Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
DTU roadrunners blog hoved

Ny prototype i 2016

Shell Eco-Marathon 2015 nærmer sig med hastige skridt, og ser man på økobilen DTU Dynamo, står det hurtigt klart at der stadig er et stykke vej igen før bilen er klar til at deltage i den prestigefyldte konkurrence. DTU Dynamo er stadig så godt som skilt i atomer mens de sidste dele bliver færdigproduceret, testmonteret, modificeret og genmonteret. Med andre ord er arbejdsgangen i Roadrunners værksted mildt sagt hektisk og bilens officielle præsentation for HKH Prins Joachim, DTU’s rektor Anders Bjarklev og den fremmødte presse den 7. Maj.

Illustration: Privatfoto

Billede 1: Økobilen DTU Dynamo er stadig lagt fra køreklar mindre end en måned før dens officielle præsentation. Nye dele testes stadig og afventer endelig montage.

Men på trods af den lange arbejdsliste og den lurende deadline er der endnu ikke råbt ”Alle mand på dæk!” i værkstedet. En lille gruppe af holdet arbejder i øjeblikket på et nyt Roadrunners projekt som ifølge planen vil se dagens lys ved Shell Eco-Marathon 2016.

”Pilerokken”

Billede 2: Holdkaptajn Thor Christensen efterser den forventede placering af den nye prototypes gearkasse.

Bag kulisserne arbejder en gruppe af DTU Roadrunners på at udvikle en helt ny økobil til at deltage i Shell Eco-Marathons prototype klasse – en klasse som DTU Roadrunners ikke har deltaget i siden 2009. Roadrunners har tidligere konkurreret i prototype klassen, først med de dimethylether (DME) drevne Spirit of Copenhagen og DTU Innovator 1.0 og senest med den hydrogen drevne DTU Innovator 4.0, der i 2009 præsterede at vinde prototype klassen for hydrogen drevne biler ved Shell Eco-Marathon med et forbrug svarende til 3549km/l. Den nye prototype er endnu ikke navngivet, men har internt på holdet fået tilnavnet ”Pilerokken” pga. af dens aerodynamiske skaldesign, der i CFD-tests har vist sig at have en luftmodstandskoefficient Cd på ca. 0.018 ved ca. 30km/t. Den nye prototype vil blive bygget som en selvbærende kulfiberkonstruktion med forhjulsstyring og relativt høj frihøjde. Bilen vil blive drevet af en 1-cylindret 25cc motor, der vil blive designet eller modificeret til at køre på 2nd generations bioethanol, ligesom storebror DTU Dynamo. Bilen vil desuden have en specialdesignet 2 gears gearkasse, hvor første gear kun bruges i forbindelse med igangsætning og 2nd gear bruges til den resterende kørsel. Den nye prototypegearkasse er så optimeret, at holdet har besluttet ikke at give den en skiftemekanisme der kan geare ned. Nedgearing fra 2nd til 1st gear skal altså ske manuelt i paddocken efter endt løb. Gearkassen er desuden designet til at være så let og kompakt som muligt, og der er i dimensioneringen af gearkassen brugt sikkerhedsfaktorer helt ned til faktor 1.2. ”Pilerokken” er stadig under udvikling og der er endnu ikke blevet produceret nogen færdige komponenter til bilen. Holdet regner dog med at kunne præsentere det nye prototypedesign sammen med udstillingsmodeller and bilens gearkasse og andre komponenter i forbindelse med Urban Concept bilens officielle præsentation den 7. Maj i år. Holdet regner med at have den nye prototypes design færdigt hen over sommeren så bilen kan fremstilles til næste år og deltage i Shell Eco-Marathon 2016.

Edit: En lille rettelse til den nye prototypes Cd-værdi: tidligere CFD-tests viste en meget lav Cd-værdi. Opdaterede tests har vist en mere realistisk Cd-værdi på 0.13. Vi beklager fejlen!

Billede 3: CAD tegninger af den nye prototype.

Billede 4: CAD model af det forventede design til den ny gearkasse til prototype bilen. Den blå kasse der ses til højre på 3D modellen er servomotoren til gearkassens skiftemekanisme. Denne servo er 40mm bred, 42mm høj og 20mm bred.

Christian
Gørtz
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først