close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Så gik der hul på den selvkørende byld

For ikke så lang tid siden lånte jeg en Tesla X og skrev jeg historien »Tesla holder kursen mod den selvkørende bil«.

Den prøvekørsel havde været længe undervejs, mere end et halvt år, for Tesla var bagud med softwareudviklingen til deres opgraderede hardware. Det er den hardware, som siden 2016 blandt andet har bygget på Nvidias PX-processor og ny fremadrettet radar.

Men stille og roligt har softwareudviklerne fået næsten alle de funktioner med, som den gamle hardware kunne præstere - det gælder også autopilot.

På nær nogle mindre mærkværdigheder, så var den nye Tesla X en glimrende oplevelse og autopiloten fungere ganske udemærket. Når jeg kun kan svinge mig op på et ‘udemærket’, så er det fordi, oplevelsen kun er overbevisende, hvis man holder sig til motorveje.

Almindelige veje, store og små, kan kun køres med autopilot, hvis de er 100 procent renset for cyklister, midterheller og afmærkninger, som rager ud på kørebanen.

(Det her fortalte jeg ikke Tesla, da jeg afleverede bilen, men en af de første dage ramte jeg en afmærkning til noget vejarbejde i højre side af rabatten. Det var en af de her rød/hvide-plastskilte, som stod på den ydre side af kantstenen. Sidespejlet strejfede og slog ind. Der kom ikke nogen mærker på spejlet, så jeg skylder ikke Tesla noget, men det viser bare, at bilens oplevelse af omgivelserne langt fra er perfekt og et godt stykke fra at kunne overtage hele styringen.)

Volvo med nemt vognbaneskift

Nå, men den her blog skal jo egentlig ikke handle om Tesla. For i kølvandet på artiklen, var der en kommentar, der gjorde mig opmærksom på, at Volvo da vist også var ret langt fremme med en selvkørende funktion. Den hedder Pilot Assist og er standard i den nye XC60 - fra det udstyrsniveau der hedder Inscription.

Sådan en har Motorbloggen lånt og det var en spændende oplevelse.

Foto: Volvo

Kort fortalt ligger Pilot Assist som en forlængelse af den adaptive cruisecontrol. Men i modsætning til Tesla, som konstant skal vise et billede af den bil i instrumentbrættet, så gør Volvo ikke det store nummer ud af det; man kan blot se et grønt rat nederst til venstre.

Men funktionen fejler ikke noget. Den er mindst lige så “smooth” som Teslas. Faktisk er den en anelse mere behagelig, for selvom man stadig skal have hånden på rattet, så kan den bare ligge og hvile i bunden af rattet (det er selvfølgelig dybt ulovligt, men jeg er blevet fortalt, at man bare kan hænge en hestesko i rattet, eller hvad man nu ellers har ved hånden, og så kan man køre håndfrit).

Foto: Bjørn Godske

Der hvor Volvo overraskede med en langt bedre løsning end Tesla, er ved vognbaneskift: I Tesla skal man først slå bliklyset til, så skal man vente til Tesla selv finder plads. Det samme gælder, når man skal flette ind igen.

Volvo har valgt en anden tilgang; her er dig selv, der bestemmer hvornår du trækker ud. Når du vælge det, slår den selvkørende funktion automatisk fra. Men i samme øjeblik, at bilen har fundet sin plads i den nye bane, slår den automatisk til igen. Det vil sige, at overhalinger kan foregå meget mere i et flow med den øvrige trafik. Det virker bare mere intuitivt end Tesla.

Kort om Volvoen: Den nye XC60 skal konkurrere med biler i Audi Q5-klassen og der skal den nok finde sin plads. Når det gælder den type biler er diesel fortsat det foretrukne brændstof, men lånebilen (T6 AWD) var udstyret med en 320 hk benzinmotor. Som det gælder for alle Volvoer, så var den på to liter og fire cylindre. Derfor skal der både turbo og kompressor for at hive så mange hk ud. Men det klarede de skam fint. 0-100 km/t tager 5,9 sekunder og tophastigheden er 230 km/t. Den koster i grundudgaven 865.000 kr.

Der var dog også et par småting som trak ned, hvis vi lige skal se bort fra, at Volvo ikke er en elbil og naturligvis ikke kører lige så let som en sådan: Volvos automatgear er noget groft i skiftene. Man mærker virkelig når der bliver skiftet og ved lave hastigheder kan det være ret irriterende.

Når bilen er i selvkørende mode ved motorvejshastigheder er bilen meget lydløs - lige bortset fra en konstant klikken af relæer. Jeg ved ikke om de er knyttet til den selvkørende funktion, men det er ret mærkeligt, at ingeniører har arbejdet så hårdt på at gøre bilen lydløs indefra og så skal man belastes af en konstant klikken.

Hvad så med de andre?

Men det er selvfølgelig ikke bare Volvo, som har kastet sig ud i selvkørende biler. Det regner jeg med at skrive meget mere om over de kommende måneder. For vi skal selvfølgelig også prøve Audi og Mercedes.

I det hele taget virker det som om, at tyskerne og Volvo ikke længere har ville sidde på hænderne og lade Tesla tage al opmærksomheden. Som jeg vist flere gange har skrevet, så er der ingen tvivl om, at de ikke har været bagud rent teknologisk, men modet til at sende det ud på markedet har været begrænset.

Men det er slut nu.

Audi har netop lanceret den nye A8 ud med en niveau 3 funktion til køkørsel og Volvo har erklæret, at de helt springer niveau 3 over og om få år går direkte til niveau 4.

Mon ikke vi vil se mange flere erklæringer om selvkørende funktioner fra de store bilproducenter inden for kort tid?

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Jeg fik en historie om en der var ude at køre på motorvej i sin spritnye Volvo. Ved at trække let i rattet demonstrerede han overfor sin medpassager hvordan bilen selv rettede op når den var på vej ud i rabatten. Da han således inden for relatvit kort tid havde udført demonstrationen 3 gange, meddelte bilen at det vist var på tide at holde ind til siden og tage en lur!

  • 7
  • 0

LOL - den oplevede min kone. Hun klagede over at bilen var meget følsom for sidevind. Jeg kunne så fortælle hende at bile prøvede at holde hende på vejen..

  • 6
  • 0

Hej Bjørn,

Jeg er glad for at du samlede min kommentar op. Jeg håberdu havdeen god test.

En lille kommentar: når du trækker ud slår pilot assist ikke fra. Det er kun funktionen der holder på sporet der ikke prøverat holde dig tilbage. Pilot assist er hele tiden aktiv, og som du siger tager den fat igen så snart du er i den nye bane.

Men det bedste er queue assist der hjælpercnår der er traffik prop. Start/stop/bremse fungerer perfekt.

Ærgerligt med klikkene. I V90 er der ikke det problem.

  • 2
  • 0