close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Ryster Ferrari i bukserne eller rammer de bare det rigtige tidspunkt for en elbil?

Så skete det: Ferrari vil bygge en elbil (og en SUV).

På denne uges biludstilling i den hæderkronede bilby Detroit, fortalte selveste Sergio Marchionne, at tiden nu var inde til at Ferrari kastede sig ud i elektriske superbiler.

»Vi gør det fordi vi bliver nødt til det,« sagde topchefen for Fiat-Chrysler og altså også Ferrari. Afsløringen var en del af den strategiplan som bilproducenten netop har præsenteret. Heri er der en plan for hybridbiler og ifølge Marchionne, er skridtet til 100 procent elektriske Ferrarier “let”.

Til Bloomberg siger han blandt andet:

»Hvis der skal bygges en elektrisk superbil, så vil Ferrari være de første som gør det. Folk er forbløffet over hvad Tesla har gjort med en superbil. Jeg forsøger ikke at tale de ned, hvad Elon har gjort, men jeg tror det er noget vi alle kan gøre«

Marchionne har ellers ikke haft meget tilovers for elbiler, som han tidligere har ment, alene blev bygget for at tilfredsstille statslige støtteprogrammer. På et tidspunkt opfordrede han ligefrem kunderne til ikke at købe Fiats elektriske modeller.

Men måske har piben fået en anden lyd efter at Tesla sidste år præsenterede den nye Roadster med en acceleration på bare 1,9 sekund for 0-96 km/t (med one-foot-rollout).

Det er en tid som selv ikke Ferraris allerhurtigste model i dag præstere og måske er han bange for at kunderne hellere vil have en elbil end en 12-cylindret benzinbil.

Andre elbilsproducenter har også meldt sig på banen, for eksempel BMW med deres nye i8 og Porsche med Mission E. Af startups kan nævnes Henrik Fisker med EMotion kinesiske NextEV.

Det kan også være, at Ferrari egentlig bare rammer rigtigt rent tidsmæssigt: Elbilerne og kunderne er modne til at bevæge sig ind i superbilsterritoriet og andre - altså Tesla - har taget den store omkostning til at opdrage kunderne.

Nu kan Ferrari høste frugterne med deres verdenskendte brand og loyale kundeskare. Heriblandt må der da også være nogle som hellere vil flashe en el-Ferrari foran casinoet i Monaco frem for en benzinsluger.

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Der er intet nyt i at tale den teknologi ned man ikke selv tilbyder. For 5-10 år siden stod de europæiske producenter i kø for at proklamere hvor perspektivløst de mente hybrid-løsninger var. Nu har de alle selv sådanne på programmet.

Spændende at følge med i hvad Ferrari kan elektrisk. De har helt sikkert stor erfaring fra hybriderne og F1. Og resten af bilen har de jo styr på.
De kommer næppe for sent til noget, i betragtning af at ingen endnu tilbyder seriøse elektriske sportsvogne i Ferrari- ligaen endnu. Teslas har helt sikkert lange udsigter som andet end en sutteklud til aktionærerne.

  • 0
  • 11

Lad os nu se, hvad de rent faktisk kan
-og hvad det skal koste....

Hvis prisen ikke er et problem, så kan alt jo lade sig gøre. Ikke at elbiler er lette at bygge, men de er langt simplere at bygge end fossilbiler. Og resten af det med at bygge biler, det kan Ferrari jo allerede. Og Ferrari-kunder er vist ret ligeglade med prisen.

Med det er da vist kun et år siden at Sergio Marchionne udtalte, at Ferrari aldrig ville bygge en elbil. Men man har selvfølgelig altid lov til at blive klogere og ændre mening.

Det største problem er vel branding. Man kan brande sig på selv at bygge egne 12-cylinderede motorer. Men brandingværdien i en elmotor er vist ret ringe.

  • 6
  • 1