motorbloggen

Peugeot og Statoil lokker med biodiesel

At den franske PSA-koncern er dygtige til at producere dieselmotorer er vist hævet over enhver tvivl.

Men nu har Peugoet-delen tilsyneladende slået sig sammen med Statoil om at udvikle en nye biodieselolie til motorerne.

Det vil de så præsenterer i morgen onsdag til et rigtig motorjournalist-møde på Langelinie Pavillonen.

Hvad der skal ske, er der lagt et røgslør hen over. I en pressemeddelse beskrives det at Peugoet og Statoil har: "udviklet en særproduktion af en supergod og ekstra renlig biodiesel, som teknisk set sagtens kunne lanceres nu, men som givetvis tilhører en fjernere fremtid."

For mig lyder det ret kryptisk. Hvis den kunne lanceres nu, hvorfor så ikke gøre det? (kunne det have noget med prisen at gøre?)

Denne "supergode" biodiesel vil de hælde på deres "super-renlige" dieselbiler og vi journalister skulle selv få mulighed for at deltage "aktivt i testen" - de forstår sandelig, at øge spændingen...

Nå, men lad os nu se - vi tager til pressemøde og håber at biodiesel er lige om hjørnet.

Hvis nogen af denne Motorblogs læsere skulle vide nogen om Peugoet/Statoils supergode biodiesel, så skriv det endelig her - det kunne være rart at have et par gode spørgsmål med på notesblokken før sådan et pressemøde.

/Bjørn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mit første spørgsmål ville være om der er tale om første eller anden generations biodiesel. Første generation er basseret på planteolier (raps, soya, palme) som er foresterede, anden generation er basseret på affaldsprodukter (f.eks. animalsk fedt).Med første generation render man ind i spørgsmål som arealanvendelse (hvor meget landbrugsareal skal vi sætte til side til energiproduktion), energieffektivitet (kan det bedre betale sig at anvende biomassen til decentral kraft-varme end at bruge energi på at forarbejde den til flydende brændstoffer) og det etiske spørgsmål (kan vi bruge 'mad' til energiformål når der er folk der sulter?).Desuden skal man jo altid se på det samlede energi- og CO2-regnskab fra plante til bil inden man udnævner noget til at være CO2-neutralt i større eller mindre udstrækning.Endelig fraråder nogle bil- og komponentleverandører anvendelse af biodeisel, mens andre acceptere det. Hvilken indflydelse har det f.eks. på partikelfiltrene på dieselbiler eller SCR-katalysatorer på Euro4 lastbiler og busser?

  • 0
  • 0

Supergode spørgsmål fra Ken.Jeg vil gerne vide:Er der tale om en ester (som f.eks. RME)?Hvordan påvirker det engine-out partikelemissionerne?Er der kapacitet for det i DPFen?Hvis engine-out partikelemissionerne øger sammenlignet med fossil diesel, og det må man bestemt mistænke hvis det er en ester, er det så grunden til at man ikke markedsfører produktet? (Det ville jo øge partikelforureningen fra ældre biler og muligvis ødelægge DPFen på nyere.)Eller kan man tolke den krypiske meddelse som at også PSA har indset fordelene med DME (som er en ether, og som jo ganske rigtigt er et supergodt brændstof som ligger et stykke ude i fremtiden)?Hvis ikke, hvordan står produktet sig så i sammenligning med DME?mvh JensPS. Angående DME - been there, done that  Lad dem ikke indbilde dig at det er en verdensnyhed de selv har fundet på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten