Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
motorbloggen

Nej, vi kan ikke få alt med en elbil

Følgende er et eksempel på en type af debatindlæg, som ofte optræder på Motorbloggen (og andre debatfora) når det gælder overgangen fra biler med forbrændingsmotor til rene elbiler.

Det er lettere omskrevet, men ordlyden er nogenlunde sådan her:

»Jeg kunne aldrig drømme om at købe en elbil, før den kan nøjagtig det samme som min nuværende bil, altså: trække en campingvogn op over Brennerpasset, køre 500-1.000 km på en tankfuld, som for øvrigt skal kunne fyldes på maks. 5 min. Have plads til to voksne, tre børn og en hund plus bagage.«

Indlægget har altid en lidt sur undertone og lægger vægt på, at før alt ovenstående er opfyldt, så er elbiler noget suspekt noget, som kun tekniknørder, rigmænd eller miljøfanatikere kaster sig ud i.

Det er, som om den bekvemmelighed, vi har opnået gennem årtiers overforbrug, på ingen måde må udfordres. Har vi først opnået et privilegium, så har vi ret til at fastholde det - uanset konsekvenserne.

Eller hvis en super-rig person tager det for givet, at al lufttransport skal ske med privatfly, »for sådan har jeg jo altid gjort!«.

Men her er en nyhed: Hvis vi skal omlægge vores transport til noget, som er mindre CO2-belastende end i dag, så skal vi altså ændre vaner, og nogle gange bliver det lidt mere besværligt. Der er ingen vej udenom.

Det kan betyde, at vi ikke kan køre 1.000 km i træk, men skal ind og oplade i nogle timer. Det kan betyde, at vi ikke har en bil stående, som kan trække 1.500 kg, men må leje en, når behovet er der. Det kan betyde, at vi hver dag skal bruge 20 sekunder på at sætte et stik i bilen, og det kan betyde, at der ikke altid er plads til alting.

Bjørn Godske er redaktør på IndustryTech og uddannet ingeniør fra DTU. På Motorbloggen vender han store og små emner inden for biler - både dem med traditionelle brændsler og de alternative.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Rigtig god påmindelse, Bjørn.
Kræver vist ingen yderligere kommentarer - burde være indlysende for enhver - men det er det åbenbart ikke.

  • 61
  • 10

trække en campingvogn op over Brennerpasset

Det er i den trivielle ende, der er motorvej hele vejen.

Næh, op på Edelweißspitze :)

  • 8
  • 6

.......fra en der har opdaget at der noget men ikke er enige om i EU så er det er det 230V elstik. Kun 400V CEE stikkene er man enige om.
Dog er det blevet mere og mere almindeligt på Campingpladser også at have 230V CEE stik.
Det kunne være ønskeligt at man også blev enige om at 230V CEE stik blev universielle. For de billadestik jeg har set kunne givet give problemer hist og her problemer

  • 6
  • 23

Der er rigtig mange af de indædte modstandere mod elbiler, der tilsyneladende glemmer at rigtig mange husstande har mere end en bil.
Jeg vil lade være med at trætte jer med begrundelserne om manglende offentlig transport osv..

Vi har f.eks. en stationcar og en mindre bil. Den store kører ca 30-35.000 km om året og er en dieselbil der tøffer langt på literen og er rar at køre langt i.
Den mindre er en benziner der ikke rigtigt indbyder til lange stræk på motorvejen, til gengæld kører den ca 8-10.000 km om året og normalt ikke meget over 50-100 km på en dag.

Den er en oplagt kandidat til at blive skiftet ud med en elbil når den engang er udtjent, hvis det da ikke lige var fordi elbilerne koster 2-3x prisen for en tilsvarende årgang benzinbil. Når det engang forhåbentligt ændrer sig, så er jeg klar til at tilføre husstanden en elbil. (*)

  • Og betale netselskabet for at opgradere vores stikledning så vi også rent faktisk kan lade den..
  • 26
  • 7

Helt enig. Vi har også en bil nr 2 pga elendig offentlig transport og jeg har i et par år gerne ville udskfite benzin bilen med en elbil. Lige indtil jeg - som du siger - ser prisen.

En anden ting: Det er nemt at snakke om hvor langt ene elbil kan køre, og jeg har for det meste kun brug for ca 50 km om dagen, men det skal også være om vinteren. Jeg ved at hjemmesygeplejen i Aalborg prøvede elbiler som kunne køre 110 km om dagen, men når det var frost kunne de ikke køre med varme i bilen da de ikke kunne være sikker på at komme hjem. Er der nogen der ved hvor meget man skal dividere de officielle tal med for at få den korrekte kørsels afstand om vinteren med varme i bilen?

  • 10
  • 4

Havde vi kørt i elbiler de sidste 100 år og en fabrikant pludselig introducerede benzinbilen, ville der ikke være mange der ved deres søde grød ville købe sådan en.

At sælge den på at kunne køre 1000 km på en tank eller trække 1500 kg over et eller andet pas ville ikke virke, fordi der ville for længst have været andre måder at gøre det på.

Vi ville ikke acceptere forureningen, larmen og vibrationerne, den sløve acceleration eller alt det snavs, olie og lugt som en benzinbil driver af sig.

Vi ville nok heller ikke acceptere den mekaniske kompleksitet ved en fler-trins gearkasse.

Den ville øjeblikkeligt blive forbudt at bruge i byen.

Måske ville fabrikanten tække yderligere til elbilfolket ved at placere motoren mellem baghjulene (så man er tvunget til at bruge en meget lille motor), så der er plads under fronthjelmen til bagage, at give bilen det fineste og blødeste automatgear, så man ikke skal tænke over gearskifte.

Det er ting der vil forringe benzinbilens ydelse og egenskaber.

Benzinbilen ville stå sværere end brintbilen. Den er i det mindste lokalt renlig og kan udadtil forklædes som en elbil.

  • 43
  • 9

"Det kan betyde, at vi ikke har en bil stående, som kan trække 1.500 kg, men må leje en, når behovet er der."

Er der nogen der ved hvor man lejer en elbil der kan trække 1800kg? :D Ville ha gerne have en elbil, ville passe super til mine solceller, nu hvor folketinget har fucket vores netto ordning.
Men jeg trækker min 3T triler en del gange pr mdr, og jeg har ikke 800.000 til en tesla x der kan trække det. Så ja lige nu er det mest rigmænd der har råd til elbiler, som kan det jeg har brug for.
Det handler ikke om uvilje til at skifte, det handler om at jeg ikke har råd. Og det må du meget undskylde miljø. Men det er nu fakta.

  • 14
  • 12

og din pointe er ??

Den grund jeg oftest hører som grund af at fravælge el bilen er prisen, ikke træk mv. for der kan man - worst case - leje en bil de par uger det er nødvendigt.

mht dit eksempel: hvis vi havde kørt i el biler i 100 år ville produktionen være rampet så meget op at de ville være markant billigere end benzin bilen. Det vil klart få folk til at fravælge dem, hvilket så er samme situation som nu, bare med omvendt fortegn.

  • 18
  • 2

mht dit eksempel: hvis vi havde kørt i el biler i 100 år ville produktionen være rampet så meget op at de ville være markant billigere end benzin bilen. Det vil klart få folk til at fravælge dem, hvilket så er samme situation som nu, bare med omvendt fortegn.

Jeg havde med vilje udeladt alt det med infrastruktur, teknologisk udvikling og prisudvikling for at undgå et for langt indlæg.

Men selv hvis man fra dag 1 introducerede en moderne 2019 benzinbil og en moderne benzininfrastruktur, hvor man kan tanke fra hvert gadehjørne, ville man ikke købe den. Det er den alt for uhumsk til.

  • 12
  • 4

Er der nogen der ved hvor man lejer en elbil der kan trække 1800kg?


Skal det være en elbil du lejer?

Vi skifter formentlig bil nr 1 ud med en elbil inden længe. Hvis der skulle opstå en situation hvor vi skal bruge mere end den kan så lejer vi en bil på GoMore som passer til behovet.

Skulle man gå ud og erstatte bil nr 1 (og bil nr 2) med en mindre elbil som kun kan klare hverdagssituationen (de fleste pendler under 100 km dagligt), så kan man leje en større bil med træk på eks. GoMore for under 400 kr om dagen når det er nødvendigt.
Skal man på ferie, så kan i Tyskland leje en Passat størrelse for 2000 kr, inkl fri kilometer.

  • 15
  • 2

Vi er ikke uenige i at der er en masse problemer med benzin og diesel biler: Det er fakta og ikke så stor grund til at diskutere.

Vi er heller ikke uenige i at en el / hybrid bil (bioethanol eller brint) vil være optimalt på mange - eller alle - punkter

Mit problem med forfatteren af indlægget er at de argumenter han kører frem med for at folk ikke vil have en el bil, ikke er de argumenter jeg hører for fravalget: Her er 90% baseret i prisen, hvilket også var grunden til at jeg angreb netop den del i dit eksempel.

  • 12
  • 1

....der manglet i de forløbne 100 år men anvendelige batterier, med et brugbart energi og vægtforhold som lithium batterierne tilbyder idag. Det bliver antageligt bedre med Aluminium/luft batterierne i fremtiden

The Detroit Electric is a modern all-electric car brand by Detroit Electric Holding Ltd. of the Netherlands, from 2008. Detroit Electric was an electric car produced by the Anderson Electric Car Company in Detroit, Michigan. The company built 13,000 electric cars from 1907 to 1939.
https://www.google.com/search?q=detroit+el...

  • 4
  • 8

@Karsten Lyng - jeg undlod helt bevidst prisen. Hvis al diskussion om CO2 koges ned til at handle om prisen, så kommer vi aldrig nogen vegne. Der må ofte et bevist valg til før det rykker.

Fakta er, at biler er over de sidste 50 år er blevet helt ekstremt billige i indkøb. Prøv bare at se på antallet af biler i Danmark - vi har rundet 2,3 mio.! Det må siger noget om, at vi faktisk har råd.

Min pointe er, at det bliver mere besværligt at have bil i fremtiden og hvis prisen alligevel skal med i ligningen, ja, så er de dyrere i indkøb.

Den gode nyhed er, at elbiler generelt er billigere at bruge i dagligdagen og, at der er stor forventning til, at indkøbsprisen vil falde og ligefrem komme under prisen for biler med forbrændingsmotor omkring 2025.

  • 28
  • 7

Du mangler lige en betingelse mere for at fossilbilisterne eventuelt kunne overveje at skifte til el. Elbilen må kun koste det halve !
Her i huset klarer 2 e-bullits den daglige pendling på 2X16 km, samt alle indkøb.
Elbilen resten. Seat 1,2 TDI med træk står stille i garagen. Egentlig burde den sælges, men da vores fremsynede politikere ikke mener den skal koste mere i grøn afgift end elbilen bliver den stående.
PS: Vi bor i vestjylland. Selv her med den totale fravær af offentlig transport klarer vi os på 4 år fint med elbil og cykler.

  • 26
  • 2

En elbil er fin for dem der har et behov som den kan opfylde men som med andre typer af religion, og ja en del elbils folk prædiker elbiler som verdens frelse, er fantatikere uden hold i virkeligheden.
At leje en bil når jeg har brug for at køre med trailer vil betyde 360km pr. uge ekstra transport for at køre ind og leje en større forssil bil og retur. hvor for skulle jeg gøre det?
Bjørn Godske har ikke helt styr på forskelden på bekvemelighed og frihed, for skal vi give køb på bekvemmeligheden så er der vel ingen problem i at forbyde Teslaer.. der er vel ingen grund til de er så bekvemme når de bare skal transportere folk fra A til B...?
Prisen.. el ebil er for dyr i forhold til det den kan set i forhold til en forssil bil og det er ikke et helt uvæsentlig punkt for langt de fleste nu til dags.

Andet der undre mig er folks utålmodighed med bare 5min kø på motorvejen men elbils folket ser ingen priblemer i at folk skal bruge en time på at lade op og nej langt fra alle vil kunne lade hjemme, på arbejdet eller andet de er afhæninge af "tankstationer"
Jeg mangler at elbils folket komme rud af deres boble og indser at hele verden er ikke som egen lille hverdags boble ganske som forssil folket skal.

  • 14
  • 26

Nej det skal det da ikke, det har du da ret i, men at skulle ud og leje en bil flere gange om måneden giver ingen mening, bor godt ude på landet, det ville give en masse spild tid og besvær. Men ja ville da elske at hælde solcelle energien ned i en elbil..

  • 6
  • 13

@Jesper Jepsen
Jeg mangler at fossilbils folket kommer ud af deres boble og indser at man ikke kan blive ved med at sende regningen videre til de kommende generationer.
Ingen forlanger at du med dit i helt specielle kørselsbehov skal skifte til el, men for langt størstedelen af den danske befolkning kræver det blot viljen til forandring og en smule komfortab som Bjørn beskriver at gå over til eldrift. Vi har selv taget turen og lidelsen er til at overse.De penge vi giver ekstra for elbilen bruger vi så ikke på andet billigt skrammel med kort levetid.

  • 25
  • 6

Du er bare nødt til også at kigge på prisen: Hvis man ikke lige bor i det centrale København eller Aarhus er der ingen offentlig transport der virker længere. Jeg bor ca 20 km fra Aalborg, men at tage en bus til arbejdet koster en faktor 3 i tid ifht. bilen.

Det at bilerne er blevet så billige har også medført en centralisering af arbejdspladser da det er nemt/billigt for folk at flytte sig, så med mindre du kan skrue tiden tilbage hvor mange bare kunne gå/cykle på arbejdet er billig transport ved at være en forudsætning for vores samfund. Du kan så vælge at skrue op for den offentlige trafik (hvilket nok er for dyrt) eller kræve at alle små byer bliver nedlagt så vi alle kan bo i centrale metropoler .. hvilket jeg heller ikke helt tror er realistisk.

Det er nemt at have en lidt hellig holdning uden at komme med løsninger og det synes jeg indlægget bærer præg af (uha jeg får mange tommel ned nu).

Indlægget er sikkert fint hvis man bor i en stor by med god infrastruktur men du er også nødt til at kigge på dem der ikke bor tæt på arbejdet og ikke har penge nok til at købe privat fly.

MEN når elbilerne bliver billigere eller lige så billige som den fossile bil vil jeg skifte øjeblikkelig og det er jeg overbevist om at mange andre også vil.

  • 14
  • 5

Du misforstår mig (eller også formulerer jeg mig kluntet).


Og hvorfor bliver det så mere besværligt?

Jeg har levet fint med elbil længe, (bor på landet) og det er en fornøjelse at køre hjemmefra hver morgen med "fyldt tank", absolut mindre besværligt end at skulle ind og fylde tanken op jævnligt.

Mit træk til trailer savner jeg, selvom jeg har monteret et træk til alt det der ikke er inregistreret, men det har jo absolut intet med fremtiden at gøre.
Så snart bilproducenterne engang begynder at ville sælge BEV, vil de med det samme tilbyde træk, for at få de ekstra kunder.
Lige nu vil de fleste ikke engang producere mere end 30.000 stk om året, hvorfor i alverden skulle de så også tilbyde trækkrog.🤣

  • 18
  • 4

@Karsten Lyng:
Du har så meget ret, og den pointe forsvinder hele tiden i "by bobble" debatten. Oftes kommer det fra København af, de glemmer, eller ved ikke at der bor mennesker på landet, vi har en bus der går 3, ja 3 gange i døgnet! Ubrugeligt.
Mange har store trailere, fordi vi har brug for dem, det være sig alm eller f.eks. heste trailere.
Debatten bliver hellig, og ser ikke at vi en en masse danskere der har et helt andet behov end i byen.
Vi skal alle sammen nok skifte over til elbiler, når vi har råd, og de kan bruges. Hvorfor skulle vi ikke? Men man tror at de kan presse elbiler ned i halsen på os. Men self, hvis de vil give mig en tesla X, så tager jeg da med glæde imod og skrotter min TDI'er :)

  • 14
  • 11

kørsels afstand om vinteren med varme i bilen?

Min erfaring er at man ikke kan regne med de officielle tal da kørestilen i sig selv betyder meget mere i en elbil end i en brændstof bil.

Det man nogenlunde kan regne med er hvad bilen selv fortæller at man kan køre.

Til eksempel, lige da jeg havde købt min lille brugte elbil, sagde den at den kunne køre 108 km på en fuld opladning. Nu siger den at den kan køre 132.

Min personlige erfaring med brug af varme og aircon er:
Med varme / 2.
Med varme og aircon / 3.

  • 11
  • 0

El bilen kan vi godt leve ude, og fortsat bruge vores gamle biler.

Allerede idag findes der fabrikker i bla. australien som kan suge c02 ud af luften og lave det om til klima venlig c02 neutral brændstof, som kan puttes i samtlige benzin/diesel tanke i alle biler "i morgen".
Med andre ord vi slipper for udvikling af elbilerne, deres begrænsninger, samt at bygge el bil infrastruktur og nedrive gamle tankstationer.

Fyld noget "nyt" brændstoft på i de samme gamle tanke, i de samme gamle biler.
vupti c02 neutral kørsel fra a-z, og hele vognparken maskiner osv. kan blive c02 neutral i morgen..

Disse anlæg som kan producere c02 neutral brændstof findes, og kan bygge på x år også her i Danmark og benzin/diesel priserne vil sågar blive lavere end idag.
bla. kræver en sådan fabrik ikke en offshore boreplatform og dit og dat.

PS.. fabrikken kan også lave flybrændstof.
pps..: eks på c02 - brændstof fabrik fra canada.
https://www.youtube.com/watch?v=d3rFhlpZX4k

  • 5
  • 28

En anden ting: Det er nemt at snakke om hvor langt ene elbil kan køre, og jeg har for det meste kun brug for ca 50 km om dagen, men det skal også være om vinteren. Jeg ved at hjemmesygeplejen i Aalborg prøvede elbiler som kunne køre 110 km om dagen, men når det var frost kunne de ikke køre med varme i bilen da de ikke kunne være sikker på at komme hjem. Er der nogen der ved hvor meget man skal dividere de officielle tal med for at få den korrekte kørsels afstand om vinteren med varme i bilen?

Det er ikke min erfaring, at det har stor effekt, når først bilen er varmet/kølet, og temperaturen kun skal vedligeholdes. Så det bliver mindre og mindre vigtigt, jo længere du kører. På lange ture er forskellen på om A/C er slået til eller fra så marginal, at det ikke er værd at tænke på i danske forhold.

På korte ture kan det være et problem, hvis det er meget koldt eller varmt, og man ikke har adgang til strøm i i hvert fald den ene ende, så man kan have bilen til strøm mens den laver den hårde del af arbejdet. Det er nok det, der har været problemet for hjemmeplejen: Mange korte ture med stop der lige præcis er lange nok til, at bilen bliver gennemkold igen. Det er dog et mindre problem, når man har et stort batteri.

Min far, der bor på landet, har en Tesla med 70 KWh batteri. Han pendler hver dag over 70 kilometer. Bilen sættes som regel til opladning derhjemme hver tredje dag(der lades dog kun til 80% i hverdagene), og når det er meget koldt eller varmt, sørger han altid for at starte klimaanlægget et par minutter inden han skal køre. Det gøres nemt via telefonen, og der er rigeligt med batteri, til at han ikke kommer i nærheden af at løbe tør på strøm på vej hjem. Selv tre dage efter en ladning, og selv hvis han tager en omvej for at købe ind.

Tesla siger selv, at bilen med fuldt batteri har en rækkevidde på 380 km fra ny, ifølge deres beregninger. Det passer meget godt med kørsel på landevej, hvis man forvarmer/køler når det er usædvanligt koldt eller varmt, med stikket i. Motorvejskørsel er naturligvis mere krævende end kørsel på landevej, og bykørsel er mindst krævende(https://insideevs.com/heres-how-speed-impa...).

EDIT: Rettede detaljer efter en hurtig SMS.

  • 16
  • 2

Hvis forssil folket skal ud af boblen så er det egent nemt, få lavet elbiler der kan opfylde deres behov. Det kan ikke passe ayt ingenøre og forskere i dag er blevet sløve at de ikke kan udvikle noget sådan. Tænk hvis den samme holdning havde været tilstede da USA ville til månen, eller udvikle en atom bombe eller da man grundlagde Google/Facebook så var intet af det sket. Så ingenørene må se at lette bagdelen og få løst disse basalt tekniske problemer.

  • 7
  • 20

Der er ganske mange husstande der ikke har to biler. For dem som har, kan de selvfølgelig udskifte den ene med en elbil, hvis den kun skal bruges til pendlerbrug. Resten har altså brug for en bil "til det hele". Dvs. udlandsrejser, campingturen, turen til IKEA med trailer etc., og der er det upraktisk at leje en "rigtig" bil, hvergang det dyre eldrevne hobbyværktøj, bedre kendt som en elbil, kommer til kort.

  • 15
  • 32

Jeg vil bidrage med nogle praktiske erfaringer som elbils ejer gennem lidt over 3 år.
ja vi bor i nærheden af København og har en god ladeinfrastruktur og ja vi kan lade hjemme men gør det sjældent - jeg lader i nærheden af arbejedet. Der kan bilen stå og hygge sig med at guffe el, mens jeg arbejder.
Bilen har gennem 2 år være brugt til at pendle 160 km hver vej Bagsværd - Odense en til to gange om ugen. Vores sommerhus ligger 100 km fra "hjemme" og den tur kører vi mindst 1 gang om måneden.
Familien består af 2 voksne og 2 børn og al vores transport behov klares ved cykler 1 på el og 4 på rugbrød samt denne ene bil.
Og ja vi lever i nærheden af god offentlig transport lige som de andre godt 2 mio danskere der bor i og omkring de 6 største byer.
Og ja om vinteren kører den lidt kortere på en ladning. "Tabet" af rækkevidde er acceptabelt - ca. 10%. Jeg kører vel at mærke med varmen sat til 20 grader og med sæde- og ratvarme slået til.

Bilen er en Nissan Leaf Tekna fra oktober 2015 med 30kWh batteri. Indkøbsprisen var 210.000 kr. En tilsvarende Diesel Golf (ca samme størrelse) kostede på købstidspunktet 285.000 kr.

Vores driftsomkostninger er 378 kr. pr. måned i el-abonnement. Den har været til service 3 gange og prisen har svinget mellem 1200 kr og 1700 kr incl moms pr service. Service inkluderer mobiltets garanti i 12 mdr.
Vores behov for opladninger har været ca 900 ladninger på type 2 eller på mormor stikket (230V) og ca 900 på 50kW hurtiglader. Vores batteri har trods de mange hurtigladninger et SOH (State Of Health) på 95,7%. Vi har da heller ikke bemærket at rækkevidden skulle være blevet formindsket siden købet.

Status er at nu den har kørt 55.000 problemfri og billige km. I flg Bilbasen går tilsvarende for mellem 160.000 og 170.000 så værditabet er minimalt og mindre end nogle af de diesel eller benzin biler vi har haft.

Og nej den kan ikke trække en trailer. Når vi en gang om året har behovet bytter vi bil med naboen.

Når vi 4 -5 gange om årets skal på familie besøg i Århus, i Skørping eller på Als tager det længere tid, da vi skal lade undervejs. Ladetiden bliver ofte kombineret med toiletbesøg eller kaffepauser så de 20 minutter, den er om at lade op, mærkes ikke rigtigt. Og ja vi benytter færger når det giver mening, men det er ikke altid. Vi vælger nogle gange også at køre hele strækningen.

  • 34
  • 0

Et bidrag til Bjørns oplæg. Vi er pt. på skiferie i Italien og har taget turen fra Sjælland til Livligno over Gedser / Rostock i en Tesla 70D med ski på taget. Turen tog 23 timer og bilen fortæller at de 1274 km har forbrugt 239 Kwh fra batteriet til kørslen. Vi har supercharget 8 gange på turen gemmen Europa. I praksis er der nok et laddetab på 10% og der er nok også gået 10% til opvarmning af kabinen. Det reelle forbrug er nok nærmere 285 Kwh.
Det vi taler om her er abslout "worst case" for en EV. Kulde æder range, vinterdæk og våde veje æder range, ski på taget æder helt vildt range (20% ekstra).
Hvde vi kørt turen i en elbil med et større batteri kunne vi måske have kortet turen af med 1 time eller måske 2. En fossilbrænder kunne måske have klaret turen 4-6 timer hurtigere ?
Pointen her er at jeg ikke har lyst til at tage turen i andet end en elbil. Vi kommer frem efter en lang tur hvor vi naturligt har holdt en masse pauser, vi er da lidt møre men ikke helt færdige på samme måde som hvis men bare kører på i en fossilbrænder og kun holder pause når nogen skal på potten eller der skal dino på tanken.
På ferien slår det mig hvor dårlig luften i dalen er først formiddagen hvor skigæsterne starter deres STORE biler i 10 graders frost for at køre 1-3 km fra deres hotel eller lejlighed og hen til liften. Det er helt sort. Just my 5 cent.

  • 29
  • 7

Hvis forssil folket skal ud af boblen så er det egent nemt, få lavet elbiler der kan opfylde deres behov. Det kan ikke passe ayt ingenøre og forskere i dag er blevet sløve at de ikke kan udvikle noget sådan.


Hvorfor skulle de?

Når nu hele verdens produktion af elbiler uden problemer kan afsættes til dem, der faktisk ønsker en elbil, endda med lange ventelister, hvorfor I alverden skulle de så spilde tid på at udvikle til dem, der ikke ønsker en elbil?

Din tid skal nok komme. Du må bare vente, til elbilfabrikanterne når til de gamle brokrøve på listen over kundegrupper, de vil udvikle biler til.

  • 24
  • 3

Min leaf har kørt 60 km primært på motorvej med sædevarme, kabinevarme og aircon hver dag hele vinteren. Det har kostet 30-40% af en opladning hver gang afhængig af mængden af køer og temperaturen. Officiel rækkevidde er 248 km men under de vilkår giver det vel så 150-180 km på en opladning reelt.

  • 12
  • 0

Min Skoda Citigo køre op mod 24 km/l om sommeren og ned til 19 km/l om vinteren. Nu kommer der snart en e-citigo, så håber jeg at skifte benzindrevne ud. Det bliver spændende at se data på.

  • 6
  • 0

Hej.

Jeg tror, at en af grunde til, at der stadig kun sælges få elbiler i Danmark er at fabriks/fremstillings-priserne på mange elbiler er højere end på tilsvarende diesel/benzin-biler. Derfor bør forbrugerne oplyses om, at elbiler er billigere end benzin/diesel-biler, når man først har købt bilen. Dette har FDM været inde på i mindst to artikler. Så selvom elbiler umiddelbart er dyre i Danmark, er de relativ billige i forhold til benzin/diesel-biler hos mange forbrugere, når man ser på hele den tid den enkelte forbruger har bilen. Det tror jeg bare, at de færreste danskere er klar over. Men det er FDMs konklusion i 2 artikler.

Man behøver heller ikke trailer til en elbil altid. HVis man kun sjældent har brug for en trailer, kan man jo som det nævnes blot leje en bil. Og hvis man skal på ferie til Syd-Italien - og ikke gider oplade undervejs - kan man jo blot leje en bil i den uge eller de to uger af året, hvor man er på ferie til Syd-Italien.

Idag findes der 2 nye elbiler med store batterier fra Kia og HYundai. M.h.t. rækkevidde er de ret så fine. Desværre koster de med store batterier fra ca. 300.000 kr og opefter. Den fra HYundai har kun lidt plads på bagsædet, mens den fra Kia, der er ca. 20 cm længere, har god plads på bagsædet. De to elbiler viser hvor kort eller langt man er kommet med elbiler. Og det er de to biler, som jeg bruger som eksempler, når jeg skal fortælle folk, hvor kort eller langt man er kommet med elbiler.

Jeg kunne sagtens klare mig med en elbil. MIt boligselskab er positiv m.h.t. at sætte oplader op, hvis jeg får en elbil. Jeg bor på første sal i et område med flere små "højhuse" i Odense.

Elbiler er dyre som nye. Men der findes måske flere brugte elbiler, som er billige. Det har jeg dog ikke undersøgt.

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 4
  • 3

Hvorfor skulle de?


Simpekt.. fordi de har et problem der skal løses. Eller er de blevet så dovne at de i praksis ikke er brugbare og dermed spild af resourcer at uddanne dem? :)

Jeg er ikke så meget bange for producenterne, de skla nok komme efter det, men mere bange for fanatikere og politikere der er af den overbevisning at alle kan få en hverdag til at fungere med en el bil for det kan de jo og kan de kan alle.. og dem der ikke kan må jo så bare lide for det er ikke fanatikerne og politikerne der får problemet på egen krop.

Jeg vil da gerne have en el bil men jeg vil ikke begrænses så voldsomt som jeg vil blive af de elbiler som jeg kan købe i dag. For mig er det totalt ligegyldigt hvilket brændstof bilen bruger sålænge den kan løse de opgaver jeg har brug for den til.

@Michael Mortensen

At skulle leje en bil er lig med mindst 60km ekstra kørsel bare for at komme frem og tilbage for at hente/aflevere bilen i en retning ingen af os i huset kommer til hverdag så at leje en bil er for en del ganske upraktisk.

  • 6
  • 9

At skulle leje en bil er lig med mindst 60km ekstra kørsel bare for at komme frem og tilbage for at hente/aflevere bilen i en retning ingen af os i huset kommer til hverdag så at leje en bil er for en del ganske upraktisk.

Har du kigget på GoMore? Hvis ikke, så tror jeg du vil blive positivt overrasket. Både over udvalget, lokationerne og dagspriserne.
I vores lille by med 2000 indbyggere i østjylland er der mindst en til rådighed og jeg skal ikke ret langt væk før udvalget bliver markant større.

Et andet alternativt er at bytte med nabo'en :)

  • 17
  • 2

Den er en oplagt kandidat til at blive skiftet ud med en elbil når den engang er udtjent, hvis det da ikke lige var fordi elbilerne koster 2-3x prisen for en tilsvarende årgang benzinbil. Når det engang forhåbentligt ændrer sig, så er jeg klar til at tilføre husstanden en elbil.


Præcis det samme hos os, og ville så gerne have at vores bil nummer to blev ren elbil.

Og betale netselskabet for at opgradere vores stikledning så vi også rent faktisk kan lade den..

Det problem har vi så ikke, bor på landet og har 3 x 32A ind :-)

  • 2
  • 0

At skulle leje en bil er lig med mindst 60km ekstra kørsel bare for at komme frem og tilbage for at hente/aflevere bilen i en retning ingen af os i huset kommer til hverdag så at leje en bil er for en del ganske upraktisk.


@Jesper Jepsen

Jeg har 10 km til min "lejebil-pusher" hver vej.
Det er også helt skævt ift alt anden persontransport.

Den tur tager jeg på cykel flere gange om måneden, hele året.
Jeg har valgt at anskue den forbrugte tid som et alternativ til en tur i fittness centeret.
Dermed er lejebil, for mig, ikke mere upraktisk end al anden motion.
Billigt ? Nej ! Det er neutralt, og så får jeg motion.

Jeg anderkender blankt at det er nemmere når "den store bil der kan det hele" holder i indkørslen, også at 30km er længere end 10km.

  • 12
  • 2

Samme problem har vi.
Kører med hestetraileren mindst 3 gange om ugen så har simpelthen ikke råd til at skifte bil nummer 1 ud.


Vi har alle forskellige behov, og økonomi.
Vi må alle erkende at rigtigt mange, ikke har samme behov(og økonomi) som os selv og derfor står med andre udfordringer.

Når folk med hestetrailere siger elbiler er noget ubrugeligt skrammel, så må disse også erkende at de udgør en mindre andel af bilisterne.
Når folk med Tesla siger elbiler er gud, må de også erkende at deres økonomi er bedre end de flestes.

Men vi kan alle gøre vores kørsels behov op for at se om en elbil er brugbar, og derefter se på om en brugbar model er inden for økonomisk rækkevidde.

Rent funktionelt er der ikke mange opgaver der ikke kan håndteres af de elbiler der er på markedet i dag, prisen er en helt anden snak.

Jeg har ikke råd til en eNiro 64 Kwh, en bil der her ville kunne dække behovet fuldt ud.
Så min strategi blev for 7 år siden lagt til at være en meget lille fossilpotte med stor lejebil, mens der blev sparet op til elbil der kunne dække behovet fuld ud.

  • 12
  • 0

Simpekt.. fordi de har et problem der skal løses.


Jeg prøver lige een gang til, denne gang uden at stille retoriske spørgsmål, som du jo tydeligvis tror, du kan besvare uden at tænke over det, jeg skrev.

De har ikke et problem. Hverken elbilerne eller elbilproducenterne.

Du har et problem. Elbilproducenterne har ikke noget incitament til at løse dette problem for dig, så længe de kan afsætte hele deres produktion til andre, som ikke har dette problem.

Så du må vente på, at produktionen af elbiler har nået en størrelse, hvor det vil være interessant også at løse dine problemer for at få bilerne afsat. Så skal der nok være nogen, der løser dit problem for dig.

Det kaldes også at plukke de lavest hængende frugter først, og det er der intet i vejen med.

  • 23
  • 1

Jeg har ikke et problem, el bils prædikanterne og politikerne har da de påstår at en elbil kan det hele hvilket de jo ikke kan. Min frygt er at disse to grupper i deres blinde verdenssyn tvinger deres løsning ned over alle andre som så skal kæmpe med problemet.
Hvis politikerne og el bils prædikanterne virkelig mener noget med det de siger så må de jo lægge Press på producenterne for at løse problemet og levere elbiler for alle kunde grupper ellers er de jo basalt ligeglade så længe deres bagdel er på det tørre... aka klassisk dobbeltmoral.

  • 7
  • 14

Det kan ikke passe ayt ingenøre og forskere i dag er blevet sløve at de ikke kan udvikle noget sådan.

Det er jo udviklet, Tesla har vist vejen frem til fuld behovsopfyldelse de sidste 8-10år, alligevel har andre stadig ikke villet tilbyde lang rækkevidde og supercharging. Først nu er de så småt begyndt, men stadig 5år efter Tesla, hvorfor:

Simpekt.. fordi de har et problem der skal løses. Eller er de blevet så dovne at de i praksis ikke er brugbare og dermed spild af resourcer at uddanne dem? :)

De gør det godt for de producenter der skal have tjent de sidste $$ på deres investeringer i ICE-age, og de har absolut ikke har nogen intentioner om at omlægge til BEV før de bliver presset (nok fra Kina snart)
BEV med disses lavere produktionsomkostninger og avance, samt flere 100.000 stk i årlige produktionstal før en konkurrencedygtig pris og en mindre fortjeneste kan realiseres.

.

Folk tager det for givet at elbiler ikke kan alt, fordi Tesla kun er for de rige.
Forkert!
Priserne på BEV er kun et spørgsmål om produktionsantal.
Ydermere er batteriprisernes fald, allerede indenfor et par år, årsagen til muliggørelsen af endnu billigere BEV end ICEV, ved samme produktionsantal.
.

De næste år, indtil producenterne kommer op i omdrejninger, og tager konkurrencen op, vil der være rigtig lange ventelister på alle rigtige BEV, så de sidste hardcore ICE-nørder vil ingen gøre noget for at overbevise.

  • 6
  • 5

Min frygt er at disse to grupper i deres blinde verdenssyn tvinger deres løsning ned over alle andre som så skal kæmpe med problemet.


Du kan være helt rolig. Så længe flertallet af vælgerstyrken udgøres af visionsløse brokrøve, vil politikerne have interesse i at tilgodese jeres ønsker.

Det kaldes også taburetklæberi, og det er der måske noget i vejen med.

(Men den dag, alle dine naboer har opdaget fordelene ved en elbil, og du er den eneste i kvarteret, der stadig kører med forbrændingsmotor, kan det jo godt være, at du får noget trukket ned over hovedet af flertallet. Det må du så leve med, lige som vi lige nu lever med det modsatte.)

  • 18
  • 7

Fremtiden er ikke begndt endnu

Og det er jo lige præcis det der er pointen - for elbilerne skal nok komme, også modeller til det jeg vil kalde en betalelig pris, og også modeller der kan køre langt, og som har krog.

Men man er altså også nødt til at forholde sig realistisk til den virkelighed man lever i, og det kan for nogen f.eks. være trækkrogen, og for mange prisen.

Så Gert har fuldstændig ret i dette udsagn:

Jeg har talt med en forhandler, som kunne berette at alle de elbiler han kunne skaffe i 2019 allerede er solgt.
Med øget produktion, da falder priserne, og udvalget stiger.
Jeg tror Bjørn italesætter et problem, som ikke vil få nogen praktisk betydning.

Når jeg kan købe en elbil, som honorerer mine krav (og det er ikke 1000 km aktionsradius, men derimod krogen), fra den fabrikant, hvis biler jeg godt kan lide, til en pris jeg har råd til, så skal det da selvfølgelig være en elbil.

Med lad være med hyklerisk og selvfed arrogance at nedgøre folk der har en anden virkelighed de skal have til at hænge sammen her og nu.

Og nej, en brugt Fluence er ikke en option - jeg ville ikke engang kunne hente nogen i lufthavnen en kold vinterdag, og være sikker på at kunne nå tilbage igen, og det endda kun fra Nordsjælland.

  • 7
  • 10

Seat 1,2 TDI med træk står stille i garagen. Egentlig burde den sælges, men da vores fremsynede politikere ikke mener den skal koste mere i grøn afgift end elbilen bliver den stående.

Og det er da måske endda ikke så tåbeligt endda.

For hvis bilen står i garagen, så forurener den af gode grunde ikke, men kan klare de sjældne gange hvor man skal bruge krogen.

Det giver da meget mere mening at man så bruger en lille (og dermed let, og ikke så elforslugen) elbil til daglig pendling, i stedet for at købe (hvis man ellers har råd) et 2,2 tons tungt vejslidende og elgrådigt monster af en TeslaX, fordi man fokuserer på en one-size-fits-all løsning.

En imo rigtig brugbar model til at få flere til at benytte elbiler, ville være hvis folk ikke blev straffet (f.eks. med høj vægtafgift) ved at have den gamle (store) fossilbil stående stille i indkørslen, hvis de kunne dokumentere at langt den største del af kørslen foregik med elbilen - og så skulle afgiften på benzin og diesel selvføglig også fordobles.

  • 8
  • 1

Inden for kort årrække, bliver elbiler billigere en ICE'er og dermed endnu billigere at køre i.

Ja, men skal vi så ikke forholde os til den virkelighed, når den er en realitet.

Det bliver først en realitet, efterhånden som flere og flere vælger ICE fra, så istedet for at spy galde ud, og se ned på dem der vælger at undvære det famøse træk, bør man fremme elbilsudbredelsen så meget som muligt, via saglig oplysning, og hjælpe med at mane alle fordommene i jorden.

Rent tekniskt er der jo ikke nogle fornuftige argumenter for at holde fast i ICE, og at bytte 5min. tankning jævnligt med "fuld tank hjemmefra" er en klar fordel ifølge alle dem der har prøvet begge dele

  • 2
  • 7

Jeg er 100% besluttet på, at jeg vil have mindst en plugin-hybrid, men allerhelst en ELbil næste gang.

Umiddelbart vil en Kia E-Niro kunne opfylde alle mine krav. Jeg har kørt meget rundt i Europa med campingvogn, men med en elbil vil jeg kunne spare en del i kørsel, som jeg så kan leje hytter eller AirBnB for, så jeg kan sagtens acceptere at skippe campingvognen. Der er dog også vogne på vej, der har batterier og hjælpemotor, så det bliver nok også løst.

Det jeg er MEST ked af at miste er dog at køre min trailer til genbrugspladsen. Jeg har sommerhus og stor have hjemme også, og der er altså meget haveaffald og ting og sager, der skal transporteres rundt.

Og der er det, at jeg ikke forstår, hvorfor en 2tons elbil med 250hk ikke kan få lov af producenen til at trække en trailer. Jeg har en mistanke om, at de er bange for, at folk spænder en 2 tons campingvogn efter, og så brokker sig over, at den kun kører 100km. Men så begræns det til 750kg eller skilt tydeligt på trækket, at det altså reducerer rækkevidden. Den er helt ligegyldig for mig. Hvis jeg skulle vælge at beholde campingvognen, kunne jeg også sagtens leve med at tanke el et par gange på vej til Skagen. Det er jo ferie, og jeg har derfor ikke så travlt.

Men når det er sagt, så vil jeg virkelig gerne have en elbil, og da jeg har to biler overvejer jeg at se om jeg kan finde en erstatning til den lille bil nr 2 bil, der ikke kører meget, som må trække en havetrailer.

Er der nogen der har hørt/læst nogle forklaringer fra producenterne på de manglende træk? Er det bare fordi det er en dansk ting, og resten af verden er ligeglade?

  • 17
  • 0

Tesla har vist vejen frem til fuld behovsopfyldelse de sidste 8-10år

Der er bare lige en ting I glemmer - nemlig at der skal produceres mange, mange flere batterier hvis regnestykket skal gå op.

Og i det spil er min frygt (jeg er godt klar over der er nogen der prøver at latterliggøre bekymringen) at man i jagt på råstofferne til batterierne vil gå absolut på akkord med arbejdssikkerhed mv. i minerne.

Jeg er godt klar over at Tesla hører til klassens bedste, men hvad nu når kinerserne i stor stil vil til at sprøjte batterier ud - jeg er rimelig sikker på at de er ret ligeglade med kårene for de børn der arbejder i kobolt og coltan minerne i Congo og Rwanda.

Min fremtidsforhåbning er at der kan udvikles et batteri som kan udvikles fra "rene" og banale råstoffer.

  • 7
  • 4

En brugte Renault Fluenze ZE ligger omkring 60-70.000 Og trillingerne Citroën C-Zero, Peugeot ion og Mitsubishi iMiev ligger fra omkring 50.000.

Tak - Det var jeg faktisk ikke opmærksom på, altså, at de er kommet så langt ned i pris på brugtmarkedet.
De billigste Zoe'er er dog med lejeaftale på batteriet, en aftale der løber op i 7-9.000 om året i leje, det gør det hurtigt til en meget dyr elbil.

Men det er da ikke urealistisk at finde en brugt elbil i det prisleje med en rækkevidde på et par hundrede kilometer om et par år.

  • 5
  • 0

Der er bare lige en ting I glemmer - nemlig at der skal produceres mange, mange flere batterier hvis regnestykket skal gå op.

Der er beregninger der siger at med det tempo som batterifabrikkerne bliver øget med nu, vil der være 40% for mange BEV batterier i 2021.
Så er det op til BEV producenterne om de vil levere til efterspørgslen på markedet.

Og i det spil er min frygt (jeg er godt klar over der er nogen der prøver at latterliggøre bekymringen) at man i jagt på råstofferne til batterierne vil gå absolut på akkord med arbejdssikkerhed mv. i minerne.

Jeg er godt klar over at Tesla hører til klassens bedste, men hvad nu når kinerserne i stor stil vil til at sprøjte batterier ud - jeg er rimelig sikker på at de er ret ligeglade med kårene for de børn der arbejder i kobolt og coltan minerne i Congo og Rwanda.

Kun øget efterspørgsel/produktion/priser kan gøre produktionen mere effektiv, styret og sikker
Ca 10% af koboltudvindingen i Congo er uden for de styrede miner, og det vides ikke hvor stor del af denne der udføres af børnearbejdere.
Der må stilles krav til producenterne, men når kun kineserene har set fremtiden, bliver det endnu sværere at presse nogen, VW er endnu en gang lige nu blevet presset alvorligt på køb af alle de batterier de har behov for, selv til kun 100.000 biler i 2021
Mere end 50% af Kobolt bruges til andet end batterier, ICE motoren har aldtid haft kobolt i legeringerne, og en stor del bruges endda til kosttilskud.

  • 4
  • 3

En imo rigtig brugbar model til at få flere til at benytte elbiler, ville være hvis folk ikke blev straffet (f.eks. med høj vægtafgift) ved at have den gamle (store) fossilbil stående stille i indkørslen, hvis de kunne dokumentere at langt den største del af kørslen foregik med elbilen


Mange med et begrænset kørselsbehov har i dag mulighed for en billig forsikring, hvor det kørte antal km pr. år kontrolleres ved de to-årige bilsyn. (rapporten er offentlig). Noget tilsvarende kunne man jo lave for grøn ejerafgift. En mere retfærdig afgift.

  • 2
  • 2

Selvfølgelig må der ikke være småfejl, men det virker heldigvis til at begrænse sig til såddanne, og Tesla har ry for at udbedre omhyggeligt

"Han understeger dog, at selv om kunder har problemer med Teslas Model 3-biler, er de meget glade for dem. I december 2018 udarbejdede selvsamme magasin en tilfredshedsundersøgelse, hvori Tesla scorede det højeste antal point."

.

Hyundai Kona ligger på en 4. plads.

Ja, det vil helt sikkert være svært at vælge😉 tror jeg skal ha' en alvorlig snak med min bankmand🤔

  • 4
  • 3

Hvorfor har man hele tiden så travlt med at argumentere overfor de bilister man ved man ikke kan nå?

Hvorfor taler man ikke mere med og om dem som faktisk med få tilpasninger kan få en elbil til at fungere i deres hverdag. Det kunne f.eks. være dem der lige mangler nogle ladestationer eller lidt flere parkeringspladser i nærheden af deres arbejde eller hjem med ladestation. Dem kan man med få midler let få til at skifte fra fosil brændstof til el.

En sandhed er jo at det ikke er de sidste 10% der mangler men de 90% og der er derfor ingen mening i at prøve at ”sælge” konceptet til de sidste 10% die hard benzinhoveder.

Det er sådan set ligegyldigt om en elbil kan trække en campingvogn, lades i udlandet, køre op ad bjerge, køre 500 km på et opladning o.s.v. for langt hovedparten af danskere kører under 50 km til og fra arbejde og deres længste strækning i hverdagen er omkring 100 km. Det er deres liv med elbil man skal gøre lettere og/eller billigere.

Elbiler er bare ikke sexet og det er der man kan flytte markedsandele. Ikke ved at tale til de gamle nokkefår.

Der skal jo et skift i branding til så det ikke er miljøflipperne der er målgruppen men den nye in-crowd som skal skabes. Det skal være bilen for de unge, smukke og fremadstormende go-getters og glem så de gamle fossiler og deres fossile brændstof.

Løsningen på det andet kunne jo f.eks. være billige (statsfinansieret?) delebiler e.l. som elbils ejerne havde fortrinsret på til ferier o.l. Ideen er vel at få fjernet de fossile brændstoffer fra vores daglige transport og ikke nødvendigvis at fjerne den helt i første omgang.

  • 8
  • 5

Og i det spil er min frygt (jeg er godt klar over der er nogen der prøver at latterliggøre bekymringen) at man i jagt på råstofferne til batterierne vil gå absolut på akkord med arbejdssikkerhed mv. i minerne.

Jeg vil vove den påstand, at selv hvis den øgede efterspørgsel skulle føre til en tidobling i antallet af mineulykker, vil det være småting set i forhold til de potentielle konsekvenser af global opvarmning.

Det betyder ikke, at man bare skal lade stå til mht. sikkerhed i minerne. Vi må og skal holde vores firmaer ansvarlige for deres forsyningskæde. Men vi taler altså om, at potentielt millioner af mennesker kan reddes fra at sulte ihjel, ved at vi reducerer vores udledninger bare en smule hurtigere. For slet ikke at tale om at vi kan reducere den medfølgende enorme indvandring af fattige, sultende menneskerfra Afrika til Europa, vi kan forvente at se når først der bliver rigtig tørt dernede.

  • 7
  • 4

En sandhed er jo at det ikke er de sidste 10% der mangler men de 90% og der er derfor ingen mening i at prøve at ”sælge” konceptet til de sidste 10% die hard benzinhoveder.

Jeg tror desværre, at det er mere end 10%, men uanset antal, så prøv at deltage i en debat uden for ing.dk. Så vil du mærke, at de 10% fylder 90% i debatten. Altså ikke nok med, at de ikke selv vil have en elbil. De gør vildt meget ud af at gøre opmærksomme på, at INGEN bør købe en sådan.

"Argumenterne" er mange: Kobolt, mangel på Lithium, rækkevidde med Campingvogn, Kina (det hele er ligemeget), Overbefolkning på jorden, elbil bruger mere energi til fremstilling end en fossil i hele den levetid etc. etc.

Jeg synes det er rigtig godt at tage op, hvad man rent faktisk kan bruge den til, og at det måske kan koste lidt komfort i starten, men at det meste nok bare er noget man lige skal vænne sig til.

  • 5
  • 2

Men er der nogen der tør tale om elefanten i rummet - nemlig det faktum at jordens befolkning er blevet fordoblet i løbet af de sidste 50 år, og den stadig er stigende.

Og derfor skal vi ikke købe elbiler eller hvad?

Ud over det, så har tilvæksten jo toppet, og meget af det i dag skyldes at folk lever længere. Problemet ligger primært i meget fattige lande, som vi gør klogt i at hjælpe op på et højere niveau, i stedet for at sørge for, at de bliver ramt af div. klimakatastrofer.

  • 6
  • 2

Jeg er sådan set helt enig for jeg kunne også godt bruge en elbil, hvis altså bare der var ladestation i nærheden af hvor jeg bor.

For et år siden skiftede jeg bil og så i den forbindelse selvfølgelig også på elbiler, da min transport i det daglige ligger helt inden for dens aktionsradius. Problemet for mig var at jeg bor i en almennyttig beboelse og parkering er en manglevare og der er ingen ladestationer. Tanken om arbejdet med at få vedtaget ladestationer var uoverkommeligt Det samme gør sig gældende på min arbejdsplads, heller ikke her er der ladestationer.

Elbilen blev altså valgt fra til fordel for en hybrid bil. Desværre er mit kørselsmønster ikke så jeg får maksimal udnyttelse af hybridfunktionen men i sidste ende kostede hybridbilen ikke væsentligt mere end en almindelige benzinbil så det var den jeg valgte. Men den er sku' kedelige i sin form og udtryk.

Er prisen en væsenlig parameter? Det tvivler jeg stærkt på. I sidste ende var prisforskellen da jeg kikke på biler omkring 50-75.000 og det er hurtigt sparet.

  • 8
  • 0

Og derfor skal vi ikke købe elbiler eller hvad?

Drop lige stråmanden.

Vi står over for nogle meget seriøse problemer på denne klode, og i det spil batter det umådeligt lidt at købe elbiler, i en naiv tiltro til det redder kloden.

Selvfølgelig skal vi købe elbiler, i takt med de bedre og bedre honorerer folks krav, og det skal såmænd nok ske, bla. ud fra elbilernes egne meritter, så som bekvem tankning hjemme, lydløshed, lav forurening, mindre vedligehold osv, osv.

Men hvis der virkelig skal ske noget med de store problemer vi står i, så er det helt andre steder der skal sættes ind, herunder en radikal omfordling af formuer, så at den rigeste 1% ikke sidder på to tredjedele af formuen (hvor vi er stærkt på vej hen), tilsikring af rent vand, arbejde, undervisning mv. i den tredje verden, samt oplysning, så krige og konflikter kan undgås.

Og det er altså nogle her og nu problemer som er ufattelig meget større end end en diskussion om elbiler, eller det nyttige i elektriske votivlys, her i osteklokken.

  • 8
  • 5

Jeg tror desværre, at det er mere end 10%, men uanset antal, så prøv at deltage i en debat uden for ing.dk. Så vil du mærke, at de 10% fylder 90% i debatten.

Uanset hvad den nøjagtige procentsats er, så er virkeligheden at de udgør en ganske lille andel af bilister og andelen af deres følgere er også meget begrænset. Der er en god grund til at citroen kan sælge så mange C1 biler og det er ikke at de følger de højtråbende benzinhoveder.

Er du i tvivl om mit udsagn, så se på fordelingen af vores eksisterende bilpark. Det er bare ikke de højtråbende benzinhoveder der bestemmer hvilken bil danskerne køber.

Der er altså ingen grund til at fokusere så forfærdeligt meget på dem, for de har næsten ingen gennemslagskraft og udgør kun en ganske lille del af danske bilister. Derfor giver det mening at overhøre dem og se på hvad der afholder den store gruppe danske bilister fra at købe noget andet end netop benzin- og dieselbiler.

Mit gæt er at det netop er små ting som de tror de ved eller som faktisk er en udfordring. Min helt personlige formodning er at de mangler positive fortællinger og løsninger på små daglige ting som gør dem usikre på den "nye teknologi".

Det er i hvert fald det jeg oplever af spørgsmål når folk spørger til mit valg af hybridbil. Folk spørg til batterilevetid, elmotorne og den slags.

  • 2
  • 2

Men er der nogen der tør tale om elefanten i rummet - nemlig det faktum at jordens befolkning er blevet fordoblet i løbet af de sidste 50 år, og den stadig er stigende.


Og hvad er det du synes jeg skal gøre ved det. Jeg kan sikre at jeg nedbringer mit CO2 aftryk ved at droppe ICE'en (og generelt nedbringe mine CO2 aftryk) og derved sikre at klimaet ikke forværrer mulighederne for at brødføde de mennesker der nu en gang er på jorden.
Har du bedre bud på hvordan vi klarer de udfordringer vi ser foran os?

  • 10
  • 4

Men er der nogen der tør tale om elefanten i rummet - nemlig det faktum at jordens befolkning er blevet fordoblet i løbet af de sidste 50 år, og den stadig er stigende.

Befolkningstilvæksten sker i lande, der stort set intet CO2 udleder per capita. Primært lande i Afrika. Hvis Afrika var et land, ville det kun være verdens fjerde største udleder af drivhusgasser. Det er absolut det kontinent, der udleder mindst. Hvis Afrika tredoblede sin befolkning natten over, ville hele kontinentet stadigvæk udlede væsentligt mindre CO2, end USA alene gør i dag. Vi taler om en firedobling, før amerikanerne bliver overhalet, og Afrika vil stadigvæk være langt efter Kina. (http://www.globalcarbonatlas.org/en/CO2-em...)

For mig at se at det kun endnu et argument for, at dem af os, der har råd, skal accelerere udviklingen af elbiler og vedvarende energi hurtigst muligt. Jo mre vi gør nu, for at understøtte udviklingen, jo større er chancen for, at det ikke er et problem hvis Afrika og sydøstasien ligesom Kina begynder at ville forbruge som os i Vesten.

Vi står over for nogle meget seriøse problemer på denne klode, og i det spil batter det umådeligt lidt at købe elbiler, i en naiv tiltro til det redder kloden.

Selvfølgelig skal vi købe elbiler, i takt med de bedre og bedre honorerer folks krav, og det skal såmænd nok ske, bla. ud fra elbilernes egne meritter, så som bekvem tankning hjemme, lydløshed, lav forurening, mindre vedligehold osv, osv.

Jeg tror ikke det vil redde kloden. Men det er en af de ting der skal til, for at redde os mennesker fra en global, mærkbar forværring af vores leveforhold. Vejtransport udgør ~17% af verdens CO2-udledninger. Det er et vigtigt fokusområde, hvis vi skal holde os under de 2 grader celsius. (https://whatsyourimpact.org/greenhouse-gas...)

Men hvis der virkelig skal ske noget med de store problemer vi står i, så er det helt andre steder der skal sættes ind, herunder en radikal omfordling af formuer, så at den rigeste 1% ikke sidder på to tredjedele af formuen (hvor vi er stærkt på vej hen), tilsikring af rent vand, arbejde, undervisning mv. i den tredje verden, samt oplysning, så krige og konflikter kan undgås.

Jeg er ikke uenig, men hvorfor skal det stå til hinder for, at gøre det mere attraktivt for folk at købe elbiler?

Og det er altså nogle her og nu problemer som er ufattelig meget større end end en diskussion om elbiler, eller det nyttige i elektriske votivlys, her i osteklokken.

Uenig. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at det du skriver er faktuelt forkert. Konsekvenserne af global opvarmning er potentielt så enorme, at alt andet blegner. Konflikter, ulighed og andelen af verdens befolkning, der ikke har adgang til vand, for slet ikke at tale om rent vand, kan risikere at vokse eksponentielt.

  • 8
  • 5

En sandhed er jo at det ikke er de sidste 10% der mangler men de 90% og der er derfor ingen mening i at prøve at ”sælge” konceptet til de sidste 10% die hard benzinhoveder.

Er der da nogen, der prøver det?

Jeg forsøger i hvert fald ikke at sælge ideen om en elbil til de 10%. Jeg forsøger blot at få dem til at indse, at deres meninger er inderligt ligegyldige for, hvad der kommer til at ske på elbil-området - eftersom producenterne naturligvis først og fremmest lytter til de kunder, de faktisk har en chance for at nå.

  • 10
  • 2

Og hvilken relation har dette til dit tidligere argument?

Det har så afgjort relevans, da en omfordeling bla. vil medføre at det ikke er nødvendigt af producere mange børn for at overleve, samt at det kan være med til at afværge konflikter og krige, der er destuktive, og som så sandelig også medfører et kollosalt CO2 udslip efter bombninger og brande.

Og uagtet hvordan vi end vender og drejer den, så forventer den tredje verden over tid at komme op på vestlig levestandard, og det vil altså helt galt når her skal være 8-9-10 milliarder mennesker.

  • 3
  • 4

At forurene er uacceptabelt!

Udledning af fossilt kulstof til atmosfærden er forurening så derfor er det uacceptabelt og noget der skal ophøre. Det er så simpelt.

På samme måde som det ikke længere accepteres at udslippe CFC-gasser eller hælde affald i vandløb eller havet skal den fossile kulstof-forurening også ophøre. Disse handlinger var helt normale for 40 år siden og visse er det desværre stadigvæk nogle steder. Det er dog noget svineri der efterhånden bliver mindre af og sådan skal det også gå med den fossile kulforurening.

Alle mulige undskyldninger der i bund og grund handler om ubehaget ved at skulle omlægge sin livsstil, sit arbejde eller hvad det nu måtte være er ganske enkelt ikke relevante i forhold til det overordnede problem som skal løses. Det er detaljer.

Hvis man (gradvist) indfører et krav om at al energi skal (fossil)CO2-neutraliseres så vil prisen på forureningen automatisk blive afspejlet i energiprisen. Hvis det så derefter viser sig at der er aktiviteter der kun kan udføres med fossil-kul vil det ikke være et problem da det på det tidspunkt vil blive kompenseret ved fjernelse af en tilsvarende mængde kul fra atmosfærden.

En metode til CO2-neutralisering er at høste kul i form af biomasse som fikseres (forgasses) og gemmes væk. Ved en gradvis indfasning af neutraliseringskravet (5-10 år?) vil der nok ret hurtigt opstå et marked hvor andre metoder til CO2-fangst vil kunne markedsføres.

En liter benzin vil så måske koste 50kr eller mere, men så kan den også forbrændes med god samvittighed. (Eller i det mindste uden nettoskadevirkning hvis man ikke har dårlig samvittighed over at svine)

  • 4
  • 6

Jeg er 100% besluttet på, at jeg vil have mindst en plugin-hybrid, men allerhelst en ELbil næste gang.

Umiddelbart vil en Kia E-Niro kunne opfylde alle mine krav. Jeg har kørt meget rundt i Europa med campingvogn, men med en elbil vil jeg kunne spare en del i kørsel, som jeg så kan leje hytter eller AirBnB for, så jeg kan sagtens acceptere at skippe campingvognen. Der er dog også vogne på vej, der har batterier og hjælpemotor, så det bliver nok også løst.

Det jeg er MEST ked af at miste er dog at køre min trailer til genbrugspladsen. Jeg har sommerhus og stor have hjemme også, og der er altså meget haveaffald og ting og sager, der skal transporteres rundt.

Og der er det, at jeg ikke forstår, hvorfor en 2tons elbil med 250hk ikke kan få lov af producenen til at trække en trailer. Jeg har en mistanke om, at de er bange for, at folk spænder en 2 tons campingvogn efter, og så brokker sig over, at den kun kører 100km. Men så begræns det til 750kg eller skilt tydeligt på trækket, at det altså reducerer rækkevidden. Den er helt ligegyldig for mig. Hvis jeg skulle vælge at beholde campingvognen, kunne jeg også sagtens leve med at tanke el et par gange på vej til Skagen. Det er jo ferie, og jeg har derfor ikke så travlt.

Men når det er sagt, så vil jeg virkelig gerne have en elbil, og da jeg har to biler overvejer jeg at se om jeg kan finde en erstatning til den lille bil nr 2 bil, der ikke kører meget, som må trække en havetrailer.

Er der nogen der har hørt/læst nogle forklaringer fra producenterne på de manglende træk? Er det bare fordi det er en dansk ting, og resten af verden er ligeglade?

Mange af dine argumenter er ganske gode.
Jeg undrer mig især over to forhold, - netop hvorfor mange elbiler ikke er forberedt til trækkrog. Der burde vel som udgangspunkt være samme overvejelser som med benzinbiler, og elbiler har jo et højtbesunget moment so what's the problem?
Hvor stort er behovet så? Tjah man kunne vel bare tælle antallet af campingvogne og udbuddet af trailere. Det er faktisk ikke så få. Har jeg fortalt min lille oplevelse fra engang jeg i en shoppinsituation med fruen - fik tid tilovers til at iagttage lyskrydset fra bænken hvor jeg sad. Her fik jeg den ide at tælle anhængertræk på biler og lave min egen lille uvidenskabelige statistik. Af de første tyve biler der kom forbi havde - nitten træk på! Behøver jeg at fortælle hvor i landet jeg bor? :-)

En anden ting der undrer; Da rigtig mange nævner at elbilen kunne blive bil nummer to til pendling, så er det da oplagt at lave en lille to-personers ikke-fodformet fix sag. Sjovt nok lagde Tesla netop ud med sådan en model. DEN savner markedet. Den behøver endda ikke at have en stor rækkevidde og batteriet kan optage pladsen hvor familiecontainere normalt har bagsæder. Ja-tak.

  • 7
  • 0

Efter at have siddet og læst alle disse kommentarer, så håber jeg mere og mere, at det ikke er ingeniører som skriver alt dette, da jeg bliver helt pinligt berørt på mit fags vegne. Hvordan kan man have så lidt interesse i at lytte til andres refleksioner, at der vendes tomlen nedad til alle som prøver at beskrive deres bevæggrunde for at en elbil ikke er det bedste valg for dem? Som ingeniører burde I, udover at være åbne for ny teknologi og fremskridt, også være interesserede i at høre den modsatte side, for på den måde at kunne udvikle en bedre fremtidig ydelse eller produkt.

Ja, jeg har en dieselbil, og ja, jeg kunne godt have tilpasset mit liv til en elbil. Dette kan langt hovedparten i DK, det er naturligvis blot et spørgsmål om mængden af tilpasning af ens liv. Men som en var inde på tidligere, så har vi med denne ene bil, én bil som sammen med cykler opfylder alle vores behov. Jeg finder det tankevækkende, at det kan fremkalde så mange tomler nedad at skrive, at dette simpelthen indtil nu har været et mere velegnet bud til ens samlede behov end en elbil. Mange af kommentarerne ovenfor udstråler en næsten religiøs tanke om, at for den rene er alting rent. Jeg tilbragte f.eks. halvdelen af min vinterferieuge med at cykle på arbejde og den anden halvdel hjemme med aktiviteter sammen med børnene - med en dieselbil stående i carporten.

Det reelle forbrug er nok nærmere 285 Kwh.

Så når Peter Jensen indtil videre har brugt 285 kWh på at tage skiferie, og ender med at bruge over det dobbelte inden ferien er slut (plus al den øvrige miljøbelastning fra sådan en ferie), så synes jeg dette står i skærende kontrast til Bjørns oprindelige indlæg om at man skulle omlægge ens behov og forbrug. Det kan godt være han har taget turen i en elbil, men det havde naturligvis været meget bedre for miljøet om han havde omlagt sit behov til rulleski i lokalområdet. Så hvorfor udmøntre et sådant indlæg i så mange plusser, og næsten ingen løftede pegefingre? Det virker ud fra mange af de foregående indlæg som om, at sammen med en elbil der medfølger automatisk rettigheden til overfor andre at prædike, hvad der er korrekt og forkert forbrug at have og prioritere. Skiferie ok, hestetrailer helt forkert…

Jeg ville ønske at folk havde mere forståelse og interesse for andres interesser og behov. Næste bil bliver velsagtens også en elbil for mit vedkommende, men jeg betragter det ikke som om, at den giver mig rettigheden til at være dommer over andres behov. PS. hav en god skiferie Peter Jensen, jeg skal nok undlade at gøre mig til dommer over dette, specielt da jeg to gange tidligere selv har været på skiferie.

  • 14
  • 3

Hvordan kan man have så lidt interesse i at lytte til andres refleksioner, at der vendes tomlen nedad til alle som prøver at beskrive deres bevæggrunde for at en elbil ikke er det bedste valg for dem? Som ingeniører burde I, udover at være åbne for ny teknologi og fremskridt, også være interesserede i at høre den modsatte side, for på den måde at kunne udvikle en bedre fremtidig ydelse eller produkt.

  1. Elbiler udvikles af andre ingeniører end os. Jeg tror ikke, der er een eneste elbil-udvikler i ing.dk's debatspor. Der er et par stykker, der arbejder med beslægtede emner, så som batteridrevet maskineri til montage på affaldsbiler.

  2. Der er ikke noget nyt i det, der fremføres. Jeg er sikker på, at elbil-udviklerne er fuldstændigt klar over, at hurtig ladetid, lang rækkevidde og mulighed for trækkrog betragtes som noget positivt.

  3. Man skal ikke altid lytte til folk, der tror, de ved, hvad de ønsker. Ofte tager de fejl, fordi de ikke kender sig selv godt nok og bare falder tilbage i vanetænkning. Henry Ford udtrykte det så smukt: "Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ville have, havde de bedt om en bedre hestevogn."
    Det her med nødvendigheden af at kunne replikere tankningsmønsteret for en bil med forbrændingsmotor er et godt eksempel. Ingen ville acceptere en mobiltelefon, som man 1-3 gange om ugen skulle tage hen på en særlig energipåfyldningsstation ude i byen og vente flere minutter på en energipåfyldning på et sted, hvor man ikke har noget andet ærinde. Næ, telefonen skal lades, mens vi sover, eller mens vi af andre årsager har den parkeret et sted, hvor vi er alligevel.

  4. Disse personer betragter ofte sig selv som repræsentative for hele befolkningen og har meget travlt med at gøre opmærksom på, at lige netop deres behov gør, at elbiler ikke kan blive en succes nogensinde. Især folk, der bor i lejlighed, hvor der (endnu) ikke er etableret lademulighed, kan være megt frembrusende. Men så vidt jeg ved, er plæneklippere blevet en dundrende succes, selv om folk i lejlighed ikke slår plæne.

  5. Disse personer er tilsyneladende ude af stand til forstå, at samfundet vil ændre sig til bedre at understøtte en teknologi, når denne bliver mere udbredt, og at den nuværende understøttelse af teknologien dermed har meget lille betydning for teknologiens fremtidige succes. Da biler med forbrændingsmotor kom frem, var der heller ikke tankstationer i hver en lille by. Dem havde hestevognene jo ikke brug for. Så naturligvis har vi heller ikke lynladere på hvert et gadehjørne lige nu.

  • 16
  • 8

Mine ovenstående 5 punkter kan sammenfattes til:

Når en ny teknologi er blevet tilstrækkeligt udbredt, bliver det også interessant at forsøge at afsætte den til målgruppen "visionsløse brokrøve", og så vil produktudviklingen naturligvis afspejle dette.

Det punkt er elbil-teknologien blot ikke nået til endnu. Hele produktionen kan lige nu afsættes til dem, der dels har et kørselsmønster, der passer til en elbil, og dels ikke indbilder sig barrierer.

  • 14
  • 3
  1. Du misser hele pointen. Vi skal ikke bare arbejde med omstilling på elbilsområdet, vi skal se på alle forbrugsområder. Og størstedelen af min årgang (inklusiv jeg selv) arbejder netop med grøn omstilling inden for vindmølleområdet eller dets underleverandører. Her lytter vi også til modstandere for bedre at kunne fortsætte omstillingen.

2
Nej, sikkert ikke, men folk bliver næsten behandlet som miljøsvin herinde, blot de svarer at dette vægtede højere for dem, end det gør for dig.

3
Selvfølgelig skal man ikke udelukkende lytte til modstandere, men Tesla har jo netop opnået en stor del af deres succes på, at Elon lyttede til alle dem som i årevis afviste elbilen grundet designet. Audi har lyttet til ønsket om træk, og E-tron med 1800 kg. godkendt anhængertræk, er bl.a. allerede forhåndsbestilt af 4000 nordmænd.

4 og 5
Jeg læser ikke folks kommentarer, som at de mener, at de er repræsentative. Hovedparten prøver blot at belyse, at deres vægtning er anderledes end din, hvorfor de når frem til et andet resultat. Ved at lytte til dem, kunne man måske nemmere forstå og dermed omvende dem.

  • 9
  • 1

Vi har en hybrid og elbil i husstanden. Vores søn på 18 vælger elbilen hvergang - den er bedre siger han.
Hybriden bliver skiftet ud til en BEV om ca. 2 år

Det interessante i indlægget er " Vores søn på 18 vælger elbilen hvergang - den er bedre siger han." . Det afspejler nok meget godt den generelle holdning til elbiler blandt unge mennesker, som den overlegne teknologi, mens fossilbiler anses for sådan lidt bedstefaragtigt.
Da jeg lige havde fået elbil i foråret 2014 oplevde jeg også en flok unge knægte på 15-16 år komme forbi mens jeg satte laderen i. Og efter at de havde fået forespurgt om bilen var elektrisk og havde fået dette bekræftet var deres reaktion anerkendende nik og
kommentaren "sejt".

Faktisk tror jeg også, at det er netop denne holdning blandt unge mennesker, der er en del af grunden til de ret hårde udfald mod elbiler fra en bestemt gruppe ældre billister. Efter hele livet at have anset sig selv som en rigtig karlsmart fordi man gik op i knastaksler, motorvolumen og understyring i skarpe kurver, så er det nok svært at acceptere, at den slags interesser i dagens verden bare gør en bedstefaragtig i ungdommens øjne.

  • 12
  • 4

Jeg læser ikke folks kommentarer, som at de mener, at de er repræsentative.


Så kender du dem sikkert ikke lige så godt, som vi andre gør. Ud af et enkelt indlæg kan man godt få de tanker, du har. Men har man læst hundredevis af indlæg fra samme person, danner der sig et tydeligere mønster.

Vedrørende dit punkt 1:
Nej, jeg misser ikke pointen. Det er dig, der misser, at denne artikel handler om en helt anden pointe.

Vedrørende dit punkt 3:
Din fortælling understreger jo netop min pointe. Musk angreb jo netop elbilen fra en vinkel, som brokrøvene ikke havde forestillet sig. I stedet for at forsøge at overvinde elbilens svagheder i en folkelig elbil, lavede han en superbil, som understregede elbilens styrker og gjorde svaghederne mere spiselige.

P.S. Jeg kører selv i en dieseldrevet tyskerslæde, som kan trække en 2100 kg trailer, og det har jeg brug for. Jeg er altså ikke en frelst elbil-ejer. Jeg er en helt almindelig fossilbil-ejer, som blot formår at kigge lidt ud over min egen næsetip og kan regne ud, at de begrænsninger, jeg lige nu oplever ved en elbil, ikke er noget, der reelt kommer til at hindre udbredelsen af elbiler. Og det forsøger jeg så at få andre til at forstå.

Folk glemmer tydeligvis, at der ikke er nogen, der regner med, at vi alle i morgen går ud og køber en elbil blandt de nuværende modeller. Regeringens mål er f.eks. 1 mio. elbiler i 2030. Dvs. at om 11-12 år udgøres under halvdelen af vores bilflåde af elbiler. Der vil altså også til den tid være masser af resterende fossilbiler til at dække andre behov. Og i løbet af de samme 11-12 år vil de fleste af disse andre behov i øvrigt blive bedre dækket nye modeller af elbiler og bedre understøttelse af elbiler i vores infrastruktur. Derfor er problemerne indbildte.

  • 9
  • 6

Henry Ford udtrykte det så smukt: "Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ville have, havde de bedt om en bedre hestevogn."

Ja, men hvis vi lige skal holde os til Henry Ford, så argumenterede han også for at hans egne arbejdere skulle have råd til at købe en Ford bil - og så er vi tilbage ved prisen.

Det interessante ved Ford bilerne er også at en model T kostede ca 950$ i 1908, men faldt til under 300$ i 20'erne, svarende til ca. 10 ugers løn.

Så det bliver jo spændende at se, nu Ford skal bruges som målestok, om en basal elbil, når produktionen kommer rigtig godt i gang, kan fås for under noget der svarer til tre måneders løn for en almindelig arbejder, dvs. ca. 75.000.

  • 5
  • 2

Så kender du dem sikkert ikke lige så godt, som vi andre gør.

Det gør jeg med sikkerhed ikke, da dette er mine første indlæg. Men jeg håber da, at det giver anledning til lidt selvransagelse hos dig, hvis du efter hundredevis af indlæg hvor du har deltaget i tråden, ikke mener at de er blevet klogere.

Vedrørende dit punkt 1:
Nej, jeg misser ikke pointen. Det er dig, der misser, at denne artikel handler om en helt anden pointe.

Tror, at du skal læse artiklen igen:

Hvis vi skal omlægge vores transport til noget, som er mindre CO2-belastende end i dag, så skal vi altså ændre vaner, og nogle gange bliver det lidt mere besværligt.

Artiklen handler jo netop om, at hvis vi omlægger vores bilbehov, så kan elbilen være et godt og nødvendigt alternativ. Dette er jeg enig i.
Jeg er bare ikke enig i, at fordi man selv kunne omlægge nok til en elbil faldt ud som bedste bud, så er andre miljøsvin fordi de ikke også omlægger, uanset hvor meget de end måtte omlægge i deres liv. Som jeg skrev først, for den rene er alting rent. Omlæg skituren til elbil er godt, men omlægning til rulleski herhjemme er endnu bedre for miljøet, og sådan kan man blive ved.
Så medmindre man bogstavlig talt bor i en jordhule med absolut minimal belastning, hvordan kan man så tillade sig så hurtigt at være dommer over rigtigt og forkert forbrug? For mig føles den nuværende klima og miljødebat desværre mere og mere som om, at folk meget gerne vil prædike ”rigtigt” forbrug, og for en som er opdraget med at man altid skal feje for egen dør først, virker dette frelst i mange tilfælde.

Vi skal fremme elbilen, men det kan ske på andre måde, end ved at slå andre oven i hovedet. Hav en god weekend.

  • 9
  • 2

så er andre miljøsvin fordi de ikke også omlægger, uanset hvor meget de end måtte omlægge i deres liv.

I modsætning til at forurene ved at hælde gift i grundvandet eller pumpe svovlsyre ud i luften er det rent faktisk muligt selv at kompenserer for sin CO2-forurening da problemet alene er et spørgsmål om mængde.

For CO2 er det derfor rimeligt at antage en netto-betragtning som betyder at et fossilkuludslip kan modregnes ved at udtage fx. biomassekul og gemme det væk. Det koster bare nogle penge og man har så et frit valg mellem at:

  1. Betale for at rydde op efter sin forurening. (Kompensation)
  2. Undlade den forurenende aktivitet. (Droppe fly-fjernrejser)
  3. Kombinationen: Forurene mindre (elbil) og betale for oprydningen.

Siden strømmen i det danske elnet ikke er 100% fossilfri vil de fleste elbiler også skulle betale for noget oprydning (med mindre de oplades udelukkende fra VE)

Hvis vi kan starte med at blive enige om at forurening er uacceptabelt og at det i første omgang er forureneren der har ansvaret så kan vi derefter finde ud af om det giver samfundsmæssig mening at lave en økonomisk omfordeling fx. mellem by og land eller så mennesker der har et stort behov for at køre rundt sammen med en hest ikke selv skal betale for konsekvenserne.

  • 4
  • 3

Du mener vel uvæsentlige detaljer såsom at have pengene til det???

At holde op med at forurene har næsten altid været forbundet med nogle omkostninger. Det er generelt nemmere og billigere at kaste diverse biprodukter over hegnet/i havet/i et hul osv. end det er at bortskaffe dem rigtigt.
Det generelt heller ikke en acceptable undskyldning at det kan koste penge, så i forhold til en overordnet målsætning om at stoppe med at forurene så er det faktisk en detalje.

Hvem der i den sidste ende skal betale for at nedbringe og standse forureningen er vel noget der skal besluttes på et lidt højere plan - dem der i dag vælger selv at gøre noget ved fx. at købe elbiler er på forkant og at vise noget om hvad der kan lade sig gøre. Det er jo tydeligvis ikke alle, der har den samme motivation til at fører an, men det ændrer jo ikke på at deres forurening også skal nedbringes.

Efter min mening er den mest rimelige løsning at indfase en tvungen oprydning for al fossil kulafbrænding. Det vil sikre at prisen på fossil og VE bliver sammenlignelig og at fossilbiler vil kunne bruges hvor det giver bedst mening uden at nogen skal skame sig over det.

  • 7
  • 3

Det generelt heller ikke en acceptable undskyldning at det kan koste penge, så i forhold til en overordnet målsætning om at stoppe med at forurene så er det faktisk en detalje.

Det bliver jeg nok nødt til at få forklaret nærmere.
I virkeligheden er jeg ganske åben for at komme til at eje en elbil i fremtiden, men jeg er simpelthen begrænset af min økonomi. Det har jeg talrige gange fået thumbs down markeringer for (fred med det), men jeg kan ikke læse det som andet end at man dermed håner fattigrøve, - - på trods af at jeg faktisk selv opfatter mig som velfungerende og med OK økonomi, - bare ikke til sekscifrede lån på biler.

Min hverdag skal hænge sammen, og det indebærer at jeg kører i bil. En brugbar elbil koster flere hundrede tusinde kroner, og så må jeg læse at det er en detalje, - eller hur??

  • 4
  • 4

Hvad du gør som køber af brugte biler er næsten irrelevant. Det er købere af nye biler der bestemmer hvad der senere kan sælges brugt.

Nemlig, - men når jeg læser Hans Wennerbergs; "Det generelt heller ikke en acceptable undskyldning at det kan koste penge, så i forhold til en overordnet målsætning om at stoppe med at forurene så er det faktisk en detalje." - så hævder han at prisen på en elbil er en detalje, som jeg implict godt kan skrubbe afsted for at købe i morgen.

  • 2
  • 4

Hans Jørgen,

når jeg læser Hans Wennerbergs; "Det generelt heller ikke en acceptable undskyldning at det kan koste penge, så i forhold til en overordnet målsætning om at stoppe med at forurene så er det faktisk en detalje." - så hævder han at prisen på en elbil er en detalje, som jeg implict godt kan skrubbe afsted for at købe i morgen.

Det er så ikke det jeg skriver hvilket jeg også forsøgte at gøre lidt mere klart med:

Hvem der i den sidste ende skal betale for at nedbringe og standse forureningen er vel noget der skal besluttes på et lidt højere plan - dem der i dag vælger selv at gøre noget ved fx. at købe elbiler er på forkant og at vise noget om hvad der kan lade sig gøre. Det er jo tydeligvis ikke alle, der har den samme motivation til at fører an, men det ændrer jo ikke på at deres forurening også skal nedbringes.

Hvilket betyder at det idag er op til den enkelte forbruger at beslutte om man vil forurene mere eller mindre og hvor elbilkøbere så har valgt een måde at skære ned.
Det er selvsagt ikke en holdbart eller effektivt måde at standse vores forurening på sådan en individuel og tilfældig måde så på et eller andet (forhåbentligt snarligt) tidspunkt bliver der formuleret en overordnet plan for at få forureningen afsluttet.

Når jeg skriver at prisen er en detalje er det fordi at forureningsproblemet er noget der skal løses. Det betyder ikke nødvendigvis at alle skal skrubbe afsted for at købe en elbil i morgen. Hvis på den anden side du også gerne vil være CO2-udledningsneutral i din biltransport kan du jo nedgrave trækul i forhold til dit forbrug af benzin (614g/liter) eller diesel (713g/liter) og på den måde blive mindst lige så "ren" som dem der kører på el.

Det bør på lidt længere sigt ikke være et individuelt valg så som jeg sluttede med så

... er den mest rimelige løsning at indfase en tvungen oprydning for al fossil kulafbrænding. Det vil sikre at prisen på fossil og VE bliver sammenlignelig og at fossilbiler vil kunne bruges hvor det giver bedst mening uden at nogen skal skamme sig over det.

  • 5
  • 2

Ja men hvis vi skal tage den videre, så er konklusionen at hvis du ikke kan finde en ny elbil, der falder i din smag, så bør du i det mindste undlade at købe ny fossil og i stedet købe brugt.

På den måde har du ikke bidraget til endnu en fossilbil, som vi hænger på de næste 15 år.

  • 14
  • 2

dem der i dag vælger selv at gøre noget ved fx. at købe elbiler er på forkant og at vise noget om hvad der kan lade sig gøre.

Måske vi lige skal rense det regnestykke for alle Teslaerne (som udgør sådan ca. 90% af alle elbiler her i landet), hvor folk der har råd til at købe en bil i 600.000 kr klassen var så heldige at de kunne erhverve sig en luksusbil for under halvdelen af hvad en tilsvarende BMW koster.

Men det er jo nemt at pudse glorien når man har en guldske i munden.

  • 3
  • 13

Måske vi lige skal rense det regnestykke for alle Teslaerne (som udgør sådan ca. 90% af alle elbiler her i landet), hvor folk der har råd til at købe en bil i 600.000 kr klassen var så heldige at de kunne erhverve sig en luksusbil for under halvdelen af hvad en tilsvarende BMW koster.

Men det er jo nemt at pudse glorien når man har en guldske i munden.

Du behøver da ikke at rense noget regnestykke, og i min optik falder en BMW til 600kkr også ind i kategorien luksusbil.

At de velhavende har flere muligheder end de fattige er vist en gammel nyhed og det er nu engang sådan at rigtig meget teknologisk udvikling i begyndelsen drives frem af dem der har økonomisk overskud. Hvis der som her er en sammenfaldende interesse mellem bilkøbere og samfundets målsætning om at mindske forureningen kan man en overgang opleve at der sælges uforholdsmæssigt mange store elbiler.
Der er mange der motiveres af at kunne pudse deres glorie uanset hvad de har i munden ;-)

Som jeg også skriver bliver det nok ikke op til den enkelte i fremtiden at beslutte om de vil forurene eller ej.

  • 5
  • 1

For mig er det totalt ligegyldigt hvilket brændstof bilen bruger sålænge den kan løse de opgaver jeg har brug for den til.

Mig mig mig. Er det ikke sværere at forklare børn, børnebørn og resten af vores arvtagere, at vi ikke ville deltage i den nødvendige omstilling, fordi dette og hint ikke lige passer til vores behov?
Ja, elbiler er stadig lidt dyre, men det går hurtigt den rigtige vej, og ja det er lidt anderledes (og oftest en del federe) at køre elbil, så livet er stadig godt.

Et andet alternativt er at bytte med nabo'en :)

Det er SÅ nemt, at spørge nogen med krog, om de vil bytte for en dag eller to. De står nærmest i kø ;o)

  • 10
  • 2

For mig er det totalt ligegyldigt hvilket brændstof bilen bruger sålænge den kan løse de opgaver jeg har brug for den til.


Du er næppe ene med den holdning. Netop derfor komme vi ikke udenom en betragteligt forøget afgift på fossile kulbrinter. Flere gange det niveau, som Enhedslisten har foreslået.
Provenuet kan så føres tilbage så afgiften ikke vender den tunge ned. Det kan ske ved at en grøn check eller ved at reducer elafgifterne.

  • 7
  • 2

Mig mig mig. Er det ikke sværere at forklare børn, børnebørn .....

Det er så nemt det der argument,-100% emotionelt og det sælger...
Lad mig gøre det lidt sværere.
Hvilke børn og børnebørn snakker vi om?
Dine eller dem alle sammen?
Er du reelt villig til at skære din levestandard markant ned, og overføre resourserne til "alle børnene og børnebørnene"... også dem i Afrika, Rumænien eller på Lolland ?? *)

*) Danmarks fattigste kommune efter udligning.

  • 4
  • 2

Ja men hvis vi skal tage den videre, så er konklusionen at hvis du ikke kan finde en ny elbil, der falder i din smag, så bør du i det mindste undlade at købe ny fossil og i stedet købe brugt.

Jamen den snupper jeg. Dels er udbudet af elbiler præget af høje priser, og dels er der sandelig langt mellem snapsene rent designmæssigt. Hvis det skal være billigere end Tesla, så er de som regel "fodformede" og fremhæves på "de fodformedes" værdier. Eksempelvis minder Hyundai elKona temmelig meget om en Citroën Cactus, https://www.citroen.dk/modeller/personbile...
og selvom jeg er gammel Citroën klubmedlem, så synes jeg at den er tudegrim.

Jeg vil undlade at købe en nagelneu bil, medmindre jeg får de "rigtige 7 tal" på en god uge :-) Jeg er nemlig ikke i stand til at nyde et øjeblik så intens, at det står mål med værdifaldet når man kører over forhandlerens kantsten!
Har aldrig købt en ny bil, og kører endda glad videre i min nuværende velholdte model, som blev produceret den 21. april 1999.

  • 3
  • 1

Når elbiler får løst de vanskeligheder der er med at anvende anderledes maskiner for alle så løses tingene nok hen af vejen.
Det gælder fabrikanter, brugere og reparatører.
Elbilen er for tiden for dyr og batteriets pris kendes ikke . Den er vinterkold eller har vinterbegrænset køredistance. Denne kan være og er tilstrækkelig for de fleste i dagligdagen.
Hybriderne er stadig lidt for dyre men nærmer sig med hensyn til distancer og køreegenskaber.

Men producenterne har et rigtigt problem, holdbarheden, for en elbil har ikke en udstødning, en katalysator, vandpumpe, køler. men en elmotor der er ret pålidelig......eller.....er den det, for bilfabrikanterne vil jo gerne beholde bilerne i et cirkulært forbrugs mønster og det kan være svært , hvis motoren er lige så holdbare som på min Deckel fræsemaskine er model 1944 eller min drejebænksmotor fra 1980 eller min Nilfisk støvsuger .

Så det bliver spændende at se hvad der kommer til at begrænse deres drivliners levetid.

  • 4
  • 6

Så det bliver spændende at se hvad der kommer til at begrænse deres drivliners levetid.

Der findes sikkert andre smarte metoder - som f.eks. at sætte en overdimensioneret iPad midt i det hele, til at stå for al betjening af bilen.

Den skal nok dø efter 5-8 år, og så vil det nok koste spidsen af en jetjager at skifte den ud - og før den autoriserede udskiftning er foretaget, er bilen stendød.

Du skal se, kreativiteten skal nok finde en udvej.

  • 5
  • 4

De der bliver spændende det er hvilke elementer der giver forældelse.......fordi de ikke kan skaffes fordi "de er gået ud af produktion".
Du har ganske ret med hensyn til franske biler. Det er de sjoveste ting der forårsager fejl. Det er sjældent selve motoren, fejlene er ofte også model specifikke så man kan ikke generalisere. Men venste forlygte på Peugeoter er ofte ude af funktion og er der en sjov detalje på modelforskelle som jeg netop om denne tilstand. På Citroen Berlingo(2) er der ingen problemer med at udskifte pæren, men på søstermodellen Peugeot Partner kræver det en mekaniker, der har prøvet det adskillige gange før og har lært at takle omvejen. Fjern batteri og sikringskasse og et par andre småting:)

  • 1
  • 2

Det er sjældent selve motoren, fejlene er ofte også model specifikke så man kan ikke generalisere

- netop! En bekendt af mig købte for et par år siden en lidt bedaget Renault, som var i god stand og ikke havde kørt mange km.
Pludselig lyste en advarselslampe (airbag, tror jeg nok?), og bilen kan åbenbart ikke 'synsgodkendes' med fejlen - som kun kan afhjælpes ved at udskifte en 'kontrolboks', der koster omkring fem tusind kroner! :)

  • 1
  • 0

Er der nogen der har hørt/læst nogle forklaringer fra producenterne på de manglende træk? Er det bare fordi det er en dansk ting, og resten af verden er ligeglade?

Det er meget begrænset hvor stor efterspørgsel der er på træk, mest i norden og holland, og de kan sælge langt flere end de kan producere, så

Men det er også (igen) dansk enegang.

I tyskland er der en producent af træk til bla up/citigo/mii og smart modellerne - der med TÜV godkendelse und alles kan anvendes i tyskland og det meste af verden men ikke længere i Danmark.

Her har vi efter en kort årrække med dispensationsmulighed ikke længere mulighed for at træk på biler hvor producenten ikke selv tillader det.

Jeg har haft en smart fortwo 451 med træk til 450kg og nu en citigo der må trække 750kg. Det rækker både til haveaffald og en tur i Ikea efter tunge spånplade møbler.

Trækket erstatter den bagerste tværbjælke/kofanger på karosseriet.

Men med den strenge danske tolkning af reglerne vil det heller ikke være muligt for en træk producent at få dispensation til en populær elbil.

https://www.misterdotcom.de/search?sSearch...

De laver også træk til bla Tesla S og 3, men de kan pt ikke godkendes i Danmark

Med lidt opblødning af lovgivningen så en tysk TÜV fra træk producenten igen tillades vil de sikkert også finde et marked for træk på nye elbiler selvom el-bils producenterne ikke selv ser markedet ....

  • 3
  • 0

som kun kan afhjælpes ved at udskifte en 'kontrolboks', der koster omkring fem tusind kroner! :)

Præcis. Som "koster" 5000 kr.
Mere præcist er at den sælges som reservedel for 5000 kr. Når Renault køber den for at putte den i bilen koster den højst 500 kr. Der er en fuldstændig ublu fortjeneste på reservedele. EU burde stille krav om at alle reservedel skal kunne købes til bilproducentens indkøbspris.

En typisk elmotorer til en elbil koster omkring 5.000 kr for bilproducenten. Men skal du købe den som reservedel koster den 40.000 kr.

Det kunne passende forbydes, så producenterne absolut intet incitament har til at tjene på reservedelssalg.

  • 3
  • 3

I den trykte version af Motor, er der i denne måned interwiev med 4 elbilejere. Alle 4 er rigtig positive :)

Mvh Bjørn

  • 3
  • 0

om f.eks. at sætte en overdimensioneret iPad midt i det hele, til at stå for al betjening af bilen.

Sjovt som man ikke engang behøver at skrive Tesla ;) Selv om alle talte mod ideen med (touch)skærme i begyndelsen, så kommer næsten alle nyere biler nu med dem. Tesla har kun en eller to. Audi og Jaguar har allerede overhalet med tre skærme - og endda fem i Audien med kamerabaserede bakspejle.

Den skal nok dø efter 5-8 år, og så vil det nok koste spidsen af en jetjager at skifte den ud - og før den autoriserede udskiftning er foretaget, er bilen stendød.

En uheldig anvendelse af for hyppig logning i tidligere versioner af Teslas software har slidt en Flash Memory chip i centerskærmen op. Chippen kan faktisk godt skiftes (http://teslaservicemanual.com/2019/01/18/r...), men Tesla har oftest skiftet hele skærmen. Nogle har været helidige at få 4G istedet for 3G ifm udskiftningen. Og de seneste har også fået den nye og fire gange hurtigere CPU. Min har lige rundet fem år, og selv om det ville være ærgerligt at skulle punge ud med 15-20.000kr for en ny, så fortjener bilen og dens stadig bedre software måske en ny og hurtigere computer i ny og næ - ligesom laptoppen på skrivebordet? Og nej, bilen er bestemt ikke stendød, men kan godt køres omend man mangler en masse funktionalitet, som normalt findes på touchskærmen...

  • 6
  • 1

https://www.youtube.com/watch?v=Q3RCdrh666w

Om 10 år kan der hældes meget mere energi ned i den batteri kasse til en meget billigere pris. Jeg syntes det ser meget hyggeligere ud end at pille et topstykke af en bil. Der vil med 100% garanti også være nogen der laver den om til plugin hybrid og bilen vil kunne køre meget længere på el.

Ps: det er iøvrigt en SUPER repair vejledning han har lavet.

  • 2
  • 0

nogen laver den om til plugin hybrid

Det ville være genalt, men er det lovligt i DK at lægge et større batteri i en Hybrid og gøre de opladeligt, så bilen bliver en ladehybrid? Det behøver ikke at blive meget tungere. Toyota brugte 1,6kWh NiMH batterier i Prius, mens en nyere Prius Prime ladehybrid har 8,8kWh Li-ion batteri. Men det overstiger den simple 1:1 udskiftning i videoen mange gange at installere et batteri med anden kemi, som kræver en anden BMS og oplader...

  • 3
  • 0

<ot>

Jeg syntes det ser meget hyggeligere ud end at pille et topstykke af en bil.


Ohhhh. Du bragte lige minder frem, der ligger 40 år tilbage. Gennemrenovering af en Puch Maxi 2, tuning af samme, hacking af udstødning. Alle de timer jeg tilbragte med knallerter :) Duften/stanken af en totakter mmmmmmmm

(btw, så scorede jeg konen, da hun var med inde i vores svinestald. Det sendte hende lige tilbage til hendes elskede farmor og farfar)
</ot>
Mvh Bjørn

  • 1
  • 0

Den skal nok dø efter 5-8 år

Er det din erfaring med computerskærme? Jeg husker ikke at have kasseret en skærm fordi den ikke fungerer mere. Men massere fordi opløsningen ikke længere er tidssvarende.

I øvrigt skal folk nok regne ud hvordan man skifter en simpel komponent som en skærm.

Både privat og på arbejde dør skærme regelmæssigt (og andet elektronik). De 5 til 8 år passer nok meget godt med at kondensatorer tører ud og elektronikken derfor i praksis er død (for dyrt at reprarere på)

Men en ting mere i bil elektronik er komponent beskyttelsen. Men kan ikke bare skifte f.eks et speedometer eller en elektronik boks uden at have at skulle ind og rode i eletronikkens opsætning og også ofte omgå den komponent beskyttelse der er på tingene.

Det er der så specialister der har gjort til en levevej med eftermontering og reperation af sligt. Men bare fordi man kan samle en pc er der lidt til at "lige" at skifte noget i en moderne bil

  • 2
  • 1

De 5 til 8 år passer nok meget godt med at kondensatorer tører ud og elektronikken derfor i praksis er død (for dyrt at reprarere på)

Renault Scenic er berygtet for at hele instrumentdisplayet går i sort, det vil Renault have over 10.000kr for at udskifte. (Groft optrækkeri)
En sikring og en transistor (SMD) til en 50'er for 10stk af hver og 2 timers arbejde, så var den fixet.

Værre er det når værkstederne ikke kan læse fejlene direkte ud, flere bilejere må stå model til værkstedsregninger der tårner sig op, efterhånden som tændspoler, og diverse følere skiftes blindt.
Jeg fandt en fejl på forreste lambdasonde, der i forbindelse med belægninger i luftspjældet , gav periodevis "kængurukørsel". Værkstedet havde efter en del udskiftninger kastet håndklædet i ringen, da en tilsvarende bil havde kostet over 30.000-, inden et mærkeværksted mente de havde fundet? en fejl.
( På denne bil var lambdasonden inden for tolerancer, men svingede i signalet, så den fejl kunne ikke udlæses direkte)

Der er utallige eksempler, og ikke kun elektronik, et af de værste jeg kender til, er over 200.000kr i regninger i alt på en stor BMW, inden værkstedet fandt en revne i topstykket der kun lækkede ved høj temperatur. ( Firmabil heldigvis, men lille firma, garantien lige udløbet, og ingen kulance )
Så skifter/reparerer jeg hellere en skærm, til hver en tid.

  • 0
  • 0