rumfart på den anden måde cs banner bloghoved

Nautilus reaktiveres...

Kære læsere...

Et par ord om undervandsbåden:

Ved siden af HAB står undervandsbåden Nautilus og græder sine salte tårer af rust. Hun er ikke ret gammel for et skib; - men efter september 2010 har hun været inaktiv.

I Nexø november 2010 blev hun udsat for en batterieksplosion, som netop skyldtes, at hun ikke blev brugt. Batterigas fra vedligeholdeses- ladning antændes og ødelagde to af hendes 30 batterier - og hun kom først til Refshaleøen under slæb i Januar 2011.

Op til dette tidspunkt havde hun med base i København et meget aktivt liv med konstante aktiviteter.

Alle kræfter her går naturligt nok til raketbyggeriet - og Nautilus er på mange måder et gennemført og vellykket, men også afsluttet projekt.

Min interesse i undervandsbåde er mest det eksperimentelle - selvom jeg har opdaget, at det - selv i de mindst spændende farvande - er ret interessant at udforske havet pr. ubåd.

Illustration: CS

Men det kan da ikke være rigtigt at denne utrolige maskine ikke skal bruges mere ?

Man siger at gammel kærlighed aldrig ruster...

Hun skal da have sit eftersyn, ordnes og forbedres og afsted ud på havet igen!

Vi har derfor indstiftet en onsdagsaften, hvor vi laver ubåd. Tag ikke fejl - det er ikke nogen strikkeklub, og det er ikke nogen kaffeklub. Vi arbejder ganske intenst, og målet er, at Nautilus sejler igen om et års tid.

Det kan næppe undre nogen, at visse ting på båden blev gjort lidt for hurtigt - for det var trods alt meget spændende at få hende på vandet.

Nautilus' kommandorum - fladskærme fra el-giganten koblet til high-def kameraer uden på båden - giver en god fornemmelse af omgivelserne. VHF Radio, GPS og en gyro fra et fly fuldender billedet.

En af de helt store forsømmelser var overfladebehandlingen. At male et stålskib, så det kan håndtere et marint miljø med klorid, vand og luft, er en professionel opgave, som ikke kan løses med pensel og almindelig akydmaling. Den slags holder ca 3 måneder i et marint miljø. Gør man det med den rigtige metode, kan skibe overfladebehandles til at holde i 8 - 12 år uden genmaling.

Skibe skal sandblæses og påføres et system af epoxy og polyuretanlak - og det skal undervejs sikres, at lagtykkelser, temperatur og luftfugtighed under malerarbejdet er inden for de retningslinjer, som malingfabrikanten foreskriver. Der er desværre ingen blød mellemvej.

Men det slutter ikke der. I et skib skal alting designes til at kunne overfladebehandles. Groft sagt må der ikke være skarpe kanter eller områder, hvor sandblæsning og maling ikke kan udføres pga. pladsmangel.

Nautilus søsætning og et sjældent billede af to amatørubåde sammen.

Hvad gør man inde i et rør, der nødvendigvis er vandfyldt?. Hvad gør man inde i rørsystemer for havvand? Hvad gør man inde i ballast- og trimtanke? Hvad gør man inde i det vandfyldte stævnrør?

Det er svært på at almindeligt stålskib, og det er ekstra svært på en undervandsbåd. Store dele af såden et fartøj er naturligvis vandfyldte, når hun er neddykket - og alt dette skal have en solid omgang sandblæsning og professionelt malerarbejde for at kunne tåle miljøet.

Peter Blazejewicz, som arbejder professionelt med skibsbygning, var under udformningen af Nautilus konstant på vagt over for min tendens til at glemme at bygge servicevenligt. Og resultatet er at Nautilus faktisk kan vedligeholdes. For alle steder er tilgængelige på den ene (mandehul) eller anden (håndhul) måde. Udfordringen for mig var at oversætte de profesionelle metoder til noget hos os praktisabelt.

Både sandblæsning og påføring af de meget vanskeligt omgængelige epoxy- og polyuretanmalinger er essentielt en opgave for professionelle. Udførelsen kræver også i Nautilus' tilfælde, at ubådsfagfolk demonterer og adskiller en masse systemer.

I sin tid undersøgte vi om værftet i Rødvig kunne løse opgaven. Punkt 1 var at bede om et tilbud på malerarbejdet. Det endte - efter besøg fra dem og en del korrespondance - med, at de ikke ville give en fast pris. De kunne kun oplyse en kvadratmeterpris for en let tilgængelig, plan overflade. De ville dog gerne gå i gang med et åbent budget fra en ende af - og kunne så tilbyde at internere Nautilus, hvis beløbet blev mere, end vores forening kunne betale.

Det virkede ikke rigtigt rart - så de fik lov at koncentrere sig om fiskekuttere, og hvad de ellers laver.

Nogle gange kan man bare mærke, at entusiasmen ikke er der - og hvis Rødvig værft helst ikke vil, - så skal de ikke tvinges.

Dér, hvor vi køber Kutota motorer, er der ingen problemer med at få en god aftale. Og det samme gælder det firma i Vestjylland, som skal komme med den nye generator. Selvom det ikke er en gavebod, kan der stadig være meget at hente ved at få en fantasipris eller bare en god rabat.

Med bygningen af Sputnik har vi endnu et stålskib, vi skal passe på, så jeg har halvt om halvt besluttet at overfladebehandling af stålskibe skal være en del af de ting, vi kan. Vores platinsponsor i Skælskør har købt sig sandblæsegrej, som vi kan låne, og i forbindelse med polyuretanarbejdet på vores raketter har vi anskaffet dragter, friskluftsudstyr m.m., så vi kan arbejde med påføring af professionelle malersystemer. Vi har også adgang til tykkelses-måleudstyr. Et af vore nye og meget aktive medlemmer arbejder professionelt med kvalitetskontrol af overfladebehandling, og han vil sikre, at det bliver gjort ordentligt.

MVABen kan - ud over så mange andre gode ting - fungere som mobil malerkabine over Nautilus - og over dele af Sputnik.

Vi satser på en hyggesnak med Hempel om de tekniske detaljer.

På indersiden af trykskroget vil vi gerne forbedre teknikken ombord. Mest af alt er det Nautilus' elektriske systemer, som kan gøres smartere. Vi ombygger det således, at al energi ombord kommer fra det 2000 Ah store 24 volt batteri. Og vi installerer en Kubota D722- baseret ladegenerator til at holde dette batteri opladet.

Ubåden vil få en bov- og en sternthruster installeret - og hun vi få forbedret sit elektroniske periskop og sine hydrofoner.

Illustration: Poul-Henning Kamp

Foto: Poul Henning Kamp kikker på ubåden Krakas periskopskærm og selvbyg hydrofontransducere - på koøjerne i enden af tunnelen ud til stævnen.

Der har i det meste af CS levetid været et parallelforløb med Nautilus og på en eller anden måde har der været tid til det hele. Det er utroligt, hvad man kan nå, hvis man er nogen stykker, der tager fat en gang imellem - og der hele tiden er et klart og veldefineret mål, som ikke er pizzaspisning. Midlerne kommer af samme model som til raketten: lidt spons, lidt foredrag og en masse god karma.

Nautilus er som søgående amatørubåd meget usædvanlig: Hun kan i princippet for egen kraft sejle neddykket til hvor som helst eftersom, hun har snorkel og derfor kan genoplade sine batterier neddykket. Hun kan sejle 8 - 10 timer på batteriet alene. At svæve hen over havbunden typisk på 0 - 25 meter vand er ganske specielt.

Vi kan ikke lade hende være - og Nautilus har altid givet den kærlighed, som hendes venner og veninder har givet hende, tifold igen.

Alligevel må vi regne med at det bliver en ganske lang vej tilbage til overfladen for Nautilus. For trods alt - gælder det for os alle - er det kun en hobby ved siden af raketterne.

Peter Madsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tænker lidt på.hvorfor lige tænke og bruge penge på netop Nautilus. Er Copenhagen Suborbitals da ikke det primære projekt for jer.

  • 0
  • 0

Mener engang der blev lavet en dokumentar film om ubådene? Den hed vidst noget med "Min u-båd" eller noget i den stil, nogen der ved hvor man kan finde den???

Jeppe

  • 0
  • 0

Men har i overvejet at udstyre den med en fjernstyret robot der f.eks. kunne bruges ved opfiskning af nedstyrtede raketdele fra dybt vand ? Der må da være en interessant udfordring eller to i en sådan ;-)

M

  • 0
  • 0

@Peter

Nok var der måske lidt muntert over mit forslag, men det var nu egentlig også reelt ment.

Ud over de udfordringer der vile være i at lave en sådan, så vil det også medføre en slags "nyttiggørelse" af nautilus der går ud over dens nuværende dykkemuligheder.

M

  • 0
  • 0

Det varmer mit hjerte at se at der endeligt bliver gjort lidt ved Nautilus, jeg får sjovt nok også noget ligt at høre der ude fra andre der følger os. Alle elsker jo u-båden. Den var så sjov og fed at sejle og dykke med, jeg tænker tit på vores fede ture i den, samtidig med at vi gik og drømte om at bygge raketter, det var sku tider. Det er jo ikke forbudt for hverken PM eller andre CS'er at have en lille side hobby, ud over at lave raket teknologi i CS'regi, nogle fikser lidt op på Nautilus, og andre fikser lidt op i HAB, mens jeg tog ud og dykke, det er vel fedt nok.

  • 0
  • 0

Nautilus viser også at gruppen kan lave et færdigt produkt. De laver ikke bare nogle motortest og testopsendelser. Det er faktisk et vigtigt statement. Jeg glæder mig til at se Nautilus i sit rette element igen.

  • 0
  • 0

Jeg synes der skal være plads til "leg" i CS. Nautilus kan give CS noget andet at tænke på og måske bliver det en fordel i forhold til at være kreativ. Nautilus kan også være med til at give den selvtillid, som får CS til at lykkes.

  • 0
  • 0

man kunne mene at netop her gælder det om at minimere arbejde til et absolut minimum og leg til et absolut maksimum

  • 0
  • 0

Godt at læse at I ikke svigter Nautilus

Og et godt indlæg. Jeg ved ikke meget om u-både, men jeg glæder mig til at blive klogere.

  • 0
  • 0

Kunne man forestille sig at et Universitet ville gå ind at tage Nautilus ind som et løbende projekt på ingeniør uddannelserne?

/Mads Gorm SDU

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten