motorbloggen

Nej, Toyota er ikke “Danmarks mest elektrificerede bilmærke”

Jeg må indrømme, at jeg har bidt mig lidt fast i den måde Toyota præsenterer deres grønne meritter på. Senest er der kommet en pressemeddelelse, hvor overskriften er:

“Her er Danmarks mest elektrificerede bilmærke“

Toyota fremhæver, at de er det bilmærke i Danmark, der solgte flest elektrificerede biler i 2021 med i alt 9.941 personbiler, svarende til godt 13 procent af markedet.

Heri indgår hybridbiler, plug-in hybrider, elbiler og brintbiler. Lad gå med de tre sidste, men hybridbiler er ikke “elektrificerede” biler. Det rene benzinbiler.

Det er helt på sin plads at anerkende Toyota for udrulningen af brændstofeffektive hybridbiler lang tid før alle andre. Det er også helt i orden, at Toyota prioritere små batteripakker i mange hybridbiler frem for store batteripakker i få elbiler.

Men det er ikke i orden, når Toyota kalder sig for ”Den største spiller på markedet for elektrificerede personbiler i Danmark i 2021”.

For hvis man kigger på Toyotas hjemmeside, så er der kun én elbil til salg og det er kassevognen Proace Electric. Dertil komme to pluginhybrider - Prius og RAV4 - og brintbilen Mirai, der med lidt god vilje kan kaldes for elektrisk, hvis brinten vel at mærke kommer fra elektrolysebrint.

Resten af de såkaldte elektrificerede biler er altså gammeldags hybridbiler.

Toyota bliver ved med at lægge sig op af en historie om elbiler, når de rent sprogligt forsøger at få os til at tro, at bilerne er elektriske.

For eksempel ved at skrive at: “Yaris Hybrid lader nemlig selv under kørslen primært ved at opsamle bremseenergi, som så kan bruges til fremdrift af bilen enten udelukkende på el med slukket benzinmotor eller på en kombination af benzin og el.”

I en mail, hvoraf I kan læse hovedparten nederst i denne blog, skriver pressechef Anders Tystrup, at “Vores argument for at holde fast i at kalde en fuld hybridbil for en elektrificeret bil er […] at den har mulighed for fremdrift på el.

Så hvis hvis Toyota nu brugt trykluft i stedet for et batteri til at opsamle bremseenergien, skulle det så hedde luft-biler og at Toyota kørte på luftkraft? Hvis det var en elastik, som blev spændt, så kunne det hedde "Danmarks mest elastiske bilmærke" og at Toyota kørte på elastikkraft?

Måske er der alligevel håb. Efter i mange år, at have satset på brint, kom det i efteråret frem, at man inden 2030 vil sende 30 rent elektrisk emodeller ud på markedet og at Lexus skal være et rent elektrisk mærke i 2035. I alt vil Toyota investere 232 mia. kr. i udvikling af batteriteknologi og elbiler frem mod 2030. Samtidig investerer man et identisk beløb i udvikling af brintteknologi og hybridteknologi.

Motorbloggen har ved flere lejligheder taget emnet op med Toyotas presseafdeling og herunder er et udpluk af det svar vi fik fra pressechef Anders Tystrup, på ovenstående kritik:

Hos Toyota definerer vi en elektrificeret bil som en bil, der har mulighed for elektrificeret fremdrift – uanset om det er en elbil, der har ladet strøm produceret af 100% vedvarende energi i Norge, eller en elbil, der har ladet strøm produceret af kulkraftværker i Polen, eller en fuld hybridbil, der er blevet tanket med benzin, og som opsamler bremseenergien under kørslen og benytter den til fremdrift senere.

Det er ikke korrekt, at Toyota forsøger at få folk til at tro, at fuld hybridbiler er elektriske biler. Faktisk gør vi meget ud af at oplyse, hvordan en elbil, plug-in hybridbil, brintbil og fuld hybridbil fungerer. Men det er korrekt, at Toyota beskriver, at en fuld hybridbil er i stand til at køre på el med slukket benzinmotor i større eller mindre grad af tiden alt efter hastighed og kørestil.

Vores argument for at holde fast i at kalde en fuld hybridbil for en elektrificeret bil er beskrevet i det ovenstående – nemlig at den har mulighed for fremdrift på el.

Toyota har i øvrigt ikke kun satset på brint og hybrid i mange år. Toyota har investeret massivt i en bred vifte af forskellige teknologier i flere årtier med ét hovedmål: At reducere CO2 på mest optimal vis. Vi har allerede i nullerne forsøgt at sende elbiler på markedet, men da teknologien ikke har været moden nok og meget dyr, infrastrukturen ikke været udbygget, og markedet i det hele taget ikke været klar til eller har efterspurgt et stort rykind af elbiler, så har Toyota prioriteret ressourcerne i de teknologier, som markederne rent faktisk efterspørger. Igen med hovedmålet som ledestjerne: At reducere CO2 på mest optimal vis her og nu. I takt med at batteriteknologierne er blevet mere modne og økonomisk mere tilgængelige, at infrastrukturen gradvist udbygges, og at efterspørgsel på elbiler stiger, investerer Toyota selvfølgelig også endnu flere ressourcer i denne teknologi, så vi kan få reduceret CO2 endnu hurtigere. 17 nye elbiler frem mod 2025 og 30 nye elbiler frem mod 2030 taler sit tydelige sprog.

*Det intensiverede fokus på udviklingen af elbiler hos Toyota ændrer dog ikke ved, at vi fortsat mener, at den grønne omstilling i transportsektoren sikres på mest optimal vis gennem et samspil af flere teknologier og ikke kun én bestemt. *

Journalist og ingeniør. Har skrevet om teknologi og produktion siden 2001 og tidligere arbejdet med planlægning i energisektoren. Har især fokus på Industri 4.0, robotter, 3D-print, transportmidler, energisystemer og anden ny teknologi.
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Så hvis hvis Toyota nu brugt trykluft i stedet for et batteri til at opsamle bremseenergien, skulle det så hedde luft-biler og at Toyota kørte på luftkraft? Hvis det var en elastik, som blev spændt, så kunne det hedde "Danmarks mest elastiske bilmærke" og at Toyota kørte på elastikkraft?

:) Tak for den Bjørn! Jeg vil gå så langt som at hævde at Toyota kører på varm luft.... De er helt utroligt pressede hos Toyota. Gruppen af kunder i DK der teoretisk kunne overveje at købe en fabriksny Toyota må være under 50% af befolkningen her i starten af 2022? De har jo ingenting på hylderne som man gidder at eje. Ok måske hvis man fik det næsten foræret - men købe til fuld pris. Nope. Deres eneste håb er at få hægtet et Toyota skilt på noget kinesisk produceret EV. Se her hvad "The electric Viking" mener om Toyotas fremtid. Giv ham lige en chance før i dør at grin. Han er meget seriøs. https://www.youtube.com/watch?v=VjkfpI9nGIA

  • 59
  • 2

En Hybrid bil er vel lige så elektrisk som en BMW i3 REX!

BME i3 REX er en plug-in hybrid, der kan lades i en stikkontakt, men hvor batteriet suppleres med benzin, når batteriet er kørt tomt.

Toyotas patetiske 'selvopladende hybrider' oplades udelukkende med benzin - de kommer aldrig til at køre én kilometer på vindmøllestrøm i hele deres levetid.

For min skyld kan Toyota dø en stille død, men jeg er virkeligt forarget over deres konstante kampagne mod elbiler med deres reklamer for 'selvopladelige hybrider' og 'elektrificerede biler' med stikpiller til dem der skal oplade deres biler og ifølge Toyota dermed går glip af det sjove i livet.

Nå - jeg fik da luft :-)

  • 68
  • 2

Godt gået!

af første henvisning fremgår:

For at underbygge Toyotas ændringen vil ledelsen offentliggøre en rapport inden udgangen af året, hvor den gennemgår selskabets direkte og indirekte lobby-arbejde op mod Paris-aftalens målsætninger. Og på baggrund af den vil ledelsen melde ud, hvad den vil gøre ved eventuelle afvigelser

Året (2021) er siden udrunden...ved nogen, om den nævnte rapport er offentliggjort? ;)

  • 7
  • 1

Norge har sat en stopper for Toyotas vildledende markedsføring: https://insideevs.com/news/401708/tesla-ri...

Mon vi kommer til at se Toyota reklamere for deres kommende selopladende elbiler?

En elbil har jo større batteri og kan regerere kraftigere og i længere tid end pjat-hybrider, så de må være endnu bedre til selvopladning ....

  • 37
  • 2

Det kan du læse om her: https://www.theverge.com/2021/7/26/2259423...

og https://akademikerpension.dk/nyheder/akade...

Okay - jeg har så bare ikke været forbi disse hjemmesider.

og Anders Petersen; [quote id=1050839] For min skyld kan Toyota dø en stille død, . . . (/quote]

Så Anders Petersen vil nok ikke købe en Toyota. Fint nok - men deres stille død har nok lange udsigter, ligesom VW ofte også er prügelknabe her og spås samme skæbne. Må man stille minde om at vi taler om verdens største bilfabrikanter.

  • 9
  • 26

Toyotas patetiske 'selvopladende hybrider' oplades udelukkende med benzin - de kommer aldrig til at køre én kilometer på vindmøllestrøm i hele deres levetid.

Såfremt PtX bliver en ting, vil det da være en teoretisk mulighed. Det bliver så et kapløb mellem teknologiens udvikling versus Toyotas holdbarhed.

  • 4
  • 7

Personligt synes jeg, at man falder for på Toyotas spin ved overhovedet at acceptere deres term "fuld hybrid". Der er i bedste fald tale om "mild hybrid". Plugins, som giver mulighed for rent faktisk at lade på bilens el-del vil IMHO kvalificere bedre til "FULD" hybrid. Toyotas modeller burde hedde "fossil hybrider". Een ting er Toyotas patetiske spin, men Bjørn burde ikke videregive nogetsomhelst, hvor Toyota skriver "fuld hybrid" og mener en benzin-bil, som ikke kan lades. Kald nu en spade for en spade. Det er ikke OK, at en producent selv definerer positive termer for deres fossil-biler.

  • 28
  • 2

Såfremt PtX bliver en ting, vil det da være en teoretisk mulighed. Det bliver så et kapløb mellem teknologiens udvikling versus Toyotas holdbarhed.

Med et energitab på op mod 90% i den drivlinje fra vindmølle til wheel on road bliver prisen pr kørt km særdeles høj. Hvis Toyota tror de kan finde nok købere med de driftsomkostninger så for må de for min skyld gerne forsøge.

Det de ikke må er vildlede kunderne med postulater som "mest elektrificerede", når de blandt de ti mest solgt hybrid biler (PHEV'er) kun har 1 (én) Toyota som nr. 3. Blandt de ti mest solgte elbiler er der ingen Toyota.

  • 18
  • 2

Toyotas patetiske 'selvopladende hybrider' oplades udelukkende med benzin - de kommer aldrig til at køre én kilometer på vindmøllestrøm i hele deres levetid.

Har Toyota da påstået det?

BTW - en hybrid er " noget der i udseende, struktur eller funktion rummer forskelligartede elementer; blanding af to eller flere størrelser fx en genstand, ordning eller institution " ifølge Den Danske Ordbog 1.a - her fremdriftsmidler bestående af en benzinmotor og en elmotor.

  • 4
  • 16

BTW - en hybrid er " noget der i udseende, struktur eller funktion rummer forskelligartede elementer; blanding af to eller flere størrelser fx en genstand, ordning eller institution " ifølge Den Danske Ordbog 1.a - her fremdriftsmidler bestående af en benzinmotor og en elmotor.

Hvis vi er ude i den slags sproglige excesser så er der jo også et problem for Toyota med at kalde deres biler de "mest elektrificerede".

Med overnstående målestok er alle biler elektrificerede, idet alle biler indeholder noget der er elektrisk drevet - om ikke andet så et par vinduesviskere. Så kan Toyota heller ikke være de mest elektrificerede bilmærke, da de ikke er mere elektrificerede end alle andre bilmærker.

  • 14
  • 2

Hvis jeg lige må starte med et godt ord for Toyota, så har de med deres CVT-E løsning øget brændstofeffektiviteten 30%+, og for så lille en ekstra pris, at man hurtigt kan tjene det hjem i sparet brændstof.

Det er et godt kompromis hvis man ikke har råd til en PHEV, og skal bruge mere rækkevidde end en EV.

Men vi kan gøre det bedre. CVT-E har kun 1,4 kWh batteri. Findes der nogen som har modificeret det; monteret et større batteri og ladestik?

  • 7
  • 21

Hvis jeg lige må starte med et godt ord for Toyota, så har de med deres CVT-E løsning øget brændstofeffektiviteten 30%+, og for så lille en ekstra pris, at man hurtigt kan tjene det hjem i sparet brændstof.

Det er et godt kompromis hvis man ikke har råd til en PHEV, og skal bruge mere rækkevidde end en EV

Når opgaven er at vi skal stoppe med at brænde fossiler, kan man spørge sig selv om det giver mening, at købe endnu en Toyota (eller anden fabrikat) bil med eller uden en eller anden form for hybrid, men som altid har en fossilmotor. Denne fossilmotor vil fortsætte med at brænde fossiler i ca 15 år frem i tiden - en helt uønsket egenskab.

Løsningen af opgaven må være at stoppe med at købe nye biler der har fossilmotor - uanset hvor meget den er bedre end gårdsdagens tilsvarende bil med fossilmotor/hybrid/??.

Hvis ens eksisterende bil med fossilmotor ikke kan løse en ønskede opgave, og man ikke kan finde en elbil der kan, må øsningen på opgaven være at købe brugt bil med fossilmotor.

Løsningen af opgaven kan umuligt blive at købe en ny bil med fossilmotor (uanset hvor meget den er hybridiseret eller på anden måde greenwashed). I så fald er opgaven ikke løst.

  • 23
  • 7

ja, hvis det altså er 'opgaven'?

Kun de allermest klimasenile har ikke set det i øjnene endnu - - -

Og det du kalder klimakirken er noget så fundamentalt som videnskab. Eneste religiøse bevægelser i den "debat" er jer, der bekender jer til det uvidenskabelige sludder, I graver frem fra jeres klimasenilboble 🤣🤣🤣

Whack!

  • 28
  • 6

ja, hvis det altså er 'opgaven'?

Så vidt jeg ved (og som den opmærksomme læser har observeret) står der "når" og ikke "hvis".

Opgaver kan have mange begrundelser, nogle religiøse andre ikke. I det aktuelle tilfælde er opgaven stillet, så der er ikke noget "hvis". Der er alene et "når" tilbage.

  • 18
  • 4

Når opgaven er . . . . . .

Hvem har defineret denne opgave?

Det er IMO glimrende at du og andre ser det som en opgave for den enkeltes samvittighed. Jeg betragter det som en hensigtserklæring.

I jagten på at nedsætte vores CO2 udledning får vi stillet flere og flere løsninger til rådighed, i dette tilfælde forskellige eldrevne men stadig benzindrevne biler. Så må den enkelte køber gøre op med sig selv (som i det frie valg) hvilken model der passer ham/hende bedst og købe sådan en. Den enkelte bilejer kan efterfølgende lægge hovedet på hovedpuden og falde i søvn med god samvittighed. At pege fingre af hinanden er ikke pænt.

  • 3
  • 20

Hvis ens eksisterende bil med fossilmotor ikke kan løse en ønskede opgave, og man ikke kan finde en elbil der kan, må øsningen på opgaven være at købe brugt bil med fossilmotor.

Det giver vel det samme om jeg kører 10 år i en brugt vogn med 12 km/l eller 20 år i en ny vogn med 24 km/l. Ellers forudsættter du at den brugte jeg køber bliver erstattet af en elbil, hvilket der stadig kun er en begrænset chance for.

Husk også at snydehybrider har elmotor og batterier integreret, så der er en rigtig god chance for at man inden for de 20 år kan montere et ordentligt batteri og et ladestik.

  • 2
  • 12

Løsningen af opgaven må være at stoppe med at købe nye biler der har fossilmotor - uanset hvor meget den er bedre end gårdsdagens tilsvarende bil med fossilmotor/hybrid/??.

Hvis ens eksisterende bil med fossilmotor ikke kan løse en ønskede opgave, og man ikke kan finde en elbil der kan, må øsningen på opgaven være at købe brugt bil med fossilmotor.

Løsningen af opgaven kan umuligt blive at købe en ny bil med fossilmotor (uanset hvor meget den er hybridiseret eller på anden måde greenwashed). I så fald er opgaven ikke løst.

Men der er lovgiverne tilsyneladende ikke enige med dig, det er trods alt stadig tilladt at købe nye biler drevet af fossile brændsler, og da lovgiverne i denne del af verden vælges af folket må man formode at der ikke er en bred folkelig opbakning til din model som indebærer at stoppe salget af nye biler drevet af fossile brændsler øjeblikkeligt.

Dette er sagt til trods for at min næste bil uden tvivl skal være en elbil og at jeg anbefaler elbiler så vidt muligt til venner og bekendte, såfremt den er forenelig med deres levevis.

Men så længe forbuddet mod nye biler drevet af fossile brændsler ikke er trådt i kraft vil det altid være et personligt valg om ens næste bil skal være en elbil, eller en brugt eller ny bil drevet af fossile brændsler.

  • 5
  • 4

»De stigende temperaturer er ved at ødelægge vores jordklode,« sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale. Men det passer jo ikke. De stigende temperaturer vil gøre skade, men at påstå, at de vil ødelægge Jorden, er falsk dommedagsretorik...

Jeg er helt enig - at de stigende temperaturer ikke er ved at ødelægge vore jordklode.

Jordkloden skal nok klare sig. Det der bliver ødelagt er menneskes muligheder for at leve på kloden. Vi er desværre ikke videre adaptive og meget mangfoldige.

Det betyder at vi er en af de arter der i antal vil blive mest påvirkede af de forandringer de kommende 100 års forandringer i klimaet vil have. Det "spændende" bliver om det om 100 år overhovedet bliver muligt at skabe et fornuftigt livsgrundlag fx. i det geografiske område der i dag udgør Danmark.

Uanset hvad skal kloden nok bestå - bare i en forandret tilstand og med nogle nye biologiske arter som de dominerende.

  • 7
  • 5

Ingen selvstændigt tænkende, teknisk funderede mennesker kan tage det site alvorligt - - -

dét tror jeg ikke, du har helt ret i!: 'Nytårsbudskabet':

https://klimarealisme.dk/2022/01/02/vi-hol...

blev fx.læst af næsten 600 - sikkert flere end antal læsere af mange 'opslag' her!? Efter kommentarerne at dømme er de som helhed heller ikke de rene ignoranter.

Bemærk iøvrigt kommentar #1:

Et demokratis mest afgørende karakteristika er, at man lytter til sin modstander

  • vi...ise ord! :)
  • 2
  • 14

Bemærk iøvrigt kommentar #1:

Et demokratis mest afgørende karakteristika er, at man lytter til sin modstander

vi...ise ord! :)  

Det er korrekt, men en anden afgørende karakteristika ved et demokrati er også at det bygger på en oplyst befolkning og oplyste beslutningstagere.

Det betyder igen at det er vigtigt at lytte til de specialister (videnskabsfolk) der rent faktisk har opbygget viden om det som de udtaler sig om. I det aktuelle tilfælde er det derfor vigtigt at lytte til disse videnskabsfolk. Hvad angår AGW er der blandt de videnskabsfolk der forsker i området ikke tvivl om årsag til AGW og dets effekter. Jeg kan tilføje at de første forudsigelser helt tilbage fra 1970erne har vist sig at holde stik.

Hvis et demokrati ikke forstår at benytte denne viden til at gennemføre de nødvendige beslutninger om handling, afvikler demokratiet sig selv.

  • 17
  • 3

Hvad angår AGW er der blandt de videnskabsfolk der forsker i området ikke tvivl om årsag til AGW og dets effekter. Jeg kan tilføje at de første forudsigelser helt tilbage fra 1970erne har vist sig at holde stik.

Ja, for ligesom at sætte HHH's absurde bemærkninger om demokrati på spidsen: Man kan ikke lave en folkeafstemning om, hvorvidt jorden er (næsten) kugleformet eller flad - eller om der er AGW eller ej. Det yderste demokratiet kan strækkes til, er en debat om, hvorvidt vi skal skide højt og flot på vore efterkommere - og her har de senile meldt klart ud - omend nogle få stadig forsøger at pakke det i noget kontrafaktuelt sludder.

  • 11
  • 7

Jeg kan tilføje at de første forudsigelser helt tilbage fra 1970erne har vist sig at holde stik

ahem...:

we are all living with the consequences of climate modelers stubbornly using generation after generation of models that exhibit too much surface and tropospheric warming, in addition to running grossly exaggerated forcing scenarios (e.g. RCP8.5). Back in 2005 in the first report of the then-new US Climate Change Science Program, Karl et al. pointed to the exaggerated warming in the tropical troposphere as a “potentially serious inconsistency.” But rather than fixing it since then, modelers have made it worse...

https://judithcurry.com/2020/08/25/new-con...

  • 1
  • 17

ahem...:

we are all living with the consequences of climate modelers stubbornly using generation after generation of models that exhibit too much surface and tropospheric warming, in addition to running grossly exaggerated forcing scenarios (e.g. RCP8.5). Back in 2005 in the first report of the then-new US Climate Change Science Program, Karl et al. pointed to the exaggerated warming in the tropical troposphere as a “potentially serious inconsistency.” But rather than fixing it since then, modelers have made it worse...  

https://judithcurry.com/2020/08/25/new-con...

Ikke alle i befolkningen er fagligt uddanet til at fx. lave statiske beregninger som ingeniører er - det er et specialist arbejde. Også dette arbejde har over de sidste 50 år udviklet sig til at kunne levere beregninger med større og større præcision og til stadig mere specielle scenarier/opgaver/materialer.

Det samme gælder for de fagligt uddannede indenfor atmosfærevidenskab og klima. Det er et specialist arbejde/videnskab/forskning. Og det udvikler sig hele tiden - også siden 1970erne.

Hvis ikke de forskellige videnskabelige grene hele tiden udvikler sig, og stadig bibringer ny viden, vil det være stærk bekymrende. Derfor bliver vi alle (også videnskabsfolk) hver dag klogere.

Og ligesom en skomager ikke sætter spørgsmåltegn ved ingeniørernes beregninger af statik, så bør ingeniører heller ikke sætte spørgsmålstegn ved andre forskningsområders specialisters resultater og viden - på nær hvis de samme ingeniører har forksningsbaseret og fagfællebedømt viden, der bidrager til at udvide den samlede viden på et givent område forskningsområde.

  • 6
  • 4

@HJN: Du har helt ret, det er rigtigt grimt at pege fingre af andre - fx. ved at klistre etiketter på dem ved at udnævne dem til "medlemmer af klimakirken"

Jeg betragter mig selv som lidt i ingenmandsland, eller rettere blandt den store tilskuerskare overfor to småmilitante parter, som smider den ene uartighed efter den anden i debatterne. Kunne man ikke bare hæve niveauet på sproget en kende og stadig have sine pointer? Det man ser er regulært barnligt.

Tomlerne lever også i grøfterne uden informationsværdi, men jeg vil betragte tomlerne herunder indlægget som: up ** ; ja vi burde tale pænere og; **down nej lad os fortsætte med at svine hinanden til, det er derfor vi er her.

  • 4
  • 15

Det kunne være, at bloggen her skulle skifte navn fra "Motorbloggen" til "Elbilsbloggen", for alt der indeholder en forbrændingsmotor, skal tilsyenladende udskamms. I samme ombæring kunne man udskifte logoet fra en Ford Mustang til en Ford Mustang Mach E, for den klassiske Mustang har jo, uha, en benzinmotor....

Jeg forstår ikke kritikken af Toyotas pressemeddelse, for de forklarar jo netop hvad de mener med elektrificerede biler.

Heri indgår hybridbiler, plug-in hybrider, elbiler og brintbiler. Lad gå med de tre sidste, men hybridbiler er ikke “elektrificerede” biler. Det rene benzinbiler.

Jo, hybridbiler er elektrificerede, da en del af drivlinjen netop er elektrisk, og får sin energi fra bremseenergi (der ellers ville blive afsat som varme i bremserne i en ren benzinbil) samt den energi den opsamler, når den ruller ned af bakke.

Toyota bliver ved med at lægge sig op af en historie om elbiler, når de rent sprogligt forsøger at få os til at tro, at bilerne er elektriske.

For eksempel ved at skrive at: “Yaris Hybrid lader nemlig selv under kørslen primært ved at opsamle bremseenergi, som så kan bruges til fremdrift af bilen enten udelukkende på el med slukket benzinmotor eller på en kombination af benzin og el.

Når nu Toyota skriver, at deres biler har en benzinmotor, tænker jeg at de færreste (på nær visse bloggere, måske) at de slæger rene elbiler...

og brintbilen Mirai, der med lidt god vilje kan kaldes for elektrisk, hvis brinten vel at mærke kommer fra elektrolysebrint.

Hvis en Mirai ikke kan kaldes elektriksk, hvis brinten ikke kommer fra elektrolyse, kan en elbil vel heller ikke kaldes elektrisk, hvis strømmen den oplades med, kommer fra kulkraft?- eller der gælder måske andre regler her?

  • 9
  • 23

Det kunne faktisk være, at Motorbloggen skulle ændre navn.

Benzinmotorer er nemlig på vej ud og Motorbloggen beskæftiger sig helst med fremtidens teknologi - ikke fortiden.

Mht. Toyota så holder jeg stadig fast i, at en bil der kan oplade en lille batteri med bremseenergi ikke er elektrificeret - for hvor kommer bremsenergien fra?

Og når den kører ned ad bakke, så har den altså også på et tidspunkt kørt op ad bakke (ellers er der et eller andet galt med tyngdekraften), så den energi der opsamles stammer altså fra benzin - det lagres måske som elektrisk energi, men er blot konverteret energi fra benzin.

Der hvor jeg stejler er når Toyota bruger det til markedsføring. Hvis det ikke var fordi de ville tappe ind i tidens trend, hvorfor så overhovedet skrive sådan en pressemeddelelse?

Hvis de i stedet fortalte, at de solgte Toyotaer i Europa klarer alle miljøkrav til udledning af CO2 fint uden at være elbiler, så ville det være sober markedsføring - men det er ikke det de gør.

  • 33
  • 0

Det kunne være, at bloggen her skulle skifte navn fra "Motorbloggen" til "Elbilsbloggen", for alt der indeholder en forbrændingsmotor, skal tilsyenladende udskamms.

Jeg synes da også at bloggen beskæftiger sig alt for lidt med damptraktorer og gasgeneratorer til automobiler! Er det ikke bloggens fornemste opgave at kigge tilbage på den teknologi, der var?

Hov - forkert medie - sorry!

Jeg smutter tilbage til vintagebiler.dk

  • 8
  • 5

Tomlerne lever også i grøfterne uden informationsværdi, men jeg vil betragte tomlerne herunder indlægget som: up ** ; ja vi burde tale pænere og; **down nej lad os fortsætte med at svine hinanden til, det er derfor vi er her.

Tsk-tsk, er jeg overrasket 🙄

Da jeg trods alt antager at folk kan læse indenad, så kan vi jo læse sort på hvidt og konkludere at der er flertal for at "fortsætte med at svine hinanden til, det er derfor vi er her."

Business as usual.

Btw - jeg anmeldte faktisk mit eget #47-indlæg for at gøre moderator opmærksom på stemningen her.

  • 1
  • 13

Benzinmotorer er nemlig på vej ud

Hvis benzinmotoren er på vej ud, hvorfor lancerer VW, der ellers satser stort på elbiler, nu en helt ny bilmodel, Taigo, der kun fås med benzinmotor? Og Nissan, der også har været en af de første med elbiler, har også lige sendt endnu en ny udagave af deres storsællert Quashqai ud som mild hybrid

Og kigger vi ud ver vores egen næsetip til eksempelvis Afrika eller store dele af Asien, er der ikke noget der tyder på, at man i disse lande får en økonomi eller infrastruktur, der kan understøtte elbiler i den nærmeste fremtid, så vi kommer til at leve med benzinmotorer mange år endnu.

Mht. Toyota så holder jeg stadig fast i, at en bil der kan oplade en lille batteri med bremseenergi ikke er elektrificeret - for hvor kommer bremsenergien fra?

Og når den kører ned ad bakke, så har den altså også på et tidspunkt kørt op ad bakke (ellers er der et eller andet galt med tyngdekraften), så den energi der opsamles stammer altså fra benzin - det lagres måske som elektrisk energi, men er blot konverteret energi fra benzin.

Hvis bremseenergien ikke blev brugt til at oplade batteriet i en hybridbil, ville den gå tabt som varme. Benzinmotoren producerer ikke specifikt energi til at oplade batteriet, til gengæld hjælper hybridsystemet benzinmotoren til at at køre i et mere optimalt arbejdspunkt, og dermed få et lavere brændstofforbrug, ved hjælp af den energi, der ellers ville gå tabt, hvis det havde været en ren benzinbil.

Der hvor jeg stejler er når Toyota bruger det til markedsføring. Hvis det ikke var fordi de ville tappe ind i tidens trend, hvorfor så overhovedet skrive sådan en pressemeddelelse?

Hvis de i stedet fortalte, at de solgte Toyotaer i Europa klarer alle miljøkrav til udledning af CO2 fint uden at være elbiler, så ville det være sober markedsføring - men det er ikke det de gør.

Hvad er der galt i, at Toyota markedsfører deres biler som elektrificerede, for det er jo netop det de er. En hybridbil er ikke en elbil, og den er ikke en ren benzinbil, den er en blanding af de to, deraf navnet hybridbil.

Jeg forstår helt ærligt ikke din kritik af Toyota På mig virker det mere, som da en flok veganere kritiserede Burger King i Florida for at stege deres plantekøderstatningsbøffer på samme grill som bøfferne af rigtigt kød...

  • 3
  • 16

Hvad er der galt i, at Toyota markedsfører deres biler som elektrificerede, for det er jo netop det de er. En hybridbil er ikke en elbil, og den er ikke en ren benzinbil, den er en blanding af de to, deraf navnet hybridbil.

Jeg forestiller mig en tynd kuffert på 20-25 kg, med 5-10 kWh batteri kapacitet, så du kan køre 30-40 km. Den ligger i bagagerummet og er koblet til bilen med et stik. Du kan vælge om bilen skal lade den op, eller kun aflade den. Når du så kommer på arbejde triller du den med ind og lader den op fra en stikkontakt.

  • 1
  • 7

Ligesom der heller er ikke er nogen (andre end Toyota), der kalder deres biler "elektrficerede", når energiforsyningen udelukkende består af flydende brændstof.

Så elbiler er ikke elbiler eller "elektrificerede" hvis den strøm de lades op med er genereret ved hjælp af olie, kul eller naturgas?

Batteriet i hybridbiler lades op med energi, der ellers ville gå tabt i andre biler med forbrændingsmotor. Der bliver ikke brændt en eneste dråbe benzin af udelukkende for at lade batteriet op.

  • 3
  • 15

Batteriet i hybridbiler lades op med energi, der ellers ville gå tabt i andre biler med forbrændingsmotor. Der bliver ikke brændt en eneste dråbe benzin af udelukkende for at lade batteriet op.

Toyotas markedsføring er i mine øjne greenwashing/falske miljøanprisninger?

Når Toyota bruger begrebet elektificerede har det jo ikke noget med genanvendelse af bremseenergi. Det de vil er sprogligt at lægge sig så tæt op ad begrebet elbiler som muligt uden at lave en eneste (ud over varevognen Proace). Det er jo jok fordi Toyota har opdaget at elbiler er ved at være det der efterspørges - og det er jo surt når man ikke rigtigt har et udbud der modsvarer efterspørgslen.

Det der så er galt i denne sammenhæng er at vi i DK har en lovgivning der forbyder miljøanprisninger og falsk markedføring, uden at der er produkterne rent faktisk kan leve op til anprisningerne.

Sidste gang jeg husker var det da VW blev fortalt at de ikke måtte kalde deres dieselbiler "greenline", det blev så til "blueline" i stedet, fordi diesel biler - selv om de bruger mindre brændsel/km - ikke er grønne. Tilsvarende er Toyotas biler ikke elektrificerede mere end andre fossilbiler - som alle indeholder elektriske komponenter og mindst et batteri - som bliver opladt ved hjælp af fossile brændsler - direkte eller indirekte.

Hvis Toyota gerne vil fortælle forbrugerne at de anvender hybrid teknologi i alle deres modeller kan de jo bare skrive det. Tilsvarende hvis de mener at alle deres modeller bruger mindre brændstof pga Toyotas overlegne teknologi - så kan de henvise til WLTP standarden osv.

Det jeg og andre opponerer imod er at Toyota fremfører en falsk mijøanprisning med deres kampagne om at de er det "mest elektrificerede bilmærke".

  • 13
  • 3

Toyotas markedsføring er i mine øjne greenwashing/falske miljøanprisninger?

Når Toyota bruger begrebet elektificerede har det jo ikke noget med genanvendelse af bremseenergi. Det de vil er sprogligt at lægge sig så tæt op ad begrebet elbiler som muligt uden at lave en eneste (ud over varevognen Proace). Det er jo jok fordi Toyota har opdaget at elbiler er ved at være det der efterspørges - og det er jo surt når man ikke rigtigt har et udbud der modsvarer efterspørgslen.

Fra Toyotas pressemeddelse, som Motorbloggen har kommenteret på

Mest populære elektrificerede Toyota-model Toyotas mest populære elektrificerede model var minibilen Toyota Yaris Hybrid, der blev kåret som Årets Bil i Europa 2021, og som ikke skal lades op med ladestik for at kunne køre på el. Yaris Hybrid lader nemlig selv under kørslen primært ved at opsamle bremseenergi, som så kan bruges til fremdrift af bilen enten udelukkende på el med slukket benzinmotor eller på en kombination af benzin og el.

Jeg ved ikke om det kan skrives meget tydeligerere. Toyota gør det i hvertfald her klart hvad de mener med elektrificerede biler, når man snakker Toyota Hybrid.

Med en markedsandel på 20% for elektrificerede biler, ser det ud til at Toyota har et udbud, der modsvarer efterspørgelsen.

  • 2
  • 14

Du misbruger begrebet elektrificerede biler på samme måde som Toyota. Toyota har, for biler med fossilmotor - som alle er elektrificerede, som alle de andre fossilbils producenters - en markedsandel på 8% - se: https://www.bilimp.dk/Nyregistreringe

Toyotas markedsandet af elektriske biler er 0%

Da efterspørgslen på fossilbiler - som alle er elektrificerede - samtidigt over de sidste år er faldende, vil jeg formode at Toyota tænker, "Vi sidder på den gren af træet som kunderne snart har savet over".

Se denne statistik under Personbilsalg i august 2020 vs. august 2021, Fordelt på drivmiddel : https://www.bilimp.dk/nyheder/salg-af-elbi...

Det er vel denne oplevelse af et "Nokia moment", der får Toyota til at benytte falske miljøanprisninger som "elektrificerede".

  • 15
  • 3

Et centralt emne i debatten må være, - hvorfor køber folk de enkelte Toyotamodeller?

Det er er i mine øjne ikke det centrale emne i denne debat. Det centrale emne er at Toyota forsøger at snyde godtroende kunder ved at lave en falsk miljøanprisning af sine produkter.

Det gør Toyota selvfølgeligt fordi de gerne vil "snyde" den mere miljøbeviste del af deres potentielle kunder til at købe en gammeldags fossilbil ( med lidt greenwashing teknologi), i den tro at kunden gør et miljørigtigt valg.

Det store spørgsmål for Toyota er om de ser kunden igen når kunden, efter at have brugt produktet i 1 års tid, opdager, at det slet ikke er miljørigtigt og at afskrivningen af værdien falder som om bilen er kørt ud ov er kanten af en høj klippe. En del købere vil nok føle siog snydt.

  • 17
  • 5

Du misbruger begrebet elektrificerede biler på samme måde som Toyota.

jeg misbruger ikke noget som helst, og det gør Toyota heller ikke. I deres pressemeddelse gør de det helt klart hvad de mener med elektrificerede biler.

Toyota har, for biler med fossilmotor - som alle er elektrificerede

Hvad mener du her?

Da efterspørgslen på fossilbiler - som alle er elektrificerede - samtidigt over de sidste år er faldende, vil jeg formode at Toyota tænker, "Vi sidder på den gren af træet som kunderne snart har savet over".

Har du noget konkret, som kan underbygge denne påstand?

Det er er i mine øjne ikke det centrale emne i denne debat. Det centrale emne er at Toyota forsøger at snyde godtroende kunder ved at lave en falsk miljøanprisning af sine produkter.

Det gør Toyota selvfølgeligt fordi de gerne vil "snyde" den mere miljøbeviste del af deres potentielle kunder til at købe en gammeldags fossilbil ( med lidt greenwashing teknologi), i den tro at kunden gør et miljørigtigt valg.

Den påstand vil ikke holde i retten. Toyota beskriver lige netop hvad de mener med en elektrificeret bil, og intetsteds i deres pressemeddelse skriver de noget som helst om miljø.

Kan du i øvrigt nævne nogen biler, der ikke på den ene eller anden måde påvirker miljøet i negativ retning?

Det store spørgsmål for Toyota er om de ser kunden igen når kunden, efter at have brugt produktet i 1 års tid, opdager, at det slet ikke er miljørigtigt og at afskrivningen af værdien falder som om bilen er kørt ud ov er kanten af en høj klippe. En del købere vil nok føle siog snydt.

Her kunne jeg godt tænke mig, at se, hvad du bygger denne påstand på? Mig bekent, er Toyota, sammen med Kia og Skoda, de bilmærker, som holder prisen bedst.

https://blog.bilbasen.dk/bilens-vaerditab-...

  • 5
  • 14

Toyotas mest populære elektrificerede model var minibilen Toyota Yaris Hybrid, der blev kåret som Årets Bil i Europa 2021, og som ikke skal lades op med ladestik for at kunne køre på el.

@Thomas, hvis du som udenforstående hr og fru Danmark læser dette, tror du så du får en bil der kører på el eller en bil der kører på fossile brændsler?

Hvis du er nødt til at hælde benzin på for at kunne køre, så er bilen en benzinbil og ikke en elbil.

  • 13
  • 1

Har du noget konkret, som kan underbygge denne påstand?

Hvis du går på Danmarks Statistiks side og trækker en statistik over nysalget af biler vil du se, at for perioden 2017 til 2021 falder salget til private af: Benzin biler

  • 80.000 i 2017
  • 58000 i 2020
  • 41.000 i 2021

For diesel biler

  • 25.000 i 2017
  • 16.000 i 2020
  • 5.000 i 2021

For elbiler:

  • under 1000 i 2017
  • 9.000 i 2020
  • 15.000 i 2021

For PHEV'er:

  • under 1000 i 2017
  • 11.000 i 2020
  • 21.000 i 2021

For erhverv er tallene Benzin drevne biler

  • 65.000 i 2017
  • 62000 i 2020
  • 54.000 i 2021

Diesel drevne biler

  • 52.000 i 2017
  • 29.000 i 2020
  • 20.000 i 2021

Jeg tror den trend er tydelig for alle Link: https://www.statistikbanken.dk/10220

Udviklingen er helt parallel i udlandet. Jeg kan ikke lige finde EU statistikken, men hvis du søger vil du sikkert kunne finde den.

Kan du i øvrigt nævne nogen biler, der ikke på den ene eller anden måde påvirker miljøet i negativ retning?

Nej, og det er heller ikke min påstand. Min påstand er at Toyota laver ulovlige og falske miljøanprisninger - ligesom påstanden om "selvopladende hybrider"

  • 15
  • 3

@Thomas, hvis du som udenforstående hr og fru Danmark læser dette, tror du så du får en bil der kører på el eller en bil der kører på fossile brændsler?

Hvis du er nødt til at hælde benzin på for at kunne køre, så er bilen en benzinbil og ikke en elbil.

@Lars Bo

Vi tager den endnu engang for prins Knud

Toyota gør i deres pressemeddelse tydeligt rede for hvad de mener med elektricificerede biler, og hvordan deres hybridbiler virker, nemlig ved en kombination af en benzinmotor og en elmotor, derfor kan det vel ikke komme som en overraskelse for Hr. og Fru. Danmark, at der skal fyldes benzin på en Toyota Hybridbil.

Toyota har på intet tidspunkt påstået, at deres hybridbiler er elbiler.

  • 5
  • 14

Det er altså almindeligt blandt OEMs i bilindustrien at anvende betegnelsen electrificeret bil om mild hybrid, hybrid, lade hybrid og el-bil (BEV/FCEV). Google selv og det bliver tydeligt...

  • 3
  • 2

Det er altså almindeligt blandt OEMs i bilindustrien at anvende betegnelsen electrificeret bil om mild hybrid, hybrid, lade hybrid og el-bil (BEV/FCEV). Google selv og det bliver tydeligt...

Jeg har googlet det og jeg synes bestemt ikke det er tydeligt hvad definitionen er på en elektrificeret bil. Jeg tror dog gerne på at bilindustrien anvender den betegnelse, og så lærte jeg så også noget i dag. Det ændrer dog ikke på at det logisk ikke giver den store mening som verden er i dag.

  • 4
  • 2

Det er er i mine øjne ikke det centrale emne i denne debat. Det centrale emne er at Toyota forsøger at snyde godtroende kunder ved at lave en falsk miljøanprisning af sine produkter.

Det gør Toyota selvfølgeligt fordi de gerne vil "snyde" den mere miljøbeviste del af deres potentielle kunder til at købe en gammeldags fossilbil ( med lidt greenwashing teknologi), i den tro at kunden gør et miljørigtigt valg.

Det store spørgsmål for Toyota er om de ser kunden igen når kunden, efter at have brugt produktet i 1 års tid, opdager, at det slet ikke er miljørigtigt og at afskrivningen af værdien falder som om bilen er kørt ud ov er kanten af en høj klippe. En del købere vil nok føle siog snydt.

Det er i mine øjne centralt at bilkøberne ved hvilken vare de køber og her bliver Toyota's betegnelse ”elektrificeret bil” altså en parentes. Du vil vel ikke fortælle mig at den nybagte ejer af en Toyota uden stik til ekstern el skulle blive overrasket over ikke at kunne finde stikket, selvom den typiske Toyotaejer ikke er bilnørd? Det en typisk Toyotaejer sætter pris på er en bil uden bøvl. Der skal ikke være for meget tingeltangel og den skal ikke gå i stykker. Drej nøglen – træd på speederen og drej på rattet og så kommer du frem. Ikke noget med at blive økonomiprofessor i elpriser, opdatere software og navigere rundt på touchskærme udover det mest basale. Hvis bilen kan høste lidt bremseenergi, så sparer man benzin. Lige hvad man ønsker at høre, og så kan man kalde bilen hvad man vil.

  • 6
  • 10

Så elbiler er ikke elbiler eller "elektrificerede" hvis den strøm de lades op med er genereret ved hjælp af olie, kul eller naturgas?

Jo, når de lades op med strøm i stedet for brændstof, så er de netop elektrificerede.

Begrebet "elektrificering" har lige siden samfundet blev elektrificeret, betydet at man bliver forsynet med strøm via den offentlige elforsyning, uden at definere hvordan strømmen genereres.

Biler forsynet med generatorer, elektrisk lys og startere, har domineret markedet lige siden 1912, uden de dermed var elektrificerede, så at Toyota forsøger at udvande begrebet efter mere end 100 år, i erkendelse af at de med deres forfejlede strategier, har sat sig selv 10 år bagud i udviklingen, er himmelråbende patetisk.

Og endnu mere patetisk at debattører som du, forsøger at bortforklare det, når det for længst er gennemskuet.

  • 12
  • 5

Hvis du går på Danmarks Statistiks side og trækker en statistik over nysalget af biler vil du se, at for perioden 2017 til 2021 falder salget til private af: Benzin biler

80.000 i 2017 58000 i 2020 41.000 i 2021 For diesel biler

25.000 i 2017 16.000 i 2020 5.000 i 2021 For elbiler:

under 1000 i 2017 9.000 i 2020 15.000 i 2021 For PHEV'er:

under 1000 i 2017 11.000 i 2020 21.000 i 2021 For erhverv er tallene Benzin drevne biler

65.000 i 2017 62000 i 2020 54.000 i 2021 Diesel drevne biler

52.000 i 2017 29.000 i 2020 20.000 i 2021

@Jens

Hmm, der er et eller andet galt. i henhold til de tal fra Danmarks Statestik, som du opgiver ovenfor, blev der i 2020 solgt 185.000 personbiler i 2020 og 156.000 i 2021, mens De Danske Bilimportører, som du også tideligere har linket til, skriver, at der i 2020 blev solgt 198.102 personbiler, og i 2021 blev solgt 185.328 personbiler.

Det er iøvrigt også værd, at bemærke, at Toyota i 2021 er Danmarks 2. mest solgte bilmærke (efter at have ligger nr. 3 i 2020), og på trods af at bilsalget faldt fra 2020 til 2021 med knap 6.5%, havde Toyota en lille stigning i markedsandel på 0.2%, mens nr. 1 på listen, VW, havde et fald på 2%. Så, hvis kunderne saver i den gren Toyota sidder på, er grenen enten meget tyk ellers er kundernes sav meget sløv.....

Min påstand er at Toyota laver ulovlige og falske miljøanprisninger - ligesom påstanden om "selvopladende hybrider"

Nu er jeg ikke jurist, så kan du helt præcist forklare mig hvad det ulovlige og falske er i Toyotas markedsføring? og hvorfor har eksempelvis Forbrugerrådet så ikke været efter dem?

Selvopladelige hybrider er ikke en påstand, det er faktum. Forbrændingsmotoren i en Toyota hybridbil brænder ikke en eneste dråbe benzin af med det eneste formål at oplade batteriet og da de heller ikke har noget ladestik, kan batteriet kun lades op under kørsel, og det gøres ved at opsamle den energi, der ellers vile gå tabt i en bil, som udelukkende drives frem af en forbrændingsmotor.

  • 4
  • 6

Hvis Toyota lever op til det kriterium, hvorfor markedsfører de så ikke bare deres biler som "biler uden bøvl" i stedet for at forsøge at markedsføre dem under et kriterium, som de overhovedet ikke lever op til ?

Søren Lund har tydeligvis indledt sin egen personlige vendetta imod en betegnelse, som Toyota anvender nemlig ”elektrificering”, som han vist mener er et patenteret varemærke. Søren Lund ejer vist endda ikke selv en af slagsen og er dermed ikke blevet snydt. Hvem kæmper SL så for?

Toyota så nok ikke SL's badwill komme, og de burde nok have holdt fast i ”112 procent i orden” - slogan'et. Toyotaejerne er sikkert 112 procent ligeglade med betegnelsen, for mon ikke de trods alt ved hvordan deres bil fungerer uden bøvl.

  • 4
  • 15

Søren Lund har tydeligvis indledt sin egen personlige vendetta imod en betegnelse, som Toyota anvender nemlig ”elektrificering”, som han vist mener er et patenteret varemærke. Søren Lund ejer vist endda ikke selv en af slagsen og er dermed ikke blevet snydt. Hvem kæmper SL så for?

Toyota så nok ikke SL's badwill komme, og de burde nok have holdt fast i ”112 procent i orden” - slogan'et. Toyotaejerne er sikkert 112 procent ligeglade med betegnelsen, for mon ikke de trods alt ved hvordan deres bil fungerer uden bøvl.

Man skal være enten temmelig uformående eller også bevidst misopfattende for ikke at forstå, at Toyotas annoncering de seneste år helt uomstrideligt har haft som bevidst formål at skabe misforståelse blandt forbrugerne om de forskellige bilkategorier (EV, PHEV og HEV) og især misforståelse om hvordan Toyotas produkter placerede sig her.

Der er altså tale om helt bevidst vildledende markedsføring (selvom man har haft jurister på sidelinien, til at sikre, at man ikke for ofte blev dømt ulovlig) med det formål at fastholde salget af en forældet produktkategori, af hensyn til engen økonomisk vinding, selvom man hermed er med til at forhale en for samfundet nødvendig og hastende omstilling (og er medvirkende til at forbrugerne vælger et for forbrugeren ringere produkt).

Denne handlemåde er der faktisk nogle af os der finder forkastelig og grund til at udsætte for stærk kritik. Personligt forstår jeg ikke, hvordan man som menneske kan medvirke til at udforme en af disse reklamer og så bagefter se sig selv i spejlet uden at føle selvlede (men det gælder nu ganske meget reklame).

  • 22
  • 5

Hmm, der er et eller andet galt. i henhold til de tal fra Danmarks Statestik, som du opgiver ovenfor, blev der i 2020 solgt 185.000 personbiler i 2020 og 156.000 i 2021, mens De Danske Bilimportører, som du også tideligere har linket til, skriver, at der i 2020 blev solgt 198.102 personbiler, og i 2021 blev solgt 185.328 personbiler.

Du kan jo selv gå ind i det link fra Danmarks Statistik jeg har linket til og regne efter. Det er de officielle tal.

Mit bud på forskellen er at Danmarks Statistik tæller nyregistreringer til private og erhverv.

Danske bilimportører tæller biler de sælger til forhandlerne med. Derved bliver deres tal pustet kunstigt op.

  • 3
  • 2

Søren Lund har tydeligvis indledt sin egen personlige vendetta imod en betegnelse, som Toyota anvender nemlig ”elektrificering”, som han vist mener er et patenteret varemærke. Søren Lund ejer vist endda ikke selv en af slagsen og er dermed ikke blevet snydt. Hvem kæmper SL så for?

De samme som dem Forbrugerombudsmanden, og lignende myndigheder ude i verden, kæmper for - og nej, det parti behøver man ikke selv at være blevet snydt, for at tage.

Det er nu engang vildledende markedsføring, og dermed ulovligt, at give udtryk for at et produkt er noget, som det ikke er, hvad enten det er "selvladende" eller "electrificeret", og Toyota er allerede blevet bandlyst i Norge, for at kalde dered hybrider for "selvladende".

  • 11
  • 5

hvordan dét? Sælger importørerne da til andre end forhandlerne?

Jeg udpensler det:

Danmarks Statistik tæller de biler der er solgt til personer og virksomheder udenfor grosist og forhandlernetværket.

Bil importørernes opgørelse er incl salg og registrering af biler også til forhandlerne.

DR tvs kontant viste tydeligt hvordan forhandlere og grosister "pynter" på salgstallene ved at indregistrere og sælge biler indbyrdes, eller til sig selv.

  • 5
  • 4

Jo, når de lades op med strøm i stedet for brændstof, så er de netop elektrificerede.

Begrebet "elektrificering" har lige siden samfundet blev elektrificeret, betydet at man bliver forsynet med strøm via den offentlige elforsyning, uden at definere hvordan strømmen genereres.

Biler forsynet med generatorer, elektrisk lys og startere, har domineret markedet lige siden 1912, uden de dermed var elektrificerede, så at Toyota forsøger at udvande begrebet efter mere end 100 år, i erkendelse af at de med deres forfejlede strategier, har sat sig selv 10 år bagud i udviklingen, er himmelråbende patetisk.

Og endnu mere patetisk at debattører som du, forsøger at bortforklare det, når det for længst er gennemskuet.

De mest patetiske debattører her, er dem, som kommer med nogle til lejligheden opfundne begreber, som herover. Når disse debatører færdes her på siden, formoder jeg, at de burde have teknisk indsigt nok, til at kunne sætte sig ind i, hvordan Toyotas hybridsystem virker.

Da det så tilsyenladende ikke er tilfældet her, kan de skyldes, at disse debattører rent faktisk ikke har den rette tekniske indsigt, eller at de bare er ude i et ynkeligt forsvar for deres egen agenda. Jeg er mest tilbøjelig til at tro på det sidste.

  • 4
  • 18

De mest patetiske debattører her, er dem, som kommer med nogle til lejligheden opfundne begreber, som herover. Når disse debatører færdes her på siden, formoder jeg, at de burde have teknisk indsigt nok, til at kunne sætte sig ind i, hvordan Toyotas hybridsystem virker.

Jeg må antage, at det er bevidst, at du lader som om du ikke forstår de synspunkter der er fremført. Der kan selvfølgelig også være andre forklaringer.

Der er jo ingen (som i ingen overhovedet) der har beklaget sig over at de ikke forstår, hvordan en ikke-plugin hybridbil virker. Det der klages over er tværtimod, at man udemærket ved hvordan sådan en sag funger og derfor kan se, at Toyota i deres markedsføring helt bevidst prøver at vildlede mindre teknisk kyndige kunder omkring dette. Men du hører måske til i den gruppe, siden du synes at Toyotas markedsføring er er etisk iorden?

  • 18
  • 5

til dem som skulle være i tvivl om hvordan en toyota hybrid virker:

https://www.youtube.com/watch?v=O61WihMRdjM

virkeligt lækker teknik, men der er bare ingen udefra tilførsel af anden energi en den der kommer fra brændstoffet i tanken. Det kunne Toyota jo let have klaret, med et lidt større batteri og et lade aggregat, hvilket de selv har fravalgt, indtil 2021, hvorfor kritikken af deres ellers velfungerende system er valid.

  • 13
  • 2
49

Enig i at Toyotas markedsføring er decideret uærlig. Med det sagt, ang. den megen kritik Toyota får for deres hybridbiler så vil jeg tilføje, at jeg ikke synes det hele er helt retvisende; også VW sælger stadig i stor stil benzinbiler, og disse i gennemsnit meget færre km/l end Toyotas e-cvt system. Når det kommer til især de små biler C3/208/polo/yaris segmentet, så er Yaris klart mere brændstofeffektiv end nogen af sine konkurrenter og det er ikke med en lille margin. Det er naturligvis rigtigt, at acceleration og kørsel op af bakker trækker energien ud af benzinmotoren i første omgang, Toyota fandt bare i sin tid et sindrigt system til at trække en delmængde af den energi ud igen når man bremser eller kører ned af bakke. Uden at det vejer adskillige hundrede kg som PHEV-systemerne gør det. Det var et genielt påfund, som går nu 20 år tilbage, længe før nogen andre gad ulejlige sig med den slags ideér (eller, jeg tror faktisk Chevrolet eller Chrysler eller en anden amerikansk producent prøvede lidt men opgav). Desværre fik det Toyota til at hvile på lauerbærene. Vi skal dog huske at Stellantis, VW, BMW etc. stadig har størstedelen af deres salg som benzinbiler, og en del PHEV samt kun få elbiler (for slet ikke at nævne at især VAG tjener tonsvis af penge på Lamborghini, bentley, Porsche som generelt er kæmpe benzinslugere). Også Kia og Hyundai sælger stadig mest benzin og PHEV, selvom disse dog må siges at have omstillet sig bedre end Toyota til den nye el-verden. Min pointe er bare, at ikke kun Toyota skal have skældud, de andre store mærker er mere eller mindre lige så afhængige af benzinbilssalget, omend VW og Hyundai+Kia begynder at vise nye tendenser så småt. Toyota skal klart til at omstille sig til el og har været, må man sige, nok den dårligste til at gøre det indtil videre af de store fabrikanter, måske sammen med Stellantis som godt nok har lavet elbiler, til gengæld noget værre skrald (208-e, 2008-e, fiat 500E), hvor kun Fiat 500E kommer til at sælge noget som helst. I det mindste er Toyota, i modsætning til Stellantis, ved at køre op i gear mht elbiler, udvikling og markedsføring af dem. Spørgsmålet er om de kan komme efter det nu, eller om kinesiske producenter som BYD, Xpeng, Nio osv vil tage Toyotas plads som Asiens eksportmotor, for slet ikke at nævne Kia og Hyundai. Jeg tror det er overvejende sandsynligt, at Toyota går nedenom og hjem eller rekonstruerer da Japanske firmaer er langsomme til at omstille sig, men før det sker tror jeg Stellantis må dreje nøglen eller rekonstruere i en mindre form, for de var begge sløve i betrækket. Min generelle pointe er dog at kun en brøkdel af alle elbiler der nogensinde bliver solgt, er solgt nu. Så hvem der har haft teten so far er ikke, nødvendigvist, så afgørende; vi er stadig kun i begyndelsen af el-bilernes alder, det er om 10-15 år vi kan se hvem der klarede den grønne omstilling. Jeg er med alt det sagt ikke vildt positiv omkring Toyotas evne til at omstille.

  • 4
  • 4

Jeg tror ikke at de gamle mærker lukker. De er simpelthen too big to fail for deres hjemlande og de har en solid base der, hvor de nok skal holde på en pæn markedsandel.

  • 2
  • 3

Man skal være enten temmelig uformående eller også bevidst misopfattende for ikke at forstå, at Toyotas annoncering de seneste år helt uomstrideligt har haft som bevidst formål at skabe misforståelse blandt forbrugerne om de forskellige bilkategorier (EV, PHEV og HEV) og især misforståelse om hvordan Toyotas produkter placerede sig her.

Der er altså tale om helt bevidst vildledende markedsføring (selvom man har haft jurister på sidelinien, til at sikre, at man ikke for ofte blev dømt ulovlig) med det formål at fastholde salget af en forældet produktkategori, af hensyn til engen økonomisk vinding, selvom man hermed er med til at forhale en for samfundet nødvendig og hastende omstilling (og er medvirkende til at forbrugerne vælger et for forbrugeren ringere produkt).

Denne handlemåde er der faktisk nogle af os der finder forkastelig og grund til at udsætte for stærk kritik. Personligt forstår jeg ikke, hvordan man som menneske kan medvirke til at udforme en af disse reklamer og så bagefter se sig selv i spejlet uden at føle selvlede (men det gælder nu ganske meget reklame).

Du har helt ret i at en yderts begrænset del af bilkøbere kan kende forskel på disse betegnelser, altså hvis de ved et tilfælde skulle støde på dem. Her gælder det nemlig som rigtig mange andre steder at en markant del af de omsiggribende forkortelser ikke kendes af dem, som påduttes at forholde sig til det. NB. Selvom jeg er træt af DJØF'er med for meget tid på lovfabrikkerne, så kunne jeg godt tænke mig at alle officielt skrevne forkortelser skulle indholde links til den fulde ordlyd.

Den enkelte forbruger vil nok med betegnelsen ”elektrificeret bil” ret hurtig blive klar over at denne Toyota ikke er en ren elbil, om ikke andet så hos forhandleren. Har svært ved at forestille mig at det ikke vil blive tydeliggjort hos købet i bilhuset. Så mon ikke at den kommende Toyotaejer spotter at bilen er en hybrid (altså de modeller som vi taler om her). Er der undersøgelser og klager som påviser det modsatte?

Det er til gengæld meget muligt at en del bilkøbere ikke er klar over forskellen på hybridbiler med og uden et stik til eksterne opladning (læg mærke til hvordan jeg formulerede det uden links), men igen er jeg sikker på at bilkøberen kører over kantstenen med viden om hvordan det fungerer. Hvor mange hybridbilejere aner mon hvad betegnelsen er på deres egen bil udover ”Hybrid”?

Inspireret af diskussionen fristede jeg mig til en lille forespørgsel hos en kollega om hybridbiler, uden at nævne kontroverserne her. Indrømmet – hun er ret automobilignorant og har ivørigt forelsket sig i en hybridbil Peugeot 208e, som ofte står til opladning på vores arbejdsplads. Joh – den er skøn fordi den er – gul! Det blev dog hurtigt klart at hun ikke gad ”det der med kabler” og at bilen skulle flyttes midt på dagen når den var ladet op. Historien går endda på at ejeren tager den med på arbejde når den skal lades op (?). Så da jeg afslørede baggrunden for Toyotas genindvinding af bremseenergi uden kabler, så var hun meget bedre med. Tomler op eller ned, men sådan ser verden ud.

I DR's ”Kontant” ser vi ofte lidt for smarte sælgere udbyde varer og tjenesteydelser som slet ikke holder, men her er kunderne jo ofre. Igen så savner jeg ofre i Toyotas ”elektrificerede” biler. Det forekommer mig til gengæld at de selviscenesatte ”ofre” her primært er elbilejere eller wannabees, som ikke ejer en Toyota og bekymrer sig meget for en ”samfundet nødvendig og hastende omstilling”.

  • 5
  • 11

Når det kommer til især de små biler C3/208/polo/yaris segmentet, så er Yaris klart mere brændstofeffektiv end nogen af sine konkurrenter og det er ikke med en lille margin.

Toyotas hybrider har ca samme drivstofforbruk som andre produsenters tisvarende biler med dieselmotorer. For Toyota er det enkelt, diesel er ikke vanlig i dets to hovedmarkeder (Japan og USA), dermed måtte Toyota ta et annet grep for å komme ned på samme forbruk som biler fra andre land.

At Toyota med sitt forsprang på batterier og elmotorer ikke gikk videre til neste trinn med realitisk plug in (nå endelig med RAV 4) og rene elbiler, er et mysterium som jeg har fundert på i ti år!

  • 11
  • 3

At Toyota med sitt forsprang på batterier og elmotorer ikke gikk videre til neste trinn med realitisk plug in (nå endelig med RAV 4) og rene elbiler, er et mysterium som jeg har fundert på i ti år!

