motorbloggen

Oplevelse og indtryk: Den nye Mercedes EQS

Illustration: Bjørn Godske

Mercedes producerer stadig masser af benzin- og dieselbiler og har derfor endnu ikke lagt alle deres æg i elbils-kurven. Men over de senere år, er deres bud på, hvordan fremtidens bilpark kommer til at ser ud, blevet mere og mere seriøse.

Det startede i helt tilbage i 2011 med en elektrisk version af den daværende B-klasse. Siden kom der forskellige prototyper og konceptbiler, men det var først i 2019 med den første model i EQ-serien, hvilket var en stor SUV kaldet EQC, at det for alvor blev seriøst.

Siden er der kommet en elbil i A-klassen (lille SUV), B-klassen (mellemstor SUV) og V-segmentet (minibus). Senest har de vist en konceptbil kaldet EQXX og så altså en S-klassen, som Motorbloggen har haft mulighed for at køre.

Lige om lidt er der også udsigt til en elektrisk E-klasse og en stor SUV. I 2025 skulle en EQC sedan også være klar.

EQS skal altså regnes for en luksusbil. Den er opbygget som en traditionel sedan, med fire døre og et stort bagagerum, men med en tophængslet bagklap (så man kan måske kalde den for en stor hatchback).

De rå data siger 523 hk (385 kW), 648 km rækkevidde (WLTP) og et batteri på 107,8 KWh. Opladning sker med 11 kW AC og op til 200 kW DC. Grundprisen for den kørte model, med tilnavnet 580 4Matic, er 1.489.998 kroner. Den aktuelle model havde fået lagt ekstraudstyr ind for omkring 240.000 kroner, så vi endte på 1.729.211 kroner. Den billigste model i serien står til 953.998 kroner.

Efter en uges testkørsel vil jeg fremhæve følgende, som gør, at EQS’eren topper min liste over elbiler: Fantastisk komfort, virkelig god kabine og infotainment-system, super køreegenskaber og som prikken over i’et: Firehjulsstyring!

For at tage det sidste først, så er firehjulsstyring ikke nyt, men alligevel spøjst at se på en personbil. Med en akselafstand på 321 cm, så ville det være noget af en kolos, at manøvrere rundt på snævre parkeringspladser. Men alt det afskaffer firehjulsstyringen. Det er komplet umuligt at mærke, at der er tale om en meget lang bil, for med en venderadius på 10,9 meter, er vi kun godt en meter fra min egen minibil. Det er virker nærmest naturstridigt.

Bemærk her, at vi kørte topmodellen, hvor baghjulene kan vinkle 10 grader (+19.318 kroner), mens det i standardmodellen kun er 4,5 grader.

Styring af baghjulene skulle også være i funktion ved høje hastigheder for at sikre stabilitet. Det var ikke noget vi lagde mærke til, hvilket på sin vis er godt nok. Men det kan også skyldes, at hastigheden aldrig blev særlig høj i testdagene.

Ellers så er det meget svært, at finde svage punkter i EQS’en. Luftaffjedringen gør, at man nærmest ikke mærker vægten - Mercedes ved godt hvordan man affjedre tunge biler - og der mangler aldrig motorkraft. Bortset fra den dag, da der kun var 20 km tilbage på batteriet og alt ekstraudstyr automatisk blev slukket. Motorkraft blev begrænset, så højst var muligt at køre 90 km i timen og enhver acceleration blev begrænset til næsten ingenting.

Men ellers er rækkevidden enorm set med dagens standard. Da vores test blev udført i køligt vintervejr, så var vi dog langt fra at kunne måde de godt 600 km på en opladning. Lad os sige, at vi på en god dag ville have ramt 450 km.

Indvendigt bliver man især glad for de store skærme (der er tre styk), som er lette at finde rundt i. Der er også fysiske knapper til flere af standardfunktionerne.

Nu kunne nogen måske tænke, at sådan en EQS måtte være de oplagte ministerbil. For er det ikke i biler i S-klassen ministrene normalt kører rundt i?

Men her kommer der et par indvendinger: Bagsædepladsen er ikke supergod, der er fint med plads til knæene, men på grund af batteripakken i gulvet, så sidder man lidt højt og det giver dårlig støtte til lår. Lofthøjden er heller ikke imponerende, hvis man er over 180 cm. Der kan bestilles specialstole til bagsædet - dem har vi ikke prøvet - men hvis bilen skal kunne bruges som rullende ministerkontor, så skal pladsen på bagsædet være bedre end den er i standardversionen. På forsædet er alt dog i skønneste orden, så hvis ministeren kører selv, er alt fint.

Med hensyn til EQS’ens selvkørende funktioner, var det kun meget begrænset, hvad vi fik prøvet der. Det umiddelbare indtryk var, at den er på niveau med andre tyske modeller i luksusklassen.

Så lad mig sige det ligeud: Den nye Mercedes EQS er muligvis det bedste elbil, der endnu er bygget - hvis vi altså ser bort fra prisen. Der er selvfølgelig ting, som kan gøres bedre, men alt i alt har Motorblogger ikke kørt noget bedre.

Test fra andre medier indikerer, at det især er den amerikanske Lucid Air, der kommer tættest på. Også Tesla S Plaid kunne være en konkurrent, selvom flere skriver, at følelsen af luksus ikke helt er på samme niveau.

EQS koster i grundmodellen 953.998 kroner. Modellen som vi kørte står til 1.489.998 kroner og havde fået ekstraudstyr installeret, så prisen ramte 1.729.211 kroner. Førerpladsen fungerer fremragende. De tre store skærme fungerer fremragende. Der er tilpas med knapper til vigtige funktioner og masse af rum til at lægge telefoner og drikkevare. Illustration: Bjørn Godske
Bagagerummet er på hele 610 liter. Til gengæld er der ikke et Frunk, så kabler skal altså ligge bagi. Illustration: Bjørn Godske
Store fælge ser måske godt ud på billeder, men personligt foretrækker jeg de lidt mindre 20" frem for disse 21" (til en ekstrapris på 20.805 kroner) Illustration: Bjørn Godske
Designet på EQS'en fungerer rigtig godt. Men fordi man sidder ovenpå batteripakken, har den en naturlig højde. Det er godt for indstigningen, men ikke så godt for pladsen til fødder på bagsædet. En model som Polestar 2 har faktisk lavet en fordybning i batteripakken der hvor bagsædepassageren har fødderne - det er ret smart og noget jeg tror, at andre producenter vil efterligne. Illustration: Bjørn Godske
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan også læse lidt sammenligninger af nogen, der har prøvekørt dem alle og se, hvordan de rangerer dem - på caranddriver.com. Der er de ikke voldsomt imponeret over eqs.

  • 2
  • 5

MB har lovet at EQS bliver full-self-driving op til 60 km/t i Tyskland i 2022! Det syntes jeg Bjørn kommer lidt let hen over!

Lidt OT:

MB har introduceret hybrid som standard på deres 200 motorer. Det er en 14HK el-motor direkte integreret i svinghjulet.

Det lidt en game changer i forhold til at gøre hybrid og plugin-hybrid bilernes drivlinje mere simpel, omend der nok er et par års udvikling endnu, før vi ser en plugin-hybrid med den teknologi.

Skyd mig bare for at godt kunne li' plugin-hybrider! Min næste bil bliver nok en Tesla alligevel!

  • 1
  • 5

Jeg kender ikke den pågældende hjemmeside (caranddriver.com), men selv Bjørn Nyland (youtuberen teslabjørn) har roser til den, og ugebladet Auto Express har så vidt jeg husker kåret den til verdens bedste elbil - uagtet den voldsomme pris. Kan man afholde sig fra afkrydsning af de fleste punkter på menukortet, fås en enmoters model med stort batteri for en god mille.

PS.: ja Tesla bliver værd at kigge på, når Berlinfabrikken begynder at spytte biler ud...

  • 4
  • 2

...er den hidtil laveste for en serieproduceret bil,

Ja, men husk at gange med frontarealet, som er ret stort. Fed bil. Har kørt den - også i 580 udgaven. Den er hurtig, men også så komfortabel at det ikke mærkes på samme måde som i en benzin-rusker. Vi taler lidt om 400 Volt vs 800 Volt her: https://www.youtube.com/watch?v=38LqOCn1YoY

EQS har en af de flotteste ladekurver - dvs den lader kraftigt helt op til 80% eller mere. Det skyldes ikke mindst, at dens 108 kWh tilgængelige kapacitet kommer af et batteri, som faktisk er på 120 kWh. https://ev-database.org/car/1484/Mercedes-...

  • 8
  • 0

"En model som Polestar 2 har faktisk lavet en fordybning i batteripakken der hvor bagsædepassageren har fødderne - det er ret smart og noget jeg tror, at andre producenter vil efterligne."

Ja, første elbil med det var Porsche Taycan i 2019, hvor der kaldes fodgarage.

"men på grund af batteripakken i gulvet, så sidder man lidt højt og det giver dårlig støtte til lår."

Ligesom på Tesla S, der har markedet laveste bagsæde hvor forkant er blot 28 cm over gulvet og hvor man sidder med sine ben i en N form med dårlig støtte under lår.

  • 4
  • 0

648 km rækkevidde... Rækkevidden enorm set med dagens standard. 

Moderne mellemklasse elbiler i 300-400.000 kr klassen kører omkring 500 km WLTP på en opladning. At kalde 648 km enormt I forhold til dette synes at noget af en overdrivelse.

  • 5
  • 3

kører omkring 500 km

Det er sku ikke det man hører fra ejerne! De er konstant stressede (range anxiety) og kører bevidst i røven af lastbiler og ved lav hastighed.

Der går tredive år i den EV er brugbart til os der virkelig bruger bilen. Og til den tid er der sku noget helt andet.

  • 0
  • 28

Til #9:

Bare rolig, du kommer til at køre elbil, længe før der er gået 30 år.

Ikke fordi elbilerne er blevet klar til dig, men fordi du er blevet klar til elbil.

Og til den tid vil du have fortrængt alle dine tidligere udgydelser om elbiler og vil derfor være ude af stand til at opfatte dit nederlag. Hvilket vil sige, at det vil være spild af tid at indgå i en diskussion med dig nu.

  • 21
  • 3

Som det er nu, så overholder man ufattelig mange fossilbiler, når man kører i sin elbil på motorvejen. Der er utrolig mange fossilbiler der ligger og snegler afsted bag lastbiler i inderste spor. Jeg tænker de lider af tankstations-angst med de benzin- og diesel-priser der er for tiden.

  • 17
  • 3

Produktionsstandard?? Har fulgt lidt med i hos Carmaniac på Youtube. Han har siden december haft en EQS til ca. 130 k€ og haft ret splittede oplevelser. Når bilen kører og alt fungerer er han begejstret. At bilens samlinger er præget af uens spaltemål og skævt indpassede elementer er han vildt irriteret over. Ligedes er det ham ubegribeligt, at der ikke kan leveres en varmepumpe til bilen. Det er med til at drive forbruget op over 250 Wh/km i bykørsel om vinteren. Bilen har været på værksted 4 gange på de godt 4 måneder han har haft den. Noget tyder på, at EQ-divisionen ikke har de samme produktionstandarder som resten af MB-Group.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten