Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
motorbloggen

Nu bliver vi igen to på Motorbloggen

Da Motorbloggen blev lanceret den 1. marts 2006, var vi to skribenter, nemlig Rolf Ask Clausen (som var initiativtagen til bloggen) og undertegnede. Sådan var det i mange år, indtil Rolf i 2011 stoppede på Ingeniøren.

Men nu bliver vi igen to - Ny bag rattet er Christian Rantorp, der er redaktør på Ingeniørens nye nichemedie Mobilitytech. Han vil selv præsentere sig herunder.

Men lige et par ord om, hvad Motorbloggen er - ud over at være danmarks ældste blog om biler (er jeg ret sikker på).

Motorbloggen har aldrig skrevet et egentlig manifest, for der skal være plads til at udforske alle områder uden fordomme. Men i alle årene har der dog været række gennemgående temaer:

Vi skriver om Individuel transport. Altså den transport, hvor vi selv kan bestemme, hvor vi kører hen, hvornår vi stopper, og hvem der sidder ved rattet eller styret.

Der er hjul under, men antallet er ikke afgørende. Fire styk er det mest normale, men hvis det er et tohjulet løbehjul eller en elektrisk motorcykel, så er vi også interesseret.

Køretøjerne er drevet frem af motorer, som forsynes med energi fra et medbragt lager. Det kan være et batteri, en tank med diverse former for flydende brændsler, eller hvad der nu ellers kan bruges til at opbevare energi i.

Vi skriver også om den teknologi, som er en del af transporten: fungerer det med nye store skærme i bilerne og hvad sker der hvis alle knapperne forsvinder?

Tænker vi grønt? Ja, selvfølgelig gør vi det - fossile brændsler skal ud af transportsektoren. Der hvor den spændende debat og uenighederne ofte opstår er, hvornår det vil ske.

Men interessen for bæredygtig transport, skal ikke forhindre os i at tage en tur i en Rolls-Royce eller på en Ducati for fulde cylindre for at mærke, hvordan moderne computerkraft kan tilføje en teknologi med mere end 100 år på bagen, nye tricks.

Derfor byder vi velkommen til Christian Rantorp som ny skribent på Motorbloggen:

Min fascination for motorer har jeg haft fra barnsben af, og jeg har ikke sluppet den, selvom persontransport i bil for sådan en som mig egentlig er mere en “nice to have” end “need to have”. Jeg drømmer stadig om at finde en rød F40 i garagen.

Eller rettere sagt på gaden. Jeg bor i lejlighed og har ingen garage, men er dog bilejer, selv om jeg ikke bruger den hver dag. Somme tider føler jeg, at jeg bruger mere tid på at vaske bilen end at køre i den. Sådan nogle typer er vi mange af på Østerbro i København, hvor jeg bor, hvorfor parkeringsmuligheder efter kl. 17 er ikke eksisterende.

Alligevel vælger jeg at have en bil, så længe det kan give mening økonomisk. Dels fordi jeg befinder mig godt bag et rat, og dels fordi småbørnsfamilien på fire skal have friheden til at flytte sig med den mest nødvendige habengut til Jylland og besøge resten af familien, når tiden og muligheden er der.

Jeg er redaktør på Ingeniørens nye nichemedie MobilityTech med en fortid på Ritzau og en uddannelse fra RUC, og her på bloggen glæder jeg mig til at skulle dele mine oplevelser fra vejene, når jeg for eksempel har gjort mig erfaringer med de teknologier, vi skriver om på MobilityTech. Hvad enten det er helt almindelige personbiler, motoriserede løbehjul eller sågar en speed pedelec (!)

Jeg er spændt på, hvornår en selvkørende taxa er moden nok til at komme forbi og samle mig op ved kantstenen. Inden da bliver min næste bil forhåbentlig en elbil. Hvis jeg ellers kan tøjle min rækkeviddeangst (og få den som stationcar - med krog på).

BjørnGodske
er journalist på Ingeniøren og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.