Det er egentligt simpelt nok: Før EV'ere var markedet domineret af nogle få fabrikanter der beherskede ICE fremstilling til perfektion. Fremstilling af en god ICE drivlinie vil jeg gætte på er en eller to faktorer vanskeligere end at fremstille en EV drivlinie. Holdt man BEV'er ude af markedet bevarede man derfor defacto sin markedsstatus.

Strategien virkede egentlig ret godt indtil Elon Musk dukkede op og ødelagde legen.

Nu er ballet åbnet, og nye penge der vil ind på bilmarkedet kan relativt nemt udvikle drivlinier selv (eller ringe til Rimac for hjælp). Det er ikke kun Toyota, det var den samlede ICE industri der var mere eller mindre enige om at ignorere EV udvikling, og nu høster de som de såede....

Som sagt frygter jeg at bilmarkedet skifter til kinesiske biler tilsat en knivspids Tesla og to teskefulde Hyundai - som Europæisk ingeniør er det deprimerende at iagttage.

  • 9
  • 6

Som sagt frygter jeg at bilmarkedet skifter til kinesiske biler tilsat en knivspids Tesla og to teskefulde Hyundai - som Europæisk ingeniør er det deprimerende at iagttage.

Synes du er unødvendig pessimistisk her! VAG (VW m. fl) er veldig dynamiske når det gjelder elbiler. De har fire fabrikker i Tyskland, to i Kina og snart en i USA. Videre skal de bygge fabrikk i Spania (Seat) med produksjonskapasitet på opp til 500.000.

VAG vil i løpet av få år ha en produksjonskapsitet på batteri på 240 GWh (egen eller avtalt kapasitet), hvilket kan forsyne en produksjon på 4 millioner per år (snitt 60 kWh batteri).

BMW har også en sterk satsing der fleksibilitet er et nøkkelord. De kan til enhver tid levere den mix markedet etterspør (både god og mindre god strategi). Ford har lyktes med sin Mustang Mach-E og så videre. Feltet er fortsatt åpent.

  • 7
  • 2

Synes du er unødvendig pessimistisk her! VAG (VW m. fl) er veldig dynamiske når det gjelder elbiler

Håber du har ret. Personligt har jeg mistet tilliden til VAG, håber den kommer igen... Lige nu sælger de vel mest EV'er for at kunne fortsætte salget af ICE'er uden at få for mange bøder af EU.

Jeg var som sagt på elbilsmesse i København det gjorde mig sq lidt forstemt. Jeg var uimponeret af både Mach-e og Fiat 500 på strøm. Det er IMHO ikke elbiler, med ICE'er med transplanteret hjerte

  • 6
  • 4

Som sagt frygter jeg at bilmarkedet skifter til kinesiske biler tilsat en knivspids Tesla og to teskefulde Hyundai - som Europæisk ingeniør er det deprimerende at iagttage.

Tesla og VW sidder dog solidt i førersædet på det europæiske bilmarked - endnu da. Jeg er faktisk i tvivl om hvem af de to, der endte med at sælge flest BEV'er i Europa i 2021. Længe så det ud til at blive VW, men Tesla havde en særdeles stærk slutspurt, især i Norge og UK, hvor Model 3 blev landets bedst sælgende bil i alle kategorier.

Tesla er også markedsledende i Kina, men der er mange konkurrenter, hvoraf nogle få producerer særdeles tiltalende biler, i de klasser vi typisk foretrækker i Europa, men de fleste laver dog biler i stil med denne: https://assets.bwbx.io/images/users/iqjWHB...

Jeg opfatter VW som den af de traditionelle producenter, der har bedst chance for at overleve omstillingen til BEV, fordi de har en CEO, som har erkendt deres svagheder ifh til de elbilproducenter, der pt stormer frem, herunder Tesla.

Andre er dårligt nok begyndt at producere BEV'er, endsige erkendt at BEV'er meget snart kommer til at overtage markedet fra ICEV, og ser blot til fra sidelinjen, mens deres ICEV-salg nu rasler ned.

Jeg synes ID.3 og ID.4 er et par hæderlige forsøg, men de afslører en afgrundsdyb mangel på kompetencer indenfor elektronik og software, og ikke mindst evne til at navigere i et chip-marked, som omstiller sig hurtigt til fremtidens bilindustri, uden hensyntagen til de producenter, der ikke kan flytte fødderne hurtigt nok.

Det er VW ikke ene om, og det er tankevækkende at køre rundt i det, der var PSA's flagskib, for blot 10 år siden, med et ur, der taber to minutter om måneden, og ikke kan finde ud af at omstille sig selv til den tidszone, jeg kører i.

Selvom VW (lidt sent) har forstået at BEV'er skal designes fra grunden som BEV'er, hænger de stadig i gammel teknologi, som primært er udviklet til fossilbiler, og de udviser ikke det mod på at prøve nye teknikker, så som tryktstøbte karosserisektioner, som vi ser hos Tesla.

Omstillingen bliver ikke uden store omkostninger i form af afskrivninger på forældet teknologi, som kommer oveni de gigantiske investeringer i nye batteri- og motorfabrikker, retooling af eksisterende fabrikker, ladeinfrastruktur osv, og som de fleste andre traditionelle producententer, kommer det til at gøre ondt, fordi de i forvejen er stærkt forgældede, og deres ICEV-salg hastigt faldende.

  • 8
  • 6

Det kan undre, at man som ejer af en Citroen C5, som kører på fyringsolie - Søren Lund - kan gøre sig til ekspert om elbiler, han aldrig har kørt i. Og kommer nok heller ikke til det foreløbig, da der er op mod et års leveringstid.

  • 4
  • 14

Det kan undre, at man som ejer af en Citroen C5, som kører på fyringsolie - Søren Lund - kan gøre sig til ekspert om elbiler, han aldrig har kørt i. Og kommer nok heller ikke til det foreløbig, da der er op mod et års leveringstid.

Så vidt jeg er orienteret, så arbejder SL med batteriteknologi i forbindelse med renovationskøretøjer. Så mon ikke den gode SL har lidt mere end almindelig god forstand på elbiler, selv om at han ikke ejer en? Og hvordan ved du, at SL ikke har prøvekørt en elbil?

/Bjørn

  • 10
  • 6

Det kan undre, at man som ejer af en Citroen C5, som kører på fyringsolie - Søren Lund - kan gøre sig til ekspert om elbiler, han aldrig har kørt i.

Jeg har kørt i masser af elbiler, men det er sagen bedøvendende ligegyldigt, hvilke biler jeg selv kører i, så længe jeg ikke beder en bilfabrik om at sætte en ny fossilbil i verden.

Min Citroen er fra før Nissan Leaf kom på markedet, og således fra en tid, hvor der ikke eksisterede et bare nogenlunde brugbart alternativ. Den har knapt nok rundet 200 kkm, og med mit beskedne kørselsbehov, ser elbil-udvalget og ventetiderne helt anderledes ud, den dag jeg får behov for at skifte bil.

Som ingen kan være i tvivl om, er jeg stærk fortaler for BEV og VE, på et faktuelt grundlag, som bl.a. tilskriver at vi ikke tjener klimaet ved at skifte biler ud med nye, før de gamle har udtjent designlevetiden.

  • 21
  • 5

har I samme 'kørselsmønster'?? ;)

Det var et godt spørgsmål - men ja - jeg tror faktisk at vi er tæt på det samme mønster. Vi kører begge mest i lokalområdet (mest landevej), vi skiftes til at køre vores børn til skole 20km væk, vi kører ikke ret meget bykørsel, og vi kører begge en ferietur på et par tusind km et par gange om året.

Til gengæld tjekkede jeg lige efter og så at hans RAV4 er 500 kg tungere end min V90. Det kan selvfølgelig ha' noget betydning.

  • 3
  • 0

Det der så er galt i denne sammenhæng er at vi i DK har en lovgivning der forbyder miljøanprisninger og falsk markedføring, uden at der er produkterne rent faktisk kan leve op til anprisningerne.

Det minder mig om en bil jeg havde engang. Den havde en V6'er på 2959ccm. Derfor fik jeg fat i et skilt fra en Lupo "3L", (som antydede noget andet) og satte bagpå. Jeg var bevidst om at mange ville genkende skiltet og lægge to og to sammen (hvilket dog ikke giver tre - tøhø). I min omgangskreds syntes vi at det var go' humor 😁

  • 6
  • 3

Mercedes nye kampagne gør bilerne 1 procent grønnere - det kaldes for vildledning af blandt andet Greenpeace.

Jeg var da ellers 100% overbevist, om at Mercedes kun laver noget på deres fabrikker når deres egne vindmøller snurrer og solen skinner på deres egne solceller.

Eller.............. Nej ingen "eller" , for et "eller" ville betyde grønvask!

Og den hæderkronede tyske bil industri kunne da ALDRIG nogensinde finde på at snyde på vægten

  • 5
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten