Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Psykologi for amatørastronauter...

Ærligt talt - er det ikke sindsygt farligt at bygge en 1400 kg hjemmelavet raket og forsøge at sende sige selv op i rummet?

  • Jo.

Kristian von Bengtson og jeg - har på en eller anden måde fået besluttet at jeg skal være forsøgskaninen. Uanset hvordan man vender og drejer det, så må det sætte nogle tanker i gang.

Vi springer lige et par år frem i tiden...

  • Det er tidlig morgen. Den arktiske sol er netop stået op over horisonten og åbenbarer en dybblå, næsten skyfri himmel. Her i det sydvestlige hjørne af Island er det altid godt vejr - og er man ikke tilfreds med vejret nu, kan man bare vente en halv time, så er det godt igen.

Vi er på Keflavik-flybasen, 40 km sydvest fra Reykjavik.

På en gammel standplads for US airforce kampfly, står vores startrampe. Den er næsten 25 meter høj, og er lige som en antennemast, sat fast med lange stålwirer, der ender i fire betonklodser. Rampen er ikke helt lodret - den hælder ud mod havet, som ligger under en kilometer væk.

HEAT-boosten ryger og damper - men dampen stiger ikke op - den synker ned - den super kolde flydene oxygen er blevet påtanket i daggryet - og den fryser luftfugtighed ud af luften - og danner sne på LOX-tanken. Det hvæser fra HEAT - hun er næsten klar og oxygenen fordamper og må indtil videre lukkes ud.

Du er godt klædt på - det er næsten ikke til at bøje benene i det outfit. Det er ikke en rumdragt - det blev der ikke plads til - hverken i budgettet - eller i den lille bitte kapsel, der venter dig på toppen af den syv en halv meter høje raketbooster. Det er dels en anti-G-dragt, som skal hjælpe dig med at holde blodtrykket i hjernen under den voldsomme acceleration - og dels en tørdragt der skal kunne holde dig varm, hvis du bliver nødt til at ende i vandet, uden kapslen. Den er dog udvidet med et par forbindelser - til kølemiddel - så du også kan holde temparturen nede - hvis det er problemet.

Du kører i en af lufthavnens jeebs over til rampen - og efter en tur rundt om dyret går du sammen med Kristian op i liften og kører op til toppen af HEAT boosteren. Øverst har vi rumkapslen - og næsten helt komisk simpelt har de skruget spidsen af. Spidsen er en transparent vindueskuppel i 30 mm acryl - den ligner noget til en undervandsbåd - og det er den faktisk også oprindeligt udviklet til.

Der lyder et skarpt smæld - det var LOX-damp-ventilen der blev lukket - det er holdt op med at hvæse - nu bygger de trykket op i tanken, så du kan blive sendt af sted mod stjernerne...uark !

Du krænger benet over siden af liften og ned i kapslens lille rum. Så det andet ben. Man tager dette rumskib på - mere end sætter sig ind. Nu på plads i det formstøbte sæde virker det hele trangt men ok. Krsitian checker selen, og sætter trykluft og vandforbindelsen på. Til sidst klapper han dig på kinden, som om du er en lille unge...

Du siger farvel. Farvel til Kristian. Farvel til alt. Udveksler en 50 år gamme joke om José - rummanden - sidst brugt da Alan Shepard tog sin Mercury kapsel Freedom 7 "på" - og du begynder at fatte at nu er det alvor - dødsens alvor.

Låget bliver skruet på. Radiocheck. Biib. Der bliver helt stille - i den nu helt frakoblede kapsel er lydsoleringen total - du er i dit eget tryk. Vinker igen til Kristian.

Over dig ser du rampen. Den er 15 meter højere - og er som en skinne der skal styre dig og dit rumskib, indtil du har fart nok på til at raketten bliver stabil som en pil. Der var nemlig heller ikke budget til et styresystem - men trøsten er at dette er ret pålideligt - om end mindre nøjagtigt.

Du kan se en flok ryber lette ude på sletten, der omgiver kapslen. Menneskets old gamle drøm om at flyve. Om lidt skal du selv flyve...uark...

Du kan høre der er "go" fra kontroltårnet på Keflavik, meterologen siger også "go".

Solen glimter nu i det tykke acryl glas - den er blevet lidt ridset ved kanten...en kærv måske - holder limen?...uark - eller ryger du ud i rummets nøgne vakuum i en fucking TØRDRAGT...uark...

Lidt efter lyder smældet igen - LOX tanken er nu på 17.5 bar, ventilen har åbnet og trykket holdes...HEAT-raketten er så klar som hun nogen sinde bliver.

Det er alvor...

Du er ved at forlade den jord der har givet dig livet - alt er sat på spil - det tekniske er omsider ok. Nu er det op til dig. Tør du? Hvorfor ikke bare blive ned på jorden - hvorfor forlade Bøllemis og lejligheden? - hvorfor står du her oven på et tons højeksplosivt raketbrændstof - hvorfor ikke bare kravle ned igen og komme hjem ?

Tilbage til nutiden.

Det er givetvis sindsygt farligt - sammenligneligt med de 1 ud af 50, der er de praktiske odds for en NASA astronaut. 4% af alle der har forladt jordens atmosfære opad - er omkommet. På den anden side - det er også ufattelig spændende - at opleve det selv - real life og hvad er så egentligt alternativet?

Hvis de må - NASA - med hele etablissementets velsignelse - flyve til månen i et rumskib af sølvpapir, bygget på akkord - hvorfor så ikke os? - hvorfor er vi uforsvarlige ? - når det vi gør er på sammenligenlige odds?

Alternativet? - jo min ven...

Du når ikke slutningen af denne blog levende, hvis dine hjerteklapper fejler inden for de næste sekunder. De virker som kontraventiler - lavet af noget tyndt væv der nærmest minder om afrevet hud, og du dør på sekunder hvis de "hudlapper" ikke holder. De basker frem og tilbage i blodstrømmen Da...dunk...Da...dunk...Da...dunk...og går de i stykker, dør du. Næsten halvdelen af danskernes dødsfald skyldes hjerte-kar sygdomme, den anden halvdel af kræft, og så er der det løse, til trafikken og andre sygdomme. Om du tager raketturen eller ej, du er aligevel færdig om nogle minutter, måneder eller højst nogle år. Jo jo - det kan være du kommer til at opleve god sex - måske impotens, se ungerne blive store og blive ligeglade med dig - se din krop forfalde - og det kan også være at du kommer til at have nogle gode stunder, med at læse bøger i gyngestolen mens du aer Bøllemis. Men tager du rumturen, har du stadig 98 % chance for at opleve alledommens velsignelser...

Når jeg personligt overvejer det - så er jeg faktisk ikke i tvivl. Jeg trykker på den knap og tager det som det kommer. Tro ikke jeg ikke er bange - tro ikke jeg ikke tænker over det, hver gang jeg dykker med vennerne i Nautilus - eller bare skal falder i søvn. Med ved siden af angsten føles en kriblende fornemmelse i kroppen - og jeg synes næsten jeg kan høre Kennedy - give den tale om raketten de skal bygge i metal-legeringer, der endnu ikke er opfundet - eller Churchill om "deres største time" - og så ved jeg det er godt.

Jeg tror vi kan gøre det - og gøre det godt og slippe fra det med livet i behold og jeg tror det er den største og fedeste drengestreg, siden drengestreger blev opfundet!

Mit liv har givet mig så store gaver - at jeg sagtens kan tage jorden med mach 3.5 og stadig være fuldt tilfreds - hellere det end at ligge dement på et hospital og lugte af tis, fordi sygeplejesken ikke har tid til at skifte min ble. Nul, så hellere til himmels, NU.

T minus 20 seconds - lox tank vent closure...we have Keflavic ATC go for launch...biiib. Still counting.. Peter - are you okay? - Here is Squirrel - Yes, I´m okay - give her wings! - biiib.

T -10 -9 -8, ignition sequence start, we got pyro ignition and preliminary lox flow, -4 -3 -2, lox main valve open -1, and blast off....

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes eventyret er spændende. Men den her slags vil jeg hellere læse i politikens blogs. Som drømme/filosofi er det da meget spændende.

Men som ingeniør (studerende for mit vedkommende) lidt ligemeget....

Smid nogle arbejdstegninger, koncepter, ideer osv op så vi kan blive inspireret. Er fx. meget intereseret i hvordan i vil klare kølingen af jeres motor?

Faststof boosters eller ren liquid??? Der er rigtig mange overvejelser hvor jeg gerne vil høre hvad i er nået frem til!.

Havde lidt håbet på at i den her blog ville vende lidt at den slags diskutioner så folk havde en chance for at komme med inputs, det ville være rigtig spændende.

  • 0
  • 0

Og kan sagtens sætte mig ind i "psykologien".

Peter, du har jo også evner som forfatter, så når du kommer sikkert tilbage fra rum-eventyret, forventer jeg at du skriver en spændende bog om himmel turen.

Pøj pøj.....Danmark kunne godt bruge nogle flere borgere med et gå på mod som dig.

  • 0
  • 0

Hej Lars, og de andre der savner tegninger og koncepter. De kommer meget snart. Vi har bare lagt blødt ud, her på bloggen, men snart vil der forhåbenlig være en god strøm af tegninger af både boostere og rumskib mm..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten