motorbloggen

Nimbus genopstår - som elektrisk motorcykel

En dansk privatperson (Claus Støvlbæk Clausen) har Indgået en licensaftale med Nilfisk A/S, som ejer rettighederne til Nimbus relateret til motorcykler. Det betyder, at han de næste 25 år (foreløbig) kan benytte brandet Nimbus.

Der skal nu bygges en elektrisk version af C-modellen og finansieringen skal ske via Rewardbaseret crowdfunding.

Læs mere her: https://nimbus-motorcycles.com/

Men det rejser også en masse spørgsmål, som: Hvor skal den bygges? Hvem skal levere komponenter? Hvornår vil den være klar og hvad skal den koste?

Moderne teknologiudvikling er ikke billig og elmotorcykler er stadig en bekostelig affære.

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det Nimbus design han viser på sin hjemmeside som det han gerne vil bruge er et klassisk eksempel på, hvordan form og funktion kan gå op i en højere enhed.

Det er på ingen måde tilfældet når der er tale om en el-motorcykel.

  • 0
  • 0

Min første MC var en 748 cubik benzindrevet Nimbus, med 26 hk. Det med hestekræfterne var tvivlsomt, men cylindrenes volumen var mindst 748, for den var boret ud en gang før jeg fik den.

Den var ikke nogen stråleglans om mit profane hoved, og jeg scorede heller ikke hos de unge kvinder, som jeg beundrede og havde med ude at køre på den (Det var ikke kun Nimbussens skyld). Alligevel tænker jeg tilbage på den med en sær form for kærlighed.

Hvis jeg skal have en elektrisk, så vil jeg nok kaste mine spareskillinger efter noget, der er lidt tættere på realisering. Synes, at det er længe at vente et helt år på at produktionen går igang, især når man tager i betragtning, hvor mange navne og muligheder der lige som ikke rigtigt vil ramme markedet.

Det er altså underligt, at der ikke for længst er et større udbud af funktionelle billige elektriske MC´er på vejene. Teknikken er der, den er moden, kan plukkes. Det sker bare ikke.

  • 11
  • 0

Skal de så også have en eller anden Star Trek lyd? For når jeg høre kommunens små biler tøffe rundt her i byen. Så har de en højest mærkværdig lyd, som ikke hænger sammen med normal kørsel og derfor lægger man desværre mere mærke til den/dem. Der kører alle typer Tesla, hybrider, sportsvogne og klassiske biler her. og når jeg kommer på cykel, så larmer en Tesla model X absolut lige så meget, som enhver anden stor bil ved omkring 40-50km/t. - dækstøj.

Dækstøj er der jo bare ikke meget af på en motorcykel.

Det skal også lige pointeres at jeg bestemt elsker god motorlyd. Der vil nok altid bo en lille drenge der siger vroom vroom, inde i mig. Men det ændre dog ikke på at jeg også vil elske den dag, at den sidste tunede og ulovlige lydpotte på en motorcykel endelig kommer. For hold nu fest, hvor kan sådan en kværn larme - og det er endda på flere kilometers afstand. Og de kører for det meste med ørepropper i alligevel. Skulle man evt have lyd i hjelmen og lidt vibration i sadlen? For vibration er jo netop en stor del af opfattelsen af lyd. Og jeg nyder bestemt lyden fra en god motor. Meeen..... f.eks en 6 benet BMW motor, kan jo sagtens lyde godt... uden at lyde højt.

  • 5
  • 1

Min første MC var en 748 cubik benzindrevet Nimbus, med 26 hk.

@ Steen

Jeg har en årg. 35 og 39. Henholdsvis sidevogns- og solomaskine. Og kan garantere for at de aldrig har nået 26 hk. Fra ny af har der måske været 18 hk, og Nimbus har aldrig opgivet mere end 22 hk 😊

  • 5
  • 0

Lidt søgning vser at Claus Støvlebæk Clausen er shipping uddannet og har levet af salg af dyre ejendomme. Altså ikke noget der umiddelbart tyder på den store tekniske indsigt, ejheller omtales en teknisk afdeling.

Man kan ikke undgå at tænke på el-cyklen Mate, som blev lanceret under pomp og pragt. Men hvor narrativet om de to coole og opfindsomme søskende, viste sig at være et no-name produkt med et Mate klistermærke.

Det vil være trist hvis den gode Claus, køber en "kineser" cykel, klasker et Nimbus mærke på og sælger det på en drøm om gammel dansk innovation og industri.

  • 4
  • 1

Hej Bjørn Agger

Jo!

Er du enig eller uenig i, at det lader til at Claus Støvlebæk Clausens er shipping uddannet og har levet af salg af dyre ejendomme.

Er du enig eller uenig i,at der ikke umiddelbart er noget, der tyder på den store tekniske indsigt

Er du enig eller uenig i, at der ikke omtales en teknisk afdeling.

Er du enig eller uenig i, at Baldur henviser til nedenstående.

Lidt søgning vser at Claus Støvlebæk Clausen er shipping uddannet og har levet af salg af dyre ejendomme. Altså ikke noget der umiddelbart tyder på den store tekniske indsigt, ejheller omtales en teknisk afdeling.

Bare sådan at vi er enige om hvad vi er uenige om.

  • 2
  • 3

Hej Baldur Norddahl

Hvorfor er det relevant at nævne?

Tak fordi du spørger.

Jeg overvejer hvilket projekt Claus Støvlebæk Clausen kommer op med.

Er det:

A) et innovativt projekt med nye ideer og snedige tekniske løsninger.

B) en kommerciel rovdrift af navnet Nimbus, hvor man finder en eksisterende motorcykel, giver den lidt opshining og et Nimbus klistermærke.

Et pejlemærke kunne være Claus Støvlebæk Clausens baggrund i en ikke teknisk verden.

Vi har før set det lidt uheldige eksempel med de to Mate søskende.

  • 3
  • 2

en kommerciel rovdrift af navnet Nimbus, hvor man finder en eksisterende motorcykel, giver den lidt opshining og et Nimbus klistermærke.

Det vil alligevel være godt klaret givet at han vil tage designet fra en Nimbus og montere den med batterier og elmotor: "Der skal nu bygges en elektrisk version af C-modellen"

Et pejlemærke kunne være at læse artiklen.

Mandens baggrund siger intet om hvilket produkt han planlægger. Men måske at han har en bedre end gennemsnitlig chance for at sælge det færdige produkt.

  • 2
  • 4

Der vil nok altid bo en lille drenge der siger vroom vroom, inde i mig. Men det ændre dog ikke på at jeg også vil elske den dag, at den sidste tunede og ulovlige lydpotte på en motorcykel endelig kommer.

Jeg melder mig straks ind i din klub:-) Elsker lyden af godt pumpet motorcykel og lugten af benzin ... samtidig med at jeg bander larmen fra græsslåmaskiner langt væk og helhjertet advokere for bilismens endeligt (ikke bilens endeligt!). 'Man kan få for meget af alting', 'alting med måde' osv. Nu håber jeg bare, at der i fremtiden kan blive plads til lidt af det hele.

  • 0
  • 0

,,,var den en sensation. Den var pæn, den var solid og let at reparere , men også dyr. Men dens holdbarhed og dens specielle lyd har gjort den til an klassiker. I 1958 kostede den det samme som en VW boble.

Men den når ikke en moderne motorcykel til sokkeholderne idag og en direkte pladestelskopi med uaffjedret baghjul har ikke en chance.

Men i 2002 havde vi en diskusssion her på stedet, netop om Nimbussen.

https://ing.dk/indhold/150699

  • 0
  • 2

Jeg havde udviklet en kabine, som let kunne monteres på en el-motorcykel, men blev lidt overrasket over at den billigste kostede 100.000 kr. Det kom så meget bag på mig, at jeg droppede alle mine planer i den retning. Mange kører alene langt på arbejdet, vores søn kørte dagligt, fra Odense til Sønderborg, og fyrede som andre en masse diesel af. Med min kabinemotorcykel kunne han køre som normalt, og ellers bare slå kabinen op, når det regner.

  • 1
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten