close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
formandsbloggen IDA blog

Rullende motor-museum eller en ren og moderne bilpark?

En nedsættelse af registreringsafgiften, så den fremover bliver på 100 procent af bilens pris, som foreslået i regeringens skatteudspil, er uambitiøst på klimaets vegne. Det er et vildspor på vejen mod lav-emissionssamfundet. For hvis Danmarks skal nå VKLA-regeringens mål om et lav-emissionssamfund, så skal ikke bare energipolitikken i spil. Hele afgiftssystemet – og dermed også registreringsafgiften – gå i takt med ambitionerne. Ved at fokusere alene på bilens pris, når vi aldrig i mål.

For vi kender godt svaret på, hvordan får vi en transportsektor, der kan basere sig på vedvarende energi. I IDAs energivision har vi vist, at elektrificering er vejen frem. Og her går regeringens udspil helt den gale vej. Der tages ikke højde for, at el-biler er dyre i indkøb, men i deres drift sparer samfundet for skadelige partikler og samtidige bidrager til at få vedvarende energi ind i transportsektoren.

Fra flere undersøgelser ved vi, at et overvejende flertal af danskerne gerne ser, at el- og hybridbiler ikke bliver pålagt afgifter, og at mere end hver anden ville overveje at købe en, hvis afgiftsniveauet var anderledes. Med en reform af registreringsafgiften har vi nu en mulighed for at skabe reelle forandringer i den danske bilpark.

Det er ærgerligt, at man bevidst forspilder den gyldne mulighed for at lægge systemet om til en ren teknisk afgift, baseret på objektive faktorer som for eksempel, hvor meget bilen forurener. Det er ekstremt ærgerligt, at der ikke på et så vitalt område bliver tænkt mere langsigtet.

Ingen er tjent med, at den danske bilpark bliver et trillende museum for gammeldags motorteknologi, som hverken tager hensyn til miljø eller befolkningens sundhed. Når der nu skal forhandles om en omlægning af registreringsafgiften på personbiler, håber jeg på et langt højere politisk ambitionsniveau. Fokuseres der udelukkende på bilens pris, bliver den nyeste teknologi og miljøet taberne.

Thomas Damkjær Petersen
Jeg er formand for IDA. Her skriver jeg om ingeniørpolitik, mine oplevelser som formand for +100.000 teknologiske eksperter og om nye tiltag fra IDA. Følg mine tanker og stil mig gode spørgsmål på www.facebook.com/IDAsformand/
Kommentarer (37)

Alligevel står folk i kø, med tungen ud af munden og logrende hale, selv her på ing.dk, ved tanken om mulige lavere "miljørigtige afgifter" på ICE biler😤

  • 9
  • 5

Kunne vi meget hurtigt omlægge vores samfund til at bruge energi på en noget mere intelligent måde.

Vi har et enormt ressourceoverskud og dermed både købekraft og tid i "overskud". (1)
Vi er relativt højt uddannede. (2)
Vi er, på verdensplan, en meget lille enhed.

Der er en grund til at det , ihvertfald tidligere, ofte var Danmark der fik det nyeste IT udstyr før mange andre. (3)

Ad 1: Hvis man ser på hvor mange penge/tid vi bruger på TV-pakker, nyt tøj, rejser, omgøring af infrastruktur mm.
Ad 2: Man kan godt komme i tvivl om hvorvidt det hjælper, når man ser hvordan vi opfører os.
Ad 3: Jeg har kun personlig indsamlet empiri at bygge denne påstand på.

  • 1
  • 2