Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
intelligent transport bloghoved

Nye transportpolitiske ordførere efterlyses

Det er let og sjovt at være blogger på transportområdet for tiden. Der er meget at skrive om – og forarges/forundres over.

Det er faktisk uforståeligt, at politikerne vil stå på mål for så talentløs politisk arbejde.

Det er selvfølgelig omfartsvejen ved Mariager og de tilhørende politiske aftaler jeg tænker på.

Mange kommuner investerer i disse år mange penge i at forbedre deres kommunale veje.

Der er ingen mulighed for tilskud fra staten. Således har fx Aalborg kommune investeret 400 mio. kr. i det overordnede vejnet, og har faktisk forbedret det statslige motorvejsnet betydeligt – vel at mærke uden én krones tilskud fra staten.

Og så kommer der pludselig en aftale om at investere 400 i den kommunale vejnet ved Mariager, uden at de har bedt om det. Det er nu ganske vist ændret til at de får 70 mio. til et projekt der forrentningsmæssigt er endnu dårligere.

Det er uforståeligt at politikerne i Regeringen og DF vil stille deres manglende seriøsitet til skue.

Og hvad kan vi så foreslå de skal gøre.

Ja vi skal - som jeg ser det - have nye trafikpolitiske ordførere på banen. Og de skal kikke på hvorledes de gør i Norge og Sverige. Her har de hvert fjerde år en stor demokratisk proces om de fremtidige investeringer i infrastruktur og mobilitet.

Vi talte i 80’er om at vi havde en trafikmafia - de trafikpolitiske ordførere vi har i dag er endnu mere mafia.

Vi har nu gennem 8 år haft de samme transportpolitiske ordførere i de store partier, som har skabt deres egen arbejdsform, hvor der tage beslutninger uden faglige og lokalpolitiske hensyn. Det er sjovere at lave natlige sogneråds forlig.

Vi har fra alle sider efterlyst en national masterplan for investeringerne i infrastruktur og mobilitet, hvor vi samlet ser på alle muligheder for at forbedre danskernes mobilitet. Der skal både investeres i veje, kollektiv trafik og miljøvenlig transport.

Kommuner og regioner tager faktisk denne opgave meget seriøs – men vore transportpolitiske ordførere ønsker ikke at følge op på denne seriøsitet.

Så husk det når du skal stemme ved det kommende folketingsvalg

Det fortjener de danske trafikanter og vores klima.

Svend Tøfting er trafikekspert hos IDA, er formand for interesseorganisationen ITS Danmark og er ansat i Region Nordjylland. Han er endvidere ansvarshavende redaktør af fagbladet Trafik&Veje og var medlem af SIRI-kommissionens transportgruppe.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg prøvede for sjov skyld at "køre" rute 555 gennem/forbi Mariager på Google Streetview.

Jeg så ikke en eneste brosten, blomsterkumme eller tagudhæng nær vejen. Den eneste forhindring jeg så, var en rundkørsel lidt uden for byen - men ikke noget en normal lastbil ikke ville kunne klare.

Det er inde i den gamle bydel, der er brosten, blomsterkummer og smalle veje. Og der kommer en lastbil udelukkende, hvis den har et ærinde derinde. Så en dyr omfartsvej - den dyre eller lidt billigere version - vil absolut INGEN effekt have på lastbilstrafikken inde i det gamle centrum i Mariager.

  • 16
  • 0

Jeg prøvede for sjov skyld at "køre" rute 555 gennem/forbi Mariager på Google Streetview.

Jeg så ikke en eneste brosten, blomsterkumme eller tagudhæng nær vejen. Den eneste forhindring jeg så, var en rundkørsel lidt uden for byen - men ikke noget en normal lastbil ikke ville kunne klare.

Jeg gjorde det samme da DF kom med kovendingen i weekenden. Jeg tænker et skilt med lastbiler uden ærinde forbudt kan løse hele problematikken.

Derudover vil jeg da sige den nye amputerede løsning er endnu mere spild af penge end den oprindelige plan. Jeg er ikke engang helt med på hvor den løsning havner henne.

  • 7
  • 0

Det må være løsningen.
Evt bilfrit centrum. Det vil også give den visionere Politiker og hele Mariager en chance for at vise hvordan sådan en ladning vare til en f.eks en kro, kan omlastes til et andet mindre elektrisk køretøj der ikke køre krukker i stykker, river tagrender ned og tyranisere de stakkels skolebørn så de må springe for livet.

  • 4
  • 0

At se Norge som et demokratisk forbillede mht. beslutninger om vejprojekter fremkalder i bedste fald et anstrengt smil. Netop fordi der i Norge lægges ekstra megen væk på lokale "sognerådshensyn" er der en påfaldende mangel på helhed. Der er fx - efter årtiers diskussion om emnet - fire-fem ligeværdige, men alle meget langsomme og sneplagede, vejruter fra Oslo til Bergen, fordi man ikke kan blive politisk enige om hvilken af dem der bør gøres til rigtig motorvej. Bl.a. derfor er flyruten mellem disse to ikke-enormt-store byer vistnok Europas travleste indenrigsrute.
Desuden er Norge overstrøet med bompengestrækninger og betalingsringe. Da bompengene i højere grad bruges som anlægsfinansiering end som driftsfinansiering eller trafikregulering, forsvinder bommene igen efter et vist antal år. Det er dermed ret tilfældigt, hvem der betaler hvor meget. Skal man dagligt pendle ad en betalingsstrækning er det bare at betale ved kasse ét (eller købe en elbil, fordi bompengene af mere eller mindre rationelle grunde skal subsidieres netop her). Pendler man i stedet ad en gammel vej slipper man for at betale, uanset om man er med i Tesla-jetsettet eller ej.

  • 2
  • 1

Man kan håbe på, at valget (uanset hvem der måtte statsministertaburetten) vil medføre, at vi får et rent Transportministerie igen, og ikke som nu et skrab samme af forskellige ministerområder som nu. Dernæst som Svend også nævner, få en mere langsigtet trafikplan på dagsorden, som ikke er følsom overfor hvem der pt. sidder som Transportminister.

Eksempelvis er den endelige udgave af "Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032" endnu ikke udkommet, selvom høringen blev afsluttet i februar 2018. Efter sigende fordi ministeriet ikke var tilfreds med den.

Og ja, nye friske kræfter i trafikudvalget vil bestemt være en givtig for beslutningsprocessen. Lige nu ligger der et stort antal vej- og baneprojekter og samler støv, fordi retningen er uklar.

  • 1
  • 0