En væsentlig årsag til at forbrugsgoder med en alder på 5 år ikke bliver repareret angives at det er for dyrt. Med de faldende priser på forbrugsgoder i forhold til inkomsten, tænk på at et farve TV i 1967 kunne fås for ca.7000kr. og det kan det stadig i dag mere end 50 år efter, er det klart at man ikke ofrer det samme antal arbejdstimer, som på 50 år er steget væsentligt, på en reparation som i gamle dage. Hvis din 5 år gamle mobiltelefon svigter vil du hellere have en ny med de seneste fede faciliteter end at kaste penge efter en forældet model. Det øger også din street credability. Der er jo i øvrigt kun en til at betale for en forlænget garantiperiode og det er slutbrugeren så det vil betyde stigende priser på apparaterne med en forlænget garanti. En hel del af omkostningerne ved en reparation ar også håndteringen, forsendelse frem og tilbage til værkstedet og lignende. Det er samme pris om det er en håndmixer til 150kr. eller en iphone til 12000kr. Der er ikke nogen tekniske problemer med at fremstille tingene med en længere holdbarhed men en Miele vaskemaskine til professionel brug koster 5 gange så meget som en Gorenje på tilbud. Det er urealistisk at forvente samme holdbarhed på de to. I øvrigt er der selskaber der tilbyder forlængede garantiperioder på TV og hvidevarer men de tager sig selvfølgelig betalt for en sådan forsikring. Sådan er det frit for om forbrugeren vil have en længere garantiperiode med deraf følgende omkostninger eller han vil tage risikoen selv for eventuelle fejl på apparaterne.