close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Ryster Ferrari i bukserne eller rammer de bare det rigtige tidspunkt for en elbil?

Så skete det: Ferrari vil bygge en elbil (og en SUV).

På denne uges biludstilling i den hæderkronede bilby Detroit, fortalte selveste Sergio Marchionne, at tiden nu var inde til at Ferrari kastede sig ud i elektriske superbiler.

»Vi gør det fordi vi bliver nødt til det,« sagde topchefen for Fiat-Chrysler og altså også Ferrari. Afsløringen var en del af den strategiplan som bilproducenten netop har præsenteret. Heri er der en plan for hybridbiler og ifølge Marchionne, er skridtet til 100 procent elektriske Ferrarier “let”.

Til Bloomberg siger han blandt andet:

»Hvis der skal bygges en elektrisk superbil, så vil Ferrari være de første som gør det. Folk er forbløffet over hvad Tesla har gjort med en superbil. Jeg forsøger ikke at tale de ned, hvad Elon har gjort, men jeg tror det er noget vi alle kan gøre«

Marchionne har ellers ikke haft meget tilovers for elbiler, som han tidligere har ment, alene blev bygget for at tilfredsstille statslige støtteprogrammer. På et tidspunkt opfordrede han ligefrem kunderne til ikke at købe Fiats elektriske modeller.

Men måske har piben fået en anden lyd efter at Tesla sidste år præsenterede den nye Roadster med en acceleration på bare 1,9 sekund for 0-96 km/t (med one-foot-rollout).

Det er en tid som selv ikke Ferraris allerhurtigste model i dag præstere og måske er han bange for at kunderne hellere vil have en elbil end en 12-cylindret benzinbil.

Andre elbilsproducenter har også meldt sig på banen, for eksempel BMW med deres nye i8 og Porsche med Mission E. Af startups kan nævnes Henrik Fisker med EMotion kinesiske NextEV.

Det kan også være, at Ferrari egentlig bare rammer rigtigt rent tidsmæssigt: Elbilerne og kunderne er modne til at bevæge sig ind i superbilsterritoriet og andre - altså Tesla - har taget den store omkostning til at opdrage kunderne.

Nu kan Ferrari høste frugterne med deres verdenskendte brand og loyale kundeskare. Heriblandt må der da også være nogle som hellere vil flashe en el-Ferrari foran casinoet i Monaco frem for en benzinsluger.

BjørnGodske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Der er intet nyt i at tale den teknologi ned man ikke selv tilbyder. For 5-10 år siden stod de europæiske producenter i kø for at proklamere hvor perspektivløst de mente hybrid-løsninger var. Nu har de alle selv sådanne på programmet.

Spændende at følge med i hvad Ferrari kan elektrisk. De har helt sikkert stor erfaring fra hybriderne og F1. Og resten af bilen har de jo styr på.
De kommer næppe for sent til noget, i betragtning af at ingen endnu tilbyder seriøse elektriske sportsvogne i Ferrari- ligaen endnu. Teslas har helt sikkert lange udsigter som andet end en sutteklud til aktionærerne.

  • 0
  • 11

Lad os nu se, hvad de rent faktisk kan
-og hvad det skal koste....

Hvis prisen ikke er et problem, så kan alt jo lade sig gøre. Ikke at elbiler er lette at bygge, men de er langt simplere at bygge end fossilbiler. Og resten af det med at bygge biler, det kan Ferrari jo allerede. Og Ferrari-kunder er vist ret ligeglade med prisen.

Med det er da vist kun et år siden at Sergio Marchionne udtalte, at Ferrari aldrig ville bygge en elbil. Men man har selvfølgelig altid lov til at blive klogere og ændre mening.

Det største problem er vel branding. Man kan brande sig på selv at bygge egne 12-cylinderede motorer. Men brandingværdien i en elmotor er vist ret ringe.

  • 6
  • 1

F1 bibringer næppe de store forbedringer til familiebilerne idag. Der hvor pengene er, er sponsoraterne, hvor sponsorerne vil have noget for deres penge.
Hvis Ferrari skulle leve af præmiepengene, ville de være fortid i løbet af ingen tid.

Men i og med at Ferrari har kunnet lave vogne der vinder, har de kunnet tage høje priser for deres biler, samtidigt med at de har kunne tiltrække de bedste kørere og sponsorater.

Det vil næppe være et problem for Ferrari at elektrificere en af deres F1 køretøjer til en E1. Køreegenskaberne har de styr på, men den ICE expertise de har kan de næppe overføre med et fingerknips til el området.
Så det øjeblik de ikke har den dominans som nu, vil sponsorpengene finde andre veje, hvilket vil være ret utilfredsstillende for Ferrari.

  • 2
  • 4

Problemet for Ferrari og andre super biler, er at en elbil præsterer langt bedre end en ICE til 1/100 af prisen, når vi snakker ICE i denne motorklasse.
Tesla Roaster 2 er et godt eksempel på det.

Tidligere har især batterivægten været et problem, men man kan begynde at skimte løsningen på dette i en ikke alt for fjern fremtid, med en batteriudvikling i fuld fart.
Prisen for batteriet er ikke et problem i denne prisklasse, i modsætning til små micro biler, hvor batteriprisen måske antager 80% af prisen hvis der bare skal være lidt rækkevidde.

Jeg er spændt på at se hvad Ferrari gør, for stadig at kunne tage 2-4 mil uden afgifter for en bil, som i realiten er en del langsommer en Tesla Roaster 2 til 1,4mil.
Elmotoren er selvfølgelig løsningen på at hæve præstationerne, men når alle i bilfabrikker i princippet kan lave en robust elektrisk 800HK drivline til små penge, Hvad så?
Vil potentiele købere virklig give 2mil ekstre for lyden fra en12 cylinder ICE?

Er det fedt at have en Ferrari, som ikke engang kan følge med i optræk, mod en Tesla Model 3

  • 7
  • 2

Når man har rigelig med mammon, og er lidt bilglad og kan vælge frit på bilfabrikanternes hylder, hvad ville du så selv vælge i den situation?
Ville din top 10 kun indeholde elbiler?

Nu har jeg ikke den slags penge, så det er lidt irrelevant.

Når det eksotiske forsvinder ved hurtige biler, hvormange rigmænd gider så købe dem?
Hvad er der eksotisk ved at have en Ferrari til 5mil, når husholdersken Tesla performens model 3 til 1/10 af prisen kører fra den?

Jeg ser 2 sider af diskussionen.
Kan super biler med ICE motor overhoved overleve kampen mod super biler med elektrisk drivlinie. Det tror jeg ikke.

Når nu en husholdningbil, med en elektrisk drivlinie, tilnærmelsesvis er lige så hurtig som en superbil. falder interessen så ikke for superbiler? Det tro jeg.

Jeg kan sagtens forstå fascinationen af en lækker ICE motor, med kvik speederrespons, masse af moment, vibrationsfri gang, og som bare spiller med en super lækker gearkasse.

Men hvis man kan undvære lyden, så gør en elmotor det bare bedre.

Det er lidt kedeligt at vise frem, og elbilen kan køres af gud og hver mand, men vi køre jo heller ikke længere i biler, hvor der skal bruges dobbelte udkoblinger, og med fravær af servostyring, og bremseforstærker, for at få sjælenog den "ægte" køreglæde tilbage.

I det hele taget, så tror jeg at især, den mainstream mandlige fascination af bilen dør ud.
Vi kommer til at se bilen som et stykke elektronik ala fjernsyn.
Måske kan selvkørende funktioner forlænge interessen, for det er spændende at vise naboen, men når det så også bliver almindeligt, så må vi finde på noget andet end at sparke dæk.

  • 9
  • 0

Altså kort og godt, at interessen for biler forsvinder?

Ikke for alle, men for rigtig mange.
Drivlinien bliver ikke så interessant, da alle drivlinier vil have rigeligt med kræfter.
Så det bliver design og udstyr, der skal trække interessen.

Der er sikker mange der stadig kan fascineres af klassiske biler, men en moderne bil er lige så meget elektronik som mekanik, og så er det hele gemt væk, så du ikke kan se noget.

  • 1
  • 0

Ikke en eneste, jeg foretrækker stadig en motor samt al dens mekanik samlet i en hvid Lamborghini ..https://www.caranddriver.com/lamborghini eller nødtvunget - stadig en hvid - Lotus ..http://www.lotuscars.com/

Nogen kommer til penge og får sig en rød Ferrari - ordinært ;)

Der er bare masser af lækre biler, især lige nord og syd for alperne. Ville dog ikke afvise min favoritelbil Tesla Roadster bygget på Lotus Elise som en blandt samlingen.
Em Lambo ville naturligvis fuldfed, dog foretrækker jeg en skriggrøn eller blå. Man skulle jo nødig blive overset som en anden - familiecontainer, som kun er beregnet til at transportere folk :-)
Var selv på kunstudstilling i Sant'Agata, Bolognese, Modena og Maranello på een dag for halvanden år siden. Her så jeg ikke noget ordinært :-)

  • 1
  • 1

Hvilke segmenter af biler taler vi nu om? Supersportsvogne eller leverpostejbiler?

Ha-ha :-) two thumps down so far. Helt i orden.

Husk at man ikke bør tåle dårligt om folks børn, hunde - - og biler :-)


Var det det, du huskede med ordet "leverpostejsbil"?

Eller er det kun dem med supersportsvogne, man ikke må genere?

Nu er det jo ikke dine biler, der bliver bedømt, for du ejer næppe selv en bil af den type, som du så højlydt dagdrømmer om.

Det stigende antal thumps downs, skyldes nok bare at det er ved at være trættende at se debatten om fremtidens transport-teknologi, blive kapret af én, der aldrig er kommet over bilkort-alderen.

;o)

  • 6
  • 0

Det stigende antal thumps downs, skyldes nok bare at det er ved at være trættende at se debatten om fremtidens transport-teknologi, blive kapret af én, der aldrig er kommet over bilkort-alderen.

@Søren Lund + et par andre

Nu var det så således debatten udviklede sig.

Måske Søren Lund vil være elskværdig at fremsætte egne adgangskrav for deltagelse i debatten?
Måske man ligefrem skal bestå en test indeholdende "de rigtige" holdninger, inden man kan få et særligt login, - eller hvordan ?

  • 2
  • 2