close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Så gælder det Den store Motor...nu med billeder

Det er søndag den 13 december 2009. Klokken er lidt over 14. Ved HAB på Refshaleøen er Copenhagen Suborbitals HATV motor for fjerde gang monteret i testbænken.

HATV raketten er fuld af flydende oxygen ved -183 C, og hun hvæser og syder. Raketbrændstoffet er så koldt at HATV en er helt dækket af sne og is. Hvide dampskyer står ud far den ekstremt kolde tank.

Vi er nået til T- 3 minutter og von Bengston starter nedtællingen op igen. Vi har haft en HOLD ved 10 minutter for at checke den nøjagtige vædskestand på tanken og igen ved 3 minutter. Christoffer Meyer er sidste mand på rampen - han armerer manøvreluften til de to ventiler og åbner for 200 bar drivgas - nu er det lige ved.

Vi når T - 60 sekunder. I vores meget interimistiske "mission control" følges raketten på tre videoskærme - den ene en ændre Amiga monitor...Thomas Scherrer overvåger på sin skærm tryk i rakettens forskellige tanke og kan også direkte aflæse motorens trykkraft.

Bordet er dækket af checklister og ledninger - en loddekolbe står klar...

Alle data sendes fra raketten trådløst til Mission Control - og det samme vil ske når vi opsender HEAT. Det er helt specielt at kunne følge motorens hjerteslag før og under affyringen. Stemningen er intens. Det er vores opgave at få den startet rigtigt op og lukket rigtigt ned. Hvis noget fejler skal der handles og besluttes lyn hurtigt.

T - 20 sek. Kommandoen "tryksætning" lyder og det betyder at nu er der ingen vej tilbage. På 15 sekunder øges trykket i oxygen tanken til 16 bar. Ti, ni, otte, syv seks, fem sekunder, tænding - motorens pyroteknik forvarmer den nu. Fire, tre, to, en...Da nedtællingen når nul åbner Flight Director von Bengtson hovedventilen til flydende oxygen og HATVen starter op med et voldsomt brøl.

Eksternt billede

T plus 5 sekunder lyder det...plus 10...plus 15...en mørk plet ses på siden af motoren - og Bengtson lukker hende ned.

Hvad var det ? Havde vi en gennembrænding ? Gik det her galt ? Kom der ild ud af et hul i siden ?

En hotspot på siden er meget normalt - vi prøver jo at brænde alt væk, men brænder der hul - er det noget andet.

I mission control frygter vi at vores held er endelig løbet ud - og vi har oplevet vores første gennembrænding. Det ulmer stadig i dysen så vi kan ikke sende en tekniker derhen endnu...

se video: http://www.youtube.com/watch?v=UfiUMpD8UUk

Efter et par minutter ser det hele dog fredeligt ud og Christoffer Meyer er tilbage på rampen. Han tager det sidste tryk af oxygen tanken - og vi konstaterer at det bare var et klistermærke på siden af motoren der gik op i flammer netop som den selv brændte ud.

Den næste time går med at samle data og regne - og vi erkender at det var en på alle måder fin test. Vi har fået fjernet nogle uønskede vibrationer fra sidst - og vores nye reguleringsventil til tanktrykket har virket. Vi har fået den fineste firkantede thrust kurve med den ønskede "rampe ned" effekt. Det er ret tæt på optimalt for vores mission.

Eksternt billede

HATV motoren var med sin 220 mm kaliber ment som et springbræt fra almindelige amatørraketter - der typisk er ø 75 til 100 mm til en bemandbar 640 mm raket. Efter som massen stiger med tredie potens af diameteren ( da længden også følger med ) er vi gået fra et par kilo drivmiddel til 50 - 70 kg.

Med fire vellykkede test i ø 220 føler vi os klar til at tage det sidste hug, og gå op til 640 mm. Det er skalaen på vores bemandede raket. Lykkes det har vi øget størrelsen på en amatørraket med en faktor 500 på halvandet år. Indtil videre er det sket uden at give køb på pålideligheden - tværtimod - fjorten tests med stadig større motorer er nu gennemført med fjorten succeser - uden en eneste alvorlig fejl. Vi har haft pakninger der blev utætte, og observeret voldsomme vibrationer - og smeltet det yderste af en dyse - men i hver størrelse har vi haft held til at behandle det - og komme viddere. Jeg er lidt stolt af det - men også udmyg. Vi har været heldige mange gange.

For at sige det som det er - normalt eksploderer 50 % af alle amatørbyggede eksperimentelle raketmotorer - og det er når vi snakker det virkeligt seriøse segment af amatører. De kører typisk med fast composit brændstof f.eks. med kaliumnitrat og sukker. Efter udviklingsfasen falder eksplotionerne til få procent - men der er selvsagt langt til professionelle niveauer og endnu længere til "man -rated"

Hybridmotorer eksploderer ikke. De smelter eller får problemer med at brænde ordentligt ud. Det er dumt at ende med uforbrændt fuel - men stort set alle vores har ramt pænt med under 5 % residuel brændstof.

Jo, vi har været heldige, og frem for alt har vi valgt en motortype der er nemmere at håndtere end f.eks. fast composit brændstof.

Nu tager vi skridtet og går til 640 mm. Jeg vil slet ikke remse op hvor meget det svarer til i brødristere, eller hvor mange gange kraftigere det er end andre amatørraketter - bare nøjes med at sige at vi klør på og den 7. Februar tænder vi den. Vi er ikke nervøse for det - men vi er meget spænde på hvordan det vil opleves og hvor effektivt den brænder. Det bliver virkelig et afgørende skridt.

Hvis testen går vel flyver vi HEAT 1X i løbet af de første fjorten dage af juni 2010.

Ing.dk vil sørge for at læserne kan komme ud og fra sikker afstand opleve HEAT. Mere om det snarest.

Morton Thiocol - nu ATK - gennemførte for nylig en statisk test af den første fem segment SRB til brug i ARES projektet. På dette link kan man se en amatørvideo af hvordan publikum til den test oplevede det fra ca 2 km afstand. Motoren rummer en ca. 600 ton brændstof. Det er faststof - så dette 3.6 meter x 40 meter mølletårn med krudt i kan sagtens eksplodere - men 2000 meter væk er man - rimelig sikker.

http://www.youtube.com/watch?v=dmqb54KJYIk&feature=related

Nyd den lille nørd drengs kommertarer - han er så cool. Der findes meget bedre video af den slags - men denne giver det subjektive indtryk. Drengen ender også med at konkludere den motor kan sprænge planeten Jupiter i luften...

Peter Madsen

Dette er virkeliggørelsen af en stor drengedrøm - blæse være med at det ikke er mig.
Stort Tillykke og blive endelig ved til målet er nået.

  • 0
  • 0

Lige et par spørgsmål: Jeg forstod ikke rigtig hvad I skulle bruge 200 bar til i testen. Har I erstattet heliummet, eller hvad?

Og så skriver du på forsideartiklen lidt om
"En ny elektronisk regulerings ventil".

Det kan da kun være regulering af LOX, eller hvad??

Men hvad det end er så har det virket, for driftskurverne (findes på http://copenhagensuborbitals.com/) er flotte. Fik I optaget noget highspeed denne gang?

Peter

  • 0
  • 0