close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
phloggen

Nej til infrastruktur på afbetaling

Det er ved at gå op for politikerne at vi ikke har penge til alle de kompensationsmotorveje der er blevet lovet og derfor er meldingen nu at disse projekter ikke bliver til noget "foreløbigt".

... Med mindre de bliver lavet som "OPP" projekter.

OPP er hvad almindelige mennesker kalder at købe på afbetaling.

I stedet for at spare penge op og købe fjernsynet når man har penge nok, får man fjernsynet med det samme og skal istedet spare et meget højere beløb ned.

Hvis vi havde været smarte nok til at skrive i vores grundlov at der ikke skal tjenes penge på samfundets infrastruktur, havde denne tåbelige ide slet ikke materialiseret sig.

(At der ikke skal tjenes penge, er ikke det samme som at vi ikke skal betale for vores brug af offentlig infrastruktur, det giver f.eks god mening af hensyn til vedligeholdelsesbudgettet.)

Inden nogen politikere lader sig friste af OPP tilbudet om en ny bro eller vej nu med betaling over 360 månedlige rater, synes jeg lige vi skal kigge på hvor godt det gik de sidste par gange vi lod private investorer tjene penge på vores infrastruktur.

Det kan I f.eks se på jeres telefonregning, hvis I stadig har en fastnettelefon.

Siden vi solgte kobbernettet til TDC, er der blevet hevet noget mellem 3 og 10 milliarder ud som overskud om året.

Det er rundt regnet en tusse per dansker, gammel som ung, i "privat-skat" om året.

Alle med en elmåler i København har mærket hvilken forskel det gør at Dong er et A/S i stedet for et kommunalt eller et andelsselskab.

Og Post Danmark er der slet ikke grund til at sige mere om.

Hvis jeg skulle skrive en grundlov idag, ville der komme til at stå klart og tydeligt at infrastruktur skal være offentligt ejet og den skal ikke og må ikke give overskud, men skal altid hvile i sig selv.

Vi kan diskutere om DSB er infrastruktur i denne sammenhæng, men der er forhåbentlig ingen tvivl om at vejene, skinnere, broerne, gas-,vand-,kloak- og el-nettene er det.

Hvad bliver det næste, at vi skal pantsætte Lolland & Falster, som vi gjorde det med Hertugdømmerne ?

phk

Poul-Henning Kamp
er selvstændig open source-softwareudvikler. Han skriver blandt andet om politik, hysteri, spin, monopoler, frihedskampe gør-det-selv-teknologi og humor.

Jeg er helt enig i at landets infrastruktur skal være landets. Og ikke nogen andres.
Der er flere grunde: Det offentlige Danmark er dybt afhængig af vores infrastruktur, ikke mindst vores beredskab; Telefonnettet skal fungere, vejene og broerne skal kunne bruges når som helst, og der skal være vand i rørene til brandslukning.

Det kan godt være der potentielt er en økonomisk gevinst at hente på kort sigt ved frasalg, men hvis vi ønsker et velfungerende samfund bliver vi nødt til at fastholde at der er ting der SKAL ejes, drives og vedligeholdes af staten.

At løbet allerede er kørt for visse tings vedkommende, må under ingen omstændigheder bruges som argument for at fortsætte udsalget.

Og ja, det burde fremgå af grundloven.

  • 0
  • 0

Jeg er ikke uenig i din pointe, men er Post Danmark ikke ejet af den danske og svenske stat - hvilke private investorer tjener på det?

Og man kan vel diskutere om Post Danmark i det hele taget er infrastruktur?

  • 0
  • 0

Jeg er ikke uenig i din pointe, men er Post Danmark ikke ejet af den danske og svenske stat - hvilke private investorer tjener på det?

Jo, nu er PostDanmark statsejet igen.

Men kapitalfonden CVC ejede 22% i den periode hvor de væsentligste skader på vores postomdeling blev foretaget.

I forbindelse med fusionen med svenskerne, købte man CVC ud ved at forære dem den andel af det belgiske postvæsen som PostDK af absurde årsager havde købt mod at få de 22% aktier tilbage.

  • 0
  • 0