opfinderbloggen blog

Opfinderartikel: Step i storbyen

Illustration: Privatfoto

Normalt når nogen svarer, at det går op og ned, er det et udtryk for, at det går både godt og skidt med indkomsten, i parforholdet eller med fodboldholdet. Sådan er det ikke, når Jonas Eliasson svarer, at det går op og ned. Så er han formodentlig i gang med at forklare principperne i sin nye opfindelse: Me-mover.

Me-Mover er en mellemting mellem et løbehjul og en cykel - en stepmaskine med tre hjul - som skal bringe folk gennem storbyen i en fart.  Og i øvrigt på det nærmeste overflødiggør dit medlemskab af fitnesscenteret, fordi du arbejder så godt på dette transportmiddel, at du får den motion, du skal have.

Jonas Eliasson siger, uden at vi har vidner på det, at han har nået en topfart på over 60 km/t på sin me-mover, som rammer markedet til efteråret. Betatesten sker blandt andet hos folk, der har købt maskinen og så får den byttet til en ny, når testperioden er slut.

Jonas er uddannet arkitekt og har en fortid som opfinder af den optiske pen, O-pen til touch screen, som han drev virksomhed på i fem år frem til 2007. Da firmaet blev købt af Flatfrog Laboratories, gav han nøglerne til den engelsk ledelse og gik ud på opfinder-prærien uden at vende sig om. Dog med et kort mellemspil, hvor han prøvede kræfter med at drive coaching-virksomhed, men måtte erkende, at det er opfinderblodet, som ruller i hans årer.

  • Jeg havde en masse ideer, jeg gik og rodede med i 2008. Det endte med, at jeg satsede på me-mover. Jeg savnede et transportmiddel, som kunne bringe mig hurtigt gennem byen, og som det samtidig skulle være nemt at have med sig ind i bus og tog. Me-moveren er nem at klappe sammen og tage under armen, siger Jonas Eliasson.

Jonas Eliasson på sin opfindelse 

Et godt lille livsstilsprojekt - fleksibel og fed at cykle på

  • Rigtig mange synes, at det var et åndssvagt projekt i starten. Men Mette, min kone, bakkede mig op hele vejen. Jeg er nu sikker på, at der er en forretningscase i det her som livsstils-produkt, men det er ikke et fancy software, som kan give en milliardgevinst, siger Jonas Eliasson, der er ankommet til interviewet på sit værksted i Islevs industrikvarter på racercykel i smarte sort/røde barefoot-løbesko fra Vivo med familiens hund ved sin side. En sporty opfinder, tænker man.

Det begyndte på stockholmske brosten

Me-moverne har været undervejs en del år. Det allerførste skridt blev taget i Stockholm i 1998, da han boede uden for byen med en pæn gåafstand til tunnelbanen. Dengang prøvede han med inliner-rulleskøjter, men det duede ikke på våde brosten. Der fødtes ideen til et lille trehjulet foldbart køretøj, der var lige så sjov at køre som rulleskøjter, men sikrere og mindre energikrævende.

I 2004 var han ude og bade på Amager Fælled og lod sig fascinere af leg på en asfalteret vold, der gjorde det ud for bølgebryder. Han prøvede at køre på tværs af den med sine inline rulleskøjter og oplevede, hvordan han lynhurtigt gled på tværs af skråningen næsten uden at bruge energi.

Det fik ham til at tænke over princippet i trampebevægelsen. Det er det princip som gør, at du kan opnå en høj udveksling og overføre 50 procent af benets indsats på me-moveren i stedet for de omkring 25 procent på en almindelig cykel - som også er hans forklaring på, at han kan køre over 60 km/t på den. Så er i advaret på cykelstierne mellem Islev og Valby!

I årene efter er der blevet lavet en række prototyper for at udvikle den rigtige kørefornemmelse, gearsystemer og foldeteknikker. 

  • Det har været en lang udviklingsvej. Det har taget rigtig lang tid med foldeteknikken, som er bygget over en teleskopstang. Det er svært at få den til at spille sammen med køreegenskaberne. Betaversionen, som er på vej ud nu, er mindre kompakt end de første typer, men er stadig lille. Den måler 100x30x40 cm når den er foldet sammen, siger Jonas. Lige præcis foldeteknikken er ansøgt patenteret. Ligesom transmissionen er søgt designbeskyttet.

Skitse af løsdele undervejs

Tror på, at der er et behov og et marked

Han har tænkt en del over behovet og funktionen i markedet. - Det kan være besværligt at transportere sig på Roskildevej, hvis du for eksempel skal til møde eller det regner. Med me-moveren kan du køre stille og roligt, du kan have den med i tog og taxa, men du kan også trykke den af, hvis du vil det. Og så er den nem at komme frem med i midtbyen, siger Jonas og kalder det et crossover produkt mellem fun og fitness.

Han mener, at den kan være en godt alternativ til fitnesscenterets stepmaskine, som den matcher i fysisk ydelse. 

  • Flere og flere får længere transport til arbejdspladsen. Der er mange, sjovt nok især mænd i alderen 30-40 år, som bevæger sig for lidt, ifølge statistikken. Det kan være besværligt at motionere til og fra arbejde, så det er vigtigt at gøre det mere fleksibelt at transportere sig. Derfor tror jeg me-moveren kan få et marked, siger Jonas.

Han melder om interesse for transportmidlet fra tekniknørder i USA, cykelfolk i Holland og en del fra Sydkorea og Japan, som i forvejen gør sig i sjove små cykelløsninger til storbytrafik og lidt plads.

Sådan er virksomheden skruet sammen

Jonas driver virksomheden med sin makker Jakob, som det lykkedes at finde efter i flere år ikke at kunne finde en egnet kompagnon. De gør brug af de nødvendige kompetencer, som de ikke selv har.

  • Jeg kan mange ting, men jeg er hverken ingeniør eller uddannet industriel designer. Jeg kan godt tegne modeller, men har brug for andres evner til at udføre dem i virkeligheden. Det er essentielt med de andres øjne i udviklingsprocessen, siger arkitekten Jonas.

Ressourcen til at udvikle me-moveren og gøre den klar til markedet er ikke mindst baseret på Peter Jacobsen, som ejer det værksted, hvor Jonas holder til. Peter Jacobsen driver specialistvirksomhed inden for optisk glas, Copenhagen Optical Company (www.coc.dk) .

Han har både givet Jonas værkstedsplads og investeret i opfindelsen. Sjovt nok ved Peter Jacobsen ikke rigtig, hvor meget han tror på forretningspotentialet i transportmidlet.

  • Det er ikke Me-moveren jeg investerer i, men i Jonas, siger han underfundigt.

Opfinderrådgivningen har givet en hånd med

Syddansk Teknologisk Innovation har også valgt at gå ind i projektet som investor mod et forventet afkast og med et medejerskab i virksomheden.

Det kom i stand med hjælp fra Opfinderrådgivningen. Jonas opsøgte Opfinderrådgivningen for et par år siden for at få hjælp til en prototype og få skik på blandt andet gearkassen. Der kom han i lag med opfinderrådgiver Peter Cordsen.

  • Jeg har hjulpet Jonas generelt i forhold til at få hold på hans idé og specifikt i forhold til konstruktionen af hans transportmiddel.  Jeg har måske netop været behjælpelig med de måder, den ikke skulle konstrueres på. Det er ham selv, som har fundet den endelige løsning på det med op- og nedadbevægelsen og gearkassen samt, hvordan det giver en god bevægelse fremad, siger Peter Cordsen, der også hjalp Jonas med at finde finansiering via sit netværk og overblik over erhvervsfremme-muligheder.

Peter siger om transportmidlet:

  • Jeg ser me-moveren som et anderledes transportmiddel, en mellemting mellem et løbehjul og en cykel. Du kan køre den næsten, som du kører på en cykel, men den kræver lidt mere af dig. Det er klogt, at Jonas har tænkt den ind i en motionssammenhæng. Og så er den jo sammenklappelig, så du kan tage den med i bussen.

Designovervejelser - skal den være sort eller?

Hvad driver Jonas? Jonas Eliasson er typen, der arbejder på alle tider af døgnet, men ikke overdrevet struktureret. Han har prøvet i flere omgange at have et normalt arbejde. Blandt andet på en tegnestue, som nyuddannet arkitekt for ti år siden. Men det holdt ikke i det lange løb. Det er udfoldelsen af ideerne og lysten til at skabe nyt, som driver ham.

  • Jeg har arbejdet som iværksætter siden 2002, men begyndte først i 2008 at kalde mig opfinder. Det havde jeg aldrig kaldt mig før. Jeg er den slags menneske, som går ind i mine egne projekter og beskriver, udvikler og søger at producere dem. Det er lidt ligesom at være en historiefortæller, der skriver bøger. Jeg laver bare fysiske fortællinger, som sker i virkeligheden. Det falder først på plads, når det virker. Siger Jonas Eliasson.

  • Det kan godt være mit næste projekt bliver et computerspil eller en film eller noget tredje, siger han.

Læs om transportmidlet og se det køre: http://www.me-mover.com/

Print artiklen som pdf - her

Dette er Opfinderrådgivningens blog som ordningen bruger til at formidle historier og budskaber omkring opfindere, opfindelser, idéudvikling og opfinderi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg mindes at have set løbehjul som barn med et princip noget lignende. Det var en plade man kunne trykke ned, og en kæde satte så gang i baghjulet. En fjeder trak den tilbage. Dette ser dog ud til at være forbedret væsentligt, blandt andet ved at begge ben bruges.

  • 0
  • 0

ikke for at være kritisk, men hvorfor skulle man vælge en sådan frem for en cykel?

  • 0
  • 0

Som jeg ser det, er det primært fordi, den kan foldes sammen til at fylde mindre end en golfcaddy og er derfor nem at have med i bussen. Derudover, ville jeg nok foretrække en cykel.

  • 0
  • 0

Jeg mener at en tommelfingerregel er, at et menneske ikke gennem længere tid kan yde mere end max. en HP (hestekraft). De fleste kan sikkert ikke yde mere end en halv, og selv da vil de være godt gennemsvedt når de når frem.

Jeg tillader mig derfor at tro, at den opgivne hastighed på 60 km/h kun kan opnås ved en energisk spurt !

Prøv selv på en nok så hi-tech racercykel at holde 60 km/h gennem længere tid - eller blot for en kort bemærkning.

Niels

  • 0
  • 0

Jeg mener at en tommelfingerregel er, at et menneske ikke gennem længere tid kan yde mere end max. en HP (hestekraft). De fleste kan sikkert ikke yde mere end en halv, og selv da vil de være godt gennemsvedt når de når frem.

Jeg tillader mig derfor at tro, at den opgivne hastighed på 60 km/h kun kan opnås ved en energisk spurt !

Prøv selv på en nok så hi-tech racercykel at holde 60 km/h gennem længere tid - eller blot for en kort bemærkning.

Ja og så prøv det imens du står op og luftmodstanden er højere. Jeg tror de 60 km/t må have været ned af bakke.

  • 0
  • 0

For at kunne have den med i bussen uden at den koster en formue. Der er lige omlagt buslinier her i byen (Aarhus) og det passer mig egentlig bedst at tage en morgenbus til et stoppested lidt nord for mit arbejde og en eftermiddagsbus fra et stoppested lidt syd for. Der er lidt for langt til at det er sjovt at gå hver dag og hvis jeg ikke tager cyklen med i bussen om eftermiddagen mangler jeg den næste morgen. Men 1000 euro og 13 kg? Jeg er nok ikke den første, der køber en :-) Jeg har kigget lidt på de små løbehjul, der var populære en overgang, men de bittesmå hjul får en til at stå på hovedet ved første hul i asfalten.

  • 0
  • 0

"GANGEREN" (www.gangeren.dk) er det samme koncept blot i en lidt anderledes udførelse og patentbeskyttet. MeMover har faste pedaler hvor gangeren har en trædeflade, hvor man kan vælge fodplacering og dermed opnå trinløst gearing. Ellers er vi meget enige om at konceptet er godt. Gangeren var med i Danmarks Bedste Ide på TV2 og har en fanskare, som afventer produktion (som er ved at blive planlagt). DSB har vist stor interesse for gangeren som pendler køretøj, da et S-tog kan indeholde 5 gange så mange gangere som cykler.

  • 0
  • 0

Hej! tak for kommentarer. topfarten på +60 km/ h er i en spurt, jeg tror kun jeg holdt den et splitsekund. så det er rigtigt. i bytrafik, fra forum til vores kontor, holder jeg ca. 25 km/h i snit HVIS jeg fyrer den af. hvilket jeg ikke kan afholde mig fra ibland :) især da man kommer op i fart bliver luftmodstanden kraftigere end på en racercykel. så har vi ju tre 12 tommer hjul at slæbe rundt på , men det er alligevel forbluffende hvor hurtigt og let man kommer rundt! kæmpe skridt fra en maksfart på 12 km/ h som de første prototyper hade. (og en voldsom anstrengelse)

Formålet med me-moveren er at give yderligere muligheder for aktiv transport- den er mere effektiv dom træningsredskab end en cykel, og den er rigtig fed at køre. så for en almindelig cykelbruger er den ikke et alternativ, dog et alternativ for den der har for langt at løbe, eller som vil have mulighed for bedre træning som del af sit transport arbejde. det er low impact, core training.

vi har udforet me-moveren for at kunne bruges i alle dagligdagens situatiooner- at give mulighed til aktiv bevægelse som del af det almindelige liv.

o ja- det er gammelt vin på nye flasker, ligesom vespaen er det i forhold til en motorcykel. eller tetra pak i forhold til glasflasker. uden sammenlignig i øvrigt :) det er en cykel per definition, men med andre egenskaber. der er mange foregangere på området som jeg er blevet klar over i takt med at vi kommet længere fremme på området- gangeren er blot et eksempel. men vi synes vi har formået skabe et køretøj der rummer noget nyt, dels i måden den foldes og kan med bringes, men også i en meget effektiv og ergnomiisk transmission og fremforalt de fremragende køreegenskaber!

se andre konstruktioner: www.pumgo.com // www.trikke.com // www.streetstepper.com // http://www.freepatentsonline.com/4828284.pdf

se iøvrigt mere om nyheder på vores facebook side www.facebook.com/thememover og igen tak for kommentarer!

kh jonas

hav en skøn dag!

  • 0
  • 0

I bytrafik, fra forum til vores kontor, holder jeg ca. 25 km/h i snit HVIS jeg fyrer den af. hvilket jeg ikke kan afholde mig fra ibland :)

Jamen så skal du jo over på Nørrebrogade. Der passer den jo perfekt til at undgå den røde bølge, Bondam har udlagt for folk i bare nogenlunde normalform.

  • 0
  • 0

Hej Jonas Det ser ud til at være et dejligt nemt transportmiddel. Faktisk har jeg selv lavet et løbehjul for nogle år siden med luftgummihjul Mit kunne foldes sammen og foldes op, ved at bruge foden til en snaplås. De løbehjul jeg har set (med små hjul) har alle en temmelig fumlet teknik til sammenfoldning - sådan noget skal gøres i en bevægelse, med en hånd.

Kunne du sende mig et link til hvordan din virker. Så skal jeg prøve at finde noget frem om min.

MVH

Peter Eilskov Svarrer

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten