close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Perspektiv med buschaffør

Pt. har vi for mange arbejdsløse. Præcis hvor mange er egentlig ikke vigtigt i denne sammenhæng, der er for mange og det er nok.

Lige nu diskuterer vi rejsekortet og dets omkostninger og en af de mest interessante tal i alle diskussioner om kollektiv transport, er at det offentlige betaler halvdelen af driftsomkostningerne, mens passagererne betaler den anden halvdel, rundt regnet 7mia hver (iflg teknologirådets rapport fra 2005).

Movia søger for løn til ca. 5.000 og DSB til ca. 10.000, hertil kommer de medarbejdere der sidder i kommuner og regioner mv.

Et slag på tasken er at det offentlige direkte betaler mindst 8.000 lønninger for at få den kollektive transport til at virke.

Arbejdsløshedsdagpenge er ca. 200.000/år mens en buschaffør tjener ca. 300.000/år, så den samfundsmæssige pris for en buschaffør er ikke over ca. 100.000/år.

Formodentlig er tallet en god del lavere, pga. af alle de udgifter arbejdsløshed medfører, men lad os bare holde os til hvad vi kan dokumentere.

For den estimerede ekstraregning til Rejsekortet (2.7mia/15år) kunne man altså ansætte noget der ligner 1.800 buschaffører.

Movia kører 570 buslinier, så i runde træk kunne vi dobbeltbemande alle busser for de samme penge som vi skal betale et udenlandsk firma og bankerne for at få Rejsekortet.

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Buschaffører er ikke i kartegorien vidensarbejdspladser, som vores 'folkevalgte' er enige om er det eneste Danmark skal satse på, men jeg er helt enig med dig PHK, og vil tilføje, at vi sikkert gratis kan bemande alle busser og tog med to chaffører og en billetkontrollører.

  • 0
  • 0

Ville det ikke samfundsmæssig være bedre at gøre alt offentligt transport gratis?
alene de penge der kan spares i kontrolanlæg er da anseelige ;O)

  • 0
  • 0