motorbloggen

Nimbus skal være elektrisk - her er designet

Illustration: Nimbus Motorcycles Danmark

Så kom der endelig lidt mere kød på historien om relanceringen af Nimbus motorcyklen, som vi første gang skrev om tilbage i 2016 og igen i 2020.

Her er designet og hvis du synes, at det en god forretningside, så indeholder pressemeddelelsen også en opfordring til at investere i projektet, når der i andet halvår af 2022 åbnes for et aktieudbud på 10 millioner.

Der er ikke sat priser eller andre specs på motorcyklen, men den forventes at komme i tre forskellige udstyrsversioner: Standard, Sport og Touring.

Bag designet står 3PART og ifølge planen, skal motorcyklen udvikles til at komme i produktion i Danmark.

Hvis en elektrisk motorcykel kan virke overvældende, så er der også planlagt en elektrisk cykel.

Jeg synes faktisk, at de har ramt meget godt med designet - der er fine tråde til bage til den oprindelig Type C fra 1934.

Men hvad mener I om designet?

Illustration: Nimbus Motorcycles Danmark
Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er affjedring. Kig godt på den sorte arm der går fra centrum af forreste remskive. Den farvede del af stellet som skjuler den er der nok for at få designet til at ligne den gamle.

  • 18
  • 0

Ingen tvivl om, at hvis der kommer et (reelt) marked for elektriske motorcykler, kommer denne til at tage fat i et konkret segment - specielt hvis teknikken kan matche designet. - og ja: selvfølgelig er den affjedret i bag 😉

Jeg har ikke nok styr på det markedstekniske og R&D kost til, at jeg vil poste mine surt optjente pensionsmidler i det (endnu) 😊

  • 6
  • 0

Jeg kan ikke lige lure, hvor de har gemt batteriet på elcyklen.

Tror det der ligner motor og tank for størstedelen er et stort batteri.

En typisk elektrisk motorcykel i dag kan køre op til 160 km per dag og behøver hele natten til at oplade (8 timer). Jeg tror ikke at det er ok for de fleste motorcykelister.

Hvis den bruges til pendling, så er det ok - men til det er de alt for dyre. En el-bil som e-up kan fås til samme pris, og den kører ligeså langt per opladning. Og e-up kan i modsætning til de nuværende motorcykler hurtigoplades med 40kW. Og man sidder i tørvejr.

En typisk elektrisk motorcykel koster 20.000 USD, og den danske salgspris for samme er 165.000 kr. En billig koster 10.000 USD og den danske salgspris for samme er 110.000 kr. Alt i alt, tror jeg de fleste foretrækker en ny e-up.

Måske kan være et salg i off-road motorcykler, med et udskifteligt batteri. Efterhånden vil batteriteknologien tillade store strømme, for små batterier, hvilket gør dem lette, billige, men med forholdsvis få timer/kilometer, og samtidigt muliggøre at et batteri kan oplades ligeså hurtigt, som den bruges, så der kan skiftes mellem to batterier. Ved offroad banekørsel er motorstøj og benzinos fra benzinmotorer et stort problem, mens der ikke er store krav til batteriets antal kilometer, specielt ikke hvis de kan meget hurtigt udskiftes. Jeg forestiller mig fremtidens offroad motorcykler med batterier lidt som på t-hansens elektriske knallerter, hvor batteriet har håndtag og udskiftes hurtigt, og at man har 2 batterier at skifte imellem.

  • 11
  • 2

Den er anderledes og skiller sig ud. Ser sympatisk ud med mine øjne. Vi er stadigvæk mange ældre danskere som husker Nimbus. Men ud over danmarks grænser samt hovedparten af den danske ungdom har ikke de samme følelser for det gamle forældede klenodie. Mange potentielle købere vil fravælge den, da de går efter et helt andet design som signalerer aggressiv racermotorcykel. I 2030 er projektet gået konkurs og investorerne har mistet deres investering. Desværre - må jeg nok tilføje, for designet og udtrykket tiltaler mig. Men som en 72 årig pensionist er jeg ikke en potentiel køber af en el-motorcykel. Der er måske et salgspotentiale på 100 stk i Danmark. Ikke om året - men i alt. Og det er slet ikke nok til at projektet kan løbe rundt.

  • 12
  • 2

En typisk elektrisk motorcykel i dag kan køre op til 160 km per dag og behøver hele natten til at oplade (8 timer). Jeg tror ikke at det er ok for de fleste motorcykelister.

Hvis den bruges til pendling, så er det ok - men til det er de alt for dyre. En el-bil som e-up kan fås til samme pris, og den kører ligeså langt per opladning. Og e-up kan i modsætning til de nuværende motorcykler hurtigoplades med 40kW. Og man sidder i tørvejr.

Så længe en motorcykel kun må køre hvor der er god plads til en bil, og skal betale det samme for parkering, er motorcykler til pendling en død sild i Danmark.

Elcykel 45 er lige så hurtig de sidste 10 km til bymidten og ikke belastet af en nummerplade, så ved overtrædelse af de få begrænsende færdselsregler er kun pågribelse på fersk gerning et problem. "Filtrering" som udøves af motorcyklister i alle metropoler betragtes i navlepillende Danmark som dybt uansvarlig overhaling højre om, og en enkelt tur til arbejde kan udløse to håndfulde klip i kørekortet, for en fuldstændig udramatisk adfærd, der ikke er farligere end at færdes blandt biler på motorcykel generelt.

  • 11
  • 6

Under artiklen er et billede af både en elektrisk motorcykel og en elektrisk cykel. Det er sidstnævnte jeg har problemer med.

Batteriet er integreret i stellet, men kan afmonteres og medbringes til opladning.

Interessant stel og design på e-cyklen. Hvis de kan fastholde et interessant design og gøre cyklen 100% praktisk og ekstra ordinær komfortabel langt ud over hvad dagens cyklister tror er komfort, så kan den blive et meget mere interessant Produkt end motorcyklen.

  • 10
  • 0

Elcykel 45 er lige så hurtig de sidste 10 km til bymidten og ikke belastet af en nummerplade, så ved overtrædelse af de få begrænsende færdselsregler er kun pågribelse på fersk gerning et problem. "Filtrering" som udøves af motorcyklister i alle metropoler betragtes i navlepillende Danmark som dybt uansvarlig overhaling højre om, og en enkelt tur til arbejde kan udløse to håndfulde klip i kørekortet, for en fuldstændig udramatisk adfærd, der ikke er farligere end at færdes blandt biler på motorcykel generelt

En elcykel 45 er dog en lidt dyr sag, og de kører kun på midlertidig lovgivning. En elektrisk knallert 45 med LiOn batteri koster ca. 10.000 kr. hos T-Hansen, og dens kvalitet skulle være langt højere end T-Hansens "standard" kvalitet. Af el-cykler (ikke speed-elec) er COOP's elcykler blandt de gode - de er designet af COOP, fremstilles i Danmark med Promovec elsystemet.

  • 2
  • 1

En el-cykel med navnet Nimbus er ikke nok til at sikre en kommerciel succes. Udvalget af gode el-cykler er mega stort og varieret. Det bliver meget svært at at klemme sig ind på det marked og få blot en minimal markedsandel. Nimbus navnet er i sig selv ikke en faktor som sælger. Pris - design og teknisk kvalitet er det som sælger. De store mærker har masseproduktion i stor skala og det er med til at muliggøre en profitabel forretnigscase. Jeg kan ikke umiddelbart se at Nimbus el-cykel har nogen særlige egenskaber som gør den til en "sællert". Iværksættere har ofte en urealistisk drøm om at markedet venter på lige netop deres produkt. Dette resulterer altid i skuffede forventninger, samt tab af firmaets kapitalgrundlag, fordi udgifterne løber meget hurtigere end indtægt ved salg.

  • 6
  • 0

du har desværre nok ret. Dem der kender Nimbus er alle +60 så det er et lille marked

Måske kan den fremstilles forholdsvis billig ved hjælp af standard komponenter, men markedet vil næppe gå udenfor Danmark. Og de fleste danskere er ligeglade med udseende og navnet. Jeg tror faktisk, at de fleste foretrækker noget med diskret udseende, og ikke en el-cykel der ligner en Nimbus, men heller vil have en der ligner en "standard" cykel fra supermarkedet, men har en god kvalitet.

Skal man have et meget stort marked, skal man se på hvilke unikke egenskaber, som kunderne ønsker. Men, problemet er, at unikke egenskaber koster meget at udvikle, og kunderne vil ikke betale.

Skulle jeg udvikle noget, vil jeg nok tænke mest i at gøre det billigt ved købet, og få penge ind på "udvidelser", f.eks. software udvidelse, større batteri og lign. og lave det sådan, at et større batteri, også kan vælges ekstra dyrt, hvor det øger kræfter og hastighed, f.eks. ved at have andet software indbygget. Men, det skal naturligvis være indenfor lovens grænser, og kræves en omregistrering skal der medfølge eller tilkøbes en vejledning, papirer, osv. så det er nemt. Det kan lovmæssigt måske være en udfordring.

  • 2
  • 2

Så længe en motorcykel kun må køre hvor der er god plads til en bil, og skal betale det samme for parkering, er motorcykler til pendling en død sild i Danmark.

...har du prøvet?? Motorcyklen har væsentligt færre problemer med køer / myldretid, og det er meget lettere at finde en plads at parkere på - selvom det helt urimeligt koster det samme som en bil.

Næh - mc er FIN til pendling ;-) ...og jo langt sjovere at køre på

  • 4
  • 0

En elcykel 45 er dog en lidt dyr sag, og de kører kun på midlertidig lovgivning

I betragtning af at der ikke er nogle væsentlige færdselssikerhedsproblemer med dem, bortset fra de indbildte fra pylremåse her, så forbliver de nok.

Knallert 45, el eller ej, skal færdes blandt biler, hvor elcykel 45 må og skal køre som de øvrige cykler. I byen var det nok på sin plads at de også måtte køre på kørebanen, hvis de ikke bremser trafikken.

  • 4
  • 0

Knallert 45, el eller ej, skal færdes blandt biler, hvor elcykel 45 må og skal køre som de øvrige cykler. I byen var det nok på sin plads at de også måtte køre på kørebanen, hvis de ikke bremser trafikken.

Vi er enige om, at med en hastighed på 45 km/t burde man lade det være op til føren, om de vil køre på vej eller cykelsti - eller man burde opsætte skilte, der tillader dem på cykelsti, hvor de ikke fungerer i trafikken. Jeg vil foretrække at man indfører en hastighed på max 60 km/t i stedet for knallert 45. Det fungerer langt bedre sammen med bilerne, og det er upraktisk at skulle køre mellem vej og cykelsti. Antallet af alvorlige uheld med knallert 45 per personkm er meget lavt, og per kørt kilometer, er større risiko ved at køre med knallert 25/30. Det er nok svært at ændre hastigheden, da vi skal holde os til EU lovene, men vi sætter jo bødetaksterne selv, og kan vælge at sige at op til ca. 60 km/t er bøden 0, såfremt at hastighedsgrænsen for biler overholdes, og flytte grænsen der accepteres for tun til ca. 63 km/t. Mange knallert 45 kørere anvender standard motorcykeltøj, der er testet op til 70 km/t, mens el-cykelister og knallerter ofte kører "uden tøj på".

  • 2
  • 3

som svar på #22. "Vi" er absolut ikke enige om at de hører hjemme på cykelsti !

På cykelstierne er der havlåger (15 km/t), moderne cykler (20km/t), racer 20-35 km/t børnecontainer der næsten fylder som en fiat 500(20km/t) Det er aldeles vildt at der nu bagfra kommer battericykler med 45 km/t på cykelstien. Det er 20 km/t mere end langt de fleste cykler allerede er på cykelstien, men kun 0-5 km/t langsommere end bilerne på kørebanen. Så de vil kunne følge med trafikken bland bilerne.

  • 12
  • 1

Behøver den at være lige så grim, som originalen?

Originalen var sjov, fordi den var dansk og fordi man kunne se ventilerne arbejde, lyden osv. Charmerende, men altså ikke særlig køn. Kunne man ikke have dropppe det historiske design og lavet noget der var lidt mere sexet, med nogle seje specs og komfort?

  • 8
  • 2

som svar på #22. "Vi" er absolut ikke enige om at de hører hjemme på cykelsti !

På cykelstierne er der havlåger (15 km/t), moderne cykler (20km/t), racer 20-35 km/t børnecontainer der næsten fylder som en fiat 500(20km/t) Det er aldeles vildt at der nu bagfra kommer battericykler med 45 km/t på cykelstien. Det er 20 km/t mere end langt de fleste cykler allerede er på cykelstien, men kun 0-5 km/t langsommere end bilerne på kørebanen. Så de vil kunne følge med trafikken bland bilerne.

Det er jo præcist det samme med speed-elec. Det giver ingen mening, at speed-elec skal køre på cykelsti, og knallert 45 på vejen. Knallert 45 er faktisk mere sikre på vej, og ud fra et sikkerhedssynspunkt, burde speed-elec kun køre på vej.

Følgende rapport analyserer sikkerheden for små motorcykler, knallert 45, samt knallert 30: Resultatet er, at ud fra et samfundsøkonomisk synspunkt, er små motorcykler det mest sikre.

https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfile...

Dette svarer meget godt til at øge hastigheden for knallert 45 til 60 km/t, hvilket jeg mener er den bedste mulighed. Cykelstien er ikke sikker ved hastigheder over 15 km/t.

Desværre, så er der også mange problemer med det danske vejnet. F.eks. ses ofte, at en almindelig landevej, bliver til motortrafikvej samt cykelsti. Det er fint nok for biler, motorcykler, cykler og knallerter. Men, ikke for knallert 45. De må hverken køre på cykelstien eller på motortrafikvej. Eneste mulighed er, at de vender om før motortrafikvejen.

Vi ser ofte lange strækninger med overhalningsforbud. Det er ikke tilladt at overhale en knallert 45 eller andre køretøjer ved overhalningsforbud. Det gælder også knallert 45. Bilisterne må holde sig bagved, uanset knallert 45'eren trækker til højre, med mindre den kører helt væk fra kørebanen. En knallert 45 spærer således for trafikken, hvor der er overhalningsforbud. Det kan være et stort problem på stærkt befærdede veje, da det får bilisterne til at opføre sig utålmodigt. Knallert 45 føreren, skal med jævne mellemrum køre ind til siden, hvor det er muligt, og lade bilerne komme forbi. Dog, skal knallert 45 køre på vognbanen, så det kan ikke undgå at være til gene for bilister, og mange bilister laver ulovlige, tætte og uforsvarlige overhalninger.

Jeg mener, at det bedste er knallert 45, men at man beslutter sig for, at sløjfe bøderne for at køre for hurtigt, indtil ca. 60 km/t. Eventuelt kan man vælge 57 km/t, som i dag giver den lille bøde, og sætte den til nul, både for fart, og for tun. Ved 57 km/t, er knallert 45 til langt mindre gene, da der på lange strækninger med overhalningsforbud ofte er nedsat hastighed til 60 km/t.

Speed-elec mener jeg er farligt. Førerne har ikke tøj på, der er egnet til 45 km/t, de kører uden handsker, og har skiftet hjelmen ud med flamingo hjelm. Endnu, har vi måske for få speed-elecs, til det muligt at få en ordentlig statistik. Men vi har god statistik for tunede knallerter, der kræver samme kørekort, har samme hastighed, og kører samme sted på cykelstien, og derfor er et godt udgangspunkt. Men, når de kører efter reglerne for cykler, så er også samme problemer f.eks. ved højresving og overset vigepligt. Skal tøj være egnet til 45 km/t, skal det være motorcykeltøj, sikkerhedsklasse A eller B. Og der burde kræves ordentlig hjelm og handsker. De er til gene og farlige på cykelstierne, når de presser sig forbi cykler og knallert 30 på cykelstier. Jeg er ret sikker på, at hvis der laves en uheldsstatistik per kørt km, så er speed-elec farligere end knallert 45 der kører på vejen. Små MC'er er per kørt km. mindre farlige end knallert 45, hvis de kører max 57 km/t.

  • 5
  • 3

Kunne man ikke have dropppe det historiske design og lavet noget der var lidt mere sexet, med nogle seje specs og komfort?

Jeg tror at de kommende regnskaber fra Nimbus, vil vise at du har ret. Sådan er det tit med iværksættere. De forelsker sig så meget i deres egen ide at de glemmer den virkelige verden. Så vidt jeg er orienteret har INGEN el-motorcykel været en kommerciel succes. Der er intet som tyder på at Nimbus vil være en undtagelse fra den kedelige regel. Kapitalgrundlaget er alt for spinkelt til at komme fra ide til et HELT færdigt salgsmodent produkt. Herudover tor jeg ikke at der er mere end 100 købere til Nimbus motorcyklen. Netop af de grunde som du nævner i dit indlæg.

  • 4
  • 0

Det er jo et design, der tager udgangspunkt i hvordan en fossilt drevet motorcykel er sat sammen, hvor benzintanken er placeret oven på motoren (så benzinen kan løbe nedad) og foran motorcykelisten. Men når den nu er eldrevet, er der ikke nogen grund til dette layout længere - og det er synd man har fokus på at imitere formen af en motorcykel, frem for egentlig at gøre lidt ud af undersøge hvilke nye muligheder man nu har.

F.eks. kan tyngdepunktet med stor fordel placeres direkte under motorcykelisten, der vil gøre maskinen nemmere at håndtere.

Hvad med et ryglæn?

Hvordan med påspænding af bagage? Jeg tror langt de fleste motorcykelister, der kører på motorcykel med henblik på praktisk brug, ville være glade for at kunne have sin madpakke, en thermokande og måske nogle reservedele med.

Trafiksikkerhed? Blinklysende virker meget små og placeret så tæt på hinanden, at det måske kan svært i farten af aftyde hvilken vej man indikerer. Der kunne også være markeringslys, reflekser odsl. på siden - det kan sagtens gøres smart/pænt. Og at indikere trafisksikkerhed ER altså temmeligt smart i sig selv.

Med andre ord synes jeg løsnigen virker mere som en stiløvelse i fortolkningen af et gammelt udtryk, end det er et egentlig moderne og 'begavet' stykke dansk design - med fare for selv at komme til at lyde som en gammel ost af en industriel desiger ;)

  • 5
  • 2

Hvordan med påspænding af bagage? Jeg tror langt de fleste motorcykelister, der kører på motorcykel med henblik på praktisk brug, ville være glade for at kunne have sin madpakke, en thermokande og måske nogle reservedele med.

Jeg kan ikke rigtig tilslutte mig din kritik af designet. En motorcykel skal kunne medtage bagage samt en passager. Men det er noget som kan løses med med tilkøb og tilbehør. En af Nimbus modellerne ER vist forsynet med et sæde til en passager. Jeg kan sagtens forestille mig at der kan monteres sidetasker på stellet. Det er det faktisk meget velegnet til. Den overflødige tank, kan måske ? være en opbevaringsboks for en styrthjelm. Jeg er stor tilhænger af de brede og heldækkende skærme for hjulene. For det mangler mange andre modeller. Min skepsis vedrører selve forretningskonceptet, som virker spinkelt og underfinancieret. Her henviser jeg til mine øvrige indlæg i debatten.

  • 4
  • 0

Pris ca 14000 kr i Thailand, for en el-motorcykel.

Jeg overraskes over hvor LAV en fremstillingspris der er mulig. Ud fra billederne ser den fin ud. Attraktivt design, komplet udstyret. Eksempelvis betalte jeg 15.000 kr for min Kildemoes El-cykel. Nimbus er en helt anden historie. Designet er optimeret til at fremstå "Designet a'la Nimbus". Og helt klart IKKE med henblik på lave produktionsomkostninger. Salgsprisen for en Nimbus er indikeret til ca. 115.000 kr. Det lyder måske af mange penge, men er i virkeligheden en ALT for lav salgspris. En mere realistisk salgspris skal være ca. 200.000 kr hvis udviklingsomkostninger og produktionsomkostninger skal kunne dækkes. Til så høj en salgspris vil der kun være ca. 10 købere i Danmark. Og så er 200.000 kr alligevel en ALT for lav salgspris. Nimbus projektet er en sjov ide og et sjovt hobbyprojekt. Men drømmen om at producere mere en 1 stk. Nimbus el-motorcykel er helt urealistisk. Som et kommercielt projekt er den dødsdømt på forhånd.

  • 3
  • 0

Jeg kan ikke lige lure, hvor de har gemt batteriet på elcyklen.

Deri ligger den største fejl i designet.

Den oprindelige var nærmest en Steam Punk maskine, hvor man kunne se ventilerne hoppe og høre sangen fra hver enkelt stump. Jeg bemærker også den er samlet af fladstål og blik.

https://www.youtube.com/watch?v=JG15f3lz6Kc

Den nye ligner et stykke legetøj. Futurisme er ok, men her skal det være the way of the Nimbus. En anden ting er at motorcykler i Danmark er legetøj pga vejret.

Så er den værd at lege med? Hvor hurtigt og hvor langt kan den køre?. Jeg ser originalen var max 120 km/h. Men vil folk bruge sådan en til langfart når man allerede har en bil? Kan man tage de to sidesvøb af, så man kan se involdene? eller kan de fås i en gennemsigtig udgave?

  • 1
  • 0

Har måske ikke så meget med Nimbus El-motorcykel at gøre ? Gogoro er et transportkoncept i en helt anden klasse. Men netop derfor meget interessant at sammenligne de to meget forskellige løsninger. Gogoro har nogle helt andre financielle muskler. Batteriskift til biler er aldrig blevet nogen succes. Men til en 2-hjulet scooter ser det pludselig meget fornuftigt ud og ligner noget nær den perfekte løsning. Har ikke sat mig ind i Gogoros financielle situation. Men det ligner noget som kan blive en stor succes. For brugerne ligner det den ideelle løsning og for firmaerne bag konceptet ligner det noget som kan generere pæne overskud til aktionærerne. Nimbus El-motorcykel har også nogle specielle egenskaber, som gør at den er anderledes tænkt. Både designmæssigt og financielt. Udviklingen skal financieres af privatpersoner som køber "Folkeaktier". Det har jeg heller ikke sat mig grundigt ind i. Men der blev på et tidspunkt omtalt 515 aktionærer. Foreløbig har Nimbus produceret en professionel tegning af El-motorcyklen. Men jeg tror at vejen til en fungerende prototype af El-motorcyklen bliver Dyr - Langsom og - Vanskelig.

  • 1
  • 1

Den her kører op til 80 km/h, rækkevidde ca 50 km i bytrafik

https://decogreenenergy.com/index.php/en/p...

Pris ca 14000 kr i Thailand.

De har også en praktisk version, Super Ace, til 11000.

De skriver, at motoren er på 2kW. Det er mindre end T-Hansens elscootere R3 til 15.000 kr. Så der er ikke mange kræfter i den! Om den kan køre 80 km/t ved jeg ikke, men det vil nok kræve medvind, lidt god vilje, og at det går ned af bakke. Skal du have en rigtig el-motorcykel, så sælges de også i Danmark. https://www.jenswinther.dk/zero-motorcykler/ - det er rigtige motorcykler, der nemt kører 200 km/t. De accellererer hurtigere end benzinmotorcykler. Men, det er en helt anden pris.

I dag er T-Hansens VGA GEV1000 elknallert verdens mest solgte elknallert. Den har helt sikkert ramt et godt marked. Batterierne kan tages ud, der er håndtag på, de kan oplades inde, og man kan have flere at skifte mellem. Den har så vidt jeg ved en ganske god kvalitet, selvom den samles i Kina. Motoren er på 1kW, men den fås også i en 2kW og 3kW model, der dog ikke sælges hos T-Hansen. 2kW og 3kW modellerne har samme udskiftelige batteri, men to styk.

T-Hansens R3 scooter har en motor på hele 3kW. Og den burde ubegrænset nemt kunne køre ca. 80 km/t. Så T-Hansen sælger faktisk en neddroslet motorcykel. En ændret styring, så vil den nemt nå 80 km/t, hvis batterierne kan tåle det. I kort tid, er det normalt ikke et problem, men det kræver gode batterier, hvis den skal kunne køre ved max. effekt.

  • 2
  • 1

De skriver, at motoren er på 2kW. Det er mindre end T-Hansens elscootere R3 til 15.000 kr. Så der er ikke mange kræfter i den! Om den kan køre 80 km/t ved jeg ikke, men det vil nok kræve medvind, lidt god vilje, og at det går ned af bakke

Jeg har prøvet en, den går 0-60 på 8 sekunder, og kan let nå 80 km/h. Derover kan man godt mærke den begynder at komme ud af sin 'envelope'.

Den er fantastisk til at suse rundt i byen eller de små veje, men til hovedvejen er den for lille.

Det kommer an på om du synes det er sjovt, og det er nok den vigtigste design regel for disse maskiner: Hvis i er nørdede nok til at lave en motorcykel så skal I lave en i vil køre på, ikke hvad i tror vil sælge.

  • 2
  • 0

Det mest anderledes ved Nimbus i forhold til den tids motorcykler var den langsliggede 4 cylindrede motor med færre vibrationer og selvfølgelig KARDAN trækket. Det første jeg bemærkede på billedet var det grimme remtræk, det kan vel ikke være så svært at lave kardantræk. Kommercielt tror jeg ikke den har en chance, desværre.

  • 0
  • 1

Jeg har prøvet en, den går 0-60 på 8 sekunder, og kan let nå 80 km/h. Derover kan man godt mærke den begynder at komme ud af sin 'envelope'.

Tror ikke, at en 2kW motor kan det - måske kan den levere mere i kort tid, så den derved får en ordentlig accelleration. Typisk forventes der skal mindst 3kW til for at opnå 80 km/t. Det er ikke usandsynligt at den i kort tid kan boostes til en større energi, og derved få en god accelleration. Er ikke modvind, og god vilje, så kan den måske lige holde 80 km/t ved 2kW. Under alle omstændigheder, hører en motor på 2kW ikke rigtigt med under MC'er.

  • 0
  • 1

hvilket er pointen med projektet... at genoplive netop designet!

Men, det svarer jo til hvis man ville genoptage et gammelt brand, der engang lavede damplokomotiver og designede et elektrisk lokomotiv til at ligne et damplokomotiv - bare 'fordi'.

Det er, efter min mening 'tivoli-design' mere, end det er en velargumenteret nutidig designløsning.

Men, jeg håber da inderligt at de vil få en masse succes. Og hvis de vil have et par andre øjne til at kigge på hvilke andre muligheder projektet vil kunne designes efter, så må de endelig ringe.

  • Desuden mangler sidevognen jo fuldstændigt (som var dén, min eks-svigerfar 'brugte' til at overbevise min eks-svigermor til, at de skulle være et par resten af livet :)
  • 0
  • 2

Men, det svarer jo til hvis man ville genoptage et gammelt brand, der engang lavede damplokomotiver og designede et elektrisk lokomotiv til at ligne et damplokomotiv - bare 'fordi'.

Det er, efter min mening 'tivoli-design' mere, end det er en velargumenteret nutidig designløsning.

Jeg er enig - men de fleste el-motorcykler der findes på markedet er netop designet så de ligner normale benzinmotorcykler, også med benzintanken. Så det er er det som sælger, endnu.

Jeg syntes, det vil være logisk, at dem der ønsker en el-motorcykel, netop ikke ønsker en der ligner en til benzin. De fleste ønsker jo netop en til strøm, fordi de ikke ønsker at forurene. En benzintank, er ligeså tåbeligt at montere på en el-motorcykel, som et eller to udstødningsrør.

  • 0
  • 2

Nimbus Motorcycles Danmark har en Facebook side. Hvis du besøger denne side vil det fremgå at projektet er i alvorlige vanskeligheder. Det virker helt usandsynligt at projektet kan fortsætte. Hvis du er interesseret, så kan du læse de seneste indlæg og selv vurdere.

  • 0
  • 2

Realisabelt eller ej. Godt design eller ej. På Facebook siden er det der fremgår da, at du helt åbenlyst og hånd i hånd med en amerikansk konkurrent kun har til hensigt at tilsvine og mistænkliggøre projektet.

  • 1
  • 0

På Facebook siden er det der fremgår da, at du helt åbenlyst og hånd i hånd med en amerikansk konkurrent kun har til hensigt at tilsvine og mistænkliggøre projektet.

Hvadfornoget?! Jeg har ikke læst om dem på Facebook og kender ikke nogen amerikansk konkurrent. Du må forveksle mig med en anden.

Artiklen her ender med, at man bliver spurgt om hvad man synes om designet - og jeg siger blot min ærlige mening - men i #40 skriver jeg da også, at jeg håber de får succes uanset hvad jeg måtte mene.

  • 0
  • 0

Uanset hvad du kalder det, så er der altid noget tro eller religion i et design, pga af alle de kompromis man skal indgå, i et enormt komplex system der gør optimering næsten håbløst.

En motorcykel der skal køres af en mand uden smag og mening kræver som minimum 2 hjul, en motor, et rat, et sæde og energilager. Den oprindelige Nimbus var ret tæt på den simplest mulige udførsel af disse krav, så er det man er ude efter, så er den jo ret ligetil.

Tag den gamle ramme, skift fladstålet ud med rør, sæt en 3 kW motor i baghjulet, så 30 kg batteri i et lag i bunden, elektronik og styring går i den gamle benzin tank og så er hele trekanten fri til bagagerum, med to store udskiftelige døre i hver side. Husk et stik så man kan fylde bagage rummet med flere batterier som kan tages ind på et hotelværelse for opladning. Flot, praktisk, sjov med 120 i timen.

  • 0
  • 1

Det mest anderledes ved Nimbus i forhold til den tids motorcykler var den langsliggede 4 cylindrede motor med færre vibrationer og selvfølgelig KARDAN trækket. Det første jeg bemærkede på billedet var det grimme remtræk, det kan vel ikke være så svært at lave kardantræk. Kommercielt tror jeg ikke den har en chance, desværre.

I sin tid var Nimbus en moderne motorsykkel med store ressurser (kraftig firesylindret firtaktsmotor med kardandrev etc). Ideen om en slik motorsykkel burde omformes til dagens krav og teknologi. Så ville Nimbus få tilbake den store tiltrekningskraft og appell den hadde i sin tid. Også jeg i Norge var veldig fasinert av denne motorsykkelen.

Så begynn med blanke ark, elmotor og batterier og lag noe som er like fasinerende som Nimbus var i sin tid (den nye må også ha kardandrift!). Garantert suksess!

Den nye utgaven av Nimbus som vises her, har et fint design men vil kun være en motorsykkel for spesielt interesserte og ikke føre den teknologiske arven til Nimbus videre!

  • 0
  • 0

Tag den gamle ramme, skift fladstålet ud med rør, sæt en 3 kW motor i baghjulet, så 30 kg batteri i et lag i bunden, elektronik og styring går i den gamle benzin tank og så er hele trekanten fri til bagagerum, med to store udskiftelige døre i hver side. Husk et stik så man kan fylde bagage rummet med flere batterier som kan tages ind på et hotelværelse for opladning. Flot, praktisk, sjov med 120 i timen.

Det er en god idé, at lave det så batterierne kan tages med ind og oplades, og at udnytte ekstra plads til bagagerum.

Selvom det ikke er et lovkrav at en motorcykel skal udsættes for crash tests, så er en fordel at tage lidt højde for det. Hvis den vælter, hvordan falder føren af - er der risiko for, at ben eller andet kan komme i klemme. Hvilke skader får motorcyklen. Kan der gøres noget "diskret" for at de bliver små, og at så lidt som muligt skal udskiftes? For nogle år siden, var der en bil der kørte ud for mig på scooter - og jeg blev presset imod nøglen, som skar sig ind i benet. Det er et eksempel på, hvad man ikke skal gøre. Der må ikke være noget skarpt, man presses imod ved kraftig opbremsning, kollision, eller som man bliver presset imod hvis man vælter. Så alt i alt - så mener jeg ikke, at det er helt så enkelt som du beskriver.

Dertil kommer kvaliteten. Der er set kinesiske hjulmotorer, der ikke tåler dansk vejr med sne og saltede veje. Og kæder der falder af, hvis baghjulet kører hurtigere end motoren. Med en 3kW motor, vil ABS bremser sikkert være for dyrt, og der sanvendes typisk CBS bremse - det kan også være en kunst at opnå passende bremsetryk på forhjul og baghjul, så den ikke vælter for et godt ord, på glat, løst underlag og grus.

  • 0
  • 2

Der er mange meninger om hvordan en el-motorcykel skal designes. Men her synes jeg at debatten bevæger sig ud ad en tangent. I min optik er spørgsmålet om hvorvidt forretningscasen kan føre til et levedygtigt produkt, det allermest relevante at debattere. For hvis pengene mangler, eller interessen for selve produktet mangler, så er alt andet ligegyldigt.

  • 0
  • 1

Der er mange meninger om hvordan en el-motorcykel skal designes. Men her synes jeg at debatten bevæger sig ud ad en tangent. I min optik er spørgsmålet om hvorvidt forretningscasen kan føre til et levedygtigt produkt, det allermest relevante at debattere. For hvis pengene mangler, eller interessen for selve produktet mangler, så er alt andet ligegyldigt.

Jeg tror det er et spørgsmål som er meget svær at besvare. Vi ved ikke, om den er med 3kW motor og kører 50 km per opladning, eller om den er med 87kW motor, og kører 400. Måske kan anvendes en kinesisk eller indonesisk der forsynes med grønt plastik. Jeg tror, at der skal være lidt mere at byde på end et dansk "Nimbus" design. Men hvad ved jeg ikke. Det afhænger nok lidt af hvilken prisklasse den er tænkt i. Jeg tror ikke, at det koster meget at montere styrtbøjler. For at vurdere den, er nok nødvendigt at vide noget om tænkt prisklasse, hastighed, accelleration, batteristørrelse, om den er lavet til at køre på saltede veje.

Det koster sikkert ikke meget at lave en Nimbus lignende, men om det hænger sammen at lave elektriske motorcykler i Danmark ved jeg ikke. Vi laver el-cykler i Danmark, og det hænger sammen - ihvertfald hænger det godt sammen for kunden.

Måske har vi fra vores el-cykel produktion allerede den nødvendige teknologi til at skallere op til speed-elec og mindre motorcykler. Men, der kan også købes standard komponenter fra udlandet, og måske montere dem med robotter på et stel.

  • 1
  • 1

En hurtig vurdering af designet er, at man får føderne i klemme, hvis man vælter. Der er en spinkel fodpedal, der måske går imod jorden og forhindrer det, men intet andet. Den kan måske knække af. Der skal stikke mere ud, som giver en afstand, der forhindrer man får føderne i klemme. Eventuelt styrtbøjler. Den ser ikke ud til at have bagagebær, og topboks samt ekstra tasker ikke muligt.

  • 0
  • 2

Der er mange meninger om hvordan en el-motorcykel skal designes. Men her synes jeg at debatten bevæger sig ud ad en tangent. I min optik er spørgsmålet om hvorvidt forretningscasen kan føre til et levedygtigt produkt, det allermest relevante at debattere. For hvis pengene mangler, eller interessen for selve produktet mangler, så er alt andet ligegyldigt.

Nu lagde Bjørn Godske i høj grad op til at diskutere designet. Motorcykler er forlængst opfundet og der findes givetvis mange motorcykler som teknisk sagtens kan konkurrere med Nimbus. Derimod kunne man sagtens forestille sig at en del gerne vil betale ekstra for retrodesignet, ganske som vi har set med en række biler.

  • 1
  • 4

Nu lagde Bjørn Godske i høj grad op til at diskutere designet. Motorcykler er forlængst opfundet og der findes givetvis mange motorcykler som teknisk sagtens kan konkurrere med Nimbus. Derimod kunne man sagtens forestille sig at en del gerne vil betale ekstra for retrodesignet, ganske som vi har set med en række biler.

Men næppe mange udenfor Danmark. Og er Danmark "stort nok", til en produktion af elektriske motorcykler? Jeg tvivler. Måske, hvis det bare er et par Nimbus plastik stykker, der smækkes på. Ellers skal der bruges for mange resourcer på, at lave for få.

Jeg tror på et produkt, hvis man har nogle idéer man gerne vil føre ud i livet, som også kan sælges i resten af verden, og intet har med Nimbus at gøre. Og så kan man måske lave en model, med Nimbus navnet, og et par Nimbus plastik stykker på, eller malet i den grønne Nimbus farve. Men der er intet produkt udenfor Danmark alene på designet. Hvad er f.eks. "praktisk" ved designet? Et design uden bagagebær og uden mulighed for at hænge tasker og andet, det dumper.

Min opfattelse er, at der skal være en idé bag et produkt. Og idéen er, at gøre noget der ikke er gjort før, bedre, eller på en helt anden måde der har store fordele. Det kan måske også være, at gøre noget så billigt at man tror det er løgn. Der er ingen idé alene i en grøn farvelade med et Nimbus navn.

  • 0
  • 1

Nu lagde Bjørn Godske i høj grad op til at diskutere designet. Motorcykler er forlængst opfundet og der findes givetvis mange motorcykler som teknisk sagtens kan konkurrere med Nimbus. Derimod kunne man sagtens forestille sig at en del gerne vil betale ekstra for retrodesignet, ganske som vi har set med en række biler.

Tusinde tak for begavet feedback.

Jeg blev aldrig ingeniør, selvom jeg læste på DTU's adgangsgivende kursus - mit sind dengang 'passede' ikke til matematik.

Jeg er efterfølgende blevet uddannet industriel designer fra Kunstakademiets Designskole, cand.design, og elsker matematik - og ingeniører generelt (det er vel derfor jeg husserer lidt på disse sider, af og til).

Når man 'får' eller skaber en mulighed for at genoptage et mærke, som Nimbus - så mener jeg blot, at man skal gøre det med alle nye tanker, viden og strømninger in mente.

Da Jacob Jensen i sin tid fik til opgave at designe Bang & Olufsen's produkter - prøvede han jo ikke at genskabe fortidens maghogni-radiokabinetter - men gik nye og skælsættende veje.

Da Jonathan Ivy fik mulighed for at designe for Apple, gik han helt nye veje, som skabte et nyt formsprog for hvordan en computer kunne opfattes og dermed en værdi for firmaet.

Jeg mener - og det bliver jeg sgu' ved med at mene - at når man i dette tilfælde vil genskabe en så ikonisk motorcykel, som Nimbus - men nøjes med kun at lave en stiliseret og 'tivolifiseret' løsning - så er det bare ikke godt nok!

Undskyld, hvis jeg træder nogen over tæerne - og især 3PART, der helt sikkert er nogle dejlige mennesker - men, det er kun min ærlige, professoinelle vurdering, at det nuværende design for denne motorcykel, bare ikke forekommer særligt gennemtænkt eller 'begavet'.

Fred og kærlig til alle!

Kærlig hilsen

David
  • 2
  • 0

når man i dette tilfælde vil genskabe en så ikonisk motorcykel, som Nimbus - men nøjes med kun at lave en stiliseret og 'tivolifiseret' løsning - så er det bare ikke godt nok!

Kommentar til #57 Jeg ser mere på projektet med fokus næsten udelukkende på de kommercielle muligheder. Jeg har derfor 2 væsentlige prioriteringer. 1) Designet skal ramme en stor målgruppe, så der er mange som får lyst til at købe motorcyklen. 2) Designet skal primært baseres på anvendelse af (billige) standardkomponenter. BEGRUNDELSE: Udvikling af specialkomponente forøger prisen med en faktor 5 til 10 (ved små styktal). -> KONKLUSION: Nimbus motorcyklen fejler på begge parametre. Designet tiltaler en gammel pensionist som mig, men jeg er langt udenfor målgruppen. Det specielle Nimbus design umuliggør brugen af hyldevarer, for stort set alle dele af stellet. Nimbus Danmark har derfor INGEN chance for at Nimbus motorcyklen komme i produktion. Vi vil heller aldrig se en prototype af Nimbus motorcyklen. Der er ikke en gang penge til at bygge en "Mock Up". Vi mangler kun at gruppen bag Nimbus, melder offentligt ud at projektet er indstillet.

  • 1
  • 1

Når man 'får' eller skaber en mulighed for at genoptage et mærke, som Nimbus - så mener jeg blot, at man skal gøre det med alle nye tanker, viden og strømninger in mente.

Da Jacob Jensen i sin tid fik til opgave at designe Bang & Olufsen's produkter - prøvede han jo ikke at genskabe fortidens maghogni-radiokabinetter - men gik nye og skælsættende veje.

Da Jonathan Ivy fik mulighed for at designe for Apple, gik han helt nye veje, som skabte et nyt formsprog for hvordan en computer kunne opfattes og dermed en værdi for firmaet.

Godt indlæg - men -

Dette Nimbus koncept er ingenlunde rettet mod mainstream segmentet. Skulle den blive til virkelighed vil den blive et bevidst valg for folk hvor prisen er mere sekundært, ligesom for Bang & Olufsens produkter. Se blot på den danske bilpark, som består af den ene behjulede panodil efter den anden købt af automobilignoranter. Jeg kender flere tilfælde hvor folk spontant køber bil hos den forhandler som man bor nærmest hos, og uden så meget som at have ”kigget vinduer”. Nimbus har ingen jordisk chance for at konkurrere med masseproducenter. Bang & Olufsen kan heller ikke konkurrere med Samsung, Sony, Philips m.fl. på teknik/pris, så man må skille sig ud. Det hjalp Jacob Jensen dem så med og skabte tidsløse designs

Det betyder at retrodesign ikke er relevant for Bang & Olufsen. (Jeg er selv oprindeligt fra Struer og har selvsagt derfor arbejdet på B&O, og har stadig en række Beomaster, Beogram, Beocord, Beovox m.fl.)

Nimbus's problem er dog at den gamle model ikke er særlig kendt udenfor vort lille kongerige så målgruppen bliver ret snæver da den ”står på skuldrene” af den. Anderledes havde VW's boble og rugbrød, Minien, FIAT 500 en langt større base at sætte af på da de lancerede retroerne.

BTW - så overser jeg tydeligvis designers bestræbelser for at få PC'er og mobiler til at skille sig ud udover den fysiske størrelse. De er stort set alle rektangulære, - what' more to add?

  • 0
  • 3

Hvad er f.eks. "praktisk" ved designet? Et design uden bagagebær og uden mulighed for at hænge tasker og andet, det dumper.

Praktikken har næppe fyldt noget hos designeren. Hvorfor skulle det dog det? Tænker du på måden man bruger motorcykler i især de asiatiske lande, hvor man transporterer de utroligste størrelser gods på de to hjul? Til gengæld har det i en årræke været populært at ombygge ældre motorcykler til "caféracere" hvor der ingen bagageplads er.

  • 0
  • 3

Det hjalp Jacob Jensen dem så med og skabte tidsløse designs

Undskyld for måske at komme med et designfilosofisk klågeåge indlæg - men begrebet tidløst design er helt forkert for B&O.

Det er netop en designfilosofi, der tager afsæt i en ældgammel japansk designfilosofi: tanken er at 'krydse' en fin japansk lak-æske, med 'wabi-sabi' (derfor findes der en struktur i de allumiumsprofiiler, man ser på mange B&O-produkter) - 'krydset med' forståelse for akustik og pædagogik/brugervenlighed.

Som jeg ser det, så har B&O netop et tidslig - omend næsten eviggyldig - formsprog.

Når dette forslag til en ny Nimbus-motorcykel falder mig for brystet, så er det fordi det er tilbageskuende, uden egentlig at tilføre noget nyt (ud over, at den jo er elektrisk).

Undskyld. Mange designere gør sig mange akademiske tanker om netop sådanne ting.

Jeg er vist lidt fagidiot. Men jeg vil blot dele mine (måske velfunderede) tanker, for måske at kunne bidrage med noget 'begavet' til debatten her på ing.dk.

Faget design er IKKE blot at være 'smart' - fordi dét kan man i sagens natur ikke vide på forhånd. Men man kan gøre sig umage og forsøge på at nå til et design, som man ikke vidste på forhånd, ville blive en succes.

Og sådan er det bare.. (for så ville alle jo få succes).

  • 2
  • 0

Praktikken har næppe fyldt noget hos designeren. Hvorfor skulle det dog det? Tænker du på måden man bruger motorcykler i især de asiatiske lande, hvor man transporterer de utroligste størrelser gods på de to hjul? Til gengæld har det i en årræke været populært at ombygge ældre motorcykler til "caféracere" hvor der ingen bagageplads er.

Manglende bagageplads reducerer anvendelserne en del. Den kan ikke bruges til indkøb, det kan være et problem med plads til kædelås, og der er ikke plads til, at man kan medtage opladeren. Naturligvis kan være et marked uden, men jeg har svært ved at få øje på selve idéen bag køretøjet. Ved den oprindelige Nimbus, var der mange nyskabelser, som ikke var set før. Det var med til at gøre den populær. Det var ikke designet de gik op i.

Jeg mener, at hvis man laver noget, så skal der være en idé bag. Der skal være noget, man gerne vil opnå ved det. Det kan f.eks. være gøre noget billigere, eller bedre, eller afprøve nye muligheder. God kvalitet er også ok, men markedet vrimler jo med god kvalitet, og hvis man ikke kan lave noget, at andre ikke kan, eller ikke vil, så giver det ikke stor mening.

Jeg savner, at Nimbus'en ikke er designet af en designer, der gør det for at lave en motorcykel der ligner en Nimbus. Men en, der gør det, fordi han føler at de motorcykler han har haft er noget lort, og han har en masse af gode idéer, han mener er bedre. Og hvis han så har en kærlighed for Nimbus'en, så er naturligt, at lave en der kommer til at ligne den. Den perfekte, til at udvikle en ny motorcykel, er ikke entausiasten der er imponeret over den seneste nye Honda. Det er entausiasten, som kan se at Honda er noget lort. Men, måske til nød i orden. Altså, har man ikke noget man vil gøre anderledes eller bedre, så er der ikke en idé bag projektet. Det kan være så enkelt, som nogle praktiske ting, man mener at ingen motorcykelproducenter tænker på.

  • 0
  • 4

Har tænkt lidt over om jeg kunne finde på en hurtig idé, til en motorcykel. De færreste har lyst til at køre på en motorcykel med støttehjul. Men, lad os antage, at styttehjulene kunne styres elektronisk, så de normalt er hævet op, og ikke generer. Skulle elektronikken detektere, at motorcyklen er ved at få overbalance og på vej til at vælte, så kunne de automatisk gå ned og forhindrer den vælter. Samtidigt kunne støttefodens hjul have en vinkel, således den trækker motorcyklens tyngdepunkt ind under motorcykelisten, og at den derved presses opad. Måske kunne det laves som noget man i første omgang svejser på en normal motorcykel, hvor man kan styre hældningen elektronisk, og hjulets retning.

Jeg tror ikke, at der er en stor forretningsidé i det - men, det er et eksempel på en form for "idé". Altså noget, som man måske kunne afprøve, og hvis man så er overordnet tilfreds med resultatet selv efter den første prototype, så kunne der måske arbejdes mere på det.

En anden mulighed er ABS bremsen. Mener en rutineret motorcykelist, at den bremser idéelt? Giver den tilstrækkelig fri friktion på forhjulet til at styre med, og fordeler den korrekt bremseevnen mellem forhjulet og baghjulet, f.eks. på glat og løst underlag? Måske kunne man have nogen idéer til, hvordan det kunne gøres bedre.

En elektrisk motorcykel kan nemt forsynes med en motor på forhjulet. Dette gør massen større, og hjulet tungere, og dermed måske ikke egnet for alle typer motorcykler. Men, det er en unik ny mulighed, når den er elektrisk. Kunne det bruges til noget? Hvilken type motorcykel, vil få mest ud af at have "forhjulstræk", og kunne det være en fordel at elektronisk kunne fordele træk på forhjul og baghjul for nogle motorcykler til bestemte formål?

Normalt er det kun forhjulet der styres af føren på en motorcykel. Antages, at baghjulet får en ekstra frihedsgrad så den også kan styres, men styres elektronisk - vil det så kunne bruges til noget? Vil man kunne bruge det til at rede uheld? Vil man kunne bruge det til at lave motorcyklen mere manøvredygtig, og bedre kunne holde balancen ved lav hastighed?

Vi kunne blive ved at komme med uafprøvede muligheder. Måske fordi, at de ikke giver mening, eller er for dyre. Men, det at motorcyklerne er elektriske, giver måske nye muligheder, som tidligere er afvist, fordi det var for dyrt - eller umuligt - for benzindrevne motorcykler.

  • 0
  • 5

Kommentar til # 63 Næsten uanset hvad du kan komme i tanke om - så er det opfundet af andre. De omtalte støttehjul sidder på en motorcykel fra Schweiz. Motorcyklen er indkapslet i en dråbeformet kabine. Kørestillingen er tilbagelænet som en liggecykel. Af disse årsager er støttehjulene en nødvendighed.

Men, virker de på samme måde, så de kun sænkes når det er nødvendigt, og det er muligt at styre hjulene også på begge støttehjul, således at det er med til at styre retningen på motorcyklen når de rører ved, og derved holde balancen?

Selvom der er findes idéer der ligner, så behøver de ikke at være ens i detaljerne. Tanken med at optimere ABS bremserne, er heller ikke ny. Der findes mange ABS bremsere, der optimeres efter kurvestyring. Men, spørgsmålet er, om der er noget man ikke har tænkt på, og kunne finde en anden måde at gøre det, der måske er bedre i nogle tilfælde.

Jeg har ikke undersøgt de idéer som jeg nævnte, og tjekket om de er gjort før. Det var hvad jeg kunne finde på på 20 minutter. Og, du har sikkert ret i, at skal man finde på en idé, som ikke er gjort før, så er 20 minutter ikke nok. Der skal også bruges tid til at undersøge, om det er gjort før, og måske de resultater som er opnået. Ofte viser det sig, at opnåede resultater er nedslående, fordi at noget kunne gøres bedre.

Muligheden for at styre retningen og hastigheden på baghjulet, findes der måske også eksempler på, at et eller andet er gjort før i samme retning. Vi kan tage Segway som et eksempel.

Det, at fjerne alle bagagemuligheder, vil jeg også kunne betragte som en idé, hvis der er et formål med det. Det kunne f.eks. være at sælge en synsfri anhænger, eller en sidevogn til køretøjet. Men, så skal den også designes til, at det er nemt at sætte enten en sidevogn, eller en anhænger på. Det vil sige, at stik til lys f.eks. skal være formonteret, og man skal have lavet designet, så ledningerne nemt kan føres, uden at dingle, eller se grimt ud. Og det skal være gennemtænkt hvordan sammenkoblingen skal laves. Og det er vigtigt, at det er nemt.

Det kan også være en idé, at lave den så billig som mulig, og at det skal være en "folke-mc". Hvis det er formålet, så er vigtigt at den er billig i køb, og at den holder godt. Er formålet en folke-mc, så går det ikke uden bagage mulighed. Så skal den kunne bruges som alternativ til bilen, eller som en nummer to bil, og så går det ikke uden bagagemulighed.

Jeg mener ikke, at det er vigtigt hvilken idé der er, når man laver noget nyt. Men, det er vigtigt, at der er en idé. Først, når der er en idé, så kan man vurdere, og tage stilling til, om den pågældende idé er en bæredygtig idé. Når der ikke er en idé ved produktet, så er der ingen idé at vurdere bæredygtigheden af.

  • 0
  • 3

Nimbus er kommet med nye informationer om Nimbus projektet. Nu er det primære fokus på en Nimbus El cykel. Det overrasker mig at motorcyklen ikke længere er det primære projekt. Hvorfor mon ? Der gives ikke nogen begrundelse. Hvis du er nysgerrig kan de nye informationer findes på Nimbus FB-side. Samtidig efterlyser Nimbus Danmark kapital - produktionsfasciliteter - og planlægger en 3' runde af aktieudbud for at kunne financiere bygning af en prototype samt det tekniske desigt af køretøjerne. Jeg kender ikke behovet for endnu en El-cykel - nu med Nimbus design. Men jeg tænker at dette specielle behov kan findes i et meget snævert kundesegment.

  • 0
  • 0

Nimbus er kommet med nye informationer om Nimbus projektet. Nu er det primære fokus på en Nimbus El cykel. Det overrasker mig at motorcyklen ikke længere er det primære projekt. Hvorfor mon ? Der gives ikke nogen begrundelse. Hvis du er nysgerrig kan de nye informationer findes på Nimbus FB-side. Samtidig efterlyser Nimbus Danmark kapital - produktionsfasciliteter - og planlægger en 3' runde af aktieudbud for at kunne financiere bygning af en prototype samt det tekniske desigt af køretøjerne. Jeg kender ikke behovet for endnu en El-cykel - nu med Nimbus design. Men jeg tænker at dette specielle behov kan findes i et meget snævert kundesegment.

Jeg tror at elcykel projektet er langt mere realistisk - for vi har allerede el-cykel produktion i Danmark. Blandt andet har COOP designet deres egne el-cykler og får dem produceret i Danmark. Så det er et realistisk projekt. De behøver ikke, at samle dem selv, men kan sandsynligvis aliere sig med en af de danske cykel fabrikker. Om det kan blive en del af COOP's sortiment ved jeg ikke, men det vil da nok ikke være tosset. Og ellers kan de måske tilbyde at levere til T-Hansen. T-Hansens elcykler er kina fremstillet og ikke verdens bedste.

Hvis der skal laves en Nimbus motorcykel, er måske en idé a gøre det sammen med sælgerne. Spørg f.eks. T-Hansen om de er interesseret. Eller andre, der kunne være interesseret i at sælge deres motorcykler. Hvis det er en lille prisbillig motorcykel, så tror jeg såmænd godt der kunne være et salg. Og vi kunne godt lave det i Danmark. Elcyklerne hos COOP går til en ganske lav pris. Jeg udelukker ikke, at de vil kunne konkurere med de kinesiske, da kvaliteten for de kinesiske er lave, og der ikke rigtigt er nogen danske importører der har løst til at tage problemerne med dem. Men, jeg syntes de skal overveje bagagebær problemet lidt, og overveje om man kunne lave det sådan at man f.eks. kunne købe et "kit" at sætte på, til enten bagagebær og/eller et synsgodkendt anhængertræk. Måske kunne man designe et bagagebær, eller anden bagage holder, eller lave et synsgodkendt træk til dem allerede i design fasen, så man ved det kan sættes på, og så eventuelt sælge det separat, eller senere komme med minimalt modificerede modeller med bagagebær, træk, eller andet for bagage.

  • 1
  • 2

Måske kunne man designe et bagagebær, eller anden bagage holder, eller lave et synsgodkendt træk til dem allerede i design fasen, så man ved det kan sættes på, og så eventuelt sælge det separat, eller senere komme med minimalt modificerede modeller med bagagebær, træk, eller andet for bagage

Hvis der kommer en MC model, syntes jeg også man skal lave nogle "vælteøvelser" med dem, og finde ud af, hvad der kan gøres, for at reducere skaderne - både skader på motorcyklen, og skader på føreren.

Det nemmeste er el-cyklen. Den tror jeg kan fungere som den er designet. Man kan få en standard anhængertræk der kan sættes på sadlen, og sætte en cykelanhænger på fra Harald Nyborg uden problem vil jeg tro.

  • 0
  • 2

Hvis der kommer en MC model, syntes jeg også man skal lave nogle "vælteøvelser" med dem, og finde ud af, hvad der kan gøres, for at reducere skaderne - både skader på motorcyklen, og skader på føreren.

En anden ting, der er godt at tænke på - både for MC modellen og elcykel modellen, er stik til alarm og GPS. For motorcykler findes standard 12V baseret alarmstik. For el-cykler er der vist ikke noget tilsvarende, og det er ikke rigtigt nogle 36V stik på markedet. Hvis der er en form for stik, vil man måske kunne købe en konverter, så der kan bruges en 12V MC-alarm. Jeg vil foreslå specielt PKE MC alarm. De fleste der kender motorcykel alarmer, ved at de har det med at hyle for et godt ord. Man glemmer måske at slå dem fra, eller der er et problem med fjernbetjeningen så de ikke slår fra. En PKE alarm, slår automatisk fra, når man er tæt på den (nærmere end 5 meter). De er specielt egnet til el-køretøjer, ford der her er strøm nok. En PKE alarm koster ca. 350 - 500 kr. f.eks. den her: https://www.ebay.com/itm/352853796619

  • 0
  • 2

@65 Jeg er ret overbevist om at ideen bag el-Nimbus'en er at lancere en retro-Nimbus beregnet til at køre fra punkt A til punkt A, - ikke nødvendigvis fra punkt A til punkt B.

Hvor stor hastighed og accelleration? Et stort batteri, eller lille batteri? En 3kW motor, eller 80 kW motor. Det vil være godt med flere detaljer.

Hvis de slår godt igennem på cykelmarkedet, så er det bedste måske en meget prisbillig elektrisk motorcykel med 3kW motor, og et opgraderbart batteri, der kører 60-70 km/t.

Der er et langt mindre salg af dyre motorcykler. Men fortjenesten per styk er større. Jeg ved ikke, om man kunne finde en stor kunde i Danmark - forestiller mig f.eks. politiet. Men så skal de kunne leve op til politiets krav. Før eller siden får politiet brug for at skifte deres motorcykler ud med elektriske. Her betyder prisen nok ikke så meget.

  • 0
  • 2

Hvis det er en lille prisbillig motorcykel, så tror jeg såmænd godt der kunne være et salg

Kommentar til # 67. Nimbus var ikke en lille motorcykel. El-Nimbus bliver heller ikke en lille motorcykel. Det bliver en stor og ekstrem dyr motorcykel. Sådan må det nødvendigvis blive når udviklingsomkostningerne skal fordeles på kun 10 stk. Den bliver så dyr at der ikke er nogen som køber den. At bygge en konkurrencedygtig Nimbus El-cykel. Glem det. Vi har set en fin tegning af den. Men mere end det ser vi aldrig. Nimbus Danmark er amatørernes legeplads. For min skyld må de gerne lege med drømmen om Nimbus. De skal bare ikke gøre det for andre folks penge. For det vil ikke føre til noget. Nimbus projektet kan derimod være en rigtig god øvelse i at skærpe sin kritiske sans. Ingeniører har generelt en veludviklet kritisk sans. Når en ingeniør har designet en maskine, så er arbejdsprocessen kendetegnet ved at at fravælge 80 til 90 % af de mulige løsninger. Kun ved at fravælge de ikke egnede og de knap så egnede løsninger kommer ingeniøren frem til den optimale løsning. Det er en tidsrøvende og dyr proces. Men hvis der skal fremstilles 10.000 stk af denne maskine, så vil det blive dyrere at fejlrette og servicere en dårligt udført maskine.

  • 0
  • 0

Ja, jeg savner en beskrivelse af idéen med projektet. Vi aner ikke, hvad de vil. Den oprindelige Nimbus, den havde "idé" bag sig. Derfor blev den solgt.

Kommentar til #74. Der VAR et helt konkret behov for en motorcykel som Nimbus. Det samme kan du ikke sige om El-Nimbus. Der er tale om et stykke legetøj og el-Nimbus skal sælges på den "Nostalgiske" følelse, som kun eksisterer hos mange af os over 65. Problemet er bare at vi ikke overvejer at købe en el-Nimbus, som et stykke legetøj. Nimbus Danmark har helt åbenlyst forsømt at lave en forbrugeranalyse af deres kommende købere. For så havde de indset at el-Nimbus er et produkt som der ikke er kunder til. I et nyt opslag på firmaets FB side forsikrer de om et projektet forløber efter planen. -- Lige bortset fra at el-Nimbus er sat på pause og at de i stedet for fokuserer på Elcykel Nimbus OG at de har hårdt brug for "Andre Folks Penge", for at have råd til at fortsætte arbejdet. Jeg håber derfor at det mislykkes for Nimbus Danmark at narre penge fra naive investorer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten