Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Reservationer er det nye markedsføringsvåben

Det startede med Tesla – selvfølgelig, fristes man næsten til at sige. For pointen med at bruge forhåndsreservationer i markedsføringen af nye biler har altid eksisteret. Men det er aldrig sket i de antal, som Tesla præsterede med deres model 3.

Da Tesla 3 blev annonceret, og der blev åbnet for, at almindelige mennesker kunne reservere en bil den 1. april 2016, gik der ikke lang tid, før reservationerne strømmede ind.

Tusindvis af mennesker over hele verden ville være først i køen til en ny elbil og lagde gladeligt cirka 10.000 kroner i gebyr.

Beløbet ville blive fratrukket salgsprisen – hvis altså Tesla ikke gik konkurs, hvilket der i de kommende år var en reel risiko for.

Efter bare 50 timer var der lagt 250.000 reservationer, og i august 2017, hvor de først biler begyndte at køre ud fra fabrikken, toppe det med 455.000 reservationer, eller hvad der potentielt svarede til et salg på mindst 16 mia. dollars – eller cirka 103 mia. danske kroner.

Hvis vi spoler frem til nu, så har Teslas lange kø af forhåbningsfulde dannet skole for lanceringen af nye elbiler.

Det er nærmest blevet målet at fortælle om antallet af forhåndsreservationer, og her kommer lige et par af de nyeste:

  1. august 2019: Mini Has Received Over 45,000 Reservations For All-Electric Cooper SE

  2. juli 2019: Porsche Has 30,000 Reservations For Its Taycan Electric 4 Door Sports Car

  3. august 2019: Volkswagen ID.3 Reservations Exceed 27,000

  4. maj 2019: Honda e electric car has 25,000 registrations of interest as order books open

Tydeligvis når ingen af de nye elbiler op på siden af Tesla 3, hvad angår antal, men det er påfaldende, at antallet af forhåndsreservationer bruges til at fortælle, at bilen allerede på forhånd er en succes.

Kan nogen huske andre biler, der er blevet lanceret med samme antal forhåndsreservationer?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er en FOMO tid vi lever i. Om jeg begriber hvad folk så nødigt vil gå glip af. Jeg kan ikke komme i tanke om eet tilfælde hvor nogen har haft nævneværdig ulempe af at vente til x-produkt har været i almindelig handel. Man er højst gået glip af nogle børnesygdomme.

Den nye Porsche er forøvrigt utrolig fed. Den kommer helt sikkert til at sælge godt. Og så er Mercedes på vej med en eVito (navn?) på EQ platfom med 6-8 sæder og 100kWh batteri. Den kommer på min næste ønskeseddel til julemanden.

  • 2
  • 3

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg tænker at Tesla fik mange flere forhåndsbestillinger da der var større tvivl om deres produktionsevne. VW, Porsche og Honda kan nok hurtigere skrue op for takten såfremt efterspørgsel overstiger produktionen.

  • 1
  • 0

Kort tid efter at Tesla begyndte at levere model 3 til Danmark, bestilte en af mine kolleger en og fik den leveret næsten med det samme. Lidt af en lang næse til de som havde reserveret.

  • 1
  • 2

Kort tid efter at Tesla begyndte at levere model 3 til Danmark, bestilte en af mine kolleger en og fik den leveret næsten med det samme. Lidt af en lang næse til de som havde reserveret.

Betyder det at alle forhåndsreservationer allerede er leveret? Eller har han på en eller anden måde fået lov til at springe over i køen?

Hvis de allerede har leveret alle reservationerne er det faktisk et imponerende ramp-up af deres produktion.

  • 1
  • 0

Reservationen har ikke været ligegyldig. I de første mange måneder producerede Tesla kun Model 3 med den store batteripakke. Havde man reserveret en model med det lille batteri, så måtte man altså vente i køen. Kom man derimod ind og lagde en ny bestilling på en med det store batteri, så kunne man få den næsten med det samme.

Derudover har de også et ret omfattende program for trofaste kunder. Har man allerede en Tesla kan man stort set springe køen over til en Model 3.

  • 2
  • 1

Hvorvidt nye reservationer stadig er nødvendige må man kunne se på brugtmarkedet, hvis en 3 uger gammel brugtvogn kan opnå højere pris end nyprisen, så må den være meget populær.

UPS, nu fik jeg nok startet en ny marketing trend med at sætte næsten nye biler på brugtmarkedet til urealistisk høje priser, så længe priserne er urealistiske behøver bilerne ikke at eksistere, bare vise hvor populære de er.

  • 0
  • 2

Derudover har de også et ret omfattende program for trofaste kunder. Har man allerede en Tesla kan man stort set springe køen over til en Model 3.

Der er ikke nogen kø. I hvert fald ikke i Danmark. Hvis du vil have en elbil af den nye generation med 400+ km rækkevidde og du ikke gider vente på en lang leveringstid, så er der kun Tesla lige pt.

Jeg bestilte min Model 3 i marts og fik den udleveret cirka en måned senere. Ja det var en LR AWD men der var personer med reservationer der stadig ventede, da jeg fik min. Tilsyneladende fordi jeg bestilte en kombination af farve og interiør som de havde produceret rigeligt af, hvorimod dem der ventede havde mere specielle ønsker.

  • 5
  • 0

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men jeg tænker at Tesla fik mange flere forhåndsbestillinger da der var større tvivl om deres produktionsevne. VW, Porsche og Honda kan nok hurtigere skrue op for takten såfremt efterspørgsel overstiger produktionen.

Jeg er alvorligt bekymret for at de gamle fabrikker netop ikke kan skrue op. De har forsømt at bygge nok batterifabrikker. Det hjælper ikke meget at man kan bygge resten af bilen, hvis man ikke kan skaffe batterierne.

  • 3
  • 1

Ja det bliver spændende at se hvordan de gamle klarer deres ramp up på batterier.
Jeg kender nu to der egentlig havde bestilt en Kia e-niro eller var det en Hyundai kona, men ikke ville vente 18 måneder. Da de hørte at jeg fik min model 3 efter blot 1,5 måned betalte de for at komme ud af aftalen, for i stedet at købe en model3.
Jeg gætter på at Kia/Hyundais problem ikke er at lave selve bilerne, men at skaffe batterierne.

Så Tesla og Nissan ejer deres egen batterifabrik og kan levere her og nu, mens vi stadig venter på de "gamle" får rampet up.

  • 3
  • 2

Ja det bliver spændende at se hvordan de gamle klarer deres ramp up på batterier.
Jeg kender nu to der egentlig havde bestilt en Kia e-niro eller var det en Hyundai kona, men ikke ville vente 18 måneder. Da de hørte at jeg fik min model 3 efter blot 1,5 måned betalte de for at komme ud af aftalen, for i stedet at købe en model3.
Jeg gætter på at Kia/Hyundais problem ikke er at lave selve bilerne, men at skaffe batterierne.

Det er en interessant problemstilling. Vi får at se hvor meget man kan med penge, for de 'gamle' har enorme budgetter. Udbud og efterspørgsel er heller ikke binært, så der vil altid være batterier til salg, men prisen kommer selvfølgelig under pres.

Problemstillingen med Hyundai Kona er ikke direkte relateret til artiklens indhold. Da jeg var ude at prøve(sidde) Kona i premiereweekenden kunne vi få en med det samme, men blev også advaret at når de allerede importerede biler var solgt, kunne der opstå leveringstid. Vi slog ikke til, fordi den er for lille til mit behov.

  • 0
  • 0

Udbud og efterspørgsel er heller ikke binært, så der vil altid være batterier til salg, men prisen kommer selvfølgelig under pres.


Der er forskel på Tesla's situation for 10 år siden da de nærmest solo ville til at lave el biler og i dag.
Jeg er ret sikker på at de gamle bil producenter ikke ser det som deres opgave at blive eksperter i produktion af batterier. Det ville heller ikke give nogen mening om hvert bilmærke skulle lave deres egen fabrik.

Derfor forventer de at den store efterspørgsel, vil skabe en ny supply chain til bil produktionen, som vil være langt mere effektiv end hvis bil producenterne selv skulle bygge deres fabrikker.

Og set i samfunds perspektiv, så vil størst mulig effektivitet være nødvendig for at understøtte den elektriske omstilling.

  • 0
  • 0

Hej

Forhåndsreservationer er kun en af måderne hvorpå man ønsker at øge interessen og salget. Der findes andre måder, som jeg vil nævne. Jeg vil tage den kommende elbil VW ID 3 som eksempel.

A. VW havde inviteret pressen til et stort show med en masse lys og effekter, som vist varede lige under eller over en time. Ihvertfald var det et utrolig langt show. VW talte om VW ID 3, de andre kommende VW-elbiler og om selve elbil-platformen. Der var meget reklamegas, selvros og intetsigende snak. Showet blev også sendt på nettet, så nørder som jeg kunne se det.

B. VW lånte den kommende VW ID 3 ud til først et tysk bilmagasin og så til et norsk bilmagasin. Disse magasiner lavede videoer af dette, som blev sendt på nettet. Her fik man en del oplysninger om bilen.

C. Man kunne tilmelde sig et VW-nyhedsbrev om den kommende ID3.

D. Der er et ur på nettet, som tæller ned til det tidspunkt, hvor den kommende bil-udstilling/show i Tyskland starter. Der vil VW præsentere VW ID3. Præsentationen af den nye elbil bliver sendt på nettet.

I det hele taget minder alt dette mig om når Apple skulle præsentere deres nyeste Iphone. VW præsenterer elbilen den 9 september om aftenen.

Venlig hilsen
Jan, Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed m.m.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten