Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Regionaltog til tiden

Illustration: Privatfoto

Søndag d. 6. august var en festdag for de nordjyske togpassagerer. For her overtog Nordjyske Jernbaner den regionale togkørsel fra DSB med snoreklip af Transportminister Ole Birk Olesen og Regionsrådsformand Ulla Astman. Festligholdelsen omfattede bl.a. gratiskørsel med alle tog og kommunerne markerede det også med arrangementer på en række stationer.

Nordjyske Jernbaner kører nu ca. 30% mere end den kørsel der blev overtaget fra DSB for stort set de samme penge. Omfanget vil stige til ca. 75% i takt med etablering af nyt signalsystem og forbedringer på banen mellem Aalborg og Hjørring.

Jeg har været så heldig og være projektleder for dette projekt. Og overtagelsen er resultatet af et langt sejt træk.

Vi startede i Region Nordjylland med projektet helt tilbage i 2009, hvor vi sammen med kommunerne lavede visioner for den regionale togtrafik. Vi skitserede forskellige muligheder. Vi præsenterede dem for flere transportministre som var interesseret i vore visioner. Og den løsning vi du har fået er faktisk mere vidtgående end den vi kunne se dengang.

Vi kan med den foreliggende aftale komme til at køre mange flere km for de samme penge og samtidig få en sammenhængende regionalt togtrafik, som alle nordjyske togpassagerer vil få stor glæde af. Der er købt 13 spritnye tog for 350 mio. kr. og de DSB lokoførere, der ønskede det, er overflyttet til Nordjyske Jernbaner. Denne frivillige ansættelse - frem for virksomhedsoverdragelse - har sikret en kontinuitet i virksomhedskulturen i Nordjyske Jernbaner.

Det der er sket i Nordjylland kan være model mange andre steder i landet, og jeg har med glæde noteret, at der med baggrund i den nordjyske model arbejdes med lignende konkrete løsninger i Midtjylland og på Sjælland.

Historien fra Nordjylland viser for det første at en regional forankring af den regionale togtrafik kan give flere togkm for de samme penge. Vi får også et sammenhængende betjening af de regionale togpassagerer som udgør langt over halvdelen. Vi kan også undgå forsinkelser opstået andre steder i landet. Er togene forsinket når de når til Aalborg får de ikke lov at fortsætte i Vendsyssel. Den regionale togtrafik har som noget helt nyt første prioritet.

Mange stiller spørgsmål ved om togtrafik er den fremtidige transportform. Det er isoleret set dyrere at transportere passagerer med tog. Men det har omvendt nogle store fordele.

Men den nordjyske historie viser, at der med nytænkning hos alle implicerede parter - regioner, kommuner, ministerium, DSB og Banedanmark - kan skabes mere effektive løsninger.

Jernbaner er dyre – jeg plejer ved festlige lejligheder at sige at der ofte er en faktor pi i forhold til vejsektoren. Det skyldes bl.a. mange traditioner og regler. Jeg håber vi med den nordjyske model kan inspirere til en effektivisering af megen togtrafik i Danmark. Og jeg har hørt at Transportministeriet har planer om at se på de mange regler og bindinger.

Jeg hører gerne forslag til hvorledes vi kan gøre togkørslen i Danmark endnu bedre for de samme penge.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, har været formand for interesseorganisationen ITS Danmark og været ansat i Region Nordjylland. Han har endvidere i 30 år været ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Søg, og man finder at togtypen er Coradia Lint 41. Med 140 km/t og mulighed for sammenkobling, lyder det som en væsentlig bedre investering, end et IC4 tog med gennemsnitshastighed på 0 km/t.
Det lyder som et godt og fornuftigt projekt.

  • 0
  • 0

Konstateringen om at jernbane er dyrt, er ikke ny.

Det er som om at "systemets" største opgave er at gøre det besværligt, rigidt og deraf netop dyrt. Og det drejer sig både om den statslige operatør, den statslige infrastrukturforvalter og den statslige styring.

Løsningen er ikke ny, allerede i starten af nullerne overtog det private Arriva hele den vestjyske trafik efter DSB. Nu tages der igen noget fra DSB. Ren salami.

Hvorfor ikke se at få prisen på jernbane ned en gang for alle, slug kamelerne og få noget privat initiativ og tankevirksomhed ind?

  • 0
  • 2

10-11 disponible tog formedelst 350 Mkr .
40 naturgas busser formedelst 160 Mkr sviner mindre
Hvis jernbanebroen bliver asfalteret kan den være tredje Limfjordsforbindelse.
Det her ligner kunstigt åndedræt til stendød teknologi.

  • 2
  • 11

Et fyldt tog, er nok det mest energieffektive transportmiddel over større strækninger. Især hvis energikilden er valgt med omhu.

  • 4
  • 1

Et fyldt tog, er nok det mest energieffektive transportmiddel over større strækninger. Især hvis energikilden er valgt med omhu.

Det lyder lidt som trosbekendelse og indgangsbøn i fuld-skala-modelbane klub Danmark.
Sidst jeg regnede på det kørte jernbanerne et menneske ca 31 km per liter diesel.
En fuld minibil gør det bedre og hurtigere.
Hvis der er nyere troværdige tal fra legetøjsministeriet vil det interessere en skatteyder i yderkanten af Danmark.
Lyngen lugter vidunderligt.

  • 3
  • 3

Indlægget siger desværre ikke noget om hvordan præcist NJ kan "[køre] ca. 30% mere end den kørsel der blev overtaget fra DSB for stort set de samme penge".
Det plejer at være sådan at når lokoførere og andet personale overflyttes fra statsligt til privat selskab, så medfører det en drastisk forringelse af deres løn- og arbejdsvilkår. Er det også tilfældet her?

  • 2
  • 0

...Togfrift er vel efterhånden forholdsvist outdated, er det ikke? Det samme med sporvogne (eller letbaner som det jo hedder nu). Tag dog ved lære af de innovative teknologier som har ændret mange brancher allerede; Gomore.dk, Autotilbud.dk, AirbnB.dk.

Heck, hvis vi lige fik sikret at Uber betalte den skat de skal, kunne de sgu næsten overtage hele DSBs område..

  • 2
  • 5

Grunden til at der kan køres 30% mere - og på sigt op til 75% - er flere forhold. For det første er det en mands betjente tog. Dernæst er der en billigere togtype men en sædekomfort der er tilpasset at kunne foretage rejser på op til 2-3 timer. Hertil kommer en mere effektiv udnyttelse af togene. Det er lettere at optimere logistikken på kørsel der ikke kommer udenfor Nordjylland. Og de lokoførere der frivilligt er overflyttet fra DSB får nogenlunde samme løn. En mindre reduktion kan skyldes at der ikke er så mange tilkaldevagter.

  • 3
  • 0

En forklaring på at det absolut bliver bedre (ikke nødvendigvis billigere) når der kommer en privat operatør på banen i stedet for DSB. Som daglig pendler i mere end 7 år mellem Ry og Århus har jeg ikke oplevet nogen kvalitetsforbedring I driften. Snarere tværtimod. Fra at have 30 minutters drift på alle stationer mellem Århus og Herning er der nu kun timedrift på en række af de små stationer. Og efter 18 er det endda kun hver anden time der kører tog. Mod hver time tidligere. Det er helt lavpraktisk hvad jeg oplever dagligt så jeg er ikke imponeret af driften foretaget af Arriva.

Aflysninger af forsinkede tog hører også med til historien. Jeg har ladet mig fortælle at det er pga rettidighedskravet. Et tog der slet ikke kører tæller ikke med i statistikken i modsætning til der kører men er forsinket!

  • 1
  • 0