Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Pikes Peak: Så er det på søndag!

Ja-ja, det er ikke fordi jeg selv har fulgt det tæt - men på søndag skal VW forsøge at slå rekorden for elektriske biler på den legendariske Pikes Peak International Hill Climb i Colorado.

På den korte 8,3 km lange kvalifikationsstrækning har de har nu sat en tid på 3:16.083, hvilket er mere end 11 sekunder hurtigere end nummer 2. Men det rigtige løb på søndag er 20 km langt med 159 sving og det kan let føre til overophedning af batterierne.

Se den her lille video om forsøget.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er interessant med el-biler på den bane. Man har traditionelt benyttet sig af biler med vild turboladning da luften bliver tyndere og tyndere jo længere op af bjerget man kommer. En elbil burde være helt uberørt af denne fortynding - udover den aerodynamiske effekt som er ens for alle.

Det er vel også nogle få år siden at hele banen nu er asfalteret. tidligere har den sidste del af banen blot været en grusvej. Det er lidt synd at man ikke længere kan sammenligne med tider fra de "gode gamle dage"

  • 0
  • 0

Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så er kvalifikationstiden på 3:16 også 10 sekunder hurtigere end den kvalifikationstid, der blev sat af bilen med rekorden for hurtigst bil nogen sinde.
Så måske er det ikke kun elbils rekorden det er udsigt til bliver slået. Muligvis er det efter weekenden en elbil der har rekorden på Pikes Peak.

  • 2
  • 0

"Pikes Peak får mig altid til at tænke Michele Mouton, og dernæst quattro."

Jeg synes du burde tænke Ari Vatanen Peugeot 405 T 16

https://www.youtube.com/watch?v=KTeoe8G24ag

Michele Mouton er en legende og det er Ari Vatanen også, men dem findes der flere af deriblandt Sebastian Loeb. Han har vist stadig rekorden for at køre Pikes Peak i en Peugeot 208 T16. Den havde en kraft/vægt forhold på 1:1 - - 875 HK/875KG.
Det tog ham 8:13 minutter at køre de 20 kilometer op ad "højen".

https://www.youtube.com/watch?v=CZlcRezBFXA

https://en.wikipedia.org/wiki/Pikes_Peak_I...

Så blev der ro fra konkurrenterne!

Elbilerne skal så ikke køre den fulde længde, så det bliver vanskeligt at sammenligne.

  • 0
  • 2

Elbilerne SKAL så ikke køre den fulde længde

Hans Jørgen - men de må vel godt, hvis de måtte ønske det?

Ja da, hellere end gerne.

Det må vi da håbe at de gøre. Ellers får de nemlig ingen tid noteret, da eller klasser (inklusive elbiler) kører præcist samme rute. Naturligvis.

VW 's elbil har iøvrigt nu i træningen sat tider for alle tre delstrækninger. Lægges disse tre tider sammen bliver resultatet 7:33 min. Det kan man muligvis ikke med et retvisende resultat.
Ikke desto mindre er 7:33 nærmest en uendelighed hurtigere end overalt rekorden for alle klasser på 8:13. Så det bliver spændende at se, om overalt rekorden fra på søndag tilhører en elbil.

VW's elbil starter kl 10:00 lokal tid på søndag.

  • 2
  • 1

Så blev der ro fra konkurrenterne!

Imponerende. - Ingen tvivl om det.

Men det er på asfalt.
Og med mange autoværn...

Dem med "hår på brystet" er de 'gladiatorer', som satte rekorder inden underlaget blev 'forudsigeligt'.

Videoen med Ari Vatanen giver et ret godt indtryk af forskellen, i forhold til Sébastien Loeb.

Ikke for at tage 'noget' fra Loeb, - det er stadigvæk en super præstation - det giver bare ikke helt samme WOW!-følelse.

K

  • 1
  • 0

Den bil som satte rekord i 2016 Rhys Millen EV

https://www.youtube.com/watch?v=h8xbHJelMjg

kørte med de samme motore som

Electric fox dragsteren som besøgte malmøbanen og som desværre brandte på banen sidst på sessongen.

http://insideevs.com/wp-content/uploads/20...

og når jeg siger de samme motore så mener jeg ikke samme type , det er de samme motore og controlere som blev fløttet fra dragster til pikes peak bil og tilbage igen. controlerene er specielt udviklede af firmaet. https://driveeo.com/ motore og controlere koster omkring 1000000kr hvis man skulle ha lyst til at købe dem, og til dem der ofte spørger om hvorfor vi "true cousins" ikke køre børsteløse motore , så er det svaret, vores motore og controlere koster tilsammen ca 150000 kr og levere samme effekt eller mere.

Ennu en interasant detalje,
Da teamet kom til malmø var motorcontrolerene ikke "mappet" i de helt lave omdrejninger , d.vs. at de kunne ikke levere max moment fra 0 rpm , for det havde de aldrig haft brug for , så de første mange løb brugte de på at mappe fasestrømmen i forhold til taggersignalerne, og de havde store problemer med det.

her et billede af dragsterens motor opsætning. 6 motore i electric fox

https://www.zegetion.com/MotorSport/DragRa...

og her af pikes peak bilen. 3 motore og senere 4 i bilen.

https://static1.squarespace.com/static/52d...

  • 4
  • 0

Og så har VW været en tur op ad bakken. I tiden 7:57. Hurtigste tid nogen sinde, og første gang nogen har været under 8 min.

  • 6
  • 0

Nur Rallye-Legende Walter Röhrl (siegte 1987 im Audi Quattro) schimpfte: „Seit am Pikes Peak auf Asphalt statt auf Schotter gefahren wird, interessiert mich das Rennen nicht mehr. Meine Siegerzeit ist ein Rekord für die Ewigkeit.“

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten