motorbloggen

Nostalgi: Da ingeniørerne klodsede bilerne ned

Under 2. Verdenskrig stod det meste af den danske bilpark klodset op. Der var ingen benzin og det var stort set heller ikke til at få dæk, så kun få havde mulighed for at køre.

Men selv om bilen stod på klodser, kunne man jo drømme om en dag igen at rulle på landevejen. Den situation drømte man også om i ingeniørforeningen i "Det af Dansk Ingeniørforening nedsatte udvalg til undersøgelse af opklodsede motorkøretøjer".

Nu er Motorbloggen faldet over et gammelt hæfte fra ingeniørforeningen med titlen "Den opklodsede skal ud at køre", og det er en ganske detaljeret gennemgang af al teknikken og hvordan den kan bringes til live igen efter krigen. Kernen i hæftet er et forsøg med en 1928 Chevrolet, som "…ganske vist … havde kørt 109.000 km uden Hovedreparation, men var godt passet og vedligeholdt, indtil den i 1940 blev klodset op…". Vognen blev i sommeren 1943 taget ned af klodserne og havde da ikke siden 1940 fået motoren runddrejet. "…Stemplerne sad meget fast i cylindrene…" og bilen blev derfor henstillet i 14 dage med rustløsnende olie i cylindrene, men "…kunde alligevel ikke rokkes med Startsvinget…"

Senere lykkedes det dog efter store anstrengelser at få motoren løs og startet. Der blev derefter kørt 380 km i ture á ca. 100 km. "…Der blev ikke taget Hensyn…, den blev saaledes i Perioder presset til Topydelsen…".

Motorbloggisten ser det for sig: Sommeren 1943, en Chevrolet med pedalen i bund gennem landet, fyldt med ivrigt observerende og noterende civilingeniører. Eller var der mon et ekstra formål med turene, dér lige omkring krigens vendepunkt og den store folkestrejke? Og hvor kom benzinen fra?

Efter forsøget blev motoren skilt ad og den viste sig at have begyndende skader på lejerne, hvilket viser, at den burde have været skilt ad og bragt i orden inden turene.

Resten af det meget udførlige hæfte fortæller om alle de ting, man skulle huske at gøre inden bilen skulle på vejen igen.

"…Der advares stærkt mod at gentage Forsøget med Deres egen vogn…," lyder det om denne strengt nødvendige, akademiske øvelse.

/Rolf

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej PeterHæftet er mit eget. Jeg fandt det i en bunke af mine gamle bøger her i weekenden, og syntes at det var mægtig spændende. Jeg har ikke en scanning, men vi kan måske finde ud af noget. Der er 32 sider i det.Du skal være velkommen til at komme forbi og kopiere det. Hvad skyldes din interesse?HilsnerRolf 

  • 0
  • 0

 ROLF CLAUSEN skrev:Hej PeterHæftet er mit eget. Jeg fandt det i en bunke af mine gamle bøger her i weekenden, og syntes at det var mægtig spændende. Jeg har ikke en scanning, men vi kan måske finde ud af noget. Der er 32 sider i det.Du skal være velkommen til at komme forbi og kopiere det. Hvad skyldes din interesse?HilsnerRolf Hej Rolf, Min interesse er 'bare' interesse i gammel biler, og gammel sager i det hele taget.Sådan tryksager forteller lige så meget om deres samtid som de gør om de angiven emne, noget du syntes selv at være opmærksom på :-)Jeg vil meget gerne tage en kopi, men jeg ved ikke hvornar jeg er næste i København.Jeg vil gerne tage kontakt til dig når jeg har noget fast planer, hvis det er i orden. MVH.PeterWarholm

  • 0
  • 0

Hej Rolf, Jeg er sikker på, at også Dansk Veteranbil Klub (DVK) ville være interesseret i en kopi - måske til (delvis) offentliggørelse i klubbens blad Veteran Tidende.Og hvis du ikke selv brænder for at have hæftet som det centrale smykke i din reol, vil DVKs bibliotek helt sikkert gerne modtage det, opbevare det, katalogisere det og dermed gøre det tilgængeligt for alle interesserede! Svend Carstensen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten