Fra vor læser Peter Krogsten har vi modtaget følgende: Jeg har hele mit liv været meget interesseret i motorer, trafik, og miljø, og det har givet sig udslag i 10 år som aktiv indenfor roadracing omkring 1970, nogle år bag rattet i en eksportlastbil, plus utallige indlæg i medierne og af og til frugtbar debat med beslutningstagere indenfor området. I øjeblikket tilbringer jeg minimum 2 timer dagligt på den østjyske motorvej, og vi kører normalt 50-6000 km årligt, herunder en årlig tur på 3000 km ind i det tidligere Sovjetunionen. Vores Toyota Avensis St.car fra nov. 1999 har rundet 375.000 km, og har det fint skulle jeg hilse og sige. Bortset fra 1 sæt bremser og 5 sæt dæk sidder alt det fabriksmonterede der endnu. Så meget om baggrunden. Hybridbiler er – som navnet antyder – hverken fugl eller fisk og derfor ikke optimal som nogen af delene. Elmotoren er for lille, og det er benzinmotoren også. Det kan i øvrigt undre, at der ikke sidder en diesel der kan køre på rapsolie i den. Problemet er batterierne, som lidt polemisk ikke er ændret siden Gaston Plante opfandt det i 1859. Vi skal over på brændselsceller. Derfor er batterierne ikke for små som du skriver, men alt for store. Til gengæld er kapaciteten alt for lille. Jeg har tidligere haft en Ellert til turen til bageren om morgenen, afhentning af afkom i b ørnehave m. v, og det var den rigtig god til. Aktionsradien var derimod en fornærmelse. Selve Ellerten vejede omkring 100 kg, batterierne omkring 150. Efter 12-14 timers ladning kunne elmotoren på 735W under de mest optimale betingelser, flytte køretøj med 1 person 30 km på cirka 1 time. Om vinteren med 10-15 graders frost, døde den efter 7-8 km kørsel. Jeg er sikker på, at en ingeniør kan regne ud, hvor meget kul der skulle brændes af i Enstedværket, for at frembringe de 270AH der da var brugt op, og jeg er lige så sikker på at det miljømæssigt gav stort underskud. Jeg har tit leget med tanken om at lægge en 1HK benzinmotor med trinløst variabelt gear i en Ellert, og opnå en brændstoføkonomi på forventet 70-80 km/l. Jeg er heller ikke imponeret af de opnåede 18,25 km/l, selvom der er indregnet en del kørsel på motorvejen ind til København. Som jyde og vant til de elendige trafikforbindelse vi har herovre, kan jeg ikke rigtigt forstå hvorfor toget ikke kan benyttes det meste af vejen. Jeg kører på års gennemsnit 14 km/l med en 1.8 l Toyota Avensis St.car, med en marchhastighed på 130-135 km/t. Sidste år i juli kørte vi fra Padborg kl. 09.00, og kl. 20 efter 9½ timers kørsel stod vi 1060 km væk i Polen efter at have brugt 61 liter benzin. Det er et gennemsnit på 17,3 km/l og en gennemsnitshastighed på 111 km/t. 80 procent motorvej, resten elendig og livsfarlig polsk landevej. Vi var 4 personer i bilen, og det giver en transportøkonomi på 69 km/l. Når ethvert transportmiddel er konstrueret og brændstoføkonomien derved fastlagt, er det derefter føreren der har størst indflydelse på om den opnås, eller måske endda forbedres. Man kan komme godt fra start ved at fjerne alt unødvendigt – herunder reservehjulet, sørge for at motoren er tip-top, dækkene i orden og ikke mindst at bremserne slipper helt, når man ikke bruger dem. Har man, som jeg, en bil med lean-burn, finder man ud af hvornår den skifter fra lean-burn til almindelig blanding. Det sker i min bil lige før 140 km/t. Kunsten er derefter at holde sig så tæt derunder som muligt, og ALDRIG lade sig klemme ind bag langtsomkørende trafik eller bremse ned af bakkerne. Slip speederen, så er brændstofforbruget nul. Man kan sagtens genbruge den opsamlede energi fra toppen af bakken til at køre op af den næste, men det kræver at man ikke har omsat den til varme i bremserne på vej ned. Det passer ikke altid med de empirisk fastsatte fartgrænser, hvorefter man må vælge mellem miljøet eller færdselsloven. Når forholdene taler for det vælger jeg miljøet. Bilen er langtfra død, den udgave vi bruger nu er blot moden til et teknologispring. Hvis man virkeligt fra politisk hold mener noget som helst med miljø og trafik, så satte man afgifterne væsentlig ned, så vi alle havde råd til 2 biler. En stor bil med plads til hele familien, og en lille bil med plads til 1 person og en indkøbskurv og en topfart på 80 km/t til nærtrafik. Man skal her skele mere til Ellerten, end til Smart citymobile, hvor man undervejs glemte hvad det var man lavede. En Smart City på motorvejen i Tyskland er en total misforståelse. Lige så misforstået som en Hummer ved indkøbscentret.