motorbloggen

På farten med raps i tanken

I går var Motorbloggen til pressemøde med Peugeot og Statoil.

Det har jeg beskrevet i en lille artikel på ing.dk. Men det aldrig-stoppende nyhedsflow har fået historien til at glide lidt ned ad listen på. Så hvis du har misset den, så kan du læse den her.

Konklusionerne er meget kortfattet: Vi taler om standard Peugeot HDi, som fyres med 30 procent RME

Danske motorjounalister skal bekræfte Peugoet i, at man ikke kan mærke det på bilen præstationer. Derfor får vi lov til at låne en bil i en uge.

CO2-regnskabet er uklart. Hvis der alene ses fra standeren på tankstationen, så har Peugeot beregnet, at der næsten kan spares 50 procent sammenlignet med en tilsvarende benzin-Peugeot.

Det samme er de miljømæssige aspekter omkring dyrkning af raps i så store mængder, som der skal til for at erstatte en betydelig mængde af det danske fossile motorbrændstof med raps.

Partikelemission er ifølge Peugeot, ikke noget problem. Spørgsmålet er nu: Skal politikerne give afgiftsfritagelse for dieselolie tilsat RME, sådan som Peugeot og Statoil foreslår?

/Bjørn

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne vel passende fritage RME'et fra afgift, således at diesel med 30% RME var belagt med 70% af afgiften på almindelig diesel. Godt nok så sparer man kun omkring 25% i CO2 regnskabet sammenlignet med almindelig diesel, men de sidste 5% bør vel landmanden betale afgiften for når han køber diesel til sin traktor i forbindelse med rapsdyrkningen.

  • 0
  • 0

   Selvfølgelig skal vi have en afgifts reduktion på bio diesel. Det har næsten alle andre EU lande. Man skal ikke kun se på CO2 regnskabet, men også på voresafhængighed af fossile brændsler ( dino-fuels ).Danmark er i øjeblikket selv forsynende med olie og gas fraNordsøen, men det er jo en stakket frist.Det er derfor på høje tid at se sig om efter alternativer.     Der tales meget om brint som erstatning for benzin og diesel,men dette kræver store og dyre ændringer af både forsynings-nettet og af bilernes konstruktion. Desuden glemmes ofte spørgsmålet om, hvor brinten skal komme fra.     Derfor er biodiesel et MEGET godt valg for brændstof tiltransportsektoren.        Husk også at Rudolph Diesel faktisk udviklede sin motor    til at køre på vegetabilsk olie.    De fleste frøproducende planter kan bruges som grundsubstansfor biodiesel produktion, men i Danmark er raps et oplagt valg.    Der er masser af brakjord at opdyrke.        Desuden er det også muligt at fremstille biodiesel af alger.       Alger har et output, som MEGET større en fek.s raps og       har derfor et enormt stort potentiale til at blive fremtidens       brændstof.              Se her :         http://www.algaefuels.org/       Mvh               Petter Bertram         

  • 0
  • 0

Peter har vist ret, der er en 207.  De biler vi journalister har fået lov til at låne er 307'ere (og en enkelt 107)

  • 0
  • 0

Algerne opsuger ikke kun næring fra deres omgivelser, menogså en enorm mængde CO2, som de så omdanner til ilt. Man kan faktisk bruge algerne til at rense spildevand med, samtidig med de omdanner CO2 fra f. eks et kraftværk til O2.I et lukket system vil algerne herved få en eksplosiv vækst.De skal så kontinuerligt sies fra, olien udvindes og laves tilbiodiesel. Der kan herfter laves ethanol af restproduktet ellerdet kan anvendes som foder.      Det er jo hele 4 ting på én gang !              God weekend                                    Petter   

  • 0
  • 0

Biobrændstof er ok men kun indtil nogen tager sig sammen og får lavet billige fotoelektriske film så vi kan lave solmarker der, udover at ikke kræve arbejde som landbrug gør, kan fungere året rundt. effektiviteten er mange gange bedre end fotosyntese.Det er samtidigt belejligt fordi bilerne i den nærmeste fremtid ikke længere skal køre med forbrændingsmotorer men skal være elektriske og det bliver fokking fantastisk :)4 gange så energieffektiv, meget simplere at bygge, meget mere potent og elbilens sidste svaghed batteriet tegner nu til at blive tilsvarende overlegent (med undtagelse af super langture i ødemarken)Lyder vildt optimistisk ikke? men det er ganske sikkert. Disse 4 links opsummerer det ganske pænt og koncist:http://www.youtube.com/watch?v=eE01yUYq0_M... http://money.cnn.com/2006/09/15/technology... EESTOR er det afgørende element der giver lang rækkevidde, billigt, kompakt og ikke mindst kan oplades på få minutter på en 'tankstation'. 52kWh i 150kg til 2-3000$ der giver ca 250km. to giver ca det dobbelte. Elmotor på 250 hp vejer omkring 30kgForbrændingsmotoren er død, den har bare ikke opdaget det endnu(gad godt være flue på væggen i diverse møderum hos kendte bilfabrikanter når det løbende går op for dem. ikke mindste Ferrari og Porsche, vores super sportsvogne som en lille elbil smadrer :)ENJOY :)

  • 0
  • 0

Læste lige det andet patent: AvAvavav - 3500 V DC!!  DET vil garanteret give et godt  knald hvis "batteriet" flækker eller kortslutter.  SHIVA folkene, ITER eller CERN ville nok købe det. JEG ville ikke have den tingest i bagagerummet. """

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten