Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Plomben ud, ca. hundrede

I dag er Puch-knallerter vist mest noget, man forbinder med Maxi-modellen og en mælkekasse bagpå. Sådan var det ikke i 1970'erne, da denne motorbloggist udførte sine første eksperimenter med hurtigroterende forbrændingsmotorer.

En aktuel pressemeddelelse fra www.PuchKlub.dk sender os en tur ned af memory lane til da Araldit, håndslibemaskiner og diamantbor var fritidsbeskæftigelse og begreberne "boret, hakket, planet og gearet" var blandt de hotteste hos drenge.

I pressemeddelelsen lyder det: "…To knallert-freaks, et par gamle drenge på 48 år, startede i januar måned 2006 en speciel knallertklub i Danmark, med fokus på de altid populære Puch knallerter. Klubben er på kun 6 mdr. blevet en stor succes, med en tilgang på 5-10 nye medlemmer pr. måned.

De to 'drenge', Lars E. Jensen og Niels Teilbæk, har det tilfælles, at de begge i starten af 70'erne kørte på Puch knallerter og er nu ca. 33 år efter, igen blevet grebet af de gamle knallerter. "Hvem husker ikke Børge Jensen fra Olsen-Banden filmene og hans store røde Puch VZ50?…"

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Motorblog-læser Gunnar Ersgaard har sendt nedenstående interessante betragtninger til os...
 
"Og så kan I lige få mit hemmelige tune tip til en 2gears BFC (I ved den med vride gear og glidekobling!) Bor et 5,5 mm hul i cylenderen, ud til det fri. (Man skal tænke sig grumme godt om mellem hvilke 2 køleribber man borer) Monter en Dell Orto kabutator med variabel strålespids og juster til normalt for fed blanding - hullet giver lidt ekstra, og ikke så lidt endda, luft til maskinen og i mit tilfælde gik den nu 75 km/t i stedet for de "lovlige 55" ned ad bakke! (Den var i 1965 så gammel, at der ikke var krav til nogen plumbe. Designet var godkendt uden, men dog uden at blive "boret". Tricket var at politifolk er gode til at se konstruktionsændringer. Var gearing og det øvrige i orden så måtte den høje fart jo skyldes "en heldig" model. Man kunne i bedste fald få en påtale om den variable strålespids - men da kaburator diameteren passede med indsugningsmanifolden, så var det jo ikke der man kunne sætte ind. I øvrigt, hvem kan andet end grine af en idiot, der borer sin maskine på denne måde? Det har i hvertfald været tilfældet ved mange topstykkeplanere og plumpeudtrækkere som jeg har kendt."
 

  • 0
  • 0