forskningsingeniøren bloghoved

Online præsentationer i larmende tavshed

Da jeg forleden dag kiggede på arbejdsjournalen for et projekt, jeg arbejder på, indså jeg, at seneste journal var skrevet den 11/3-20 - den famøse dag, hvor Danmark blev lukket ned pga. coronavirus.

Siden da har projektet - som er et kursus, som en kunde har bestilt, om træning og undervisning i vores software SATSOFT - ligget helt stille, bortset fra et par e-mails frem og tilbage om, at kurset blev udskudt.

Oprindeligt skulle en håndfuld ingeniører være kommet til København, og vi skulle have afholdt kurset på TICRA med præsentationer, software-demoer og hands-on-opgaver ansigt til ansigt.

Nu har vi, mere end seks måneder senere og i fællesskab med kunden, besluttet at afholde kurset online.

Vi har også besluttet at afholde kurset som fire halve dage, da vi var enige om, at det formentlig ville blive for anstrengende både for underviser og deltagere at sidde låst foran computeren to hele dage.

Ingen smil eller nik

Nu har jeg brugt et par dage på at friske kursusmaterialet op og pudse de sidste detaljer af - samt på at tænke over hvordan det bliver at undervise foran en computerskærm i Danmark, mens kursusdeltagerne sidder flere tusinde kilometer væk.

Forleden dag præsenterede jeg internt i TICRA en produktudviklingsplan for netop SATSOFT - internt, som i til mine kolleger, men også online.

Høfligt havde alle slået mikrofonerne fra for ikke at forstyrre, og som en konsekvens var der larmende tavshed, hvor jeg præsenterede. Ligeledes var det underligt ikke at kunne se tilhørerne i øjnene, ikke at kunne fornemme et smil, et nik eller anden mimik.

Efterfølgende var der god respons fra mine kolleger, men undervejs var denne måde at præsentere på en speciel oplevelse.

Den er givetvis kommet for at blive, men jeg kan godt mærke, at jeg skal vænne mig til ikke at have den samme form for kontakt med de tilhørende.

Online opgavehjælp: Hvordan?

Til næste uges online-kursus er jeg specielt spændt på opgaverne, og hvordan vi håndterer, når den enkelte kursusdeltager går i stå i en opgave og skal have hjælp eller hints.

Det må selvsagt blive på skærmen, med en delt skærm af deltageren eller af mig, men vil dette forstyrre de andre deltagere? De kan slå lyden fra, men omvendt kunne der også komme generelle råd eller hints - som man så ikke hører. Måske skal alle slå lyden fra, og så bliver generelle beskeder annonceret i fælleschatten? Og så kun lyd på bilateral hjælp fra underviser til deltager?

Vi må prøve os frem og justere metoden i løbet af kurset.

Kamera og mikrofon hjælper, men...

Præsentationer, møder, konferencer og kurser foregår nu i markant højere grad online.

Moderne hjælpemidler, delte skærme og selvfølgelig kameraer og mikrofoner, der begge kan slås til og fra, hjælper til at skabe en form for kontakt undervejs.

Men det føles bare ikke på samme måde at præsentere i larmende tavshed og uden sådan rigtigt at kunne fornemme tilhørernes ansigtsudtryk.

Jakob Rosenkrantz de Lasson er civilingeniør og ph.d. i nanofotonik fra DTU. Jakob arbejder som Product Lead og forskningsingeniør hos virksomheden TICRA i København og blogger om forskning, fotonik og rumteknologi. Jakobs blog har tidligere heddet DTU Indefra (2012-2016) og DTU Studenten (2012)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske var det bedre at du lavede en video, hvor du viser hvad din software kan. Den kan kursisterne jo se igen og igen. Det kunne evt supplere med nogle 1:1 eller 2:1 hvor du med meget få deltagere hjælper dem omkring svære detaljer. Jeg bruger ofte youtube instruktioner sammen med skrevne eksempler, når jeg skal lære nyt. Det er enormt effektivt. Må også være megeet billigere for jer. Præsentationer er håbløst gammeldags og spild af tid. De fleste er dårlige til at lave dem, med alt for meget tekst på hver slide og alt for mange slides. Og efter 10 minutter falder 2/3 i søvn Her er en fantastisk video om netop det at tale .

  • 6
  • 0

Velkommen i klubben, det er samme problemstillinger vi på universiteterne har været udfordrede med det sidste halve år.

Når jeg underviser live, foregår det via Zoom. Her har jeg bedt de studerende om at have deres kameraer tændt. Netop for at give en fornemmelse af normalitet og en visuel forbindelse med mit publikum. Jeg har så deres feeds kørende på min ene skærm og min præsentation på min anden.

Hvis I bruger Zoom, så er der noget der hedder "Breakout rooms". Her kan man netop tage en personlig en-til-en snak med en deltager, separat fra resten af klassen. Lignende findes nok i andre værktøjer.

  • 0
  • 0
  • at der skal bruges en helt anden difaktik ? I Forsvaret taler man om VISE - FORKLARE - ØVE. Og inden jeg bliver overfaldet med "duer ikke", "ikke her", så. il jeg sige, at jeg har mere end 50 års erfaring i voksenundervisning - og at Forsvaret, som kun er en del af min fritids- baggrund - har været førende på didaktik i mange år (men der er også dårlige undervisere der, naturligvis).

Til emnet: En præsentation kan sjældent have hands-on pga. gruppestørrelsen. Og hold på 6-12-18 anses sjældent for økonomisk forsvarlige. Måske skulle sceancen istedet være netop en video (vise-forklare) efterfuldt af enten fri anvendelse, eller en fastlagt opgavefølge ? Jeg har selv, med stor succes, lavet regulær undervisning i et SW produkt (projektstyring) bygget omkring et antal opgaver som trak eleverne igennem alle relevante faser af et et normaltprojektforløb (planlægning, estimering, udførelse, planændringer, rapportering, osv.).

Jeg tror der skal tænkes helt nyt !

  • 1
  • 0

Tak for input og tanker om emnet.

Måske var det bedre at du lavede en video, hvor du viser hvad din software kan. Den kan kursisterne jo se igen og igen. Det kunne evt supplere med nogle 1:1 eller 2:1 hvor du med meget få deltagere hjælper dem omkring svære detaljer.

Det konkrete kursus er købt og betalt for som et traditionelt kursus med en underviser og "live" undervisning. Så sådan bliver det her kursus.

Dog fik vi den idé at optage en del af kurset - som jo er nemt, når det foregår online - og det var kunden indforstået med. Så det gør vi. Så kan kunden og vi senere bruge disse optagne "forelæsninger".

Jeg er dog lidt skeptisk over for, at al undervisning skulle kunne erstattes med optagne forelæsninger.

Man kan helt sikkert lære og forstå en del på denne måde - inklusive hvordan man reparerer sin opvaskemaskine - men der er simpelthen bare nogle fag og emner, hvor man efter min bedste overbevisning behøver en lærer/underviser/instruktor, som man kan diskutere med nu og her, mens pensum præsenteres, og mens opgaverne løses.

Jeg bruger ofte youtube instruktioner sammen med skrevne eksempler, når jeg skal lære nyt. Det er enormt effektivt. Må også være megeet billigere for jer.

Vi begyndte for nogle år siden at lave tutorial- og how-to-videoer - og har nu knap 30 af dem for vores forskellige produkter på TICRAs YouTube-kanal.

De er umiddelbart mest tænkt som et supplement til software-manualer og tutorial-eksempler, hvor man skal læse sig til forståelsen af programmerne - og ikke som erstatning for kurser.

  • 0
  • 0

Velkommen i klubben, det er samme problemstillinger vi på universiteterne har været udfordrede med det sidste halve år.

Tak!

At jeg skriver om det nu, fik det selvfølgelig til at lyde som en ny og eksotisk problemstilling. Men jeg er helt med på, at I er mange, som har skullet overveje formen for online undervisning, lang tid før jeg begyndte at tænke på det:-)

Hvis I bruger Zoom, så er der noget der hedder "Breakout rooms". Her kan man netop tage en personlig en-til-en snak med en deltager, separat fra resten af klassen. Lignende findes nok i andre værktøjer.

Tak for tippet!

Vi bruger Microsoft Teams, og da jeg netop søgte på "breakout rooms" og Teams, fandt jeg frem til, at det er under udvikling - men ikke er med endnu. Så vi må vist finde en anden form her i den kommende uge.

  • 0
  • 0

Jeg er dog lidt skeptisk over for, at al undervisning skulle kunne erstattes med optagne forelæsninger.

Man kan helt sikkert lære og forstå en del på denne måde - inklusive hvordan man reparerer sin opvaskemaskine - men der er simpelthen bare nogle fag og emner, hvor man efter min bedste overbevisning behøver en lærer/underviser/instruktor, som man kan diskutere med nu og her, mens pensum præsenteres, og mens opgaverne løses.

Ikke sikker på, at jeg er helt enig her. Det handler fra mit synspunkt om at planlægge aktiviteterne, så man får det hele med. Præsentation af materialet, muligheden for at stille uddybende spørgsmål samt øvelse i materialet. Som en anden nævnte, så husker jeg også dette fra min voksenpædagogiske uddannelse i militæret som kogt ned til mantraet "vise - forklare - øve".

Hvis man bruger "optagne forelæsninger", så har du et klart defineret "vise" element, og så skal du som underviser/kursusholder/forelæser derefter implementere "forklare" og "øve" i andre aktiviteter. Netop muligheden for til en hvis grad at genbruge optagne forelæsninger vil, fx indenfor universitetsverdenen, antageligvis frigive en del forberedelsestid til at fokusere på andre aktiviteter, som kan øge kvaliteten af "forklare" og "øve" elementerne. Efter min mening er det i princippet disse sidste to elementer, som er klart vigtigst for deltagerne, og derfor kan optagne forelæsninger være et glimrende middel til at frigive ressourcer til dette.

For at underbygge dette lidt empirisk kan man jo se på, hvor populære tjenester som edX og Coursera er blevet samt alle de (teknisk)naturvidenskabsstuderende, som benytter sig af MITs forelæsninger i matematik og fysik på Youtube. Blandt gymnasieelever er det også udbredt at benytte Youtube til at lære specielt matematik/fysik. Der er stor værdi i at kunne pause en forelæsning, så man lige kan tænke i 3-4 minutter inden forelæseren skøjter videre i pensum. Den berygtede sætning "Det ses tydeligt at [...]" var (og er formentlig stadig) en stående vittighed blandt elever og studerende :)

  • 1
  • 0

Det vigtigste er, mener jeg, at du ikke køber ind på minimum indsatsen. Krav at kamera er tændt under forelæsning og at opgaver bliver løst til højeste standard Corona må ikke blive en sovepude.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten