close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Post Mortem: Bosch 36V/2.6Ah Li batteri

For et par år siden købte jeg en Bosch Rotak 43li batteriplæneklipper til vores sommerhus.

Overordet har det fungeret for os.

Jeg kan godt nå at slå hele plænen på de to batterier, konen har kortere ben og har brug for 2½ eller deromkring.

Idag døde det ene batteri og da garantien udløb for et par måneder siden, lavede jeg en destruktiv "post-morten" undersøgelse:

Illustration: Privatfoto

Opbygningen er ganske fornuftig og solid, ingen kritik af kvaliteten.

Batteriet er ikke bygget så der kan skiftes celler ud.

Men det interessante ved batterier, specielt lange strenge af seriekoblede batterier, er om de er ens nok til at deles jævnt om arbejdet.

Batteriet består af 10 * 2 Samsung "INR16500-13P" celler.

Startende fra den negative pol er status:

  • 4.0815V

  • 4.0164V

  • 3.9270V

  • 3.9791V

  • 3.8090V

  • 4.0396V

  • Kortsluttet

  • Afbrudt

  • 4.0668V

  • 4.0840V

Alt taget i betragtning er jeg naturligvis ikke imponeret, batteriet har næppe set mere end 40-50 opladninger og der er formodentlig tale om en fejl der burde være blevet fanget i kvalitetskontrollen.

Formodentlig har en af de fire døde celler været død fra starten, hvilket har overbelastet den parallelt koblede celle og de to naboceller har formodentlig kastet den interne termosikring, men den præcis kombination kan jeg ikke lige gennemskue.

Batteriet er udstyret med en eller anden microcontroller, der på tre lysdioder kan indikere lade tilstanden hvis man trykker på en knap og det undrer mig meget at den eller laderen ikke har brokket sig over batteriets tilstand langt tidligere.

Jeg ser ingenting på printet der indikerer at der er nogen pålidelig Real-Time-Clock, eller for den sags skyld at der er spænding på hvis knappe ikke holdes inde, så jeg mistænker ikke Bosch for at der er tale om en "garanti-timeout".

Men det virker unægteligt som en profit-styret beslutning ikke at rapportere en fejl der 100% sikkert er detekteret af laderen, i håbet om at det holder produktionsfejl gemt i mindst 24 måneder.

Indkøb af erstatningsbatteri bringer så et andet irritationsmoment på banen:

Hvorfor er der ikke lavet en standard for 36V lithium batterier endnu ?

Jeg har tre forskellige modeller af 36V lithium batterier allerede: plænklipperen, hækkesaksen og elcyklen.

De tilhørende "special" ladere fylder ca. en hyldemeter.

Hvis EU handlede bare den mindste smule om at forbedre borgerens liv, ville de, præcis som kineserne gjorde med USB til mobilladere, lovgive at 36V lithiumbatterier standardiseres, således at mængden af skrammel reduceres, både under og efter brug.

I særdeleshed ville det måske medføre en smule konkurrence på kvalitet på markedet for batterier i 1000kr klassen...

phk

Poul-HenningKamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Der er ikke overvågning af de enkelte celler.

Men hvis et cellepar er kortsluttet, skal du ikke bilde mig ind at laderen ikke opdager det uden at overvåge på celleniveau.

Og ja, i et kvalitetsbatteri ville man naturligvis holde øje med hver celle og lave "charge equalisation" så de alle arbejdede lige meget, men det koster sikkert næsten 20 kroner at lave.

  • 3
  • 0

Men hvis et cellepar er kortsluttet, skal du ikke bilde mig ind at laderen ikke opdager det uden at overvåge på celleniveau.

Nej, laderen kan ikke opdage det, da problemet opstår under afladning:
https://da.wikipedia.org/wiki/Akkumulatorb...
Citat: "...
Typisk har de individuelle celler i en akkumulatorpakke mere eller mindre forskellig kapacitet og/eller selvaflades med forskellig hastighed og vil derfor have forskellig ladningstilstand (SOC, State-of-Charge). Uden omfordeling skal afladningen stoppes når den celle med lavest kapacitet er tom [ Det forudsætter individuel celleovervågning under afladning! ] (selvom de andre celler ikke er tomme); dette begrænser energien som kan hentes ud af og sendes ind i akkumulatorpakken.
...
(B) Akkumulatorpakken er blevet afladet efter en rettesnor f.eks. 5*0,8V (NiMH) hvor "5" er er antallet af celler. Bemærk at celle 3 og 5 er blevet opladet med forkert polaritet - det er dét de -10% står for! Opladningen med forkert polaritet skyldes at en given celle undervejs er blevet helt afladet - herefter har de andre i fællesskab opladet celle(n eller rne) med forkert polaritet. Opladning med omvendt polaritet sænker levetiden drastisk for de berørte celler - og dermed akkumulatorpakken.
..."

  • 0
  • 0

Jeg er ret sikker på at mindst en celle har vært død i nogen tid, det er ikke sådan at fire celler dør samtidig på et øjeblik.

Hvis en enkelt celle er afbrudt, kan det ses på ladekurven med det samme, fordi dens parallelcelle er fuldt opladt mens resten af cellerne kun er halvt opladt.

Hvis der er mange celler i serie, kan en enkelt manglende/kortsluttet celle sagtens "overses".

Hvis laderen og akkumulatorpakken er halvuintelligent (læs: ingen individuel celle overvågning), vil den blot hamre ladning i akkumulatorpakken, hvilket resulterer i overopladning. De celler der er under overopladning overophedes, hvilket resulterer i at en sikkerhedsventil i lukker damp ud - og så er denne celles levetid også ødelagt (med tiden åben celle, grundet højere indre modstand). Efter en ventilåbning vil ventilen blive korroderet og fremover være utæt og lukke mere fugt ud.

-

Det du skulle have købt, var udstyr med:

-

PS: Jeg har mange Panasonic infinium (LSD-NiMH) og opdager også resultatet af smart-fravær. Jeg har også en første generationsrobotstøvsuger med NiMH, som heller ikke overvåger de enkelte celler og med en "dum" 24 timers oplader.

  • 0
  • 0

Uhm, jamen så vis du mig lige hvor man kan købe en plæneklipper med det...

Få Ingeniøren/Tænk(med hjælp fra ingeniører) til at teste markedets plæneklippere og fremhæv dem med smart-teknologi akkumulatorer - og formidl til de andre producenter, at det er en ommer.

Hvis der findes en batteriplæneklipper med smart-teknologi skal (elektro-)ingeniørerne nok finde dem.

Det burde være en smal sag for dig at motivere dem :-)

-

Nogen burde også teste elcyklerne/elværktøj så grundigt... Faktisk burde det mærkes hvor god/ringe akkumulatorpakken og laderen er (smart-niveauet).

-

Desuden burde der være frit valg med smart-laderne og med "idiotsikrede" standardstik (fx ikke blot krokodillenæb eller ukodede bananstik), så man ikke er bundet til en producent:

batteryuniversity.com: Inner Workings of a Smart Battery:
http://batteryuniversity.com/learn/article...
Citat: "...
A speaker at a battery conference said, “The battery is a wild animal and artificial intelligence domesticates it.”
...
Ironically, the more features that are added to the SMBus battery and charger, the higher the likelihood of incompatibilities
..."

Bemærk artiklens "Figure 2: Single-wire system of a “smart” battery", der anvender mindst fire ledere! De tror ikke at læserne kan tælle?

  • 0
  • 0

Forslag til standard-smart-akkumulator:

ALM-12V7-B:
http://www.buya123batteries.com/ALM_12V7_p...
Citat: "...
Cycle Life: >7,500 Cycles at 25°C, 0.8C/0.8C, 100% DOD
...
Case material: ABS
..."

12V7 System Design Guide:
http://assets.buya123batteries.com/images/...
Citat: "...
The battery contains a Battery Management System (BMS) that electronically monitors and maintains the health of the internal battery cells by implementing over- temperature protection, overcharge and over discharge protection, as well as internal cell voltage balancing.
Designers can place the ALM 12V7 battery in both series and parallel configurations. For higher voltage designs, ALM 12V7 supports up to 4S series strings.
...
The BMS performs over discharge protection (also known as under voltage protection, or UVP) on individual cells. The BMS engages the UVP circuit when any individual cell drops below the 2V threshold. The terminals of the battery will no longer be powered. The UVP circuit also engages if any cell is below 3.2V for 24 hours: The unit enters a low-power state in an attempt to maintain remaining shelf life. The UVP state is a latching state.
..."

Bygger på A123Systems celler:

A123Systems ANR26650M1:
http://www.rc-netbutik.dk/getdoc.asp?id=10...
Citat: "...
Curent test projecting excellent calendar life: 17% impedance growth and 23% capacity loss in 15 [fifteen!] years at 100% SOC, 60 deg. C
..."

  • 0
  • 0

Andet bud på standard-smart-akkumulator:

Priser:
http://www.lifebatt.com/
http://www.lifebatt.com/LIFEBATT%20SELLING...

http://www.lifebatt.eu/

http://www.lifebatt.se/
Overtaget af:
http://www.goodwolfe.com/modules.html
Citat: "...
The concept allows for a completely flexible approach to the majority of applications, creating battery systems up to 1000V and 1MWhin capacity. Each module is connected via a communication connection to ensure correct system operation and can also be connected to the Goodwolfe CANBIS (CANbus Battery Integration System).
..."

September 2008, Fænomenal positivt afslørende Sandia-test:
http://www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
Test results have indicated that the LiFeBatt battery technology can function up to a 10C discharge rate with minimal energy loss compared to the 1 h discharged rate (1C).
...
The majority of the capacity loss occurred during the initial [!] 2,000 cycles, so it is projected that the LiFeBatt should PSOC cycle well beyond 8,394 cycles with less than 20% capacity loss.
..."
http://www.lifebatt.com/sandiareport.pdf
Citat: "...
[Se graf pdf-side 23]
[ Aflæst: 48% kapacitet tilgængelig ved -30°C. ]
[ Aflæst: 65% kapacitet tilgængelig ved -20°C. ]
[ Aflæst: 74% kapacitet tilgængelig ved 0°C. ]
..."

  • 0
  • 0

Få Ingeniøren/Tænk(med hjælp fra ingeniører) til at teste markedets plæneklippere og [...]

Mit forslag er bedre:

Lad EU kræve en standard for 36V batterier til "stort" batteriudstyr og lad markedskræfterne afgøre om folk helst vil have dumme eller intelligente batterier og ladere.

Hvis jeg kunne gå ud og købe et batteri nu, hvor en producent tilbød et fornuftigt konstrueret batteri med per-celle balancering, eller et batteri uden nogen form for intelligent overvågning, så er det ret sikkert hvad jeg ville vælge.

  • 6
  • 0

(Næsten) alle bærbar PCere anvender smarte akkumulatorpakker, men de holder stadig kun 2-5 år fordi den anvendte Li-ion-kemi ikke er LiFePO4.

Det er gammel viden, at non-LiFePO4 lignende Li-akkumulator mange gange er usikre:

Exploding Laptops on Good Morning America:
http://www.youtube.com/watch?v=zvTRKKS0wpo

Nail penetration testing Standard Li-ion:
http://www.youtube.com/watch?v=f30fBFitkSM

Spark, Smoke & Boom!: World's Most Dangerous Battery!:
http://www.youtube.com/watch?v=8vdOC8dN3_I

.18. okt 2010, Forulykket jumbojet var fyldt med litiumbatterier:
http://ing.dk/artikel/113061
Citat: "...
Det er endnu ikke fastslået, at batterierne var brandårsagen, men det er velkendt, at det brandslukningsudstyr, der anvendes i cargoflyet er Halon 1301, ikke er effektivt ved slukning af brande i litiumbatterier.
..."

.5. aug 2011, Lithium-lastet fly brændte da det styrtede:
http://ing.dk/artikel/120976

-

LiFePO4 er en sikker teknologi. M1-celler fra A123Systems skulle være lasersvejset, så de burde kunne holde 10 år+ grundet cellens gode gastæthed - forudsætter at cellen ikke har ventileret.
Sammenligning:

Nail penetration testing A123 Li-ion [ en af de bedste LiFePO4-batterier ! ]:
http://www.youtube.com/watch?v=rb_J2QQ0k-4

  • 1
  • 0

fornuftigt konstrueret batteri med per-celle balancering

Såvidt jeg kan se, er det helt standard på fjernstyret legetøj at styre opladning per celle. Det synes at fungere på tværs af celletype, celleantal og laderfabrikat, og man er meget åbne om at fortælle om ladekontrol. Besynderligt at markedskræfterne fungerer bedre for legetøj end for værktøj, måske fordi legetøjskunderne er nørder, mens værktøjskunderne er mindre kritiske.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/_...

Så ja, EU burde lave regler for stik og styring, til gavn for konkurrencen. Håndværktøj som skruemaskiner mv. får mere og mere batteristyring, og man bør vælge et værktøjssystem som kan udbygges fremfor enkeltstående værktøj hist og pist, og her kunne en EU-standard bygge bro over kløften mellem forskellene. Ofte dør batteriet før værktøjet.

  • 2
  • 0

Min bullit ladcykel kører med 48 volt (12s 2 x 5ah) lipo batteri fra hobbyking.com.
Batteriet består af 2 x 3 blokke på hver 14.4 volt og 5ah.

Hver blok var vel omkring 20-25 $. De bliver alle ladet individuelt over balanceringstik med en lader til 20$.

Efter 976 km i norsk fjell er kapaciteten faldet til 7 ah. Dette medførte en ydmygende gå tur op ad bakke med 2 unger på ladet.

Fejl: en dårlig pakke med en mulig kortsluttet celle.
Løsning: udskifter den dårlig pakke - pris 20$

Det batteri kan på papiret levere 200 A, i praksis er det testet med 20A over en 50 lade cyklusser.
Sig til hvis du vil have et link så kan du tune den lille plæneklipper så den også klarer en tidsel!

  • 7
  • 0

, i et kvalitetsbatteri ville man naturligvis holde øje med hver celle og lave "charge equalisation" så de alle arbejdede lige meget, men det koster sikkert næsten 20 kroner at lave.

Hvis målet er hurtigt at gøre brugeren opmærksom på en dårlig celle , er "charge equalisation" virkelig nødvendig eller anvendeligt for dette? Hvordan skulle denne ekstra funktionalitet give ekstra pålidelighed, eller længere levetid? Opnår man ikke "kun" at få få procent højere batteri-kapacitet ud af et givent antal celler?

Er det ikke bedre at holde fokus på hvad der er tilstrækkelig overvågning af batteripakker til at opdage celler, der bliver dårlige?

Altså er det vigtige at undgå at en eneste celle belastes "for hårdt", snarere end at alle celler belastes lige hårdt? (Her tænker jeg på serieforbundne celler hvor den svageste celle sætter grænsen for spidsstrøm under afladning samt batteriets anvendelige kapacitet. )

  • 0
  • 0

Ikke for at være pernittengryner (og så alligevel...), men med mindre batteriet lød navnet Morten, skulle der nok have stået post-mortem (med et m) i overskriften? :-)

Bortset fra det har jeg selv en batteriklipper. Den er under et år gammel, og den virker fint endnu. I forbindelse med købet læste jeg mange forbrugeranmeldelser, og ud fra dem synes 2-3 år at være hvad batterierne generelt holder.

Hvilket har gjort mig temmelig skeptisk over for apparater med store effektbatterier, for det er der jo hverken økonomi eller miljø i. En standardisering af batteripakkerne og laderne, med et ordentligt batteri management system, som PHK slår til lyd for, ville være en stor fordel.

Der er dog en anden, meget væsentlig, grund til at have en batteriklipper, selvom den leveres med tvivlsomme komponenter: WAF. Der er ingen benzin at fylde på, snore at hive i, eller ledninger at køre over. Og det tæller lige pludselig ret meget når jeg er ude og rejse og græsset gror...

  • 2
  • 0

Et par kommentarer:

  • Moderne li-ion celler kommer oftest med indbygget beskyttelse mod overcharge, vent before burst etc. Jeg stiller mig derfor kritisk overfor din konklusion angaaende at den kortsluttede celle har väret fejlbehäftet länge.
    Den interne beskyttelse mod overcharge er som regel en CID, som bliver aktiveret pga stigende indre tryk. Lad os antage at din kortsluttede celle er blevet defekt pga af andre aarsager (for höj afladning, äldning etc.) Ved de näste par opladninger vil dit battery stadig blive ladet op til 36V (eller nok närmere 42V), og da der nu kun er 9 celler til at fordele spändingen over, vil de alle blive en smule overopladet, indtil en af dem giver op, og fejler open-circuit. Dette er egentlig "working as intended", og beskytter dig mod at batteriet eksploderer pga overopladning.
    NASA har lavet en masse spändende test af kommercielle batterier, se evt:
    http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntr...
    slide-8 viser präcis denne mekanisme

  • Standard ladeapperater:
    Da hver eneste Li-ion celle opförer sig anderledes mht. opladning og afladning, vil et standardiseret ladeapperat til rene celler, eller strenge af celler ikke uden videre kunne lade sig göre (som minumum skal ladeströmmen indstilles indivuelt, men ogsaa EOCV er relevant afhängig af producent, og forventet leve-tid). Dette vil betyde at elektronik til styring af ladning skal indbygges direkte i batteriet, hvilket igen vil medföre en vägtforögning og stigende omkostninger for hvert batteri (hvilket er en slid-del)

  • Antal ladecykler:
    Vi kan godt blive enige om at 50 ladecykler er lige i underkanten, men hvis batterierne er afladt til 100% Depth of discharge hver gang, vil en meget begränset levetid väre at forvente. Dette koblet sammen med maaske en svag celle, som er driftet väk fra de andre (evt. accelereret af höj DoD, se slide 35 i ovennävnte präsentation) har betydet en tidlig död for dit batteri. Generelt anbefaler jeg alle venner/familie at smide deres li-ion batterier til opladning saa ofte som muligt, da lav DoD forlänger batteriets levetid betydeligt.
    En lavthängende frugt er her at indföre cellebalancering, og her maa jeg saa erkläre mig 100% enig i din konklusion, og forstaar ikke hvorfor producenterne ikke indförer et minimum af cellebalancering. Men elektronik koster naturligvis kroner, ikke kun i komponenter, men ogsaa til test, kvalificering og integration. Jeg er sikker paa at avancen for Bosch og andre er meget höj for deres akku-packs, og balancering vil have en betydelig andel af raa-prisen hvis implementeret.

  • 0
  • 0

Det lyder som en god løsning. Kan du ikke give et link til det batteri du bruger.
Bliver de batterier ikke slidt meget hurtigt? 50 cyklusser lyder ikke af meget, men de kan måske klare mange flere?
Kommer du ikke til at betale afgifter på de batterier du køber?
Jeg har fået en el-cykel med et slidt batteri, så jeg er ved at undersøge mulighederne.

  • 0
  • 0

Med tilhørende lader fra en elcykel. De fleste af de batterier har et velfungerende BMS som gør at der er flere hundrede ladecykler på dem.
Nok ikke den kønneste løsning, men der er masser af saft til at klippe en stor plæne, BMS og lader fungerer tip top.

  • 3
  • 0

Jeg har haft to af de pågældende plæneklippere. De er begge gået i stykker, så jeg har nu hele tre batterier og to ladere i overskud. Jeg har i stedet skiftet til en ledningsmodel fra Stiga. Ja, der ryger en ledning i ny og næ, men den var også væsentligt billigere.

Det der altid har undret mig er, at man ikke kan få en adaptor, så man kan bruge Bosch'en med ledning. Tilsvarende med skruemaskiner.

Det ville være så rart, at man i en snæver vending kunne sætte en ledning i, hvis behovet opstår fremfor at skulle vente på at batteriet lader op. Hos mig ville jeg kunne bruge ledningen til de "nemme" stykker plæne, og gemme batteriet til de steder, hvor der er mange træder, buske osv.

Så en lille dims, man kunne sætte i batteriholderen og koble en ledning på, ville være rart.

  • 1
  • 0

Mit 36V batteri (til en Bosch hækkeklipper) overlevede 3-4 opladninger, hvorefter vintersæsonen kom og hækkeklipning ligesom mistede sin aktualitet i nogle måneder. Ved forårets komme ville batteriet ikke modtage ladning overhovedet. Jeg har ikke 'Postet Morten' endnu, men måske skulle man.

Samme er sket med AEG batterier (4 ud af en samling på 5), hvor nogle sad i laderen, andre sad i værktøjet, men resultatet er det samme: Efter nogen tid uden brug dør de uanset hvor de sidder.

Derimod er Metabo batterierne (3 af dem) still going strong efter adskillige års hårdt arbejde. Jeg ved ikke, hvor Metabo køber deres celler henne, men det kunne tyde på, at såvel Bosch som AEG burde skifte leverandør.

Nu er det jo ikke fordi de nævnte ubrugelige batterier ligefrem var lavpris - jeg tilslutter mig Jakob Fromm Pedersens betragtninger om individuel ladning:

For et par år siden installerede jeg 12 Lithium Ion D-celler i en prof. båndoptager (Nagra) og ville så designe og bygge en fornuftig lader men kom til samme konklusion som JFP: Cellerne skal lades indivíduelt - det er ikke muligt at serielade dem uden at underlade visse og overlade andre, medmindre man parallelkobler en regulator med hver enkelt celle. I øvrigt skal man jo for Lithium cellers vedkommende holde øje med temperaturenunder ladning, og den er ikke ens for alle celler på samme tidspunkt under serieladning. Jeg tror ikke, at der findes en perfekt måde at serielade på.

Jeg brygger stadig på laderen og overvejer at udtage 2 celler (en i hver række og apparatet er særdeles tolerant over for underspænding) således, at der kunne blive plads til nogen 'mellemlægs' kredsløb i form af en shuntregulator for hver enkelt celle - men foreløbig er det på tegnebrædtet og svæver i overvejelserne hvilke parametre, man egentlig skal kigge efter. Indtil jeg har fundet de vises sten lades hver celle for sig.

Min hjemmebyggede elektriske cykel, der kører på 48V, anvender blyakkuer i form af 4stk. 12V 23Ah gel typer, der har hver sit ladekredsløb. Det går helt godt indtil videre. Den første lader, som serieladede alle batterierne, fik dem aldrig 100% opladet samtidigt. Det gør de 4 separate ladekredsløb nu heller ikke, men det er væsentlig bedre end før.

  • 1
  • 0

en adaptor, så man kan bruge Bosch'en med ledning

Batteriværktøj bruger fx 36V jævnstrøm, mens der normalt er 230V vekselstrøm i ledninger. Ledninger er ofte for tynde til at kunne bære de mange ampere som den lavere spænding kræver, så selv med en trafo ved huset fås ikke den nødvendige strøm ved klipperen. Tilsvarende vil en trafo på klipperen være ligeså tung som batteriet.

Batterier er penge værd, så du kan nok sælge dem. Omvendt er der vist mange klippere med dødt batteri, så selve klipperen er nok billig.

Ledningsklippere er så billige at man bare kan have dem tæt på huset, og så bruge batteriklipper væk fra huset.

Ang. vedligeholdelse af batterier, så bruger jeg en simpel timer som tænder fx 10 minutter hver dag. Dermed er der altid spænding på batterierne, aldrig overladede eller tomme. Hvis batterierne er meget forskellige, bruger man bare flere timere med forskellig ladetid.
De første uger eller måneder holder man øje med batteriniveauet, og stiller ladetiden så den svarer til batteriets selvafladning ("vampire loss").

Miljøbelastningen ved daglig eller ugentlig opladning opvejes rigeligt af at batteriet ikke skal skrottes.

  • 0
  • 0

Har selv en tilsvarende græsslåmaskine som vi er rigtigt glade for.

Det er ret interessant at en akku skal koste ca 1000 kr når et 18650 kun koster ca. 25 kr...
http://dx.com/p/trustfire-18650-1500mah-3-...

Helt enig i at der mangler en standard og dermed konkurrence!

Kunne man evt bygge sit egen akku med resterne af den gamle? Evt. suppleret med 3D printede erstatningsdele i plast? Måske suppleret med et JST-XH stik som kendt fra RC verdenen.
https://sites.google.com/site/tjinguytech/...

Det ville nok være lidt tidskrævende men det kunne nu være ret sjovt.

  • 0
  • 0

Der er mange måder at fremstille/sammensætte en lithium-ion-celle på, og de forskellige kemiske sammensætninger/materialevalg opfører sig ikke ens! Derfor er det meget svært at blive klog på udsagn, der ikke nævner præcis hvilke type (og model) celler erfaringen drejer sig om.

Nogle folk fortæller at de har oplevet celler, der uden problemer kan lades i serie, gang på gang, uden celle-"EQ", og stoppe opladningen før den første celle når sit maksimum alene ud fra batterispændingen -- andre at de ikke kunne styre cellernes opladning godt nok andet end ved at gøre det individuelt. Begge ting kan tilsyneladende være sande, afhængig af hvilke celler man bruger, og hvor ens cellernes indre modstand og kapacitet er.

Selv-afladning kan jo både skyldes det "smarte" overvågnings-elektronik til batteripakkerne og cellernes egen indvendige selv-afladning. Så vidt jeg husker er selvafladningen fra LiFePO4 under nogle få % per år (i hvert fald for visse modeller). Det skulle være nok til at et batteri frakoblet al elektronik kan overleve på hylden en hel vinter eller et helt år, bare det er ladet op over fx 50 % før det sættes til side.

Desværre kan det være svært at vide hvilken celle-type (LiFePO4, LiMn2O4, LiNiMnCoO2 eller noget fjerde) man står med i hænderne, hvis producenten ikke engang gider skrive det på produktets webside sammen med andre specs. (ligesom Samsungs batteri-side, som bloggen linker til).

  • 1
  • 0

Har noget familie som sælger alt muligt værktøj, deriblandt en masse batteridrevet udstyr. Boremaskiner, og småting, virker nogenlunde. Her er batterilevetiden fin, og batterierne kan holde i mange år.

Når det kommer til udstyr, som vi normalt forventer bliver forsynet direkte fra stikkontakten, så går det galt. Hækklippere, plæneklippere, og andet mere krævende udstyr, ville han adrig købe selv, og anbefaler heller ikke dette. Det er ikke unormalt at batterier til dette kun holder et år. Noget kan byttes på garanti, andet kan ikke. Så jeg er godt tilfreds med min plæneklipper, den løber kun tør for strøm, hvis Nesa svigter med de 230V. mvh, Erik.

  • 1
  • 0

Jeg brygger stadig på laderen og overvejer at udtage 2 celler (en i hver række og apparatet er særdeles tolerant over for underspænding) således, at der kunne blive plads til nogen 'mellemlægs' kredsløb i form af en shuntregulator for hver enkelt celle - men foreløbig er det på tegnebrædtet og svæver i overvejelserne hvilke parametre, man egentlig skal kigge efter.

Hvis du ikke har brug for det fulde energilager (hvis energien i to celler helt kan undværes), kan batterikassen vel fyldes om med celler, der ikke lades op til 100 %, men kun bruger området mellem 10 % og 80 % af kapaciteten (20 til 90 % DoD). Kan det være at cellernes ladestand driver hurtigere væk fra hinanden under op/afladning af de yderste 10 % af kapaciteten, end de midterste 80 %?

De største forskelle mellem DoD/ladestand og cellespænding er i yderenderne af ladekurven. Særligt for LiFePO4, der kan have en meget flad spændingskurve midt på et lade-forløb. Så jo længere væk fra yderpunkterne man holder sig, jo større indbyrdes forskel i DoD kan batteripakken tåle, uden at pine en celle med for høj eller lav spænding. Så hvor mange gange yderligere, kan cellerne lades op i serie til fx 80 % af max opladt, før en celle-spænding "stikker af" og rammer det højest tilladelige niveau?

Levetiden skulle også blive forbedret ved ikke at oplade batteriet helt, ligesom laderen kan bygges helt enkelt (lad med konstant strøm, slå helt fra når spændingen når op på X, vent på re-aktivering).

  • 1
  • 0

På markedet for elektriske modelfly og tilbehør er der masser af intelligente ladere med balance kredsløb - plus tips og tricks til hvordan man passer på batterierne.

De intelligente ladere kan sættes op til mange forskellige konfigurationer af batteri-pakker og har ofte interface til PC, så man kan logge hvad der sker.

Og tit også en afladefunktion, så man kan måle hvor mange Ah der faktisk er på batteriet.

Mvh.

Ole Fabian

  • 4
  • 0

Jeg bruger disse batterier : http://hobbyking.com/hobbyking/store/__155...

6 stk a 24$

Samt lades med:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__205...

Og lader dem med 3 ladere som lader via balanceringstik.
Batterierne er permanent tilkoblet laderne via balanceringstik. Selve batterierne er koblet som 3s(2p(4's)).

Laderne kobles for hver 20-30 km til til 12 volt transformator. Her har jeg brugt en LED driver. Den er vandtæt og leverer 20 A. Kostede også 20$ på eBay.
Fuldt opladet kan min cykel køre 45 km på en opladning dette med 450 wh batteri . Motoren trækker 20 A ved 50 volt.
Jeg bruger og kan anbefale Cycleanalyst der fungerer som speedometer/tankmåler og løbende registrerer spænding på batteriet og forbrug af strøm. Hvis spændingen går under 40 volt afbryder den motor regulatoren.

Cellerne er billige og yder godt. Tror dog de må betragtes som en slid del og man må regne med måske 2 års levetid eller f.eks. 2000 km.
Min kone har brugt cyklen i -26 grader uden mærkbart tab af ydelse.

  • 2
  • 0

Batteriværktøj bruger fx 36V jævnstrøm, mens der normalt er 230V vekselstrøm i ledninger. Ledninger er ofte for tynde til at kunne bære de mange ampere som den lavere spænding kræver, så selv med en trafo ved huset fås ikke den nødvendige strøm ved klipperen. Tilsvarende vil en trafo på klipperen være ligeså tung som batteriet.

En switchmode forsyning vejer kun en brøkdel af en traditionel jernkerne-trafo

Den kunne man have i en ryg-, bælte- eller skuldertaske. Et kraftigt kabel fra forsyningen til apparatet, og en kabel til en almindelig forlængerledning.

.

  • 0
  • 0

Batteriværktøj bruger fx 36V jævnstrøm, mens der normalt er 230V vekselstrøm i ledninger. Ledninger er ofte for tynde til at kunne bære de mange ampere som den lavere spænding kræver, så selv med en trafo ved huset fås ikke den nødvendige strøm ved klipperen. Tilsvarende vil en trafo på klipperen være ligeså tung som batteriet.

En switchmode forsyning vejer kun en brøkdel af en traditionel jernkerne-trafo

Den kunne man have i en ryg-, bælte- eller skuldertaske. Et kraftigt kabel fra forsyningen til apparatet, og en kabel til en almindelig forlængerledning.

.

  • 0
  • 0

Interessant obduktion og en interessant debat efterfølgende.

Om ikke andet så efterlader den da det indtryk at det kun er godt at nogen gør sig nogle praktiske erfaringer med elværktøj for det lader til at batterier til større energimængder er temmelig komplicerede at omgås.

Så måske meget godt at den store udrulning af elbiler lige venter til verden er lidt mere fortrolig med de batterier der kræves til den anvendelse og det gælder nok både producenter, teknikere og forbrugere?

  • 2
  • 1

Bemærk: ATA6870N er nyere!

Ulempe: Chip svær at lodde?

ATA6870N
ATmega32HVE2
ATmega64HVE2
http://www.atmel.com/applications/automoti...
http://www.atmel.com/Images/Atmel-9317-Li-...

Ny: ATA6870N-PLQW:
Li-Ion, NiMH Battery Measuring, Charge Balancing and Power-supply Circuit
Daisy-chainable
* Each IC monitors up to 6 battery cells
* 16 ICs (96 cells) per string
* No limit on number of strings
http://www.digikey.com/product-detail/en/A...
25kr/725stk
http://dk.mouser.com/Semiconductors/Power-...
http://www.atmel.com/Images/Atmel-9317-Li-...

-

39kr Smart-akkumulator enabler (+ATmega32HVB 60kr):
Please look at Atmel ATA6870 - it even includes individual cell balancing:
http://www.atmel.com/Images/doc9116.pdf
http://www.atmel.com/Images/doc9162.pdf
Quote: "...
The Atmel ATA6870 can be stacked up to 16 times in one string. The communication with MCU is carried out on the lowest level through an SPI bus. The data on the SPI bus is transmitted to the 15 other Atmel ATA6870s using the communication interface implemented inside Atmel ATA6870.
...
Unless otherwise specified all parameters in this section are valid for a supply voltage range of 6.9V < V DDHV < 30V and a battery cell voltage of V MBAT(i+1)– V MBAT(i)=0V to 5V, –40°C<TA< 85°C. All values refer to pin VSSA, unless otherwise specified.
...
It is possible for Atmel ATA6870 to operate with a reduced number of cells:
3, 4, 5, and 6 cell operation are possible. In these cases, the cell-chip inputs corresponding to the missing cells should be connected to the upper cell potential of the module.
...
Battery cell 1 (MBAT1, MBAT2) and battery cell 6 (MBAT6, MBAT7) must always be used for the lowest/highest cell.
..."
http://www.atmel.com/Images/doc9228.pdf
http://www.atmel.com/Images/doc9170.pdf
http://www.atmel.com/Images/doc9171.pdf

$124 ATA6870-DK10-ND 2ATA6870 med mikrocon.:
http://www.digikey.com/product-detail/en/A...
$686 ATA6870-DK-ND 2
ATA6870 uden mikrocon.:
http://www.digikey.com/product-detail/en/A...

  • 0
  • 0

En switchmode forsyning vejer kun en brøkdel

Men stadig samme vægt som Li-ion-batteriet.
Tja, hvis det kan sælges til 1$/A ligesom Johannes' lader, så vil den koste 50$ = 300kr, da en 43cm Bosch bruger 1800 Watt = 36V * 50A.
http://www.10-4.dk/varer/Hus-have-og-friti...
Jeg har her antaget at en 230V og en 36V klipper har samme effekt for samme 43cm klippebredde.

OK, der kan godt være et marked for en 230V adapter til batteri-maskiner. Dette marked vil være væsentligt mere levedygtigt hvis der er standarder for stik osv. som PHK foreslår.

  • 0
  • 0

...meget godt, hvorfor jeg altid er lidt skeptisk overfor batteriværktøj. Jeg har skam masser af batteriværktøj, og har stor glæde af dem (bærbar lyd, kamera, skruemaskiner), men jeg kan ikke lide tanken om så begrænset holdbarhed. Min første AEG skruemaskine (NiCd) holdt vel 4-5 år - temmelig godt gået, for den blev ikke skånet, det var en periode, hvor jeg satte en del gips op. Næste var en Dewalt (NiMH), der holdt 3-4 år. Det synes jeg var sådan tja-bum, jeg bruger den kun til lidt husrenovering og hobby, og så er det egentlig ikke mange gange, man når at have glæde af den. Hvis jeg brugte den hver dag som håndværker, var det noget andet, en sliddel, som man kunne regne med at udskifte. Min nyeste er Bosch Li-ion, og den viser foreløbig ingen træthedstegn. Men når jeg lægger den på hylden, ved siden af gamle "made in Germany" "lednings-modeller" fra AEG, ELU og Metabo, som er op til 20 år gamle, og stadig virker perfekt, falmer min ejerglæde altså lidt...uanset teknik, virker batteriværktøj som en del af "brug og smid væk" tanken.

Ps. Mine tidl. benzin-klippere fra Husqvarna og Klippo har haft levetid på hhv. 20 og 12 år.
Pps. "Derimod er Metabo batterierne (3 af dem) still going strong efter adskillige års hårdt arbejde. Jeg ved ikke, hvor Metabo køber deres celler henne, men det kunne tyde på, at såvel Bosch som AEG burde skifte leverandør." Det skyldes nok at Metabo udelukkende er "professionelt" (de har kun én produktlinie), mens Bosch grøn serie er for "forbrugere", den blå serie er til pro. anvendelse. Kan man få en "blå" Bosch plæneklipper? AEG er nu ejet af TTI group, med base i Taiwan. Iflg. TTI´s materiale (årsrapporter) er AEG en "demanding consumer" serie, hvorimod den rent professionelle serie er Milwaukee Tool. Deres billigserie er Ryobi.

  • 1
  • 0

over for de "dyre drenge".

Købte for 4 år siden en Bosch 37li, som kun skulle bruges i "akutte" situationer,
hvor græsset er for langt til håndskubberen.

Det klarede den også fint, indtil den i foråret bogstaveligt gik op i røg.

Fordi den var "over tiden" skilte jeg den ad, for så at se flere brankede transistorer.
Så nu har jeg en oplader og et kun lidt brugt batteri.

Ligeledes har jeg en ukrudtsdamper fra fiskars, som også "gik op i røg", selv om den kun var lidt brugt.
Det viste sig at være varmespiralen, som var gennemtæret, så strømmen i stedet "kogte" vandet.

Synes ikke de dyre drenge længere er pengene værd.

Mvh. Henning.

  • 0
  • 0

Det du skulle have købt, var udstyr med:
Smart akkumulator:

.... Men alle ved jo godt at produkter som anvender et tillægsord i produktnavnet har de modsatte egenskaber i praksis!

Smart = stupid
Intelligent = stupid as piss
Simple = baffling complexity
:-)

  • 2
  • 0

Hvorfor er der ikke lavet en standard for 36V lithium batterier endnu ?

Jeg har tre forskellige modeller af 36V lithium batterier allerede: plænklipperen, hækkesaksen og elcyklen.

Hej PHK

Du skal kontakte Himex.dk for at få renoveret akkumulatorpakkerne - ifølge DR Kontant.

2014, dr.dk, Kontant: El-cykler dør ofte før tid, backup:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/04/28/...
Backup - nødvendig da det virker som DR laver om deres site artikel-links alt for tit - for ny praktikant i it-afdelingen?:
https://web.archive.org/web/20140429200228...

Så kan det være Post Mortem'erne genopstår...

  • 0
  • 0

.20. December 2010 Derfor hader lithiumbatterier at blive ladet op.
(hvor forsvandt elektronikbranchen.dk og deres artikler hen?)
http://elektronikbranchen.dk/nyhed/litiumb...
Backup:
https://web.archive.org/web/20110918154904...
Citat: "...
Ikke alene svulmer de elektroder, der bliver ladet op med litium-ionerne, op og bliver længere. De vender og vrider sig også under opladningsprocessen, og elektrodernes samlede volumen stiger under opladningen med 250 procent.
..."

-

Dog har LiFePO4 baserede Li-ion langt bedre levetid og er mere robuste.

  • 0
  • 0

Hej PHK

Hvor tit har Postens elcyklers akkumulatorpakker brug for service? Nogen må have noget statistik?

Har de fundet De Vises Akkumulatorpakket?:

.13. sep 2011, Post Danmark skifter til elcykler:
http://ing.dk/artikel/post-danmark-skifter...
.04. sep. 2013, Post Danmark har succes med el-cykler:
http://www.dr.dk/arkivP4/Syd/Nyheder/Hader...
Citat: "...
- Det er meget bedre at køre cykel. Du ser meget mere og hører fuglene synge. Bare det at slippe fra larmen fra knallerten, gør, at du ikke er så psykisk træt mere. Fysisk er det det samme, mener hun.
...
Hvor man tidligere højst kunne læsse 30 kilo post på knallerten, kan den trehjulede el-cykel klare op til 130 kilo post.
Til Jydske Vestkysten vurderer Martin von Horsten, der er chef for Distribution i Post Danmark, at el-cyklerne årligt giver en besparelse på 40 millioner kroner i brændstof og arbejdsløn.
..."

  • 1
  • 0

Dog har LiFePO4 baserede Li-ion langt bedre levetid og er mere robuste.

Valget er let - læs selv:

Baffled by batteries?
CHOOSING THE RIGHT BATTERY
http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybat...
Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) and A123 batteries
http://www.rcmodelreviews.com/baffledbybat...
Citat: "...
Imagine if we could combine the safety and durability of nicads with the capacity and light-weight of LiPos. Wouldn't that be the best of all worlds?

Well that's pretty much what you get with the latest battery technology known as Lithium Iron Phosphate (LiFePO4).

Batteries based on this technology have almost the same power to weight ratio as LiPos but are far more tollerant of over and under-charging.

In a situation where a LiPo might explode into flames, the LiFePO4 cell will probably just vent some harmless gas.
...
The capabilities of an A123 battery are truly impressive -- with a 2300mAH pack being able to deliver currents of up to 100A for 10 seconds or more without damage. That's a 40C rating.

A standard LiFePO4 battery by comparison, may have only a 3-5C rating which is perfectly adequate for most RC applications but nowhere near as suited to hi-current applciations (such as electric power) as a true A123.
..."

  • 0
  • 0

Jeg købte en Rotak 43LI med to batterier i 2008. Jeg har slået plænen ugentlig i sæsonerne siden, og der har ikke været noget bøvl. Jeg bruger næsten to fulde batterier hver gang og de har været opbevaret i et uisoleret skur, og dermed været udsat for alle udetemperaturer.

  • 0
  • 0