Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Så er det officielt: Statisk test af HEAT 2X er planlagt til 1. marts

Kære læsere,

Jeg har en afsindigt god og spændende, men meget kort nyhed:

Vi vil forsøge at gennemføre den statiske test af HEAT 2X på VTC-3 teststanden kl. 14:00 den 1. marts 2014.

Det er en afprøvning af det komplette 2X-rakettrin med fuld drivmiddelladning og fuld brændtid. Der vil blive tanket i alt 1.200 kg drivmidler ombord; altså ca. tre gange så meget som ved vores tidligere statiske tests i VTC-1. Den nye, meget store 160-tons prøvestand er opgraderet til at kunne klare fuldskalatests af HEAT 2X i fuld brændtid og HEAT 1600 i op til 25 s.

Vi har dagen efter, den 2. marts, som primær backup, og vi har weekenden efter som sekundær backup. Vi er nødt til at gennemføre den statiske test her i vinterhalvåret. Årsagen er, at vi vil have mest muligt af sommersæsonen til at gennemføre selve opsendelsen. Det er ganske udfordrende, da det er svært at arbejde udenfor i tiden med korte dage og megen nedbør, fast som flydende. Men det er altså forholdene. Vi tager fat og får verdens vildeste, amatørbyggede, aktivt styrede væskeraket i prøvestanden NU.

Der vil komme meget mere om sagen efterhånden, som vi nærmer os.

Vi vil arrangere en count-down night, hvor alle kan komme ud at se den illuminerede raket stacket seksten meter højt og snakke med crewet, så man kan begynde at tryksætte sig selv før den store generalprøve på HEAT 2X / TDS-80 missionen. Der kan derfor allerede nu sættes kryds i kalenderen for årets første, store statiske test i VTC-3. For efter sølvfuglen er fløjet af reden, er det tiden at HEAT 1600 SM001 skal på VTC-3.

Peter Madsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Paa Picasa er der nye billeder fra HAB. Et er af at der bliver svejset ribber paa LOX ledningen der skal gaa igennem vodkatanken paa heat2x angiveligt for at forhindre implosion.

Hvorfor skulle LOX ledningen implodere?

Er det planen at tryksaette vodkatanken i havn men at holde LOX-tanken kogende indtil kort foer opsendelsen?

  • 0
  • 0

består lige som på V2, Redstone og Saturn S-1C....af to koncentriske rør. Mellem dem er der isolering.
Man kan naturligvis ikke have LOX på ene side af 5 mm alumium og alkohol på den anden. Så ville LOXen fordampe og alkoholen fryse.

Tankens burst tryk er lige under 40 bar. Den trykprøves til 30 og bruges til 20. Tunnelens implustionstryk var 34 bar, så alt var ok. Men nej, det viser sig at vi skal arbejde med en meget højere sikkerhedsfaktor på den udvendigt belastede LOX side rør, end på tanken. Det er hhv. 1,5 og 4.

Derfor måtte vi skille tanken ad og instalere spanter. De rykker imposionstrykket for tunnelen op til 130 bar. Dermed er vi i "godt nok" området.

Vi benyttede chancen til at få rettet 2X mest muligt op. Vi har sloges med skævheder i arbejdet med den fordi nogen dele blev bygget før vi fik de rigtige værktøjer bygget. Værktøjerne er faktisk et primært udbytte af 2X. Vi har selt ikke har de vanskeligheder med HEAT 1600. Den får til gengæld små lokale fejl pga. svejsespændinger.

Tolerancen for globale fejl er 1 mm pr. meter. Efter samling i dag er vi nede på at bruge 30 - 40 % af tolerancen. 2X er nu kun tre tiendede ude af linje pr. meter. Husk det er et smede emne, ikke en maskin del. Der er ikke ret mange som bygge svejste alumium konstruktioner som hobby, og har fejl på mindre end 3 mm pr. 10 meter.

Aluminium slår sig helt vanvittigt ved svejsning.

Peter Madsen

  • 9
  • 0

Udsættelsen af testen af TM65LE blev forhåbentlig ikke til stor ulempe for dem fra nær og fjern, der havde indstillet sig på d. 30. december. For dem af os, der ikke kunne den dag, men kan d. 1. marts, kan det selvsagt blive et held, hvis datoen holder.
Noget af det, man går glip af ved blot at kunne følge testen på video og streaming, er flammens naturlige farve, som ikke er hvidgul og orange, men ligesom et legeme, der – modsat f.eks. en stearinlysflamme eller en bygasflamme – fra inderst til yderst fremstår som helt ensartet, smukt og appetitligt orangeadefarvet.
Farven i dens mættethed, ensartethed og renhed kan lede tanken hen på natriumspektrets gyldne.
Synsindtrykket svarer godt til, hvad det drejer sig om:
Snaps + Orangeade = Flyversjus.
Man går også glip af brølet og rummelen, kraftig torden indbefattende infralyd, som går urovækkende gennem torsoen og får jorden til at sitre under fødderne, så der vækkes et indre beredskab som ved vulkanudbrud eller jordskælv.
Dette fremkommer kendeligt med en motor på ”bare” ca. 65 kN, uanset Sound Suppression.
Jeg tør ikke sidde ovenpå sådan en; endnu mindre ovenpå 260 kN, for ikke at tale om 1.000 kN, jfr. blog af 8/9 2013 (http://ing.dk/blog/fremtiden-baade-den-nae...).
Der bliver jo også en ordentlig masse voldsom røg, dog harmløs H2O og CO2.
Så I røgen, piger?
Og kiloene rasler af 2X-stakken.
Og så bliver det altså opvisning af kunstværket i hele 90 sekunder!
Enhver, der har muligheden, skulle give sig selv denne oplevelse.
Det kan nok også være en rejse værd!
Det er jo ikke ligefrem i alle større byer i verden, man har mulighed for denne oplevelse, og det er ikke enhver lille hr. Hansen i verden, som det bliver forundt at opleve noget lignende.

  • 9
  • 0

Reserver allerede nu datoen, og tag børnene, naboen og kollegerne med på Refshaleøen.

Som Copenhagen Suborbitals Supporter har du selvfølgelig fri adgang, men vi vil dog gerne at du forudregistrerer dig, så vi har en idé om hvor mange der kommer. Billetter og forudregistrering kan ske online på http://billetto.dk/raketmotortest, og billetter kan også købes ved indgangen. Del gerne eventen på jeres sociale medier.

  • 6
  • 0

Hej

Hvis der er nogen der vil tage Copenhagen Suborbitals Twitter gutten (mig) med derover og også gerne tilbage igen til Fyn, Ejby (tæt på motorvejen) så skriv lige her i kommentartråden.

Det jeg skal lave ved sådan en statisk test er at skrive tweets uden (og også gerne med) billeder på @CopSub på Twitter : http://twitter.com/copsub

Det er en ekstra ting i forhold til livestream, og den video som Claus Mejling producerer.
Der kommer ingen videoer fra mig af, da det ikke er min opgave at lave video.

Derimod (re-)tweeter jeg gerne vigtig / nyttig her&nu brugbar information fra streamteam og fra andre i CS.

  • 3
  • 0

Først undskyld at det er off topic.

Som en anden skrev så kan man som jyde godt blive lidt træt når man koder Refshaleøen ind på sin GPS (for mit vedkommende hedder den kør 419km). Det er ok til en test, men vil man gerne hjælpe lidt mere i hverdagen er det ikke så praktisk.
Altså er der andre jyder der syntes det er på tide med en lokalafdeling?
Hvis du kunne tænke dig at det blev til virkelighed så send en mail til mig med følgende oplysninger:
1: Arbejdsområde du vil kunne hjælpe med (er det alu svejsning, tømrer arbejde, printudlægning eller?)
2: Hvor vil en afdeling passe bedst geografisk.
3: Har du evt. adgang til lokaler/udstyr der kan bruges.

Det er selvfølgelig ikke forpligtende, men det kunne være sjovt at høre hvor stor interessen er.
Skriv til mig på Benny.Simonsen (snabel a) gmail.com.

Bemærk at jeg ikke har talt med folk fra CS om evt. lokalafdeling i det jyske, men lad os nu først se om der er interesse og så må vi jo senere se om ikke vi kan få lov til at være med.

On Topic.
Bliver testen med stråleror og er/bliver der lavet sensorer der kan måle den kraft de kan påvirke HEAT 2X med?

  • 7
  • 0

Det er i høj grad en strålerorstest. Vi måler på et enkelt som vi drejer med en servomotor magen til dem vi flyver med.

Jydsk CSS afdeling - det er en interessant ide. Lad os da endelig finde ud af om der er basis for det.

Peter Madsen

  • 3
  • 0

Hej Michael

Vi tester kun et ror - TVC systemet er ganske omkostningstungt, og vi vil verificere, at vi ikke skudt helt ved siden af - både mekanisk og termisk, før vi investerer i stumper til 4.

På Sapphire testede vi også først med et enkelt ror i en statisk test, før vi testede med 4.

Vi kan få alle de data, vi behøver ved at måle på et enkelt.

Ang. mod: "no guts, no glory". ;o)

Much Flemming

  • 3
  • 0

Michael Eriksen:

I betragtning af at I sætter hele HEAT 2X op (hvilket er modigt) til et full-burn, ...

Hvis vi byggede en testopstilling, ville vi være 100% sikre på at skule bygge en raket bagefter. Ved at teste raketten, er der en god chance for, at vi har en næsten færdig raket efter testen. Og vi får testet raketspecifikke detaljer ved samme lejlighed.

...virker det en anelse sært kun at måle på et af fire ror.

Der er jo meget andet at hente ved en statisk test, end lige data fra roret.

  • 0
  • 0

Hvis vi byggede en testopstilling, ville vi være 100% sikre på at skule bygge en raket bagefter. Ved at teste raketten, er der en god chance for, at vi har en næsten færdig raket efter testen. Og vi får testet raketspecifikke detaljer ved samme lejlighed.

Den er jeg skam helt med på. Men I tager også en betydelig risiko. Som jeg også er med på. Men sandheden er, at I aldrig har kørt en eneste test med en TM65LE og ryger den i luften er sommerkampagnen væk og der sker ikke noget før 2015/2016. Derfor kalder jeg det modigt. Nu er TM65LE ikke væsentforskellig fra en regulær TM65 så det går jo nok, omend den sidste TM65 test ikke endte godt og I har aldrig kørt en TM65<whatever> i 90 sekunder eller noget der bare ligner.

Jo, I er modige og jeg hepper på jer og krydser fingre, men det bliver meget lange 90 sekunder uden vejrtrækning. Næppe noget en doktor med. vil anbefale :-)

  • 1
  • 0

På Sapphire testede vi også først med et enkelt ror i en statisk test, før vi testede med 4.

Vi kan få alle de data, vi behøver ved at måle på et enkelt.

Ang. mod: "no guts, no glory". ;o)

Hvis i vil have et ekstra ror i til testen er jeg ret sikker på at kan låne jer en brushless motor inkl. gear og styring. Motoren (uden gear) kan levere 2,1 Nm og der er en 10-1 gearing på. Efter gearing har jeg lavet lidt test med 120 graders udsving (det var det jeg kunne se var sat op som krav på et tidspunkt). Test uden belastning gav 114 perioder på et minut.
Vægt inkl kontroller ca 2,8Kg. 24 - 48VDC forsyning (brugte 12 celler LiPo RC batterier til test).
Der er indbygget encoder og styringen kan være RS-232 (5V), puls eller analog spænding.

Selv med 2 ror under testen er der masser af "guts" og stadigt basis for "glory" ;-)
Det kunne ihvertfald give en "gratis" mulighed for at teste to udformninger på roret (hvis der er lidt tvivl om størrelse / udformning)

  • 1
  • 0

Ja, det er en del af fordelen - ved FSW får man ikke nedsmeltet materialet på samme måde som ved TIG og MIG svejsning.

Ulempen er at man ikke bare FSW en detalje, men skal lave omfattende og dyre anlæg til at lave specifikke opgaver med.

Af samme grund er det absolut ikke al svejsning hos Space X der bruger metoden. Men f.eks. kritiske lang sømme, og sømme i deres tank domer er oplagte steder at bruge FSW.

Ganske som inden for alt muligt andet kan vi dog sagtens klare os med de tolerancer der nu er med de traditionelle metoder.

Da Saturn V raketten blev bygget i 60erne var de metoder vi bruger i dag som almindeligt smedeværksted spidsen af spidsen af svejseteknologi - så vi bruger faktisk metoder der var gode nok til Saturn V.

Vores problemer kom af at det tager tid at finde ud af hvilke værkstøjer de skal bygges, og få det gjort. Men det er netop derfor vi bygger SM001, den første prototype af HEAT 1600.

Michael Eriksen,

Du har helt nøjagtigt set både det gode, det onde og det grusomme ved "all up testing" Vinder man, så vinder man stort, taber man så taber man stort.

Kun ved at presse citronen ret hårdt kan vi nå en opsendelse pr. år.

Men vi er før lykkedes i første hug - f.eks. med aktiv styring og N20 hybrider.

Peter Madsen

  • 3
  • 0

Kan I med sikkerhed udelukke at aerodynamikken omkring hvert ror ikke påvirker hinanden ( kileformet trykbølge ). Og at I dermed får korrekte data ved kun at have ét ror?
Er roret maksimalt termisk belastet under test, når dysen ikke er fyldt helt ud ved sea level?
Vil roret være forberedt for LOX køling, så I evt. under testen kan åbne for et LOX flow hvis I ser at roret ikke kan opnå termisk ligevægt før smeltepunktet?

Mvh.

  • 0
  • 0

På et tidspunkt var der fra Peters side snak om at indbygge 4 loadceller direkte i motorophænget (eller ved forbindelsen til prøvestanden, jeg kan ikke helt huske det ej heller finde det), som skulle gøre det lettere at måle effekten af strålerorene statisk under test. Med kun 1 ror antager jeg at I er gået væk fra denne løsning, eller?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten