Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Nu kan du bestille VW’s elbil

Mod et depositum på 7.000 kr. kan kunder nu gå ind på Volkswagens hjemmeside og bestille en af de første produktionspladser for en ID.3, den første rigtige el-folkevogn, hvis man ellers ser bort fra e-Golf osv. Den får en rækkevidde på mellem 330 og 550 kilometer, WLTP, og i første omgang bliver der tale om en specialversion med det mundrette navn ID.3 “1ST”, som er begrænset til 30.000 eksemplarer. Denne får en rækkevidde på 420 kilometer og kommer i tre versioner. De første får deres bil leveret om cirka et år, i midten af 2020.

Illustration: Volkswagen

Der er intet om de danske priser, men på det tyske marked koster den første tilgængelige version af elbilen lige under 40.000 euro, hvor en standard ID.3 vil koste fra lige under 30.000 euro.

På det tyske marked vil ID.3 first blive tilbudt med et års gratis strømforbrug ved opladning på alle offentlige ladestandere, der er forbundet med Volkswagens opladnings-app WeCharge samt på IONITY-netværket. Volkswagen i Danmark har et samarbejde med Clever omkring formidling af ladebokse og kundernes adgang til Clevers offentlige netværk. Derfor er ambitionen ifølge VW, at Volkswagen ID3 sælges med en Clever ladeløsning, både til hjemmet og med adgang til det offentlige netværk.

Illustration: Volkswagen

Forudbestilling af bilen vil blive tilbudt i 29 lande på det europæiske marked. De vigtigste markeder for ID.3 i Europa inkluderer ikke overraskende Norge og Tyskland, og derudover nævnes Holland, Frankrig, Storbritannien og Østrig - men ikke Danmark. Volkswagen planlægger i gennemsnit at levere mere end 100.000 biler om året til kunder, lyder det i pressemeddelelsen.

Illustration: Volkswagen

Hvor mange vil allerede nu betale 7.000 kroner?

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er intet om de danske priser, men på det tyske marked koster den første tilgængelige version af elbilen lige under 40.000 euro, hvor en standard ID.3 vil koste fra lige under 30.000 euro.

Skal det læses som, at man i Tyskland kan købe en VW ID3 "1st" og få den engang i 2020 for €40.000 sådan cirkus?

Jeg mener en Tesla Model 3 i Standard Plus (dvs. 2. mindste) koster omkring €45.000 i Tyskland (jf. https://www.model3.info/de/tesla-model-3-t...).

Jeg kan finde følgende specs for en ID.3 på nettet: 100kW motoreffekt og 45kWh batteri.
En Tesla 3 SR+ har, såvidt jeg kan se, 192kW motoreffekt og 50-55kWh batteri.

Er det de ~€5-6000 i forskel der skal få dig til at vælge en VW fremfor en Tesla eller kan jeg bare ikke finde rundt i tingene?

  • 10
  • 1

Hej.

Mange tak til Christian for artiklen. Den nye elbil fra VW Folkevogn havde fabriks-navnet VW I.D. Neo. Men nu hedder den åbenbart VW I.D. 3.

Sammen med den letteste udgave af Tesla 3, de 2 nye elbiler med store batterier fra Kia og Hyundai Kona er den nye VW I.D.3 de mest spændende elbiler, som jeg kender. Disse 5 elbiler er utrolig interessante. Det bliver utrolig spændende at læse mere om VW I.D. 3. Jeg ved at VW har testet den i kolde omgivelser med sne.

Der er snak om at VW Folkevogn i starten kommer til at tabe ca. 22.000 kr for hver VW I.D. 3 som de sælger. ( Se Link). HVis dette passer vil VW Folkevogn tabe ca. 22 milliarder kroner for hver 1 million biler, som de sælger. Det har VW råd til. Men det er alligevel mange penge.

VW Folkevogn har investeret utrolig mange penge i udviklingen og forskningen af deres kommende elbiler. De penge skal VW vel have hjem igen. Så det er ikke godt, hvis VW taber penge på de biler, som de sælger. HVornår VW kommer til at tjene penge på deres nye elbiler ved jeg intet om.

https://bilmagasinet.dk/vw/tyske-rygter-vw...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 4

Hej igen.

Den kommer åbenart med 3 forskellige batteri-størrelser.

Det mindste batteri har en WLTP-rækkevidde på 330 km

Det midterste batteri har en WLTP-rækkevidde på 420 km

Det største batteri har en WLTP-rækkevidde på 550 km.

Bilen skulle være på størrelse med en VW Golf udenpå og større end en VW Golf indeni.

VH Jan

  • 5
  • 0

De penge de taber på elbilerne skal de tjene på fortsat at sælge så mange ICE biler som de kan komme afsted med. Først når kunderne holder op med at købe nye ICE biler, kommer der for alvor gang i den grønne omstilling af transporten. Der er hermed min opfordring. Jeg håber da at så mange som muligt bestiller den nye folkevogn i erkendelse at at de har købt den sidste ICE bil. Det vil sende et stærkt signal til bilfabrikkerne ligesom de mange tidlige reservationer af Teslas model 3.

  • 11
  • 0

Den ligner en alm. VW (bortset fra striberne, (koster de mon ekstra). Det er simpelthen for dumt, at være nød til at præsentere en sådan bil til forudbestilling mm.)
Hvor er det bare lidt fremadskuende design?

De har kørt det helt store apparat i stilling, og meldt ud at nu! går de all in.
Er det denne de mener skal redde VW og trække deres enorme omstilling i gang?

Det virker som om de stadig ikke tror på BEV, eller blot tør prøve at lave fremtidens elbiler.
.

100.000 stk om året...

De har i løbet af de sidste år meldt ud at de har
Købt (bestilt) batterier for et 3-cifret miliardbeløb.(kr)
Vil investere et ligeledes 3 cifret miliardbeløb i udvikling af elbiler
Bygge 16 nye fabrikker til BEV
Lave 70 nye BEV modeller
Lave elbiler der matcher Tesla, men til den halve pris.

Hvis bare lidt af dette skulle være sandt, bliver det langt mere end 22.000 de kommer til at tabe på hver bil, med så få stykker de vil producere.
.

De laver over 10.000.000stk ICEV årligt, og i løbet af 5-6 år vil 80-90% af køberne ikke frivilligt se hen imod noget med en ICE i.
Hvormange tror efterhånden at VW bliver en af dem der overlever?

  • 6
  • 15

Den ligner en alm. VW (bortset fra striberne, (koster de mon ekstra). Det er simpelthen for dumt, at være nød til at præsentere en sådan bil til forudbestilling mm.)
Hvor er det bare lidt fremadskuende design?

Hvorfor mener du at el-biler skal se anderledes ud end ICE?

Det virker som om de stadig ikke tror på BEV, eller blot tør prøve at lave fremtidens elbiler.
100.000 stk om året...

Hvis jeg var WV vil jeg også rampe langsomt op...
De producere 100k biler med teknologi de ikke har lang driftserfaring med, hvilket betyder er der en risiko for en designfejl, der betyder et dyrt recall.
Jeg vil feks. 10 dobble produktionen med et interval hvorved at man kan nå at få driftserfaring fra marken. (F.eks. hvert andet år.)

  • 11
  • 3

Hvorfor skulle man forudbestille en helt almindelig bil ?

Hypen omkring at forudbestille helt almindelige biler, med batteri i stedet for benzin tank var sikkert fin nok da Tesla stort set var den eneste der lavede elbiler.

Men i dag er elbiler i de fleste klasser, så tæt ved at være mainstream af det virker mig noget patetisk at hype en helt elmindelig bil.

Men marketing elsker at hype og kunderne er for dumme til at gennemske at der faktisk intet nyt er under solen.

  • 6
  • 2

Først når kunderne holder op med at købe nye ICE biler,

Faktisk, går der sikkert ikke lang tid, før dét sker.
Med de nye elbiler der allerede er kommet på markedet, sammenlagt med de annoncerede, får producenterne vanskeligt med at følge efterspørgslen.

Jeg tror bare de gamle fossilfabrikker skal være umanerligt glade for at Tesla ikke kunne finde ud af at rampe produktionen op, så den stemte overens med de først anoncerede ambitioner.

  • 8
  • 3

Hvorfor mener du at el-biler skal se anderledes ud end ICE?

Hvor læser du at jeg mener det?

Jeg skrev:

"Hvor er det bare lidt fremadskuende design?"

1.Nogle biler bliver mere strømlinede, med lavere luftmodstand.

2.Se VW's konceptbiler

3.Tiltrække købere. Udseendet er også en stor del af Teslas bestilligs/salgsfremgang.

4.Hvis de virkelig vil noget, må de skille sig ud og lave biler som er atraktive, som folk bar VIL have.

.

Hvis jeg var WV vil jeg også rampe langsomt op...
De producere 100k biler med teknologi de ikke har lang driftserfaring med, hvilket betyder er der en risiko for en designfejl, der betyder et dyrt recall.
Jeg vil feks. 10 dobble produktionen med et interval hvorved at man kan nå at få driftserfaring fra marken. (F.eks. hvert andet år.)


😳

Altså også så langt fra VW planer som man overhovedet kan forestille sig.
Mener du virkelig det?

  • 1
  • 7

Jeg tror bare de gamle fossilfabrikker skal være umanerligt glade for at Tesla ikke kunne finde ud af at rampe produktionen op, så den stemte overens med de først anoncerede ambitioner.

De trækker kun tiden, de har aldrig været bange for Tesla, men det gør allerede mere ondt på dem end de havde troet.
Det er kineserne de virkelig er bange for, de ved at de ikke har en chance på pris i små- og miniklassen, og slet ikke i mellmklassen før produktionstallene kommer op.
.

Hvis man har fulgt med i debatten i Tyskland, ved man at der er nærmest panik, bilproducenterne har søgt om fremtidig støtte, og man regner med masseafskedigelser.

Det er alvor det her, og VW kommer ikke til at indfri nogle af deres løfter ser det mere og mere ud til.

  • 5
  • 6

God pointe. Der er næppe nogen tvivl om, at VW har kopieret idéen fra Tesla med forudbestillinger for at skabe opmærksomhed om et produkt, som er forsinket (på flere måeder) - og måske/måske ikke kan leve op til de skyhøje forventninger.

Hvor mange her på bloggen lagde i øvrigt en bestilling på Tesla 3, da det blev muligt i sin tid - og hvornår fik I jeres biler? Gav det overhovedet mening, eller kunne man bare bestille bilen, da den officielt blev sat til salg, og få den lige så hurtigt?

  • 11
  • 0

God pointe. Der er næppe nogen tvivl om, at VW har kopieret idéen fra Tesla med forudbestillinger for at skabe opmærksomhed om et produkt, som er forsinket (på flere måeder) - og måske/måske ikke kan leve op til de skyhøje forventninger.

Helt enig med Michael, det giver absolut ingen mening, når den ikke skiller sig ud, eller er først med noget.
Den tilbyder ikke noget der ikke allerede er på markedet? og er ikke billig.
(hvor er Tesla udfordreren til den halve pris vi blev lovet så sent som for nogle måneder siden)

Tesla forudbestillerne fik mulighed for at bestille i december, der blev åbnet for alm. bestillinger i løbet af januar.
De første blev leveret midt februar

  • 6
  • 2

De trækker kun tiden, de har aldrig været bange for Tesla, men det gør allerede mere ondt på dem end de havde troet.
Det er kineserne de virkelig er bange for, de ved at de ikke har en chance på pris i små- og miniklassen

Jeg læste for noget tid siden et udsagn der lyder meget plausibelt: at ingen har nogensinde tjent penge på at lave en elbil.
De store producenter har en portefølje med god avance som de ikke er interesseret i at udkonkurrere med biler uden avance. Leaf, Zoe, e-Golf er hyggemodeller der viser en grøn linje, men ikke undergraver nogen forretning.
Tesla har kortsluttet logikken, ved at starte med at producere urentabelt i forventning om at kunne vækste sig til rentabilitet.

  • 5
  • 8
Hvor mange her på bloggen lagde i øvrigt en bestilling på Tesla 3, da det blev muligt i sin tid - og hvornår fik I jeres biler? Gav det overhovedet mening, eller kunne man bare bestille bilen, da den officielt blev sat til salg, og få den lige så hurtigt?

Hvis man havde en reservation gik det hurtigere i starten af året. I dag er det ligemeget.
Det kan godt være at det er utraditionelt med reservering af biler men jeg mener stadig at interesserende købere af den nye folkevogn skal reservere. Lad os nu sige at de modtager reservationerne så hurtigt at de er nødt til lukke ned for reservationer eller fortælle kundernen at der kommer til at gå længere tid... Det er et stærkt signal.
Hvis du heller vil have en Tesla model 3 om en måned eller to, så klik her http://ts.la/peter1632 og få 7500km gratis supercharging til sommerferien :)

  • 2
  • 2

ICE bil producenterne ( især tyske ) forhaler El bil produktioen fordi de tjener så svimlende på deres stinkende diesel gate biler. De har sovet i timen i årevis . Bruger svimlende beløb på reklamer . De har så mange lobbyister i EU ( og i dk) at de formår at snørre poltikkenre så vi ALT for langsom for elektrisificeret transportområdet efter min mening .

  • 7
  • 7

Altså også så langt fra VW planer som man overhovedet kan forestille sig.
Mener du virkelig det?

Hvad mener du med det ? Syntes det jeg foreslår er hurtigt eller langsomt?
Jeg kender ikke VW's ramp-up planer.

VW har lavet elbiler i mere end 10 år, så skal vi give dem.........20-30år mere

Ja, VW har lavet elbiler i en del år.. Men de har været baseret på et ICE Chassis.
Det nye ID har et Chassis med batteriet i gulvet som Tesla.
En lille design fejl i batteri stik, køling, BMS etc. kan meget hurtigt blive dyrt..
Du skrev at VW idag produksere 10M ICE biler, og de i 2020 vil produksere 100k elbiler.
Jeg foreslog at de skulle vente (mindst) 2 år med at 10 dobble produktionen.
Dvs. 1M elbiler i 2022, og 10M i 2024.

https://www.volkswagenag.com/en/news/stori...
"..By 2025, sales of the ID. family are to exceed more than one million vehicles per year"

Dvs. det jeg foreslog nok er til den hurtige side..

  • 3
  • 0

Prismæssigt ligger id 3 ikke voldsomt langt fra Polestar 2. ser frem til at læse tests af de to biler, og håber Polestar snart får sat dato på deres indtog i DK....

  • 2
  • 0

Ja, VW har lavet elbiler i en del år.. Men de har været baseret på et ICE Chassis.
Det nye ID har et Chassis med batteriet i gulvet som Tesla.
En lille design fejl i batteri stik, køling, BMS etc. kan meget hurtigt blive dyrt..

Det er ikke disse ting der "overrasker" der er dimensioneret efter kendte beregninger, og BMS kan sofwareopdateres som vi lige har set med Nissans "rapidgate"

Alle nye biler (også BEV) VW sender på gaden, har allerede været intensivt testet på vejene i flere år

Der hvor der er kan opstå fejl er ved ICE motorer, hvor fejl på sliddele som hærdninger, knækkede knastkæder, motorerer der bruger ekstremt meget olie, eller endda brænder sammen (PSA 3-cyl 1,2Ltr.) OSV. kommer efter flere år.
Ellers er det fejl fra underleverandører, (som airbags mm. vi har set for nylig), disse fejl kan forekomme på alle biler, også dem der har været i produktion i årevis.

Jeg foreslog at de skulle vente (mindst) 2 år med at 10 dobble produktionen.
Dvs. 1M elbiler i 2022, og 10M i 2024.

https://www.volkswagenag.com/en/news/stori...
"..By 2025, sales of the ID. family are to exceed more than one million vehicles per year"

Dvs. det jeg foreslog nok er til den hurtige side..

Så du mente det.
10 gange så mange elbiler som VW har planlagt, (hele deres produktion), og tilmed 1 år tidligere end den enkelte milion.
Tjaae.....de ville nok ønske de kunne. Især når vi kommer 3år længere frem, og...
...flere mener ICE vil være godt på vej, til kun at være en nicheproduktion fra 2025

Men VW skal også kunne sælge deres BEV.
For hvor mange vil i årene fremover købe en "el-Golf" eller "el-Passat"når der er så mange nye spændende elbiler der.
De skal nu til at tilkæmpe sig enorme markedsandele, på helt nyt territorie.

  • 3
  • 4

Hvor er det bare lidt fremadskuende design?

Hvad havde du ventet? Det er en Folkevogn. Det er ligesom Carlsberg og Heineken. De er store fordi de ikke fornærmer nogen ved at stikke ud.

Skal det gå virkeligt højt klasker de et Audi emblem på rattet. Der kører enormt mange af de der tyskerøser rundt hernede i Belgien. Man lægger ikke rigtigt mærke til dem, fordi de allesammen ligner hinanden. Og så er de fleste af dem grå eller sorte. Det hjælper heller ikke.

Perfektion i anonymitet.

  • 8
  • 0

Hvorlænge mon det bliver ved at gå.
Når man producerer 10 milioner biler om året, skal der ikke meget til før salget dykker, hvis bare en mindre del af deres kunder, synes de ser lidt for gammeldags ud i forhold til konkurrenterne.

Lige på designet tror jeg nok at det skal holde. Mange mennesker går bevidst efter et neutralt design, der netop ikke ser gammeldags ud om 4 år, så det ikke er gået af mode når bilen skal sælges videre.

Modsat f.eks Toyota, der gør en dyd ud af at få bilerne til at ligne noget der er drysset ud af en star-wars film. Det holder altså ikke om 5 år.

Når VAG's salg dykker tro jeg mere at John har ramt hovedet på sømmet med sin kommentar overfor:

"Fordi, når der findes typer af elbiler der sammenlagt dækker næsten hele markedet, tør ingen købe ny ICE-biler, af frygt for kollapsede brugtvognspriser."

Det ser vi allerede her i Belgien. Det er svært at sælge nye dieseler. Benzin lever lidt endnu, men det går hastigt til Hybrid og El.

  • 9
  • 0

Når VAG's salg dykker tro jeg mere at John har ramt hovedet på sømmet med sin kommentar overfor:

"Fordi, når der findes typer af elbiler der sammenlagt dækker næsten hele markedet, tør ingen købe ny ICE-biler, af frygt for kollapsede brugtvognspriser."

Ja, det er en stor del af det.
De fleste folk der har kørt i BEV i nogle dage, vil aldrig gå tilbage til(købe) ICEV

Derfor skal VW jo netop være i stand til ikke bare at omlægge, og skalere BEV-produktionen op, men netop også tilbyde noget der kan fastholde deres trofaste købere.

Se bort fra design, og se på hvad de ellers tilbyder i ovenstående ID.3

Hvad kan de tilbyde, som ikke overgåes af konkurrenterne?
Og så bliver den jo ikke engang billig, som ellers lovet.

Det store problem er jo ikke at ICEV salget går ned (det har alle vidst længe) problemet er at konvertere til BEV salg, med alt hvad det indebærer, istedet

  • 4
  • 6

Lige på designet tror jeg nok at det skal holde. Mange mennesker går bevidst efter et neutralt design, der netop ikke ser gammeldags ud om 4 år, så det ikke er gået af mode når bilen skal sælges videre.

Modsat f.eks Toyota, der gør en dyd ud af at få bilerne til at ligne noget der er drysset ud af en star-wars film. Det holder altså ikke om 5 år.

Design er virkelig vigtig, og der ER bare en vis snob-effekt i at køre sydtysk, like it or not. Til gengæld er de både afdæmpede i deres udtryk, men de er jo spækkede med alsken elektronik, alenlange udstyrslister og er velbyggede.
Den gamle Golf 2 levede længe og blev erstattet af Golf 4 som indstigningsbilen for folk uden penge, men med vilje til at komme godt igang. I dag har Audi A4B5 rollen selvom den er tyve år gammel. Til gengæld ser den ikke særlig gammel ud.
Jeg ønsker også at der kom flere farver på, selvom jeg selv har en sort bil. Det er bare en sekundær ting når man køber brugt.

Sad netop forleden og diskuterede Toyotas markante designfremskridt. De nåede et uhørt lavpunkt med den bælgøjede Corolla fra slut-halvfemserne, mens den helt nye Corolla er et hit IMO.
Forstår i øvrigt ikke at KIA ikke satte denne perle https://www.kia.com/dk/forhandler/soenderb... i produktion.

  • 3
  • 2

Hvem gider købe en inferiør VW i 2020, der ikke har mulighed for at køre selv, når man kan få en Tesla der har autonomi, eller tæt på.
Det her er allerede game over, og Tesla har vundet.

DuH! Det er den slags Tesla fanboi kommentarer man troede man var forskånet for på ing.dk.
Så alle de europæiske bilproducenter er fulde af løgn mht. til deres elbilsplaner? Alle i verden synes bare at Teslas design er bedst? Det er ligegyldigt at andre laver billigere elbiler? Og Kineserne ser vi helt bort fra?

  • 13
  • 4

Design er virkelig vigtig, og der ER bare en vis snob-effekt i at køre sydtysk, like it or not. Til gengæld er de både afdæmpede i deres udtryk, men de er jo spækkede med alsken elektronik, alenlange udstyrslister og er velbyggede.


Snob effekt/fanboy er same shit og kan ikke diskuteres da folk er religiøse omkring deres mærke.

De er så religiøse at de er komplet ligeglade med om ting er i prismæssig balance med den leverede kvalitet og hvis nogen påpeger at pris/kvalitet ikke hænger sammen, så bliver de blå i hovedet.

Min oplevelse med VW ikke formår at sikre sammenhæng mellem pris/kvalitet, men at de lever på fanboy effekten.

  • 4
  • 2

Det burde være tankevækkende at trods alle brudte løfter om masseproduktion af elbiler, tesla killere, og dieselsvindel, holder mange sig stadig fast i VW, uanset hvad de melder ud, igen, igen, igen.....

Dette imens de beskylder andre for at være fanboys.

VW har løjet og bedraget igennem mere end 10år, og har intet leveret af det lovede.

Tesla har leveret igen og igen (forsinket efter tidsplanen ja, men VW er foreløbig 1år efter deres, og melder ud nu, at de skal bruge 3-4 år mere før de når de lovede 300.000stk årligt)

Vi har måtte høre i årevis på, at alle andre de skulle nok overgå Tesla så nemt som ingenting, da de etablerede virkelig forstår at lave biler.
Dette har de så ventet med, og de der har lavet elbiler, har holdt produktionen nede under 30.000stk årligt. (kalkuleret tab, som nu VW’s 22.000 pr bil)
.

Jeg venter stadig.
Jeg er fløjtende ligeglad om der står VW eller BYD på bagsmækken, jeg vil bare se en god kvalitet, til forskellige behov og kundegrupper, og jeg vil se mange, rigtig mange, ligemeget om de er grimme, sjove, frække eller smukke.

Jeg venter stadig, men det ser endnu engang ud til at jeg kommer til at vente en tid endnu.
Lad os håbe VW får over 500.000 bestillinger fra deres tilhængere, men hvad sker der så…..intet!

Ingen ICEV producenter kommer til at gå helhjertet ind for BEV før deres ICEV salg falder

Disruption kommer aldrig fra de etablerede.

  • 7
  • 3

Hvem gider købe en inferiør VW i 2020, der ikke har mulighed for at køre selv, når man kan få en Tesla der har autonomi, eller tæt på.
Det her er allerede game over, og Tesla har vundet.

det er et rimeligt stærkt salgsargument tesla har. Skulle jeg købe ny bil i de prisklasser så skulle den 250% sikkert have de muligheder som tesla har, plus løfterne om bare at blive bedre til det. Det er jo uhørt og første gang i historien at det er sket at en bil kan blive mere sikker og komfortabel efter at du har købt den.
Alle andre kommer til at følge med på den vogn bare rolig….!
Og hvis ikke så kan tesla opkøbe samtlige bilfabrikker og begynde at producere sine egne biler på dem.

En El-bil der er selvkørende!! vi står overfor et utroligt interessant tidspunkt i bilens historie. Så kan det godt være det bliver meget svært at sælge et køb og smid væk produkt til 100.000 kr.

  • 5
  • 5

Det går ALTID! galt fra design/koncept/prototype til den produktionsklare bil. (undtagen Tesla)

ja detsværre. Bil design skal være fremadskuende uanset om det er el eller fossil, men i særdeleshed el-biler da de i sagens natur er fremtiden.
Jeg er endu ikke blevet træt af at se på en model S eller BMWś i3 (i 3 farvet). de er stadigvæk interessante bil designs der er forud for deres tid.
Jeg bliver heller aldrig træt af at kigge på min egen type44 karos og beundre alle de detaljer der er blevet udtænkt af ingeniørene og designerne for at gøre den så aerodynamisk så muligt den gang tilbage i start firserne.

  • 2
  • 4

Jeg er endu ikke blevet træt af at se på en model S eller BMWś i3 (i 3 farvet). de er stadigvæk interessante bil designs der er forud for deres tid.

Men der er da netop designet ud fra helt forskellige fillosofier.
BMW i3 er designet til at være futuristisk, og i designet fremhæve de tekniske fordele en elbil giver i designfrihed.
Tesla S er designet til at være så tidsløs som mulig, da Musk ønsker at den skal leve 1 mio miles og dermed rigtigt mange år.

  • 3
  • 2

De er så religiøse at de er komplet ligeglade med om ting er i prismæssig balance med den leverede kvalitet og hvis nogen påpeger at pris/kvalitet ikke hænger sammen,

Spørgsmålet er så hvad folk opfatter som kvalitet. I mange år er Toyota blevet betragtet som den mest problemfrie bilmærke, men hvorfor sælges der så ikke flest af dem? Prismæssigt kan de sagtens konkurrere med sydtyskerne og flere andre.

  • 2
  • 2

Jeg synes at du skal prøve at spørge dine venner og kolleger, som netop har købt bil; Hvor meget vil du give ekstra for at få din nye bil til at køre selv. Personligt vil jeg hellere have et sæt bundmåtter.

Det vil ikke give noget brugbart svar. Det er så meget science fiktion som noget kan være.. De vil ikke kune aceptere at det kunne være virkeligt og dermed se/mærke komfort fordelene. Der kommer simpelthen ikke nogle billeder frem på skærmen.
De lidt mere teknisk siger straks hvad nu hvis og bla bla du kender hele smøren fra dette debat forum.

Når de selvkørende biler ankommer og beviser deres værd, og de selv har mulighed for at bruge/prøve MaaS eller de første kolegaer med selvkørende bil berætter hvad han/hun bruger de 30-90 minutter hver vej til/fra arbejde til, så forstår de at deres automobil er blevet forvandlet til en hestevogn.
Også vil jeg gerne spørge dem om de vil give 100.000 kr for en funklende ny hestevogn.

  • 4
  • 5

Sikkert, men de unge idag gider end ikke tage kørekort hvis de kan slippe.

På landet er man tvunget til det, med mindre man vil køre tunet eu30 scooter resten af sit liv.
Men i en by som København er der nu helt nye mulighder der ikke eksisterede for bare 5 år siden. En elektrisk last cykel kan transportere børn og gods med helt ny lethed. Ens lokal område udvides kraftigt og beslutningen om egen bil kan udskydes. Mange penge spares hvert år man ikke ejer en bil, og lige pludselig lander MaaS i byen og så er det nok meget sandsyneligt man kan udskyde korekorts beslutningen yderligere.

  • 1
  • 1

På landet er man tvunget til det, med mindre man vil køre tunet eu30 scooter resten af sit liv.
Men i en by som København er der nu helt nye mulighder der ikke eksisterede for bare 5 år siden. En elektrisk last cykel kan transportere børn og gods med helt ny lethed. Ens lokal område udvides kraftigt og beslutningen om egen bil kan udskydes. Mange penge spares hvert år man ikke ejer en bil, og lige pludselig lander MaaS i byen og så er det nok meget sandsyneligt man kan udskyde korekorts beslutningen yderligere.


Hvis man er bosidende relativt tæt ved en S-togs station, under 2km og i øvrigt ikke er bange for at træde i pedalerne.
Evner man også at tillære familien at benytte en cykel ?
Så er der allerede i dag utroligt mange muligheder for ikke at eje egen bil, ind i mellem lidt besværligt, men det virker ganske fortrinligt.

En rimeligt prissat og fuldautomatisk MaaS vil gøre underværker.
f.eks 25 kr i start gebyr inkl 10 km og derefter 2,-/km

Måske udbyderne ikke synes det er rimeligt?
Men det er mere end hvad sådan service vil være værd for familien på denne matrikel.

  • 1
  • 0

DuH! Det er den slags Tesla fanboi kommentarer man troede man var forskånet for på ing.dk.
Så alle de europæiske bilproducenter er fulde af løgn mht. til deres elbilsplaner? Alle i verden synes bare at Teslas design er bedst? Det er ligegyldigt at andre laver billigere elbiler? Og Kineserne ser vi helt bort fra?

Hvordan vi end vender og drejer det, er Tesla omkring 10 år foran konkurrenterne, når det handler om motor og batteri. De er på 3. generation, mens andre stadig arbejder med 1. generation.

Tesla har lige skiftet den ene motor ud i Model S, hvilket giver den 50 km mere rækkevidde.

Sandy Munro har stadig ikke helt grejet, hvordan motoren i Model 3 kan være så effektiv. Tesla's batterisystemer er de bedste i branchen. Det er blevet sammenlignet med militær og rumfart, hvor det sidste, belejligt nok er viden som Tesla har adgang til.

Så kan man kritisere dem for byggekvalitet, service og hvad ellers, men vi kommer ikke uden om at potentialet i elbilen, som Tesla har fremstillet den, får vi ikke at se fra andre mærker lige foreløbigt.

  • 5
  • 7

> Hvordan kan det så være at verdens mest enrgieffektiv elbil er Hyundai

Ioniq har 1/3 af kræfterne af en Model 3, batteriet er under halvt så stort og bilen vejer 300 kg mindre. Den burde være effektiv. Men, Ioniq har kortere rækkevidde end Model 3, og det er jo det det kommer an på.

Du kan ikke købe en elbil med samme kombination af rækkevidde, hestekræfter, ladetid og pris som dem Tesla laver.

> Og at Audi har batterier der kan tåle ladning med 5C?

Det har de heller ikke. Det er noget de har sagt kommer i 2020.

  • 5
  • 3

Og at Audi har batterier der kan tåle ladning med 5C?

Model 3 kan, efter sigende, peake over 3C. Men det siger ikke ret meget. Det er den samlede ladekurve der er interessant. Og om batteriet i længden holder til det.

En farlig ting ved den nye bølge af elbiler er at ingen endnu har set hvordan batterierne klarer sig hos de forskellige bilproducenter. Batterier er ikke bare batterier. Vi så hos den første generation Leaf at der var meget dårlig holdbarhed, til dels på grund af manglende aktiv køling af batteriet. Personligt har jeg fortsat ikke tillid til Nissan.

  • 6
  • 0

Hvis man er bosidende relativt tæt ved en S-togs station, under 2km og i øvrigt ikke er bange for at træde i pedalerne.
Evner man også at tillære familien at benytte en cykel ?
Så er der allerede i dag utroligt mange muligheder for ikke at eje egen bil, ind i mellem lidt besværligt, men det virker ganske fortrinligt.

Det virker sikkert for visse byboere, som nærmest aldrig forlader stenbroen.
Jeg selv må jo opleve disse udtalelser på afstand og med en helt anden virkelighed. Jeg har 24 kilometer til nærmeste togstation og 5-6 kilometer til nærmeste købmand. Alligevel bor jeg et dejligt sted med mange kvaliteter, som jeg ikke vil bytte med stenbroen.
Og vi er mange.

  • 8
  • 0

Tesla har leveret igen og igen (forsinket efter tidsplanen ja, men VW er foreløbig 1år efter deres, og melder ud nu, at de skal bruge 3-4 år mere før de når de lovede 300.000stk årligt)

Så vidt jeg forstår så bygger VW om en fabrikk som neste år får en kapasitet på mer enn 300.000 elbiler, hvorav ID 3 er en av flere modeller fra samme fabrikk!

I 2010 proklamerede VW at de ville være førende på elbiler i 2018 med flere end 300.000stk årligt
(Tesla har fint overgået deres egne udmeldinger i 2010 om kommende tids og produktionsmål, og de har endda løftet barren flere gange siden)
.

VW har nu lovet en produktion på 100.000stk BEV i 2021, og 200.000stk i 2022.

(Tesla producerer 400.000stk BEV i 2019, og starter allerede indkøring/produktion på deres nye fabrik i Kina sidst på året)

  • 4
  • 0

Ikke for at forstyrre Tesla-fanboys og Tesla-killers diskussionen, den er ret sjov, så vil jeg tillade mig at sige: Hurra, endnu en elbil at vælge fra!

Har selv Tesla, er enormt glad for den, siger velkommen til stage 5 AP, når det kommer...men anerkender, at det er skal til for elbiler som helhed er, at det bliver en hverdags-bil. Alle skal have adgang til teknologien, og den lækre fornemmelse, det er at kunne accelerere med glæde og god samvittighed, i hvert fald lidt bedre.

At VW's dyt så desværre ikke er kommet mere ned i pris, er vel et tegn på, at VW ikke vil subsidiere deres egen ICE død, og det kan man til dels godt forstå, men det er en stakket frist, når kineserne kommer mere på banen med noget CE-mærket grej.

  • 5
  • 0

Hvis man er bosidende relativt tæt ved en S-togs station, under 2km og i øvrigt ikke er bange for at træde i pedalerne.
Evner man også at tillære familien at benytte en cykel ?
Så er der allerede i dag utroligt mange muligheder for ikke at eje egen bil, ind i mellem lidt besværligt, men det virker ganske fortrinligt.

En rimeligt prissat og fuldautomatisk MaaS vil gøre underværker.
f.eks 25 kr i start gebyr inkl 10 km og derefter 2,-/km

Måske udbyderne ikke synes det er rimeligt?
Men det er mere end hvad sådan service vil være værd for familien på denne matrikel.

Og på under et halvt år er nye muligheder dukket frem for dem der bor tæt på en s-tog/metro eller ligefrem regional tog og langdistance bus. E-løbehjulet har nogle fordele der er ganske geniale frem for cyklen til denne slags brug. Det kan tages med op/ind i tog/bus/ind på arbejdspladsen og der med sikret mod tyveri. Komforten kan godt måle sig med en dårlig cykel som langt de fleste må nøjes med da tyveri spøgelset er så svært at få bugt med, og udviklingen går med raket fart på de e-løbehjul.
Det er et helt nyt tankesæt man skal opdage. Du kan køre den korte distance til en effektiv masse transporter og transportere dig selv videre evt til den næste masse transporter, og vupti så står man i en anden by f.eks medbringende sin personlige mikro transporter.
Når MaaS ankommer bestiller man den størelse man har brug for og transporter hele familien til stranden inklusiv mikrotransporterne.
Og nu kan man så vælge den billigste MaaS. Den der bare aflevere dig i nærheden af din destination fordi den har så travlt med at betjene andre kunder der også kan nøjes med at blive afleveret i nærheden af deres slut destination til billige penge.

En kolega har lige leaset en splinterny golf til 3500 kr om månedenden. Han bor i Hvidorvre og skal køre de ca 10 km ind til Vesterbro...... Omg.
Min super komfortable El-cykel kan gøre det på samme samme tid i myldre tiden meget mere komfortabelt, og da den er tjent hjem er det + 40.000 kr skattefrit lige ned i mine lommer hvert år skulle jeg have valgt samme løsning.
Jeg får rigeligt råd til at bruge alt det MaaS jeg orker.

  • 3
  • 1

Hej.

I debatten spørges der om, om VW Folkevogn overlever ? Nu er det jo usikkert at spå om fremtiden. Så det kan være at jeg tager fejl. Men jeg tror - i den grad - at VW overlever som bilproducent. Jeg tror, at det er mere usikkert om Tesla overlever. Men nu har Tesla vistnok fået en penge-indsprøjtning af Fiat, så Tesla har større chancer for at overleve. Jeg håber, at Tesla overlever.

Tesla S og Tesla 3 er to utrolig flotte og smukke elbiler. Den kommende VW ID 3 er muligvis ikke lige så flot som de to nævnte elbiler fra Tesla. Det er jo en smagssag, hvad man synes er flot og smukt.

VH Jan

  • 1
  • 1

Når MaaS ankommer bestiller man den størelse man har brug for og transporter hele familien til stranden inklusiv mikrotransporterne.
Og nu kan man så vælge den billigste MaaS. Den der bare aflevere dig i nærheden af din destination fordi den har så travlt med at betjene andre kunder der også kan nøjes med at blive afleveret i nærheden af deres slut destination til billige penge.


Inden MaaS serice kommer på gaden går der nogle år endnu.
Og inden den også bliver prissat lavt nok til at folk giver bøvle med MaaS frem for egen bil.
Så går der en del år endnu, jeg tror godt man med sindsro kan købe egen bil en hel del år endnu, men man skal nok være forberedt på fuld afskrivning og at køre bilen i sænk.
Værst vil det se ud for ICE biler.

  • 1
  • 0
  1. Ebiler bliver aldrig billigere (kr/km) end nuværende benzinbiler. I givet fald, kommer der er en kompensationsafgift et andet sted som rammer alle bilejere på højere afgift modsatrettet. Roadpricing, grønt bidrag til udbygning af elnettet. ect.

  2. Nu gælder newtons 1 og 2 lov jo stadigvæk også for elbiler. Tænker ikke nogle vil modbevise det. Så den energi som det kræver at flytte 2 tons elbil er præcis det samme som 2 tons benzin eller diesel bil. Hvem ? vil påstå at el opladning til en elbil NÅR det ikke blæser er under væsentligt under 30 % i virkningsgrad fra de danske kraftværker. Ergo ikke mindre miljøbelastende end moderne benzin medtaget ressourcer til batterifremstilling i elbilen.

  3. En elbil oplader 1600 gange langsommere på en "hjemmelader 16 A 400 volt 11 kw" end på en konventionel benzinstander.

  4. Problemstillinger - Mange danske husholdninger kan med fordel købe nr. 2 bil som elbil, til småting, handle, skolekørsel, ect. Men 1 elbil på vejen, er for miljøet, 1 elbil for meget uanset om det er el eller benzin. Nyere forskning viser også at folk der netop har en elbil også reelt kører mere og specielt små ture, da de selv "fejlantaget" betragter deres transfortform for co2 fri hvilket ikke er rigtigt. Henvisning til forsyningstilsynets varedeklaration på el 2018.

  5. Elbiler giver fleksibilitet, og flytter "carbon foot print" til en central distributør (kraftværk/vindmøller/ect.) i stedet for lokal udledning. Hvis der skal udbygges ladeinfrastruktur (energitransformation) i fuldskala bliver det meget dyrt, og problematikken med opladningstiden løses ikke sådan bare lige. Ej hellere batteriernes opladningstid.

Elbiler er en glimrende ide, men forvent ikke gratis transport, nærmere det omvendte.

  • 2
  • 6

Hej.

Jeg så et langt bilshow, hvor VW Folkevogn havde inviteret pressen. Det varede vist over 1 time og 10 minutter. Her talte VW om den kommende elbil-familie og man så den kommende VW ID 3, der siges at blive på størrelse med en VW Golf. Der var meget reklamegas, selvros og intetsigende snak i dette show. Det er vist først til september, at VW Folkevogn vil give flere oplysninger om bilen.

VW ID 3 med det midterste batteri kommer måske til at koste ca. 350.000 kr. Dette er FDMs gæt. Det midterste batteri har en WLTP-rækkevidde på 420 km. Spørgsmålet er så om man vil kunne få en lige så god - eller bedre elbil - til ca. 350.000 kr. I den forbindelse kommer jeg til at tænke på Kia E Niro med stort batteri, der giver Kia e Niro en WLTP - rækkevidde på 455 km. Den koster også i omegnen af 350.000 kr plus minus nogle tusinde kroner. Kia E Niro har god førerplads, god bagsædeplads og relativ meget bagageplads. Så måske - måske ikke - er Kia e Niro et bedre køb end den kommende VW ID 3. Det må tiden vise.

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2018-12-k...

VH Jan

  • 0
  • 0