Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
forskningsingeniøren bloghoved

Rejsekortet: Fleksibelt, billigt og nemt

Som det formentlig ikke er gået nogens næse forbi, har udviklingen og introduktionen af Rejsekortet som rejsehjemmel i Danmark ikke været uden problemer, og såvel forsinkelser af teknologien bag Rejsekortet som en meget dyr udvikling har bidraget til kritikken.

Det var derfor med en vis skepsis, at jeg i februar erhvervede mig et personligt Rejsekort og gik i gang med at bruge det frem for klippekort på rejser rundt i Storkøbenhavn. Jeg havde hørt en del, både fra venner og bekendte samt i medierne, om hvor besværlige og komplicerede rejser med Rejsekortet skulle være; problemer med ind- og udtjekning, uigennemskuelige priser, fejl på registreringer af rejser for blot at nævne et par kritikpunkter.

Illustration: Privatfoto

Min skepsis blev dog hurtigt gjort til skamme, idet det fra første rejse viste sig at være både nemt, fleksibelt og billigt at rejse med Rejsekortet. I starten skulle jeg lige vænne mig til udtjekningen, som er ekstra i forhold til rejser på klippekort, men det blev - ligesom klip før rejse med et klippekort er blevet det - hurtigt en vane. På mine 39 rejser med Rejsekortet siden februar har der hverken været problemer med udtjekning eller forkerte registreringer.

I hovedstadsområdet rejser man på Rejsekortet til samme pris som det tilsvarende klippekort og 20% billigere end klippekortprisen uden for myldretiden - hvilket er om aftenen i hverdagene og i hele weekenden, hvor de fleste af mine rejser finder sted. Så i hovedstadsområdet er det altså generelt billigere at rejse med Rejsekort end med klippekort. Læg dertil at prissammenligningen fordrer, at man altid har det "rigtige" klippekort ved hånden; hvis man skal rejse XX zoner, rejser man med Rejsekortet til prisen for et klip på et XXzoners klippekort (eller billigere), mens prisen med klippekort bliver dyrere, hvis man kombinerer andre klippekort til at opnå de XX zoner.

Endelig er det også nemt at rejse med Rejsekortet; man tjekker ind, uden at bekymre sig over hvor mange zoner der er fra A til B, og om man har behov for svinkeærinder på vejen, tjekker ind, når man evt. skifter undervejs, og tjekker ud, når man er fremme - og så klares afregningen, uden at man har bekymret sig om zonetal.

Problemerne omkring udviklingen af Rejsekortet forsvinder selvsagt ikke af mine positive oplevelser med brugen af det. Men jeg vil dog alligevel gerne slå et slag for Rejsekortet - midt i al kritikken - og opfordre alle til at komme i gang med at bruge det; det er både fleksibelt, billigt og nemt.

Jakob Rosenkrantz de Lasson er civilingeniør og ph.d. i nanofotonik fra DTU. Jakob arbejder som Product Lead og forskningsingeniør hos virksomheden TICRA i København og blogger om forskning, fotonik og rumteknologi. Jakobs blog har tidligere heddet DTU Indefra (2012-2016) og DTU Studenten (2012)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

med mine erfaringer, godt i Movias sydlige område (Lolland). Tager vi f.eks. en tur fra Nakskov til Nyk. F. som eksempel (en tur jeg tager et par gange om måneden) så ville det med kontantbillet koste 84 kr., på Rejsekort har jeg endnu oplevet at det kostede mere end 50 kr. De 50 kr. var i myldretiden, på andre tider af døgnet har prisen været så langt nede som omkring 30 kr.

Jeg har personligt ikke haft nogen dårlige erfaringer med selve kortet, snarere med optankning via internet, uvist af hvilken grund. Derudover ved jeg fra bekendte som kører bus, at der undertiden kan være problemer med terminalerne i busserne. Forleden oplevede jeg i en bybus i Nyk. F., at terminalen genstartede pludseligt, og chaufføren fortalte at det havde den gjort 3 - 4 gange i timen det meste af dagen. Gad vide om det har været en softwarefejl?

  • 2
  • 1

Har selv lige forespurt rejsekort.dk omkring deres rejsekort til handicappede. Nu blev reglerne for ledsagerkort lavet om i september 2012, og de kender stadig ikke de regler som idag gælder for et ledsager kort. Bla. mente de at jeg skulle have papire med min pension med for at bestille et.. Nu er det sådan at et ledsager kort ikke kræver pension men har krav om behov for ledsager...
Et simpelt spørgsmål om rejsekort handicap giver samme rabat som ledsager kortet i dag gør på kontant billeter var i første omgang for indviklet at svare på, dog kom rejsekortet.dk frem til efter en længere mailudveksling at det gør det.. Gad så vide om kontrolørene og systemet mener det samme.

Så rejsekortet kan måske være fint nok men jeg frygter stadig den dag jeg skal med bus og bruge rejsekortet, jeg kan nemlig ikke tjekke ind forest i bussen da jeg går ind af bagdøren med min kørestol.. Så rejsekortet fint bagtanke, udførsel elendig, information være end en russisk efterretningstjeneste.

  • 0
  • 0

Det løser så ikke problemet, da man som handikappet skal bruge en checkin terminal ved bagindgangen og alle andre, skal bruge en checkud terminal (altså 2 terminaler).
Hvis handikappede skal have ledsagere med (jeg synes da jeg ser handikappede med "motoriseret stol" som kører alene) - så kan man jo sige at ledsageren kan gå op til indgangen og checke ind, når de er kommet ind.

  • 0
  • 0

Én ting er at rejse frem og tilbage, i den 'virkelige' verden, hvor jeg (heller) ikke har oplevet de store problemer - heldigvis!
En anden ting er så betalingen, og muligheden for at se hvad de trækker på din konto - som du har givet dem næsten ubegrænset mulighed for.
Personligt har jeg ikke kunne se mit kontoudtog i flere måneder, og kan se de har trukket 300,- to gange på samme dag, uden jeg mener at have rejst for beløbet. Desværre har de mindst 3 ugers svartid, så jeg må vente på svar (og evt. penge retur)
I øvrigt sletter de nok din ældre rejsehistorik, det har de i hvert fald gjort hos mig. Nu kan jeg kun se ca. 1/2 år tilbage - jeg har været kunde siden midten af Dec. 2012, men bruger det ikke mere.
Så et godt råd herfra: Gem dine info lokalt, og kontroller jævnligt dine bankposteringer med dit kontoudtog fra rejsekortet.

  • 3
  • 0

Det løser så ikke problemet, da man som handikappet skal bruge en checkin terminal ved bagindgangen og alle andre, skal bruge en checkud terminal (altså 2 terminaler).

Hvis chaufføren ellers kender sit system, så tager det 5-10 sekunder at skifte terminalen fra den ene tilstand til den anden. Man kan jo alligevel ikke komme ind ad bagdøren før alle er kommet ud, så det burde vel ikke være et problem at skifte den bagerste terminal til check-ind midlertidigt?

  • 1
  • 0

Selve brugen af rejsekortet har jeg også haft positive oplevelser med (undtagen når jeg har glemt at tjekke ud, hvilket især under busture kan være irreterende da checkud-standeren kører væk med det samme, hvorimod man på togparroner har god tid til at huske det).

Jeg synes det er under al kritik at der kan gå op til 24 timer fra man har tanket op via nettet til at pengene er klar til brug på ens konto. Det kan være ekstremt ubekvemt. Det er simpelthen for dårligt, no excuse.

  • 2
  • 1

Hej Jacob, jeg er enig med dig i at rejsekortet er nemt og fleksibelt! Det eneste jeg har at udsætte på det er hvis jeg bruger det i firmaregi: Det er ikke muligt at få en kvittering til rejseafregningen... Det kan man fx. få fra Storebælt/Brobissen, så det har jeg skrevet til udbyderen :-)

  • 2
  • 1

Jeg vil nu sige tak til Jacob for beskrivelsen. Det har virkelig undret mig hvilket rejsemønster ikke-brokkerne har.

Så hvis man kører noget der ligner 10 ture om måneden alene, meget blandet destinationer, og er af den type der godt kan finde ud af at tanke op i tide og tjekke ud, så fungere det rent faktisk.

Mit daglige forbrug er pendler, og ellers kører jeg i bil. En gang om ugen skal børnene i skole, og der bruger jeg så et børneklippekort. Hvis ikke maskinen virker ved indstempling i bussen, så kører jeg gratis med. Jeg skal ikke huske at stemple ud, og hvis rejsekort maskinen i bussen der skal tage imod min udstempling ikke virker, så er det 50 kr. Under udstigning råber jeg til børnene "PAS PÅ CYKLERNE!", så jeg ville skulle være tidligere henne for at checke ud med rejsekort, for ikke at børnene bliver kørt ned, og tasker og vanter, og så lige at huske på check-ud samtidigt (kunne nok læres).

Jeg har en række andre kritikpunkter, men alt i alt syntes jeg at rejsekortet stadig er en ringere løsning end klippekort (som også er en dum løsning, men dog bedre).

  • 6
  • 2

For snart 4 uger siden (25. juni), under den store 'rejsekortskrise', blev der afholdt et møde mellem Rejsekortet og politikerne, hvor Rejsekortet lovede at de i løbet af ca. 14 dage ville lægge en liste på deres hjemmeside omkring kortes fejl og fejlafhjælpning.

http://ing.dk/artikel/rejsekort-nu-vil-vi-...

Nu næsten 4 uger senere er der stadig ingen liste at finde på Rejsekortes hjemmeside. Man må så bare konstaterer, at Direktør Bjørn Wahlsteen ikke har været istand til at overholde en aftale han selv har været med til at indgå. Endnu engang ren arrogance fra dette selskab.

  • 7
  • 0

Det kommer an på rejsemønsteret. Jeg selv bruger oftest cykel, men har ca. 10 tog/busrejser om måneden. Desværre er det over regionsgrænsen, så der er ingen rabat med rejsekort for at rejse udenfor myldretid. 10-turs-klippekortet er væsentlig billigere. En gang i mellem har jeg kørelejlighed med nogle pendlere, hvor jeg betaler almindelig pendlersats, det er endnu billigere.
Jeg genkender Hans Schous beskrivelse med tasker, vanter osv. og så samtidig huske udstempling. Samt jeg har forskellige andre kritikpunkter.
Så jeg hører heller ikke til i fan-klubben.

  • 3
  • 1

Har du erfaringer med rejsekort?


Nej slet ikke.

Det virker mere at du helst vil undgå det og derved sætter dine argumenter imod brugen af kortet efter det.

I førnævnte indlæg prøvede jeg blot at forklare mit brugsmønster, og hvilken indflydelse det ville have for min type af rejsende. Jeg mener stadig er kortet skal være anonymt, at man skulle kunne tanke op med det samme, at status på forbrug skal være instantant og ikke først 3 måneder senere, og en masse andre kritikpunkter, men de har som sagt ikke så meget med mit rejsemønster at gøre.

Jeg har automatisk optankning for at undgå at saldo kommer for langt ned

Hvad sker der så hvis transaktionen fejler? Her undre det mig, at hvis har en kunde der rejser for fx 5000 om året, som så er rimelig god kunde, så spærre man for at der kan checkes ind, hvis der mangler 1 krone på kontoen. Hvis der er en teknisk fejl et sted i systemet, så burde forsøg på indcheck stadig registreres. Som det er nu bliver du nødt til at filme at du har forsøgt men blev afvist, til trods for at du skulle kunne checke ind.

Check-ud skal ind i rutinen og det har koste mig et par gange, når jeg har ikke har fået gjort det. Men rabatterne har gjort at jeg stadig har økonomi fordel af det.

Hvis dine manglende check-ud er din egen forglemmelse, så er det tildels OK at det er sådan. Men hvis økonomien skal baseres på usikkerhden om check-ud virker, så bliver for usikkert.

Sidst jeg skulle på en længere tur med toget, glemte jeg at stemple. Det blev så tilfældigvis en gratis tur, hvilket det også ville have været med rejsekortet. Og havde jeg mødt en togrevisor, blev det så 750 kr.

  • 1
  • 3

Hvad sker der så hvis transaktionen fejler?

Terminalerne har ikke noget med transaktionen at gøre, husk på de er offline. Det er registreret på kortet, at kunden er tilmeldt automatisk optankning. Hvis kortet kommer i kontakt med en terminal, og der er mindre end 50,- på (efter indchecknings depositum), så bliver der sat "penge" på kortet. Først herefter sker den faktiske transaktion helt seperat.

Du vil altså ikke kunne stå i en situation, hvor du ikke kan checke ind pga lav saldo, hvis du har automatisk optankning. Der er så vidst godt nok en grænse for hvor mange gange kortet kan tankes op på et døgn, men det har vidst sjældent praktisk betydning.

  • 4
  • 1

Jeg mener stadig er kortet skal være anonymt, at man skulle kunne tanke op med det samme


Man kan man allerede nu tanke et kort med det samme, hvis det sker på automaterne på stationerne eller på betjente salgssteder. Her skrives det på kortet med det samme. Og med anonymt kort er det jo eneste mulighed for at fylde på. Det er kun ved internet optankning, at det tager tid før alle busser og stationer ved at der skal ske en optankning, når kortet kommer forbi.

  • 1
  • 1

har lige bestilt det for at teste...

at man skal vælge hvilket "trafik selskab" der skal administrere ens tank-op aftale - det er lidt spøjst....

men at man ikke må bruge special-tegn i sit kodeord - det er da vist ikke for godt at oplære brugere til :-)

  • 1
  • 0

Hvis chaufføren ellers kender sit system, så tager det 5-10 sekunder at skifte terminalen fra den ene tilstand til den anden. Man kan jo alligevel ikke komme ind ad bagdøren før alle er kommet ud, så det burde vel ikke være et problem at skifte den bagerste terminal til check-ind midlertidigt?

Ganske rigtigt kommer man ikke ind før alle er ude, men når jeg kommer ind ad bagdøren har chaufføren travlt med at billettere ved fordøren, og får han så stillet om før afgang? og ikke mindst får han stillet om igen til tjek ud?
For mig at se er der alt for mange usikkerheder bundet op på en person som i forvejen er presset af stramme køreplaner, opgaver i den anden ende af bussen m.m. En stander skal ikke være afhæning af hvad en person indstiller den til at kunne, den skal gøre det jeg som forbruger har brug for, altså er jeg sidst tjekket ind så skal den tjekke mig ud og omvendt, uden den skal konfigureres manuelt.
Jeg ( eller andre brugere) har jo ingen måde at bevise at standeren var indstillet forkert når dummebøderne kommer, for spørges rejsekortet så er det jo fejlfrit..
At man så ikke har sat sig ind i reglerne der blev ændret 1 sept. 2012 når man laver et nyt produkt er jo direkte grotesk og arrogant.

  • 1
  • 2

Rejsekortet er fleksibelt, billigt og nemt I FORHOLD TIL DET ALTERNATIV, SOM DET ERSTATTER. Det svarer lidt til at sige, at landbussen er et bekvemt og hurtigt transpormiddel i forhold til at hoppe på tungen.

Ingeniører er trænede til at finde fejl, og det kan selvfølgelig skabe et negativt arbejdsmiljø mv... Men der fra og så til at antyde, at der er noget som helst succesfuldt ved rejsekortet !? PHK og ingeniørens ledere har skrevet, hvad der skal skrives om rejsekortet.

  • 1
  • 2

Hvis passagererne (her Jakob) oplever der som fleksibelt, billigt og nemt i forhold til det alternativ, som det erstatter, så er der vel ikke noget galt i at sige det? Det er meget muligt, at det ikke er fleksibelt, billigt og nemt i forhold til dit rejsemønster, men for mange andre incl. mig selv er det noget lettere at have med at gøre, end det gamle alternativ.
Derfor er det yderst relevant, at også de positive historier om Rejsekort kommer frem. Det ville i hvert fald være trist, hvis der ikke var andre end PHK's holdninger, som var valide.

  • 4
  • 1

Men er det ikke et problem, som eksisterer med alle billettyper, som skal kontrolleres ved indgangen? Det er vel ikke anderledes end for klippekort, sms-billetter og periodekort?


Skal de andre billettyper da altid kontrolleres ved den forreste indgang (som jeg må gå ud fra, at du refererer til, når du skriver "indgangen")?

Jeg har set busser med klippeautomat ved bagindgangen. Jeg tvivler på, at hensigten er, at man skal gå op til chaufføren og forevise det klippede kort bagefter.

  • 0
  • 0

Problemerne omkring udviklingen af Rejsekortet forsvinder selvsagt ikke af mine positive oplevelser med brugen af det. Men jeg vil dog alligevel gerne slå et slag for Rejsekortet - midt i al kritikken - og opfordre alle til at komme i gang med at bruge det; det er både fleksibelt, billigt og nemt.

Ja, det har jo kun kostet skatteyderne 2 milliarder og brugerne reduceret servicefrekvens pga de høje administrationsomkostninger.

  • 0
  • 2

Det er i sandhed agurketid...

Ja, jeg har gået og haft det lidt dårligt på det sidste - og så håbede jeg, at jeg kunne få lidt oprejsning blogmæssigt ved at skrive det her indlæg...

For nu at være lidt seriøs - det synes jeg, at kvaliteten af indlægget, jeg svarer på, kræver af mig - så mener jeg, at emnet er ganske aktuelt. Vi hører nærmest ugentligt om Rejsekortet, og medierne kan altid finde nogle brugere af kortet - eller alternativt nogle, som aldrig har brugt kortet, men som alligevel ved, "hvor dårligt det fungerer" - som vil sige noget dårligt om det.

Som jeg selv har beskrevet, og som andre brugere i kommentarerne ovenfor bevidner, er der imidlertid også brugere, for hvem det fungerer godt - hvilket ikke er en vinkel, som nogen beskæftiger sig med. Dette giver i min optik et fordrejet billede af, hvordan kortet virker, og jeg mener derfor, det er helt på sin plads med en positiv anmeldelse af kortet.

  • 4
  • 1

Jeg har det personligt ret ambivalent med rejsekortet. Især fordi jeg stadig kan glemme at tjekke ud eller "mellem tjekke ind". Heldigvis kun med 50,- dummebøder som konsekvens indtil videre.

Jeg ser tjek ind/tjek ud metoden som et slusesystem, som f.eks. bruges i den franske metro. Problemet er bare at i Danmark bliver vi hverken sluset ind eller sluset ud. Der er intet til at minde brugerne om at de skal huske at tjekke ud. Og at skulle tjekke ud er en forringelse af brugeroplevelsen ift. klippekortet.

Derimod er det fedt - som det også nævnes ovenfor - at man ikke skal have 2-4 forskellige typer klippekort og købe klippekort, men at altid bare kører automatisk. Jeg skal bare have mit plastikkort med.

Rejsekortstanderne er HÅBLØST designet. Der kan ikke have været en eneste der har et kvæk forstand på brugervenlighed ind over dem. Hvilket diverse hovsa-løsninger med forskellige klistermærker også bevidner. På stationer hvor man ikke kommer jævnligt og terminalerne ikke kan placeres logisk i forhold til flowet af mennesker er det utroligt svært at se om der står Ind eller Ud på terminalen inden man kommer tæt på.

I sidste uge havde DSB arbejderne fagligt møde en morgen. Der stemplede jeg ind på stationen, sad der en time og besluttede mig så for at arbejde hjemmefra. Da jeg stemplede ud igen blev jeg bonnet for 20,- Det fatter jeg heller ikke. Det er dog selvfølgelig bedre end at have klippet et klippekort. For nu (regner jeg med) at jeg kan få mine penge tilbage, men jeg forstår stadig ikke hvorfor et tjek ind og tjek ud på samme station koster 20,-

Et andet aspekt er at der åbenbart ikke er nogle der har overvejet at man kan have både periodekort og rejsekort samtidigt. Bor man f.eks. i Vangede og arbejder i Farum har man nok periodekort fra Vangede til Farum. Skal man så en dag efter arbejde til Nørreport skal man hoppe på toget i Farum, hoppe af toget i Vangede, stemple sig ind, hoppe på toget igen (hvis man når det) og så slutteligt hoppe af på Nørreport og huske at stemple ud. Hvorfor ved systemet ikke at man har et periodekort? Så kunne man (de dage man skal til Nørreport) stemple ind i Farum og ud på Nørreport og så finder systemet selv ud af at trække fra Vangede til Nørreport.

At det så har været håbløst dyrt og der er gået kæmpe sunk cost i hele projektet er en anden sag, men det har jo som sådan ikke noget med hvordan rejsekortet fungere dag til dag.

Konklusionen er at for hvert plus er der desværre tre minusser.

Anders
User Experience Designer <- og derfor ekstra frustreret og så brugerfjendtligt et system.

P.S. Hvorfor skal rejsekortet have mit CPR nummer? KGB ville have elsket det system!

  • 0
  • 1

men jeg forstår stadig ikke hvorfor et tjek ind og tjek ud på samme station koster 20,-


Fordi din rejsetid var lang. ;-) Lidt længere end en time nemlig svarende til 3 zoner.
Se http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx#bilag5

Hvis toget havde kørt, kunne du jo have nået ud og tilbage og du kun var 29 min ( mellem check ud og ind igen) om dit ærinde i den anden ende.

Havde du brugt klippekort, var det jo også brugt.

  • 2
  • 1

Havde du brugt klippekort, var det jo også brugt.


Men så kunne han have fået erstatning på rejsetidsgarantien, når toget ikke kørte.

Under en rejse med Rejsekort, hvor jeg skulle skifte tog undervejs, strandede jeg på en station, hvorfra jeg ikke kunne komme videre med tog, da det var aflyst. Jeg stemplede derfor ud og tog en taxa. Erstatning på rejsetidsgarantien blev efterfølgende afvist med den begrundelse, at jeg havde stemplet ud på den station, hvorfra jeg ikke kunne komme videre, og dermed havde jeg ikke længere billet til den del af rejsen, hvor toget var aflyst.

  • 0
  • 0

Peter K: Jeg skrev jo netop også:

Det er dog selvfølgelig bedre end at have klippet et klippekort. For nu (regner jeg med) at jeg kan få mine penge tilbage,[...]

Logikken i den regel er dog håbløs. Hvis jeg rejser fra A til B til A, skal jeg tjekke ind på A, tjekke ind på B og tjekke ud på A. Det gjorde jeg ikke.

Allan O: Den der vil jeg tage til forbrugerombudsmanden!

Jeg havde en kollega der fik en bøde i metroen, fordi han var tjekket ind på s-togsdelen af Nørreport station. Den fik han annulleret.

  • 0
  • 2

Logikken i den regel er dog håbløs. Hvis jeg rejser fra A til B til A, skal jeg tjekke ind på A, tjekke ind på B og tjekke ud på A. Det gjorde jeg ikke.


Da du stod og ventede, kunne du jo bare have checket ud og så checket ind, når du var sikker på, at du kunne komme videre.
Fra http://www.rejsekort.dk/~/media/Rejsekort/...

3.9 Hvis du fortryder et check ind
Hvis du beslutter dig for alligevel ikke at rejse, efter at du har checket ind, kan du fortryde ved at checke ud
inden for 20 minutter på samme stoppested eller samme station. Går der mere end 20 minutter, fra du
checkede ind, til du checker ud igen, trækkes et beløb på dit rejsekort. Hvor meget kan du se under ‘Aktuelle
priser for rejser’ på rejsekort.dk

  • 3
  • 0

Forventede du erstatning for den del af rejsen du ikke betalte for (og ikke gennemførte)? Du havde jo afbrudt rejsen (nødtvungent).


Jeg var blevet påført en gene og en ekstra omkostning og forventede en eller anden form for erstatning, ja.

Derudover havde jeg stort set betalt for hele rejsen, selv om jeg stod af tidligere. Når man rejser fra Sjælland til Jylland, er prisen næsten uafhængig af, hvilken jysk station, man står af på.

  • 0
  • 0

Hvis jeg så skal rejse fra A via B til C og hele rejsen er med bus, så tjekker jeg ind i bus 1 fra A til B, tjekker ikke ud når jeg står af bus 1. Derefter kommer bus 2, som skulle tage mig fra B til C ikke og jeg bliver - som Allan Olesen - nød til at tage en taxa. Hvormår skal jeg så tjekke ud fra punkt C?

Projektet har som jeg ser det startet ud på en helt forkerte grundlag. Især må det pointeres at a)

Fordi Rejsekortet kun skulle erstatte klippekort

og b) selve interaktionen mellem system og bruger virker til at være tænkt fra system til bruger. Altså fuld fokus på hvad skal brugeren gøre for systemet og ikke hvad kan systemet gøre for brugeren. a) må være på politikkernes hænder, b) må pege på Rejsekortet A/S.

Da du stod og ventede, kunne du jo bare have checket ud og så checket ind, når du var sikker på, at du kunne komme videre.

Der stod min. 150 mennesker på perronen, der havde nok været rimelig meget panik, hvis alle dem med rejsekort

jo bare

lige skulle tjekke ind som S-tog rullede ind på perronnen...

P.S. Du behøves ikke at henvise til regler. De kunne også have lavet en regel om at man ikke måtte bruge sæderne i S-toget, når man rejste med Rejsekort. Så havde jeg nok også synes at det var en håbløs regel. Bare fordi man har lavet et regelsæt bliver et system altså ikke være brugervenligt.

  • 1
  • 1

så tjekker jeg ind i bus 1 fra A til B

Nu har/kan du jo ikke ved check ind fortalt/fortælle, at du skal til B (og videre).
Hvis man er usikker på, om den fortsatte rejse kan gemmenføres, er der intet der forhindrer et ekstra check ud ved B i bus 1, inden turen fortsætter med check ind til C i bus 2. Hvis ventetiden fra bus 1 til bus 2 er under 30 min lægges rejsesegmenterne sammen til en rejse.

Du behøves ikke at henvise til regler.


.. som så skal være "du behøverr ikke. ;-)

Sikkert ikke, men det hjælper nu at sætte sig ind i dem, inden man prøver at få erstatning for egne fejl.

  • 1
  • 0

Hvis man er usikker på, om den fortsatte rejse kan gemmenføres, er der intet der forhindrer et ekstra check ud ved B i bus 1, inden turen fortsætter med check ind til C i bus 2. Hvis ventetiden fra bus 1 til bus 2 er under 30 min lægges rejsesegmenterne sammen til en rejse.


Og hvis ventetiden er over 30 minutter, tæller det som to rejser, som samlet bliver dyrere. Så hvis der efter køreplanen er mere end 30 minutters ventetid ved en omstigning, vil det være lidt dumt at tjekke ud. Hvis man gør det, vil det alene være som en form for forsikring overfor systemets utilstrækkelighed i tilfælde af, at bus nr. 2 aldrig dukker op.

  • 1
  • 1

Så hvis der efter køreplanen er mere end 30 minutters ventetid ved en omstigning, vil det være lidt dumt at tjekke ud.


Tja det kunne jo være, at den samlede rejsetid i sidste ende var den, der så bestemte prisen (gælder inden for samme takstområde) (Rejsetiden er fra første check ind til (sidste) check ud (hvis man har mindre end 30 min mellem check ud/ind ved omstigninger)
Se http://pris.rejsekort.dk/Prisblad.aspx#bilag5

  • 1
  • 0

Jeg vil ikke afvise, at du kan konstruere et eksempel, hvor en udtjekning, mens man venter på den bus, man skal stige om til, kan gøre rejsen billigere.

Men mener du i fuldt alvor, at det er den generelle situation?

  • 0
  • 0

Nej


Godt. Så kan vi vist efterhånden konkludere, at din udtalelse om at forsøge at få erstatning for egne fejl, når man ikke havde tjekket ud af en bus før omstigning, var helt malplaceret.

  • 1
  • 1

Godt. Så kan vi vist efterhånden konkludere, at din udtalelse om at forsøge at få erstatning for egne fejl, når man ikke havde tjekket ud af en bus før omstigning, var helt malplaceret.


Hvordan det? Varmen må da have påvirket din logiske sans. Du kan ikke få erstatning for den ikke gennemførte del af rejsen du selv afslutter før målet og derfor ikke kommer til at betale for.
Det har ikke noget med ekstra check ud at gøre, men det er da en dum situation at stå på et busstoppested hvor bussen er aflyst og der måske ikke kommer flere før næste dag og uden mulighed for at checke ud. (Man kan høre dummebøden rasle ned i Rejsekortets kasse) Hvordan vil du bevise, at din rejse skulle fortsætte, og at du ikke bare glemte check ud? Hvordan fik du kendskab til at bussen var aflyst? Var det ved bussen efter den aflyste? (hvilket så ville have medført en forlænget samlet rejsetid med tiden mellem to busser og den difference kunne du måske have fået godtgjort hvis det ellers havde betydning for prisberegningen. Ved klippekort kunne den ekstra ventetid have gjort klippekortet ugyldigt ved påstigningen af den efterfølgende bus)
Stadigvæk skader det ekstra check ud ikke, hvis næste check ind kan foretages inden for 30 min og man mistænker mulige problemer ved gennemførelsen af den fortsatte rejse. (Var der nogen der sagde rettidig omhu? ;-)

  • 2
  • 0

Min logiske sans er helt i orden.

Det er IKKE en brugerfejl, at man ikke tjekker ud af en bus, før man stiger om til den næste. Det er den procedure, som Rejsekort beder brugerne om at følge.

Så når du hævder, at det er en brugerfejl, er du helt i skoven.

  • 1
  • 4

Jo hvis man mistænker/ved at bussen ikke kommer. ;-)


Har du totalt glemt, hvad du svarede på, da du erklærede, at det var passagerens fejl? Jeg genopfrisker lige din hukommelse:
"Hvis jeg så skal rejse fra A via B til C og hele rejsen er med bus, så tjekker jeg ind i bus 1 fra A til B, tjekker ikke ud når jeg står af bus 1. Derefter kommer bus 2, som skulle tage mig fra B til C ikke"

Hvor læser du, at passageren havde den viden, du nu gør til en forudsætning for dit svar?

  • 1
  • 1

PAS PÅ!
Hvis du har en glemt udcheckning i Kbh inden afgang med billigbus.
Gæt så hvad der sker, når du checker ud i Kbh ved tilbagekomst med DSB??
Dobbelt op og du kan intet gøre.
Århus - Kbh - enkeltbillet 750kr. smask
DU skal bevise du ikke var med toget??
Tror du man gemmer en lille snoldet busbillet. øvøvøv

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten