motorbloggen

Nye batterier i gamle biler

Elektrificeringen af bilbranchen har sat gang i endnu en trend: Nemlig ombygning og genopfindelse af gamle modeller.

Det bevæger sig ud i to retninger: enten piller man ICE'en ud af en gammel bilmodel og erstatter den med batterier og elmotor, eller også tager man mærket og "genopfinder" det som elbil.

Her kommer nogle eksempler:

Illustration: Electric Classic Cars

Den britiske virksomhed Electric Classic Cars har simpelthen gjort det til en forretning at ombygge biler til eldrift.

Her kan man komme ind med sin gamle bil (de skal helst være fra 1950’erne til 80’erne) og få den ombygget.

Der er eksempler på en VW boble, en Fiat 500, en Porsche 911 og en Range Rover. Prisen ligger fra 250.000 kroner til en lille million alt efter model og elektrisk rækkevidde.

Det er også muligt at få ombygget et Jaguar E-type hos Jaguar selv. Den hedder nu Zero til efternavn og får en effekt på 220 kW og en rækkevidde på 270 km fra en 40 kWh-batteri.

Illustration: Jaguar

Eller hvad med en klassisk Chevrolet Blazer, der i stedet for en dunkende V8, får installeret en elmotor og et 60 kWh batteri fra den noget mindre Chevrolet Bolt?

Illustration: Chevrolet

Det kan også være en Porsche 911 ombygget af Everrati? Her er der 500 hk og 320 km rækkevidde til rådighed.

Illustration: Everrati

Eksemplerne virker kuriøse - og det er de jo nok. Det bliver næppe de store sællerter.

Derfor satser de fleste producenter også på at tage kendte modeller og designs også “elektrificere” dem. Det gælder Ford som har bruger Mustang-brandet til deres elektriske Mach-e, Chevrolet der bygger en elektrisk Silverado og Ford der har fået stor succes med deres F150 Lightning.

Jeg tidligere skrevet, at jeg ikke kommer til at savne larmen fra en ICE (for slet ikke at tale om forureningen).

Den holdning står jeg ved - en verden uden motorlarm, vil helt klart være en forbedring.

Har I fundet andre eksempler på andre spændende ombygninger?

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...har ombygget i mange år. Har du penge nok så sender de gerne bilen til EU. De har også gør-det-selv kit - men de går nok ikke igennem dansk syn.

Uden nummerplader, så har True Cousins og Motornissen ombygget til el i mange år.

  • 8
  • 0

Gælder det også den crispe symfoni fra den røde Porsche?

I en verden, hvor jeg kan vælge mellem stilhed og lyden fra en ICE, så foretrækker jeg stilheden...

Og ja, jeg ved, at det lyder lidt småhelligt. Men forherligelsen af motorlyd fra en cylinder ligger udenfor min fatteevne.

Det er ikke fordi, jeg ikke kan være imponeret af en V12 i en Ferrari, en B6'er i en Porsche eller en gammel Bugatti fra 1930'erne, men når folk skriver, at de vil savne det, så er det, at kæde hopper af for mig.

Men bare rolig, jeg tror, at der vil være masser af muligheder - også i fremtiden - for at køre rundt i ICE'er med på veteranplader.

  • 37
  • 5

Jeg synes også et velbalanceret damplokomotiv lyder smukt og tager gerne en tur med veterantog hvert 5-10 år, men jeg er godt nok glad for at den daglige pendling foregår med et moderne eldrevet S-tog.

Jeg har det sjovt nok på helt samme måde med min bil 😊

  • 44
  • 2

Alle de udenlanske kit kommer ikke på gaden i danmark med danske nummerplader.

Meget svært at få godkend sådanne ombygninger i dag.

Der ombygges en håndfuld ældre biler hvert år og kører i skjul . ( 8 år mellem syn og håber på de ikke opdages )

  • 12
  • 0

Meget svært at få godkend sådanne ombygninger i dag.

Der er nogle regler der skal overholdes. Det kan man godt, men man skal kunne sætte sig så godt ind i reglerne at man kan skære reglerne ud i pap til de som skal godkende.

Det sværreste er omkring "serieproduktion" hvor der konverteres mange ens biler, for så skal de have ny type godkendelse (mener jeg at huske der stod da jeg læste reglerne for mange år siden)

  • 3
  • 0

Jeg ville elske at, i hvert fald en af mine Volvo 240 (veteraner) kunne gå på el. Sidst jeg undersøgte det, var prisen på den krævede EMC godkendels i DK en faktor 2 over prisen på selve ombygningen.

  • 8
  • 1

Jeg tænker lidt på min pluginhybrid. Den kører fint på el. Hvis man hev larmemotoren ud og smed en masse ekstra batterier i. Det ville være herligt på sigt. Sikke en masse elbiler man kunne få :-D

Jeg har set nogen der ombygger gamle VW busser. Der havde VW jo ellers annonceret en lækker moderne version, men i stedet for det oprindelige koncept look, så blev det med et ombygget Transporter look i stedet. Trist. Jeg tror de havde solgt mio af biler med det mere retro look.

  • 5
  • 0

Kunne godt tænke mig at der blev lovgivet om at bilfabrikanterne enten selv skulle kunne levere batterier til deres gamle elbiler, til en realistisk reservedelspris, og/eller alternativt frigive oplysninger til hvordan en 3. part kunne lave et opgraderingsbatteri, der uden problemer kunne integreres med bilens computersystemer.

  • 11
  • 2

I en verden, hvor jeg kan vælge mellem stilhed og lyden fra en ICE, så foretrækker jeg stilheden...

Og ja, jeg ved, at det lyder lidt småhelligt. Men forherligelsen af motorlyd fra en cylinder ligger udenfor min fatteevne.

Det første gjelder de fleste av oss.

Det andre at du ikke bryr deg om utsøkt lyd fra et fåtall biler er din pesonlige sak og helt uinteressant for de fleste av oss. Jeg skjønner ikke at du som journalist stadig må gjenta din private og sære oppfatning!

Veldig fin lyd fra et fåtall biler vil være noe vi vil oppleve veldig sjeldent (selv de av oss som vil død for å høre slik lyd) og er derfor ikke et relevant problem å ha fokus på.

  • 6
  • 14

Jeg skjønner ikke at du som journalist stadig må gjenta din private og sære oppfatning!

Jeg tror, at du har misforstået pointen med Motorbloggen - Her skriver jeg faktisk om min personlige holdning til forskellige aspekter inden for biler.

Hvis du vil læse journalistik, så er det ikke her.

Så ja, jeg må faktisk godt fortælle om mine private (og sære) opfattelser.

Der er selvfølgelig en balance, da jeg også skriver journalistisk om biler. Men sådan er det for alle journalister - 100 procent objektiv journalistik er en illusion.

  • 39
  • 0

Men lyden fra en MY'er er nu noget særligt.. :-)

Lyden af en Merlin i lav højde er det nærmeste mine ører kommer Nirvana - miljø, avgas og alt det der - eller ej...... Den slags kan sq godt give lidt fugt i øjenkrogen hos undertegnede.

Rumlem fra en V8 i en "rigtig" bil kan lidt det samme.

Det er hverken rationalt eller miljømæssigt forsvarligt, men nogen gange må det være tilladt at fodre abehjernen.

Mht genem persontransport var jeg i starten lidt irriteret over min elbils manglende lyd. Efter en smule tilvænning ligger jeg vist nu på linie med BG og syntes at lyden fra en normal 4 benet familietransporter er irriterende.

  • 8
  • 1

Jeg havde nær ombygget min transporter fra 1985 til el, da den skulle have nye topstykker på grund af en defekt pakning. Men mistede lysten da jeg et sted læste, hvor bøvlet det kunne blive. Hvis bilen kommer til at køre som tidligere, forstår jeg ikke hvorfor den skal igennem en typegodkendelse.

  • 5
  • 6

vorherre til hest. lad os indstøbe rundetårn og kronborg i beton, så vedligeholdelse bliver nemmere. sæt Hjejlen til at køre på el så dampmaskinen ikke larmer. stop alle togtosserne så de sætter en pantograf på damplokomotiver. pyramiderne ? gammeldags lort, hvor lavenergihuse er bedre. Grauballemanden og egtvedpigen. gammelt lort som det koster co2 at konservere. i jorden med dem. nej, min 50 år gamle Triumph spitfire får ikke en støvsugermotor. hvorfor skal vi dog udslette hele vores historie ?

  • 11
  • 19

At ombygge klassiske køretøjer er tåbeligt og udviser foragt for historien samt menneskerne bag den.

Klassiske køretøjer udgør en forsvindende mængde af den totale mængde af køretøjer og anvendes typisk så lidt, at miljøpåvirkningen er irrelevant.

Jeg glædes over min samling af klassiske italienske motorcykler og ærgerer mig kun over hvor lidt jeg får kørt på dem.

  • 13
  • 8

IngDK

Jeg tror, at du har misforstået pointen med Motorbloggen - Her skriver jeg faktisk om min personlige holdning til forskellige aspekter inden for biler.

Hvis du vil læse journalistik, så er det ikke her.

Du har et godt poeng her og jeg er glad for at det finnes spalter der journalister kan være personlige.

Det er allikevel ikke særlig interessant for leserne å høre at sære oppfatninger stadig gjentas.

Det jeg snakker om er lyd fra spesielle biler ved spesielle anledninger som bare spesielt interesserte oppsøker. Selv dette er noe du misliker på vegne av de fleste og da mener jeg at din innstilling er sær.

  • 1
  • 10

Jeg har fået ombygget en MC Suzuki GS500E til el drift. Den er toldsynet med denne ombygning. Jeg har kørt knap 40000km indtil nu. Ca. 100 km rækkevidde. LiFeYPo4 celler på ca. 5 Kwh. Motor: Serie Kompound.

  • 16
  • 2

Der er flere engelske virksomheder der ombygger gamle Land Rover Defenders til elektrisk drift, primært ved at sætte hele drivlinjen fra en Tesla Model S ind. Sådan en gad jeg godt at have, hvis bare den kunne godkendes i Danmark...

  • 5
  • 0

Gælder det også den crispe symfoni fra den røde Porsche?

Der er en fin løsningsmodel for elbilejere, der elsker lyden og følelsen af en kraftig benzinmotor: Sæt højtalere ind i bilen, og vibratorer i sæde og rat, og lade dem synkronisere med gaspedal og speedometer. Teknologien findes allerede i arkadespil. Så kan du vælge lyd og følelse fra et stort antal sportsvogne, så du om mandagen "kører" Ferrari, om tirsdagen Bugatti, osv. Dermed får føreren selv oplevelsen, men folk udenfor generes ikke i nævneværdig grad.

  • 10
  • 6

Eller også er det en måde stadig at kunne nyde designet og sjælen fra ældre biler. Jeg elsker min Mini, men jeg undvære gerne oliespild, ventiljustering, blyadfitiv, platinjustering og benzin-os til fordel for en elektrisk motor.

  • 9
  • 0

Det afhænger helt og aldeles af bilen - lad os tage min Mini. Her er det design og køreegenskaber, uden tvivl. Motoren har også charme, men det er design og køreegenskaber der gør den særlig for mig. Snakker vi noget mere eksotisk, så er motorlyd en stor del af oplevelsen af bilen. Maserati, Ferrari, Jaguar e type osv. .. Men hvis bilen bliver mere anvendelig af at blive konverteret, så kan jeg godt give afkald på motorlyden i dem også.

  • 4
  • 0

Til #35:

Nej, det er ikke en løsning.

Jeg har set fossilbilister komme med velmente forbedringforslag til elbiler. Altid drevet af, at de reelt ikke forstår elbiler. Resultatet er vederstyggeligheder såsom batteribyttestationer og batterianhængere.

Jeg vil placere dit forslag i samme kategori, blot modsat: En elbilist, der ikke forstår fossilbiler.

Eller for at bruge Bodil Jørgensens ord fra Minkavlerne: “Det smager af det samme, men det føles forkert”.

  • 2
  • 3

men jeg undvære gerne oliespild, ventiljustering, blyadfitiv, platinjustering og benzin-os til fordel for en elektrisk motor.

Og pakninger og gummi i moteren som ældes og svækkes , også lever man med det fordi man ikke gider skille en hel motor ad , for at komme ind til en pakning. Jeg skal have skiftet en indsugnings manifold pakning på den 5 cylindrede. Jeg orker næsten ikke derfor køre jeg rundt med en vakum fejl .

Der var en gang der ikke var noget alternativ. Det er der nu og det gør bare alt ved fossil motoren teknologisk forældet.

Når et almindeligt menneske kigger på en klassik bil kigger de på Karossen og dens detaljer. Dernæst interiør hvis man er lidt mere interesseret. Ingen spørger om de må se motoren.

Selvfølgelig er lyden interessant og høre med til oplevelsen når bilen køre.

Jeg nyder kun lyden fra min legendariske 5 cylindret når jeg jokker gas pedalen i bund ned af en motorvejs tilkørsel. Så er vi ved at dø af grin. Resten af tiden brum brum ...gab gå væk .

Hmmm også lige i tomgang der lyder den sku også ret badass.

  • 2
  • 1

Der lyder den som en lemans racer. Det ville være så belastende for andre at høre på. Var min bil elektrisk ville jeg have disse forskellige lyde at vælge imellem, uden at genere andre.

Og lav gerne motor museums hvor alle de mest interessante bil motore er udstillet så man se dem , og selvfølgelig tænde dem og høre dem.

  • 2
  • 1

Jeg vil ikke byde ind med eksempler, sådan som du ellers efterspørger :) men jeg kunne rigtigt tænke mig at bruge din overskrift til at brede diskussionen lidt ud og tage en snak her i tråden om hvor det største potentiale ligger gemt. Det håber jeg at et par af jer vil være med til.

For jeg er sikker på at der ligger et stort potentiale i “Nye batterier i gamle biler”). Fx. ser jeg et stort potentiale for autocampere.

Personligt er jeg ejer af en VW California-autocamper (hippierugbrødet, bare i 90’er-udgaven). Og her ser jeg en helt kategori af biler som med fordel kan elektrificeres. For autocampere er levetiden nemlig meget længere end for alm. personbiler. Sikkert pga. at de er dyre i nyanskaffelse, så er der også stor efterspørgsel på brugte, gamle autocampere, og mit bud er at et hurtigt kig på en campingplads vil afsløre en gennemsnitsalder for autocampere på måske 20-25 år.

For her er hastighed og brændstoføkonomi jo ikke det væsentligste, men ligeså meget det faktum at du kan stå oprejst, lave mad og sove ombord. Og det er funktioner hvor den teknologiske udvikling ikke har meget indflydelse. Dvs. en autocamper fra 80’erne eller 90’erne har stadig meget af den samme anvendte funktionalitet som dengang. Og de gamle modeller er meget nemmere at komme til i pris end en fabriksny. Eksempel: Selvom min bil ikke kan klare næste syn uden rustarbejde for 10.000 kr, og selvom den har kørt snart 500.000km, har en vægtafgift på 16.000kr/år, og snart er 30 år gammel, så vil jeg stadig kunne sælge den til ca 50.000kr i dag. Hvis det var en ikke-camper-version (dvs. en klassisk VW Transporter fra ‘92) sælges de til ca 5.000kr for lignende specifikationer. Og her er min hovedpointe: Selvom der så småt begynder at dukke elektriske autocampermodeller op, så varer det mange år endnu førend disse modeller når ned i en brugtvognspris på fx. 100-200.000kr. (Som er et prisleje hvor jeg har indtryk af at der sælges rigtigt mange autocampere, og hvor mange førstegangskøbere vil starte). Så blandt disse billige, brugte autocampere tænker jeg at der i de næste mange år (20-30 år) frem vil være en stor pulje af gamle, forurenende autocampere, som med fordel kunne elektrificeres!

Måske noget lignende vil gøre sig gældende for traktorer, ambulancer?, og andre transportmidler, hvor funktionen er meget mere end blot selve transporten. Motorcykler er også nævnt længere oppe. Man kunne også overveje elektrificering af motorbåde? :) De har også meget lang levetid.

Hvilke transportkategorier kan I andre se potentiale til elektrisk omstilling?

  • 3
  • 0

Autocampere er oplagt. Jeg har selv en fossil "camper sedan" jeg rejser rundt i. Hvis den blev konverteret til elektrisk 300km range, ville jeg opnå nogle vilde fordele. Mulighed for varme i bilen. Mulighed for aircon i bilen. Mulighed for køleskab i bilen.

Det ville give mange flere rejse muligheder.

Men det er drømmerier, det kommer aldrig til at ske i Danmark. Jeg har fået min cybertruck inden da.

  • 0
  • 0

Der er en klassisk bil ingen kan have noget i mod bliver konverteret til El.

Hvad er det nu den hedder.

Den står bla på bil museum i Wolfsburg og et blast at se i virkeligheden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten