premium-interiørpakke. Denne inkluderer opvarmning af alle sæder, 12-vejs el-justerbare forsæder, centerkonsol med skjult opbevaringsplads, 4 USB porte til dine enheder og to ladestationer til smartphones. Vores Premium lydsystem inkluderer 14 surround højtalere og 1 subwoofer. Model 3 kommer også med automatisk nedblændende, elektrisk foldbare og opvarmede sidespejle.

Et voksende ladenetværk

Alle Model 3 kunder vil have adgang til vores globale Supercharger netværk med betaling efter forbrug. Netværket, som er reserveret eksklusivt til Tesla-ejere, tæller i dag mere end 3600 Superchargers fordelt på 430 Supercharger stationer i Europa og er fortsat stigende. I Europa kommer Model 3 med indbygget CCS ladeport, hvilket gør bilen kompatibel med tredjeparts ladenetværk. Alle disse muligheder giver vores kunder adgang til det mest udbredte og fleksible ladenetværk på markedet.

Priser

Model 3 Long Range dobbelt motor med firehjulstræk starter fra 464.724 DKK og Model 3 Performance fra 576.044 DKK.

Tilvalg

Model 3 kommer standard med vores unikke Autopilot hardware. Med Opgraderet Autopilot kan Model 3 tilpasse hastigheden efter trafikken, holde sin vejbane, parkere automatisk og tilkaldes via funktionen Summon til ind-og udkørsel af små pladser mv.

Model 3 Performance Model 3 Performance er den hurtigste bil i sin klasse og kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Den har en næsten perfekt vægtfordeling på 50/50, kommer med et Long Range batteri med en WLTP-rækkevidde på 530 km og dobbelt motor med firehjulstræk for bedre præstation i al slags vejr. Model 3 Performance øger tophastigheden fra 233 km/t til 250 km/t. Kulfiberspoiler, Performance hjul og aluminiumslegerede pedaler giver maksimal stabilitet og vejgreb. Model 3 udmærker sig ydermere med røde Performance bremsekalibre og Teslas unikke Track Mode.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes at kunne mindes at tesla 3 skulle være el-bilen alle kunne få råd til. Min indtægt ligger svagt over midten i DK og jeg kommer aldrig som i ALDRIG til at få råd til en bil i den prisklasse.

  • 25
  • 7

Jeg synes at kunne mindes at tesla 3 skulle være el-bilen alle kunne få råd til. Min indtægt ligger svagt over midten i DK og jeg kommer aldrig som i ALDRIG til at få råd til en bil i den prisklasse.

Og for mit vedkommende hvor en halv million, for noget så kedeligt som en bil, selvfølgelig er totalt uden for rækkevidde, ville jeg heller aldrig købe en bil hvor al betjening forgår via en grim padde midt i det hele - no way, jeg vil have gode gammeldags instrumenter og kontakter jeg kan mærke mig frem til i mørke.

  • 13
  • 12

de danske politikere opretholder blot en ublu beskatning for at fodre det umættelige velfærdssamfund flertallet af vælgerne kræver. afgiftfritagelse af elbiler vil kræve et nyt enormt malkekvæg til statskassen. 250.000kr er klart mere spiseligt, men indtil nu har jeg aldrig brugt mere end 200.000k på en fabriksny bil...og det var inkl afgifter.

  • 5
  • 16

Køber du den i USA i dag, så koster den 250.000 danske kroner.

Det er tilladt at sætte sig bare minimalt ind i tingene, før man galper op!

35.000$ udgaven kan man slet ikke købe endnu, så nej, man kan ikke købe en Tesla 3 til 250KKr - og de udgaver der kan købes i Danmark er ligeledes større modeller.
Hertil skal man huske at priser i USA skal tillægges Sales Tax, som er forskellig fra stat til stat.

Og afgiften på en Tesla3 ligger på omkring 20.000 kr, så deeet.

  • 17
  • 8

Når vi nu er i gang.

Sales tax svinger mellem 3 og 8 percent. Gennemsnittet er 5.75 percent.
kilde: TaxAdmin.org

Så de billigste stater betaler 245.262 x 1,03 = 252.993
Gennemsnittet: 245.262 x 1,0575 = 259.364
De dyreste: 245.262 x 1,08 = 264.882

Og så har jeg faktisk været så flink og undlade at nævne de delstater, der giver tilskud udover det alle omtalte statslige fradrag.

Danmark er et uland når det kommer til el-biler. Det gør naturligvis ondt på den grønne danske selvforståelse, at kul-USA tilbyder langt bedre forhold.

Solceller bliver næste område vi sakker bagud. Mens Dansk Energi gøder jorden for forbud mod batterier i private husstande, så ruller de lystigt løsningerne ud i USA.

Herhjemme kan så nyde tanken om, at træflis der har sejlet jorden rundt for at blive brændt af i danske kraftværker tilsyneladende ikke udleder CO2 (på papiret altså).

jubiii....

  • 13
  • 12

Performance hjul og aluminiumslegerede pedaler giver maksimal stabilitet og vejgreb

... hvordan aluminiumslegerede pedaler kan give bedre vejgreb og stabilitet er lidt en gåde for mig ... og hvad er aluminiumslegerede pedaler egentlig og hvorfor er det, at de skulle være så vigtige, at man er nødt til at anprise dem særskilt?

  • 20
  • 3

Med et fradrag på $7.500

Nu gives der så ikke rigmandstilskud i Danmark, og mig bekendt ingen andre steder i Europa.

Til gengæld kan vi komme på hospitalet uden det allerførste spørgsmål er om vi overhovedet har råd til at overleve!

Dernæst er registreringsafgiften for elbiler under 400KKr 0 kr (NUL KRONER)!!!!

Tilbage står at alle varer i Danmark pålægges moms.

Så hvis vi lige regner baglæns, så er salgsprisen ex. moms for den mindste model altså 373.600 kr.

Teslas pris i USA er 45.000$, mao 294.400 kr.

Er det de danske politikeres skyld at Tesla Danmark forøger prisen med 79.200 kr?

  • 17
  • 5

Jeg synes at kunne mindes at tesla 3 skulle være el-bilen alle kunne få råd til.


Det tror jeg næppe du kan "mindes", for der er selvfølgelig ingen der kan love biler som alle har råd til, i en verden, hvor ikke alle har råd til mad.

Tesla lovede derimod en "affordable mass market car", dvs en bil som matcher prislejet i den brede middelklasse, når alle omkostninger er medregnet, men før skatter og subsidier (som de jo ikke kan love noget om) er medregnet.

Priserne på de to modeller, som Bjørn Godske kalder "priserne på Model 3", er kun "Premium"-udgaven af de 2 dyreste modeller i serien.

Det ville være det samme som at sige "her er priserne på BMW 3-serien", når man kun har set prisen på luksusudgaverne af BMW M3 og 340i.

Tesla har valgt (meget naturligt) først at dække efterspørgslen på de dyreste/mest profittable modeller i serien, for hurtigst muligt at tilbagebetale investeringerne i produktionslinjen.

Det betyder at du må vente til efterspørgslen falder på de to ovennævnte modeller, før du kan købe de lidt billigere modeller, herunder Model 3 Mid Range RWD (som siden September har kunnet ordres i USA), og endnu længere før du kan købe basisudgaven af "Standard Range RWD", som er den Tesla har lovet til 35.000 $.

Sidstnævnte forventes på markedet i USA midt i 2019, og senere i EU. Den forventes at koste lige omkring 300.000 kr i DK, såfremt elbilsaftalen kommer på plads.

Med en almindelig, gennemsnitlig dansk husstandsindkomst, har man uden tvivl råd til en ny elbil til 300.000 kr, når besparelserne på brændstof, service og grønne afgifter er medregnet.

At du ikke vil betale så meget for en ny bil, eller har valgt at prioritere et dyrere hus, dyrere ferier eller bare bedre kan li' at bruge pengene på flydende brændstof og dyre værkstedsbesøg, betyder jo ikke at du ikke har råd til en elbil til 300.000 kr. Du har bare fravalgt den.

Omvendt, hvis du har valgt at prioritere en Model 3 i den billigste version, skal du nok regne med at vente længe, hvis ikke du har stået i kø siden 2016, for efterspørgslen på denne anses for at være langt højere end de pt har kapacitet til at producere, selv når produktionen når 10.000/uge i Fremont.

  • 18
  • 3

Sales tax svinger mellem 3 og 8 percent. Gennemsnittet er 5.75 percent.
kilde: TaxAdmin.org

Så de billigste stater betaler 245.262 x 1,03 = 252.993
Gennemsnittet: 245.262 x 1,0575 = 259.364
De dyreste: 245.262 x 1,08 = 264.882


https://taxfoundation.org/state-and-local-...
Du glemmer, at man også betaler local sales tax og kombinationen og local state sale tax kan samlet komme helt op på 12,02% i delstaten Louisiana, så her vil prisen med dagens dollarkurs på 6,60 kr være 277.249,50 kr

  • 1
  • 0

Det kommer så an på kørselsbehov, og den ikke uvæsentlige detalje om banken så også mener man har råd.


Hvis du forelægger banken et gennemført budget, som også medtager dine udgifter til brændstof, reparationer og grønne afgifter, så tillægger banken naturligvis besparelserne på disse til dit rådighedsbeløb, og dermed hvad "banken så også mener man har råd".

Kan den ikke finde ud af det, bør du skifte bank.

Desuden vil banken da meget hellere have at du betaler det beløb du har råd til som renter og afdrag hos dem, end som kontantbetalinger hos olieselskabet og skattefar.

I sidste ende (når bilen er afdraget), står du så også med en højere brugtvognsværdi.

  • 10
  • 6

Du glemmer, at man også betaler local sales tax og kombinationen og local state sale tax kan samlet komme helt op på 12,02% i delstaten Louisiana, så her vil prisen med dagens dollarkurs på 6,60 kr være 277.249,50 kr


Du glemmer så at Louisiana (såvel som andre stater med høj sales tax) giver 2.500 $ skatterabat oveni de 7.500 $. Så med DKK/USD 6,60 kr er prisen pt 260.749,50 kr i Louisiana.

https://www.tesla.com/support/incentives

  • 9
  • 4

@Raymond

Billigste Tesla Model 3 i USA er ikke deres LR (longe range) version.

De har lanceret en MR (medium range) version som er væsentlig billigere.

Den pris du oplyser er for LR versionen.

@Christian Nobel

Alt det vrøvl om rigmandsfradrag ændrer ikke ved, at forbrugerne køber bilen $7500 dollars billigere end listepris.

Du ævler løs med forkerte tal, der kan googles på 2 minutter.

Tesla koster mere i Danmark pga. højere moms, told og tariffer + afgifter. Dertil kommer en sjat til transport over atlanten. Men størstedelen af prisforskellen mellem USA og Danmark er politisk bestemt.

  • 6
  • 6

Performance hjul og aluminiumslegerede pedaler giver maksimal stabilitet og vejgreb

... hvordan aluminiumslegerede pedaler kan give bedre vejgreb og stabilitet er lidt en gåde for mig ... og hvad er aluminiumslegerede pedaler egentlig og hvorfor er det, at de skulle være så vigtige, at man er nødt til at anprise dem særskilt?


Underligt at man kan få 11 fingre op for den slags ordkløveri.

Mon ikke det er hjulene og spoileren, som nævn i den kontekst du har taget det ud af, der bidrager til den bedre stabilitet og vejgreb?

Hvad angår pedalerne, må du jo blot nøjes med at konstatere at de åbenbart er så "nice to have" at folk villige betale en højere pris for pakken, hvis du ikke forstår det.

  • 10
  • 5

Det ved vi dybest set ikke noget om, for der er ingen erfaringer med hvad en f.eks. 10 år gammel Tesla er værd.


Nej, men der er til gengæld gode erfaringer med hvad en 5-6 år gammel Tesla er værd, sammenlignet med andre i samme klasse:

https://electrek.co/2018/12/12/tesla-used-...

Mit udgangspunkt var nu ikke om den holder prisen bedre end andre i samme prisklasse, men det simple faktum, at en bil til nypris 300.000 må have en højere værdi efter sidste afdrag end én til 200.000, alt andet lige.

Det study jeg linker til, viser blot at alt ikke er lige, men at Teslaer generelt holder prisen bedre.

  • 10
  • 5

Model 3 er ikke en folkevogn
.. men der er stadig en del bilkøbere i ½ Mkr-klassen.


Korrekt, Model 3 sammenlignes bedst med en BMW 3-serie, hvad størrelse, komfort og ydelse angår.

Men det interessante er jo, at udover hvad man sparer på registreringsafgift, så sparer man rundt regnet:

  • 2.700 kr/år på grøn ejerafgift
  • 9.500 kr/år på benzin (16 km/l vs 200 Wh/km, 25.000 km/år)
  • 8.000 kr/år i reparationer

= ca 1.700 kr/måned, hvilket er rigeligt til at finansiere for 150 kkr ny bil, så de der er købere til en benzin-bil i 350 kkr-klassen, kan ligeså vel være køber til en Model 3 til 500 kkr.

Det er nok også forklaringen på at de fleste af de biler, der "trades in" for en Model 3's topmodeller i USA, er:

  • Toyota Prius
  • BMW 3-Series
  • Honda Accord
  • Honda Civic
  • Nissan Leaf

https://electrek.co/2018/08/01/tesla-model...

  • 16
  • 4

Er der noget nyt omkring træk til model 3? Jeg tror det er det eneste der stopper mig.

  • 4
  • 0

@Søren Lund +1
Det er det regnestykke som forhandlere og købere altid burde lave inden bilkøb.
Jeg mener ikke at man kan få en "gammeldags" bil for 300.000 kr der tilnærmelsesvis kan matche Tesla model 3 LR AWD - med mindre man har specielle interesser/prioriteringer.

  • 8
  • 1

Søren, det der hjælper ikke ret meget hvis man vil beholde kørekortet og det bliver nok også et problem at få den igennem syn.

Har Tesla fået typegodkendt den til træk og hvor meget?

  • 4
  • 0

Jeg tror det er det eneste der stopper mig.


Udover registreringsafgiften på Autopilot?😉
.

Har Tesla fået typegodkendt den til træk og hvor meget?

Nej der er intet nyt på den front.
Mange håber på at det kan komme senere, og i så fald vil det nok være godt at have LR batteri, samt dual motor versionen.

Til cykelholder og alt andet der ikke har hjul på, findes ecoHitch, som Søren henviser til.
"Rated for 200 pounds tongue weight and 2,000 pounds towing weight"
Nem at montere, og ingen huller der skal bores.
(Så skal vi bare have dem, eller andre, overtalt til at sende disse til europa ;0)

2018 Tesla Model 3 Trailer Wiring:
https://www.etrailer.com/t1-2018_Tesla_Mod...

https://www.etrailer.com/hitch-2018_Tesla_...

  • 1
  • 2

Mange håber på at det kan komme senere

Mon den går? Når først bilen er indregistreret, så kan det blive svært at få ændret registreringsattesten med henvisning til typegodkendelsen af nyere biler.

Hvad har Tesla gang i? Det kan ikke være svært at få bilen typegodkendt til træk givet at der allerede eksisterer et system. De har sikkert ikke selv et træk klart. Men i mellemtiden bliver kunderne fucked.

  • 3
  • 2

Mon den går? Når først bilen er indregistreret, så kan det blive svært at få ændret registreringsattesten med henvisning til typegodkendelsen af nyere biler.

En typegodkendelse vil normalt gælde for den bilmodel der er tale om, med mindre der er foretaget nye konstruktive ændringer for at få godkendelsen.
.

Hvad har Tesla gang i? Det kan ikke være svært at få bilen typegodkendt til træk givet at der allerede eksisterer et system. De har sikkert ikke selv et træk klart. Men i mellemtiden bliver kunderne fucked.

Deres grunde står lidt hen i det uvisse.
Elon Musk lovede træk på model 3, på Twitter for længe siden.
Der er spottet en fabriks indregistreret Model 3er med træk på, for lang tid siden (træktest?)

https://electrek.co/2018/07/31/tesla-model...

  • 2
  • 3

Underligt at man kan få 11 fingre op for den slags ordkløveri.

Mon ikke det er hjulene og spoileren, som nævn i den kontekst du har taget det ud af, der bidrager til den bedre stabilitet og vejgreb?

Hvad angår pedalerne, må du jo blot nøjes med at konstatere at de åbenbart er så "nice to have" at folk villige betale en højere pris for pakken, hvis du ikke forstår det.

Jeg gav en tommel op på "ordkløveriet"
Når man læser bilproducenterenes alen lange liste over standard udstyr, som indfarvede sidespejle, kromliste på døre, og alt andent gejl, som ikke koster noget når nu man er igang med at producere biler i stor skala. Så tænker jeg på om de virkelig tror det ændre noget.
Det er marketing når det er værst.
Tesla´s aluminiumslegerede pedaler synes mig at ligge i samme katagori.

  • 4
  • 2

Mon danskerne bliver lige så hurtige til at vende luksusmærkerne ryggen og begynde at køre elektrisk, som det skete i USA, hvor Model 3 blev den 6. mest solgte bil i november og komplet har taget føringen i sit segment

Jeg tror man skal passe på med at overføre amerikanske tal for Tesla, til EU eller DK for den sags skyld.
For det første, så er Tesla 3 den nye i klassen, som rigtig mange har ventet på, så det er klart at når ca 500.000 har skrevet sig op på forhånd, så vil den sælge godt.

For det andet, så giver et tilskud på ca.10.000$ ud af en salgspris på ca 50.000$ også et boost til salget, ikke mindst når 7.500$ tilskudet udløber ved årskiftet.

For det trejde så er der nok mange amerikanere der gerne vi købe amerikansk kvalitet, når nu det tilbydes. Det samme vil gælde for tyskere, og franskmænd, der af indlysende grunde gerne køber henholdsvis tysk og franske biler.

for det fjerde, så er de amerikansk tal udtryk for at amerikanerne i højgrad køber SUV´er. Ser man Tesla´ s salg ud af det totale bilsalg, er det stadig småt.

For det femte så bliver konkurrencen hårdere som månederne går, og selvom det er helt utroligt hvad Tesla har præsteret, så kommer den billige Tesla 3 et år for sent, når den måske kommer midt i 2019. Markedet for elbiler er stadig småt, og Jaguar, Mercedes,BMW, Audi, KIA, Hyundai,Nissan, VW, Skoda, Renault vil også være med. Tesla er ikke enerådene.

For det sjette, så kommer der også flere kapable, plugin hybrider til.
F.eks kan tyskeren købe en Mercedes E klasse stationcar med 13,5 kWh batteri til 430.000kr med anhængertræk.
Den er nok ikke så hurtig fra 0-100 som Teslaen, men i min verden er 0-100km/h på 5,7 sek tilstrækkeligt. Til gengæld behøver bagsædepasagerene i Mercedes´en ikke sidde med knæende op under hagen, som man gør i en Tesla.

Tesla 3 skal nok sælge godt i EU, i hvertfald til en start, men som tiden den er gået er den blevet lidt kedelig. Prøv at kikke på salget af Tesla S og X i EU. Nu hvor nyhedens euforien har fortaget sig, er salget gået tilbage.

  • 7
  • 3

Og dermed skal der jo fortsat betales afgift for de to omtalte topmodeller af 3, samt for alle S og X.

Afgifter som hverken USA eller nogen af vore nabolande opkræver

Og du mener at vi skal have en skattemodel ala USA?
Hvad kræver de af afgifter i Sverige og Tyskland af de konkurrerende ICEV i forhold til i DK.

Elbilen er i forvejen, en genvej til en bil med kraftig reduceret registreringsafgift kva, reglen om 4000kr nedsættelsen af registreringsafgiften pr km over 20km/l

Du har selv lavet et regnestykke, der viser at man kan spare 150.000kr på et ejerskab af en elbil, pga lavere driftudgifter.

I DK har vi en skattemodel, hvor registringsafgiften betaler en del af samfundsudgifterne, og en yderlig fritagelse af registreringsafgifter på elbiler for beløb over 400.000kr, kan ikke være et ønske om grøn transportpolitik, men udelukkede et ønske om billigere bilbeskatning.

At Tesla nuværenede og kommende Tesla ejerer tuder over dette, har jeg kun et skuldertræk tilovers for.

Den nye 2årig ordning er kun til hjælp for de dyrere elbiler.
for de billigere elbiler har ændringen minimal betydning.
Hvis nu bare de kære politikere kunne skabe ro og klarhed om elafgifter til elbiler på niveau med den som gælder for varmepumper og så for de næste 10år, så vil elbilerne snart sælge sig selv.
Enhver elbil vil få ca. 160.000kr i nedslag i registreringsafgiften.
Med dette nedslag i ryggen, burde elbilen snart få sit gennembrud i DK

  • 6
  • 3

For det andet, så giver et tilskud på ca.10.000$ ud af en salgspris på ca 50.000$ også et boost til salget, ikke mindst når 7.500$ tilskudet udløber ved årskiftet.

Som du skriver, så er Tesla løbet tør for $7500 credits. Det var begrænset til 200.000 biler. Der kommer derfor aldrig en $35.000 biligmodel der samtidig får støtte. Folk har regnet på at den kunne koste $27.500 med støtte, men det kommer ikke til at ske.

Jeg tror ikke det betyder det store for salget. Alle havde set det komme. Salget er fortsat begrænset af lange leveringstider og krav om at man skal skrive sig op på venteliste, for overhovedet at kunne bestille.

Modsat andre her, så tror jeg ikke at de andre fabrikkers kommen til elbilsmarkedet vil sætte en bremse i Tesla. Markedet vil blot udvide sig. Lige nu kan der sælges flere langtrækkende elbiler, end samtlige aktører på verdensmarkedet er i stand til at producere.

  • 6
  • 0

Eller hvad med en Mercedes C300e plugin hybrid med 13,5kWh batteri, til 300.000kr
Med 20% af kilometerne på benzin, skal der måske bruges 2000kr/ årligt til brændstof.


Den har jeg ikke hørt om. Den hedder enten C 350 e (benzin-el) eller C 300 de (diesel-el). Ingen af den fås i nærheden af 300.000 i DK. 2016-udgaven af C 350 e kostede 650.000 kr. C 300 dyrere. Forgængeren, som hed C 300 h (diesel-hybrid uden plugin) kostede 775.000.

https://bilmagasinet.dk/mercedes/mercedes-...

Uden afgift er den billigste C 350 e også en kende dyrere end Tesla Model 3 MR RWD - som jo kører 100% af kilometrene på el - og med betydeligt bedre acceleration, handling og komfort end en C 350 e.

Som elbil har C-klasse PHEV'erne præcis samme udfordring som andre elbiler, fra den tid hvor < 20 kWh var normen. Skal der bruges en smule varme, bliver batterirækkevidden hurtigt halveret (så 20% på benzin er drømmetænkning hvis du kører 25 kkm/år), og batteriet holder næppe bilens levetid ud, når det cykles 100% hver dag.

Desuden har Mercedes lige udmeldt at de dropper alle deres hybridmodeller til fordel for EQ.

  • 7
  • 3

Den har jeg ikke hørt om. Den hedder enten C 350 e (benzin-el) eller C 300 de (diesel-el). Ingen af den fås i nærheden af 300.000 i DK. 2016-udgaven af C 350 e kostede 650.000 kr. C 300 dyrere. Forgængeren, som hed C 300 h (diesel-hybrid uden plugin) kostede 775.000.

https://bilmagasinet.dk/mercedes/mercedes-...

Uden afgift er den billigste C 350 e også en kende dyrere end Tesla Model 3 MR RWD - som jo kører 100% af kilometrene på el - og med betydeligt bedre acceleration, handling og komfort end en C 350 e.

Som elbil har C-klasse PHEV'erne præcis samme udfordring som andre elbiler, fra den tid hvor < 20 kWh var normen. Skal der bruges en smule varme, bliver batterirækkevidden hurtigt halveret (så 20% på benzin er drømmetænkning hvis du kører 25 kkm/år), og batteriet holder næppe bilens levetid ud, når det cykles 100% hver dag.

Desuden har Mercedes lige udmeldt at de dropper alle deres hybridmodeller til fordel for EQ.

Mercedes kommer med c300e forhåbentligt sidst i 2019.
Mercedes c300de(diesel)regnes med at koste 35500£ i UK.
Med en kurs på 8.27 og en momssats på 17,5, giver det en pris ex moms på lige under 250.000kr.
Jeg mener at den står til omkring 50km/l , og den får også ca. 23000kr i batteri rabat.
Som jeg har læst den nye 2 årige aftale, så kommer PHEV også ind under 20% reglen, og derefter ind under 40.000kr bundgrænse, på samme vilkår som BEV.
Det betyder at der i realiteten ikke skal betales registreringsafgift.

Jeg har ikke set nogen priser på benzin udgaven endnu, men
jeg regner med at benzin modelen er lidt billigere en diesel modelen, så 300.000kr er vel ikke helt ved siden af.

Om den danske importør hæver prisen på PHEV, for at beskytte salget af ICE produkterne, må vi vente at se.
De står i hvert fald i en mærkelig situation, så en bil der i rå pris er 50.000kr dyrere, pga. afgifter bliver 200.000 billigere når der kommer plader på.

At en c300e har en dårligere acceleration fra 0-100km/h end Tesla 3MR vil jeg ikke anfægte, men blot konstatere at Mercedes går 0-100km/h på 5,7sek hvilket er nok for mig. Om M3 MR performer betydeligt bedre på handling og komfort end C300e, skal være usagt, da jeg ikke har prøvet nogen af bilerne.

Når nu man snakker performance, så elsker Tesla folket altid deciplinen 0- 100km/h, hvor Tesla har en overlegen performens.
Sjovt nok så er det mere end svært at finde data for performance f.eks 150-200km/h.
Her tror jeg faktisk godt Mercedes´en kan følge med.

Jeg læste forøvrigt igår på Teslarati om en tysk Tesla S ejer der afprøvede rækkevidde på sin Tesla 85S ved høj motorvejsfart.
Med en gennemsnits fart på godt 160km/h tidligt om morgenen, hvor nogel af km dog forgik ved 200km/h, så var rækkevidden under 190km.

Mon ikke der er mange tyskere, der prioritere at kunne give den lidt gas på motorvejen, frem for at kunne hente 1 sek på 0- 100km/h når man i forvejen kan gøre det på under 6s.

På de nye Mercedes PHEV, arbejder klimaanlægget uafhængigt af ICE motoren, og du kan f.eks precondition bilen om vinteren mens du lader, på samme vis som man kan med elbiler. Jeg har dog endnu ikke kunnet lure, om de også har varmepumpe til opvarmning.
Som på elbiler, så har PHEV også afgrænset noget af batterikapaciteten, så batteriet aldrig er fuldt opladet, eller helt afladet, så jeg er ikke nervøs for batteriets levetid. Tværtimod, så kunne jeg godt forstille mig, at man skifter det for at mere batterikapacitet. Om 5 år, så kan du måske få 20kWh for under 15000kr.
Om 5år, kan man måske så også gøre sig forhåbning om at batteriet er produceret med minimal co2 udledning tilfølge, modsat idag hvor hovedparten af batteriproduktionen ligger i kullande, Tesla undtaget.

Jeg er ikke sikker på at Mercedes helt lukker ned for deres Hybrider. Mon ikke de køre videre med de nyudviklede 48v systemer.

Mercedes nye PHEV høre faktisk også under deres EQ udviklingsafdeling.

  • 4
  • 4

Hvem påstår jeg mener det?

Nu skrev jeg et spørgsmålstegn efter mit udsagn, for at indikere at jeg kunne tænke mig et uddybende svar på, hvorfor luksus elbiler fuldstændig skal fritages for registreringsafgift, når nu den den danske skattemodel indebære en hård beskatning af biler i almindelighed.

Man har indført en skatterabat på elbiler, så de første 400.000kr er uden registringsafgift.
For beløbet over 400.000kr skal man så betale formastelig 20% af normal registringsafgift.

Jeg finder det underligt, at samtidig med at man argumenter for elbilens overlegenhed, samtidig argumentere for massiv inddirekte tilskud til samme.
Og det skal så også gælde selv om vi snakker om biler der performensmæssigt normalt ligger over prisklassen 1mil.

Når man nu samligner beskatning af Tesla i USA, med samme af Tesla i DK, så må man da tage i betragtning at ICEV ikke bliver nævneværdi beskatte i USA, mens ICEV i DK bliver brandbeskattet.
Nu da plugin hybrider kommer under samme ordning som elbiler de næste 2 år, så vil man kunne få en Mercedes C klasse PHEV til ca 300.000, med 0kr i registreringsafgift, hvorimod en tilsvarende Mercedes C klasse ICEV, vil koste over 200.000kr mere.
Det fortæller vist meget godt hvormeget Tesla og andre "grønne" biler bliver tilgodeset i DK.

Jeg helt med på at elbiler skal støttes, men kan ikke forstå at man ikke mener den kommende ordning er mere end rigeligt.

  • 3
  • 4

Nu skrev jeg et spørgsmålstegn efter mit udsagn, for at indikere at jeg kunne tænke mig et uddybende svar på, hvorfor luksus elbiler fuldstændig skal fritages for registreringsafgift, når nu den den danske skattemodel indebære en hård beskatning af biler i almindelighed.


Dan Grønbæk - læs nu lige konteksten igen:

1) https://ing.dk/blog/saa-kom-priserne-paa-t...
2) https://ing.dk/blog/saa-kom-priserne-paa-t...
3) https://ing.dk/blog/saa-kom-priserne-paa-t...

Som du ser, så er der ingen der taler for at indføre "amerikanske skattemodeller" i DK - ej heller undertegnede, som blot understregede overfor Christian (med Christians egne ord), at Henrik jo har ret, når han skriver:

Tesla koster mere i Danmark pga. højere moms, told og tariffer + afgifter. Dertil kommer en sjat til transport over atlanten. Men størstedelen af prisforskellen mellem USA og Danmark er politisk bestemt.


Selv synes jeg ikke det giver så meget mening at diskuttere min mening om hvordan bilafgifter bør udformes, nu hvor vi alligevel hænger på det juks, regeringen lige har hastet igennem, som jo alene handler om at positionere sig i en kommende valgkamp, hvor regeringen jo udmærket ved at deres egentlige holdning på klima- og enegiområdet, ikke får det nemt.

Men siden det nu er min personlige mening, som du (først lagde mig i munden) nu spørger ind til, så er jeg generelt af den opfattelse, at luksus ikke bør beskattes, uden der medfølger en udførlig specifikation af hvad luksus er, og som vi forbrugere (og vælgere) kan forholde os til, og bidrage til at specificere.

Ellers er det nemlig ikke en luksusskat, men derimod en politisk bestemt forskelsbehandling af bestemte produkter og mærker, som vælgerne reelt ikke ved hvad bunder i.

Skal der betales en særlig skat for luksus, så beskat i stedet de indtægter, der købes luksus for. Så afgør forbrugerne selv hvad der er luksus og hvad der er nødvendigheder. De politikere, der for tiden regerer, har stort set kun praktiseret det modsatte!

Som et eksempelvis, kan vi jo diskuttere om en Tesla Model 3 er mere luksus end en Mercedes C300 e.

Er lang rækkevidde (uden forbrænding), samt optimal evne til at kunne regenerere bremseenergi, mere luksus end det du beskriver som "at kunne give den lidt gas på motorvejen"?

Hvis ikke, kan det jo undre at du synes en Tesla Model 3 skal belastes med luksusafgift mens du jubler over at en Mercedes C300 e fritages, trods sidstnævnte slet ikke kan give den gas på motorvejen, uden det foregår 100% på fossiler.

Og hvorledes kom man lige frem til alt over 400.000 kr per definition er luksus, mens alt derunder ikke er?

For det skulle vel aldrig være fordi man godt ved at Tesla's priser i 2019 starter lige over 400.000, og hvis man giver Tesla samme markedsbetingelser som andre elbiler, så køber danskerne lige pludselig mange flere elbiler, end Løkke og Co. bryder sig om.

Et boom i Merceder er åbenbart ikke et problem, men Tesla'er, dem vil vi ikke ha'!

Og hvorfor skal der overhovedet være luksusafgifter på biler, når man kan købe både luksus-sommerhuse, lystbåde og privatfly til flere millioner ad gangen, uden at betale luksusafgift.

Det viser jo bare at det slet ikke er luksus-segmentet, man ønsker at ramme, men derimod den almindelige danske familie, som i stedet skal belastes med verdens højeste afgifter på el, vand og biler, så luksussegmentet kan slippe billigere i skat, mens den almindelige dansker er afskåret fra at kunne køre i biler, som dem almindelige nordmænd, svenskere, tyskere og hollænderere kører rundt i.

Personligt er jeg stærk tilhænger af afgifter, der gør en nødvendig forskel, dvs er målrettes til at gavne - ikke statskassen - men eksempelvis miljøet, sundheden, klimaet, ressourceforbruget, vores børns fremtid osv, osv, men derimod stærk modstander af enhver afgiftsstruktur, der består i at staten ikke kan undvære provenuet.

Afgifter på fossilbrændere, hvad enten det er elkraft, biler eller andet, er et glimrende værktøj til at fremme den nødvendige energiomstilling, i retning af at lade fossilerne blive i jorden, især hvis pengene går til at skabe og fremme de alternativer omstillingen kræver, frem for at bruge dem til at lempe skatten for luksussegmentet.

Derfor er jeg tilhænger af den norske skattemodel, som eksempel.

I stedet beskatter man de mest virksomme alternativer, så almindelige danskere ikke kan få råd til en ordentlig elbil, og så netop luksus-fossilbrænderne ikke får for stor konkurrence - provenuet bruger man til at dække skattelettelserne til luksussegmentet - og resultatet er så endnu engang at man forhaler den nødvendige udvikling, fordi pengene mangler i statskassen.

Som noget helt unikt for Danmark, brandbeskatter man sågar direkte nødvendigheder som el og vand, uanset hvilke kilder det kommer fra, for det ligger jo regeringen meget mere på sinde at lade bunden betale mest muligt, så luksussegmentet har råd til mere luksus, mens bunden knapt nok har råd til en bil.

  • 7
  • 4

Som du ser, så er der ingen der taler for at indføre "amerikanske skattemodeller" i DK - ej heller undertegnede, som blot understregede overfor Christian (med Christians egne ord), at Henrik jo har ret, når han skriver:

Og nej det har Henrik jo så ikke, fordi han sammenligner forskellige modeller som Raymond er inde på.

Og hvad der har været af protektionistiske skattegodtgørelser i USA skal under alle omstændigheder ikke blandes ind i debatten.

Og da folketinget har besluttet at der ikke skal betales afgift af elbiler under 400.000, så har jeg altså meget svært ved at se klynkeriet ifald der måske skulle betales 20% af ca. 45.000 kr uden moms, som Telsa model 3 kommer over de 400KKr - det ville være rart med en præcis pris, men Tesla er jo ret uigennemskuelig, så hvor kan den nøjagtige opstilling findes?

Tilbage står så egentlig kun en diskussion om moms, men det skal der altså betales på alle varer her i landet, også mælk til børn!!

  • 2
  • 5

Og nej det har Henrik jo så ikke, fordi han sammenligner forskellige modeller som Raymond er inde på.


Nej - til dig skriver Henrik at forbrugerne (i USA) køber bilen $7500 dollars billigere end listepris, samt at:

Tesla koster mere i Danmark pga. højere moms, told og tariffer + afgifter. Dertil kommer en sjat til transport over atlanten. Men størstedelen af prisforskellen mellem USA og Danmark er politisk bestemt.

Begge dele har Henrik ret i (i hvert fald frem til årsskiftet, hvor skatte rabatten bliver halveret for Tesla's vedkommende), ligesom han har ret i at det kun tager 2 minutter at Google det.

Til Raymond skrev han blot at den billigste Model 3 i USA ikke er LR men MR, hvilket han ligeledes har ret i.

Henrik kan sikkert selv bekræfte at det både er det han skriver og mener, hvilket du jo så må tage til efterretning.

Og hvad der har været af protektionistiske skattegodtgørelser i USA skal under alle omstændigheder ikke blandes ind i debatten.


Hvorfor gør du det så? Ingen her taler om protektionistiske skattegodtgørelser, andre end dig.

Skatterabatten på de $7500 er ens for ALLE producenter, uanset om elbilen er importeret eller produceret i USA.

Faktisk er Tesla og GM, som begge udelukkende producerer elbiler i USA, de første til at få rabatten halveret, fordi de har solgt mere end 200.000 elbiler i USA, mens alle andre producenter kan fortsætte med maksimal sats.

Hvorledes kan det kaldes protektionistisk?

Og da folketinget har besluttet at der ikke skal betales afgift af elbiler under 400.000, så har jeg altså meget svært ved at se klynkeriet ifald der måske skulle betales 20% af ca. 45.000 kr uden moms, som Telsa model 3 kommer over de 400KKr - det ville være rart med en præcis pris, men Tesla er jo ret uigennemskuelig, så hvor kan den nøjagtige opstilling findes?


De to Tesla'er til hhv 467.000 kr og 580.000 kr, koster i 2019 iflg Skat's afgiftberegner hhv 17.922 og 50.519 kr (hvilket jo er en del mere end 20% af 45.000 kr) mere end de ville have kostet uden denne "luksusskat".

Dette er kun for 2019. I 2020 skal elbiler over 400.000 betale 40%, mens dem under 400.000 fortsat er fritaget!

Så kan du jo selv trække afgift-beløbene fra Tesla's priser, og få al den gennemskuelighed, du drømmer om. Der er i øvrigt næppe mange bilpruducenter, der tilbyder så meget indsigt i både virksomheden og produktet som Tesla, hvis nogen overhovedet.

Synes du f.eks. VW er mere informativ, udover de løgnehistorier, de så ivrigt fortæller dig?

Tilbage står så egentlig kun en diskussion om moms, men det skal der altså betales på alle varer her i landet, også mælk til børn!!


Det er jo noget vrøvl! Det vi diskutterer her, er udelukkende punktafgifter. Ligesom mælk, pålægges elbiler under 400.000 kr, fra 1. Jan. ikke punktafgifter. Tesla'er er fortsat pålagt punktafgifter!

Mig bekendt har ingen her i debatten argumenteret for at ændre momsen - udover jeg, som går ind for den norske skattemodel, i de tilfælde det fremmer en meget nødvendig og særdeles presserende omstilling!

  • 8
  • 2

Dan Grønbæk - hvordan kommer du frem til dette?

Nu da plugin hybrider kommer under samme ordning som elbiler de næste 2 år, så vil man kunne få en Mercedes C klasse PHEV til ca 300.000, med 0kr i registreringsafgift, hvorimod en tilsvarende Mercedes C klasse ICEV, vil koste over 200.000kr mere.

Kender du Mercedes-importørens pris for en 2019 C300 e før afgift?

Har du med at bl.a. batterirækkevidden fortsat indgår i beregningen af rabatten - også efter 1. Januar?

Sjovt nok er afgiftberegneren på Motorregistret er ikke tilgængeligt i øjeblikket pga tekniske fejl, men dette link skærer det vist nogenlunde ud i pap:

https://quickimport.dk/det-bliver-billiger...

"Husk at der gives fradrag for batterikapacitet i el-biler og plug-in hybridbiler. Desværre er der mange plug-in hybrid biler, som kun har en rækkevidde på batteriet på 30-60 km. Dette giver et meget lille fradrag. Jo længere bilen kører på en opladning, jo billigere er afgiften."

Jeg tror næppe du får en C klasse PHEV meget billigere end en C klasse ICEV (som du antyder koster ~500.000 kr), hvis den da ikke ligefrem er dyrere - men jeg kan tage fejl.

2015 Mercedes C 350 hybrid, som end ikke var en plug-in, kostede 775.000 kr fra ny, så der skal jo nok rundt regnet en halv million kr rabat til, for at komme ned på 300.000 kr, og det får den næppe med 13,5 kWh batteri ;-)

  • 7
  • 2

@ Søren Lund .
Tak for linket til Quick import.

Jeg må indrømme, at du tildels har ret.
Jeg er blevet snydt af alle de udmeldinger der har været, og så det spidsfindigheder der er i lovteksten.

Jeg troede oprindelligt at PHEV kom under samme ordning som BEV, og derfor kun skulle betale 20% af normal registreringsafgift.
Efter at have grænsket lidt mere i lovteksten, er jeg kommet frem til at PHEV´er skal betale fuld registreringsafgift+ en ekstra afgift på "differencen" mellem afgift uden nedslag for effektivitet (km/l), og den afgift som nedslaget i effektiviteten giver efter de danske regler.
Det er så denne "ekstra" afgift som der kun skal betales 20% af i 2019, stigende til 40% i 2020 65% etc.
Reglen er nok oprindeligt indført fordi PHEV på papirer går usandsynligt langt på literen, for de elforbruget ikke regnes med.
Alt andet lige betyder det en betydelig merpris for dyre PHEV pga registeringsafgiften.

Når jeg så kun tildels giver dig ret er det ud fra følgende.
Jeg mener at jeg at set et sted at man regner med en pris i UK, på 35.500£ for den efter min mening veludstyret C300de i SE trim.
tager man valutakursen på £ og engelsk moms fra, så ender man på en pris på ca.250.000kr ex moms.
C300de har et batteri på 13,5 kWh som giver et fradrag når registreringsafgiften skal beregnes, på 22.950kr.
Derudover er der fradrag for Airbags, EuroNCap på tilsammen 13120kr
Afgiftpligtig værdi er så knap 214.000kr
Der skal svares afgift på 85% af de første 193.400 = 164.390kr
Og 150% af resten = 30.900kr. ialt 195.290kr.
Nu kender jeg ikke Km/l for C300de, men for den større E300de er den opgjort til 71,4km/l => reduktion af registreringsafgift på (71,4-22)4000= 197.600kr.
Man skal så i 2019 svare 20% i afgift af denne reduktion = 39.520kr.
Dertil er der også en reduktion pga sele alarm på 3000kr
Registrereingsafgift uden bundfradrag giver så 34.210kr
Bundfradrag 2019 40.000kr => registringsafgift = 0 kr.

Mercedes C300de kan således på fåes for 312.500 inkl moms.

Den pris vil Mercedes DK nok ikke sælge den for, fordi det vil ødelægge deres ICEV marked. Jeg forstiller mig ikke at Mercedes DK vil få et ubegrænset antal C300de eller E300de stillet til rådighed, så de vil få en lang venteliste på disse PHEV, og et begrænset ICEV salg.
Hæver man advance med 100.000 kr, så vil C300de koste det dobbelte, 625.000kr, og passe fint ind i det øvrige sortiment.
Skal man have sig en billig C300de, skal man nok selv importere den fra Tyskland.

  • 1
  • 0

@Søren Lund

Bekræfter hermed din fortolkning.

Forøvrigt beundringsværdigt at du fastholder din saglige og grundige argumentation i en debat der (desværre) alt for ofte løber af sporet med antagelser og halve sandheder.

Jeg undlod at hive Californien frem som eksempel, da staten er langt mere progressiv end resten af USA. F.eks. er det nu fra 2020 obligatorisk med solceller til ny-opførte hjem. En ting der aldrig ville flyve herhjemme, da den samlede energi-sektor modsætter sig de-centralisering (trussel mod deres monopoler), politikerne frygter deres skatte-malkekvæg (bare se denne debat) og industrien herhjemme vil kun sælge vindmøller og glasuld (alt andet vil stjæle penge fra deres nul-sums kage).

Ethvert forsøg på at udfordre den tankegang? Det drukner i et "dem mod os" misundelses/jante-kompleks. I stedet for blot at anerkende, at vi skal kradse 1.100 milliarder ind om året til velfærdsstaten? Og så ellers være fleksible omkring hvor og hvordan de penge kommer ind. Det er ren gentagelse af airbag-problematikken da de blev introduceret alle andre steder end i Danmark (husker I den?).

Men der er desværre mange industrier og aktører med penge i klemme. Og så er teknologisk disruption ofte en følelsladet affære, da gamle "helte" og statussymboler nedbrydes og forsvinder (hvis de ikke mestrer omstillingens kunst).

Men tilbage til Californien.

En Tesla MR købt i dag i Californien.

$41.000 før tilskud og fradrag.

Der gives dag dato følgende tilskud og fradrag:

$7.500 Federal
$2.500 State
$800 Utility

Med andre ord. Slutpris i Californien på $30.200

Politisk bestemt og ændrer sig i det nye år. Men lad os nu se om vi ikke samtidig ser $35.000 modellen rulle ud?

Godt nytår.

  • 4
  • 2

Dan Grønbæk - læs nu lige konteksten igen:

Det har jeg så gjort, men jeg synes ikke rigtigt det ændre noget.

Folketinget har lavet en ny 2 årig plan, der friholder elbiler under 400.000kr fra registreringsafgifter.
Planen skal ses i det lys, at en tilsvarende, og konkurrernede ICEV, vil nærme sig 860.000kr pga registreringsafgift, selv om basisprisen er tilsvarende elbilen.
I Danmark må en bil i 800.000kr klassen siges at være forbeholdt de få.

Så kommer Tesla med priser på model 3 , hvor vi alle ved at den billige basis model først kommer i produktion i løbet af 2019.
De modeller der kan leveres pt, er de "store" modeller som derfor er dyre, ca. 465.000kr, og 576.000kr, og det på trods af at de første 400.000kr er afgiftsfrie, og at der kun skal betales 20% af normal afgift af den værdi der er over 400.000kr.

Til det skriver Søren Lønbæk Nygaard, sådan cirka:
Hvor blev folkemodel af. Jeg vil aldrig få råd til en bil i den prisklasse.

Dertil svare Henrik Lauritzen.
"Køber du den i USA i dag, så koster den 250.000 danske kroner.
Så send en kærlig tanke til de danske politikere"

Samme Henrik Lauritzen skriver længere ned i tråden:
"Danmark er et uland når det kommer til el-biler. Det gør naturligvis ondt på den grønne danske selvforståelse, at kul-USA tilbyder langt bedre forhold."

Det får Christian Nobel til at pointere:
"Der blev i torsdag indgået et forlig, som gør at der ikke skal betales afgift af elbiler under 400.000 kr i 2019 og 2020!!!!"

Hvortil du så skriver:
Og dermed skal der jo fortsat betales afgift for de to omtalte topmodeller af 3, samt for alle S og X.
Afgifter som hverken USA eller nogen af vore nabolande opkræver.

For mig at se, støtter du deraf fuldt op omkring Henrik Lauristzen, og ser ikke bilbeskatning af elbiler i forhold til bilbeskatning iøvrigt, og beskatningens bidrag til samfundskassen.

Det undrede mig.

Det kan godt være at man kan få en Tesla billigt i USA, Tyskland, England og Sverige, og endda få et lille tilskud, men det er fordi biler under et betale uendelig lidt i registringsafgift i forhold til danske forhold.

Så Henrik Lauritzen kan stikke udtagelserne om DK som et elbilsuland, op et sted hvor der ingen lys er.
Elbiler bliver støttet massivt i DK.

  • 2
  • 6

Samme Henrik Lauritzen skriver længere ned i tråden:
"Danmark er et uland når det kommer til el-biler. Det gør naturligvis ondt på den grønne danske selvforståelse, at kul-USA tilbyder langt bedre forhold."

Det får Christian Nobel til at pointere:
"Der blev i torsdag indgået et forlig, som gør at der ikke skal betales afgift af elbiler under 400.000 kr i 2019 og 2020!!!!"

Hvortil du så skriver:
Og dermed skal der jo fortsat betales afgift for de to omtalte topmodeller af 3, samt for alle S og X.
Afgifter som hverken USA eller nogen af vore nabolande opkræver.


Nej! - det er IKKE dertil jeg skriver min kommentar. Læs konteksten (de tre konkrete indlæg) igen.

Hvilke af følgende påstande (fra Henriks indlæg), har Henrik ikke ret i?:

1) "Billigste Tesla Model 3 i USA er ikke deres LR (longe range) version."
2) "De har lanceret en MR (medium range) version som er væsentlig billigere."
3) "forbrugerne køber bilen $7500 dollars billigere end listepris."
4) "Tesla koster mere i Danmark pga. højere moms, told og tariffer + afgifter."
5) "Dertil kommer en sjat til transport over atlanten"
6) "størstedelen af prisforskellen mellem USA og Danmark er politisk bestemt"
7) "(samtlige ovenstående) kan googles på 2 min.)"

Med citat-link til afgifterne i påstand #4, svarer Christian så: "Siden du nu er så fantastisk klog, kan du så fortælle hvilke afgifter det er du taler om." ... selvom Christian allerede i næste sætning, understreger præcis hvilke afgifter, Henrik taler om ... nemlig dem for elbiler over 400.000 kr!

Det var alene den kommentar jeg kommenterede, hvortil du så påduttede MIG en mening om at vi skal have en amerikansk skattemodel i Danmark, hvilket ikke kan være mere forkert.

Forstå konteksten eller lad det ligge, men hvis du og Christian ønsker bare nogenlunde på sporet, bør i begge afholde jer fra at lægge jeres meddebattører meninger i munden, som de ikke selv har ytret.

  • 5
  • 1

@Dan Grønbæk:

For mig at se, støtter du deraf fuldt op omkring Henrik Lauristzen, og ser ikke bilbeskatning af elbiler i forhold til bilbeskatning iøvrigt, og beskatningens bidrag til samfundskassen.

Det undrede mig.


Det kan vel kun være fordi du ikke har læst mit udførlige indlæg om MIN personlige holdning til dansk skatte/afgift-politik, som jeg skrev alene på din foranledning, inklusiv en række spørgsmål, som jeg ellers meget gerne hører dine (og andres) kommentarer til.

  • 5
  • 1

Det kan godt være at man kan få en Tesla billigt i USA, Tyskland, England og Sverige, og endda få et lille tilskud, men det er fordi biler under et betale uendelig lidt i registringsafgift i forhold til danske forhold.


Du glemte Norge, trods det var det eksempel jeg påpegede!

Når jeg går ind for afgiftsfritagelse for ALLE elbiler, så er det fordi jeg mener det tjener vores allesammens fremtid bedst, at alle lande - store som små - påskønner indsatsen fra de få bilproducenter, der pt løbet en gigantisk risiko for skubbe HELE den etablerede bilindustri i retning a at lade fossilerne blive i jorden.

Som EU's suverænt største olieproducent, tjener Norge i særdeleshed som eksempel for en sådan ansvarstagen for vores fælles planet.

Hvis Norge kan, så kan vi også. Det er udelukkende et spørgsmål om politisk vilje vs det som Fogh kaldte politisk "fodslæberi", og har intet med amerikanske skattemodeller at gøre.

I takt med at volumen af batteriproduktion vokser, kommer elbilbatterier ned i en pris, der matcher ICEV'er i de prisklasser, de pt ligger i. Vi nærmer os kraftigt (hvilket Model 3 er et klokkeklart eksempel på), men vi er der ikke endnu, og der kommer først rigtig gode, sikre, fuldt anvendelige elbiler til "folkevognspris" på markedet, før HELE bilindustrien får fingeren ud.

Politikere og vælgere, inklusiv de danske, har rigtig stor indflydelse på hvor hurtigt det skal ske. Personligt mener jeg knapt nok det kan gå for hurtigt, og vil derfor lytte omhyggeligt til hvilke politikere, der helhjertet har tænkt sig at varetage vores allerstørste udfordring, efter næste valgkamp; KLIMAET.

  • 6
  • 2

Skal man have sig en billig C300de, skal man nok selv importere den fra Tyskland.


Det er primært det, som Quickimport linket rådgiver omkring, og som jeg citerede fra linket:

"Desværre er der mange plug-in hybrid biler, som kun har en rækkevidde på batteriet på 30-60 km. Dette giver et meget lille fradrag."

..... også for biler, du selv importerer!

Den pris vil Mercedes DK nok ikke sælge den for, fordi det vil ødelægge deres ICEV marked.


Jeg tror ikke Daimler vil have spor imod at kanibalisere deres danske ICEV-marked, hvis det betyder at de kan sælge 5 gange så mange Mercedeser til alle de danskere, der aldrig før har haft råd til en Mercedes.

Lange ventelister er bestemt heller ikke at foragte, når man er bilproducent. Det er langt bedre end overkapacitet og uforudsigelig efterspørgsel - men hvordan skulle et dansk marked, der pt udgør 3 promille af Daimlers personbilmarked, kunne forårsage lange ventelister, blot fordi det vokser til 1,5%?

Men ja, C300de kommer uden tvivl til at koste i omegnen af, hvad en C-klasse ICEV koster - ikke fordi Mercedes-importøren, synes det skal være sådan, men fordi fradraget for kun 13,5 kWh er så lille, at det i bedste fald dækker merprisen for batteri og elmotor.

... og dette gælder altså uanset om du selv importerer den, eller om importøren gør det.

Jeg synes i øvrigt det er helt rimeligt, for det kunne da være kønt at alle de, der drømmer om et tysk motorvejslokomotiv, med 240 km/h på ren diesel, skulle kunne købe den afgiftsfrit, fordi Mercedes troede de kunne få dem lempet ind, bare ved at installere et cykel-batteri i bagagerummet. ;-)

  • 6
  • 1

Så Henrik Lauritzen kan stikke udtagelserne om DK som et elbilsuland, op et sted hvor der ingen lys er.
Elbiler bliver støttet massivt i DK.


Nej, det gør de nemlig ikke.

De bliver støttet lige præcis så meget at:

1) regeringen i den kommende valgkamp, kan påstå at de har gjort noget for klimaet og miljøet, selvom de samlet set kun har gjort det modsatte.
2) det ikke medfører nævneværdigt fald i afgiftsprovenuet, som regeringen så skal finansiere via en anden form for beskatning.

Det er derfor skellet er lagt omhyggeligt ved 400.000 kr - for det er jo præcis derfra det belaster Tesla'erne, og hvis man ikke belaster dem, risikerer vi at få så mange elbiler, at det kan mærkes på både CO2-udledningen og afgifts-provenuet - og det skulle jo nødigt ske!

Derudover håber regeringen at de elbiler, der er på markedet i 2019-2020, er så tilpas uinteressante, at kun miljø-flipperne gider at købe dem, og at Model 3 MR og SR ikke rammer DK i større tal, før afgiftsfritagelsen er udløbet.

Med andre ord et målrettet forsøg på at fastholde DK som et elbils-uland så længe som muligt, og på ingen måde synnonymt med:

Elbiler bliver støttet massivt i DK.

  • 9
  • 3

Næststørste.

''Biodiversitetskrisen er formentlig en større trussel end klimaforandringer, hvad angår stabilitet, velstand og fremtid for mennesket på Jorden,' siger professor Carsten Rahbek, Københavns Universitet"


Hvis ikke vi får dæmmet op for klimaforandringerne, før de milliarder der bor i de hårdest ramte dele af verden, for alvor begynder at flytte teltpælene mod vores fhv forskånede del af verden, så får folk i vores del af verden, meget hurtigt noget andet end biodiversitet at tænke på.

Det gavner på ingen måde biodiversiteten.

  • 3
  • 2

En Tesla MR købt i dag i Californien.

$41.000 før tilskud og fradrag.

Der gives dag dato følgende tilskud og fradrag:

$7.500 Federal
$2.500 State
$800 Utility

Med andre ord. Slutpris i Californien på $30.200


@Henrik Lauritzen - blot til præcisering; Tesla's billigste model i Californien (og resten af NA) pt, er Model 3 MR premium, som koster $46k før tilskud, fradrag og sales tax.

https://3.tesla.com/model3/design#battery

Dertil opkræver staten CA sales tax på 7,5% af købsprisen (før fradrag og tilskud). De $2.500 kan således anses som et fradrag i sales tax.

Den laveste slutpris i CA er således:

Købspris: .................. $46.000
+ 7,5% sales tax ..... $3.450
Tax credit ................. $7.500
State incentives .... $2.500
Total .......................... $39.450

(De "$800 Utility" du nævnte, er jeg ikke bekendt med. Kan du oplyse nærmere?)

$7.500 tax credit er dog ret akademisk nu, hvor det ikke er sandsynligt at ordre en ny Model 3 og få den leveret inden årsskiftet, med mindre den allerede står i nærheden som "inventory", og gør den det, så er den med 99,99...% sandsynlighed allerede solgt.

However, prisen er stadig langt billigere end den nogensinde bliver i DK, også når tax credit halveres, eller for den sags skyld helt uden incentives - og ja, det er naturligvis politisk bestemt.

NB; vedr. din kommentar om obligatoriske solceller i CA og DK; den debat må forbeholdes en anden tråd, men jeg skal gerne kort afsløre at jeg er ikke enig. Danmark kan i den forbindelse slet ikke sammenlignes med Californien.

  • 4
  • 0