Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Norsk analyse: Derfor bliver bilbranchen vendt på hovedet

Intet sted i verden er andelen af solgte elbiler så høj som i Norge.

Det har fået min kollega hos TU.no til at pege på seks afgørende forhold, som er med til at vende op og ned på bilbranchen.

  1. Kunderne vælger elektriske biler
  2. Nye aktører udfordrer gamle kolosser
  3. En ny bil bliver hurtig gammel
  4. Bildeling og abonnement erstatter køb
  5. Ungdommen klarer sig uden bil 6.Kina overtager

Læs hele den spændende analyse på TU.no.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Med en økende andel elbiler svinner også omsetningen i verkstedsleddet, da elbiler generelt trenger mye mindre vedlikehold."

Træt af den blankocheck man giver værkstedet, når der skal laves service på en moderne dieselhakker.

  • 14
  • 1

Man kan se at mange bilfabrikanter begynder at brande sig som mobilitetsleverandører. Netop fordi det i fremtiden mere bliver en ydelse end et produkt.
Hele bølgen med leasing har jo allerede gjort at langt færre ejer en bil på traditionel måde, så springet til abonnement på mobilitet ikke bliver helt så langt.
Pengene kommer altså til at ligge i mobiliteten, ikke i fartøjet man flytter folk med. Derfor bliver den status som visse bilfabrikanter har brugt de sidste 100 år på at opbygge lige pludselig ikke så meget værd mere.
Og scenariet er jo ikke længere væk end Uber. Du bestiller en transport fra A-B, du vælger hvor flot vognen skal være, og om du vil køre alene eller med flere. Vi mangler bare at chaufføren forsvinder. Med 5G-netværk, så kan man bruge ideen fra Einride, at køretøjet hovedsageligt er autonomt, men at en chauffør kan fjernstyre bilen efter behov. Én chauffør kan altså tage sig av en stor mængde køretøjer.

  • 2
  • 5

Nordmændene ser billedet i et langt klarere perspektiv, nu da de har det så tæt på.

  • 3
  • 2

Mon ikke det også drejer sig om, at de åh så miljøbevidste Nordmænd forsøger at købe aflad her?
Norge har den 4.-største olieproduktion pr. indbygger i verden pt.

Skinhellighed? Har jeg aldrig sagt!

  • 5
  • 9

Og scenariet er jo ikke længere væk end Uber. Du bestiller en transport fra A-B, du vælger hvor flot vognen skal være, og om du vil køre alene eller med flere. Vi mangler bare at chaufføren forsvinder.

Problemet med det koncept er bare at det (som det er sat op nu) forøger trængslen på vejene og de kørte kilometer fordi bilerne også skal køre til og fra start- og slut-stedet for turen. Specielt steder med høje parkeringsafgifter (eller hor man i det hele taget skal langt væk efter en parkeringsplads) betyder det et der kommer flere biler på vejene generelt.

  • 2
  • 1

Nordmændene har på grund af olien råd til at gøre det vi andre snakker om.

Prioritering!

Ja vi har jo brugt vores oliemiliarder på andre ting, nordmændene har gemt deres i en fond.
Så kan vi som små børn stå forurettet og pege på dem der fik en større pose slik og ikke spiste det hele med det samme.

Men når man glemmer lidt at vi har så ondt i røven, så har det ikke noget med artiklen på TU.no at gøre (udover tidsfaktoren) det er billedet af fremtiden der ses nu, og ikke bare i Norge.

  • 7
  • 5

100 sider ny rapport fra Norge. " Teknologifor bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet–teknologi og fremtidens transportinfrastruktur - Ekspertutvalget " . https://www.regjeringen.no/contentassets/c... Side 72 citat: " ..Mulige endringer i praktisering av KVU/KS-prosesseneProblemet med KVUer som i praksis ikke går langt nok i å analysere alternativer til å bygge ny infrastruktur, er altså ikke nytt. Utvalget mener imidlertid at problemet får større negative konsekvenser i perioder med rask utvikling av ny teknologi, fordi man risikerer å overse løsninger som kan bidra til bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur, eller at annen teknologiutvikling kan bidra til at vi løser mobilitetsbehovet på måter som gjør den planlagte infrastrukturutbyggingen overflødig eller mindre attraktiv for brukerne. Grundige utredninger av realistiske alternativer, gjerne supplert med scenarioer, reduserer risiko og øker kvaliteten i fremtidige investeringer. Det er også behov for å videreutvikle metoden for å arbeide med teknologirisiko i KVUer og andre beslutningsunderlag for .. "

lavet af bla. .... Niels Buus Kristensen, utvalgsmedlem (forskningsleder, TØI)

  • 0
  • 1

Hej.

I fremtiden vil der måske være flere mennesker, der siger nej tak til at eje en bil og ja tak til blive kørt rundt med selvkørende "dele-taxier". Men jeg tror, at der i fremtiden stadig vil være mange mennesker, som ønsker at eje sin egen private bil.

I artiklen fra Norge kommer de ind på Kina og kineserne. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis der i fremtiden bliver solgt mange kinesiske elbiler i Europa og USA. Der er jo skriverier og snak om, at der er flere spændende kinesiske producenter af elbiler.

Personligt tror jeg, at mange af de nuværende store bilproducenter vil overleve. Lad os tage VW som eksempel, da det er en meget stor producent. Jeg tror, at VW Folkevogn vil overleve. VW har jo allerede lidt viden og erfaring m.h.t. elbiler, da de haft nogle elbiler på markedet i flere år. Og i de senere år har VW forsket meget i elbiler, da de dels snart kommer med den kommende elbil VW ID3 og dels vil bruge selve elbil-platformen til både VW ID 3 og andre VW-elbiler. Så om nogle år har VW utrolig god viden og vigtig erfaring indenfor elbiler.

Og VW vil låne deres elbil-platform ud til både producenter indenfor VW-familien og til Ford. Ligeledes kan VW i de næste 10 års tid tjene penge på benzin/diesel-biler, mens de får elbil-produktionen op at køre.

Det som jeg forsøger at sige er, at jeg tror, at VW, Ford og flere andre gamle producenter nok skal klare sig.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten