close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Raket-Madsens Rumlaboratorium

Når vi det, flyver Alpha i år ? Status hos Raketmadsen...

Kære læsere...

Som bekendt er der blevet trængsel i raketaffyrings området øst for Bornholm. I alle fald hvis man kun ser på håb, planer og ambitioner. Men konkredt skal der løses et væld af opgaver for at selv en ret enkel raket kan flyve, og her er lidt om hvordan vi står netop nu i Raketmadsens Rumlaboratorium.

Du kan dog også nøjes med at læse dette:

Vi når det faktisk. Med margin endda. Tror jeg...

I den kommende uge tester vi Flight Alphas faldskærmssystem. Det mekaniske er færdigt, så i morgen kører jeg med Sirid til Sigerslev på Stævns, og arbejder med faldskærmen. Det er en seks meter i diameter orange - hvid rund reserveskærm til human udspring, som er købt for en slik hos 417.dk

Når man bruger uddaterede skærme får man på den ene side et professionelt produkt, som er lavet til de bedste standarter, men på den anden side et produkt som er lige over sidste slagsdato. Den skærm jeg bruger har haft sit sidste spring i 2011, og ser ud som ny. Men - nogen gange fjerner den lidt kløgtigere rigger faldskærmens liner, når den dekomissioneres, og det er sket i dette tilfælde. Andre gange glemmer de det, og så står man med en helt intakt skærm, nogen gange pakket til brug i sin originale deployment bag.

Det var tilfældet med de seks enorme G11 30 meter skærme jeg købte fra USA i 2013. Jeg har en plan med den, så nu har jeg købt dem en gang til, denne gang fra CS. De kan bære et mellem et og to ton ned fra himmelen, og alene deres risers ( liner ) er tilsammen 1,7 km lange. Så det er godt ingen kløgtig rigger har været der med hans saks...Der er fuldkomme intakte og pakket til brug.

Men altså ikke den orange hvide Alpha skærm.

Så jeg skal montere nye liner på den, hvilket jeg langt fra kan gøre til en standard som er human rated, men nok godt kan gøre så godt, at vi kan betro noget elektronik og jern til den. Så i morgen syr Sirids mor og jeg selv de 24 gorer på som skal holde de nye liner. Muggi har nemlig en symaskine med ben i næsen. Det skal der til, når man skal gennem de mange lag nylonstof.

I ugen tester vi systemet.

Det sker over vand, for at skåne næsekeglen, som bedre tåler nedslag i vand end på asfalt. Selve systemet bruger højtryks trykluft som drivmiddel, så vi har altså ikke noget pyroteknik med tilvejrs.

Apropos pyroteknik...

Rakettens motor startes pyroteknisk, og til at overse arbejdet med de dele har Rumlaboratoriet nu tre certificerede pyroteknikere, Søren, Flemming og Sirid - min hustru - som har taget uddannelsen. Tidligere havde vi kun Søren, og han fik sit certifikat fornyet i denne omgang. Det skal man hvert femte år.

Alle dele af Flight Alpha raketten er fremstillet, og i ugen håber jeg at få de første af flere lag maling på. Certifikat svejser Alexander Hartnett har bygget de to første af rakettens fire pyloner, og vi klør på med resten.

Flammedeflektoren med dens hold down system er færdigt. Designet af Eddi S. Petersen og svejset af Joachim og Alexander er den ny klar til at afbøje raketstrålen og holde Alpha nede og lodret til opsendelsen. Med wireguide system har man ikke nogen guiderail ( for det klarer stålwirene ) så raketten står helt eksponeret fri af Servicetårnet på platformen. Alpha står på flammedeflektorens fire søjler, og rører kun verden gennem en kabelforbindelse i payloadsektionen. Flammedeflektoren er en ordentligt stor struktur, fordi den er designet til raketter på op til en meter i diameter, men den er fin til Alpha.

Holddownsystemet svarer til det i Smaragd benyttede - det vil sige det er en organisk fiber, som er boltet ned i flamme deflektoren med flere hundrede kilos træk på. Når raketmotoren starter, eksponeres nylonmaterialet for den fulde effekt af raketflammen, og nedbrydes termisk - og vi får liftoff.

Det helt store kommitment starter på fredag kl. 14:00

Afgang for Nautilus og hendes eskorte.

Fredag den 11. august afsejler Nautilus sammen med to andre fartøjer på færden mod Bornholm. Alle tre fartøjer er væsentligt mere sødygtige end Sputnik, så i forhold til 2010 forlægningen har vi det væsentligt nemmere. Chef Nautilus på forlægningen er Steen Lorck, og dertil har vi har to andre officerer, og undertegnede som tekniker. Så har vi vores australske filmhold med Emma Sulivan og hendes fotograf, RMLs egen fotograf, og vi har Luna, som er forplejningsofficer, en elektrotekniker, og to menige...og nogen flere...fordelt på to primære fartøjer. Det tredje er RIB båden RML Supporter, som er på slæb. Eskorte fartøjet stiller med tre besætningsmedlemmer, en yachtskipper og to menige.

Turen til Bornhold 2010 huskes af alle som helt magisk - og regnbyger, solopgang, sene timer i maskinrummet - alle tænkelige strabadser er noget vi sammen må tage i stiv arm. Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg lige så spændt på forlægningen som på opsendelsen. Endelig Nautilus for fuld damp i åbent vand. Uden en pram på slæb.

Psykologien i alt dette er mindst lige så vigtig som teknikken. Man kan i mit sted sagtens være for engageret, sagtens være for passioneret. Vi har - ufatteligt små ressourcer - og nogen gange vil vi være presset. Nogen gange rigtigt hårdt. Det kan være der er viden i RML om et eller andet, men at den viden ikke er hos den, der skal bruge den. Det kan sagtens brænde en pumpe af eller koste en en trosse, eller for den sags skyld koste hele missionen. Hvis man så virkelig er overenergisk engageret, og synes man står med ansvaret for det hele...kan det gå galt, som det sker for Egon Olsen i dette klip:

Her må Egon simpelthen sætte sig ned og lade de menneskelige ressourcer han har til rådighed arbejde. Han må motivere og opmuntre Keld, Benny, Yvonny og ikke mindst den talentfulde Børge, for kun gennem motiverende og inspireret ledelse kan han få det bedste ud af de ressourcer han har. I scenen smelter han ned, og hvor forståeligt det end er, koster det ham chancen for at lykkes.

Folkekomediens fire klovne, fortæller alligevel en sandhed som også findes i Space X kontorer, og jeg kan garantere at Mr. Musk sagtens kan levere nedsmeltning på linje med Egon Olsens.

Løsnet er at være bare lidt laid back, og lade Titanic tage det isbjerg, mens man ryger en cigar og nipper til sin cognac. Så må man finde en lænsepumpe bagefter. Være cool. For det nytter ikke at tabe besindelsen. Min bedste chance for hjælpe med til at vi lykkes som team, er at inspirere og opmuntre, uanset hvor vi havner.

Når vi sejler på fredag læner jeg mig lidt tilbage, og koncentrer mig om mine to dieselmotorers humør og hygger om Nautilus. Hygger om hendes besætning. Isbjergene må Steen Lorck sammen med de to andre officerer tage sig af, jeg sørger så for styring og fremdrift.

Det samme når vi lige om lidt står på kajen i Nexø og opdager vi ikke kan finde ud af det. Måske opdager vi, at vi har de forkerte omløbere med, eller opdager det ene eller det andet der ikke dur, måske bare på grund af spredt viden, og vi må måske indse at det lille åndsvage uheld koster os missionen. Så må man sætte sig ned, tænke på Fessors bløde pels og milde snorken, og være en lille smule uengageret. For det nytter ikke at rive håret ud, selv over for dumme, og helt unødvendige uheld. For så er det man kommer i tanke om at tandlægen i Nexø måske har omløbere til lattergas...og klarer den alligevel.

Hvis vi overhovedet kommer derover med noget der ligner en operationel raket, er det en bedrift, jeg vil være glad for.

Det sagt, så ligner det altså at vi lykkes og kommer afsted. Det bliver spændende og jeg nyder faktisk fornemmelsen lige nu. Attituden er at vi forsøger, men det vi nu har, og hjælpes ad, og kører på så langt vi overhovedet kan.

Kryds fingre !

Nå ja...hvordan med dobbeltbookingen ? Jo, der foregår en dialog, som dog stadig mest er en monolog lige nu. Jeg så gerne vi tog fat på at løse det med det samme, konkredt og praktisk, men det er bare mig. Men jeg har i alle fald inviteret CS formand og Flight Director til møde på Restaurant Lynetten sammen med vores Flight og undertegnede. Bare når de engang er klar. Jeg har også fremlagt et praktisk forslag til dem, de kan overveje. Det lægger sig helt tæt op af det forslag Jeppe Nielsen, DSC, fremførte i debatten efter den første ing.dk artikel om sagen. Vi har desuden fået tilsagn om at MHV 903 Hjortø øver farvandsovervågning for os begge, eller en af os, hvis de overhovedet har mulighed for det. Så nu venter jeg på svar fra CS, og så må vi jo mødes. Det bliver jo ikke løst ved at vente...

Nå, men i morgen syr jeg snore på en faldskærm.

Peter Madsen

Kære Peter, nogen bliver nødt til at åbne dine øjne, og hjælpe dig. Dette indlæg bliver sikkert slettet, men du kan ikke udgive dig for at være forhandler og samtidig have skrevet et langt opslag på engelsk på Facebook, hvor du absurd hænger CS totalt og nærmest grænsende til vanvittigt ud. Hvad vil du have, at de skal stille op?? Du s e r dig selv som en man kan samarbejde med, og så laver du dén.

Hænger det sammen? Nej, det hænger ikke sammen.

Det er dig selv du udstiller, Peter. Og det gør mig ondt. Jeg er ikke efter dig - jeg holder meget af dig, det lidt vi har talt sammen. Du bliver bare nødt til, at få øjne på udefra.

Du SKAL simpelthen holde dig fra at spekulere over CS, omtale dem eller overhovedet tænke på dem som fjender. Fokuser nu bare på dagen og dagens forløb.

  • 19
  • 4

https://m.facebook.com/story.php?story_fbi...

Jeg linker til dit opslag, fordi fair skal være fair. Du udgiver dig her for at være forhandler./samarbejdsvillig. Det svarer ikke overens med det opslag. Et opslag, som handler om dig selv, Peter, og ikke ret meget andet. Du er under pres, dit egnet pres, men kom nu til bevidsthed.

Venlig hilsen,

  • 20
  • 3

Det opslag, som Poul linker til, er selvfølgelig allerede slettet.
Det er jo også det letteste at svine folk til bag deres ryg, og så når man bliver stillet til regnskab for det man har skrevet, så vupti er det skrevne væk...
... og i mens spilles der den hellige diplomat... Jezzz :-/

  • 15
  • 5