Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

På Vædderen - med 20 knob

Efter besøg og taler af kronprinsen og andre honoratiores afsejlede Vædderen endelig 11.august på slaget 18:45. "Endelig" fordi mange mange måneders forberedelse fik en afslutning - og nu blev til virkelighed. Da Kronborg dukkede op til bagbord summede folk lige så stille ud på dækket og kiggede ind over. Udover bespisning var aftenen optaget af 2 timers gennemgang af nødudgange og brandslukningsudstyr. Mange faldt om ved 12-1-tiden - og så stod adskillige op igen kl 03, da togtets første station blev nået: CTD-kast ved Læsø.

Lørdag (12/8) og søndag (13/8) nåede vi yderligere 2 CTD-kast - og en masse andet udstyr blev prøvet; noget med succes - andet ikke så vellykket. Det har medført heftig kommunikation med land - hvorfra kan vi skaffe, det der mangler? kan det sendes til Færøerne? til Grønland? eller ? De tre CTD-kast gav en forfærdelige bunke vandprøver, der holdt 3 af projekterne (kulstof-projektet, opløste organiske stoffer samt vores Roseobacter-projekt) beskæftiget i mange mange timer. Det var godt at få prøvet alle analyser "on board" under de rigtige betingelser. Og konstatere, at autoklave, termostatskabe, filtreringsudstyr - og hvad vi ellers er afhængige af - virker. Når man er vant til at arbejde i et laboratorium, der står stille, er det dog lidt af en udfordring at arbejde på gyngende grund. Selvom vi primært har sejlet i "fladt vand", så synes landkrabberne vist, at det ruller noget - især når man står yderst i en laboratorie-container på agterdækket. Frisk luft er godt!

Der har været skrevet en del om problemer med udstyr og skib i forbindelse med test-sejladsen. Nogen burde skrive en meget stor artikel om de tusindvis af ting, der fungerer - for det gør langt det meste, og det, der ikke virker, er der straks nogen, der tager hånd om og forsøger at gøre noget ved det.

Mandag (14/8) morgen gik skibet i tørdok. Dvs. det tog nogen tid at få det stabiliseret, så vand måtte ud og ind et par gange. Propel-problemerne blev jo nærmest forsidestof, og da skibet omsider var tørlagt gik den store detektivjagt i gang. Som beskrevet i flere web-medier, var det IKKE den forventede fejl……. men nattens arbejde afslørede to små defekte O-ringe på 3-4 cm i diameter. Jeg har selv holdt dem i hånden - og man føler sig meget ydmyg, når man ser skibet på ca 4000 tons og udstyr og mekanik for mange mange millioner kroner. Og så kan to bitte små gummiringe forhindre os i at sejle.

Men sejle, det gør vi. Vi forlod Stavanger tirsdag (15/8) om aftenen - og siden har vi sejlet med næsten 20 knob. Så nu er der fremdrift! Tirsdag fik vi endnu et CTD-kast - det første til under 1000 meter, men andre ting "brutalis" måtte udskydes pgra vejret.

Opholdet i Stavanger var selvfølgelig ikke ønsket - men, der er ikke noget, der er så galt, at det ikke er godt for noget: mange af os brugte tiden til rigtig at komme på plads, få organiseret containerne, fundet lagerplads og, ikke mindst, fastsurret alle løsdele. Stavanger gav mulighed for en større "shopping frenzy" efter diverse praktiske småting, som viste sig at mangle ved de første par dages arbejde. Desuden fik vi alle mulighed for en rundvisning under Vædderen - hvor der er gemt mange funktioner. Dels af skibets normale funktioner - dels noget af det udstyr (fx multibeam) der er sat på til togtet. Man håber klodser og stativer holder, når man kravler under kølen på et skib af den størrelse.

Vi nåede helt efter planen Færøerne her til morgen (torsdag 17/8) - flotte grønne øer med tåge og lidt regn. Der var nok en del, der var tilfredse, da skibet lå lidt roligere i søen. I dag er det så store skiftedag - en del står af og nye kommer om bord. Og man føler sig allerede som en gammel rotte, der kender rutinerne og skibets og dagens gang ombord. Det bliver spændende at komme mod Island og Grønland.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten