motorbloggen

Oplevelse og indtryk: Den nye MG4

Illustration: Bjørn Godske

Det vælter ind med kinesiske elbiler. Hvis du tog turen forbi eCarExpo i Bella Centret, så kunne man støde på mærker som BYD, Xpeng, Aiways, Polestar og MG.

Det er den sidste, altså MG, vi her har fokus på. For med deres nye MG4 er der indlejret et meget klart budskab til de europæiske bilproducenter: Vær beredt! - det vender vi tilbage til.

Blandt de andre kinesere på vej skal det her bemærkes, at de tydeligvis primært var rettet mod det amerikanske marked, da de fleste af bilerne var store og luksuriøse.

Det gælder for eksempel Xpeng P7 og BYD Han, der begge er i Tesla S-størrelse, men til helt andre priser end S-modellen er blevet solgt gennem de sidste ti år. En Xpeng P7 kan for eksempel leveres til næste år og forventes at starte på omkring 420.000 kroner, mens prisen for en DYB Han som udgangspunkt ligger på 600.000 kroner.

Men der er også mindre biler på vej og her skal der peges på BYD’s mindste model kaldet Atto 3. Det er en såkaldt crossover i et lidt bedaget design og til en startpris på 330.000 kroner.

Og ligesom med MG4’eren, så er det her, det interessante ligger.

For vi har her på Motorbloggen i længere tid efterspurgt elbiler i ‘Danskerklassen’, altså relativt små velkørende biler med plads til fire og fornuftig plads til bagage. De skal kunne køre langt nok til at dække hele landet, men behøver ikke at have 1.000 hk.

Man kunne have troet, at modeller som Peugeot e-208 og VW ID.3 kunne have udfyldt den rolle, men den første er for dårlig (har jeg læst andre steder), og den anden er for dyr, da modellen med lille batteri til 270.000 kroner, ikke længere bliver produceret.

Det er her MG4 kommer ind i billedet. Det er en crossover, og lige netop den størrelse og den oprette siddeposition gør, at den er lige tilpas så stor, at man ikke føler sig klemt ned i en minibil.

Der er rigelig med plads på bagsædet (også i hovedhøjde), og bagagerummet klarer 350 l. Motoreffekten er 150 kW, og rækkevidden er 435 km (WLTP).

Opladning sker med 11 kW hjemme eller med op til 135 kW på farten.

Illustration: Bjørn Godske

Køreegenskaberne er, for at sige det ligeud, fremragende. Styretøjet giver fuld fornemmelse for underlag og retning, og undervognen er perfekt afstemt til almindelig asfalt.

Og så må den trække 500 kg, hvilket er nok til at tage en lille trailer til genbrugspladsen.

Men der hvor den virkelig skiller sig ud fra de tidligere nævnte konkurrenter i samme størrelse, er på udstyr. Den er spækket med det. Her er alt det basale og så noget, der kun ses i langt mere kostbare modeller: kamera hele vejen rundt og dermed 360 grader visning af bilen, virkelig gode LED-lys, både for og bag, varmepumpe og elektrisk forsæde i førersiden.

Og sidst, men ikke mindst, så er der prisen: 285.000 kroner for modellen. Det er mindre end en Peugeot e-208, som endda har et mindre batteri, og hvor der skal betales mindst 300.000 for at få LED-lys og varme i sidespejle. Prisen for MG4 er også meget mindre end en ID.3, hvor der skal betales 360.000 kroner for en bil i nogenlunde samme størrelse, den store udstyrspakke og med samme rækkevidde.

Og hvad betyder det så? Det betyder, at de europæiske bilproducenter skal se sig over skulderen, for ellers bliver de kørt over. Der kommer simpelthen en bølge af biler, som står klar til at gå i direkte konkurrence med elbiler fra de store, etablerede mærker fra Tyskland, Frankrig og Italien.

Situationen minder en smule om 1970’erne, hvor det var japanske modeller fra Toyota, Mazda og Datsun, som tog en ordentlig bid af markedet i Europa med udgangspunkt i bedre kvalitet og lavere priser.

Jeg tror, at Danmark bliver en prøvekanin på en lignende udvikling. Vi har nemlig ry for at være meget lidt loyale, når det gælder valgt af bilmærke - vi skifter derhen, hvor vi kan få den bedste pris, hvilket måske har noget at gøre med, at vi ikke har egen bilproduktion.

Så når en kineser kommer og tilbyder en bedre bil, mere udstyr og som endda er billigere end konkurrenternes, er mit bud, at vi slår til. Det kunne være når VW-koncernen er klar med lignende modeller fordelt ud på VW, Seat og Skoda, eller når Stellantis kommer med en velfungere familieibil, hvad enten den hedder Fiat, Jeep, Opel eller Citroen, at vi vil vælge europæisk. Men hvis de ikke er klar om kort tid, så er jeg bange for, at de får problemer.

Måske vil kinesernes indtog ikke have helt så stor en gennemslagskraft i resten af Europa, men mit bud er, at de over en bred kam får succes. Og jo længere tid der går, før de europæiske producenter får prisen ned og kvaliteten op, jo flere kinesiske elbiler vil vi se.

I USA er det nok en helt anden historie, da ekstrem patriotisme og loyalitet over for de amerikanske mærker, nok skal holde gang i den amerikanske bilindustri.

For os danskere vil der selvfølgelig være købsovervejelser, der der gør, at vi vælger at bruge lidt ekstra kroner på at købe en elbil fra en hæderkronet europæisk producent. Det kan for eksempel være, at man stiller sig tvivlende overfor om kineserne også kan levere hurtig adgang til reservedele, et godt forhandlernet og service som vi kender det i dag. Men hvorfor skulle de ikke kunne det?

Og den europæiske loyalitet kan meget vel fordufte med den næste generation af bilkøbere. Hvis det sker, så kan vi godt vinke farvel til en meget stor luns af den europæiske bilproduktion.

Illustration: Bjørn Godske
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg ved ikke hvor motorskriben har det fra, endsige om han har kørt en?

Jeg har selv en e208GT og bortset fra rækkevidden og prisen er jeg svært tilfreds med bilen, især dens køreegenskaber og vejbeliggenhed.

Alligevel skifter jeg nok leverandører næste gang en ny bil skal i garagen. Det virker ikke som om Stallantis tager el-biler alvorligt. Dem der er seriøse har automatsk opdatering og mulighed for krog (min kan udstyres med en, men kun for cykelholder) og konkurrencedygtige priser...

  • 15
  • 1

Det kniber stadig med kvaliteten på kinesiske varer og der skal store forandringer til for at det skulle kunne lykedes for dem at så styr på kvaliteten. Jeg vil ikke have en kinesisk bil, jeg har købt for meget kinesisk skrald elektronik til at stole på dem. For år tilbage købte jeg LED pærer i kina da man ikke kunne få dem i DK. Den første batch var med Cree LED fra USA og de havde levetid på flere år. På et tisdpunkt gik de over til kinesisk producerede LED og de havde 3 sekunders levetid (det var ganske imponerende).

Det man kan frygte er at den europæiske bilindustri forsøger at konkurere på prisen og slækker på kvaliteten.

  • 14
  • 34

Jeg ved ikke hvor motorskriben har det fra, endsige om han har kørt en?

Du har ret, jeg har ikke selv kørt den og fik måske strammet teksten lidt for meget, da jeg skrev, at den var for dårlig ud fra nogle anmeldelser. Blandt andet FDM, som skriver at:

"208-modellen er en gennemsnitlig minibil, så der er ikke overvældende god benplads ved bagsæderne. Dermed er modellen bedst egnet til to personer plus bagage. e-208 fås heller ikke med anhængertræk, hvilket kan være udslagsgivende for nogle bilkøbere."

og at:

"Så selvom rækkevidden er blevet bedre, at varmepumpe nu fås til e-208, og at man kan få den adaptive fartpilot til topmodellerne, er det ikke nok til at gøre bilen til et fantastisk køb. Sammenholdt med en garanti på under tre år, så bliver det i denne omgang blot til en middelmådig trestjernet vurdering."

  • 27
  • 4

I anmelders af elbiler, er der i min optik alt, alt for lidt fokus på opladningstid.

Hvis man som mange byboer ikke har egen oplader og derfor er afhængig af offentligt tilgængelig opladnings muligheder, er opladningshastighed (i hvert fald i min optik) en afgørende faktor for valg af elbil og her indsnævres feltet af realistiske biler ganske betragteligt

Ja, det er i langt de fleste tilfælde fint, hvis bilen kan oplade 200+ km pr nat, hvis man har egen ladestander og kan lade bilen stå fra man kommer hjem om aften, til man tager afsted igen om morgen. Men har man ikke egen ladestander, ændre det sig (igen i min optik) ganske betragteligt - jeg kommer ikke til at parker min bil, gå (måske langt) for at komme hjem, gå (måske langt) for at komme tilbage til den igen og flytte den, køre rundt efter en ny alm parkeringsplads, gå (måske langt) igen for at komme hjem. De 200+ km skal kunne klar på 10 minutter og det efterlader ikke mange mulige biler

Med en MG4 vil det tage næsten 27 minutter, at oplade 200+ km....

Hvis XPeng G9 holder hvad de lover, kommer de ned på 5 min, for at oplade 200km, hvilket desværre ikke bliver muligt i europa, da det kræver 480 kW oplader og de allere hurtigste i europa (og USA for den sags skyld), kun har en effekt på 350kW…

  • 11
  • 6
Elefanten i rummet:

Vil man gennem købet af sin bil støtte et regime som det kinesiske? Det må hver enkelt jo afgøre med sig selv. Ingen tvivl om, at salgsbrochuren indeholder de "rigtige" argumenter om ydelse, acceleration og WLTP rækkevidde. Lasteevne (mangel på samme) nævnes aldrig i tests foretaget af de professionelle anmeldere; hvorfor det? En af mine bekendte interesserede sig for en Aiways U5, da den så ud til at være tilpas rummelig til familien og feriebagagen. Men, men: lasteevnen rakte ikke mere end personerne og eventuelt en enkelt taske. En "danskerbil" skal vel kunne bruges til andet og mere end at pendle mellem hjem og arbejde?

  • 29
  • 3

Det kniber stadig med kvaliteten på kinesiske varer

Øhhh.....

Solceller?

Teslaer?

Geely'er (a.k.a. Polestar) ?

Harley Davidson dele?

Apple produkter?

Du lever i fortiden. Kinerserne er dygtige og giver dig præcis hvad du ønsker. Ønsker du billigt lort så får du det. Betaler du til gengæld en rimelig pris, så tror jeg nok du kan regne med en rimelig kvalitet.

I øvrigt: Da min svoger købte sig en T3'er betingede han sig den var fra Shanghai da det vist er det eneste dted de har helt styr på samlekvaliteten.

  • 37
  • 8

En af mine bekendte interesserede sig for en Aiways U5, da den så ud til at være tilpas rummelig til familien og feriebagagen. Men, men: lasteevnen rakte ikke mere end personerne og eventuelt en enkelt taske.

Det er vel bare fordi det er en moderne elbil. En model Y kan klare 430kg.

Ved nærmere eftertanke, måske er dette grunden til at rednecks holder fast i deres håbløse 4hjulstrækkere og elbilerne er forvist til spelt-bæltet. 430 kg er jo knap nok hvad hvad to voluminøse Texanere vejer ???

  • 20
  • 8

Kristian Glejbøl, man kan nu få flere elbiler med god lasteevne.

Men der ser ud til at være en sammenhæng med tophastigheden. Elbiler med høj tophastighed har dårlig lasteevne. Og omvendt. (MG4 bryder så måske mønsteret ved at være dårlig på begge punkter.)

Så min personlige teori er, at det simpelthen kniber at finde dæk, som både er godkendt til høj hastighed og højt lastindeks. Og derfor sætter man bilernes lasteevne til det, som man kan finde dæk til.

(Model Y har fået et ordentligt hop op på lasteevnen for ikke så længe siden. Måske man kan få et hint ved at kigge på, om den samtidigt har fået dæk, der ikke før var tilgængelige på markedet.)

  • 2
  • 6

Øhhh.....

Solceller?

Teslaer?

Geely'er (a.k.a. Polestar) ?

Harley Davidson dele?

Apple produkter?

Der er faktisk meget ofte forskel på om et vestligt firma som Apple, fremstiller produkter i Kina, eller om det er et rent kinesisk produkt.

Tesla Model 3 og Y udvikles i USA, og Tesla definerer stramt hvordan bilen skal fremstilles og hvordan kvaliteten skal kontrolleres, så her der der tale om en amerikansk fabrik, der bare er placveret et sted i verden, hvor arbejdskraften er billig, og hvorfra bilen kan sælges på det verdens største bilmarked, uden gigantisk importsafgift.

Et andet godt eksempel er kinesiske vindmøllerproducenter, som stadig halter langt efter vestlige producenter, og derfor kun har en ganske lille markedsandel udenfor Kina, selvom deres møller kan købes billigere.

Det gælder selvfølgelig ikke de møller, som kommer fra Siemens' og Vestas' fabrikker i Kina, som efterspørges i resten af Asien og Australien, men som kineserne selv går udenom, i forsøg på at fremme deres egne producenter.

For Vestas var Kina oprindeligt en markedsmulighed, som siden blev et sted, hvor de bare kan producere til lave lønninger, og eksportere til resten af Asien.

I bilindustrien er det lidt anderledes, da Kina længe har praktiseret et krav om at fabrikken skulle være halvt ejet af kineske virksomheder, hvis de ville have lov til at producere biler i Kina, og var bilen ikke produceret i Kina, opkræves der 5 gange så høj registreringsafgift.

Det har betydet at kinesiske firmaer gennem en årrække har fået førstehåndserfaring i bilproduktion og kvalitetskontrol, som udover en fhv lille del af deres eget marked, kan eksporteres til vesten, mens resten af den kinesiske bilindustri producerer noget farligt skrammel, som til gengæld er til at betale for en kinesisk middelklasse.

Geely er en kinesisk bilproducent, der ejer Volvo, men det er mere præcist at beskrive dem som europæsike Volvo, der under kinesisk ejerskab udvikler både Volvoer og Geelyer i Europa, og får sidstnævnte og produceret i Kina.

Om kineserne vitterligt er så meget foran, at de snart er i stand til at rende europæisk bilindistri over ende, skal jeg ikke helt udelukke (især da elbiler i en grad involverer den batteriindustri, som kineserne, i lighed med solcelleindustrien, narrede fra os vha heftig statsstøtte), men hvis de er det, er det nødvendigt at både EU og USA tager begrebet "strategisk industri" alvorligt op til overvejelse, så vi ikke bliver endnu mere afhængige af import fra et regime, som meget vel kunne have andre planer med handelen end bare at forsyne os med billige varer.

Disse overvejelser, og konsekvenserne deraf, fornemmer jeg allerede sker i stigende udstrækning - ikke mindst i Biden's Defense Production Act - som har meget mere med bl.a. amerikansk solcelleproduktion at gøre end ordet "Defence" antyder.

Når alt det så er sagt, så gavner det ikke sagen at vores egen bilindustri (i særdeleshed BMW og Mercedes) hænger maksimalt i bremsen, mht omstilling til BEV.

Hvis det simpelthen er for svært for de traditionelle producenter at overkomme, vel fordi de har forgældet sig til op over begge ører i forældet teknologi, så må vi fra EU's side overveje at skrue støtten i vejret for nye producenter, som grundlæggende fokuserer på BEV, med alt hvad det indebærer, uden at tage hensyn til en fortidens industri.

I det tilfælde, er der kun at sige R.I.P. - i hvert fald til den traditionelle bilindustri.

Inden vi fælder den dom, skal det dog siges at VW faktisk forfølger et mål om at alle biler, solgt i Europa, skal være BEV senest i 2033, og som vi kan se, har de jo først og fremmest fokuseret deres BEV-produktion i Europa, selvom der kunne være mange grunde til at fokusere på Kina i stedet.

Og selvom de bevæger sig lidt kluntet, og erkender lidt sent at de er håbløst bagud på elektronik og software, som de burde have været skarpe på for flere år siden, så er VW og dets søster-firmaer faktisk ved at være en ganske solid spiller på BEV-markedet.

Og så alligevel, så endte hønisserne i VW's bestyrelse med at fyre Herbert Diess, som var den eneste CEO jeg kunne få øje på i Europa, der havde forstået alvoren, og som virkelig prøvede - så vi må se.

  • 29
  • 4

Men der ser ud til at være en sammenhæng med tophastigheden. Elbiler med høj tophastighed har dårlig lasteevne. Og omvendt. (MG4 bryder så måske mønsteret ved at være dårlig på begge punkter.)

Er det ikke primært fordi de BEV'er, der har højest tophastighed, typisk både har to motor-gear-enheder samt større batteri end de øvrige modeller på samme platform, og derfor udnytter en større del af platformens bæreevne uden last?

Der har så længe jeg kan huske, fandtes biler i den helt tunge luksusklasse, som kunne skyde særdeles høj topfart, så dæk synes ikke at være begrænsningen.

  • 12
  • 1

Har du praktisk erfaring med kinesiske leverandører?

Det har jeg og Glejboel har ret. Hvis du er i Kina for at faa noget til den absolut billigste pris faar du noget skrammel.

Du kan faa fantastiske ting i hoej kvalitet, til virkeligt fornuftige priser. Og saa er der bare ting du simpelt hen ikke kan faa uden for Kina, med mindre du vil betale helt vanvittige priser. Arbejder taet sammen med en raekke leverandoerer i Kina som bestemt leverer fremragende og konsistent kvalitet, fleksibilitet og engineering support - men nej, det er ikke de billigste.

Kinesiske biler for 15 aar siden var noget knirke-knage bang bang - men der er nu MASSER af kina elbiler, se paa Xpeng, BYD og alle de andre - de virker bare, de er laekre og oser af kvalitet....

Sel en simpel bil som en BYD E6 som de bruger til taxi ( x 44000 stk i Shenzhen ) er da en ganske fin dyt.

  • 15
  • 1

Men har man ikke egen ladestander, ændre det sig (igen i min optik) ganske betragteligt - jeg kommer ikke til at parker min bil, gå (måske langt) for at komme hjem, gå (måske langt) for at komme tilbage til den igen og flytte den, køre rundt efter en ny alm parkeringsplads, gå (måske langt) igen for at komme hjem.

Kunne man eventuelt lade på sin arbejdsplads og dermed komme i mål? Min arbejdsplads har 4 offentlige ladere, nabo virksomheden har 11. Så jeg tænker (og tager måske fejl) at de fleste ville kunne "leve" med at lade ude. Til langture gælder der så andre forhold, men de gælder også for dem der lader hjemme.

  • 13
  • 1

Nogle kan helt sikkert klare det med opladning på arbejdet og flere vil helt sikkert kunne drage nytte af det i fremtiden. Men det vil næppe blive alle der kan det, særligt hvis alle elbil i fremtiden bliver elbiler.

I min optik, har anmeldelser alt for lidt fokus på opladningstid, opladningstiden er for mig et yderst vigtgit parameter og kun en bil, der endnu ikke er til salg, ser ud til at opfylde mit minimums krav, på 10 minutters opladning for 200km.

  • 0
  • 17

I min optik, har anmeldelser alt for lidt fokus på opladningstid,

Tjaa... nu har jeg tilfældigvis en elbil og mere end 2 års erfaring. Jeg kan "kun" lade med 80kW. Tro mig eller lad være; med mit brugsmønster har jeg endnu ikke oplevet problemer eller irriterende ventetid.

Man kan jo altid "opfinde" et scenarie hvor elbilen ikke slår til.

Det kan man så også for ICE'er. Gad f.eks. godt vide hvor længe endnu man vil tillade ICE'er i parkeringshuse og færger - de kører jo rundt med store mængder flydende letantændelig vædske, der ovenikøbet er kræftfremkaldende og giver hjerneskader, altimedens de udleder gas der er livsfarlig i lukkede rum!

Nej vel? ICE'er er heller ikke perfekte. Vi har bare glemt hvor tosset en opfindelse de i virkeligheden er fordi vi er vokset op med dem.

  • 24
  • 3

I min optik, har anmeldelser alt for lidt fokus på opladningstid, opladningstiden er for mig et yderst vigtgit parameter og kun en bil, der endnu ikke er til salg, ser ud til at opfylde mit minimums krav, på 10 minutters opladning for 200km.

Jeg kan forstå dette synspunkt hvis vi ser på de få brugere der slet ikke har mulighed for at lade om natten eller i arbejdstiden. Det må efterhånden være et meget lille antal danskere.

De af os der har muligheder gennem boligforeningen (mig), hjemme eller på arbejdet har erfaret, at ladehastigheden intet betyder hvis bare bilen kan lade med 3 faser 16A = 11 kW. Det dækker (næsten) al hverdagsbehovet for ladning hos op mod 95% af befolkningen (min vurdering).

Din situation kan være anderledes men en forespørgsel til din arbejdsgiver, eller en snak med kommunen, om hvor de opsætter AC ladestandere - og hvornår - kan løse problemerne med ladning i hverdagen.

  • 13
  • 0

jeg kommer ikke til at parker min bil, gå (måske langt) for at komme hjem, gå (måske langt) for at komme tilbage til den igen og flytte den, køre rundt efter en ny alm parkeringsplads, gå (måske langt) igen for at komme hjem.

Det lyder som om det er svæt at holde bil, der hvor du bor. Du skal gå (måske langt) for at finde en P-plads, hvor du kan holde natten over., det uanset om der er ladestander eller ej. Hvor langt er der så til ladestandere - og hvor langt er der til en, hvor du kan lade din bil stå natten over?

  • 7
  • 0

Tjaa... nu har jeg tilfældigvis en elbil og mere end 2 års erfaring. Jeg kan "kun" lade med 80kW. Tro mig eller lad være; med mit brugsmønster har jeg endnu ikke oplevet problemer eller irriterende ventetid. Man kan jo altid "opfinde" et scenarie hvor elbilen ikke slår til.

Samme her - intet problem, heller ikke på bilferierne.

Det er et spørgsmål om at ændre nogle vaner og det har de fleste heldigvis intellektuel kapacitet til.

Eksempel: Nye elbilister, der på langtur lader til 100% (som på benzintanken) på hurtigladeren, selvom de kunne nå hjem til hjemmeladeren med kun 45% på batteriet (ladehastigheden falder typisk til halvdelen omkring de 80%).

Hvis ellers man kan lade hjemme eller på arbejde, så er de første ~300 km hver dag jo nemmere end med en benzinbil (der skal tankes 'ude' for hver 1.000 km). Det er kun de dage, hvor man kører over 300 km, at man overhovedet skal forholde sig til opladning 'ude' - og så svært er det altså ikke, hvis man har bestået sin folkeskole.

  • 17
  • 1

Så når en kineser kommer og tilbyder en bedre bil, mere udstyr og som endda er billigere end konkurrenternes, er mit bud, at vi slår til.

...

Måske vil kinesernes indtog ikke have helt så stor en gennemslagskraft i resten af Europa, men mit bud er, at de over en bred kam får succes.

Ja, lad os endelig bakke op om Kina, så de kan bakke op om Rusland og anektere Taiwan med invasionen i Ukraine som forbillede. Bare familen Danmark køber en elbil, har de jo gjort sit til at redde verden og kan pudse glorien :-) "Selvfølgelig" kan vi da ikke meddele Kina, Indien og Iran, at enten stopper de al samhandel med Rusland, eller også stopper vi al samhandel med dem, for så risikerer Apple ikke at kunne få chips fra TSMC i Taiwan (det vil Kina nok blokkere for), så vores "stakkels" børn ikke kan få den nyeste iPhone hvert år, Ole Geisler og andre må lidt mere til lommerne for at få produceret i f.eks. Japan eller østeuropa i stedet, og Mærsk får mindre at sejle med.

I USA er det nok en helt anden historie, da ekstrem patriotisme og loyalitet over for de amerikanske mærker, nok skal holde gang i den amerikanske bilindustri.

Måske burde vi gøre det samme og så samtidig redde vores egne arbejdspladser? Når politikerne ikke tør sige fra pga. alle mulige særhensyn, er forbrugerne måske netop de eneste, der kan få stoppet krigen i Ukraine ved at boykotte samtlige produkter, der er produceret i Kina, Indien og Iran, så længe pengestrømmen fra de lande understøtter Putins krigsmaskine med tilhørende terror, brud på menneskerettighederne og alle krigens love. Det kommer dog næppe til at ske, for når man f.eks. kan få en kinastikkontakt for 20 kr., men skal betale 90 kr. for en tilsvarende fra LK, som er produceret i Ringsted, rækker solidariteten ikke længere!

Øhhh.....

Solceller?

Tja, https://www.tv2lorry.dk/lorryland/flere-so... .

Man kan få fremragende solpaneler fra bl.a. Tyskland og Sverige, og undlader vi en masse dyr og ressourcekrævende DC-AC-DC konvertering kan vi stadig få økonomi i det og et langt mindre klimaaftryk. I sidste ende kommer det til at afhænge af batteriteknologien, og her er Sverige https://www.altris.se også førende på teknologi til fremtidens Na-ion batterier; men igen, igen bliver det nok CATL i Kina, der kommer til at levere, fordi forbrugerne kun tænker på én eneste ting - prisen!

  • 12
  • 11

Det lyder som om det er svæt at holde bil, der hvor du bor. Du skal gå (måske langt) for at finde en P-plads, hvor du kan holde natten over., det uanset om der er ladestander eller ej.

Ja, man kan jo overveje at flytte. Der er en del byer, der gør meget ud af at undgå biler. Det gør de formodentlig med opbakning fra indbyggerne.

Og en gang i mellem så rammer det ikke kun "de andres" biler.

Men der kommer nok flere elbiler med kortere ladetid, med tiden.

Der er også langt mellem elbiler, der kan påmonteres en ordentlig trailer. Det er jo blevet bedre, de seneste par år.

  • 0
  • 7

Måske burde vi gøre det samme og så samtidig redde vores egne arbejdspladser? Når politikerne ikke tør sige fra pga. alle mulige særhensyn, er forbrugerne måske netop de eneste, der kan få stoppet krigen i Ukraine

Hvad skal jeg sige? Vi er 95% enige. De eneste der kan gøre noget er politikerne, den folkelige moral smuldrer jo så snart man skal betale 13kr mere for en flybillet og Arne ikke har råd til 2 årlige charterferier.

Eneste værktøjer politikerne har er i virkeligheden told, skat og afgifter. det er bare et værktøj der ikke er nemt at sætte i spil, fordi folk så straks hyler op om skattetryk, diktaturstat og misundelsesskat.

Såhhh, vi er enige om problemet. Eneste løsning jeg ser er toldmure omkring Europa med de gener og øgede priser det vil medføre.

Hvem kan pege på en bedre løsning der er politisk fordøjelig i dagens Danmark/Europa?

I mellemtiden kan man jo fundere over hvem der skal have ens stemme næste gang der er folketingsvalg

  • 12
  • 0

I mellemtiden kan man jo fundere over hvem der skal have ens stemme næste gang der er folketingsvalg

Til den tid ligger Ukraine i ruiner, og selv da vover ingen lande eller EU at stille ultimative krav til Kina (plus Indien og Iran).

Forbrugerne er ganske simpelt nødt til at vågne op og indse, at hvis de køber produkter, der er produceret i Kina, Indien og Iran, er de indirekte med til at holde krigen i Ukraine i gang. Jeg (mit firma Innovatic) får af den årsag produceret print i Tjekkiet og monteret i Danmark, og jeg lukker så øjnene for, hvad jeg kunne have fået tilsvarende print og montage for i Kina; men jeg nægter at understøtte det styre.

Der er absolut ingen tvivl om, at Kina synes, at Rusland anektering af (dele af) Ukraine er helt i orden, for de har tilsvarende planer med Taiwan og har tidligere indlemmet Hong Kong. De er bare kloge nok til ikke at sige det højt; men hvis kinesiskproducerede produkter og andre kinesiske produkter end Huawei bliver delvist usælgelige i vesten, må det vel gå op for selv Xi Jinping, at krig er uacceptabelt, hvis hans "venskab uden grænser" med Rusland resulterer i en blodrød bundlinje og millioner af utilfredse arbejdsløse.

  • 16
  • 3

Ole Geisler og andre må lidt mere til lommerne for at få produceret i f.eks. Japan eller østeuropa i stedet, og Mærsk får mindre at sejle med.

Jeg kan ikke koebe det jeg skal bruge i Oesteuropa. Og producerer BTW i Polen, saa det er ikke det. Men specifikke emner er bare ikke mulige at finde i EU! - det er ikke prisen

Eller rettere - det kan man godt, men saa ser man bare at de kommer fra Kina, og er rebranded og kommaet flytte et hak paa prisen. Nej,det rykker ikke.

Og en printproducent i Tjekkiet? Hvad kan de? - har vaeret EU rundt for 4-5 aar siden, der var ingen der kunne levere det vi oenskede ( 8-14 lag, blind an buried, 2 mil ) - men tager gerne en henvising til en professionel producent

  • 2
  • 0

Og en printproducent i Tjekkiet? Hvad kan de? - har vaeret EU rundt for 4-5 aar siden, der var ingen der kunne levere det vi oenskede ( 8-14 lag, blind an buried, 2 mil ) - men tager gerne en henvising til en professionel producent

Vi benytter Prago Board https://pragoboard.cz/en ; men jeg ved ikke, om de eller f.eks. Varioprint i Schweiz https://www.varioprint.com/index.html kan leve op til dine usædvanlig høje krav. Ellers var det måske en idé at kontakte den eneste tilbageværende, danske producent - Pridana - http://www.pridana.dk .

Efter at vi og andre i årevis har outsourcet alt til Kina, vil der selvfølgelig være en del produkter, som vi ikke kan få fra andre steder fra, og det har jeg fuld forståelse for; men på E22 i Odense var tendensen alligevel klar - flere og flere trækker produktionen tilbage til Europa af mange gode grunde.

  • 12
  • 0

Tjekkiet har længe betalt for russisk gas, og har været imod EU sanktioner overfor et land (med sygt styre, manipuleret befolkning) groomet af en psykopat der er gået stik imod hans forgængeres løfte ifølge Budapest Memorandum 1994.

Det meste af vores tøj og sko bliver lavet af børnearbejdere under arbejdsmæssige og helbreds ødelæggende forhold vi end ikke har fantasi til at forestille os.

Olieindustrien har i årtier systematisk nedbrudt miljøet overalt.

At tro at vi nu vil boykotte kinesiske biler, blot fordi de tyske og franske ikke kan klare sig i konkurrencen, (selv om de også er fremstillet i Kina) er utopisk.

"China's Dominance in Manufacturing is growing, not shrinking"

https://asia.nikkei.com/Opinion/China-s-do...

De fleste mennesker boykotter ikke noget der vil være den mindste smule ubekvemt for dem, og bare at nævne Qatar, giver risiko for dødstrusler.

Heldigvis har Dan Jørgensen & Co fået overbevist danskerne om at de på mirakuløs vis har fået sat klimaforandringerne på pause til 2029.

Så kan alle vi danske jo sove trygt så længe

  • 9
  • 3

I min optik, har anmeldelser alt for lidt fokus på opladningstid, opladningstiden er for mig et yderst vigtgit parameter og kun en bil, der endnu ikke er til salg, ser ud til at opfylde mit minimums krav, på 10 minutters opladning for 200km.

IONIQ 6 deler platform og dermed ladehastighed med IONIQ 5, Genesis GV60 og KIA EV6. At de ikke har samme "fast charge" skyldes forskel i bl.a. cd. Og så skal man lige huske på at temperatur, klima (regn) og kørestil er nok så afgørende for køredistancen. ;-)

  • 3
  • 0

Tjekkiet har længe betalt for russisk gas, og har været imod EU sanktioner overfor et land (med sygt styre, manipuleret befolkning) groomet af en psykopat der er gået stik imod hans forgængeres løfte ifølge Budapest Memorandum 1994.

Hvad er der i vejen med Tjekkiet - https://tjekkiet.um.dk/om-tjekkiet/udenrig... ?

Tjekkiets forhold til Rusland har længe været på et lavpunkt. Da der i 2021 fremkom angivelige beviser på russisk indblanding i en eksplosion på et militært ammunitionslager i Tjekkiet i 2014, førte det til gensidige udvisninger og reduktion af antallet af diplomater på begge missioner, til et absolut minimum. Regeringen har siden Ruslands Krim-annektering i 2014 støttet sanktionerne mod landet og er efter invasionen i Ukraine fortaler for de stærkest mulige sanktioner mod Rusland.

eller til Tjekkiets stillingtagen i Taiwan-Kina konflikten:

Forholdet til Kina er anstrengt, hvilket til dels skyldes tjekkiske forbindelser til Taiwan, hvor Senatets formand Miloš Vystrčil (ODS) aflagde besøg i 2020. Tjekkiet - og især Prags borgerrepræsentation, der domineres af regeringspartiet Pirater - støtter også åbenlyst Tibets frihedskamp.

Jeg ser ikke den mindste grund til, at Tjekkiet ikke skulle være et "godkendt" produktionsland med de samme holdninger til Rusland og Kina, som Danmark.

  • 1
  • 2

I min optik, har anmeldelser alt for lidt fokus på opladningstid, opladningstiden er for mig et yderst vigtgit parameter og kun en bil, der endnu ikke er til salg, ser ud til at opfylde mit minimums krav, på 10 minutters opladning for 200km.

sådanne biler har været til salg herhjemme siden februar 2019. Min lader med op til 1780km/h hvilket svarer til ca 280 - 290 km på 10 minutter.

Jeg kan bekræfte at det ikke er en teoretisk størrelse men er muligt at opnå i praksis da jeg har ladet med den hastighed en del gange på ferier.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten