Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Er der nogen nye teknisk spændende biler derude?

Motorbloggen kommer som regel i sidste række når bilimportørerne låner biler ud til journalister.

Det er helt naturligt, da Ingeniøren ikke udfører almindelige forbrugertests af biler. At være “rigtig” motorjournalist, der kan vurdere den ene model op mod den anden på tværs af årgange, er et meget tidskrævende job, hvor man skal ud og køre virkelig mange biler.

Men det betyder ikke, at vi ikke kan komme ned under motorhjelmen på nogle enkelte eksemplarer.

Her til efteråret har jeg aftalt med BMW, at vi kan låne den nye i3 REX med det store batteri. Det betyder, at i3’eren i teorien skulle kunne køre cirka 300 km på ren el og dertil kommer hjælpemotoren, som kan holde den kørende et antal kilometer ekstra.

Vi prøvede den første model og det bliver spændende at se, om det store batteri har nogen betydning for anvendeligheden i dagligdagen.

Lidt senere på efteråret er det en i8, som står på programmet. Det er jo ved at være en ældre model og meningerne har været mange omkring modellen. Faktum er, at den har givet BMW enorm opmærksomhed og med garanti ikke indtjent en eneste Euro til fabrikken.

Vi har også spurgt Mazda og vi ikke kan prøve deres nye anti-køresyge-system, når det kommer til landet. For undertegnede, som lider gevaldigt af alle former for transportsyge, bliver det spændende at se om det virker.

Så har Ford spurgt om vi ville prøve den nye Ford Ranger. Dette er en lidt speciel bilklasse, som er blevet mere og mere populær i udlandet. Det er en såkaldt Double Cab, som i USA har været udbredt i årevis. Der er ikke så meget ny teknik i bilen, men måske er lige netop den her type biler SUV’ernes version 2.0.

Men er der nogle teknisk interessante biler derude, som I har set og som det kunne være interessant for Motorbloggen at låne (og sig nu ikke Bugatti, Ferrari og andre superbiler - dem kommer vi aldrig i nærheden af :-))?

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ovenstående firma er jo igang med at udvikle teknologien FreeValve, mener jeg de kalder den. Og mindes at have set at de har monteret det på en almindelig Saab.

Det kunne være interessant at høre hvordan den kører med teknologien og ikke mindst høre om den teknologi :-)

  • 1
  • 0

En god serie af artikler omkring adaptive fartpilot ville være rigtigt godt. Der er står forskel på den måde virker , Den nye Talisman skulle ikke være så god. VW MQB platformen skulle være bedre. Start og stop i kø kørsel er også intressant.. Den nye Mercedes E klasse er på papiret noget af det bedste.

En gennemgang af teknologier og forskellige firmaer som levere dette, kunne også være en god artikler.. Gerne også med Tesla således man kan se forskellen.

  • 1
  • 0

Helt klart interessant, da vi jo er mange som gerne vil have sådan en i vores næste bil.

Jeg har tidligere kørt den i både en Mercedes E (ikke den nyeste) og Tesla S og her fungerer det upåklageligt. Det gælder både langsom køkørsel med mange start og stop, og hurtig motorvej.

Faktisk har jeg prøvet at køre fra Rådhuspladsen i København til Hørsholm uden at røre hverken speeder eller bremse en eneste gang. Der er lidt besværligt, men det kan lade sig gøre.

Hvis det handler om prøvekørsler, tror jeg, at det er den slags historie vi må overlade til Motor og andre bilblade, da de har noget større kapacitet til en hel serie.

Men hvis det er muligt at få info omkring teknologierne bagved (hvis de da er så forskellige), så er det værd at kigge på.

  • 0
  • 0

Teknologien er mest den som jeg gerne vil læse en artikel om. Umiddelbart bruge mange biler de samme sensorer men stor forskel på den måde som at de virker... ( Som jeg kan høre på kollager / venner).
Forhandleren ved selvfølgelig intet.

  • 0
  • 0

Den nye MB E klasse er fyldt med ny teknik og delvis selvstyring. Den ville jeg gerne høre en god brugeroplevelse af.

  • 0
  • 0

Teknologien er mest den som jeg gerne vil læse en artikel om. Umiddelbart bruge mange biler de samme sensorer men stor forskel på den måde som at de virker... ( Som jeg kan høre på kollager / venner).
Forhandleren ved selvfølgelig intet.


Det kan jeg tilslutte. Lige nu er jeg lidt fascineret over, at det overhovedet lader sig gøre så godt, som jeg oplever i vores bil.

Som jeg har forstået det, giver radaren i en bil med adaptiv fartpilot ikke et 3D-billede af forhindringerne foran bilen. Den giver blot en afstand til nærmeste objekt inden for radarens synsfelt.

Alligevel oplever jeg ved trafik i flere baner, at fartpiloten altid finder den rigtige bil foran os at tilpasse hastigheden efter. Ved ligeudkørsel er det naturligvis ikke så overraskende - her skal man blot bruge en radar med tilstrækkeligt smalt synsfelt. Men det virker også i kurver, hvor bilen umiddelbart foran os kører i nabobanen, og bilen foran i vores egen bane befinder sig langt ude til siden.

Det har jeg selvfølgelig spekuleret lidt over, hvordan de har opnået. Det er klart, at systemet indeholder et kamera, da bilen også har styr på, om man holder sig inden for de hvide striber. Informationen fra dette kamera kan naturligvis bruges til at finde ud af, i hvilken retning man skal kigge efter en bil i egen bane. Men hvordan denne viden bringes til at spille sammen med en 1-dimensionel radar har jeg ikke fattet - medmindre der er flere radarer, eller radaren kan drejes i den retning, som kameraet fortæller.

  • 0
  • 0

Det er efterhånden umuligt at skelne de enkelte bilmærker fra hinanden, efter de seneste årtiers rokader af ejerskaber blandt de store fabrikker. Det er, set fra min synsvinkel, længe siden der har været noget virkeligt nyskabende og interessant på bilmarkedet.

Må jeg anbefale at kigge i retning af motorcykler (som også indeholder en motor ;-) ), hvor der stadig er selvstændige fabrikker som konkurrerer indbyrdes om entusiasterne, og hvor der jævnligt dukker rigtig gammeldags nytænkning op. Motorcyklen er i voldsom forandring i disse år, uden at det rigtig er blevet opdaget udenfor en snæver kreds.

  • 0
  • 0

Hvad med en sammenligning af de forskellige typer af automatgear? En teknisk gennemgang og en oversigt med fordel og ulemper.
CVT - dobbeltkobling - "manual" med robot skift, osv.

  • 0
  • 0

Jeg er fan af differentialeløsningen Toyota bruger i deres hybrider. Ganske enkel løsning som overflødiggøre gearkassen og samtidig kobler el og ICE motor sammen.

http://eahart.com/prius/psd/

Det er desværre meget anonym (intetsigende) under brug, men det er vel en af kvaliteterne.

Alternativt findes beslægtet teknologi i nogle traktorer :)

  • 0
  • 0

@Andy Fischer: Angående motorcykler - er der noget specielt du tænker på.

Mit indtryk af motorcykler er, at der stadig kæmper på hk og design - altså uendelig mange hestekræfter proppet ned i et specielt design, for eksempel Ducati.

For nogle år siden testede vi forskellige versioner af automatgear - det var sjovt, men jeg kan ikke rigtig se, hvad der sker lige nu...

  • 0
  • 0

Jeg vil igen sige, at det er svært for Ingeniøren at gennemføre større sammenligninger. Det kræver ret mange ressourcer og det har vi desværre ikke. Forøvrigt er bilmagasinerne bedre til det end vi ville være.

Men nye tekniske løsninger på problemer, det kan vi li' :-)

Et godt eksempel er historien om Mazda fra sidste uge, som vil gøre kørslen mere stabil.

https://ing.dk/artikel/mazda-vil-stoppe-mo...

  • 1
  • 0

Ingeniørens begrænsede muligheder i kombination med en del ældre ingeniørers begrænsede økonomi kunne måske gøre den til et emne for en prøvekørsel, et lidt større bud på en bil i småbilernes prisklasse, så har man ihvertfald ikke sat ambitionerne for højt :-)
Og selv om der ikke er meget Kevin Magnussen over den så er der da alligevel lidt afsmitning idet den næsten er en kopi af en Renault :-)
Her var måske en niche i motorjournalisternes normale falden i svime over biler i millionklassen som vi f. eks. ser i Jyllandsposten, biler som vi andre aldrig kommer i nærheden af!

  • 0
  • 0

Det var også kun en strøtanke, en justering af ambitionsniveauet efter 2009, jeg selv skal formentlig ikke ud og anskaffe bil igen :-)

  • 0
  • 0

En god serie af artikler omkring adaptive fartpilot ville være rigtigt godt. Der er står forskel på den måde virker , Den nye Talisman skulle ikke være så god. VW MQB platformen skulle være bedre. Start og stop i kø kørsel er også intressant.. Den nye Mercedes E klasse er på papiret noget af det bedste.

Jeg havde en Audi A4 lejebil på et tidspunkt for cirka 1½ år siden. Den havde adaptiv fartpilot (og lane holder assist, eller hvad det hedder).

Jeg må sige, det krævede lige en smule tilvænning, men virker sublimt. Jeg kørte fra KBH til midtjylland praktisk taget uden at røre pedalerne.

Det eneste kritikpunkt jeg har, var at hvis man kørte i yderbanen og nogen trak ud foran én. Så ville bilen bremse for at holde afstanden til forankørende, istedet for blot at slippe speederen - sådan som man normalt selv ville.
Nogle bilister bremser når de ser bremselys foran, det kan sådan set skabe kø hvis det forplanter sig.

Iøvrigt så jeg gerne at bloggen går ud og testkører Mazda og deres G-Vectoring Control, nu hvor I har lavet en nyhed omkring det. Er det noget jeg kan se frem til ?

  • 0
  • 1

Hvis du har prøvet Prius så burde du måske snuppe en testkørsel i Golf eller Passat GTE. Det er i øjeblikket det bedste bud på en plugin hybrid som almindelige mennesker kan betale. Og rent teknisk fungerer den helt anderledes end både Toyotas hybrider og Opel Ampera. Den har almindelig DSG gearkasse og skifter gear selv når den kører som elbil.

  • 0
  • 0

Vi har allerede spurgt Mazda, om vi kan låne en bil, når de kommer med GVC.

Det glæder jeg mig til...

  • 0
  • 0

Spændende elbil, som får ret gode anmeldelser i bl.a. Norge, Holland og Tyskland.
Lavt forbrug på < 90 Wh/km er konstateret i flere tests.
Desuden er det så vidt jeg ved den første bil fra østen med CCS-stik og ikke Chademo-stik, er der nogen dybere tanke bag det, måske en overvejelse af at Chademo-stikket er på vej ud?

  • 0
  • 0

Tja måske lavt, men det officielle forbrug er 280 km på et 28 kWh batteri, det giver 100 Wh/km, så ganske tæt på.
Dit forbrug i Fluenzen er da også ret pænt, når en Zoe officielt bruger 133 Wh/km. Zoe er trods alt en nyere konstruktion og mindre bil.

  • 0
  • 0

Kan godt være Chademo ikke er på vej ud i Japan, men hos Kia/Hyundai koncernen er der åbenbart sket et skifte i løbet af 2014 og 2015 (eller måske en helgardering), for på Kia Soul EV er der Chademo i front og på den nye Ioniq er det som sagt CCS

  • 0
  • 0

De skal lave bilerne med det ladestik som passer til det marked hvor bilen er solgt. Samme bilmodel kan have Chademo i Japan og CCS i Europa. Måske det bare er det de er ved at indse.

  • 0
  • 0

Kia soul EV er en ret spændende EL-bil der er til at betale, rummelig, og skulle kunne køre 200km på en opladning.

  • 0
  • 0

Har selvfølgelig sagt til Opel, at vi meget gerne vil låne en ny Ampera-e, når den kommer til landet.

Det er virkelig spændende, hvis Opel og GM, kan komme Tesla i forkøbet med en +300 km elbil, der er til at betale - hvilket vil sige under 300.000 kroner.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten