højttaler q113 blog

Refleksioner får lyden til at minde om et rystet billede

Det fænomen, der udspiller sig i denne lille artikelserie kan kaldes "tidlige refleksioner" og det er en af den gode lyds værste fjender.

Illustration: Privatfoto

Lyden sendes ind mod væggen og kastes tilbage i stuen. Illustr. Genelec.

De opstår, når en lydbølge udsendes fra højttaleren og kastes tilbage i lytterummet via en væg, gulvet eller loftet, og ankommer til dine ører meget kort tid efter den direkte lyd fra højttaleren. Refleksioner er særligt værd at interessere sig for, fordi de kan påvirke højttalerens lyd ganske meget.

Kan ikke fjernes med rumkorrektion

Selve mekanismen i udslukningen af lyden er ret simpel. Når to identiske signaler er ude af fase med hinanden, vil de udslukke hinanden. Dybden og bredden af de dyk, der forårsages af refleksionerne afhænger af hvor kraftig refleksionen er, men udslukningen vil ofte være ret hørbar. En rumkorrektionsenhed kan ikke udbedre dykket i højttalerens respons, for dykkets oprindelse er interferens. Forøger man lydstyrken ved dykkets frekvens, forøger man også lydstyrken af den refleksion, der forårsager udslukningen og dermed forbliver resultatet det samme: lyden udslukkes.

Undlad at anbringe højttalerne 1 til 2,2 meter fra bagvæggen, for det udslukker bassen. Illustr. Genelec.

Nederste grønne kurve viser frekvensresponsen på en studiehøjttaler i frit felt, altså uden virkningen fra et rum. Øverste røde kurve viser selvsamme højttaler placeret 86 cm fra bagvæggen (kæmpe dyk ved 100 Hz) med en mixerpult foran, der forårsager refleksioner i mellemtone og diskant. Det er stærke sager! Illustr.: Genelec.

Det er håndværket, der taler ... igen

Jeg har ved flere lejligheder gjort mig til talsmand for, at ny og smart teknologi er dejligt, men det bliver først rigtig dejligt, når teknologierne bygger videre på beherskelsen af fundamentale discipliner og håndværk. Det gælder også i omgangen med refleksioner, selv om det hurtigt kommer til at ligne en kamp mod vindmøller. Altså, en kamp der kan ikke kan vindes.

Højttalere i bogreolen anbringes i ørehøjde, rykkes ud til kanten, omkranses tæt med bøger, placeres med højttalerenhederne over hinanden og husk at fjerne stoframmen! Sådan kan du modvirke refleksioner ... gratis.

Noget kan man jo faktisk gøre

Når du har set, hvor meget en sølle væg bag en højttaler formår at modarbejde den gode lyd, er du næsten nødt til at tage kampen op. Har du højttalere i bogreolen, så sørg for at de er rigeligt omgivet af bøger, gerne i flere meters forlængelse at højttalerens forplade. Træk ikke højttaleren ud af bogreolen og skub ikke højttaleren ind! Lad bøgerne udgøre den "væg" højttalerne er integreret i. Har du computerhøjttalere stående på skrivebordet? Løft dem 15-20 cm op, sådan som f.eks. Genelec anbefaler her. Den refleksion, der opstår når højttaleren spiller ned i bordpladen, går kraftigt ud over den i forvejen mangelfulde taleforståelighed, der ofte er i den slags højttalere. Vær klar over, at hvis dine højttalere befinder sig mellem 1-2 meter fra bagvæggen, vil du højst sandsynligt savne bas. I de tilfælde, befinder højttalerne sig nemlig så langt fra bagvæggen, at den første refleksion vil opstå i det egentlige basområde. Flyt enten højttalerne tættere på væggen og lyt dig frem til den bedste placering, eller flyt højttalerne endnu længere væk end 1-2 meter fra bagvæggen. Bemærk, at der gælder andre forholdsregler ved f.eks. dipolhøjttalere. Det korte af det lange: brug lidt tid på at placere dine højttalere korrekt. Det giver den bedste lyd og en større fornøjelse af musikken.

Refleksioner har alle dage været en udfordring for den gode lyd. Spørgsmålet er, om refleksionernes placering forhindrer en væghøjttaler i at opnå verdensklasse lyd?

Hvor lander Q113 Revolution efter denne omgang?

Væghøjttaleren Q113 Revolution strandede for et stykke tid siden, på grund af en irriterende historie, hvor vi var kommet til at bygge nogle andre højttalere, end dem vi havde lavet akustiske simuleringer på. For at undgå at miste tid, rykkede jeg derfor straks i Plan B op af lommen. Det er den gulvhøjttaler, der er i familie med Revolution-væghøjttaleren, men som i sin tid måtte vige pladsen, da en læserafstemning kårede væghøjttaleren, som den formfaktor der skulle satses på i det videre arbejde. Lige siden væghøjttaleren vandt, har det ikke været nogen hemmelighed, at gulvhøjttaleren har ligget i lommen som en joker. Gulvhøjttaleren blev vakt til live, da væghøjttaleren så ud til at komme i vanskelligheder, men det er gået ret hurtigt med at få væghøjttaleren tilbage på banen igen, så nu er der pludselig både en væghængt og en gulvstående Revolution på vej gennem pipelinen. Dette blogindlæg viser med sine målinger, at en højttaler har nogle kvalitetsmæssige udfordringer, når den anbringes i nærheden af en væg. Det gælder ikke bare for Q113, men for alle højttalere. På nuværende tidspunkt kan ingen vide, om disse målinger er kritiske for væghøjttalerens mulighed for at blive en højttaler i verdensklasse. Det vil tiden vise, men det vil nok betyde, at Q113 Revolution som gulvhøjttaler får en ny chance.

Her er den lille serie om refleksioner

  1. del. Væggen bag din højttaler modarbejder den gode lyd

  2. del Ingeniører laver de lydmålinger, du ellers ikke får at se

  3. del Refleksioner får lyden til at minde om et rystet billede

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har før set bagudrettede porte på SA højttalere, men jeg husker ikke om den også er planlagt i Q113. Sådan en portplacering gør det mindre oplagt at sætte højttaleren ind i en reol, da output fra porten vil blive væsentlig påvirket. I hvert fald er risikoen for en mindre ideel summation mellem port-output og output fra basenheden betragtelig.

  • 0
  • 0

For dem ikke har fanget det så vil en afstand til væg på 1/4, 3/4,... af bølgelængden give udfasninger.

Ser man på målingen er der dyk, dvs udfasning, ved 100 Hz. 100 Hz svarer til en bølgelægde på 3.4m og en kvart heraf er ... (regne...) 85 cm og det stemmer jo meget godt overens med de 86 cm som angivet.

Tilsvarende vil der være summation ved 1/2, 1 osv. I dette tilfælde 86 cm svarer det til 200 Hz, 400 Hz Det er da lidt kompliceret da det jo er harmoniske at de 100 Hz så nettoresultatet vil være anderledes. Men den først udfasning ved 100Hz står alene som man også kan se.

Så vil man have den væk eller bare under 30Hz skal man blot mere end 3.33*0.86m væk fra væggen.

god weekend - husk musik høres bedst live :-)

  • 1
  • 0

Husk, husk at rum har flere flader som alle bidrager med refleksioner. For sidevægge, gulv og loft (for ikke at glemme bagvæggen) kan man lave lignede analyser så der er masser at regne på for teoretikeren. For praktikeren gælder ofte den gamle tommefingerregl om at fordele refleksionernes samlede effekt ved at placere højttalerne med forskellige afstande til hhv. bagvæg og sidevæg. Teoretisk bør en ratio på 1.618 mellem afstandene være optimal. I praksis er der selvfølgeligt flere ting der spiller ind (f.eks. hvis man har den skøre idé at bruge rummet til andet end kun musik) :-)

  • 0
  • 0

Dét det hele drejer som om er vores måde at opfatte og fortolke lyd på.

  • Er en "lydatom"/lyd tættere på end ca. 1 millisekund på en anden rimelig ens(f.eks. refleksioner) "lydatom"/lyd, er de uadskillelige for ørene og opfattes som en samlet lyd.

  • Er en "lydatom"/lyd mellem ca. 1...67 millisekund efter en anden "lydatom"/lyd, opfattes ens tidsforskudte lyde som akustik.

  • Er en "lydatom"/lyd mere end ca. 67 millisekund efter en anden "lydatom"/lyd, opfattes ens tidsforskudte lyde som ekko.

Echo: https://en.wikipedia.org/wiki/Echo_%28phen...

-

1 miilisekund * lydens hastighed = 34 cm.

Står højtalerens front og bagplade (hele kabinettet "synger"/vibrerer med ;-) ) ca. 50 cm fra bagvægge og sidevægge, vil refleksioner i princippet ikke genere lydformidlingen via højttaleren.

Tilsyneladende hjælper vores yderører med at retningsbestemme lyd - mystisk... (langt mindre end 34cm refleksioner?).

  • 0
  • 0

PS:

Ørene kan såvidt jeg husker ikke retningsbestemme rimelig rene "frekvenser" under ca. 1kHz.

Et stk 1kHz svingning tager 1 millisekund...mon der er en sammenhæng...

  • 0
  • 0

Nu har jeg fjernet de gamle, gulnede profilbrædder på den ene væg i stuen. De skulle alligevel væk og erstattes med gips. Og så bliver der naturligvis forberedt til rigtig forsænket indbygning af højttalere, måske et par Q113. Jeg skal give mine erfaringer videre, når det spiller :-) .

Et stk 1kHz svingning tager 1 millisekund...mon der er en sammenhæng...

Hvem har nummeret til Nobelkomiteen ?

  • 1
  • 0

Vil man have god akustik, så sørg for at der er så mange ting i rummet som muligt. Masser af tæpper, store tunge bløde sofaer, store tykke bogreoler, masser af ting på væggene osv osv. Hvis man bor stilistisk og minimalt, har man sansynligvis også dårlig akustik. Det er et stort dilemma for folk der stræber efter "det perfekte hjem" med både flot design og god lyd. Man kan typisk ikke få i både pose og sæk - dét skal fysikkens love nok sørge for.

  • 0
  • 0

..........men hvis jeg står og spiller guitar med ryggen til en væg en meter fra denne i et givet rum og en højtaler senere placeres på det sted og i denhøjde hvor guitaren befandt sig og gengiver min optagne musik....og jeg står lige bag højtaleren, ligesom jeg gjorde det med guitaren så må man kunne bedømme højtaleren objektivt.....eller hvad?

  • 0
  • 0

hjælper også til at bryde stående bølger i rummet. Det er egentligt ikke særligt mange grader der skal til for at have en effekt.

  • 0
  • 0

Beklager det sene svar.

Peter Weis. Der er planlagt en bagudvendt refleksport på Q113 Evolution i den færdigbyggede udgave, men ikke i bygselv-versionen. Som du - ganske rigtigt - er inde på, taler dette ikke for en placering af højttaleren i en bogreol. Det er vi helt enige om. Faktisk, taler alene højttalerens dybde mod en placering i de fleste bogreoler. Men der er jo andet i verden, end de ting vi kan måle, og uden at have hørt højttaleren endnu, vil jeg påstå, at Q113 Evolution vil lyde mere frigjort og rent, når den står på en stander. Vi får se.

Joakim Juhl. Det er nemlig helt rigtigt, at sammensætningen af lydrefleksioner i et rum er langt mere kompleks, end det ingeniørernes målinger og mine artikler taler om. Vi har – med vilje – forenklet historien til alene at handle om væggen bag højttaleren, for det er interessant nok i sig selv. Vi byggede oprindeligt nogle kunstige vægge, for at måle hvad der sker, når der kommer flere flader i højttalerens nærhed. Du kan faktisk se opstillingen på blogindlæggets nederste billede. Ingeniørernes vurdering var, at det ville kræve alt for mange artikler om akustik, for at komme 100 % omkring emnet, så vi valgte at stoppe målingerne i tide. Vi har jo deadline, der hedder 1. kvartal, 2013.

Carsten Wagner. Det lyder spændende med den nedrevne væg. Fortæl endelig mere. Folk som dig, vil måske kunne glæde sig over, at løse højttalerenheder og delefiltre til Q113, vil blive tilbudt til gode priser til Ingeniørens læsere.

Bjarne Mønnike. Dit eksempel er ret sjovt, men hør her. Tingene er mere komplekse end som så, men lad os bare lege med tanken om, at vi skaber en højttaler som fuldstændig præcist kan gengive lyden af din guitar. Vi optager lyden af guitaren i en given stue, og helt som ventet, vil stuens akustik bidrage med udfasninger og forstærkninger af lyden, såvel som efterklang og meget andet. Lyden af guitaren kommer dermed ind i vores optagelse, sammen med bidraget fra stuens akustik. Nu er jeg nødt til at forenkle tingene, for at komme i mål. Som du foreslår, placerer vi nu vores perfekte højttaler på det samme sted i den samme stue, for at genopleve lyden af din guitar. De lydrefleksioner, som stuen bidrager med, vil nu blive lagt oven på den optagede lyd én gang til. Alene af den årsag, vil der være forskel på lyden af din guitar og højttalerens lyd af guitaren. Stuens akustik lægges på to gange, og derfor gælder det om at forsøge at fjerne akustikkens bidrag i den anden omgang, så man kun lytter på indspilningen. Det er meget lettere sagt end gjort. I virkeligheden skulle man tage sin perfekte højttaler og lytte på den udendørs, hvor der ikke opstår lydrefleksioner, for at opleve den mest præcise lyd af din guitar, som den lød i stuen. Er du med? Jeg ved ikke, hvad du har tænkt dig at lave bagved højttaleren. En guitar og en højttaler udstråler ikke lyden på samme måde, og derfor lyder bagsiden af en guitar ikke som bagsiden af en guitar, når du hører den bagved en højttaler.

  • 0
  • 0

hjælper også til at bryde stående bølger i rummet. Det er egentligt ikke særligt mange grader der skal til for at have en effekt.

Det er i hvert fald en rigtig god måde at bryde flutter-ekko på - vi bruger det selv i vores lytterum.

  • 0
  • 0

Folk som dig, vil måske kunne glæde sig over, at løse højttalerenheder og delefiltre til Q113, vil blive tilbudt til gode priser til Ingeniørens læsere.

Tør du komme med et bud på, hvornår det kan blive ?

  • 0
  • 0

Carsten Wagner, det bliver på et tidspunkt i foråret.

Scan Speak er i gang med at få lavet støbeværktøj til DXT-linsen til den ene af vores diskanthøjttalere. Resten af delene er også på vej til Scan Speak fra div. underleverandører.

Jeg har bestilt prøver på vores specialudviklede højttalerenheder, og har en halv aftale med Scan Speak om, at besøge dem og tage billeder af den første prøveproduktion. Nogle af delene er ret syrede at se på.

Når prøverne på højttalerenhederne godkendt kan man i realiteten starte produktionen af dem, hvis det altså ikke lige var fordi, at vi ikke har lyd på højttalerne endnu!

Der kommer lyd på i løbet af februar/marts .... ved hjælp fra Ingeniørens læsere .... og derefter kan man trykke på GO-knappen.

Jeg tror på levering af løse højttalernenheder i løbet af april/maj. Færdige højttalere og byggesæt kunne måske leveres fra juni/juli. Nu skal vi lige have styr på delefiltrene og lyden ...

  • 0
  • 0

... Tilsyneladende hjælper vores yderører med at retningsbestemme lyd - mystisk... (langt mindre end 34cm refleksioner?).

Nutidens bedste analyseinstrumenter kan gå hjem og vugge - de bliver basket af banen af vores øres ekstraordinære gode ulinære signalbehandling. Det samme gælder selvfølgelig nutidens AI og robotters signalbehandling.

De fleste forskere undgår ulinær analyse fordi det er for kompliceret.

Jan 31, 2013, Human hearing is highly nonlinear: http://physicsworld.com/cws/article/news/2... Citat: "... [b]People can simultaneously identify the pitch and timing of a sound signal much more precisely than allowed by conventional linear analysis.[/b] [f.eks. wavelet transformation, http://en.wikipedia.org/wiki/Gabor_limit#S... og http://en.wikipedia.org/wiki/Short-time_Fo... ] That is the conclusion of a study of human subjects done by physicists in the US. The findings are not just of theoretical interest but could potentially lead to better software for speech recognition and sonar. ... Oppenheim and Magnasco discovered that the accuracy with which the volunteers determined pitch and timing simultaneously was usually much better, on average, than the Gabor limit. [b]In one case, subjects beat the Gabor limit for the product of frequency and time uncertainty by a factor of 50, clearly implying their brains were using a nonlinear algorithm.[/b] ... Mike Lewicki, a computational neuroscientist at Case Western Reserve University in Ohio, says the research is "a nice demonstration that our perceptual system is doing complex things – which, of course, people have always known – but this is a nice quantitative demonstration by which, even at the most basic level, using the most straightforward stimuli, you can demonstrate that [b]the auditory system is doing something quite remarkable".[/b] ..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten