Ville det være for meget at opgive forbruget på testturen?
*Vi kørte godt nok under næsten optimale forhold - hverken for varmt eller for koldt- *
Den lyder som en elbil, men den ligner en BMW og den kører som en BMW. Det er simpelthen den grundlæggende egenskab ved BMW’s nyeste elbil kaldet i4.
Den er nærmest ikke til at skelne fra en almindelig 4-serie og sætter man sig ind i den, så er det et traditionelt BMW-interiør, man mødes af. Selv gear-vælgeren og baghjulstræk har BMW holdt fast i.
Her er der ikke plads til lidt funky moderne elbilsfunktioner. Kunderne skal ikke skræmmes væk og der skal ikke flashes for meget, at de er sprunget med på miljøbølgen.
For mig gør det ikke noget. Jeg kan godt lide det afdæmpede BMW-design. Og når jeg skriver afdæmpet, så er det sammenlignet med koreanske modeller som Hyundais Ioniq 5 og Kia’s EV6.
Der er altså tale om en klassisk sedan (dog med en tophængsler bagsmæk) og det gør godt for CW-værdien, der ligge på bare 0,24. Derfor er siddestillingen lav, sammenlignet med tidens trend, hvor det helst skal være SUV-lignende modeller med udsigt oppefra.
Batteriet er på 83,9 kWh (brutto) og den officielle rækkevidde for den testede model (eDrive40) er “op til 590 km”. Det virker på ingen måde urealistisk. Vi kørte godt nok under næsten optimale forhold - hverken for varmt eller for koldt - og selvom en kold vinterdag måske vil trække 30 procent ned, så er det alligevel godkendt.
Også interiør og komfort, minder om BMW’s ICE’er - pladsen er ikke enorm, men hvis man ikke er for høj, så er det muligt at sidde på bagsædet i længere tid af gangen.
Hvor Mercedes EQS nærmest gik amok i skærme (tre styk) og Tesla fra starten lagde ud med den store centrale skærm, så har BMW fundet en passende balance med to aflange skærme der indeholde mange funktioner. Men der er stadig plads til knapper til funktioner som volumen og luftdyser. Det kendte BMW-drejehjul til at styre funktionerne på skærmen med, er også bibeholdt.
Opladning sker med op til 200 kW og det er godt, hvis BMW’en skal bruges som rejsevogn. Der er nemlig både komfort og bagageplads (470 liter) til længere ture.
Tophastigheden er begrænset til 190 km/t. Hvis køreprogrammet holdes til “ECO Pro”, så er der samtidig fuldstændig tyst i kabinen. I Comfort og i Sport er der en kunstig motorlyd, som varierer efter, hvor hårdt der trykkes på pedalen - temmelig fjollet.
En elbil er næsten altid en tung sag og i4’eren (2.050 kg) vejer da også godt 300 kg mere end en lignende BMW 4 (1.720 kg). Men det føles bare ikke som et problem. Vi har desværre ikke haft mulighed for at kaste den rundt på en bane. Men mon ikke, at den også ville kunne klare det uden den store dramatik.
Hvem er så konkurrenterne? De fleste vil pege på Tesla 3 og Polestar 2. Om sammenligningen er reel, er svært at sige, da alle tre biler har fordele og om ulemper. For eksempel er BMW’en dyrest (465.00 kr. i grundmodellen), mens Tesla 3 er hurtigst og har længst rækkevidde (602 km). Polestar har et mere SUV-look og kan måske appellere til dem som gerne vil sidde højt.
I sidste ende kommer valget nok ud på, hvor man føler sig bedst hjemme. For mig er det klart i en BMW i4.
Desværre er ventetiden lang for levering - en tidligere kollega her på Ingeniøren bestilte en i september sidste år og har endnu ikke fået den leveret.
Ville det være for meget at opgive forbruget på testturen?
*Vi kørte godt nok under næsten optimale forhold - hverken for varmt eller for koldt- *
... har jeg hørt.
Så hos BMW i Kolding at der stod på en 330e: "Du kan købe denne bil eller lade være. Vi får ikke flere i 2022".
Omkring BMW's indretning: Det handler ikke kun om at "ikke virke for grøn", men snarere at BMW har et betjeningskoncept, de har optimeret på i årtier. Der skal være en bedre grund end "jubii, stor skærm" for at ændre det radikalt.
Min nuværende - og forhenværende bil - er BMW 3 serie, som jeg er meget glad for. Et super kompromis mellem komfort, kraft, design og ikke mindst dynamik. At de så er super-konservative mht. udstyr er et irritationsmoment, men ikke nok til at tage fornøjelsen fra måden den kører på. Selv de frygtelige bæver-tænder på den nye 4-serie kan jeg - efterhånden - tilgive.
Spurgte i sidste uge den lokale BMW forhandler hvornår jeg kan få leveret en i4 hvis jeg bestilte nu. Efter sommer 2023, måske. Vi kom også forbi: iX3 - omkring nytå. iX med lille batteri - sommer næste år. iX med stort batteri - ukendt.
Det er nu ikke fjernt fra KIA EV6 - to skærme - en midterkonsol med drejeknap til "gear" og med knapper til visse funktioner.
Der kan hurtigt komme for meget lir https://jyllands-posten.dk/biler/ECE139360... ind i i kabinen som tager opmærksomheden.
Udover kørefornemmelsen i sædet bag rattet køber man en BMW for de ydre kvaliteter. Har desværre ikke prøvet en i4, men de rammer mange af BMW's klassiske dyder. Dog forlyder det at den ikke er så legesyg som M-modellerne (læs understyring) og at den er vægtet rigelig komfortabel. Og så har den selvsagt ikke sekser-lyden. Men klart - en favorit blandt elbiler hvis lottotallene flasker sig.
Der kan hurtigt komme for meget lir https://jyllands-posten.dk/biler/ECE139360... ind i i kabinen som tager opmærksomheden.
I dag skal biler kunne mere og mere, der kommer flere og flere funktioner. Så kan fabrikanterne vælge mellem
Jeg hælder til talestyring som det mest sikre
@Bjørn - Jeg læser ikke noget on hvorvidt du/I tester talestyringen når I tester biler. Kunne det komme med i jeres tests?
I dag skal biler kunne mere og mere, der kommer flere og flere funktioner.
Især tyskerne har alenlange tilvalgslister, så slutprisen kan næsten fordobles i forhold til grundprisen. Personligt er jeg generelt mere interesseret i tilvalg udenfor kabinen og klarer mig langt henad vejen med basisudstyret i kabinen.
Personligt er jeg generelt mere interesseret i tilvalg udenfor kabinen og klarer mig langt henad vejen med basisudstyret i kabinen.
Det forudsætter passive tilvalg uden for kabinen, som ikke kræver interaktion. ;-) F. eks. skulle sidespejle i gamle dage justeres udefra i selve fastgørelsen. ;-)
Det forudsætter passive tilvalg uden for kabinen, som ikke kræver interaktion. ;-) F. eks. skulle sidespejle i gamle dage justeres udefra i selve fastgørelsen. ;-)
Så må jeg nok hellere uddybe;
Når man ser bilreklamer drejer det sig typisk om indretningen i kabinen, såsom hvad man kan vælge af alverdens tivoli på skærmen, fartpiloter m.m.
Hvor ofte støder man på reklamer om valg af dækmærke, fælgstørrelse, støddæmpertype - eventuel justerbar fra - indrømmet kabinen. Diverse fra/tilvalg af eksteriøre designelementer burde kunne vælges på tværs af øvrig udstyrsmodeller. Sådan noget . . . .
Et for mig væsentligt problem med i4 er at den modsat f.eks. Polestar 2 og TM3 har en kardantunnel, da platformen deles mellem el og fossil. Så den kæmpe gevinst der ellers er på bagsædet for elbiler for en 5. passager mangler i i4
Når man ser bilreklamer drejer det sig typisk om indretningen i kabinen, såsom hvad man kan vælge af alverdens tivoli på skærmen, fartpiloter m.m.
Der tilsættes ofte også en masse "Livstils Lykke" med glade menneker der befinder sig udenfor bilen hvor de laver ting der ikke har med bilen at gøre.
Ofte er der også flotte panorama udstigter taget ud af bilens vinduer. (hvad de så end har med bilen af gøre)
Men det er hvad der sælger til masserne, så det er hvad vi får af reklamer.
Er man ikke til en bil der er overplastret med lir ?
Et for mig væsentligt problem med i4 er at den modsat f.eks. Polestar 2 og TM3 har en kardantunnel, da platformen deles mellem el og fossil. Så den kæmpe gevinst der ellers er på bagsædet for elbiler for en 5. passager mangler i i4
Det er muligvis et problem for en stor familie. Personligt har jeg en lidt udefinérbar fornemmelse af mondænt at have en stor kardantunnel. Måske hænger det sammen med at premium bilmærker har baghjulstræk og derfor har en kardantunnel.
Besides - hvornår har man sidst haft brug for den plads den optager, endsige passagerer på bagsædet? Mon ikke 98+ procent bilkørsel foregår uden nogen på bagsædet. Derfor savner jeg også flere bilmodeller med blot to sæder. Det giver også mulighed for at placere et batteri bag disse forsæder, så karosseriet kan designes lavere og ikke denne kiksede SUV-look.
Der tilsættes ofte også en masse "Livstils Lykke" med glade menneker der befinder sig udenfor bilen hvor de laver ting der ikke har med bilen at gøre.
Ofte er der også flotte panorama udstigter taget ud af bilens vinduer. (hvad de så end har med bilen af gøre)
Men det er hvad der sælger til masserne, så det er hvad vi får af reklamer.
Er man ikke til en bil der er overplastret med lir ?
Helt enig. Netop disse typer reklamer har ikke elementer, som trækker mig ind i salgslokalerne. Jeg kan i øvrigt blive pikeret over reklametyper i forbindelse med mine TV programvalg, men det er nok et resultat af markedsundersøgelser. For mig betyder det at der bliver brygget meget kaffe undervejs ☕?
Polestar har også en (stor) kardantunnel - anvendes til batterier.
Endnu en ICE bil med elmotor og batteri - for at kunne fortælle, de også er med på bølgen..
At de så ikke kan producere nogen nævneværdig mængde af disse - selvsagt tjene penge på dem - er mindre væsentligt åbenbart.. (og forsøgt før.. i3)
Havde EL bilen ikke eksisteret havde jeg pt. pendlet i en BWM 120d og beholdt familiens skoda superb til transport af yngel - men fortryder på ingen måde at have valgt en el-bil som både pendler og familiebil efter de første 30.000 km.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard