Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Ny elektrisk Ford Mustang skal slås med Tesla og alle de andre

Det er naturligvis ikke gået Motorbloggens næse forbi, at Ford har præsenteret en ny elektrisk bil.

Her kan I læse om alle detaljerne.

De kalder det for en Mustang.

Jeg kan dog ikke se mange ligheder med tidligere Mustang-modeller bortset fra hesten foran og lidt baglygter, som nok er hentet på lagret til den nuværende model

Men lad det nu ligge.

Mediet Road/Show har lavet en rigtig spændende sammenligning af de mest oplagte konkurrenter og det afslører flere interessante ting.

Både hvad angår acceleration og rækkevidden er de nye Mustang ikke langt fra Tesla 3+ og langt bedre end i både Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Prisen lægger sig også sådan lige imellem.

Når det gælder rummelighed, er der noget som tyder på, at Mustangen ligger tættere på Audi og Jaguar.

Så umiddelbart skulle man mene, at Ford har lagt sig et meget spændende sted både hvad angår pris, ydelse og størrelse.

Men nu kommer det interessante spørgsmål: Kan de levere? Ford siger selv "engang til næste år"!

Okay, så er man da dækket ind.

Der er heller ikke nogen oplysninger om forventet produktionstal.

Men du kan allerede nu lægge billet ind på bilen her, så mon ikke de lige venter og ser hvordan interessen fordeler sig?

Førstehåndsindtrykket af den nye Mustang er positivt, både hvad angår størrelse og effekt. Samtidig ser prisen ser ud til at blive fornuftig - men en Mustang skal jo heller ikke være dyr derovre i USA.

Så hvad mener I? Har Ford en chance med deres "Mustang"?

Illustration: Ford
Illustration: Ford
Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Både hvad angår acceleration og rækkevidden er de nye Mustang ikke langt fra Tesla 3+ og langt bedre end i både Jaguar I-Pace og Audi e-tron.

Vi er ude præstationer der ikke er nødvendige til daglig kørsel, men det er vel kun den fremtidige GT version der nærmer sig Audi og I-Pace tal for hastighed og acceleration ? Og rækkevidde er ret ens i SR udgaver.

  • 4
  • 0

Hej.

Jeg synes, at Fords nye Mustang Mach E er flot.

Den har et 402 liter stort bagagerum bagtil samt et 100 liter stort bagagerum foran. Og dette bagagerum foran kan spules med vand. Det er utrolig smart med dette 100 liter bagagerum foran, der kan spules med vand. Desværre er det ikke alle elbiler, der har et bagagerum til eldninger eller andre ting foran.

Iøvrigt har der været skriverier om, at VW Folkevogn og Ford har lavet en aftale, som betyder, at Ford får lov til at låne VWs nye elbil-platform. Så om et stykke tid kommer der nok endnu en elbil fra Ford.

Jeg linker her til to artikler fra FDM :

Artikel 1 :

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-1...

Artikel 2 :

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-1...

Venlig hilsen
Jan, Ideudvikler
Projekt Trafiksikkerhed m.m.

  • 4
  • 0

Jeg synes ponyen på køleren er dumt, men det er Porsches turbo også. De burde have modet til at starte på nyt kommende klassisk navn.

Priser og specifikationer ser meget lovende ud synes jeg. Noget af det bedste i kikkerten. Meget nytænkende og gennemført. Plads til 4, bagage, ikke for meget pop. Synes SUV konceptet er unødvendigt og træls, men det er åbenbart det folk vil have.
Siden den er lavet af Ford bliver den forhåbentlig til at holde kørende uden man bliver flået i forsikring og vedligehold.
https://youtu.be/n4WrBeHjO9A

Jeg tror det bliver en ku godt for så mange, Ford får mere end rigeligt travlt på linjen.

  • 3
  • 0

Jeg synes den er fed. Men inden nogen siger Tesla killer så vil jeg påpege at der er plads til mange flere seje elbilsmodeller i markedet. Vi skal ikke alle køre i den samme bil.

Hvis de kan levere, så får de succes sammen med Tesla Model 3. Begge biler er dog for dyre til ændre det danske marked radikalt.

  • 8
  • 0

Den mest nærliggende model at sammenlign med er faktisk ikke Tesla 3 men den kommende Tesla Y. Det er samme biltype, og ud fra hvad vi ved om Tesla Y, så er både alle specifikationer og pris også meget ens.
Mach E er ikke lavet til at konkurrere med Tesla 3 men med Tesla Y (og Jaguar I-Pace).

  • 6
  • 1

Først tænkte jeg: Det er fucking ikke en Mustang.
Så tænkte jeg at den alligevel var lidt interessant.
Men hvorfor brande den som noget den ikke er?

  • 6
  • 0

Helt enig. Tesla har for længst præsenteret Model Y og man kan se en del specifikationer på deres hjemmeside. Forfatteren af Road/Show sammenligningen virker dog ikke til at være fan af Tesla siden artiklen sluttes med "A potential Model Y price bump might actually hand the advantage to Ford, but we won't know until Tesla decides to build the darn thing."

Det er ikke usandsynligt at Model Y kommer på markedet før Mach-E.

Men det er vildt fedt at Ford nu kommer på banen med hvad der ser ud til at være en fed elbil og jeg håber det bliver en succes! Nu er der jo også ved at være opbygget fornuftige ladenetværk (bla. Ionity) udover Tesla's SC'ere.

Mht. produktionen har jeg lige hørt i en podcast at Fords CEO havde sagt de regner med at producere omkring 50.000 i det første fulde år, hvilket så må være i 2021?
Den skal i øvrigt produceres i Mexico, noget som må begejstre Trump...

En ting der ikke bliver nævnt i sammenligningen fra Road/Show er hvor effektiv bilen er i forhold til konkurrenterne. Den kommende Tesla Model Y LR RWD har samme EPA range som Mach-E modellen med den længste EPA rating. For at nå den rækkevidde har Ford smidt et 98.8kWh batteri i bilen. Til sammenligning har Model Y et 75kWh batteri. Det er en forskel på cirka 23kWh. Samtidigt er der vist rimelig enighed om at Tesla nok er i stand til at producere nogen af de bedste og billigeste batterier på markedet.

  • 1
  • 0

Mach-E er da lige strøget ind på førstepladsen over afløsere til den efterhånden aldrende Skoda Superb. Specs ser ud til at være på linje med eller bedre end Tesla 3/Y. Og udseendet LANGT mere tiltalende, selvom det selvfølgelig er subjektivt. Er vild med et mindre baggagerum foran der skal spules - perfekt til mine klamme våddragter efter surf og spearfishing eller rådyret efter jagt (OK, jeg er nok en lidt smal målgruppe der, men alligevel). Det store sprs, som for mit vedkommende faktisk er make or break: ka'en fååås med træk?

Det er bare drønærgerligt at det ser ud til, at man ikke kan nå at købe den med 2020 afgifter... :-(

  • 1
  • 0

Det er vel produktionsprisen der er lavere - det gør nødvendigvis ikke noget ved udsalgsprisen. Særligt VW har jo lagt en del penge i diesel-gate plus en stor investering i omstilling til el - de penge skal gerne hjem igen.

Jo, men VW er jo ikke den eneste producent med ambitioner om at fremstille og sælge elbiler. Og mon ikke også prisen bliver en konkurrenceparamter her. De andre producenter prissætter jo nok ikke deres biler højere, fordi de synes at dieselgate var synd for VW.

  • 5
  • 1

Jeg bliver sgu så træt af den ensformige tilgang. Bilen er et fuldgyldigt medlem af en bilkategori og skal som sådan sammenlignes med andre i samme kategori - elbiler skal ikke sammenlignes med andre elbiler.

  • 3
  • 4

Ikke for at kapre denne tråd, men jeg kan ikke længere finde tidligere indlæg fra mig selv på min profil (er der nogen der ved hvordan?);

På et tidspunkt diskuterede vi om arbejdsgivere ville installere ladere til deres personales elbiler.

Det sidste nye fra min arbejdsplads her i Belgien er at de er gået i gang med at udvide antallet af ladepladser, således at hver anden plads i vores parkeringskælder får en lader.

Da vi har >1500 pladser i vores underjordiske garage betyder det at der skal være i hvert fald 750 ladeudtag !! Det kan nok kun gøres fordi vores 5000m2 datacenter bliver flyttet ud af huset . Men det er lidt vildt.

Det skal være klar 1 Januar.

  • 10
  • 0

Da vi har >1500 pladser i vores underjordiske garage betyder det at der skal være i hvert fald 750 ladeudtag !! Det kan nok kun gøres fordi vores 5000m2 datacenter bliver flyttet ud af huset . Men det er lidt vildt.

Det er flot. De dimensionerer nok ikke strømforsyningen til 750 elbiler fra start af, men kan nøjes med at forberede installationen til det.

Med så mange ladeudtag giver det ikke mening bare at gætte eller at overdimensionere vildt. Man er nødt til at få noget erfaring med forbruget. Heldigvis er det ikke sandsynligt at forbruget bare eksploderer fra den ene dag til den næste, så man har tid til at lave opgraderinger når målinger viser at det er nødvendigt.

  • 3
  • 0

Artiklens indledning:

Ny elektrisk Ford Mustang skal slås med Tesla og alle de andre

Alle producenter af attraktive elbiler sælger alt, hvad de producerer, så der er ikke ret meget at slås om. Det er nok snarere legacy producenterne, der skal slås om det svindende marked for benzin og dieselbiler - både med og uden hybrid.

  • 9
  • 1

Fint hvis priserne på de nye generationer af EL biler bliver 40 % lavere -


.

Det er vel produktionsprisen der er lavere - det gør nødvendigvis ikke noget ved udsalgsprisen.


.

Jo, men VW er jo ikke den eneste producent med ambitioner om at fremstille og sælge elbiler.


.

Derfor er det sindssygt vigtigt at der er mindst 6-7 producenter der kan producere Ca 1mil. elbiler årligt hver i 2022. (ligesom Tesla og VW) og kan/vil øge yderligere derfra.

VW siger de vil kunnne producere 22mil. BEV årligt i 2028, heraf ca halvdelen i Kina.
De er nød til at ekspandere kraftigt, for at kunne holde nuværende indtjening, men vil holde indtjeningen oppe på ICEV og hybrid, indtil de bliver presset af andre producenter på BEV.

Først når der er egentlig konkurrence fra flere "masseproducenter," vil vi købere, få gavn af de lavere produktionsomkostninger.

Kineserne har en del producenter, hvoraf de største producerer over 500.000stk/år tilsammen, mon ikke de 3 allerstørste, vil melde sig ind i kampen snart.

Nissan ser ud til at ville øge støt, med bl.a.en el-SUV Ariya ("Qashqai killer"?) der vil appelere til rigtig mange, men vil de kunne lægge sig helt i toppen antalsmæssigt?

Imens ser det stadig ud til at Toyota har hovedet langt oppe i egen røver, hvor de tilsyneladende kikker efter solid state batterier, imens de skingert råber: "Nu satser vi massivt på brintbiler" Dette mens alle andre prøver desperat så godt de kan, at vise deres mere eller mindre halvfærdige el-conceptbiler.

Vi må håbe at Toyota har en hemmelig masterplan, men det varer nok nogle år endnu inden solid state batterier kan vippe lithium batterierne direkte af pinden.

.

Nissan Ariya:

https://www.motor.no/artikler/2019/oktober...

  • 3
  • 2

Njah, det siger de nu ikke.

Jo det siger deres sidste (lækkede?) planer, og det hænger også bedre sammen med deres:
"Vi har købt for 370mia. batterier, vi vil bygge 16 nye BEV fabrikker over hele verden, vi vil bruge 320mia. på udvikling af BEV, udvikle og introducere 52 (70?)nye BEV modeller inden 2025."

Heller ikke VW har råd til så massive investeringer, (hvis det passer) og så kun lave 1mio. elbiler i 2025.

VW er klar til at lægge sig forrest siger deres planer, og være klar til en hurtig overgang, i modsætning til deres tidliger planer om en langsom overgang, og med stor vægt på hybridbiler.
En langsom overgang vil være selvmord for en så stor koncern som VW, da de så vil påvirkes langt mere af Osborne effekten.
.

Det ville også være det dobbelte antal biler af hvad hele VAG koncernene producerer af biler årligt idag.

Som før sagt vil VW gå langt ned i indtjening, hvis de kun skulle producere og sælge samme antal BEV som de ICEV de sælger i dag, da BEV er billigere og med mindre fortjeneste.
VW kan ikke satse på kun at levere 12-14mio. biler i 2028, de er nød til at sætte produktionen i vejret, og selvfølgelig er overgangen til BEV en mulighed for at lægge sig forrest, ellers vil det jo være en ren Nokia, hvis de lader andre bestemme udviklingen.
.

FRANKFURT/ZWICKAU (Reuters) OCTOBER 28, 2019:

"Volkswagen AG is ramping up production of electric cars to around 1 million vehicles by end of 2022, according to manufacturing plans seen by Reuters"

"Rather than adjusting production gradually, and using multi-powertrain platforms, Volkswagen is making a massive bet on a dedicated electric vehicle architecture, known as MEB, in the hope of increasing economies of scale sufficiently to push down the price of electric cars to around 20,000 euros"

https://www.reuters.com/article/us-volkswa...

.

Hvad de siger er, at de sigter mod at opbygge produktionskapacitet, så de ved udgangen af 2028 potentielt kan have bygget 22 mio elbiler totalt set gennem alle årene indtil 2028 (hvis der er marked for det).

Læs nyeste udmelding:
"Volkswagen Group will be in a position to build 22 million electric cars by 2028, of which 11.6 million could come out of Chinese factories, VW said."

"will be in a position to build"
Har intet med tidligere producerede biler at gøre, og hvis det er en skrivefejl, så hænger det jo ikke sammen med at de nu vil satse massivt på rene BEV, producere 1mio BEV 3-5 år før deres tidligere udmeldinger, men først nå samlet 22mio. 2 år før en langsom omstilling.

Uanset hvad så har VW set at hvis der er konkurrenter, der laver BEV nok, vil vi fortsat opleve ca en fordobling af BEV salg fremover.
Vi kommer i løbet af 2 år over 5% BEV:

https://miro.medium.com/max/992/1*hJbSQS6l...

  • 1
  • 1

Bahnsen du tager fejl og dine citater underbygger bare dette. 16 fabrikker er i øvrigt ikke nok til at bygge 22 millioner biler årligt. Det er antal biler totalt.

"As a result, the projected number of vehicles to be built on the Group’s electric platforms in the next decade will increase from 15 million to 22 million."

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/pre...

Der står direkte der at de på 10 år vil bygge 22 millioner biler.

  • 3
  • 0

Der står direkte der at de på 10 år vil bygge 22 millioner biler.


Udmelding fra 03/12/19

Hvordan kan du komme med deres gamle udmeldinger og påstå jeg tager fejl?
De har rykket produktion af 1mio. BEV 3-5 år frem, men det tror i måske heller ikke på?

FRANKFURT/ZWICKAU (Reuters) OCTOBER 28, 2019:

"Volkswagen AG is ramping up production of electric cars to around 1 million vehicles by end of 2022, according to manufacturing plans seen by Reuters"

"Rather than adjusting production gradually, and using multi-powertrain platforms, Volkswagen is making a massive bet on a dedicated electric vehicle architecture, known as MEB, in the hope of increasing economies of scale sufficiently to push down the price of electric cars to around 20,000 euros"

https://www.reuters.com/article/us-volkswa...

  • 0
  • 0

Hvordan kan du komme med deres gamle udmeldinger og påstå jeg tager fejl?

Du har ikke vist et eneste sted hvor der står at de vil lave 22 millioner biler per år. Du har en masse citater hvor der står at de vil lave "X cars by Y" og det betyder at IKKE "per år". Det betyder at de vil lave X biler, punktum. Lidt ligesom at man kan skrive at Danmark forventer at få leveret "27 F35 planes by 2028".

Du har nu fået et direkte link til VW egen presseside hvor der meget direkte står at de vil lave 22 millioner biler på 10 år. Det kan ikke modsiges ved at linke til andre kilder, som måske, måske ikke har misforstået noget. Den tekst jeg linker til er dateret 12. marts 2019 og URL'en er "volkswagen-plans-22-million-electric-vehicles-in-ten-years".

  • 4
  • 0

Du har nu fået et direkte link til VW egen presseside hvor der meget direkte står at de vil lave 22 millioner biler på 10 år.
Den tekst jeg linker til er dateret 12. marts 2019.

Ja og den er så et halvt år ældre end de lækkede planer Reuters har fået i hænde, hvor der også står at de vil producere 1mio. BEV allerede i 2022. (i foråret var udmeldingen fra VW at først i 2025 ville de nå 1mio.)

VW kan ikke tillade sig at lade andre tage føringen, hvis de vil overleve, det er sådan set humlen i det.
.

Hvorom alting er så var det (om 2028) blot een af de oplysninger jeg formidlede videre, med link til, fra en sædvanligvis pålidelig kilde, og selvom de har skrevet lige det! forkert, er det jo så inderligt ligegyldigt.

Tillykke, i har måske fundet en fejl, men overset det væsentlige.

Det der betyder noget er at der kommer flere producenter hurtigst muligt, der vil lave så mange BEV årligt, at de kan komme ned i pris for forbrugerne

  • 1
  • 3

Ja og den er så et halvt år ældre end de lækkede planer Reuters har fået i hænde

Det vigtige her er at oplysningerne om 22 millioner biler på 10 år kommer direkte fra VWs presseafdeling og de oplysninger er det nyeste der står der. De er børsnoteret og er ansvarlige for at de oplysninger er korrekte.

Jeg ser i øvrigt ikke noget modsætningsforhold i at de regner med at lave en million biler 2022, uanset om det er i alt eller per år. 22 millioner biler på 10 år giver et gennemsnit på 2,2 millioner biler per år, så de skal til at komme i gang for at nå det mål.

Årstallet 2028 fremkommer i øvrigt ved at der er 10 år fra 2019 til 2028 begge år inklusiv.

  • 3
  • 0

De kan ikke forsvare alle investeringerne i BEV, ved kun at bygge 22mio. BEV over 10 år.

De vil jo nok også fortsætte med at bygge elbiler efter 2028.

Har du egentlig tænkt over hvor mange ICEV, VW så skal blive ved med at sælge, i 2024, 2025, 2026, 2027, 2028
Hvem skal de sælge dem til?

Til individer der har brug for en bil.
Hvis vi antager sådan jævn progression i antal årligt produceret antal elbiler, så betyder det en elbilsandel i 2028 på 50% eller mere af den totale produktion. Det er vel ikke så ringe.

  • 5
  • 3

Hvis vi antager sådan jævn progression i antal årligt produceret antal elbiler, så betyder den en elbilsandel i 2028 på 50% eller mere af den totale produktion. Det er vel ikke så ringe.

Det vil være døden for VAG.
De producerer mere end 10% af hele verdens salg

Vi har her noget som er bedre i funktion og oplevelse end det eksisterende
Billigere i service
En trediedel energiforbrug
i løbet af 2022-23 billigere at købe
De fleste mennesker vil vælge BEV allerede omkring 2024-25

Man kalder det disruption, og det går rigtigt hurtigt, så flere når ikke med på toget.

  • 1
  • 4

Det vil være døden for VAG.
De producerer mere end 10% af hele verdens salg

Vi har her noget som er bedre i funktion og oplevelse end det eksisterende
Billigere i service
En trediedel energiforbrug
i løbet af 2022-23 billigere at købe
De fleste mennesker vil vælge BEV allerede omkring 2024-25

Man kalder det disruption, og det går rigtigt hurtigt, så flere når ikke med på toget.

Så vidt jeg kan skønne, så er VAG lige nu en af de bilproducenter, der er bedst forberedt på omstillingen til elbiler.
Men ja, folk tænker i lineær udvikling og har svært ved at forstå, hvor hurtigt et teknologisskifte sker, så der ryger sikkert nogle bilproducenter i svinget. Men jeg tror ikke at det bliver VAG. Der er andre bilproducenter der er langt ringere forberedt.

  • 4
  • 0

Så vidt jeg kan skønne, så er VAG lige nu en af de bilproducenter, der er bedst forberedt på omstillingen til elbiler.
Men ja, folk tænker i lineær udvikling og har svært ved at forstå, hvor hurtigt et teknologisskifte sker, så der ryger sikkert nogle bilproducenter i svinget. Men jeg tror ikke at det bliver VAG.

Det er jo netop det som Reuters skriver.

Før sagde VW at de ville lave en langsom omstilling.
Nu siger Reuters at Volkswagen AG har forberedt sig på at ligge i front i en hurtig,
nu med deres kommende produktionstal justeret op til de mest ambitiøse konkurrenter.

Det er ren logik.

Selv om (og især fordi) VW er stor, kan de ikke tillade sig at læne sig tilbage, og lade andre tage bare en lidt større bid af markedet.
De skal op over de 10mio. de laver i dag, for at holde samme indtjening på BEV,
med biligere biler og flere konkurrenter bl.a. fra Kina.

Jeg håber heller ikke at VW taber markedsandele, men jeg køber ikke VW aktier.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten