Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Så gik der hul på den selvkørende bil

For ikke så lang tid siden lånte jeg en Tesla X og skrev jeg historien »Tesla holder kursen mod den selvkørende bil«.

Den prøvekørsel havde været længe undervejs, mere end et halvt år, for Tesla var bagud med softwareudviklingen til deres opgraderede hardware. Det er den hardware, som siden 2016 blandt andet har bygget på Nvidias PX-processor og ny fremadrettet radar.

Men stille og roligt har softwareudviklerne fået næsten alle de funktioner med, som den gamle hardware kunne præstere - det gælder også autopilot.

På nær nogle mindre mærkværdigheder, så var den nye Tesla X en glimrende oplevelse og autopiloten fungere ganske udemærket. Når jeg kun kan svinge mig op på et ‘udemærket’, så er det fordi, oplevelsen kun er overbevisende, hvis man holder sig til motorveje.

Almindelige veje, store og små, kan kun køres med autopilot, hvis de er 100 procent renset for cyklister, midterheller og afmærkninger, som rager ud på kørebanen.

(Det her fortalte jeg ikke Tesla, da jeg afleverede bilen, men en af de første dage ramte jeg en afmærkning til noget vejarbejde i højre side af rabatten. Det var en af de her rød/hvide-plastskilte, som stod på den ydre side af kantstenen. Sidespejlet strejfede og slog ind. Der kom ikke nogen mærker på spejlet, så jeg skylder ikke Tesla noget, men det viser bare, at bilens oplevelse af omgivelserne langt fra er perfekt og et godt stykke fra at kunne overtage hele styringen.)

Volvo med nemt vognbaneskift

Nå, men den her blog skal jo egentlig ikke handle om Tesla. For i kølvandet på artiklen, var der en kommentar, der gjorde mig opmærksom på, at Volvo da vist også var ret langt fremme med en selvkørende funktion. Den hedder Pilot Assist og er standard i den nye XC60 - fra det udstyrsniveau der hedder Inscription.

Sådan en har Motorbloggen lånt og det var en spændende oplevelse.

Illustration: Volvo

Kort fortalt ligger Pilot Assist som en forlængelse af den adaptive cruisecontrol. Men i modsætning til Tesla, som konstant skal vise et billede af den bil i instrumentbrættet, så gør Volvo ikke det store nummer ud af det; man kan blot se et grønt rat nederst til venstre.

Men funktionen fejler ikke noget. Den er mindst lige så “smooth” som Teslas. Faktisk er den en anelse mere behagelig, for selvom man stadig skal have hånden på rattet, så kan den bare ligge og hvile i bunden af rattet (det er selvfølgelig dybt ulovligt, men jeg er blevet fortalt, at man bare kan hænge en hestesko i rattet, eller hvad man nu ellers har ved hånden, og så kan man køre håndfrit).

Illustration: Bjørn Godske

Der hvor Volvo overraskede med en langt bedre løsning end Tesla, er ved vognbaneskift: I Tesla skal man først slå bliklyset til, så skal man vente til Tesla selv finder plads. Det samme gælder, når man skal flette ind igen.

Volvo har valgt en anden tilgang; her er dig selv, der bestemmer hvornår du trækker ud. Når du vælge det, slår den selvkørende funktion automatisk fra. Men i samme øjeblik, at bilen har fundet sin plads i den nye bane, slår den automatisk til igen. Det vil sige, at overhalinger kan foregå meget mere i et flow med den øvrige trafik. Det virker bare mere intuitivt end Tesla.

Kort om Volvoen: Den nye XC60 skal konkurrere med biler i Audi Q5-klassen og der skal den nok finde sin plads. Når det gælder den type biler er diesel fortsat det foretrukne brændstof, men lånebilen (T6 AWD) var udstyret med en 320 hk benzinmotor. Som det gælder for alle Volvoer, så var den på to liter og fire cylindre. Derfor skal der både turbo og kompressor for at hive så mange hk ud. Men det klarede de skam fint. 0-100 km/t tager 5,9 sekunder og tophastigheden er 230 km/t. Den koster i grundudgaven 865.000 kr.

Der var dog også et par småting som trak ned, hvis vi lige skal se bort fra, at Volvo ikke er en elbil og naturligvis ikke kører lige så let som en sådan: Volvos automatgear er noget groft i skiftene. Man mærker virkelig når der bliver skiftet og ved lave hastigheder kan det være ret irriterende.

Når bilen er i selvkørende mode ved motorvejshastigheder er bilen meget lydløs - lige bortset fra en konstant klikken af relæer. Jeg ved ikke om de er knyttet til den selvkørende funktion, men det er ret mærkeligt, at ingeniører har arbejdet så hårdt på at gøre bilen lydløs indefra og så skal man belastes af en konstant klikken.

Hvad så med de andre?

Men det er selvfølgelig ikke bare Volvo, som har kastet sig ud i selvkørende biler. Det regner jeg med at skrive meget mere om over de kommende måneder. For vi skal selvfølgelig også prøve Audi og Mercedes.

I det hele taget virker det som om, at tyskerne og Volvo ikke længere har ville sidde på hænderne og lade Tesla tage al opmærksomheden. Som jeg vist flere gange har skrevet, så er der ingen tvivl om, at de ikke har været bagud rent teknologisk, men modet til at sende det ud på markedet har været begrænset.

Men det er slut nu.

Audi har netop lanceret den nye A8 ud med en niveau 3 funktion til køkørsel og Volvo har erklæret, at de helt springer niveau 3 over og om få år går direkte til niveau 4.

Mon ikke vi vil se mange flere erklæringer om selvkørende funktioner fra de store bilproducenter inden for kort tid?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg fik en historie om en der var ude at køre på motorvej i sin spritnye Volvo. Ved at trække let i rattet demonstrerede han overfor sin medpassager hvordan bilen selv rettede op når den var på vej ud i rabatten. Da han således inden for relatvit kort tid havde udført demonstrationen 3 gange, meddelte bilen at det vist var på tide at holde ind til siden og tage en lur!

  • 7
  • 0

LOL - den oplevede min kone. Hun klagede over at bilen var meget følsom for sidevind. Jeg kunne så fortælle hende at bile prøvede at holde hende på vejen..

  • 6
  • 0

Hej Bjørn,

Jeg er glad for at du samlede min kommentar op. Jeg håberdu havdeen god test.

En lille kommentar: når du trækker ud slår pilot assist ikke fra. Det er kun funktionen der holder på sporet der ikke prøverat holde dig tilbage. Pilot assist er hele tiden aktiv, og som du siger tager den fat igen så snart du er i den nye bane.

Men det bedste er queue assist der hjælpercnår der er traffik prop. Start/stop/bremse fungerer perfekt.

Ærgerligt med klikkene. I V90 er der ikke det problem.

  • 2
  • 0

Er med på, at den ikke rent teknisk slå fra, men den forsøger ikke at holde mig i min bane. Det er faktisk noget af det mest irriterende med autopilot, at man skal rykke hård i rattet for at skifte bane. Det slipper man for hos Volvo.

  • 1
  • 0

Ville det ikke være en stor hjælp for udviklingen af selvkørende biler hvis man lavede nogle justeringer på vejene til at hjælpe bilerne med at navigere rundt? Forskellige former for markeringer såsom vejstriber og censorer mv.
Ligeledes kan man tilpasse veje så de bliver bedre egnet til selvkørende biler i form af bedre afskærmning så det begrænser udefrakommende udfordringer.

Ideelt set bør der måske være veje som bruges til autopilot (motorveje mv) og når man så kommer ind i mere tæt trafik, så overtager man med manuel styring. Bilerne kan have et kort over veje de selv kan køre på, og hvilke der skal køres manuelt. Kortet kan så løbende justeres efterhånden som vejene bliver bedre egnet til autopilot.

100% selvkørende biler overalt ligger mig lidt fjernt, og er måske for voldsomt at gå efter i første omgang. Det er jo trods alt (utilregnelige) mennesker bilerne skal navigere rundt mellem.

  • 3
  • 2

Det er spændende at følge Volvos udvikling med deres erklærede mål om at gøre Volvo "dødssikker". Volvo har taget en rigtig smart tilgang til at få skabt sin plads i premiumsegmentet!

Jeg er dog en anelse bekymret over om disse systemer er gode nok til at kunne håndtere utilregnelige situationer, som den der Up! der altid bare vælter ud med 80 km/t... men omvendt, hvor mange af os andre er i stand til at håndtere disse utilregnelige tosser?

Anyway, jeg er glad for at se at Volvo tager vores alles sikkerhed i trafikken meget alvorligt!

  • 0
  • 4

Ville det ikke være en stor hjælp for udviklingen af selvkørende biler hvis man lavede nogle justeringer på vejene til at hjælpe bilerne med at navigere rundt? Forskellige former for markeringer såsom vejstriber og censorer mv.

Det er faktisk en vigtig pointe. Volvo baserer sit system på at den kan genkende et vejforløb mestendels på at der er en form for sidemarkering. Her i Belgien er det absolut ikke altid tilfældet. De er ofte enten i dårlig stand eller slet ikke eksisterende. Jeg bor tæt på talegrænsen i Wallonien, og når jeg kører på nogle lokale små landeveje fra Vlanderen hvor der er vejstriber og så ind i Wallonien, er der ikke nogen stribe mere. Det har jeg prøvet nogen gange i tåge (Ikke i Volvo'en) og det er ikke sjovt skulle jeg hilse at sige.

https://www.google.be/maps/@50.7768271,4.8...

Det er unødvendigt at sige at Volvo ikke kan finde vej herfra.

Derudover har de lokale vejingeniører ofte et temmeligt fantasifult forhold til at koordinere vejforløb for eksempel her:

https://www.google.be/maps/@50.8010545,4.7...

Vejen er blevet renoveret i to omgange, og de kunne så ikke lige få dem til at mødes.

Volvoen kan godt følge forløbet, men jeg foretrækker at styre selv lige der. Også fordi midterstriben er blevet slidt næsten væk siden Google Street View var forbi for 3 år siden.

Men i det store hele bruger jeg Pilot Assist hvor det er muligt. Den kan for eksempel sagtens køre igennem en tunnel i Bruxelles med en 90 grader kurve, eller igennem en vejchikane, hvis der blot er gode striber.

  • 3
  • 0

Det er spændende at følge Volvos udvikling med deres erklærede mål om at gøre Volvo "dødssikker". Volvo har taget en rigtig smart tilgang til at få skabt sin plads i premiumsegmentet!

Og så har de faktisk lavet nogle gode biler. Da jeg skulle skrive kontrakt stod valget imellem Volvo V90, Mercedes E-klasse og Skoda Superb.

Mercedes tabte på manglende benplads ved bagsæderne. Volvo har 19 cm mere plads imellem sæderne med samme akselafstand. Og så var Mercedes blevet R--kedelig at se på i den seneste generation. Og i interiøret er Volvoen elegant svensk underspillet i forhold til Mercedesens mere tekniske layout.

Skodaen havde samme plads som i Volvoen, men den var typisk VAG-kedelig i interiøret. Det har jeg prøvet (Audi og VW) og det gider jeg ikke rigtigt mere..

Jeg er dog en anelse bekymret over om disse systemer er gode nok til at kunne håndtere utilregnelige situationer, som den der Up! der altid bare vælter ud med 80 km/t... men omvendt, hvor mange af os andre er i stand til at håndtere disse utilregnelige tosser?

Der er City Safe der bremser ved forhindringer. Det er altid aktivt, og har da flere gange reddet mig ved hurtigere at gøre opmærksom på et problem end jeg selv har reageret.

Det er til tider lidt for aktivt. Jeg kører hver morgen på en lille vej, hvor der i en kurve holder en lille Polo parkeret i modsat retning. Volvoen tror hver gang at jeg er ved at køre ind i en modkørende. Den bremser ikke - der skal den tættere på - men den advarer hver gang.

  • 1
  • 0

CITAT "Når jeg kun kan svinge mig op på et ‘udemærket’, så er det fordi..."
I gamle dage (længe før min tid) var karakteren "udmærket" faktisk det højeste man kunne få :)

  • 1
  • 0

Øh, Bjørn Godske, det kan du vel ikke mene seriøst? Der står du er uddannet ingeniør? Kan du ikke lige liste hvad hardware det er den Volvo bruger, og hvad det er der har siddet i Tesla i over 1 år nu?

Så vidt jeg ved, så sidder der MobileEye meget lig det Tesla begyndte at sælge for 3 år siden i den helt nye Volvo. Ergo er Tesla flere år foran på hardware. Prøv en sammenligning igen om 6 - 12 mdr når Tesla har brugt lidt mere end 1 år på softwaren :)

  • 1
  • 4

Tesla introducerede deres egen hardware 2.0 for 1 år siden. Det tog lidt tid, men nu et år senere er bilerne på gaden på niveau med det gamle MobilEye, som er det alle konkurrenterne nu er ved at introducere. MobilEye begyndte at arbejde på deres system for 18 år siden, det har Tesla indhentet på bare et par år. Om 6 - 12 måneder vil det være åbenlyst for enhver at Tesla er årevis foran de andre mht autonomous driving. Det er snart et år siden havde de testsoftware der kunne køre (fabriks)bilerne rundt i Silicon Valley uden nogen menneskelig indflydelse at all. https://www.youtube.com/watch?v=O-xbDK3-5ew

  • 1
  • 4

Så vidt jeg ved, så sidder der MobileEye meget lig det Tesla begyndte at sælge for 3 år siden i den helt nye Volvo. Ergo er Tesla flere år foran på hardware. Prøv en sammenligning igen om 6 - 12 mdr når Tesla har brugt lidt mere end 1 år på softwaren :)

Sådan en "først-størst-bedst" konkurrence er vel i grunden irrelevant. Det vigtige er nu at der er flere fabrikanter der kommer med, så vi kan få udbredt disse systemer til gavn for vores alles sikkerhed. Husk at der ligger menneskelige fejl bag langt de fleste uheld, så det kan kun hælpe at elliminere den menneskelige faktor. Det vil tage mange år, men hvert enkelt skridt i den rigtige retning hjælper.

Men når proppen nu er taget af; Volvo Pilot assist 2 (der har været en version 1 i XC 90) har været tilsalg i S90 i næsten 2 år siden dec 2015. Men det har været solgt som det det er; et avanceret hjælpesystem. Det har ikke været markedsført som et autopilot system, selv om det reelt fungerer som Teslas hjælpesystem.

  • 2
  • 1

Det har ikke været markedsført som et autopilot system, selv om det reelt fungerer som Teslas hjælpesystem.

Både Volvos og Teslas systemer er væsentligt mere avancerede end en autopilot. Måske du skulle læse op på hvad autopilot er:

https://da.wikipedia.org/wiki/Autopilot

Jeg er ikke bekendt med at Tesla har markedsført deres system til at kunne mere end hvad Volvo har gjort. Der er kun ordet "autopilot" som er taget fra flyets verden. En autopilot har ingen kobling til sensorer til omverden. Ingen kameraer, ingen aflæsning af radar, ingen systemer til at undvige (*). I forhold til biler er autopilot det samme som en fartpilot (den gammeldags fartpilot uden radar). Flyets autopilot kræver overvågning af piloterne 100% af tiden.

Når det pludselig er blevet til et problem at en bilfabrikant bruger et navn fra flyets verden, så er det helt sikkert på grund af spin. Spin fra medier der vil skabe en stemning. Og helt sikkert også spin fra konkurrenterne, der har grund til at tale systemet ned indtil at de selv er klar med noget.

Det er allerede ved at dø ud nu hvor andre bilfabrikker også har systemer der minder om Teslas autopilot. Jeg giver det et par år mere, så er der ingen der kan huske balladen om ordet autopilot.

(*) nogle fly har et system til at undvige, men det kaldes ikke autopilot. Det er også begrænset i funktionalitet og svarer til de systemer, som mange biler har i dag til automatisk at bremse inden en kollision.

  • 0
  • 1

Tesla introducerede deres egen hardware 2.0 for 1 år siden. Det tog lidt tid, men nu et år senere er bilerne på gaden på niveau med det gamle MobilEye, som er det alle konkurrenterne nu er ved at introducere. MobilEye begyndte at arbejde på deres system for 18 år siden, det har Tesla indhentet på bare et par år.

Nu kan vi formode at MobilEye ikke har stået stille i mellemtiden. Jeg vil tro du bliver overrasket, hvis du mener at konkurrenterne står stille på det niveau, som Tesla havde med MobilEye hardware.

Det er ikke helt sandt at Tesla har lavet deres egen hardware. De er skiftet til Nvidia i stedet for MobilEye:

http://www.nvidia.com/object/drive-automot...

Man må formode at Nvidia har ambitioner om at sælge til andre end kun Tesla.

  • 1
  • 1

Det er faktisk en vigtig pointe. Volvo baserer sit system på at den kan genkende et vejforløb mestendels på at der er en form for sidemarkering. Her i Belgien er det absolut ikke altid tilfældet. De er ofte enten i dårlig stand eller slet ikke eksisterende.

En mulig strategi er at bilerne rapporterer tilbage til fabrikanten omkring steder hvor der er problemer. Herefter kan man manuelt indkode en løsning på vejens forløb.

Og ellers vil kommunerne nok modtage en del klager, hvis der er steder hvor vejen er så dårligt markeret, at de autonome biler nægter at køre der.

I første omgang vil jeg dog være ovenud lykkelig, hvis blot man kunne få en bil, der kører på niveau 4 på motor- og hovedveje. Det reducerer problemet til noget overskueligt.

  • 1
  • 0

Tesla introducerede deres egen hardware 2.0 for 1 år siden. Det tog lidt tid, men nu et år senere er bilerne på gaden på niveau med det gamle MobilEye, som er det alle konkurrenterne nu er ved at introducere.

Hardware 2.0 biler kan endnu ikke læse vejskilte og kan heller ikke se vejbanerne ved siden af din egen vejbane. Desuden varierer køreoplevelsen ganske meget fra version til version, hvor nogle oplever et decideret tab af køreevner ved opgraderinger.

Sensorerne er ganske vist bedre, men de bliver ikke rigtigt udnyttet med kun 2 kameraer i brug af 7. Der bliver heller ikke længere indsendt indlæringsdata til Tesla, som det skete i gamle dage.

Mobileye baserede Teslaer har ikke det problem.

Mens de kæmper hårdt, tror jeg de har haft en del problemer i udviklingsafdelingen hos Tesla, da skiftet fra Mobileye skete meget pludseligt, hvilket medførte stort personalefrafald, forkerte udviklingsmetoder oven i helt urealistiske deadlines.

De skal nok få det på plads, men det tager nok 1-2 år længere end forventet.

Videoen du linker til er heller ikke den samme software, som den de udvikler på nu, og er formentligt heller ikke dem samme hardware, da det skønnes at nuværende Hardware 2.0 biler ikke har en kraftig nok computer til at arbejde med alle sensorer, og at den skal skiftes ud, når det bliver tid til det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten