close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Porsche gør det svært at være pessimist

De beløb som lige nu investeres i udviklingen af elbiler er så svimlende, at det nærmest ikke er til at fatte. Bortset fra Mazda, kan jeg ikke rigtig komme i tanke om nogen af de store bilproducenter, som ikke fortæller vidt og bredt om, hvor mange penge de har tænkt sig at bruge på rene elbiler og pluginhybridbiler.

Inden år 2022 vil Porsche investerer 45 mia. kroner i udvikling og produktion af elbiler. Det er dobbelt op i forhold den første udmelding på 22,5 mia. kroner.

Det kommer efter at Mercedes for et par dage siden fortalte, at der skulle investeres 82 mia. kroner i nye fabrikker til elbiler.

Sidste år var det Porsches moderselskab VW, som lovede at investere 150 mia. kroner i biler og fabrikker.

Og så er der Jaguar, Ford, GM og Toyota. For slet ikke at nævne Nissan, Renault og de andre som allerede er godt i gang med elbiler. Selv Ferrari vil bygge elbiler.

Det er helt andre toner end for bare fem år siden.

Men med så enorme summer må der altså ske noget - meget snart. For som det er lige nu, så kan jeg altså ikke få øje på nogen elbiler nede på gaden, bortset fra et par enkelte BMW i3 fra Drivenow og de sædvanlige Tesla S’er.

Og jo tak, jeg kan jo bare tage til Norge, for der er der jo masser af elbiler! - men det er altså nemt at udrulle en teknologi, hvis man svømmer i penge og give kæmpe tilskud. Det ville være det samme som at sige, at Bugatti Veyron er en kæmpe succes fordi der kører et par hundrede rundt i Dubai og omegn.

Alle producenterne har 2021 eller 2022 som pejlemærke for en generel udrulning af rene elbiler og pluginhybrider og det må vel betyde, at det tager fire år fra nu af før produktionen er oppe og køre.

Det er altså virkelig hurtigt. Men det skal det jo også være, for på det tidspunkt har EU sat et emissionsmål på 65 g CO2/km og det kan umuligt nås, hvis ikke en anselige del af de solgte biler er elbiler.

Mit lidt triste problem er bare, at jeg med garanti aldrig får råd til at købe en elektrisk Porsche eller Mercedes.

Så vi må håbe, at de også tænker på en elbil til os almindelige mennesker og til en menneskelig pris.

Bjørn Godske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.

Tak, Bjoern, for at du skriver om el-biler (EV'er). Jeg ville sige to ting, 1) du har maaske ikke raad til en ny Porsche, men paalideligheden af elbiler er god saa en brugt vil sikkert vaere en mulig loesning. 2) Har du proevet Opel Ampera E? Fed bil! Jeg har haft dyre udenlandske biler, men ingen gav mig den glaede jeg faar ud af at koere EV'er. Hvis du kan faa Ingenioeren til at sponsorere en tur til Boston til Earth Day saa kan jeg vise dig hvordan vi fik vores by til at vaere nummer eet I elbiler I vores postnummer og du kan proevekoere et halvt dusin forskellige biler paa en dag
:O)
www.belmontdriveselectric.org

  • 4
  • 0

Det bliver så interessant at som om Sondors' 3 hjulede (på den rigtige måde) bil bliver til noget - de drømmer om en startpris på 10K$.

https://www.engadget.com/2018/02/05/sondor...

Og jeg håber også at de etablerede bilfabrikker begynder at genopfinde bilen - de fleste elbiler som Leaf, Zoe, Ampera E etc er alle bygget op om et konservativt paradigme med en stor motor, og så differentiale mv.

En moderne elbil til husmandsbrug bør laves med en motor i hver nav på omkring 10KW - på den måde kan hele konstruktionen gøres meget simplere (og lettere), og man kan spare servostyring (ved hastigheder under 10 km/t kunne man så lave elektronisk servo) og sikkert også en andre del komponenter - og så burde man måske stoppe ræset med komfortpakker, så man i stedet byggede en reel folkevogn.

  • 5
  • 0