Fedt - Ser sgu meget godt ud!
De danske fætre i True Cousins har nu forbedret deres egen verdensrekord fra 2020 for elektriske køretøjer over 402 m (quarter-mile), så den nu lyder på 6.74 sek. Det skete i sidste weekends event Drag Revival på Mantorp Park i Sverige med 1.200 HK fart monsteret Silver Lightning, der køres af Hans-Henrik Thomsen, mens det er hans fætter Glenn E. Nielsen, der har konstrueret motorcyklen. Se rekord-løbet nedneunder
Klik for at opdatere samtykke
Hans-Henrik fortæller: "Vi havde problemer med at bremse-skærmen af sig selv udløste sig 100 m FØR målstregen og i det næstsidste løb satte vi endda rekord-tiden 6.82 sek. også med skærmen ude. Men i det sidste løb fik vi rettet fejlen og vi kørte et fejlfrit løb på 6.74 og med 311 km/h over stregen." Dermed blev rekorden på 6.86, som fætrene satte i England i 2020 forbedret med 0,12 sek. hvilket er en temmelig stor forbedring inden for draq racing på topniveau.
Silver Lightning gik på baghjul flere gange ned ad banen, hvilket også kan ses i videoen
Desuden fik True Cousins også slået rekorden for 201 m (1/8-mile), så den nu lyder på 4.48 sek og med en udgangshastighed på utrolige 270 km/h, hvilket også er verdensrekord for elektriske køretøjer.
Under rekordløbet på 6,74 sek. kørte Silver Lightning faktisk en endnu hurtigere tid på 201 m på kun 4,32 sek., men på grund af NEDRAs (National Electric Drag Racing Ass.) regler kan der kun registreres én ET-rekord om dagen.
Selvom Silver Lightning denne gang kørte meget lige ned af banen, skal der alligevel korrigeres undevejs
Der er nu en sidste chance i år for at forbedre 201 m rekorden ned mod de 4.3 sek., i det True Cousins er tilmeldt til Mosten MCs drag racing event Rock´n Race 3.-4. sept., hvor alle interesserede vil have mulighed for at opleve Silver Lightnings rekordforsøg men også teamets utrolige el-bil, TC-X, der netop har gjort come-back i en ombygget og nu forlænget udgave, der skal sikre retningsstabilitet. https://www.mosten-mc.dk
Fedt - Ser sgu meget godt ud!
Læg mærke til bagdækkene på bilen: de er helt vredet i forsøget på at overføre kraften. Det kan være at den største udfordring ikke er motorkraft nok eller vejgreb nok, men simpelthen et dæk, der kan overleve mødet mellem de to?
Dækket skal krølle sammen på den måde. Det er en af årsagerne til, at man indenfor dragracing kan opnå accelerationer, der under normale omstændingheder ville synes naturstridige. For vores vedkommende (TC-X og Silver Lightning) ligger vores maksimale G-kraft omkring 2,5. Men de rigtigt hurtige drenge og piger i Top Fuel Dragster er oppe og snuse til 5G. Dette kan kun opnås fordi banen er belagt med gummi og hvad der bedst kan beskrives som harpiks. Og fordi dækkene er specielt fremstille til at krølle sammen, og derved øge den dynamiske friktion mellem dæk og bane.
//Tobias
Foruden at sammenkrølningen effektivt reducerer hjulets radius ved starten, men senere slynges ud til en større radius. Det giver en form for automatgear. Det er måske ikke væsentligt for de elektriske køretøjer. Men f.eks top fuel kører i ét gear hele vejen med en forbrændingsmotor. Så der betyder det noget. De dæk er engineered i ekstrem grad.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard