phloggen

Rejsekort review

Djævlen er som bekendt i detaljen og en af de ting jeg foretager mig til livets opretholdelse er at spotte bløde punkter i system specifikationer, sikkerhedsdesign og den slags.

Den slags er lidt af en vane hos mig og jeg har derfor ikke kunnet undgå at gået overveje hvilke spørgsmål jeg ville stille Rejsekortet, hvis jeg var extern reviewer på deres design og havde set hvad jeg nu har set.

Her er nogle af de ting jeg gerne vil vide:

Antag at linie 6A kører op bag i en lastvogn og bryder i brand midt i København, passagerene evakueres/gennes ud og spredes for alle vinde: De har ting de skal.

Får de allesammen en dummebøde ?

Skal den hjernerystede chaffør huske at indsende en formular når han vågner på Rigshospitalet for at forhindre det ?

Hvordan og hvornår udlæses data fra terminalerne i bussen, hvis bussen er udbrændt ?

Får de passagerer der checkede ud fra bussen inden den udbrændte en dummebøde, hvis I ikke kan udlæse data ?

Antag at et IC4 tog holder stille med fejl i fire timer mellem Roskilde og Høje Tåstrup, uden at passagerene kan komme ud.

Bliver alle ombordværende rejsende automatisk refunderet rejsens pris, eller skal de hver i sær brokke sig på DSB for at få refusion ?

En rejsende checkede ind i bus i Varde, derefter på Esbjerg station og checker ud på Høje Tåstrup. Hvad kommer han til at betale hvis I ikke refunderer hele rejsen automatisk ?

En rejsende checkede ind i Roskilde og checker ind i bus 400S i Høje Tåstrup da han kommer ud af toget fire timer senere og efter en times tid checker han ud i Lyngby. Hvad kommer han til at betale, hvis I ikke refunderer hele rejsen automatisk ?

En togfører fejlindstiller sin håndscanner så den tror den er i Frederikshavn. Passageren checker ind i Kastrup lufthavn, bliver kontrolleret i toget og checker ud på Kbh H.

Hvorledes håndteres disse tre datapunkter ?

Hvad betaler passageren for rejsen ?

Hvorledes holder terminaler i busser styr på hvor de er, hvis det ikke er GPS baseret ?

Skal chafføren indtaste rutenummer og retning ved start ?

Hvad sker der hvis han taster forkert så bussen tror den kører Valby-Rødovre, mens den i virkeligheden kører Køge-Roskilde ?

Bliver han på nogen måde alarmeret om denne fejl ?

F.eks baseret på antal kørte km ?

Hvad hvis det var omvendt og der blev kørt for få km ?

Bliver fejlen automatisk registreret hos Rejsekortet ?

Hvilke registreringer vil passagerene se efterfølgende ?

Hvad kommer passagerene til at betale for ?

Hvis det er baseret på startsted og kørt afstand, hvad sker der så når der er omkørsel på grund af trafikuheld, ildebrand eller andet som forandrer den normale rutes afstande ?

Hvis det er GPS baseret:

På grund af et sprængt vandrør kører bussen en omvej igennem en takstzone der ellers ikke ville blive kørt igennem. Kommer passagerene til til at betale for denne zone ?

Hvad sker der, hvis GPS signalet indikerer DOP på 10km ?

Hvad sker der, hvis GPS signalet slet ikke kan modtages ?

Hvad betaler passagerene i disse tilfælde ?

Hvilke registreringer ser de på hjemmesiden ?

Vedr. Website:

Hvor er tog/bus-linie nummeret ?

Hvor er prisudregningen ?

Hvor er linket til et kortudsnit der viser hvor stoppestedet ligger ?

Hvor er "vis rejse på kort" funktionen ?

Hvordan kan busterminalen fortælle jer hvad rejsen kostede uden at fortælle jer hvortil den gik ?

Hvorlænge har I tænkt jer at skrive "afventer oplysninger om rejsen" når disse ikke er dukket op efter et par måneder ?

Hvad vil I skrive i stedet ?

Refunderer I automatisk rejsens pris hvis I ikke kan dokumentere fra/til geografisk ?

Hvorfor fremgår refusioner ikke af oversigten ?

Hvorfor forsvinder refunderede rejser fra oversigten ? (Tænk: dokumentation af rejseafregninger/transportfradrag osv.)

Totalen passer ikke med de registreringer der står på oversigten pga. ovenstående.

Hvor er det km-tal for rejserne der bruges til rabat udregningen ?

Hvor kan man se hvor mange der rejste på kortet ?

Hvad betyder rød skrift ?

Hvor er funktionen: "Udskriv/indberet Km-regnskab til kørselsfradrag til skattevæsnet" ?

Hvor er funktionen: "Foreslå hurtigere/billigere/bedre rejsemuligheder for denne rejse" ?

Hvor er "download komplette rejsedata i XML format" funktionen ?

Hvor er forbindelsen til rejseplanen.dk, så man kan få den korrekte pris for en fremtidig rejse, baseret på sit rejsekorts rabat-trin ?

Fjern "Vil du virkelig forlade vores dejlige website" pop-up boxen, den slags er totalt Windows-95 agtigt.

Lav brugerid/password felter på jeres forside så man ikke skal klikke to gange før man kan få lov til at logge ind. (Se f.eks telmore.dk)

Vedr: Customer-Service:

Giver I automatisk refusion hvis I er mere end de lovede 10 dage om at svare på en henvendelse ?

Hvad med efter en måned ?

Hvorfor foregår refusion til kundens Nem-Konto, istedet for tilbage til rejsekortet ?

Hvorledes opretter man et firma-kort uden CPR ?

Hvorfor kan man kun se de seneste 3 rejser på stations-terminalerne ?

Hvad skal folk der ikke har internet (ældre, svagtseende, mentalt handicappede osv.) gøre for at se deres rejse-historie ?

Hvordan kan folk tømme et rejsekort de ikke mere ønsker at anvende ?

En borger mistænkes for mord og påstår som alibi at han var i bus 101 på det pågældende tidspunkt og henviser til rejsekortets registreringer på hjemmesiden.

Er I villige til at vidne i byretten at hans rejsekort faktisk har befundet sig i den pågældende bus på det pågældende tidspunkt ? (antag at bussen ikke har videoovervågning)

En borger ser på jeres hjemmeside at han har betalt for en rejse med bus 101 på et givent tidspunkt og bestrider dette.

Er I villige til at vidne i byretten at hans rejsekort faktisk har befundet sig i den pågældende bus på det pågældende tidspunkt ? (antag at bussen ikke har videoovervågning)

Hvis der er forskel på de to svar bedes I begrunde dette.

Normalt fakturerer jeg min sædvanlige rimelige timepris for at lave den slags "devils advocate" øvelser for mine kunder, men rejsekortet får det ved denne lejlighed gratis, I håbet om at det er billigere for mig i det lange løb.

Det mindste de kunne gøre til gengæld var at svare på de spørgsmål de bliver stillet.

phk

Poul-Henning Kamp er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu mangler vi så bare Hans Christians Schmidt kommer på banen med et ministerielt ikke-svar lige som han plejer...

Det er himmelråbende at et offentligt projekt kan få lov at løbe så meget af sporet uden at nogen gør noget..

  • 0
  • 0

Uden der i rejsekortmaskineriet har været en konsensus om at bruge xxx tusinde kroner på at bestille relevant input som ovenstående, eksisterer der heller ikke nogen tilsvarende vægtning af vigtigheden af disse.

..kan man frygte.

K

  • 0
  • 0

Af geografiske grunde, er jeg hindret i at deltage i det borgermøde som movia og rejsekortet holder her i juni. Men PHK vil du ikke nok tage dertil og spørge bare en håndfuld af disse spørgsmål? Og er der en anden som vil tage med ham, og filme det hele - jeg vil sætte pris på hvis det kun var nærbilleder af de tilstedeværende repræsentanter for rejsekortets parter.

  • 0
  • 0

Der er noget der (i min verden) har manglet komplet i hele Rejsekortdiskussionen. Hvad går det ud på? Jeg har boet i udlandet i mange år, og er ærligt talt bekymret over at skulle bruge offentlig transport ved et besøg i DK.

Hvordan gør jeg? Der tales med en selvfølgelighed om at "checke ind" og "checke ud".

Sorry, men jeg er vant til at købe en billet fra punkt A til B. Når jeg har været et par dage et sted ude i verden, er jeg som regel blevet så snu at jeg kan finde ud af rabatter, ugekort mm.

Men her skal man åbenbart først meldes ind i en eksklusiv klub, som udsteder et særligt kort, som gør at jeg har mulighed for at bruge offentlig transport.

Hvad skal det gøre godt for? Jeg forstår at daglige brugere af systemet måske har nogle fordele, men alle andre er så udelukkede? Det her er IT af en karat som giver IT et blakket ry.

Sært...

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

eller 16/6 på slagelse st.

Jeg er i Oslo til Varnish 3.0 release party d. 16, så jeg kan ikke deltage.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jeg har oplevet følgende med Rejsekort efter det er blevet sat i test på én busrute i Aalborg plus nærbanen:

  • Jeg har fået en dummebøde på 50 kr. for at glemme at tjekke ud. Rent faktisk stod jeg af på bussens endestation, og derfor burde jeg ikke være bonnet for mere end de 9.52 kr. det koster at køre dertil.
  • Pga. dette stemmer saldoen på mit rejsekort ikke med de transaktioner der er på oversigten.
  • Én af mine ture er blevet "forskudt" - dvs. der står afgang fra et sted ca. 10 km før jeg stod på og ankomst 10 km før jeg stod af.
  • i 4 dage kunne jeg ikke logge ind på selvbetjeningen pga. en teknisk fejl.
  • Jeg har en tank-op-aftale som skal tanke 300 kr. på mit kort når saldoen er under 50 kr. - dette skete da saldoen ramte 98 kr.

Jeg har forsøgt at skrive til Rejsekort pr. email, og fik for 14 dage siden et svar om at jeg kunne komme til at vente 10 dage på svar - jeg har endnu ikke hørt noget skriftligt fra dem.

  • 0
  • 0

Flot samling relevante spørgsmål du har fået samlet sammen der!

Måske mangler der noget om hvad turister og rygsæk rejsende kan blive udsat for? Som ung har jeg da benyttet både Interrail og en nordisk pendant da vi skulle til Finland og se solformørkelse i 1991. På vejen hjem med tog gennem Sverige opdagede konduktøren at vores billet hæfter var klipset forkert sammen, så min kærestes og mit underskrift ark var byttet om i hæfterne. Han sagde vi skulle stå af på næste station og få det ordnet, hvilket vi ikke fandt nødvendigt...

Jeg kan se InterRail stadig findes: http://www.interrailnet.com/countries/denm...

Gad vide hvordan InterRail integreres med Rejsekortet og andre landes tilsvarende systemer? Det var noget anderledes med et billethæfte...

PHK, hvis jeg kunne øremærke nogle af mine skatte penge, fik du lov til at stille lign. spørgsmål om den Københavnske Metro, betalingsringen om København, vores ambulance og sygehus beredskab mm.

  • 0
  • 0

Efter det jeg har laest om rejsekortet fristes jeg til en anden mulighed naar (hvis) kortet kommer til at omfatte S-tog og Metro i Koebenhavn. Det er simpelthen IKKE at bruge det - men i stedet at betale kontrolafgiften paa de (vistnok) 600 kroner de (faa) gange man bliver kontrolleret. Og som begrundelse angive, at man simpelthen har opgivet at bruge rejsekortet. Kontrollen ser ud til at vaere mest intensiv i myldretiden - saa her er det maaske ikke saa god en ide rent oekonomisk - men udenfor myldretiderne saa skulle det nok kunne komme ud paa et - rent pengemaessigt. Ja - dette indlaeg var ret ubehageligt - men hvorfor mon ?

  • 0
  • 0

Hej P-HK

Tak for din saglige debat om Rejsekortet og ønsker på trods af ovenstående stadigvæk en manuel kontrol. Tre eksempler herpå:

Er søndenfjords og tænker derfor lidt økonomisk. Ved et besøg hos min fader klippede jeg kortet i bussen, stod af før zoneskifte og kunne faktisk nå frem før bussen til min faders hjem ved at krydse genvej og se busholdepladsen tom før bussen nåede frem – vandt 10 minutter og en gratis zone i den anden ende. Stod herefter på den samme bus, men ak ak. Det trykte på kortet var forkert med hensyn til dato, klokkeslæt og zone. Efter en længere diskussion fik jeg dog "bussemanden" til at kigge på hans klippemaskine og udmeldingen var klar; du har ikke kontrolleret din rejsehjemmel. Manner og så glemmer vi resten og jeg fik lov til at køre med videre.

I Silkeborg klippede jeg et kort i sidste øjeblik og ind i toget til København. En kontrollør kom forbi – intet gyldigt rejsehjemmel, idet der var tekst uden for det klip, som maskinen havde hakket af på klippekortet. Nøjjjj – konen gik videre under truslen af afgifter o.s.v. Dog var der mellem klip 3 og 4 på det ”klippede kort” dato og klokkeslæt. Svaret var dog efter en længerevarende palaver, at jeg havde stoppet klippekortet for hurtig ind i maskinen og havde hevet det for hurtigt ud igen …

Nå, men så kommer vi til svendestykket. Turen var Kbh. – Holstebro – Esbjerg – Tønder – Kbh. Flyveren ok, (turen mellem Holstebro og Esbjerg med tog skulle I sq give Jer tid til) men så opstod der et lille problem. Når man tager toget fra Holstebro til Tønder via Esbjerg kunne/kan man ikke købe billet til hele rejsen. Ifølge tidsplanen var dette dog ikke et problem, man ak, ak, da vi kom til Esbjerg nåede vi lige at hoppe ombord på det tog, der skulle have været kørt for 4 minutter siden.

Ok, ifølge et skilt skulle man gøre ”anskrig e.lign.” når konduktøren kom forbi, hvis man ikke havde gyldigrejsehjemmel – mig frem med tegnedrengen og beløbet for den gyldige rejsehjemmel oven ovenpå. Da togkonduktøren kom frem mente han, at jeg ikke havde gjort anskrig nok. OK, frem med attachemappen, rejseplan, flybillet, mødeindkaldelse i Holstebro, togbillet mellem Holstebro – Esbjerg, hotelbestilling på Hostrup Hotel i Tønder, mødeindkaldelse i Tønder, flybillet hjem og frem med styrelsens Id-kortet samtidigt med at jeg udtalte, at jeg var græsk-katolsk og at han kunne sende afgiften til styrelsen ... Først da en medpassager tilkendegav forløbet i Esbjerg fik jeg allernådigst lov til at komme videre til Tønder mod billettering af gebyr kr. 20. Hele vognsætte klappede, da han forlod afdelingen og vi så han end ikke i Tønder.

Moralen – Etaten giver sig sjældent!

  • 0
  • 0

Jeg ville ønske at jeg var pensionist der kun rejser om aftenen - så er det nemlig utroligt billigt....

Når man går ind på deres prisberegner (http://www.rejsekort.dk/da/Rejsekort+og+pr...) og f.eks. skal fra Haslev til Borup, en rejse der normalt koster 30 kr, kan man få en billet til den nette pris af 24 øre hvis man er pensionist på rabattrin 7 der rejser om aftenen.

Ifølge hjemmesiden er prisen beregnet således: Prisberegning (TS 75 - TH 27) Normalpris for 3 zoner, Voksen - rejsekort personligt 30,00

Normalpris for Pensionist - rejsekort personligt ( 80% af 30,00 ) 24,00

Tidsbestemt rabat. Rejsen starter kl. 01:33, hvilket giver 50% af 24,00 kr -12,00

Mængderabat Rabattrin 7 giver 49% af 24,00 kr -11,76

Pris, standard 0,24

Måske der er nogen der skulle lære noget basalt 6. klasses procentregning? Ellers er det ihvertfald en god pris.

  • 0
  • 0

er endnu et godt spørgsmål. Engang købte man en papbillet af en billetsælger, som så blev klippet af en kontrollør med en blank metaltang. Disse job krævede ikke akademisk eksamen, men der var menneskelig kontakt og trykhed under rejsen. Min egen svar på spørgsmålet er at Rejsekortet er endnu et projekt som fjerner 'almindelige' arbejdspladser og skaber såkaldte vidensarbejdspladser, og prisen er at endnu flere 'almindelige' danskere ender på overførselsindkomst!

  • 0
  • 0

[...]og skaber såkaldte vidensarbejdspladser, [...]

Den del af dit ræsonement mener jeg, baseret på de foreliggende fakta, ikke at der er belæg for. F.eks er der aldrig nogen hos rejsekortet der kan finde ud af at svare på spørgsmål om ovenstående.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

[quote]eller 16/6 på slagelse st.

Jeg er i Oslo til Varnish 3.0 release party d. 16, så jeg kan ikke deltage.

Poul-Henning[/quote]

Mega ærgeligt - jeg er sikker på et videofeed fra sådan et møde ville have stor underholdningsværdi i denne skandaløse sag :-)

Håber dine spørgsmål istedet når frem til nogle trafikansvarlige folkevalgte...

/Søren

  • 0
  • 0

Jeg er i Oslo til Varnish 3.0 release party d. 16, så jeg kan ikke deltage.

Poul-Henning

Gad vide om der nu er nogle ved rejsekortet der ånder lettet op .. ;-)

  • 0
  • 0

Gad vide om der nu er nogle ved rejsekortet der ånder lettet op .. ;-)

Næppe.

Sandsynligheden for at der ville være nogen tilstede der faktisk kan svare på spørgsmål som ovenstående er minimal, det er endog ikke sandsynliggjort at sådanne personer existerer.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Da jeg læste PHs gennemgang, begyndte mit skaldede hår at rejse sig med radioaktivitet, at to årsager. For det første, at kanon, PH har en evne til at skære. For det andet, at katastrofe, hvis sådanne problemstillinger skal håndteres.

Det pejer direkte på, at princippet for afregning er forket. Ganske vist, kan detaljer programmeres i det uendelige, men de skal være perfekt udregnede og programmerede og kvalitetskontrollerede og kunne følge med i fremtidige systemændringer, som betyder, at de mange detaljer er en død ko!

Hvordan skal man så i stedet beregne prisen for en køretur? Det er let at besvare: Der er et verdensdækkende princip der har været vel afprøvet i mange år: Taxi. Man betaler et startgebyr og et tidsgebyr og et afstandsgebyr, meget simpelt at udregne, og det afspejler præcis de reelle omkostninger, og er et udtryk for en deling af risiko imellem transportør og kunde, en ærlig sag.

Man kan om "taxi" diskutere, en detalje, om det er heldigt at "tid" indgår, hvis man mener den faktiske anvendte tid, for hvis, da har transportøren intet incitament til at gøre sit job hurtigst. Det fører til, at "tid" bør være en korrektionsfaktor i prisberegningen, at hvis tiden overskrider en standard, da bliver prisen billigere, eventuelt bliver prisen negativ, mange modeller kan overvejes, og er simpelt at beregne i det valgte system, uanset hvilket princip om "tid" som man vælger. I et servicekoncept kan en transportør eventuelt sælge særligt kostbare billetter hvor "tid" tæller meget tungt i prisen, store erstatninger til kunden hvis "tid" ikke overholdes.

Om afstand, den detalje kan blive baseret på teltpæle, dér hvor køretøjerne standser, et geografisk koordinat, fra pæl A11 til T44, og så opslår systemet i en tabel, nul hensyn til omveje. Et godt system er et simpelt system, der må kun være ganske få regler og data.

Om system-nedbrud: Løsningen er meget simpel. Hvis skidtet ikke virker, da er al kørsel gratis, indtil systemet virker som det skal. Når en kunde stiger ombord, og hvis starten bliver registreret, og hvis systemet dernæst uddør, da skal den registrerede start udslettes fra rejsekortet. Princippet "hvis vi ikke kan beregne, er det gratis", er et servicekoncept, og det giver et meget stort incitament til transportøren, at vise omhu med sine systemer. Det vil desuden skabe bedre arbejdspladser for chauffører, fordi, når der er en dårlig nyhed for selskabet, da er det en god nyhed for kunderne, hurra vi kører gratis i dag! Hvis kunderne har købt sig en særlig billet, at transportøren garanterer for at en rejseafregning bliver lavet, da skal der betales en erstatning til kunden, hvis den lovede ydelse ikke bliver leveret i tide.

Om alibi: Det skal være et lovkrav, at data om hvor mennesker er henne når de rejser, er stærkt krypteret, ellers kan ingen rejse i sikkerhed. Hvis en lovlig dommer giver en ordre, da skal et rejseselskab rutinemæssigt og straks kunne svare, oplyse de data der er om et menneskes rejse. Emnet er betændt, man kan fx vælge et princip, at en dommer skal spørge konkret til en særlig dato, for ellers bliver der fri adgang til at nazi-forfølge alle borgere. Omvendt, hvis der er en terror-trussel mistanke, da skal en dommer måske kunne forlange at få samtlige data om et menneskes rejser. Man kan også tænke, at en dommer skal kunne beordre at få data om alle de mennesker der har rejst fra B til P på en bestemt dato, hvis politiet behøver sådanne oplysninger for at efterforske en seriøs alvorlig forbrydelse. Jura og hensyn, er desværre dødens pølse at programmere, altid mange krav om særlige regler, og derfor er det ekstra vigtigt at et rejsesystem skal indeholde så få data som muligt, for at begrænse kompleksiteten.

  • 0
  • 0

Det pejer direkte på, at princippet for afregning er forket.

Jep. Politikerne skulle have gennemført en kraftig renovering (eller ligefrem revolution) af takst-strukturer, afregningsformer osv inden de havde afgivet bestillingen på rejsekortet. Deri bunder mange, men ikke alle, deres problemer.

Det fine ved mange af P-HK's sprørgsmål er at de ikke relaterer til den håbløse afregningsstruktur.

  • 0
  • 0

De mange gode spørgsmål fik mig til at tænke på den her joke:

A physicist, a biologist and a mathematician are sitting in a street café watching people entering and leaving the house on the other side of the street. First they see two people entering the house. Time passes. After a while they notice three people leaving the house. The physicist says, "The measurement wasn't accurate." The biologist says, "They must have reproduced." The mathematician says, "If one more person enters the house then it will be empty."

  • 0
  • 0

Den slags er lidt af en vane hos mig og jeg har derfor ikke kunnet undgå at gået overveje hvilke spørgsmål jeg ville stille Rejsekortet, hvis jeg var extern reviewer på deres design og havde set hvad jeg nu har set.

PHK,

Dine spørgsmål slår mig som noget der er møntet på implementeringen, og ikke direkte på designet.

Når du skyder mod implementeringen for at ramme designet, er det så fordi der ikke er brugbare design-specifikationer for Rejsekortet tilgængelige?

  • 0
  • 0

Dine spørgsmål slår mig som noget der er møntet på implementeringen, og ikke direkte på designet.

Med mindre folketinget ved akut mirakel pludselig indser at de har en opgave på dette område, er det jo lidt sent at gøre noget ved designet.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jeg spekulerer herefter så på hvad der er billigst at lave?

En IT løsning der kan klare PHK testen og virke troværdigt eller genindføre papbilletten :o)

Jeg føler mig rigtigt privilligeret ,at jeg ikke har behov for offentlig transport og ber til, at der en løsning på problemerne, når den tid hvor jeg bliver nødt til at anvende den, oprinder og det så også er til at forstå, for ældre.

Fra min kone der anvender DSB, kommer der lignende invendinger mod det foreslåede

  • 0
  • 0

PHK:

Med mindre folketinget ved akut mirakel pludselig indser at de har en opgave på dette område, er det jo lidt sent at gøre noget ved designet.

Det er nok der jeg vil hen.

Jeg er i tvivl om der overhovedet eksisterer et overordent design, samt hvilke mål der er for dette - måske eksisterende - design.

Hvis de rejsendes behov mht bedste pris og gennemsigtighed i produkt og betaling ikke er skrevet ind i toppen af mål-hierarkiet, som mål for designet, var det måske på tide at et par ministre fór op fra taburetten (evt. sparket i gang af udvalgsmedlemmer), og fik standset Rejsekortet, indtil disse grundlæggende forudsætninger for succes var skrevet ind i målbeskrivelsen.

På bagkant at hovsa-implementere noget, fordi "Vi skal forresten også lige huske, at nogle af de rejsende måske gerne vil vide hvad de har købt, og hvad de har betalt for det", er bare ikke godt nok.

For så er vi bare vidner til at transportministeren har kastet sig ind på bagsædet af en taxa, og bestilt for 100 mio kr kørsel rundt i landet, på må og få: Den eneste der bliver glad for det projekt, er taxachaufføren...

  • 0
  • 0

Jeg er i tvivl om der overhovedet eksisterer et overordent design, samt hvilke mål der er for dette - måske eksisterende - design.

Helt gratis offentlig transport koster kun ca. 5.8 mia kroner om året.

Det siger sig selv at transportfradraget skulle justeres for alle der realistisk kunne bruge offentlig transport, det indbringer ca. 2 mia kroner.

Der er ikke indregnet miljøgevinster, færre trafikdræbte, bedre fremkommelighed osv. i de tal.

(Kilde: Teknologirådets rapport om gratis offentlig transport)

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Jep. Politikerne skulle have gennemført en kraftig renovering...

Hah - Et bureaukrati kan aldrig gøre noget som resulterer i mindre bureaukrati!

  • 0
  • 0

Helt gratis offentlig transport koster kun ca. 5.8 mia kroner om året.

Det siger sig selv at transportfradraget skulle justeres for alle der realistisk kunne bruge offentlig transport, det indbringer ca. 2 mia kroner.

Der er ikke indregnet miljøgevinster, færre trafikdræbte, bedre fremkommelighed osv. i de tal.

(Kilde: Teknologirådets rapport om gratis offentlig transport)

Poul-Henning

Hvis det ikke koster mere end det, kan jeg ikke forstå det ikke er indført forlængst. Hvis man sløjfer befordringsfradraget i samme åndedrag, er det kun godt 500,- pr. dansker om året. Herudover kan man spare en masse på alle de motorveje, der ikke skal bygges.

Eller er det helt store problem for gratis offentlig transport, at der kommer til at mangle indtægter i statskassen i ikke betalte afgifter på brændstof, nye biler, ejerafgift, nummerplader, stempelafgift på forsikringer usw. usw.?

/Rasmus

  • 0
  • 0

Hvor er det bare en fantastisk invitation. Her er et par "guldkorn" angående prisstrukturen:

Kunderne har taget godt imod den ny elektroniske billet, men ind imellem får DSB's og Movias Kundeservice spørgsmål, der afslører, at nogle kunder næppe får det fulde udbytte af deres rejsekort.

Vi møder jævnligt den misforståelse, at det ikke kan betale sig for togpendlere at bruge Rejsekort, men det kan det, og det vil vi gerne fortælle vores kunder, siger Anne-Lise Bach Sørensen.

For eksempel er Rejsekort billigst mellem Ringsted og Næstved indtil 44 rejser per måned.

Mellem Ringsted og Hedehusene er Rejsekort det bedste køb mellem 16 og 41 rejser per måned.

Også undrer de sig over, at folk ikke kan følge med i, hvordan de får det fulde udbytte af deres Rejsekort??

Men nej - det lyder ikke til, at der vil være nogen, der kan svare på dybteborende spørgsmål af hverken designmæssig, teknisk eller takst-strukturmæssig karakter. Men de vil gerne forklare deltagerne, hvordan Rejsekortet kan give et bedre liv... ;-)

  • 0
  • 0

Sidste gang den 14. april hvor alle medlemmerne af folketinget blev adviseret af undertegnede om denne "en smule" pinlige sag, kom der ret mange "konstruktive" tilbagemeldinger - desværre medførte adviseringen ikke andet end et håndvaske svar fra ministeren! Denne gang er dialogen meget mere fyldig og kan næppe omtales som "endnu et par manipulerende artikler fra ing.dk" Så jeg prøver lige at sende til trafikordførerne - så må vi se om ikke de kan blive en smule mere samfundsbevidste. Der er jo trods alt snart valg - og en sund løsning kan vel nok trække et par stemmer :-)

Mvh Lars plbrake.dk

  • 0
  • 0

[quote]Helt gratis offentlig transport koster kun ca. 5.8 mia kroner om året.

Det siger sig selv at transportfradraget skulle justeres for alle der realistisk kunne bruge offentlig transport, det indbringer ca. 2 mia kroner.

Der er ikke indregnet miljøgevinster, færre trafikdræbte, bedre fremkommelighed osv. i de tal.

(Kilde: Teknologirådets rapport om gratis offentlig transport)

Poul-Henning

Hvis det ikke koster mere end det, kan jeg ikke forstå det ikke er indført forlængst. Hvis man sløjfer befordringsfradraget i samme åndedrag, er det kun godt 500,- pr. dansker om året. Herudover kan man spare en masse på alle de motorveje, der ikke skal bygges.

...

/Rasmus[/quote]

BEMÆRK venligst at de fleste steder i landet er der pt. ikke kollektiv transport der kan bruges til noget. Det er primært omkring det østlige sjælland og Aarhus. Så hvis man sløjfer befordringsfradraget for alle reducerer man fordelen ved at tage et arbejde for mindst halvdelen.

Og hvis befordringsfradraget bliver sløjfet for alle, og kollektiv transport bliver gratis, får vi et massivt pres for at lave 10-minutters drift mellem hver eneste landsby i landet. For man betaler jo for det over skatten.

PHK's forslag om at sløjfe det for alle der med rimelighed KAN benytte kollektiv transport er mere velbetænkt. Men det bliver spændende at høre kriterierne herfor.

  • 0
  • 0

Hvor er det bare en fantastisk invitation. Her er et par "guldkorn" angående prisstrukturen: [quote]Kunderne har taget godt imod den ny elektroniske billet, men ind imellem får DSB's og Movias Kundeservice spørgsmål, der afslører, at nogle kunder næppe får det fulde udbytte af deres rejsekort.

Vi møder jævnligt den misforståelse, at det ikke kan betale sig for togpendlere at bruge Rejsekort, men det kan det, og det vil vi gerne fortælle vores kunder, siger Anne-Lise Bach Sørensen.

For eksempel er Rejsekort billigst mellem Ringsted og Næstved indtil 44 rejser per måned.

Mellem Ringsted og Hedehusene er Rejsekort det bedste køb mellem 16 og 41 rejser per måned.

[/quote] Jeg ved ikke med jer andre, men min kommunikationsafdelingsalarm er gået. Magen til mangel på lydhørhed over for borgernes problemer skal man helt ind til Christiansborg for at få.

  • 0
  • 0

Jeg nåede 10 minutter af mødet og spurgte om en enkelt ting:

"Hvad sker der med prisen hvis toget er forsinket og man overstiger den maksimale tid før man kan checke ud"

Svaret var at man selv skal sørge for at få penge tilbage fra rejsekort.

Mit svar tilbage var så om de enkeltvis skulle håndtere 800 passageres klager i en sådan situation og det skulle de.

  • 0
  • 0

[quote Mit svar tilbage var så om de enkeltvis skulle håndtere 800 passageres klager i en sådan situation og det skulle de. [/quote]

Held og lykke med det...

Jeg har klager der er op imod et par måneder gamle nu som de ikke har håndteret.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Når/hvis rejsekortet bliver udbredt til hele landet, så vil maks. tiden på 4 timer slet ikke være nok til en tur Frederikshavn- København, den tager 5t 48m.

Vil tiden blive justeret (7 timer vil nok være et realistiskbud), eller skal alle ud i Fredericia og checke ind og checke ud.

Hvis maks. tiden overskrides, skal alle passagerer behandles enkeltvis iflg. svaret på dagens debatmøde, men så skal rejsekortet vist også til at tage kundehenvendelser mere seriøse, ellers vil behandlingen af omkring 800 klager jo tage flere måneder...

Det er altså en ommer !!

  • 0
  • 0

Ak ja - IT forsøgt implementeret på skatteborgernes regning ..

Det rinder mig i hu som programmør at kravspecifikation - test - implementering, reviderede krav, nye test, andre testscenarioer, osv var en en del af programmørens hverdag, udover det at programmere applikationen og få den godkendt af sine slutbrugere ..

Men når nu IT er så hurtigt er det vel ikke nødvendigt længere med sådanne trivielle og tidskrævende processer ..

  • 0
  • 0

Når/hvis rejsekortet bliver udbredt til hele landet, så vil maks. tiden på 4 timer slet ikke være nok til en tur Frederikshavn- København, den tager 5t 48m.

Vil tiden blive justeret (7 timer vil nok være et realistiskbud), eller skal alle ud i Fredericia og checke ind og checke ud.

Der er stadig personale i Fjerntoget, som skal tjekke rejsekortet. I prisbladet står der: "For rejser mellem takstområder er prisen uafhængig af rejsetid."

  • 0
  • 0

Der er stadig personale i Fjerntoget, som skal tjekke rejsekortet. I prisbladet står der: "For rejser mellem takstområder er prisen uafhængig af rejsetid."

Det er stadig muligt at tage f.eks. regionaltog fra København til Ålborg (Hvis man har tid nok), og her vil man overskride de 4 timer. Er det så meningen at man skal checke ud for derefter af checke ind igen på samme stander, når der skiftes mellem de forskellige tog ? - Andre steder er indcheck/udcheck kun beskrevet som påkrævet ved skift af transportmiddel.

Hvor meget kan personalet 'se' på deres mobile udstyr ? Aflæser de 'direkte' på rejsekortet om der er checket ind, eller er deres udstyr afhængig af en central opdatering, som andre steder er beskrevet til at tage op imod 4 timer for standere placeret på stationer.

  • 0
  • 0

Rejse imellem København og Aalborg er en rejse mellem takstområder - så der er ingen tidsgrænse. Og 4 times intervaller imellem opdateringer har kun betydning for at sætte penge ind på kortet via internettet. Håndterminalen kan aflæse alle oplysninger fra kortet om der er tjekket ind, saldo, rabattrin, brugertyper og de seneste rejser. Og håndterminalen kan også foretage tjekind og opgradere en rejse til 1'.

  • 0
  • 0

Da jeg ligesom PHK bor på Vestsjælland er vores familie nu blevet tvunget ind i brugen af rejsekortet.

Første problem er så at købe et, eller flere rejsekort.

Min ældste datter et 17 år, går på efterskole i Stubbekøbing, og har et Wildcard. Så hun skulle naturligvi have et personligt ungdomskort. D. 1/4 går vi ind på rejsekortet.dk, og forsøger at bestille et kort til hende, men det kan vi ikke for hun er ikke 18 år endnu, men det fremgår på daværende tidspunkt ikke at man skal være 18 år for at bestille online. Ikke noget problem, vi bestiller da bare på Ringsted station om søndagen (d. 3/4) hvor hun skal afsted til efterskolen. Men på Ringsted station kan de ikke hjælpe os, da de endnu ikke har fået kursus i hvad de skal gøre, selvom de ikke længere sælger klippekort, så jeg måtte købe en almindelig ungdomsbillet til hende... Hjemme igen ringer jeg til rejsekortet, for at høre hvordan jeg kan købe et kort til min datter. Jeg får at vide at det nemmeste er at købe et flexkort, hvilket jo er total tåbeligt når nu hun har Wildcard. Afslutningen bliver at rejsekortet sender en bestillingsblanket med posten, som jeg så skal udfylde og indsende, dog portofrit. Da blanketten ankommer et par dage senere, viser det sig at de forventer at jeg skriver mit dankortnummer, udløbsdato og sikkerhedskode på blanketten, som skal sendes med almindelig post!!! Alternativt kan jeg krydse af at de skal ringe til mig for at få oplysningerne. Ligegyldigt hvilken metode jeg bruger, kan trediepart altså ende med mine oplysninger som betyder at de kan misbruge mit dankort, og da jeg selv har givet oplysningerne, mener min bank at det er "lemfældig omgang med Dankortet", og jeg kommer derfor til at betale de første kr. 8000,- af eventuelle misbrugte midler.

Ca. en uge efter har hun så sit rejsekort i hånden, men nu vil jeg naturligvis sikre mig at der altid er penge på hendes kort. Ind på rejsekortet, ind under Tank-op-aftale, men nej det kan hun ikke få, for hun er under 18 år. Igen ringer jeg til rejsekortet, og forsøger at få dem til at indse, at det er mig de laver aftale med, og ikke min datter, jeg vil bare gerne aftale med dem at jeg automatisk vil overføre penge til hendes kort, men det kan jeg bare ikke...

Mine to andre døtre er 11 og 15, og tager kun bus eller tog en gang imellem, så efter en snak med rejsekortet (d. 21/4) bliver den mest fornuftige løsning at vi køber et flex-kort til hele familien, for det kan jo ændres til flere rejsende, og til voksne og børn efter behov, man kan endda ændre det på hjemmesiden blive vi lovet. Rejsekortet ankommer, og min datter skal til Slagelse, så jeg går ind for at ændre det på hjemmesiden, men det kan jeg ikke. Igen ringer jeg til rejsekortet, og får følgende samtale: "Rejsekortet godaften!" "Godaften du snakker med Lars. Vi har netop købt et flexkort, og min datter skal bruge det i morgen, men jeg kan ikke finde ud af at ændre på jeres hjemmeside" "Det kan man heller ikke., det var meningen, men der var problemer med det, så det kan man ikke. Man skal ændre det i automaterne på stationen." "Nu er det sådan at stationen ligger 3,5 kilometer væk, så hvordan kan min datter tage bussen ud til stationen for at ændre kortet?" "... (helt stille) ..." "Regner I med at hun skal gå, tomle den eller tage en taxa?" "... (helt stille)..." "Hallo, er der nogen?" "Ja da. Faktisk er det sådan at chaufførene i busserne kan ændre indstillingerne på kortet, så det skal hun bare bede cahufføren om." "OK, det lyder helt fint." "... men der er nogen chauffører der ikke kan, eller vil, ændre kortene." "Hvad skal hun så gøre hvis hun møder en sådan chauffør?" "Så må hun bare sætte sig ind i bussen uden at checke ind." "Så du siger at en chauffør der ikke vil ændre hendes kort, godt vil lade hende køre med uden at checke ind? Og hvad sker der hvis der kommer kontrol?" "Ja så er hun jo i god tro, og burde derfor ikke få nogen bøde." "Men kan du garantere at chaufføren vil lade hende køre med." "Nej det kan jeg naturligvis ikke, men det burde han." "Og det tror du en 11-årig vil argumenter over for en voksen cahuffør?" "Det burde altså ikke være noget problem." "Tak for i aften"

  • 0
  • 0

Hvis det ikke koster mere end det, kan jeg ikke forstå det ikke er indført forlængst. Hvis man sløjfer befordringsfradraget i samme åndedrag, er det kun godt 500,- pr. dansker om året. Herudover kan man spare en masse på alle de motorveje, der ikke skal bygges.

/Rasmus

Nogle gange (ikke altid), men nogle gange kan jeg godt blive en smule harm på de folk, der tror at transport til/fra arbejde udelukkende drejer sig om at transportere korpus og den nye MacBook Air og Iphone ind på kontoret. Disse individer burde engang i mellem (ikke altid) men en gang i mellem betænke, at der stadig er nogen der skal transportere en hammer og en del andre 'gadgets'[1] (for nu at blive i en terminologi MacBook Air-folket kan relatere til), med massefylde og rumfang væsentligt over føromtalte Macbook og Iphone.

Hvordan synes du rent praktisk deres transport skal foregå m. offentlig transport? Nu hvor befordringsfradraget er væk for alle...

[1] jeg vil tro at standardudrustningen for en tømrer (kun håndværktøj) vejer omkring 40kg, og passer typisk i en dertil indrettet kasse på 120 x 50 x 50 cm.

  • 0
  • 0

Hvordan synes du rent praktisk deres transport skal foregå m. offentlig transport? Nu hvor befordringsfradraget er væk for alle...

I min kommentar ovenfor var forudsætningen af befordringsfradraget forsvandt for dem der realistisk kunne brugeoffentlige transportmidler.

Det kan man naturligvis ikke hvis man skal have en stak brædder med.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

I min kommentar ovenfor var forudsætningen af befordringsfradraget forsvandt for dem der realistisk kunne brugeoffentlige transportmidler.

Det kan man naturligvis ikke hvis man skal have en stak brædder med.

Poul-Henning

Helt enig, og kommentaren var ikke hæftet på dig, da du, ganske fornuftigt, skrev "for dem, hvor det er praktisk muligt".

Den er hæftet på Rasmus' iver efter at sløjfe befordringsfradraget for alle

Din betragtning er jeg enig i, uden de store sværdslag ;-)

  • 0
  • 0

[1] jeg vil tro at standardudrustningen for en tømrer (kun håndværktøj) vejer omkring 40kg, og passer typisk i en dertil indrettet kasse på 120 x 50 x 50 cm.

Uha. Du må hellere lade være med at fortælle SKAT at du slæber værktøjet med hjem om aftenen - ellers skal du jo betale IT-skat (Irriteret Tømrer-skat) :-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten