ingternt bloghoved

Polske pop-ups på ing.dk og version2.dk

Hermed første gæste-blogindlæg her på IngTernt. Gæstebloggeren er Ingeniørens netudviklingschef Casper Thomsen, som kan nås pr. mail på cat (a) ing.dk.

Casper skriver:

Alle større danske medier går senere i år over til et nyt system til at måle besøgstrafik på nettet.

Den helt store forskel bliver, at besøgstallene ikke længere alene baseres på en teknisk måling, men suppleres med et omfattende brugerpanel af danske netbrugere, der har svaret på spørgsmål om køn, uddannelse, arbejde og så videre.

Dermed bliver vi fremover i stand til mere præcist at beskrive de besøgende på eksempelvis ing.dk gennem alder, uddannelse og erhverv, hvor vi i dag er begrænset til nogle basale tal for antallet af unikke besøgende og sidevisninger.

Målet er at forbedre indholdet af de enkelte sites og sikre et bedre datagrundlag til potentielle annoncører.

Mediehuset Ingeniøren er med i testfasen af det nye system, som leveres af det polske analysehus Gemius, der vandt en udbudsrunde udskrevet af Foreningen for Danske Internetmedier, FDIM.

For jer brugere bliver den største forskel, at I fremover kan blive mødt af en pop-up-besked - det vil sige, at et nyt browser-vindue åbner - når I besøger ing.dk eller version2.dk. Denne besked inviterer jer med i brugerpanelet, hvor I skal svare på nogle få spørgsmål.

I kan også nægte at deltage og vil ikke igen blive mødt af beskeden, med mindre I sletter cookien i jeres webbrowser.

Systemet er skruet sådan sammen, at det samme skema bruges på tværs af alle websites under FDIM, så har du allerede svaret - eller nægtet at svare - på et andet site, får du ikke nogen pop-up-henvendelse på ing.dk. Alle medier er altså fælles om det samme brugerpanel.

Vi ser selvfølgelig helst, at så mange af de besøgende på ing.dk og version2.dk som muligt deltager i det nye brugerpanel. Da dette er en testfase, modtager vi også meget gerne input til, hvordan systemet eventuelt kan forbedres.

Hvis du overhovedet ikke ønsker at deltage i nogen form for trafikmåling, kan du i det nye system vælge at sige ja til en speciel opt-out-cookie på Gemius' hjemmeside. Dette er dog ikke noget, vi anbefaler, da vi så mister muligheden for at tage din skærmopløsning, webbrowser og så videre med i betragtning, når vi videreudvikler ing.dk.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvornår man fatter at popups og andre irriterende tiltag ikke bliver værdsat af brugerne? Har man i det hele taget undersøgt om svarene efter sådanne undersøgelser passer bare nogenlunde med virkeligheden? Hvis man lavede en større analyse af svar tror jeg man kunne finde mange svar der nok var rimelig ens da mange folk blot vil svarer tilfældigt (eller på de knapper/svarmuligheder som er nemmest at klikke på).

Taget i betragtning at det nu er mange år siden vi (altså brugerne som I så gerne vil beholde!) brokkede os over at ing.dk var fuldstændig brugerfjendsk med en debat der ikke virkede, login problemer som i bedste fald er tilfældig og andre obskure oplevelser, så tror jeg at jeres ønsker måske ikke er det første vi vil tage hensyn til. (Ja, hvornår er det nu lige vi kan forvente at login holder mere end 5 minutter???)

Men man kan jo håbe at popup'en bliver hevet væk af firefox' glimrende popup-blokker.

  • 0
  • 0

Undskyld mit sprogbrug, men nu må i FANDME tage jer sammen inde på ing.dk..

Vi (I) har verdens absolut mest elendige forum-system, et absolut elendigt log-in system og resultatet deraf er, at brugen af forummet er dalet betragteligt i forhold til det gamle forum. (Set på antallet af indlæg)

Og så gud døde mig om ikke i vil ud og måle besøgstrafik på et elendigt site. Jeg kan forstå det, hvis i er lige på nippet til at launche en ny hjemmeside for ing.dk, men hvad har i at sammenligne data med?

PLEASE PLEASE brug dog jeres energi på at få sparket jeres forum-leverandør så hårdt i rø... at der sker noget, istedet for at spilde energi på ligegyldig trafikmåling.

Iøvrigt tror jeg at den der elendige polske Viagra reklame/pop-up bliver til følgende fejl i Firefox - noget som man manuelt skal lukke hver gang man åbner en ny side på ing.dk. (Fejlen var der ikke igår..)

Suk..

  • 0
  • 0

....... Og det er bestemt ikke kun forum-delen, der er smaskfyldt med fejl - det gælder i lige så høj grad Jobfinder, der gladelig disker op med gentagelse af frames inde i frames (rekursivitet), ikke kan finde ud af regionsopdeling og har en elendig jobagent uden mulighed for eks. at specificere inden for hvilken branche man søger en projektlederstilling. Med erfaring fra mobilbranchen er det altså IKKE relevant med stillinger fra byggebranchen.......

  • 0
  • 0

Nu er jeg ikke den store modstander af en rundspørge i ny og næ - selvom jeg ofte takker nej.

Men resten af kritikken kan jeg kun tilslutte mig. Fortsår ikke hvorfor at i ikke har fået styr på det efter SÅ lang tid.

Læser selv flere "amatør" BBS'er med forums og login systemer som løber i ring omkring ing.dk - ihvertfald mht brugervenlighed og funktionalitet.

  • 0
  • 0

Hej - og tak for jeres feedback.

Pop-up-spørgeskemaerne er som nævnt i blogindlægget ikke noget, vi har fundet på her på ing.dk, men et fælles initiativ fra alle danske netmedier, hvorfor I også vil møde dem på de fleste andre større sites. Det er helt frivilligt, om man vil svare på spørgsmålene, og man kan altså vælge blot at takke nej. Derudover er trafikmåling langt fra ligegyldig - den er fundamental for, at vi kan forstå vores brugere og skabe økonomi i at drive et website som ing.dk.

Derudover har I helt ret i, at ing.dk ikke fungerer tilfredsstillende. Login-systemet er i dag det største problem, men herudover er der også andre fejl, som vi - ligesom jer - har svært ved at leve med, og som giver mange problemer i hverdagen. Netop derfor har vi lanceret version2.dk på en ny platform for at afprøve nye muligheder. Vi bruger altså kræfter på at forbedre ing.dk, men der går desværre lidt tid, før vi ser resultaterne af arbejdet.

Angående TinyMCE-fejlmeddelelsen, som Jakob har vedhæftet, så er den sendt videre til vores leverandør, så de kan udbedre fejlen.

Mvh Casper, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Casper: Det jeg syntes er mærkeligt er, at ing.dk bruger tid og kræfter på at være med i test-fasen af et nyt system istedet for at bruge disse kræfter på det elendige system som hele ing.dk er bygget på. Kræfterne er meget bedre anvendte på at få flyttet ing.dk over på noget der fungere, og her skal version2.dk helt klart have ros, det fungere meget bedre og mere elegant end ing.dk nogensinde vil kunne komme til (IMO)

Jeg vil samtidig tillade mig at undres over at du kan skrive I på redaktionen også har svært ved at leve med disse fejl og store mangler, for hvis det havde påvirket Jeres hverdag så meget, så ville der helt sikkert have været gjort noget ved det (dvs. hvis man havde været en seriøs udbyder af materiale på nettet).

Du skriver også at trafikmålingen skal gøre det muligt for Jer at forstå brugerne, fint nok... men hvorfor bruger I så ikke energi og tid på at forstå alle de indlæg som I har fået her på debatten samt dem som jeg ved at I har modtaget på mailen? I er og har jo åbenbart været ganske udemærket klar over at det har været galt med brugbarheden af ing.dk men der er åbenbart ikke nogen der gider/vil/har råd til at gøre noget ved det? Personligt kan jeg da også informere om at fx. jeres konkurrent cw.dk har mistet mig som bruger til fordel for version2.dk fordi jeg syntes det nye cw.dk er for uoverskueligt og for trælst at navigere rundt i. Hvis der havde været et seriøst alternativ til ing.dk så ville det være meget nemt at måle trafikken her... den ville nemlig have været nær nul!

Så, please, flyt ing.dk væk fra den mangeårige skrantene skod-platform den har kørt på og over på noget der dur.. og meget gerne hurtigt (ja det skulle have været inden udgangen af 2005 IMO!).

Selv det offentlige kører ikke på så elendige IT systemer i så lang tid som ing.dk har gjort.

  • 0
  • 0

Hej Thomas.

Der er ikke meget i din mail, jeg kan være uenig i. Jeg er netop blevet ansat her i firmaet for blandt andet at få gjort noget ved de problemstillinger, du nævner.

Jeg forstår derfor godt jeres frustrationer, når vi lancerer nye ting. I dette tilfælde er det dog ganske få timer, vi har brugt på at implementere den nye trafikmåling på ing.dk - slet ikke noget, der har nogen konsekvens for det videre arbejde med ing.dk.

Det er i øvrigt et forsøg på åbenhed, at jeg nævner et nyt projekt med konsekvens for brugerne af ing.dk. Det er en linje, jeg vil forsøge at fortsætte - også selv om jeg risikerer at høre for, om jeg ikke har bedre ting at tage mig til, så længe de nuværende problemer med ing.dk eksisterer.

Derfor kommer I også til at kunne læse det her på bloggen IngTernt, når vi har noget konkret nyt at melde ud om arbejdet med ing.dk.

Mvh Casper, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Casper: Åbenhed er altid godt, og det skal I/du have ros for! Men det eneste reelle vi stadig virkelig mangler er, at der sker handling på området. Jeg glæder mig da meget til ing.dk bliver et site der rent faktisk fortjener at være online her efter år 2000 (at det så er 7 år siden vi skiftede er en lille detalje). Det glæder mig også at man rent faktisk er blevet klar over problemerne og ikke længere fejer brugernes fejlmeldinger af med at man jo også selv er ude om det fordi man ikke kører IE :-(

Men kunne vi få en forsigtig udmelding vedr. problemerne på login? Det er det absolut største irritationsmoment lige pt.

(BTW. så er der stadig problemer med TinyMCE!)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten