Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Rumkapsel part II - opdateringer og nyt

Der er kun få dage til testen af vores HATV-booster på Refshaleøen i København. Der knokles i hold døgnet rundt og vi er ved at være klar. Vi er spændte og glæder os meget..

Men..derfor er der ingen grund til glemme andre ligeså vigtige emner såsom rumskibet.. De sidste par uger er der blevet tilføjet nye undersystemer og optimering af eksisterende.

Hvis vi tager det helt opfra og ned, så har jeg nedbrudt skuden i sine undersystemer, også kaldet subsystems. Vi ønsker ikke at tabe overblikket i udviklingen af denne simple maskine. Og simpel bliver den. Jeg kan med garanti sige at det bliver det mest primitive rumskib, konstrueret til dato. Men det vil også være en kunst i sig selv, at gøre det mere komplekst end det vi kender i forvejen. Skibets subsystems kan du se her (PDF)

Tidligere arbejdede vi med et isolerende materiale inde i skibet, for blot at holde en tilpas temperatur for passageren. Men efter de første inputs omkring opvarmning ved genindtrædning i atmosfæren har vi besluttet at droppe dette, og beklæde kapslen udenpå. De forholdsvis lave hastigheder giver os ikke anledning til at et bruge hverken et ablativt varmeskold eller højteknologiske kakler. Nej.. vi har p.t tænkt os at bruge kork...et af naturens vidundermaterialer. Kork har lav densitet, er højisolerende, utrolig varmebestandigt og generelt ganske holdbart. Vi har eksperimenteret med et lag af korkplader på 10 mm, holdt sammen og fastsat med epoxy på en 1.25 mm stålplade, svarende til skrogets tykkelse. De forløbige tests viste at denne korkplade, kunne holde en varmestråle på 500 grader, med en afstand af 20 mm, ude i op til 5 minutter før vi kunne måle en temperaturændring "indenfor". Korken blev let forkullet på overfladen, men tog ikke som sådan skade. Flere præcise test af dette system går vi igang med efter testen den 8.marts.

I forrige uge besøgte Peter og jeg selv Master-rigger (faldskærmsbygger) Dan Vendelbo. Her fik vi en god snak om faldskærmssystemer til både HATV, HEAT og passageren. Vi fik en specialbygget personskærm med hjem til at kigge på.. en model hvor man sidder på sin skærm. En sådan type personskærm, er ganske ideel til vores formål, hvor der ikke er plads til meget i ryggen og hvor der ikke er meget rum til at komme ind og ud. Samtidig vil denne faldskærms-blok, man har under røv og underlå, fungerer som en klods ned i sædet, der medvirker at man ikke kan glide ned under høj acceleration.

I sidste uge besluttede Peter og jeg definitivt at lave et kold gas thruster system, til orienteringskontrol af skibet under det frie fald. Vi har gået rundt om emnet hele tiden og kan ikke lade være. Et guidance system i et perfekt newtonsk univers bliver sjovt at udvikle og har naturligvis sine praktiske formål, da vi ikke kan vide noget om hvordan skibet vil tumle rundt. Rent motormæssigt er vi ude efter noget yderst simpelt og derfor har vi valgt at arbejde med CO2 i 50 bars flasker, med samme tryk til dyserne. C02 giver os en Isp på 50 sek og ca 500 Ns/kg. Et sådan system burde være nok til et skib med en total vægt på lidt over 200 kg. Da vi ønsker en tre-akse styring (pitch, yaw, roll) har vi brug for mindst 6 dyser som vi placerer nederst på skibets servicering. Effekten af koldgassen vil som udgangspunkt fungere ganske pænt med et centralt placeret massecenter. Tidligere ønskede vi et massecenter bag astronauten for at fremme en korrekt orientering ved genindtrædning i astmosfæren, men dette gøres nu alene ved dragfinner. Et skævt massecenter vil, specielt for roll, betyde at skibet vil tumble med thruster i bunden. Derfor vælger vi nu et tæt-på-perfekt massecenter. Men der er naturligvis mere til styringen af koldgassystemet og vi går derfor igang med matematisk modellering af dette. Planen er at der skal være automatisk styring, men at passageren kan overtage styringen. Hold kæft, hvor bliver det fedt at lave!

Illustration: CS

Skiste over yaw, pitch, roll CO2-thrusters.

Nå..tilbage til arbejde med testen...

Kristian

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er korrekt at skitsen viser roll-dyser i samme retning. Vi vil gerne holde det til kun to, hvorfor den ene skal vendes.. En enkelt roll-dyse placeret nederst, der i praktis ikke kan lave et skud i en perfekt en tangent til skibets cirkel, vil også skubbe til skibet og vil medføre tumbling. Derfor kan det være man bør placere en roll-dyse 180 grader modsat i samme retning øverst. Det vil dog så netop give 4 roll-dyser..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten